Minä en saanut.
https://yle.fi/uutiset/3-11635502?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp
Saitteko kunnollista seksuaalikasvatusta koulussa?
100
285
Vastaukset
- Anonyymi
Saitko seksiä koulussa?
- Anonyymi
Itse oli 20 kun sain ekan kerran. Kouluajat oli poikuus tiukasti housuissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse oli 20 kun sain ekan kerran. Kouluajat oli poikuus tiukasti housuissa.
Se on hyvä. Seksi ei ole lasten juttu
- Anonyymi
Reetu sai.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reetu sai.
Reetu raiskattiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reetu raiskattiin.
Nii-in. Onhan sekin seksuaalikasvatusta.
- Anonyymi
Sain ekan kerran 14 vuotiaana. Ei koulussa mitään opetettu. Itse piti tietoa hankkia ja seurustelin naapurissa asuvan tytön kanssa ja hommat hoidettiin kun juotiin ensin viinaa ja sitten naitiin. Viinaa juomalla sai kokemusta tytöistä.
T viinamies Eihän sieltä saanut.
Minusta jonnekin peruskouluihin pitäis pyytää joku seksuaalialan ammattilainen erikseen kertomaan seksistä, seksuaalisuudesta ja niihin liittyvistä asioista.
Ja sinne sitten erityisen jämäkkä kuri, että pelleilijät lentää ulos muita häiritsemästä ja niille järjestetään sama erikseen niin pitkään, että ovat kunnolla.
Varmaan maksais yhteiskunnalle ihan jonkinverran enemmän, mutta jotenkin veikkaan, että aikaa myöten maksais tavallaan itsensä takaisin.- Anonyymi
Kouluihin pitäisi saada valistajaksi/opettajaksi aseksuaali henkilö. Ne aina tietää tunne-, sosiaali- ja seksuaali käyttäytymisestä muidenkin puolesta kun jotuvat aina toisille ihmisille asian kertomaan. Eikä monet tajua ennen kuin joku heidän puolestaan kertoo miksi he käyttäytyvät näin, miksi nuo noin ja aseksuaalit näin.
Välillä tosi huolestuttavaa kuinka vähän ihmiset tietää OMASTA seksuaali yms. käytöksestään ja usein tulee mietittyä kauhulla, että miten ovat selviytyneet elämässään tähän asti sekä peräti onnistuneet pariutumaan edes kerran.
Puhelimet lukittuihin laatikoihin tunnin alussa ja laatikko mihin saa laittaa anonyymisti mahdollisimman noloja kysymyksiä; ihan luvan kanssa voi vaikka yrittää nolata opettajaa.
Ensin luokalle pari tällaista purkutuntia ja siinä samalla sitten opettaa ja kertoo jutuista.
Samalla mukana voisi olla nuorisotyöntekijä joka on ollut rikosuhrien kanssa tekemisissä ja tietää lakia, poliisia ei voi ottaa kun ne on lähes aina liian asenteellisia ja mlk.kuja nuoria kohtaan ja se aiheuttaisi vain kränää.
Pelleilijät tasan joutuu jäämään luokkaan pidemmäksi aikaa kun muut pääsee nopeammin ulos ja saa puhelimensa omasta lukitusta laatikosta takaisin.
Opettamassa voisi olla mukana eri sukupuolien ja/tai seksuaali suuntautumisen edustajia sitten kun pahimmat purkaustunnit on ensin saatu alta pois. Nuorempien lasten kohdalla ovat mukana vain, että lapset ei vieraistaisi heitä tai huutelisi törkeyksiä. Vanhemmille nuorille pystyvät kertomaan kokemuksistaan ja osaavat varmasti neuvoa sekä auttaa paremmin oman identtiteettinsä kanssa painivia. Sekä vastaavat noloihin seksikysymyksiin.
Myöhemmin voisi laajentaa opetusta ja opettaa seksuaalikasvatuksen ulkopuoleltakin sosiaalisia juttuja mitä koulussa ei usein käsitellä ollenkaan. Ihmiset joilla on elinikäisiä sairauksia, amputaatioita, häiriöitä ja muita voisivat tulla kertomaan omasta elämästään ja miten heihin kannattaa suhtautua - sekä vastaamaan noloihin seksikysymyksiin. Niitä tulee aina. :D
Puhutaan nuorille alkoholista, huumeista ja masennuksesta - mutta todella kapeasti ja täällä on paljon ihmisiä, jotka laitetaan vain piiloon eikä osata suhtautua heihin mitenkään. Sitä paitsi, ei nuoretkaan ole ikuisesti terveitä ja monet sairaudet/häiriöt alkaa kehittyä tai ilmenee juuri siinä 10-20 ikävuoden välissä. Niihin ei auta se tieto, että älä käytä huumeita, muista kondomi tai ei saa ajaa autoa kun on kännissä.
Jos tunnit toteutettaisiin kunnolla niin ehkä vihdoin voitaisiin maton alta tuoda myös yleiseen keskusteluun kuolema ja suru. Kun sekin on jo niin erilleen laitettu ja kaiken ikäisten ihmisten vierastama aihe, kun ennen se oli osa yhteisö ja elämää. Anonyymi kirjoitti:
Kouluihin pitäisi saada valistajaksi/opettajaksi aseksuaali henkilö. Ne aina tietää tunne-, sosiaali- ja seksuaali käyttäytymisestä muidenkin puolesta kun jotuvat aina toisille ihmisille asian kertomaan. Eikä monet tajua ennen kuin joku heidän puolestaan kertoo miksi he käyttäytyvät näin, miksi nuo noin ja aseksuaalit näin.
Välillä tosi huolestuttavaa kuinka vähän ihmiset tietää OMASTA seksuaali yms. käytöksestään ja usein tulee mietittyä kauhulla, että miten ovat selviytyneet elämässään tähän asti sekä peräti onnistuneet pariutumaan edes kerran.
Puhelimet lukittuihin laatikoihin tunnin alussa ja laatikko mihin saa laittaa anonyymisti mahdollisimman noloja kysymyksiä; ihan luvan kanssa voi vaikka yrittää nolata opettajaa.
Ensin luokalle pari tällaista purkutuntia ja siinä samalla sitten opettaa ja kertoo jutuista.
Samalla mukana voisi olla nuorisotyöntekijä joka on ollut rikosuhrien kanssa tekemisissä ja tietää lakia, poliisia ei voi ottaa kun ne on lähes aina liian asenteellisia ja mlk.kuja nuoria kohtaan ja se aiheuttaisi vain kränää.
Pelleilijät tasan joutuu jäämään luokkaan pidemmäksi aikaa kun muut pääsee nopeammin ulos ja saa puhelimensa omasta lukitusta laatikosta takaisin.
Opettamassa voisi olla mukana eri sukupuolien ja/tai seksuaali suuntautumisen edustajia sitten kun pahimmat purkaustunnit on ensin saatu alta pois. Nuorempien lasten kohdalla ovat mukana vain, että lapset ei vieraistaisi heitä tai huutelisi törkeyksiä. Vanhemmille nuorille pystyvät kertomaan kokemuksistaan ja osaavat varmasti neuvoa sekä auttaa paremmin oman identtiteettinsä kanssa painivia. Sekä vastaavat noloihin seksikysymyksiin.
Myöhemmin voisi laajentaa opetusta ja opettaa seksuaalikasvatuksen ulkopuoleltakin sosiaalisia juttuja mitä koulussa ei usein käsitellä ollenkaan. Ihmiset joilla on elinikäisiä sairauksia, amputaatioita, häiriöitä ja muita voisivat tulla kertomaan omasta elämästään ja miten heihin kannattaa suhtautua - sekä vastaamaan noloihin seksikysymyksiin. Niitä tulee aina. :D
Puhutaan nuorille alkoholista, huumeista ja masennuksesta - mutta todella kapeasti ja täällä on paljon ihmisiä, jotka laitetaan vain piiloon eikä osata suhtautua heihin mitenkään. Sitä paitsi, ei nuoretkaan ole ikuisesti terveitä ja monet sairaudet/häiriöt alkaa kehittyä tai ilmenee juuri siinä 10-20 ikävuoden välissä. Niihin ei auta se tieto, että älä käytä huumeita, muista kondomi tai ei saa ajaa autoa kun on kännissä.
Jos tunnit toteutettaisiin kunnolla niin ehkä vihdoin voitaisiin maton alta tuoda myös yleiseen keskusteluun kuolema ja suru. Kun sekin on jo niin erilleen laitettu ja kaiken ikäisten ihmisten vierastama aihe, kun ennen se oli osa yhteisö ja elämää.No tuossa on kyllä niin paljon jo, että jätetään liikuntatunneista se terveyskasvatus pois ja pakkoruotsi, niin sitten on opintoviikot täynnä, kun noi hoidetaan pois. :oD
Mutta tosiaan vois olla jotain tuollaista yleissivistävää ja valistavaa meininkiä varmasti enempi.. Kyllähän sitä tietoa tulee kouluissa vaikka miten, mutta sellainen ihan peruselämiseen liittyvä jää pois....kun ikävä kyllä sitä ei osaa vanhemmat aina tarjota lapselleen. Ja joskus se ulkopuolinen ohjaus on jopa parempaa, asenteista riippuen...
Eiköhän marssita opetushallitukseen? :oD- Anonyymi
Disse kirjoitti:
No tuossa on kyllä niin paljon jo, että jätetään liikuntatunneista se terveyskasvatus pois ja pakkoruotsi, niin sitten on opintoviikot täynnä, kun noi hoidetaan pois. :oD
Mutta tosiaan vois olla jotain tuollaista yleissivistävää ja valistavaa meininkiä varmasti enempi.. Kyllähän sitä tietoa tulee kouluissa vaikka miten, mutta sellainen ihan peruselämiseen liittyvä jää pois....kun ikävä kyllä sitä ei osaa vanhemmat aina tarjota lapselleen. Ja joskus se ulkopuolinen ohjaus on jopa parempaa, asenteista riippuen...
Eiköhän marssita opetushallitukseen? :oDEi me voida sinne marssia. Ne kuolee kaikki sydänkohtaukseen kun vaahtopäänä alkaa räyhäämään ryssistä ja muusta vainoharhaisesta potaskasta kun vain ehdotettaisiin; Jos pakkoruotsista vihdoin tulisi valinnainen vieraskieli - oppilas saisi valita oman tulevaisuudennäkymän ja/tai asuin alueensa mukaan. Tai ihan mihin yleisesti tarvitaan enemmän jonkun kielen osaamista.
Harvat käppänät, jotka jää eloon tuosta järkytyksestä, niin viimeistään siinä vaiheessa kuukahtavat kun sanoo, että olisi ehkä hyvä opettaa lapsille jo homoseksuaalisuudesta ja selalisesta ihan yhtä normaalilla tavalla kuin heteroseksuaalisuudesta. Otetaan keskusteluun se silleen orgaanisesti, ettei myöhemmin tule vaikeuksia ymmärtää ja hyväksyä muita.
Eikä liikunnanopettajaa tarvitse syrjäyttää, meidän liikunnan opettaja opetti meille itsepuolustusta, että pääse mahdollisimman vähin vahingoin pakoon ja häneltä myös oppi näitä harvinaisia sosiaalisia taitoja. Liikunnan opettajien kuuluisi opettaa tiimitaitoja eikä kiusaamista. Jos liikunta tunnit tehtäisiin kunnolla niin sen urheilun lisäksi kuuluisi, että opettasivat terveelliset elämän tavat (liikunta,ruokailu), tarjoisivat kiinnostavia urheilu vaihtoehtoja ja kuinka tehdään yhteistyötä.
Monet taidot on typerästi irrallaan erillisinä tunteina eikä yhteistyössä elämän kanssa, vaikka jos ne todellisuudessa yhdistäisi oikeaan elämään sopiviksi tunneiksi niin jäisi ihan hyvin aikaa. Koska ei tarvitsisi olla niin monia aihealueita erikseen. Opotkin voisivat vihdoin opettaa käytännössä rahankäyttöä, jos kirjanpito on vaikeaa niin sitten micro-management pelien avulla. Rakentaisivat kaupunkia Cities: Skylinesissa tiukalla budjetilla niin edes jokin tajunta tulisi rahankäyttöön ja samalla ehkä tietoa kuinka kaupungit yms. toimii. Anonyymi kirjoitti:
Ei me voida sinne marssia. Ne kuolee kaikki sydänkohtaukseen kun vaahtopäänä alkaa räyhäämään ryssistä ja muusta vainoharhaisesta potaskasta kun vain ehdotettaisiin; Jos pakkoruotsista vihdoin tulisi valinnainen vieraskieli - oppilas saisi valita oman tulevaisuudennäkymän ja/tai asuin alueensa mukaan. Tai ihan mihin yleisesti tarvitaan enemmän jonkun kielen osaamista.
Harvat käppänät, jotka jää eloon tuosta järkytyksestä, niin viimeistään siinä vaiheessa kuukahtavat kun sanoo, että olisi ehkä hyvä opettaa lapsille jo homoseksuaalisuudesta ja selalisesta ihan yhtä normaalilla tavalla kuin heteroseksuaalisuudesta. Otetaan keskusteluun se silleen orgaanisesti, ettei myöhemmin tule vaikeuksia ymmärtää ja hyväksyä muita.
Eikä liikunnanopettajaa tarvitse syrjäyttää, meidän liikunnan opettaja opetti meille itsepuolustusta, että pääse mahdollisimman vähin vahingoin pakoon ja häneltä myös oppi näitä harvinaisia sosiaalisia taitoja. Liikunnan opettajien kuuluisi opettaa tiimitaitoja eikä kiusaamista. Jos liikunta tunnit tehtäisiin kunnolla niin sen urheilun lisäksi kuuluisi, että opettasivat terveelliset elämän tavat (liikunta,ruokailu), tarjoisivat kiinnostavia urheilu vaihtoehtoja ja kuinka tehdään yhteistyötä.
Monet taidot on typerästi irrallaan erillisinä tunteina eikä yhteistyössä elämän kanssa, vaikka jos ne todellisuudessa yhdistäisi oikeaan elämään sopiviksi tunneiksi niin jäisi ihan hyvin aikaa. Koska ei tarvitsisi olla niin monia aihealueita erikseen. Opotkin voisivat vihdoin opettaa käytännössä rahankäyttöä, jos kirjanpito on vaikeaa niin sitten micro-management pelien avulla. Rakentaisivat kaupunkia Cities: Skylinesissa tiukalla budjetilla niin edes jokin tajunta tulisi rahankäyttöön ja samalla ehkä tietoa kuinka kaupungit yms. toimii.Joo, sulta tulee ideaa, mä voin hoitaa sit puhepuolen ja pehmitellä hiukan jotain ja tarjoilla pieninä erinä mainostamalla, niin eivät putoa penkiltä... :oD
Kato pitää saada ne luulemaan, että keksivät ne itse...
Meillehän riittää, että homma toimii. :o)- Anonyymi
Disse kirjoitti:
Joo, sulta tulee ideaa, mä voin hoitaa sit puhepuolen ja pehmitellä hiukan jotain ja tarjoilla pieninä erinä mainostamalla, niin eivät putoa penkiltä... :oD
Kato pitää saada ne luulemaan, että keksivät ne itse...
Meillehän riittää, että homma toimii. :o)Käy. Mie olen piilossa. Sie hoidat esiintymisen ja myyntimiehen hommat.
Käytännössä joo osaisin kaikki suunnitella ja ennakoida, mutta en pystyisi itse esiintymään ja kuolisin lavapelkoon jo pelkästään jos pitäisi kirjallisena joku suunnitelma antaa jonnekin.
Olen aina ollut roudari, lavan takana hoidan kulissit ja, että asiat onnistuu - mutta älkää vain kukaan laittako minua esiintymään, ellette halua tuntea ja nähdä mitä todellinen kidutus/kituminen on. Anonyymi kirjoitti:
Käy. Mie olen piilossa. Sie hoidat esiintymisen ja myyntimiehen hommat.
Käytännössä joo osaisin kaikki suunnitella ja ennakoida, mutta en pystyisi itse esiintymään ja kuolisin lavapelkoon jo pelkästään jos pitäisi kirjallisena joku suunnitelma antaa jonnekin.
Olen aina ollut roudari, lavan takana hoidan kulissit ja, että asiat onnistuu - mutta älkää vain kukaan laittako minua esiintymään, ellette halua tuntea ja nähdä mitä todellinen kidutus/kituminen on.Jaa, no mä jo pein noita sun otteita sellaisena, että nyt pois alta pienet ja isommatkin.. :oD
Mutta toinperrään ois hyvä suunnitelma...eikun kopsaa ylös ja lähetään pistämään toimintaan. :o)- Anonyymi
Disse kirjoitti:
Jaa, no mä jo pein noita sun otteita sellaisena, että nyt pois alta pienet ja isommatkin.. :oD
Mutta toinperrään ois hyvä suunnitelma...eikun kopsaa ylös ja lähetään pistämään toimintaan. :o)Kiitos, että lähdit positiivisella leikki trollailulla minun intohimoiseen puheeseen mukaan.
Tiedän, että tein itsestäni taas niin helpon trolli kohteen. xD
Mutta onneksi jo kirjoittaessa ymmärisn, että turhaa olen asiaa ajatellut ja suunnitellut kun todellisuudessa se tuskin tulee millään tasolla kouluissa toteutumaan.
Oli mukava tuoda näitäkin mietteitä kunnolla jollekin esille, eikä vain omassa päässä pyöritellä. Kiva, että lähdit tekemään "sota-suunnitelmaa". ^___^
Nyt nukkumaan. En tiedä oletko vielä edes hereillä tai päivystämässä työn takia, joten öitä tai huomenta! o/ Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, että lähdit positiivisella leikki trollailulla minun intohimoiseen puheeseen mukaan.
Tiedän, että tein itsestäni taas niin helpon trolli kohteen. xD
Mutta onneksi jo kirjoittaessa ymmärisn, että turhaa olen asiaa ajatellut ja suunnitellut kun todellisuudessa se tuskin tulee millään tasolla kouluissa toteutumaan.
Oli mukava tuoda näitäkin mietteitä kunnolla jollekin esille, eikä vain omassa päässä pyöritellä. Kiva, että lähdit tekemään "sota-suunnitelmaa". ^___^
Nyt nukkumaan. En tiedä oletko vielä edes hereillä tai päivystämässä työn takia, joten öitä tai huomenta! o/No tänään...tai siis jo eilen... oli sellainen kikkailupäivä täällä. :o)
Mutta kyllä olen sitä mieltä, että tälläisiä juttuja kannattais oikeasti pistää kouluihin. :o)
Kyllähän nuoret jo tietää enemmän kaikesta kuin me, mutta saavat tietää vielä enempi. Aina vaan parempi. :o)Disse kirjoitti:
No tuossa on kyllä niin paljon jo, että jätetään liikuntatunneista se terveyskasvatus pois ja pakkoruotsi, niin sitten on opintoviikot täynnä, kun noi hoidetaan pois. :oD
Eiköhän marssita opetushallitukseen? :oDJoo, ne kotien asenteet voi olla melkein mitä vaan. Turhan hövelistä liian tiukkaan rajaamiseen ja kaikkea siltä väliltä.
Onhan se vähän eriskummallista, että omia vanhempiaan saa valistaa ja kasvattaa ihan näissä seksuaalisuus asioissakin. Että sikäli aika moni meikäläisen ikäinen on ominpäin kaapinut tietoonsa monta asiaa.J-76 kirjoitti:
Joo, ne kotien asenteet voi olla melkein mitä vaan. Turhan hövelistä liian tiukkaan rajaamiseen ja kaikkea siltä väliltä.
Onhan se vähän eriskummallista, että omia vanhempiaan saa valistaa ja kasvattaa ihan näissä seksuaalisuus asioissakin. Että sikäli aika moni meikäläisen ikäinen on ominpäin kaapinut tietoonsa monta asiaa.Niin, no tuollasta tietoskin kun on, vois sitä jakaa noissa lsitoksissa. Vois vähentää rikoksia ja yleistä pahoinvointia kaikin tavoin.
Jotenkin joku uskonto vois olla jo poistumaanpäin.. sen vois vanhemmat tarvittaessa opettaa ja/tai sen kanssa vois vaihdella tälläinen seksuaali/ihmissuhde-tietous.
Ois varmasti vaikutusta positiivisesti yhteiskuntaan. 😊Disse kirjoitti:
Niin, no tuollasta tietoskin kun on, vois sitä jakaa noissa lsitoksissa. Vois vähentää rikoksia ja yleistä pahoinvointia kaikin tavoin.
Jotenkin joku uskonto vois olla jo poistumaanpäin.. sen vois vanhemmat tarvittaessa opettaa ja/tai sen kanssa vois vaihdella tälläinen seksuaali/ihmissuhde-tietous.
Ois varmasti vaikutusta positiivisesti yhteiskuntaan. 😊Juu, meillä kävi yläasteella aika usein joku entinen narkkari tai juoppo, rikollisuiksia häärinyt elämäntapansa parantanut valistamassa. Ja kyllä se paremmin kolahti, kun että joku poliisi olisi pitänyt luentoa suu vaahdossa.
Tää kertoi niitä valideja käännekohtia ja sitä elämää mitä se oli. Siinä mielessä luotan omankäden omakohtaiseen kokemukseen ja tietoon enemmän, kun jonkun ulkoa opeteltuja liirumlaarumeita. Mistä puuttuu kokonaan se selkäytimeen jäänyt oppi koetusta ja ajatuskaari tästä tuonne.J-76 kirjoitti:
Juu, meillä kävi yläasteella aika usein joku entinen narkkari tai juoppo, rikollisuiksia häärinyt elämäntapansa parantanut valistamassa. Ja kyllä se paremmin kolahti, kun että joku poliisi olisi pitänyt luentoa suu vaahdossa.
Tää kertoi niitä valideja käännekohtia ja sitä elämää mitä se oli. Siinä mielessä luotan omankäden omakohtaiseen kokemukseen ja tietoon enemmän, kun jonkun ulkoa opeteltuja liirumlaarumeita. Mistä puuttuu kokonaan se selkäytimeen jäänyt oppi koetusta ja ajatuskaari tästä tuonne.No mua härnää tää vielä vallitseva valistustapa, että näytetään tupakkiaskissa niitä keuhkosairaita jne.
Ei sellainen uhkakuva-valistus toimi, vaan että otetaan mukaan miettimään se sakki. 😊Disse kirjoitti:
No mua härnää tää vielä vallitseva valistustapa, että näytetään tupakkiaskissa niitä keuhkosairaita jne.
Ei sellainen uhkakuva-valistus toimi, vaan että otetaan mukaan miettimään se sakki. 😊Totta. Juurikin keskustellen, kertoen, kysellen vuorovaikutuksessa ne ajatusta herättävät heurekat syntyy.
Joku kuva pysäyttää kyllä karuudellaan, muttei se kerro ihmisen kokemaa, tarinaa mikä avaa minusta paremmin monesti mistä oikeastaan on kyse.
Ihmiset joilla aina pyyhkii hyvin, ei oo huolia, ei oo mitään kiveä ollut koskaan kengässä ei ne tiedä mitään siitä toisen kähyisestä kurjuudesta, ei jos ei ne pysähdy kuuntelemaan ja ajattelemaan.J-76 kirjoitti:
Totta. Juurikin keskustellen, kertoen, kysellen vuorovaikutuksessa ne ajatusta herättävät heurekat syntyy.
Joku kuva pysäyttää kyllä karuudellaan, muttei se kerro ihmisen kokemaa, tarinaa mikä avaa minusta paremmin monesti mistä oikeastaan on kyse.
Ihmiset joilla aina pyyhkii hyvin, ei oo huolia, ei oo mitään kiveä ollut koskaan kengässä ei ne tiedä mitään siitä toisen kähyisestä kurjuudesta, ei jos ei ne pysähdy kuuntelemaan ja ajattelemaan.Sittenkään ei voi täysin tiedostaa, mutta pääsee jo kärryille.
J-76 kirjoitti:
Sittenkään ei voi täysin tiedostaa, mutta pääsee jo kärryille.
Jep. Tarinoista voi samaistua. Ennalta ehkäisevä vertaistuki. 🤔
Disse kirjoitti:
Jep. Tarinoista voi samaistua. Ennalta ehkäisevä vertaistuki. 🤔
Jotakin sellaista. Ne kehon eleet ja ilmeet on yksi osa sitä näissä missä irl keskustellaan.
- Anonyymi
J-76 kirjoitti:
Totta. Juurikin keskustellen, kertoen, kysellen vuorovaikutuksessa ne ajatusta herättävät heurekat syntyy.
Ihmiset joilla aina pyyhkii hyvin, ei oo huolia, ei oo mitään kiveä ollut koskaan kengässä ei ne tiedä mitään siitä toisen kähyisestä kurjuudesta, ei jos ei ne pysähdy kuuntelemaan ja ajattelemaan.Sosiaalisessa mediassakin vain media saa huudattaa ihmisten ns. huonoja puolia, mutta sitten omassa somessa on pakko olla täydellinen.
Joten missään ei nähdä oikeita ihmisiä esimerkkeinä ja kaiken lisäksi koulussakaan ei niistä paljoa puhuta, muuta kuin pelottelu mielessä, että älkää vain käyttäkö huumeita tai tulee tällainen. Kaikki muut ihmis/sosiaalisuus opit on koulujen (vanhojen kääkkien) mielestä turhia, jos ei siihen saa liitettyä jotain pelottavaa varoitusta.
Ei ne kaikki pyörätuolia käyttävät tai mielenterveysapua tarvitsevat olleet narkkareita, vaikka huumeetkin saattaa tuohon asti viedä (tai olla osaksi mukana). Nyt opetus joka mukamas yrittää tehdä hyvää niin jatkaa vain sitä leimaamista. J-76 kirjoitti:
Jotakin sellaista. Ne kehon eleet ja ilmeet on yksi osa sitä näissä missä irl keskustellaan.
Näinpä... joku saa tempastua porukan kuulolle, toiset kaivamaan nokkaa. 😀
Anonyymi kirjoitti:
Sosiaalisessa mediassakin vain media saa huudattaa ihmisten ns. huonoja puolia, mutta sitten omassa somessa on pakko olla täydellinen.
Joten missään ei nähdä oikeita ihmisiä esimerkkeinä ja kaiken lisäksi koulussakaan ei niistä paljoa puhuta, muuta kuin pelottelu mielessä, että älkää vain käyttäkö huumeita tai tulee tällainen. Kaikki muut ihmis/sosiaalisuus opit on koulujen (vanhojen kääkkien) mielestä turhia, jos ei siihen saa liitettyä jotain pelottavaa varoitusta.
Ei ne kaikki pyörätuolia käyttävät tai mielenterveysapua tarvitsevat olleet narkkareita, vaikka huumeetkin saattaa tuohon asti viedä (tai olla osaksi mukana). Nyt opetus joka mukamas yrittää tehdä hyvää niin jatkaa vain sitä leimaamista.Oikeita ihmisiä justiinsa pitäisi nähdä. Ainakin itselleni on kaikista parhaiten konkretisoitunut jokin asia, kun naamatusten tyyppi tulee eteen ja kertoo kaunistelematta, liioittelematta mitä on nähnyt ja läpi käynyt.
Siinä on jokunen tippakin silmästä voinut vierähtää, kun kuuntelet kaverin elämäntarinat.
Tarinoita on yhtä paljon, kun kertojiakin.Disse kirjoitti:
Näinpä... joku saa tempastua porukan kuulolle, toiset kaivamaan nokkaa. 😀
Näin on näreet. Tämä tempautuu nyt untenmaille. Önyjä. 💤🙃
- Anonyymi
En saanut. Tai ehkäsy- ja terveysopetus oli 5 luokasta lähtien. Minun jälkeen vain se muutettiin erilliseksi tunniksi, joka ei vaikuta arvosanoihin niin tottakai porukat koulussa on itse tyhmiä ja lintsaa kun tavallaan mikään ei pakota näillä extra tunneilla käymään. Kouluissa on kyllä riittävä ehkäisyyn, terveyteen, uhkiin ja sairauksiin perehdyttävä opetus niin monta vuotta - saa vain syyttää itseään kun tulee moka näissä asioissa, jos ei itse kuuntele tai mene tunneille. Ei opettajat voi oppilasta tuoliinkaan sitoa.
Se miksi sanon, että en saanut riittävää seksuaalikasvatusta, että ei ollut mitään mainintaa seksuaalisuudesta, seksi- sekä tunnekäyttäytymisestä erillisinä asioina, yms. elämälle tärkeitä seikkoja.
Kyllä minä osaan kaikki mahdolliset ehkäsyömuodot ja tehdä kondomeilla vaikka ilmapalloeläimiä, mutta suhdeasioista, tunteista ja käyttäytymisestä ei puhuttu mitään. Nuo opetukset ja keskuttelut olisivat kasvatuksessa auttaneet varmasti osaa täällä näistä yksinäisyyttään ulvovista miehistä - olettaen, että olisivat menneet tunnille ja kuunnelleet opettajaa.
Eli kutakuinkin olen samaa mieltä artikkelin kanssa, vaikka minua ei niinkään seksi pelottanut kun siitä opetettiin, mutta tunne- ja sosiaalitasolla jäi seksuaalikasvatuksessa puuttumaan paljon tärkeitä juttuja. Se itseni kohdalla mm. vaikeutti identiteettini löytämistä ja hidasti omaa kehitystä, kun piti käsitellä sitä tunne- sekä sosiaalipuolta ilman mitään neuvoja."Se itseni kohdalla mm. vaikeutti identiteettini löytämistä ja hidasti omaa kehitystä, kun piti käsitellä sitä tunne- sekä sosiaalipuolta ilman mitään neuvoja."
- No tämä. Kun ei identiteetti olekaan syntymässä selvä, eikä kukaan osaa edes vinkata, että hei ei kaikki ole vaan heteroita tai miehiä ja naisia automaattisesti identiteetitltään sukuelimien määräämänä. Tai ettei kaikki ole seksiorientoituneita ja mieti päänsä puhki seksiä, kun näkee vastakkaista sukupuolta tai ihastuessaan edes.
Ominpäin sitten ihmettelee missä vika, kun ei minusta tunnu tolta kun noista tuttavapiirini lapsista tai nuorista.- Anonyymi
J-76 kirjoitti:
"Se itseni kohdalla mm. vaikeutti identiteettini löytämistä ja hidasti omaa kehitystä, kun piti käsitellä sitä tunne- sekä sosiaalipuolta ilman mitään neuvoja."
- No tämä. Kun ei identiteetti olekaan syntymässä selvä, eikä kukaan osaa edes vinkata, että hei ei kaikki ole vaan heteroita tai miehiä ja naisia automaattisesti identiteetitltään sukuelimien määräämänä. Tai ettei kaikki ole seksiorientoituneita ja mieti päänsä puhki seksiä, kun näkee vastakkaista sukupuolta tai ihastuessaan edes.
Ominpäin sitten ihmettelee missä vika, kun ei minusta tunnu tolta kun noista tuttavapiirini lapsista tai nuorista.Sitä luulee olevansa hullu. Tai noh.. Minun kohdalla se oli lopulta tavallaan totta, että olen hullukin, mutta silti.. Hajoaa pää. Varsinkin kun jutkut näitä miettii jo tarha-ikäisenä.
Minäkin, vaikka olin jälkeen jäänyt, niin kaikessa hiljaisuudessa mietin, että minun olisi kuulunut syntyä toiseen sukupuoleen. Muistan miettineeni sen noin, lapsenomaisimmilla sanoilla, mutta ikinä en tuonut sitä tarhaikäisenä ilmi, koska en osannut asiaa ilmaista.
Enkä koulussakaan oppinut, joten en koskaan edes olisi osannut kysyä näitä asioita kun en tiedä mitä sanoa. Vasta 19 vuotiaana lopetin asian murehtimisen ja aloin näistä itsenäisesti oppimaan, samalla oppien, ettei ole pakko olla tasan tyttö tai poika... Ei ainakaan niin miten opetetaan, vaan todellisuudessa ihmiset on paljon monipuolisempia olentoja eikä ihmisten pidäkään jäädä ameeba tason laatikoihin.
ai ameeba-ajattelu-tason laatikoihin, koska ameebakin tuntuu olevan pelkällä jakaantumiskäytökseltään laajempi ja monipuolisempi kuin jotkut opetukset. :D Anonyymi kirjoitti:
Sitä luulee olevansa hullu. Tai noh.. Minun kohdalla se oli lopulta tavallaan totta, että olen hullukin, mutta silti.. Hajoaa pää. Varsinkin kun jutkut näitä miettii jo tarha-ikäisenä.
Minäkin, vaikka olin jälkeen jäänyt, niin kaikessa hiljaisuudessa mietin, että minun olisi kuulunut syntyä toiseen sukupuoleen. Muistan miettineeni sen noin, lapsenomaisimmilla sanoilla, mutta ikinä en tuonut sitä tarhaikäisenä ilmi, koska en osannut asiaa ilmaista.
Enkä koulussakaan oppinut, joten en koskaan edes olisi osannut kysyä näitä asioita kun en tiedä mitä sanoa. Vasta 19 vuotiaana lopetin asian murehtimisen ja aloin näistä itsenäisesti oppimaan, samalla oppien, ettei ole pakko olla tasan tyttö tai poika... Ei ainakaan niin miten opetetaan, vaan todellisuudessa ihmiset on paljon monipuolisempia olentoja eikä ihmisten pidäkään jäädä ameeba tason laatikoihin.
ai ameeba-ajattelu-tason laatikoihin, koska ameebakin tuntuu olevan pelkällä jakaantumiskäytökseltään laajempi ja monipuolisempi kuin jotkut opetukset. :DHullu tai omituinen, outo, niin ettei viitti edes kellekkään asiasta puhua. Työntää pois mielestään ja keskittyy olemaan kuten muutkin, helpointa kun ei herätä huomiota. Mutta sisällä on edelleen se outo tunne ja olo, etten ole kuten nuo toiset.
Ja se korostuu silloin, kun tulee se hetki jolloin sulta odotetaan sitä jotakin elettä tai tekoa, sanoja mikä on niiden toisten puhetta, toisille luontaista.
Ihminen oppii matkimaan "normaalia" käytöstä, sanat mitä kuuluu sanoa.
Mutta ei se fakta katoa, vaikka sen piilottaa. Muut ei ehkä näe sitä, mutta itse sen tietää että poikkeat valtavirrasta.
Joo. Mulla kaikki alkoi about 4 iässä isovanhemmilla papan kanssa partaa ajaessa. Kaikki eli muistikuvat siitä miksi itseni ajattelin ja koin.
Nyt kun näistä asioista puhutaan enemmän on helpompaa avata omakin suu.
Ihminen on ihan hyvä termi. Identiteetti itselläni on liukuva, mutta janalla
nainen|-------- °---|mies sijoitun kohtaan pallo.J-76 kirjoitti:
Hullu tai omituinen, outo, niin ettei viitti edes kellekkään asiasta puhua. Työntää pois mielestään ja keskittyy olemaan kuten muutkin, helpointa kun ei herätä huomiota. Mutta sisällä on edelleen se outo tunne ja olo, etten ole kuten nuo toiset.
Ja se korostuu silloin, kun tulee se hetki jolloin sulta odotetaan sitä jotakin elettä tai tekoa, sanoja mikä on niiden toisten puhetta, toisille luontaista.
Ihminen oppii matkimaan "normaalia" käytöstä, sanat mitä kuuluu sanoa.
Mutta ei se fakta katoa, vaikka sen piilottaa. Muut ei ehkä näe sitä, mutta itse sen tietää että poikkeat valtavirrasta.
Joo. Mulla kaikki alkoi about 4 iässä isovanhemmilla papan kanssa partaa ajaessa. Kaikki eli muistikuvat siitä miksi itseni ajattelin ja koin.
Nyt kun näistä asioista puhutaan enemmän on helpompaa avata omakin suu.
Ihminen on ihan hyvä termi. Identiteetti itselläni on liukuva, mutta janalla
nainen|-------- °---|mies sijoitun kohtaan pallo.Sisäpisteitä tuli 11, 10 sijaan mutta idea ehkä käy julki. 😃
- Anonyymi
Ei koulussa puhuttu seksistä. Nais opettajat ei uskalla puhua seksistä pojille. Meidän ope oli kurppa joku viisikympinen nainen silloin. Ihan itse sitä tietoa on sitten pitänyt hommata , toisin sanoen alkoholia juomalla tyttöihin tutustui ja siihen aikaan tytöt olis niitä jotka enemmän seksiä ehdotti. Itse olin se ujompi mutta kaljan voimalla hommat thoidettiin.
Minun ollessani koulussa siellä puhalsivat jo uudet tuule, mutta opettajat olivat vielä niin häveliäitä, että seksuaalikasvatusta ajettiin pieniin päihimme enimmäkseen seksuaalivalistuselokuvia esittämällä! :D
Ei siis mitään Hämähäkkiä väärinpäin, vaan esim. "Kuinka kasvan pojasta mieheksi" ja vastaavasti "Kuinka kasvan tytöstä naiseksi". Niitä oli aika monta muitakin.
Erittäin arveluttavaa materiaalia siis tänä päivänä, kun sukupuolia ei enää ole, vaan sen pienenkin eron olemassaolon myöntäminen on virallisesti kielletty.- Anonyymi
Eikä ole kielletty, mutta Suomen kielessä on turhan rajallisesti sanoa niin sekoitetaan ihan eri asiat samoiksi jutuiksi. Sitä tapahtuu Englanniksikin, vaikka heillä on sentään erottavat termit paremmin kielessä. Tätä varten pitäisi olla parempi seksuaalikasvatus niin ei tule näitä typeriä erehdyksiä ja liiotteluja.
Tietenkin jos haluat tarkoituksella ymmärtää väärin, kun omia kieltolakeja keksit, niin en voi sinua siinä estää.. Enkä vaivaudu niin tekemään, koska se kertoo tarpeellista tietoa sinusta.
- Anonyymi
Muistan...
Koko tyttöporukka odotti ...Nyt puhutaan siitä....
No voi herran pieksut...
Ei puhuttu siitä halaistuu sanaa...
Ainoastaan miten käytetään terveys sidettä..
Kun lähdetään matkoille...Ja sen semmoista..
Muistan ihmetelleeni..Tässäkö tämä...
Opi siin sitten ...Maailmalla täytyi oppii....
T:Elluhallo...😯😯😯😯 - Anonyymi
Meille opetettiin jo koulussa, että tytöt ihastuvat huomattavasti vanhempiin poikiin. Ja tottahan se on, kun olimme yläasteella niin tyttöjen poikaystävät toivat näita autolla kouluun.
Yläasteella pojat ovat vielä aivan vauvoja. Tytöt kypsyvät juuri siinä iässä niin paljon poikia nopeammin, että pikkupojat jäävät seuraamaan pikku naisten touhuja sivusta. ; )
- Anonyymi
Joo! Yläastella punasteleva yli 60-vuotias naisopettaja tai mikä lie terveystaidon opettaja, laittoi pöydälle pystyyn ison dildon ja näytti miten kortsupaketti avataan ja kuinka kumipuku rullataan dildolle "tähän tapaan näin". :D :D :D
Muistan elävästi sen kun koko luokkamme oli tikahtua nauruun. :D- Anonyymi
Noinhan se meni. Väkinäiseltä tuntui touhu. Nauratti enemmän kuin valisti
- Anonyymi
Meidän liikunnan opettaja opetti terveystietoa. Sanoi, että älkää pojat runkatko, voitte saada syövän. Parempi on touhuta tyttöjen kanssa,
- Anonyymi
Sovinistiopettaja.
- Anonyymi
Selkeästi ei-kunnollista opetusta. Joutaisi saada potkut noin seksistinen opettaja.
- Anonyymi
Levitti virheellistä tietoa. Masturbointi on terveellistä ja turvallista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Levitti virheellistä tietoa. Masturbointi on terveellistä ja turvallista.
Aiheuttaa hiustenlähtöä ja karvoja kämmeniin.
Ei mitään muistikuvaa..🤔
- Anonyymi
Riittää, että muistat sen, että tytöt ihastuvat huomattavasti vanhempiin poikiin.
Anonyymi kirjoitti:
Riittää, että muistat sen, että tytöt ihastuvat huomattavasti vanhempiin poikiin.
Yksi vuosi siinä iässä on jo huomattava ikäero.
- Anonyymi
Kun juo viinaa niin ei mitään muistikuvaa pidä jäämäänkään.
Heh sainpas useampia ä-kirjaimia sanaan. Anonyymi kirjoitti:
Kun juo viinaa niin ei mitään muistikuvaa pidä jäämäänkään.
Heh sainpas useampia ä-kirjaimia sanaan.Jäädäkään.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Jäädäkään.
Jäädämmöisillänkään jäämistä jäämään.
Kaksitoista ä-kirjainta.
( hihitystä ä-kirjaimen kera )
- Anonyymi
En yhtään mitään
- Anonyymi
Ope laittoi tuosta vhs-kasetin pyörimään. Oli lähinnä itäsaksalaistyylinen lyhyt tietoisku missä valkotakkinen labranainen osoitti fläppitaululle piirrettyjä sukupuolielimiä. Näytti jäävän porukalle pinnalliseksi ja opettaja ei näyttänyt tietävän, mihin olisi väkinäistä ilmettään suunnannut. :D - cu-
Sen muistan etten tiennyt että siinä hommelissa tapahtuu jotain liikettäkin. Luulin vain että kusvehkeet lätkästään yhteen ja sitten tapahtuu jotain maagista..🍑🍆😯
Wwuwuw kirjoitti:
Sen muistan etten tiennyt että siinä hommelissa tapahtuu jotain liikettäkin. Luulin vain että kusvehkeet lätkästään yhteen ja sitten tapahtuu jotain maagista..🍑🍆😯
Ei helkkari :)))
Molempien eka kerta, niin sitten molemmat suu auki h-moilasena, että mitäs nyt??!!? Joko se lapsi syntyy, ja mistä välistä se mahtuu???Thymallus kirjoitti:
Ei helkkari :)))
Molempien eka kerta, niin sitten molemmat suu auki h-moilasena, että mitäs nyt??!!? Joko se lapsi syntyy, ja mistä välistä se mahtuu???Ei siinä ekassa kerrassa muistaakseni paljonkaan liikettä ehtinyt tapahtua.. ja fiilis oli vähän kuin wiskarin artun biisissä.. " Tässäkö tää oli.." 😬
Wwuwuw kirjoitti:
Sä et ollut selvästikään salaa katsellut vanhempien pornovideoita tai isän lehtiä? :D
J-76 kirjoitti:
Sä et ollut selvästikään salaa katsellut vanhempien pornovideoita tai isän lehtiä? :D
Kyllä mä jotain pornolehtiä muistan nähneeni, mut eihän niissä mitään likettä ollu..
J-76 kirjoitti:
Muistan löytäneeni isäni pokelehdet keittiöstä, jääkapin yläpuolella sijaitsevasta kaapista. Näyttelin niitä kuvia keittiön ikkunasta naapureillekin. Ukkoja nauratti siinä ikkunan alla parkkipaikalla, nyt on natiainen löytänyt isänsä aarteet. :P
Porukoita olisi hävettänyt, jos olisivat tienneet. Äitini toimi talossa talonmiessiivoojana. :)
Ja kerran VJS videoita tutkiessani löysin videon, mihin oli kirjoitettu tyttöjä ja poikia. Meinasin, että no mitäs tämä on ja laitoin nauhan pyrimään, seksiähän siinä oli. Heh, muistan vieläkin jotain pätkiä siitä. :DJ-76 kirjoitti:
Muistan löytäneeni isäni pokelehdet keittiöstä, jääkapin yläpuolella sijaitsevasta kaapista. Näyttelin niitä kuvia keittiön ikkunasta naapureillekin. Ukkoja nauratti siinä ikkunan alla parkkipaikalla, nyt on natiainen löytänyt isänsä aarteet. :P
Porukoita olisi hävettänyt, jos olisivat tienneet. Äitini toimi talossa talonmiessiivoojana. :)
Ja kerran VJS videoita tutkiessani löysin videon, mihin oli kirjoitettu tyttöjä ja poikia. Meinasin, että no mitäs tämä on ja laitoin nauhan pyrimään, seksiähän siinä oli. Heh, muistan vieläkin jotain pätkiä siitä. :DVHS korjataan.
Wwuwuw kirjoitti:
Kyllä mä jotain pornolehtiä muistan nähneeni, mut eihän niissä mitään likettä ollu..
Et ollut koskaan nähnyt koiria parittelemassa tms? Missä olisi nähnyt liikkuvan? Tai äitiä ja isää yllättänyt petipuuhista niinkun minä. :)
J-76 kirjoitti:
Et ollut koskaan nähnyt koiria parittelemassa tms? Missä olisi nähnyt liikkuvan? Tai äitiä ja isää yllättänyt petipuuhista niinkun minä. :)
Ilmeisesti en.. Eikä nuo parittelevat koirat mitenkään yleisiä ole..
Wwuwuw kirjoitti:
Ilmeisesti en.. Eikä nuo parittelevat koirat mitenkään yleisiä ole..
Mä olen varmaan asunut jossain tippukiviluolassa penskana, kun tuntuu että joka saatanan naapurin piski paritteli pihassa tai kusetuslenkillä. Joskus suorastaan ahdisti.
- Anonyymi
Sain kyllä. Kansakoulussa, oppikoulussa ja lukiossa. Vähempikin olisi riittänyt...
Muistaakseni kyllä, ainakin ihan asiallista opetusta. Olisiko ollut ala-asteen 5. luokan (biologian)tunnilla ensimmäisen kerran. Kait noilla tunneilla oli ala-asteella joku muu nimi kuin biologia. Joku ympäristöoppi tai vastaava?
Hihitystä ja kikatustahan se 11-vuotiaissa aiheutti, mutta luokanopettaja oli hyvä ja asiallinen tyyppi, joten homma hoitui.- Anonyymi
Mulla on teini-ikäinen, ja oon koko lapsuuden ajan puhunut asioista sille suoraan kulloiseenkin ikätasoonsa sopivalla tavalla ja hänen kysymyksiinsä vastaten. Nyt uskaltaa avoimesti puhua mun kanssa kaikesta ja uskon että on saanut parempaa seksuaalikasvatusta kuin useimmat ikätoverinsa.
- Anonyymi
Hyvä,oikeaa vanhemmuutta! Ei tällaisia asioita koulun vastuulle jätetä.
Kyllä oikeastaan. 70-luvun lopulla jolloin olin ala-asteen viimeisillä luokilla oli aika rentoa koulussa. Opettajat olivat nuoria, kuten myös koululaisten vanhemmat. Tätä ohjelmaa tuli myös muistaakseni tiirattua ja kavereiden kanssa hihitettyä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/06/01/mita-mista-lapset-tulevatodella
Ehkä tätä näytettiin myös koulussa. Mun lapsien lapsuudessa ei tosiaankaan ollut näin tarkkaa selostusta lapsille aiheesta missään mediassa. Aika on tässä muuttunut häveliäämmäksi.- Anonyymi
Tsekkasin tuon, yllättävän kursailematon esiin tuonti. Toki tuossa iässä kuulijakunta ei oikein vielä keskity asiaan ja juttuhan siirtyi nopeasti kameraan päin kertomiseksi. Kuiteskin. Ei siinä meille näytetyssä fläppitaulussa edes menty pintaa syvemmälle, oli elimien välillä reilusti blancoa. - cu-
Taidettiin meillä yläasteella puhua kerran tai kaksi kuukautisista, lisääntymisestä ja suojaseksistä.
Kotona lähinnä käskettiin pitämään huoli, ettei teininä vielä ala lapsia tekemään ja moraalisaarnoja punaisista korkokengistä ja tyrkyistä naisista. Siinäpä se.- Anonyymi
Ilmankos sinä haluat muuttua mieheksi, kun naisellisuus ja naisen seksuaalisuus on lapsuudesta asti opetettu olevan paheksuttavaa ja tyrkkyä.
Anonyymi kirjoitti:
Ilmankos sinä haluat muuttua mieheksi, kun naisellisuus ja naisen seksuaalisuus on lapsuudesta asti opetettu olevan paheksuttavaa ja tyrkkyä.
Ei sentään, tehtiin vaan pesäeroa mikä on suotavaa ja ei suotavaa naisellisuutta. :)
Mikä punaisissa korkokengissä on pahaa? 😄Koskaan kuullutkaan. Mulla oli varmaan ylioppilasjuhlissa tai sen ikäisenä ainakin ekat punaiset korkokengät. Tosin ei kovin korkeat. En olisi ikinä arvannut, että niissä on mitään paheellista🤔
Omassa nuoruudessa oli muuten vaatteet aika löysiä, isoja ja peittäviä, jos vertaa nykypäivään. Nykypäivän tekoripsiä, -kynsiä ja tekotukkia, tekorintoja ja -takapuolia olis varmaan pidetty tosi tyrkkyinä. Kuten vartalonmyötäisiä ja paljastavia vaatteita.yksinkertainen.blondi kirjoitti:
Mikä punaisissa korkokengissä on pahaa? 😄Koskaan kuullutkaan. Mulla oli varmaan ylioppilasjuhlissa tai sen ikäisenä ainakin ekat punaiset korkokengät. Tosin ei kovin korkeat. En olisi ikinä arvannut, että niissä on mitään paheellista🤔
Omassa nuoruudessa oli muuten vaatteet aika löysiä, isoja ja peittäviä, jos vertaa nykypäivään. Nykypäivän tekoripsiä, -kynsiä ja tekotukkia, tekorintoja ja -takapuolia olis varmaan pidetty tosi tyrkkyinä. Kuten vartalonmyötäisiä ja paljastavia vaatteita.Mutsin mielestä ne on kevytkenkäisten väri. Mutsi on aika tarkka ollut aina ettei tee itsestään halpaa kuvaa. Mielikuviahan nuo on, mistä ne kellekin sitten tulee. :)
Ja kun hän oli nuori käytti he minihameita, stay-uppeja ja verkkosukkia, eikö ne sitten ollut tyrkkyjä, ei vissiin. :)
Mä ajattelen lähinnä, että ei ne vaatteet vaan se käytös.J-76 kirjoitti:
Mutsin mielestä ne on kevytkenkäisten väri. Mutsi on aika tarkka ollut aina ettei tee itsestään halpaa kuvaa. Mielikuviahan nuo on, mistä ne kellekin sitten tulee. :)
Ja kun hän oli nuori käytti he minihameita, stay-uppeja ja verkkosukkia, eikö ne sitten ollut tyrkkyjä, ei vissiin. :)
Mä ajattelen lähinnä, että ei ne vaatteet vaan se käytös.Ok, sulla on ehkä vanhempi äiti kuin mulla. Mulla syntynyt -48. Vanhemmat saivat mut kakskymppisenä eli tosi nuorina. Silloin äideillä oli farkkuja ja sammareita.
Meilläkin oli kyllä naapurissa yks "paheksuttava" täti, joka riekkui puliukkojen kanssa ja palasi öisin kotiin tekoripset poskilla ja peruukki vinossa :D Silloin niitä härpäkkeitä ei ollut kuin niillä ns. tyrkyillä.yksinkertainen.blondi kirjoitti:
Ok, sulla on ehkä vanhempi äiti kuin mulla. Mulla syntynyt -48. Vanhemmat saivat mut kakskymppisenä eli tosi nuorina. Silloin äideillä oli farkkuja ja sammareita.
Meilläkin oli kyllä naapurissa yks "paheksuttava" täti, joka riekkui puliukkojen kanssa ja palasi öisin kotiin tekoripset poskilla ja peruukki vinossa :D Silloin niitä härpäkkeitä ei ollut kuin niillä ns. tyrkyillä.Mun äiti on syntynyt 1954 eli nuorempi, isänikin on sinun äitiäsi nuorempi 1950. :)
Mun äiti oli 22 kun synnyin ja isä 25. Mun äitee on käyttänyt koko nuoruutensa mekkoja ja hameita, kulkenut aina huolliteltuna. Hyvin siis naisellinen nainen, kunnes 1989 muutettiin landelle, siinä vaiheessa jäi kaikki hepeneet kauppaan ja tyylis muuttui juuri sammareihin ja farkkuihin, kumisaappaisiin ja puutarhahommiin. :)
Niitä riekkujia oli Lahti täynnä 80-luvulla. Isossa kerrostalokompleksissa ainakin joka rappukäytävässä asui vähintään yksi kuvatunlainen. Ja miehiin menevä mimmi.J-76 kirjoitti:
Mun äiti on syntynyt 1954 eli nuorempi, isänikin on sinun äitiäsi nuorempi 1950. :)
Mun äiti oli 22 kun synnyin ja isä 25. Mun äitee on käyttänyt koko nuoruutensa mekkoja ja hameita, kulkenut aina huolliteltuna. Hyvin siis naisellinen nainen, kunnes 1989 muutettiin landelle, siinä vaiheessa jäi kaikki hepeneet kauppaan ja tyylis muuttui juuri sammareihin ja farkkuihin, kumisaappaisiin ja puutarhahommiin. :)
Niitä riekkujia oli Lahti täynnä 80-luvulla. Isossa kerrostalokompleksissa ainakin joka rappukäytävässä asui vähintään yksi kuvatunlainen. Ja miehiin menevä mimmi.Kyllähän äiti muistaakseni töihin usein laittoi hameen ja huoliteltu oli aina. Mutta en muista, että olisi muiden naisten pukeutumista kommentoinut. Paitsi tuo yksi naapurustossa oli sellainen, joka säälitti vähän kaikkia. Itse lapsenakin ymmärsin jo, että hän on jotenkin onneton täti .Ennen kaikkea kai alkoholisti. Taisi miesporukassa eniten himoita niiden miesten juomia kuin miehiä itseään.
Itselle jos joku olis sanonut, että punaiset kengät on paheelliset, niin kahta kauheammin olisin uhmassa niitä käyttänyt, vaikka tuolloin kuin oikeasti käytin niitä, 18v. , olin ihan viaton neitsykäinen;)
Sitä ajatellen olen yrittänyt pitää suuta supussa enkä kauheasti kommentoinut sitä. miten teennäisiltä ja muovisilta nää tekoripset ja -huulet näyttää mun silmissä, koska se voisi vielä innostaa omia tyttöjä niitä käyttämään. Tällä hetkellä se tyyli ei (onneksi) heitä innosta (mistä iloitsen hiljaa itsekseni).yksinkertainen.blondi kirjoitti:
Kyllähän äiti muistaakseni töihin usein laittoi hameen ja huoliteltu oli aina. Mutta en muista, että olisi muiden naisten pukeutumista kommentoinut. Paitsi tuo yksi naapurustossa oli sellainen, joka säälitti vähän kaikkia. Itse lapsenakin ymmärsin jo, että hän on jotenkin onneton täti .Ennen kaikkea kai alkoholisti. Taisi miesporukassa eniten himoita niiden miesten juomia kuin miehiä itseään.
Itselle jos joku olis sanonut, että punaiset kengät on paheelliset, niin kahta kauheammin olisin uhmassa niitä käyttänyt, vaikka tuolloin kuin oikeasti käytin niitä, 18v. , olin ihan viaton neitsykäinen;)
Sitä ajatellen olen yrittänyt pitää suuta supussa enkä kauheasti kommentoinut sitä. miten teennäisiltä ja muovisilta nää tekoripset ja -huulet näyttää mun silmissä, koska se voisi vielä innostaa omia tyttöjä niitä käyttämään. Tällä hetkellä se tyyli ei (onneksi) heitä innosta (mistä iloitsen hiljaa itsekseni).Joo, mä luulen että mun äidillä on omia käsityksiä tullut pääosin sen myötä mistä on jotenkin kärsinyt. Sen oma äiti sairasti skitsofreniaa, isä ja äiti kähnäsi vanhija traumojaan sota-ajakta, mutsi muutti jo 15 ikäisenä maailmalle. Sitten törmäsi mun tuossa iässä jo isääni, jonka kanssa on edelleen ja heillä on ollut omat kismansa. Eikä mun isäni ole ollut sokea tai pysynyt aisoissa muiden naisten suhteen. Että veikkaan noiden ttrkky ja punaiset kengät juttujen tulleen sieltä.
Joku humppalulla on koittanut viedä isäukkoa äidiltä ja niitähän riitti, joille ukkomies kelpasi.
Että jotain sellaista siihen arvosteluun liittyy.
Meillä ei arvostella ketään, mutta kyllä mä olen rehellisesti sanonut joskus, että en pidä kännissä läyhääjistä tms. Ihan lasten kuullen.J-76 kirjoitti:
Joo, mä luulen että mun äidillä on omia käsityksiä tullut pääosin sen myötä mistä on jotenkin kärsinyt. Sen oma äiti sairasti skitsofreniaa, isä ja äiti kähnäsi vanhija traumojaan sota-ajakta, mutsi muutti jo 15 ikäisenä maailmalle. Sitten törmäsi mun tuossa iässä jo isääni, jonka kanssa on edelleen ja heillä on ollut omat kismansa. Eikä mun isäni ole ollut sokea tai pysynyt aisoissa muiden naisten suhteen. Että veikkaan noiden ttrkky ja punaiset kengät juttujen tulleen sieltä.
Joku humppalulla on koittanut viedä isäukkoa äidiltä ja niitähän riitti, joille ukkomies kelpasi.
Meillä ei arvostella ketään, mutta kyllä mä olen rehellisesti sanonut joskus, että en pidä kännissä läyhääjistä tms. Ihan lasten kuullen.Mun mummokin on voinut niitä juttuja puhua punaisista kengistä. Hänhän sanoi mullekin aina, ettei naisihmisellä saa näkyä paljasta pintaa, kuin naamassa, kädet ja polvesta alaspäin. :)
Ne semmoisia mitä kukin säädyllisenä pitää. Mulle ihan sama. Käytän sellaisia vaatteita mistä tykkään jne.
Rajat on silti hyvä tietää ja pitää, mikä ei itselle käy ei käy, sitä on sitten muittenkin kunnioitettava. Itsemääräämisoikeutta.J-76 kirjoitti:
Joo, mä luulen että mun äidillä on omia käsityksiä tullut pääosin sen myötä mistä on jotenkin kärsinyt. Sen oma äiti sairasti skitsofreniaa, isä ja äiti kähnäsi vanhija traumojaan sota-ajakta, mutsi muutti jo 15 ikäisenä maailmalle. Sitten törmäsi mun tuossa iässä jo isääni, jonka kanssa on edelleen ja heillä on ollut omat kismansa. Eikä mun isäni ole ollut sokea tai pysynyt aisoissa muiden naisten suhteen. Että veikkaan noiden ttrkky ja punaiset kengät juttujen tulleen sieltä.
Meillä ei arvostella ketään, mutta kyllä mä olen rehellisesti sanonut joskus, että en pidä kännissä läyhääjistä tms. Ihan lasten kuullen.Itse en oikeastaan muista vanhemmilla olleen riitoja juuri ollenkaan, ei myöskään mustasukkaisuuksia, vaikka yli 50vuotta ovat nyt yhdessä olleetkin. Ehkä siksi ei ole muiden naisten tai miesten arvostelujakaan kuulunut. Halpa tai tyrkky tai vastaavat on olleet mulle aina sanoja, mitä en ole kotona kuullut, en juuri paljon muuallakaan.
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
Itse en oikeastaan muista vanhemmilla olleen riitoja juuri ollenkaan, ei myöskään mustasukkaisuuksia, vaikka yli 50vuotta ovat nyt yhdessä olleetkin. Ehkä siksi ei ole muiden naisten tai miesten arvostelujakaan kuulunut. Halpa tai tyrkky tai vastaavat on olleet mulle aina sanoja, mitä en ole kotona kuullut, en juuri paljon muuallakaan.
Hieno homma, että näinkinpäin kuulee suhteiden toimivan. Ei ole kaksista kuunnella ja katsella sitä mähinää.
Mulla on aika konservatiivinen suku molemmin puolin, hyvin vahvoja moraalisia asenteita. Jos ne tietäis mun ajatusmaailmani mm. homoudesta, sukupuoli-identiteeteistä nehän sylkisi päälle. Nimenomaan isovanhempien ja vanhempieni sukupolvessa. Varmaan iso osa serkuistakin.
Mä olen kummajainen. :)J-76 kirjoitti:
Hieno homma, että näinkinpäin kuulee suhteiden toimivan. Ei ole kaksista kuunnella ja katsella sitä mähinää.
Mulla on aika konservatiivinen suku molemmin puolin, hyvin vahvoja moraalisia asenteita. Jos ne tietäis mun ajatusmaailmani mm. homoudesta, sukupuoli-identiteeteistä nehän sylkisi päälle. Nimenomaan isovanhempien ja vanhempieni sukupolvessa. Varmaan iso osa serkuistakin.
Mä olen kummajainen. :)Niin ja myös suvussani on nk. rusinapulla uskovaisten tavoin syntiä kaikki mihin muut syyllistyy, mutta tilapäistä anteeksi annettavaa heikkoutta kaikki mihin itse syyllistyy. Heh, aika kieroja pellejä. :)
Monet ja ihmiset on.J-76 kirjoitti:
Mä olen kummajainen. :)Voi että, tollanen varmaan syö sisältä, kun kokoajan saa olla varuillaan. Mulla vanhemmat on tulleet pikemminkin ymmärtäväisemmiksi kaikkea erilaisuutta kohtaan vanhemmiten. Kun on nekin saaneet kaikenlaista kokea, tragediaa ja muuta, lapsensa, mun veljen menettämisen mm. Että minä ja mun lapset saa kyllä ihan mitä vain ollaan, ilman että meitä hylättäisi tai halveerattaisi. Kiitollinen saa olla, että on aina turva heissä.🙏
J-76 kirjoitti:
Niin ja myös suvussani on nk. rusinapulla uskovaisten tavoin syntiä kaikki mihin muut syyllistyy, mutta tilapäistä anteeksi annettavaa heikkoutta kaikki mihin itse syyllistyy. Heh, aika kieroja pellejä. :)
Monet ja ihmiset on.Meidän suvussa taas ne muutama uskovainen on siitä värikkäämmästä päästä sukua, joilla itsellä sattuu ja tapahtuu vähän liikaakin ja addiktioita ym. piisaa, joten he ei onneks oo muita tuomitsemassa, kun oma elämäkin on välillä aika vinksinvonksin.
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
Voi että, tollanen varmaan syö sisältä, kun kokoajan saa olla varuillaan. Mulla vanhemmat on tulleet pikemminkin ymmärtäväisemmiksi kaikkea erilaisuutta kohtaan vanhemmiten. Kun on nekin saaneet kaikenlaista kokea, tragediaa ja muuta, lapsensa, mun veljen menettämisen mm. Että minä ja mun lapset saa kyllä ihan mitä vain ollaan, ilman että meitä hylättäisi tai halveerattaisi. Kiitollinen saa olla, että on aina turva heissä.🙏
En ole varuillaan, olen erossa heistä. Omat vanhemmat ainoat joita siedän, vaikka asenteitaan aina en.
Onneksi hekin on vähän jo oppineet ulos niistä. Nyt jo eri väriset ihmiset ei enää kuohuta. 😃
- Anonyymi
Ei muistaakseni meidän koulussa puhuttu seksistä yhtään mitään. Olin kyllä tytöistä kiinnostunut jo nuorena 12 vuotiaana ja aloin silloin seurustelemaan ekan kerran. Seksiä harrastin 15 vuotiaana ekan kerran. Känni ilta tytön kanssa ja kaikki meni mielestäni hyvin koska oltiin 24 vuotta yhdessä. Lapsi tehtiin 22 vuotiaana.
- Anonyymi
Jo ennen kansakoulua maalla kattelin ku sonni lehmiä paneskeli .- Siinä sitä valistusta :)
En saanut, en kyllä kaivannutkaan
- Anonyymi
Eipä tuota ole saanut. Ihan itse itseni kasvattanut ja kokemuksen kautta oppinut.
Terve järkikulta onneksi suotu ja sitä osannut käyttää, hyvin pärjännyt sillä.
En kuitenkaan sano etteikö järkevä valistustyö olisi tärkeää ja sitä kai saa nykyisin kouluissakin? Myös parisuhdevalistusta olisi tärkeä opettaa, miten ollaan tasavertaisessa parisuhteessa, toisen kunnioitusta jne. ei pelkkää seksuaalivalistusta. - Anonyymi
Saimme 90luvulla sexteen lehet kera kortsun. Koulusta siis. Ja opetusta,että kaikki on cool.
- Anonyymi
seksuaalikasvatus? mitä se on? ainoa seksuaalikasvatus mitä sain yläasteella oli yksi oppitunti, kun koko terveystietomme tiivistettiin yhteen kouluvuoteen. eipä hirveämmin jäänyt mitään mieleen seksitaudeista, ehkäisyn muodoista tai edes omasta kehosta. tämä kieltämättä jätti minut hyvin seksuaalisesti turhautuneeseen ja pihalla olevaan tilaan. muistan kun muutama vuosi myöhemmin lääkäri kysyi tyypillisiä kysymyksiä liittyen nuoren kehoon sekä seksielämään ja olin aivan pihalla kysymyksistä. kaikki oppiminen on täytynyt tehdä omaoppisesti nuorena aikuisena pääsijaisesti kirjojen ja internetin kautta, sillä tuossa vaiheessa häveyti enää kysyä.
- Anonyymi
Ihan tarpeeksi.
- Anonyymi
Kyllä sain, oikein laadukasta.
En! Raa-aakkeli ei osannu. Oli vaan pätevyydeltä kansakoulun opettaja ja sinne seminaariinkin meni keskikoulupohjalta. Niin eihän se mitään tienny. Paitsi Hepskukkuu, kun oli puolet tunnista opettanu väärin.
Sain mielestäni erinomaista seksuaalikasvatusta koulussa ja ne aukot, mitä koulun opetus jätti, täytin omatoimisesti etsimällä tietoa eri lähteistä.
Laadukas seksuaalikasvatus on äärimmäisen tärkeää. Siihen tulisi näköjään panostaa huomattavasti nykyistä enemmän, jos voi olla noin, että joku pääsee peruskoulun läpi ymmärtämättä, miten sukupuolitaudit tarttuvat.- Anonyymi
En. Henkistä kasvatusta suosittelen,toisen huomiioon ottamista,toisen asemaan asettumista ja lähimmäisen rakastamista niin kuin itseään. Että ymmärtäisi tekojensa seuraukset niin hyvässä kuin pahassa.💩
- Anonyymi
Täysin turhanpäiväistä joku seksuuaalikasvatus. Ilman sitäkin on aikojenalusta lisäännytty. 💩
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482473
- 1761694
- 921588
- 691543
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152755