Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kuka muistaa kun Picnicin ruokalistalla oli Kasvislautanen?

Anonyymi

Siitä on ainakin 15v kun Picnicin ruokalistalla oli vaihtoehtona Kasvislautanen. Se oli aivan ihana laihdutusruoka koska se oli niin ruokaisa ja täyttävä. Laihduin sen avulla helposti kun siitä ei jäänyt nälkää kuten muista salaateista.

Olen yrittänyt muistella mitä kaikkea siihen Kasvislautaseen kuului. Muistaako kukaan?

Ainakin siinä oli tonnikalaa, fetaa, coleslawta, salaatinlehtiä, oliiveja, tomaattia, sipulia ja uuniperuna. Patongin palakin kuului mutta sitä en jaksanut samalla kerralla syödä. Haluaisin valmistaa vastaavaa kotona.

26

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitäs jos kysyisit Picknikistä?

      Ruokaiset Salaatit ovat kyllä helppoja. Pohjaksi joku salaatti, minulla punakaali. Proteiinin lähteeksi joku vähärasvainen juusto, liha tai kala. Makua antamaan oliiveja, hillosipuleita jne.. Kastikkeena joku suhteellisen kevyt kastike. Minulla kylläkin yleensä öljy ja etikka/sitruunamehu/limettimehu.

      • Anonyymi

        Jos harkitset joskus ammatin vaihdosta, niin kotitalousopettaja voisi olla sinulle sopiva ammatti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos harkitset joskus ammatin vaihdosta, niin kotitalousopettaja voisi olla sinulle sopiva ammatti.

        Joo mutta palkkani on aika lailla parempi kuin kotitalousopettajalla.

        Epänormaali kiinnostus ruokaan kyllä löytyy ja tietämystä ruuasta. Esimerkiksi kestomakkaroita on viittä tyyppiä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Joo mutta palkkani on aika lailla parempi kuin kotitalousopettajalla.

        Epänormaali kiinnostus ruokaan kyllä löytyy ja tietämystä ruuasta. Esimerkiksi kestomakkaroita on viittä tyyppiä.

        "Joo mutta palkkani on aika lailla parempi kuin kotitalousopettajalla."

        J asitten meni taas rahoilla kehumiseksi. No, järjellähän sinulla on vaikeampaa kehua. Taitaa mennä samaan valehtelunippuun kuin muutkin juttusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joo mutta palkkani on aika lailla parempi kuin kotitalousopettajalla."

        J asitten meni taas rahoilla kehumiseksi. No, järjellähän sinulla on vaikeampaa kehua. Taitaa mennä samaan valehtelunippuun kuin muutkin juttusi.

        Onko kaikki ihan kunnossa kun pitää hyökätä suoraan ihmisen kimppuun ja kaivamalla kaivaa hänestä jotakin, josta pääsee aukomaan päätänsä?

        Jos et huomannut, olet "yleistä laihdutuksesta" palstalla ja kirjoituksesi ei kyllä liittynyt aiheeseen mitenkään.


      • Anonyymi

        Onko tätä muuten jatkunut monta vuotta? Itse olen vieraillut palstalla vasta keväästä alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tätä muuten jatkunut monta vuotta? Itse olen vieraillut palstalla vasta keväästä alkaen.

        Mainittu henkilö on viihtynyt palstalla hieman yli 10 vuotta, hihhuloituaan sitä ennen kaikilla mahdollisilla ja mahdottomilla keskustelupalstoilla mitä Suomesta löytyy.

        On sitten juuttunut tänne agendansa kanssa. Tosin ei tuo asiaansa juurikaan julki, tyytyy ärisemään muutaman sanan kommentteja jotka ei välttämättä liity aiheeseen mitenkään.


    • Anonyymi

      "Ainakin siinä oli tonnikalaa, fetaa, coleslawta, salaatinlehtiä, oliiveja, tomaattia, sipulia ja uuniperuna. Patongin palakin kuului"

      Että semmoinen _kasvislautanen_. Salaatinlehtiä ja tomaattia. Ei ole laihduttajalle kelvollinen valinta. Feta muuten on energiaravintoaine: 299 kCal/100g jos suolavedessä, 328 kCal/100g jos säilöntäöljyssä (engl: olive oil).

      • Anonyymi

        Ymmärrän kyllä paljonkin laihduttajille kelvollisista valinnoista. En ole mitenkään erityisen ylipainoinen vaikka minulla onkin hyvät ruokahalut. Vaikka söisin miten suuria ruoka-annoksia niin pian on taas nälkä tai sellainen tunne että kroppa tarvitsee vielä jotain. Kyseinen kasvislautanen sisälsi mm fetaa ym energiaravintoaineita vain pieniä määriä joten se ei ollut niin "haitallista" ja tämän aterian jälkeen oli pitkään hyvä olo.

        Jos kukaan ei muista kyseistä Kasvislautasta niin ehkä vielä päädynkin kysymään suoraan Picniciltä.

        P.S. En muuten milloinkaan tilaa mistään pelkkää Fetasalaattia ainakaan annosta näkemättä koska ne lähes poikkeuksetta sisältävät aivan liian paljon fetajuustoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä paljonkin laihduttajille kelvollisista valinnoista. En ole mitenkään erityisen ylipainoinen vaikka minulla onkin hyvät ruokahalut. Vaikka söisin miten suuria ruoka-annoksia niin pian on taas nälkä tai sellainen tunne että kroppa tarvitsee vielä jotain. Kyseinen kasvislautanen sisälsi mm fetaa ym energiaravintoaineita vain pieniä määriä joten se ei ollut niin "haitallista" ja tämän aterian jälkeen oli pitkään hyvä olo.

        Jos kukaan ei muista kyseistä Kasvislautasta niin ehkä vielä päädynkin kysymään suoraan Picniciltä.

        P.S. En muuten milloinkaan tilaa mistään pelkkää Fetasalaattia ainakaan annosta näkemättä koska ne lähes poikkeuksetta sisältävät aivan liian paljon fetajuustoa.

        "Että semmoinen _kasvislautanen"
        Ja siis annoksessa oli vaihtelevasti erilaisia kasviksia, muistaakseni retikkaakin. Tässä juuri yritän hakea mitä muuta oli kuin muistamiani ainesosia joten eihän vielä tuomita vain niiden ainesosien perustella jotka muistan...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä paljonkin laihduttajille kelvollisista valinnoista. En ole mitenkään erityisen ylipainoinen vaikka minulla onkin hyvät ruokahalut. Vaikka söisin miten suuria ruoka-annoksia niin pian on taas nälkä tai sellainen tunne että kroppa tarvitsee vielä jotain. Kyseinen kasvislautanen sisälsi mm fetaa ym energiaravintoaineita vain pieniä määriä joten se ei ollut niin "haitallista" ja tämän aterian jälkeen oli pitkään hyvä olo.

        Jos kukaan ei muista kyseistä Kasvislautasta niin ehkä vielä päädynkin kysymään suoraan Picniciltä.

        P.S. En muuten milloinkaan tilaa mistään pelkkää Fetasalaattia ainakaan annosta näkemättä koska ne lähes poikkeuksetta sisältävät aivan liian paljon fetajuustoa.

        Itse tykkään kovasti fetasalaatista mutta kuutiot ovat aivan liian isoja ja niitä on liikaa. Reissussa tulee ostettua joskus fetasalaattia mutta itse kun teen fetasalaattia niin leikkelen sen pienemmäksi.


      • Kun laitat salaattiin 40g fetaa ja 360 g punakaalia niin paljonko tulee energiaa?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Itse tykkään kovasti fetasalaatista mutta kuutiot ovat aivan liian isoja ja niitä on liikaa. Reissussa tulee ostettua joskus fetasalaattia mutta itse kun teen fetasalaattia niin leikkelen sen pienemmäksi.

        Samoin, isot kuutiot ei innosta. Leikkaan itse myös pienemmäksi tai murustan. Joskus jos viitsin ja tarjoilen isommalle porukalle niin ajan fetan perunasurvimesta läpi. Bulgariassa söin paljon Shopska-salaatteja jossa fetaa oli aina maltillisesti pieninä muruina.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kun laitat salaattiin 40g fetaa ja 360 g punakaalia niin paljonko tulee energiaa?

        Niinpä, koko aterian keskimääräinen energiapitoisuus ratkaisee. Tykkään kyllä tosi paljon kaikista kaaleista, nimenomaan raakana mutta 360g yhtä lajia on vähän liikaa kerralla minun makuun :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, koko aterian keskimääräinen energiapitoisuus ratkaisee. Tykkään kyllä tosi paljon kaikista kaaleista, nimenomaan raakana mutta 360g yhtä lajia on vähän liikaa kerralla minun makuun :)

        Joo, tuo on esimerkki eli 360 g kasviksia. Proteiiniksi vaikka kanaa ja raejuustoa.

        Käytän ruuanlaittoon myös sinihomejuustoa mutta kun käyttömäärä on luokkaa 10 g per annos niin ei huoleta. Tuo on siis mausteena, varsinaisiin sinihomeruokiin menee enemmän.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Itse tykkään kovasti fetasalaatista mutta kuutiot ovat aivan liian isoja ja niitä on liikaa. Reissussa tulee ostettua joskus fetasalaattia mutta itse kun teen fetasalaattia niin leikkelen sen pienemmäksi.

        Sama täällä. Apetinalla on kivoja, ja hyvänmakuisia, pikkupakkauksia salaattijuustoa. Paketista riittää hyvin moneen salaattiin. Kuutiot laitan vähintään puoliksi, usein kahteenkin suuntaan eli neljään osaan. Apetinan punainen paprika on oma suosikkini. Salaattipohjaksi laitan salaattisekoitusta, banaanisalottisipulia tai salottisipulia jos banaanisalottia ei löydy, miniluumutomaattia siivutettuna, rucolaa, kurkkua. Ja päälle salaattijuusto mausteöljyssään.

        Tarkkailen ruokien energiatiheyttä, mutta salaattijuuston energiatiheydellä ei sellaisenaan ole mitään merkitystä, merkitystä on valmiin salaatin energiatiheydellä, joka on varsin eri luokkaa kuin pelkän salaattijuuston. Itse juustoa kun ei montaa palaa salaattiin tarvi, se on vahvan makuista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä. Apetinalla on kivoja, ja hyvänmakuisia, pikkupakkauksia salaattijuustoa. Paketista riittää hyvin moneen salaattiin. Kuutiot laitan vähintään puoliksi, usein kahteenkin suuntaan eli neljään osaan. Apetinan punainen paprika on oma suosikkini. Salaattipohjaksi laitan salaattisekoitusta, banaanisalottisipulia tai salottisipulia jos banaanisalottia ei löydy, miniluumutomaattia siivutettuna, rucolaa, kurkkua. Ja päälle salaattijuusto mausteöljyssään.

        Tarkkailen ruokien energiatiheyttä, mutta salaattijuuston energiatiheydellä ei sellaisenaan ole mitään merkitystä, merkitystä on valmiin salaatin energiatiheydellä, joka on varsin eri luokkaa kuin pelkän salaattijuuston. Itse juustoa kun ei montaa palaa salaattiin tarvi, se on vahvan makuista.

        Jeps. Lisäksi kieltäytyminen kaikesta johtaa repsahduksiin. Feta, sinihomejuusto, meetwurstia ja pekoni ovat erinomaisia mausteita eikä niitä tarvitse käyttää paljoa. Paistettuihin papuihin riittää muutama siivu meetwurstia ja tuollaiset 10 g sinihomejuustoa riittää kastikkeeseen antamaan maku. Fetaa menee selkeästi enemmän eli tosissaan jotain 40 g per annos. Itse ostan fetan öljyssä kun sitä menee sen verran vähän ja öljyssä äilyy paremmin.


    • Anonyymi

      Moni pikamättölä julkaisee nykyään mättöjen energiamäärän, tällekin löytyy haulla 'picnic kalorilaskuri'.

      Mutta ei sen tarkempaa energiakoostumusta, saati suojaravintoainesisältöä.

      • Anonyymi

        Suojaravinteet saa purkista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojaravinteet saa purkista.

        Purkista otetut vitamiinit yms. eivät imeydy kehoon lainkaan samalla teholla kuin ruuasta saadut. Jokaisen lisäravinnepurkin kyljessä myös lukee ihan suoraan, ettei tuote korvaa terveellist ruokavaliota, eikä sitä missään tapauksessa tule sen korvikkeena käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purkista otetut vitamiinit yms. eivät imeydy kehoon lainkaan samalla teholla kuin ruuasta saadut. Jokaisen lisäravinnepurkin kyljessä myös lukee ihan suoraan, ettei tuote korvaa terveellist ruokavaliota, eikä sitä missään tapauksessa tule sen korvikkeena käyttää.

        Eli jos ei ruoasta saa tarvitsemiaan aineita niin purkista otettuna se on suorastaan vaarallista ja hengenlähtö on uhkana.

        Kyllä on laihduttajan arki vaikeaa.

        Helpompaa ja turvallisempaa on pysytellä ylipainoisena ja jatkaa limppari sipsi karkki suklaa linjaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Purkista otetut vitamiinit yms. eivät imeydy kehoon lainkaan samalla teholla kuin ruuasta saadut. Jokaisen lisäravinnepurkin kyljessä myös lukee ihan suoraan, ettei tuote korvaa terveellist ruokavaliota, eikä sitä missään tapauksessa tule sen korvikkeena käyttää.

        Samoja aineita nuo purkkivitamiinit ovat kuin luonnollisestikin. Ravinnossa vaan on muutakin terveellistä kuin vitamiinit.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Samoja aineita nuo purkkivitamiinit ovat kuin luonnollisestikin. Ravinnossa vaan on muutakin terveellistä kuin vitamiinit.

        Muistaakseni E-vitamiini aiheuttaa purkista otettuna syöpää, päinvastoin kuin luonnollisen ravinnon seassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistaakseni E-vitamiini aiheuttaa purkista otettuna syöpää, päinvastoin kuin luonnollisen ravinnon seassa.

        E-vitamiineja on montaa lajia mutta mitään eroa luonnon vitamiineilla ja synteettisillä ei ole. Kannattaa koostaa ruoka monipuolisesti niin ei tarvitse muuta vitamiinia kuin D-vitamiinia purkista. Minulla on lääkkeenä Ozempic ja syön sen takia liian vähän niin syön tällä hetkellä monivitamiiniporetabletin päivässä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        E-vitamiineja on montaa lajia mutta mitään eroa luonnon vitamiineilla ja synteettisillä ei ole. Kannattaa koostaa ruoka monipuolisesti niin ei tarvitse muuta vitamiinia kuin D-vitamiinia purkista. Minulla on lääkkeenä Ozempic ja syön sen takia liian vähän niin syön tällä hetkellä monivitamiiniporetabletin päivässä.

        Mutta synteettisiä voi saada helposti liikaa, mikä voi olla haitallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta synteettisiä voi saada helposti liikaa, mikä voi olla haitallista.

        Ja sitten jos ei ota synteettisiä voi saada helposti liian vähän, mikä voi olla haitallista.

        Ja sitten jos laihduttaa, tai ei laihduta voi saada myös liikaa tai liian vähän ja se voi olla haitallista.

        Eli, kun ruokavaliosi on pizzaa suklaata sipsiä ja limpparia, tulee huolella miettiä nuo mahdolliset riskit jos aloittaa laihduttamaan. Siinä voi olla hengelle hupaa jos tuosta muuttaa ruokavaliotaan eikä laske noita suojaravinteita tarkasti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2025
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1365
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      73
      1260
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe