Yh-äidit sulattaa mun sydämmen

En tiedä miksi mutta olen aina tuntenut jotain tiettyä viehtymystä Yh-äiteijä kohtaan... Joku syvä kunnioitus näitä arjen raatajia kohtaan saa sen tunteen että heitä vaan haluaisi halata ja keittää niille aamupuurot ja kahvit sekä muuten vaan hellitellä :) Juu tiedän olen sekaisin mutta mä olen vaan mä :)

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos vain mutta en todellakaan tunne olevani "arjen raataja"! :D
      Olen kahden lapsen yh ja viihdyn mainiosti. Meillä on tiivis rakastava pieni perhe kolmisin, sekä kaksi kissaa ja koira, ja turvallinen lämmin hyvä koti.
      Viihdyn lasteni kanssa ja meillä ollaan avoimia ja rakkaus näkyy ja tuntuu. Myös lasten kaverit viihtyy meillä ja se on tosi mukavaa.
      Olen ollut yh jo muutaman vuoden, nuorempi oli 4- vuotias kun hain eron. Olen kasvattanut kaksi hienoa ja fiksua lasta totaalisen yksin, isänsä liukeni kuvioista eikä halua olla missään tekemisissä lasten kanssa. Ei maksa edes elatusmaksua eikä se minua huoleta, aian parempi kun pysyykin pois kokonaan. Syitä en tässä ala levitellä.
      Uutta miestä en mitenkään voi ajatella tähän ottaa. Olen nähnyt mihin se johtaa joten ei kiitos ja koska omalla työlläni ja palkallani olen tähänkin asti pärjännyt niin näin jatkamme. Lapset on saaneet ja saa kaiken mitä tarvitsevat ja vähän ylikin ja ovat tyytyväisiä. Se on pääasia.
      En koe olevani mitenkään enemmän kunnioituksen arvoinen kuin aviossa olevatkaan äidit. Normaalille äidille lapset eivät ole taakka ja on itsestäänselvyys että lasten etu menee kaiken edelle. Normaali äiti ja nainen on uskomattoman vahva, se on nähty kautta aikojen myös kriisiaikoina. Ei mitään pyhimyksiä ja madonnia.

      • Anonyymi

        "... isänsä liukeni kuvioista eikä halua olla missään tekemisissä lasten kanssa. Ei maksa edes elatusmaksua.. "

        P*llua pitää saada mutta sen seurauksista ei kanneta vastuuta 🤬 Nää vetelykset pitäisi laittaa rukkaseen ja n*ssii uudestaan.


      • No se "arjen raataja" vain olikin sellainen "ei niin loppuun ajatelutu yleistys" eikä sovi kaikille 😂 Lasten etu menee aina kaiken muun edelle sehän nyt on itsestään selvyys se ❤


    • Anonyymi

      Nämä sinun ylistyskaapuun puetut takakavalat ylentämälläalentamiset kyllä osaa oikolukea, loppuun tulee aina se omasta armeliaisuusnäkökulmasta tuleva ylälehteriltä saneltu myönnytys. Ei jatkoon. Ja kun kuitenkin tiedämme, millaista kamaa kirjoitat tämän ylistysoodisi jälkeen mm käytetyistä naisista, joka tosin koskee äitejä ylipäänsä.

    • Yh-äidin kasvattamana poikana aikuistuminen ja miehistyminen oli vähän kivikkoinen polku, mutta toisaalta sama assburger-tyyppi olisin ollut erilaisessa perheessäkin. Mun ja äitini hieman kireät välit joskus 5-10 vuotta sitten aiheutti mulle jonkinlaista kollektiivista inhoa kaikkia yh-äitejä kohtaan, mutta viime vuonna ja tänä vuonna olen seurustellut kahden naisen kanssa joilla oli lapsia ennestään.

      Nyt kun asiaa ajattelee tarkemmin, niin lapsettomiin naisiin verrattuna molemmat olivat todella huolehtivia, tykkäsivät laittaa ruokaa, ymmärsivät sen että koti ei aina ole ihan viimeisen päälle siisti kuin jossain sisustusblogissa jne. Että joo, lämpimiä ihmisiä kummatkin, mutta vaikea sanoa liittyykö se automaattisesti suoraan äitiyteen.

      Lapset toki tuovat oman haasteensa esim. aikataulujen yhteensovittamisessa, varsinkin jos ei olla mitään uusioperhettä rakentamassa. Tai riippuu paljolti myös lasten iästä. En koskaan tavannut reilun vuoden takaisen eksäni päiväkoti-ikäistä lasta, mutta toisaalta jälkimmäisen eksäni lapsista ainoastaan nuorin asui enää kotona ja tämäkin oli jo sen ikäinen että heitin läppää hänen kanssaan enkä niinkään ollut mikään isäpuoli.

      • Mielenkiintoinen juttu tuli vielä mieleen. Kesällä 2019 ekat treffit tulivat aika lyhyellä varoitusajalla eteen naisen aloitteesta ja vasta treffeillä ollessa mulle selvisi että hänellä oli alle kouluikäinen lapsi. Siinä kun jotain ympäripyöreästi juteltiin että ollaanko kauan pyöritty Tinderissä tms. niin nainen oli kuulemma ollut muutaman viikon ajan, mutta mä olin ensimmäinen kenet hän tapasi sitä kautta. Ja uskon tämän, sillä myöhemmin samana iltana sängyssä huomasin jonkinlaiset kainalokarvat naisella mistä en toki maininnut mitään ja molemmat naurettiin asialle että molempien kondomeista oli päiväys mennyt umpeen 😂 Seuraavalla kerralla hän olikin sheivannut paikkansa, joka nyt ei sinänsä ollut maailman tärkein asia tutustumisessa, mutta tämä vahvisti naisen puheita ettei ollut käynyt treffeillä vähään aikaan. Ymmärtääkseni hän oli ikään kuin juuttunut äidin rooliin vuosikausiksi, sillä lapsen isä oli häipynyt kuvioista ennen lapsen syntymää. Hän ilmeisesti vähän haki omaa naiseuttaan kanssani, sillä hän ei pitänyt ongelmana sitä etten halunnut lapsia, mutta vastaavasti hän ei halunnut kanssani liian vakavaa parisuhdetta juuri siitä syystä. Sittemmin eromme jälkeen hän löysi uuden miehen kenellä oli myös lapsia ennestään, ja käsittääkseni nyt on yhteinen pullakin uunissa heillä. Eikä tämä ole multa mitenkään pois, olen vain myötäiloinen että samankaltaisessa elämäntilanteessa olevat ihmiset kohtasivat ja arki rullaa.


    • Anonyymi

      Oikeasti kumpi kiinnostaa enemmän äiti vai sen lapset niin taitaa äiti jäädä kakkoseksi vai saako yh äidiltä pimppiä helposti ja vähän kun esittää hyvää isäpuolta niin saa varmasti eli yh äidit helppoja kohteita no taktiikka tuokin mutta etkö halua mitään pysyvää vai siksi aikaa kun löydät sen oikean

    • On se jännä miten keskustelu vääristyy heti kun vähänkin kehuu jotain 😂😂😂 Mutta otan opikseni enkä kehu enää 😂😂😂

      • Voi kuule, tervetuloa palstalle. Jos erehdyt tänne kirjoittamaan jotain muuta kuin pelkkää naisvihaa tai muiden palstalaisten pilkkaamista kuten palstan ätmipaskaluuserit tekevät, niin äkkiä olet niiden silmätikkuna. Eikä tähänkään ketjuun ole tullut vielä läheskään kaikkia törkeyksiä, koska nämä hikikomorit ovat vielä nukkumassa spämmättyään läpi yön. Eihän sitä töitäkään kannata tehdä jos ei saa förskottina kaunista teini-ikäistä morsianta, näin se menee palstaätmien maailmankuvassa 🙄


    • Anonyymi

      Olisi mielenkiintoista tehdä analyysi miksi me yh-äidit olemme kuin punainen vaate härälle näille tietyille tyypeille?
      Mikä se on joka niin kovasti ärsyttää? Mitä nappia se triggeröi?
      Voisiko joku kertoa, asiallisesti, ei turpaa soittaen ja törkyä heitellen?
      Miksi se, että nainen pärjää mainiosti yksin tai yksin lapsen/ lasten kanssa on niin ylitsepääsemättömän vaikea kestää? Kertokaa toki!
      Meitä yh-äitejä on miljoonia erilaisia kuten ihmisiä yleensäkin. Emme ole toinen toisemme klooneja. Toiset pärjää paremmin toiset huonommin. Toiset tekee tyhmä päätöksiä elämässään toiset ei. Kukaan ei ole mikään arvostelemaan ja tuomitsemaan toisen elämää ja päätöksiä kävelemättä ensin päivän hänen kengissään.

      • No eikös se ole juurikin se, että pärjäätte ilman miestä. Jotkut huonoitsetuntoiset miehet kokee sen niin ettei miestä tarvita enää mihinkään. Jotain kohtukateuttakin siinä on seassa, kun nainen voi hankkia lapsen yksinäänkin.


      • Anonyymi

        Ehkä siksi kun yh oot tiedetään mitä naisia ovat


      • Anonyymi

        Se on se primitiivinen ja vainoharhainen ajatus, että itselle ei ole paikkaa enää missään kun miestä ei ns tarvita. Säälittävää wääwäätä.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        No eikös se ole juurikin se, että pärjäätte ilman miestä. Jotkut huonoitsetuntoiset miehet kokee sen niin ettei miestä tarvita enää mihinkään. Jotain kohtukateuttakin siinä on seassa, kun nainen voi hankkia lapsen yksinäänkin.

        Voi sitä sättimisen iloa jos eronnut pariskunta olisi edelleen hyvissä väleissä huolehtien lapsesta yhdessä.

        Palstalla Harmaaritari haukkuu kuin koira miestä joka olisi eronnut mutta silti huolehtisi jälkikasvustaan. Mielestäni tällainen tila helpottaa äidin suoriutumista koska isä voi käydä lapsen hoidosta, viedä harrastuksiin tai harrastaa, opettaa, osallistua kustannuksiin, jutella äidin kanssa ja olla tukena. Lapsella on isä tukena päivittäin. Isästä voi olla joskus myös jotain hyötyä:)

        Itseasiassa se ydinperheen isä voi olla vähemmän lasten kanssa mitä eronnut. Sellaisiakin tapauksia on.

        Yksinhuoltajat pärjäävät kyllä, he vain joutuvat tekemään kaksinkerroin enemmän mitä kaksi kasvatuskuormaa jakavaa vanhempaa tekee. Omaa aikaa on myös vähemmän.
        Tärkeintä on se että lapsella on ainakin yksi rakastava ja ohjaava ihminen omassa elämässään joka luo turvallisuutta pienokaisen kehityksen tielle.

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sitä sättimisen iloa jos eronnut pariskunta olisi edelleen hyvissä väleissä huolehtien lapsesta yhdessä.

        Palstalla Harmaaritari haukkuu kuin koira miestä joka olisi eronnut mutta silti huolehtisi jälkikasvustaan. Mielestäni tällainen tila helpottaa äidin suoriutumista koska isä voi käydä lapsen hoidosta, viedä harrastuksiin tai harrastaa, opettaa, osallistua kustannuksiin, jutella äidin kanssa ja olla tukena. Lapsella on isä tukena päivittäin. Isästä voi olla joskus myös jotain hyötyä:)

        Itseasiassa se ydinperheen isä voi olla vähemmän lasten kanssa mitä eronnut. Sellaisiakin tapauksia on.

        Yksinhuoltajat pärjäävät kyllä, he vain joutuvat tekemään kaksinkerroin enemmän mitä kaksi kasvatuskuormaa jakavaa vanhempaa tekee. Omaa aikaa on myös vähemmän.
        Tärkeintä on se että lapsella on ainakin yksi rakastava ja ohjaava ihminen omassa elämässään joka luo turvallisuutta pienokaisen kehityksen tielle.

