Paljonko oikeasti asuntovaunun hankkiminen maksaisi, jos aio luopua melkein kaikista elämän mukavuuksista?
Ainut tarve olisi toteuttaa seuraavat 3 seikat:
1- välttää auton omistamista (vain asuntovaunua varten) mahdollisimman pitkään.
2- parkkipaikan pääkaupungin seudulta, ihan missä vaan, niin että pääsee bussilla töihin aamulla ja palaa vasta yöllä takaisin.
3- kaasulla keittäminen, ja vessan tyhjentäminen olisivat siis ainut välttämättömyydet, ja myös vain yhden aterian päivässä. Jääkaapillekaan ei olisi tarvetta.
Kun matkusta ulkomaille, vaunulle voisi vuokrata säilytyspaikan pienessä kunnassa, kunnes tulen takaisin. Tällöin säilytys maksaisi suurin piirtein 50 Euroa per kuukausi.
Joudun töihin suomessa PKS:lla vain muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan, jonka jälkeen vietän saman verran aikaa ulkomaille. Juuri tämän takia asunnon henkimistä ei olisi mitenkään järkevää, siksi että joutuisin tällöin maksamaan sitä vuokraa sen asunnon ollessaan tyhjillään.
Tässä tapauksessa yhteyskunnan etuuksia saisi mielellään kokonaan unohtaa.
Houkuttelevin tässä on se, että verottajaa ei kiinnosta paljonko saan palkkaa kuukaudessa, vaan verotus tehdään vuodentuloista. Aikomus on tehdä töitä yötä päivää suomessa lyhyessä ajassa, mutta myös lomailla pitemmäksi ajaksi ulkomaille.
Asuntovaunun vuosikulut
9
637
Vastaukset
- Anonyymi
Miksi et osta asuntoautoa missä pärjää talvella? Voit liikkua autolla vaikka töihin ja jokapäivä yöpyä eri paikassa.
- Anonyymi
Ei minulla ole niin paljon varaa. Olen muuten asunnut aikaisemmin asuntoautossa, ja juurikin talven aikana. Ei se ollut kiva, mutta asiat sujuivat oikein hyvin.
Ainut ongelma siinä ei ole ollut yöpymistä autossa ollenkaan, jonka sujui todellakin hyvin ongelmatta, vaan se, etten pääse mitenkään keittämään mitään ruokaa, ja vessan käynnista oli vaikeita välillä.
Asuntoauto maksaa todella paljon. Halvan auton voi aiheuttaa enemmän kustannuksia kuin kalliimpi. Se olisi ilman muuta kätevin tapa kyllä, mikäli siihen onnistuisin.
- Anonyymi
En oikein ymmärrä, miten pärjäisit talvella ilman sähköä... Siksikään et voi valita parkkipaikkaa, tai paremminkin leiripaikkaa ihan mistä vaan. Aika turvatontakin leiriytyä ihan missä vaan. Ja kaipa sun pesullakin tarvitsee käydä, pestä pyykkiä jne.
Mielestäni ainoa todellinen mahdollisuus on SFC-, tai mikä vaan talvellakin avoinna oleva campingalue. Tiedän muutamamia, jotka asuvat vaunuissaan campingeilla ympäri vuoden.
Toimivan vaunun saatat löytää parilla-kolmella tonnilla, hyvän kympillä. Vaatinee tosin hieman etsimistä, Nettikaravaanista aloittaisin.
Ainakin kausipaikkojen hintoja kannattaa kysellä myös puhelimitse, hinta saattaa olla paljon edullisempi kuin nettisivuilla oleva.
Vaunun ylläpito maksaa lähinnä kaasut ja sähköt, liikennevakuutuksenkin voit poikkaista seisonta-ajaksi, veikka eipä se montaa kymppiä vuodessa kustanna.- Anonyymi
[OP]
Itse asiassa kirjoitin väärin viimekomentissani: Asuin talvella henkiöautolla, eikä asuntovaunussa. Se oli farmari; takapenkit vaan alas ja mukavasti tilaa nukkumaan. Mukana oli kyllä kaksi makuupussia sisäkkäin, ja nukkuminen sujui todella hyvin. Välillä oli -20. Joten siis kokemusta on. Asuntovaunu olisi paljon parempi, vähän enemmän tilaa itselleni ja muutamille tavaroille. Ainut todella hankala seikka farmariautossa oli se, ettei pääse koskaan keittämään ruokaa. Tätä sujuisi todella hyvin asuntovaunussa.
Miksi edes välttäisin asunnon hankkimista? Tämä on just se syy: Saatan matkustaa keskellä talven aikaa ulkomaille, jossa vuokra maksaisi kaikkine kuluineen 150 Euroa, enkä silloin joutuisi huolehtimaan suomessa hankkimastani vuokrasta.
Voin ostaa pienen tontin vaunua varten, mutta kuulemma verottaja vaatisi hieman yli 500 euroa vuodessa, eikä edullista löydy edes PKSlla. Toisaalta ihmiset vuokraavat metsätiloja (tai osaa niistä) vaunu- tai muuhun tarkoitukseen, ehkä sen takia että metsätilasta ei makseta veroja vuodessa (jonka vaikutta vuokrahintaan). Olen toki löytänyt mahdollisuuden siihen. Ymmärtääkseni vaunupaikan maksaisi minulle 35/kk uudella maalla haja-asuntoalueella PKSlla. Mutta ilman autoa se tarkoittaisi sen, että sinne menen vaan nukkumaan ja aamulla pois sen takia vaan että vessan tyhjentäminen olisi mahdotonta. Yhden aterian tekeminen yöllä, ja se olisi siinä. Kuulostaa silti houkuttelevasta.
- Anonyymi
Kovin hyvin noita vaatimuksiasi ei pysty täyttämään.
1- välttää auton omistamista (vain asuntovaunua varten) mahdollisimman pitkään.
Tuon ehdon pystyy täyttämään kohtuullisesti pääkaupunkiseudulla tai ympäristökunnissa. Vaunun siirtelyyn voi lainata tai vuokrata auton ja jos vaunun on laittanut seisontaan, siirtokilvillä kuljetus onnistuu.
2- parkkipaikan pääkaupungin seudulta, ihan missä vaan, niin että pääsee bussilla töihin aamulla ja palaa vasta yöllä takaisin.
Ihan missä vaan ei voi asustaa matkailuvaunussa. Parkkipaikoilta tulee lähtö aika nopeasti. Pääkaupunkiseudun ympäristössä on useita karavanalueita joilla kausipaikalla SFC jäsen pääsee asustamaan melko edullisesti. Rastila lienee poissuljettu korkeiden maksujen vuoksi, vaikka onkin kulkuyhteyksien puolesta paras paikka. Muista paikoista tarvitsee vähintään polkupyörän päästäkseen julkisten kulkuyhteyksien ääreen. Karavanalueilla hintaan sisältyy hyvät palvelut ympäri vuoden, pääsee vessaan, peseytymään jopa saunaan ja ruokaakin pystyy valmistamaan jossain määrin.
3- kaasulla keittäminen, ja vessan tyhjentäminen olisivat siis ainut välttämättömyydet, ja myös vain yhden aterian päivässä. Jääkaapillekaan ei olisi tarvetta.
Karavanalueella kaasutäydennyskin onnistuu ilman omaa autoa ja sähköäkin saa. Ilman jääkaappia ei pärjäile ellei ruokaile todellakin aivan kaikkia aterioita muualla (tulee kalliiksi), mutta sehän toimii karavanalueella sähköllä mainiosti.
Kun matkusta ulkomaille, vaunulle voisi vuokrata säilytyspaikan pienessä kunnassa, kunnes tulen takaisin. Tällöin säilytys maksaisi suurin piirtein 50 Euroa per kuukausi.
Kunnat eivät vuokraa seisontapaikkoja noin halvalla, mutta joillakin karavanalueilla on halvempi säilytystaksa. Ehkä joltakin yksityiseltä saisi halvalla jonkin tontinkulman muutaman kuukauden säilytystä varten, mutta asumaan ei varmaan hyväkään kaveri huoli.- Anonyymi
[OP]
Kyllä, aivan oikein: Rastilan leirintäalella asuminen maksaisi tasan alivuokralaisen verran Helsingissä, joissakin tapauksissa.
Halvin vaunupaikka mahtaa olla riihimäellä (Lempivaara). Olettaen että vessan käynti ei maksa erikseen, ja jos unohdetaan sähköä niin vuoden laskutuksessa tulisi 75 Euroa maksettua per kuukausi. Riihimäki-Helsinki 30pv kausilippu maksaisi 180 Euroa. Eli 255 Euroa asumiskulut kun olen suomessa ja 75 Euro/kk kun olen ulkomailla.. Toki vuosipaikoille on täällä hetkellä jonotus, ja on mahdollista saada paikka vain 1-2 vuoden päästä.
Nyt luovutan edellisistä toiveista, ja pyryn nyt toteuttamaan seuraavat toiveet:
1- Ainut välttämättömyys olisi asuntovaunun paikka jonka olisi PKS alueella, vaikka Sipoossa. Luovutetaan sähköstä ja vessasta.
2- Mahdollisuus käyttää HSL kausilippua ABCD vyöhykkeen asti. Auton omistamista vältetään vielä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
[OP]
Kyllä, aivan oikein: Rastilan leirintäalella asuminen maksaisi tasan alivuokralaisen verran Helsingissä, joissakin tapauksissa.
Halvin vaunupaikka mahtaa olla riihimäellä (Lempivaara). Olettaen että vessan käynti ei maksa erikseen, ja jos unohdetaan sähköä niin vuoden laskutuksessa tulisi 75 Euroa maksettua per kuukausi. Riihimäki-Helsinki 30pv kausilippu maksaisi 180 Euroa. Eli 255 Euroa asumiskulut kun olen suomessa ja 75 Euro/kk kun olen ulkomailla.. Toki vuosipaikoille on täällä hetkellä jonotus, ja on mahdollista saada paikka vain 1-2 vuoden päästä.
Nyt luovutan edellisistä toiveista, ja pyryn nyt toteuttamaan seuraavat toiveet:
1- Ainut välttämättömyys olisi asuntovaunun paikka jonka olisi PKS alueella, vaikka Sipoossa. Luovutetaan sähköstä ja vessasta.
2- Mahdollisuus käyttää HSL kausilippua ABCD vyöhykkeen asti. Auton omistamista vältetään vielä."!1- Ainut välttämättömyys olisi asuntovaunun paikka jonka olisi PKS alueella, vaikka Sipoossa. Luovutetaan sähköstä ja vessasta."
Tilapäisen, pitkäaikaisenkin asumisen vaunussa leirintäalueella ymmärrän. Jos olisi pakottava tarve, niin voisin itsekin kokeilla.
Talviasuminen vaunussa ilman sähköä, vessaa ja vesiä on käytännössä täysin mahdoton jo ajatuksenakakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
[OP]
Kyllä, aivan oikein: Rastilan leirintäalella asuminen maksaisi tasan alivuokralaisen verran Helsingissä, joissakin tapauksissa.
Halvin vaunupaikka mahtaa olla riihimäellä (Lempivaara). Olettaen että vessan käynti ei maksa erikseen, ja jos unohdetaan sähköä niin vuoden laskutuksessa tulisi 75 Euroa maksettua per kuukausi. Riihimäki-Helsinki 30pv kausilippu maksaisi 180 Euroa. Eli 255 Euroa asumiskulut kun olen suomessa ja 75 Euro/kk kun olen ulkomailla.. Toki vuosipaikoille on täällä hetkellä jonotus, ja on mahdollista saada paikka vain 1-2 vuoden päästä.
Nyt luovutan edellisistä toiveista, ja pyryn nyt toteuttamaan seuraavat toiveet:
1- Ainut välttämättömyys olisi asuntovaunun paikka jonka olisi PKS alueella, vaikka Sipoossa. Luovutetaan sähköstä ja vessasta.
2- Mahdollisuus käyttää HSL kausilippua ABCD vyöhykkeen asti. Auton omistamista vältetään vielä.Lempivaara on aika kaukana Riihimäeltä, joten jollakin tavalla pitäisi päästä esimerkiksi rautatieasemalle.
Helsinkiä lähempääkin löytyy karavanalueita, esimerkiksi Klaukkalasta, vaikka sieltäkin on parisen kilometriä sivutietä pääväylän varteen bussipysäkille. Kausipaikan hinta 500 € puoleksi vuodeksi, mutta lisäksi on vaihtoehtona säilytysmaksu 30 € kuukaudessa jos ei asusta ympäri vuoden. Sähkö veloitetaan erikseen mittarin mukaan ja muut palvelut (esim. pyykkikone).
Tuo toinen Nurmijärven alue taitaa olla myös täynnä ja voi joutua jonottamaan paikkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"!1- Ainut välttämättömyys olisi asuntovaunun paikka jonka olisi PKS alueella, vaikka Sipoossa. Luovutetaan sähköstä ja vessasta."
Tilapäisen, pitkäaikaisenkin asumisen vaunussa leirintäalueella ymmärrän. Jos olisi pakottava tarve, niin voisin itsekin kokeilla.
Talviasuminen vaunussa ilman sähköä, vessaa ja vesiä on käytännössä täysin mahdoton jo ajatuksenakakin.[OP]
Quote:
--------------------------
Talviasuminen vaunussa ilman sähköä, vessaa ja vesiä on käytännössä täysin mahdoton jo ajatuksenakakin.
--------------------------
Ei oikeastaan ole. Itse olen elänyt koko talven aikana farmari autossa, ja joskus lämpötila oli 20 miinuksella. Ei muuta kuin vaatteet pois ja makuupussin sisään. Se on itse asiassa piristävä. Saattaa olla, ettei se ole kovin suositeltava mikäli palvelut eivät ole lähellä.
Päivän aikana olisin töissä aamulla, ja myös samaten iltapäivällä toiseen työpaikkaan kun siihen vaan tulee mahdollisuus. Jos mietitään asiaa pikkusen, olen sisätiloissa useimmiten. 24t/pv kuntosalin jäsenyys tarjoa peseytymisen mahdollusuus vuorokauden ympäri koko pääkaupunkiseudulla, hinnalla 20 Euroa kuukaudessa. Näin onnistuu siis parhaiten kun on pakettiauto. Pienen aggregaatin ja pienen induktiokeittolevystä (jonka ohjaa läpöä ja energia suoraan kattilaan) olisivat todella käteviä lämpimien ruokien valmisteluun.
Tässä tapauksessa, ja kun vuokrasta ei makseta, 1/12 ja 1/3 välisenä aikana olisin jo ulkomailla, ja auto tai asuntovaunu seisoo 30-50 Euroa maksavassa säilityspaikassa. Näin muistiin ei jää muuta kuin vanhoja talveja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791766
- 108987
- 94874
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19693- 52674
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42578Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m166531Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä25497Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466