        AsianVierestä

        Lähinnä sun hommassa ärsyttää se, että pidät itseäsi niin kovin erinomaisena ja poikkeuksellisen fiksuna ja hyvänä miehenä. Se, että hoitaa omat lapsensa, ei ole mikään meriitti vaan oikea velvollisuus, jota on turha nostaa jalustalle. Sinun kuuluukin tehdä kaikki tuo eikä se ole mikään erillinen mitalin arvoinen uroteko. Tämä menee siihen samaan sarjaan, että kun mies siivoaa, niin pitäisi ylistää ja suitsuttaa, mutta kun nainen siivoaa, niin se on tylsä itsestäänselvyys.
        Koska pidät itseäsi niin mahdottoman poikkeuksellisen hienona miesyksilönä, niin tietysti sun vaikea tajuta, miksi jotkut eivät arvosta elämänvalintojasi. Ole ihan rauhassa ylpeä tuhoutuneista liitoistasi ja exä-armeijan poikimista penskoista, jos se kerran on niin helv***in hieno asia, mutta turha kuvitella, että saat asiasta pelkkää pään silitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä sun hommassa ärsyttää se, että pidät itseäsi niin kovin erinomaisena ja poikkeuksellisen fiksuna ja hyvänä miehenä. Se, että hoitaa omat lapsensa, ei ole mikään meriitti vaan oikea velvollisuus, jota on turha nostaa jalustalle. Sinun kuuluukin tehdä kaikki tuo eikä se ole mikään erillinen mitalin arvoinen uroteko. Tämä menee siihen samaan sarjaan, että kun mies siivoaa, niin pitäisi ylistää ja suitsuttaa, mutta kun nainen siivoaa, niin se on tylsä itsestäänselvyys.
        Koska pidät itseäsi niin mahdottoman poikkeuksellisen hienona miesyksilönä, niin tietysti sun vaikea tajuta, miksi jotkut eivät arvosta elämänvalintojasi. Ole ihan rauhassa ylpeä tuhoutuneista liitoistasi ja exä-armeijan poikimista penskoista, jos se kerran on niin helv***in hieno asia, mutta turha kuvitella, että saat asiasta pelkkää pään silitystä.

        En pään silityksiä kaipaa, mutta haukkuminen on ruma tapa. Ei kuulu sivistyneille ihmisille.
        Elämänvalintoja tehdään tilanteiden mukaan. Siihen en kaipaa kenenkään neuvoja tai hyväksyntää, onhan kysymys omasta elämästäni. Haluan vain tuoda esille asioita jotka palstalla on tehty mustavalkoiseksi. Hyvä tai paha, ei sellaista elämä oikeasti ole.
        Eronnut isä voi olla paljon parempi lapsilleen mitä ydinperheessä oleva joten ei eroamisesta tai eroamattomuudesta anneta lisäpisteitä isyyteen. Tämä oli se pointti.

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En pään silityksiä kaipaa, mutta haukkuminen on ruma tapa. Ei kuulu sivistyneille ihmisille.
        Elämänvalintoja tehdään tilanteiden mukaan. Siihen en kaipaa kenenkään neuvoja tai hyväksyntää, onhan kysymys omasta elämästäni. Haluan vain tuoda esille asioita jotka palstalla on tehty mustavalkoiseksi. Hyvä tai paha, ei sellaista elämä oikeasti ole.
        Eronnut isä voi olla paljon parempi lapsilleen mitä ydinperheessä oleva joten ei eroamisesta tai eroamattomuudesta anneta lisäpisteitä isyyteen. Tämä oli se pointti.

        AsianVierestä

        No jos kerran olet eronneena niin paljon parempi isä, niin miksi et ole ottanut lapsia itsellesi? Sinähän korostat eronneesi naisista, et lapsista. Jossain ketjussa taisit vielä haukkua jonkun existä, kun tämä oli kehdannut korottaa sulle ääntään ja se sitten mielestäsi jo aiheutti niin paljon traumoja lapsille, että ihan pelkästään lasten edun takia häivyit. Tuossa tilanteessa sun olisi pitänyt pelastaa ne lapset hirviöäidiltä luoksesi, tietysti.

        Kiillotat omaa kilpeäsi piiloutumalla lasten edun taakse ja esiintymällä joten vastuullisena aikuisena. Se et kuitenkaan taida olla sinä, joka niistä lapsista viime kädessä vastuun kantaa ja tekee ne raskaatkin päätökset ja loputtomat, pitkäpiimäiset arjen työt. Se, miksi miehet ovat parempia isiä eronneina johtuu juuri tuosta. Voi ottaa ne rusinat pullasta, nähdä lapsia silloin kun itseä sattuu huvittamaan ja on jaksamista. Se, missä vanhemmuus kuitenkin todella mitataan on ne päivät, kun ei jaksa/huvita/on kipeä/panettaa jne., ja SILTI hoitaa ne lapset eikä omaa mukavuudenhaluaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos kerran olet eronneena niin paljon parempi isä, niin miksi et ole ottanut lapsia itsellesi? Sinähän korostat eronneesi naisista, et lapsista. Jossain ketjussa taisit vielä haukkua jonkun existä, kun tämä oli kehdannut korottaa sulle ääntään ja se sitten mielestäsi jo aiheutti niin paljon traumoja lapsille, että ihan pelkästään lasten edun takia häivyit. Tuossa tilanteessa sun olisi pitänyt pelastaa ne lapset hirviöäidiltä luoksesi, tietysti.

        Kiillotat omaa kilpeäsi piiloutumalla lasten edun taakse ja esiintymällä joten vastuullisena aikuisena. Se et kuitenkaan taida olla sinä, joka niistä lapsista viime kädessä vastuun kantaa ja tekee ne raskaatkin päätökset ja loputtomat, pitkäpiimäiset arjen työt. Se, miksi miehet ovat parempia isiä eronneina johtuu juuri tuosta. Voi ottaa ne rusinat pullasta, nähdä lapsia silloin kun itseä sattuu huvittamaan ja on jaksamista. Se, missä vanhemmuus kuitenkin todella mitataan on ne päivät, kun ei jaksa/huvita/on kipeä/panettaa jne., ja SILTI hoitaa ne lapset eikä omaa mukavuudenhaluaan.

        Niin, jos äiti on kipeä niin isä voi hoitaa äitiä ja lasta.
        Tuohan on normaalia, en näe siinä mitään poikkeavaa.
        Lapsi on tervetullut milloin tahansa, lapsi tietää sen ja lupaan siivota ja viettää yhteistä aikaa valittamatta ja olematta marttyyri niin kuin esittämäsi äiti.

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jos äiti on kipeä niin isä voi hoitaa äitiä ja lasta.
        Tuohan on normaalia, en näe siinä mitään poikkeavaa.
        Lapsi on tervetullut milloin tahansa, lapsi tietää sen ja lupaan siivota ja viettää yhteistä aikaa valittamatta ja olematta marttyyri niin kuin esittämäsi äiti.

        AsianVierestä

        Ai miksi en ottanut lapsia? Exä uhkasi tappaa itsensä jos niin tekisin. En ottanut riskiä koska olihan hän kuitenkin melkoisen hyvä äitinä. Itsekkyys syrjään ja jatketaan elämää.

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jos äiti on kipeä niin isä voi hoitaa äitiä ja lasta.
        Tuohan on normaalia, en näe siinä mitään poikkeavaa.
        Lapsi on tervetullut milloin tahansa, lapsi tietää sen ja lupaan siivota ja viettää yhteistä aikaa valittamatta ja olematta marttyyri niin kuin esittämäsi äiti.

        AsianVierestä

        Marttyyri? :-D Turvauduit helppoon. Pikemminkin annetaan kunnia sille jolle se kuuluu ja se ei ole mikään poutapäiväisä. Todelliset miehet kantaa vastuun silloinkin kun on todella vaikeaa, eikä luiki rintamakarkurina linjojen taakse. Sinä nyt vain yrität kerätä pisteitä ansioilla, joita sulla todellisuudessa ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai miksi en ottanut lapsia? Exä uhkasi tappaa itsensä jos niin tekisin. En ottanut riskiä koska olihan hän kuitenkin melkoisen hyvä äitinä. Itsekkyys syrjään ja jatketaan elämää.

        AsianVierestä

        Että on paljon parempi jättää lapset itsetuhoisen äidin kanssa ja juosta karkuun? Sillä lailla. Oletpa miehekäs mies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että on paljon parempi jättää lapset itsetuhoisen äidin kanssa ja juosta karkuun? Sillä lailla. Oletpa miehekäs mies.

        Joskus on valittava paheista se pienempi.
        Mitä itse olisit tehnyt? Ottanut lapset ja selitellyt myöhemmin lapsille missä äiti on ja minkä vuoksi? Parempi olla tukena ja katsoa miten kaikkien elämä sujuu. Asiaan voi puuttua myös myöhemmässä vaiheessa koska olimme yhteishuoltajia.

        AsianVierestä


    • Anonyymi

      Mistä sää yh äidin tunnistat, mulle tulee yh lyhenteestä mieleen Yhteishyvä lehti.
      Onks yh äiti se, joka lykkää yksinään lastenvaunuja kadulla ja käy lasten kanssa kaupassa, eikä miestä näy missään.
      Kyllähän se kuuluu olla, että isä ja äiti ovat yhdessä lastenvaunujen työntö lenkillä ja isä äidin ja lasten kanssa kaupassa.

    • Anonyymi

      Sydämeen ei mahdu kahta ämmää.

    • Anonyymi

      Itselleni tuli mieleen tyttöjen lempeydestä että, kun olen vähän sellainen neuvotteja että olen aina oikeassa, niin joskus voin olla väärässäkin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe