Onko jotakin lisää antaa adventtiliikkeen syntyyn.. ?

Hamassa ajassa kirjoitin tämän, ja tiedustelen tänään idag onko antaa asiatietoa lisää;?

Maailmassa on lukuisia Raamattua lukevia hengellisiä liikkeitä ja kirkkoja.

Protestanttiset liikkeet ovat uskonpuhdistuksen seurausta. Jumala on vilpittömän totuuden pyrkimyksen vuoksi siunannut näitä hengellisiä liikkeitä. Raamattu oli keskiajalla kansalta salattu kirja. Kirjapainotaito toi Raamatut kansalle. Tietoa rakentui päällekkäin, aikaisempi tieto käytettiin hyväksi.

Kun vilpitön totuuden etsijä ja Raamatun tutkija löysi Raamatusta uutta valoa, hänen ympärilleen syntyi ryhmä josta kasvoi kokonaisia suuria kirkkoja. Martti Luther oli yksi heistä. Vähitellen päästiin yhä lähemmäksi Raamatun totuutta.

Seitsemännen päivän Adventtikirkon perustajajäseniä olivat; James White, Joseph Bates, John Loughborough, Uriah Smith ja John Andrews.
Adventtikirkko rekisteröitiin 1863. Raamatusta löytyi uskonpuhdistuksen aikana uutta valoa.

Adventtikirkossa hyödynnettiin edeltävien uskonpuhdistajien kaikki valo joka kaikki johti pois pimeästä keskiajasta lähemmäksi puhdasta Raamatun evankeliumia. Raamatun opetus ymmärrettiin
kaikkina maailmanaikoina olevaiseksi; Luuk 16:17, Matt 5:17-18, Jaak 2:8-13, 1 Joh 5:3, 2:1-6.
Adventtiliikkeessä tahdottiin olla uskollisia alkuperäiselle Raamatullisen viikon seitsemännelle päivälle joka on Jumalan itsensä säätämä lepopäivä.

Adventtilaiset odottivat Jeesuksen paluuta vuosina 1843 ja 1844
-aikana jolloin Adventtikirkkoa ei vielä ollut. Ennen Adventtikirkon syntyä aikansa pabtistiseurakunnan William Miller tutki Raamattua vilpittömästi. Miller löysi profetian taivaallisesta pyhäköstä. Danielin kirjan jakeiden merkitys on selvä; Kyse on pyhäkön kunniasta; Dan 8:13-14. Vanhan Testamentin pyhäkköpalvelus vertauskuvasi oikeaa Jeesuksen taivaallista pyhäkköpalvelua. (3 Moos 16:16,19,30, Hebr 8 luku)
Jeesuksen odottajat 1843 ja 1844 koostuivat useiden seurakuntien mm. ainakin pabtistien, metodistien ja presbyteerien jäsenistä. Adventtilaiset ymmärsivät että viimeisien aikojen tärkein tehtävä on Jeesuksen pelastustyöstä huolehtiminen. (Matt 28:18-20, Mark 16:15-16)

Oppi on Raamatun opetus, mutta "milleristit" erehtyivät ajattelemaan "pyhäkön puhdistamisen" tarkoittavan maan puhdistamista, ja tekivät johtopäätöksen että Jeesus tulisi tuolloin. Kun aika ja pettymys meni ohitse kaksi kolmannesta Jeesuksen odottajista oli luopunut uskostaan.
Kolmannes liikkeen jäsenistä jatkoi varman Raamatun opetuksen lopullisen selityksen selviämisen odotusta. Ellen G White selitti profetian merkityksen hetkeä myöhemmin. Miller oli ensin laskenut ajankohdan oikein. Milleriläinen liike hajosi viiteen osaan ja yhdestä ryhmästä syntyi lähivuosina seitsemännen päivän adventtiliike.

Kristus astuisi tuolloin pyhäkön kaikkein pyhimpään suorittamaan viimeistä ylimmäispapillista palvelustaan taivaan pyhäkössä.
> Kysymys on maailman ihmisten uskoon tulosta
ja uskonelämän ylläpitämistä. -Jeesus Kristus itse Ylipappi ilman ihmisvälittäjiä. (Hebr 1:14) Jumala itse ihmisen kanssa! (Jer 31:31-33, Hes 36:25-27) Perusteet taivaan kirjojen avaamiselle jokaisen kohdalla on oltava. (Ilm 20:11-15)

Adventtiliike toimii maailmalla suorittaen Ilmestyskirjan 14 luvun julistukseen kuuluvaa työtä koko muun Jeesusta tunnustavan kristikunnan kanssa. (Matt 24:12-14)

Seitsemännen päivän adventtikirkko on edelleenkin uskonpuhdistusliike. Kirkon toiminta-ajatus perustuu ehdottomaan uskollisuuteen Raamatun sanalle. Yksilöitä on aina jokaisessa ryhmässä. Vehnä ja rikkavilja kasvavat yhdessä ajan loppuun saakka. Raamattua lukevissa piireissä on Jumalan omia yksilöinä.

Kaikki mitä ihmiset kirjoittavat on arvosteltava
1 Tess 5:20-23 mukaisesti. Ihminen edistyy uskonasioiden ymmärryksessä yksilöllisesti. Usko ja tieto kasvaa ja voin taantuakin.

Adventtikirkko löysi perustamisestaan lähtien tukevan Kristus kallio perustan. Opetuksia ei ole tarvinnut vuosien saatossa perusteiltaan muuttaa tiedon kasvaessa. (Dan 12:9-10)

Adventtikirkon teologia on kestänyt miljoonien vilpittömien uskoon tulleiden- ja uskonratkaisun tehneiden ihmisten Raamatulla koettelun.

Martti Lutherin aloittaman uskonpuhdistuksen jälkeisillä ihmisillä oli vilpitön tahto Raamatun tuntemiseen. Pienistä uskovaisten ryhmistä kasvoi globaaleja ns. protestanttisia kirkkojärjestöjä.
Vajaassa mutta kasvavassa tiedossa uskonpuhdistuksen alkajilla oli rakkaus Jumalaan -Jeesukseen joka kantoi "hedelmiä."

Raamattu itse sanoo "viimeisien aikojen pyhän ihmisen" vaatimukset: "Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä. Niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen." (Ilm 14:12)
(Ilm 12:17, Hebr 12:14)

Isä Jumala, Pyhä Henki, Jeesus Kristus ja Raamatun auktorisoitu sana. Muuta ei ole. "Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin ettei kukaan voisi ylpeillä." (Ef 8-9)

Pysykää totuudessa ja tehkää sitä mikä on hyvää. (Room 12:1-2)
Jeesus tulee. (Ilm 1:7-8) Aamen.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ... Adventtikirkko on rekisteröity 1863.

      Suomessa toimintaa 1892 alkaen ilmeisesti ja Suomessa rekisteröity 1943.

      Monista eri seurakunnista koostuva alkuadventismiherätys 1800 luvun alussa kuuli aikansa baptistikirkon saarnaajaa -William Milleriä joka oli innoissaan Raamatusta löytämästään profetiasta, jossa hän osasi laskea aikaa jo oikein, mutta ei osannut selittää profetiaa loppuun saakka.

      Amerikan siirtolaissataman seuduille syntyi useita uskovaisten ryhmiä, joista sitten aikanaan kasvoi globaaleja protestanttisia kirkkoja -Euroopassa oli uskonvainot uskonpuhdistuksen vuoksi, ja uskovaisia muutti siirtolaisiksi Amerikkaan, koska Amerikka oli uskontovapaa maa.

      • Anonyymi

        "Ajan laskema ja oikein" väite, on paljon puhuttu.
        Se ymmärrykseni mukaan, kuitenkin on inhimillinen, ihmisestä käsin ja täällä tietomme on vajavaista. Onkohan todella meillä aika, että ymmärryksen ajassa olisimme todenteolla.
        Martti Luther- ja moni on laskenut aikaa Jeesuksen paluulle. Jopa helluntaissa oli väite 1988-
        Eli Israelin itsenäistymisvuosi ja siinä oli mietintä, että juutalainen kansa oli erämaassa sukupolven, 40- vuotta. Eli yhtälöstä tuli ja meni tuo 1988.
        Näkisin, että kukin sukupolvi "rakastaa" niin Jeesuksen paluuta tälle sukupolvelle, että näitä laskentoja on ja on, on, on ja edelleen on. Ja aina pähkäillään, että tämä osataan laskea oikein!
        Sitten alkaa seurakunta, kastetaan, jäsenrekisteri tulee mukaan ja väite, että tässä on pelastetut. Siinä nostetaan, missä milloinkin päätä veljeä korkeammalle ja me menemme perille. Tulee lapsikasteen taivastelijat ja kiusataan uskovien kasteella käyviä. On sitä ja tätä liikettä, muistamatta, että oltaisiinko me kaikki Abrahamilaisittain uskovia.
        Siksi väite, että Jumalalla on vain YKSI- kansa perustuu itse elämänkirjaan ja tämän tunee Herra. Siksi kilvoitus lähteekin kirjoituksiin, että kukin seuraisi tätä sijaista - totuudessa - sekä tutkimaan sitä, että Herran tahto toteutuisi Hengen johdossa meissä.
        Tavallaan niin, että nälkäinen ruokkiintuu, alaston pukeutuu jne. ts. Jumala tekee meissä sitä tahtomista ja tekemistä.
        Olihan jo Eden Valmis, kaikki oli sangen hyvää ja siihen rakentui sapatti- ja se oli Valtakunta.
        Adam oli Edenissä ja sai käyskennellä Herran kanssa, ohjeistettuna, kuinka vaelletaan kuuliaisuudessa. Se on iankaikkisen elämän ehto ja siitä tekojen kautta ulkoistettiin tänne katoavaisuuen aikaan.
        Se kuolema, mitä koemme täällä kertoo tulevasta tuomiosta ja Valtakunnasta.
        Kuolemasta herätetään. Ylösnousemus, toteutuminen. Eli nyt tämänpuoleisuudessa Jumala on ohjeistanut meitä elämään niinä palvelijoina, jotka odottavat Herran paluuta.
        Sitä hetkeä en uskalla lähteä kertomaan, edes toisten kertomasta, että tuo laskenta on oikein.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ajan laskema ja oikein" väite, on paljon puhuttu.
        Se ymmärrykseni mukaan, kuitenkin on inhimillinen, ihmisestä käsin ja täällä tietomme on vajavaista. Onkohan todella meillä aika, että ymmärryksen ajassa olisimme todenteolla.
        Martti Luther- ja moni on laskenut aikaa Jeesuksen paluulle. Jopa helluntaissa oli väite 1988-
        Eli Israelin itsenäistymisvuosi ja siinä oli mietintä, että juutalainen kansa oli erämaassa sukupolven, 40- vuotta. Eli yhtälöstä tuli ja meni tuo 1988.
        Näkisin, että kukin sukupolvi "rakastaa" niin Jeesuksen paluuta tälle sukupolvelle, että näitä laskentoja on ja on, on, on ja edelleen on. Ja aina pähkäillään, että tämä osataan laskea oikein!
        Sitten alkaa seurakunta, kastetaan, jäsenrekisteri tulee mukaan ja väite, että tässä on pelastetut. Siinä nostetaan, missä milloinkin päätä veljeä korkeammalle ja me menemme perille. Tulee lapsikasteen taivastelijat ja kiusataan uskovien kasteella käyviä. On sitä ja tätä liikettä, muistamatta, että oltaisiinko me kaikki Abrahamilaisittain uskovia.
        Siksi väite, että Jumalalla on vain YKSI- kansa perustuu itse elämänkirjaan ja tämän tunee Herra. Siksi kilvoitus lähteekin kirjoituksiin, että kukin seuraisi tätä sijaista - totuudessa - sekä tutkimaan sitä, että Herran tahto toteutuisi Hengen johdossa meissä.
        Tavallaan niin, että nälkäinen ruokkiintuu, alaston pukeutuu jne. ts. Jumala tekee meissä sitä tahtomista ja tekemistä.
        Olihan jo Eden Valmis, kaikki oli sangen hyvää ja siihen rakentui sapatti- ja se oli Valtakunta.
        Adam oli Edenissä ja sai käyskennellä Herran kanssa, ohjeistettuna, kuinka vaelletaan kuuliaisuudessa. Se on iankaikkisen elämän ehto ja siitä tekojen kautta ulkoistettiin tänne katoavaisuuen aikaan.
        Se kuolema, mitä koemme täällä kertoo tulevasta tuomiosta ja Valtakunnasta.
        Kuolemasta herätetään. Ylösnousemus, toteutuminen. Eli nyt tämänpuoleisuudessa Jumala on ohjeistanut meitä elämään niinä palvelijoina, jotka odottavat Herran paluuta.
        Sitä hetkeä en uskalla lähteä kertomaan, edes toisten kertomasta, että tuo laskenta on oikein.

        Hei,

        Ihan oikeita asioita hehkuttelet.
        Huomioi että pabtisti William Millerin Raamatusta löytämä teologia on niin iso, että itse joskus olen ollut siitä viikon kestävällä kurssilla, jossa koko profetian aikajakson välitäyttymykset käytiin läpi. Tämän lisäksi asiaa piti useampi kuukausi sulatella, ennen kuin se meni minulla ymmärrykseeni. Looginen profetia on. Raamatullakin perusteltu tietysti.
        Koska profetia niin iso, niin ei ole ihme että monet jotka sitä eivät pysty ymmärtämään suuttuvatkin ja selittävät turhautumaansa sitten niin kuin kettu joka ei yllä pihlajanmarjoja syömään.

        Kirjoitin asiallisesti ilman ketun turhautumaa ja suuttumusta. Mainitsen vain että profetia sisältää "koko Raamatun" lukuisilla välitäyttymyksillään, ja profetian selittäminen on ollut prosessi, jossa Ellen White Milleriä myöhemmin selitti profetian merkityksen, ja Raamatun tutkijat ovat profetiaa muotoilleet. Miller esitteli profetiaa 1843, ja White selitti merkityksen profetialle 1844 -näin ymmärtääkseni.

        Profetiassa ei ole lainkaan kyse Jeesuksen tulon päivän ennustamisesta. White ei myöskään ollenkaan puhunut Jeesuksen tulon päivän laskemisesta.
        Sen ajan herännäisille oli tyypillistä ajatusymmärrys että Jeesuksen tulo olisi paljon mahdollista heidän elinaikanaan, ja 1843 monet uskoivat hetken jo koittaneen.
        Raamattu alkoi vasta valjeta, ja tietoa haettiin innokkaasti aidossa uskossa.
        Miller oli Raamatuntutkija, joka tutki rinnakkain Ilmestyskirjan ja Danielin kirjan apokalyptisia eskatologisia profetioita, ja löysi profetian, mutta hosui profetian esittelyssä. Miller erehtyi sen vuoksi että luuli "maan puhdistamisen" tarkoittavan Jeesuksen tuloa.
        Dan 8:12-17; -Profetiassa Daniel tiedustelee milloin maallisen vallan tallaama pyhäkön palvelus nousisi uuteen kunniaansa. Enkeli vastasi "2300 iltaa ja aamua" siitä hetkestä kun kuningas Artarksekses antaa käskyn Jerusalemin uudelleen rakentamisesta.
        Nuo vuodet sitten tuovat 1843-1844 aikaan. Raamatun profetioissa on muutamassa kohdassa sama logiikka profetiassa ajan ilmaisussa että "päivä" on yksi kirjaimellinen todellinen vuosi. Tuo sama aika on ilmaistu 3-4:ssä Raamatunpaikassa.
        Itse kirjoitin profetiasta viisi sellaista kirjoitusta mitä olen väsännyt, -kun asia kirkastui minulle viikon kurssin ja muutaman kuukauden tutkimisen jälkeen. Kaikkea ei saa niin kuin pussillista omenia lähimarketista.

        Ihmisen pelastus ei ole kiinni Raamatun tutkijoiden työn ymmärtämisestä.
        Ihmiselle ei pelastus ole niin monimutkainen etteikö sitä jokainen itse uskossa ymmärtäisi aivosolukollaan.
        Uskossa Jeesukseen, jossa on ns. pyhittynyt syntiä vierastamaan, riittää ihmisen pelastukseksi. Ei tässä ole ihmisparat velvollisia ymmärtämään organisaatioiden Raamatun tutkijoiden ja selittäjien tietoa ja tutkimuksia, teologioita.
        Adventtikirkon "huipputeologit" kirjoittavat hyvää Raamatun tutkimusta kuitenkin.
        Ihmisen oma ymmärrys ja tieto on aina erilainen ja muuttuva. Ihmisen uskokin voi kasvaa taikka taantua.

        Pyhäkön uusi kunnia- on koko meidän aikamme jostakin 1844 lähtien kyllä profetian mukaan. >>>> Kyse minusta on niin yksinkertaisesta asiasta hyvin monimutkaisen profetian täyttymyksenä monien välitäyttymyksien jälkeen 2300 vuoden aikana, että asian ydin on että Jeesus Kristus elää taivaassa -joka tässä yhteydessä on se "pyhäkkö" -taivaan pyhäkkö- ja suorittaa palvelusta enkeleiden kanssa ihmisten pelastuksen eteen ja uskon ylläpitämiseksi. - Ei tuon kummemmasta ole kyse loppujen lopuksi sitten.


    • Anonyymi

      Voisit lukea Salmelan kirjan niin sinulle avautuisi se, ettei adventtikirkon alkuaikojen uranuurtajat pitäneet kolminaisuus-oppia raamatullisena. Ei edes Ellen White. Tämän tosin voi itsekin todeta, sillä mitkään heidän kirjoittamansa lausunnot ja tekstit eivät tue kolminaisuus-oppia. Kolminaisuus oppi löytyy niistä yhtä huonosti kuin itse Raamatusta. Se onkin lähinnä filosofinen ajatusmalli teologisen sijaan. Kyllä pyhähenki johti näitä alkuperäisiä adventisteja paljon vahvemmin kuin nykyistä massiivista adventtikirkkoa.

      • Uskon lukematta että Adventtikirkon pastorit ovat tunnustaneet kaikessa ajassa jumaluuden kolmen persoonan olevaisuuden kaikessa Raamatun ajassa, 1 Kol 1:15-18, 1 Moos 1:1, mutta ovat varmaankin tarkoittaneet jotakin muuta asiayhteydessä. Kolminaisuuden ymmärtäminen on niin vaikea asia, että Raamattu ei anna niin selvää tietoa Jumalan olemuksesta, että ihmisiltä voisi vaatia asiassa jotakin "oikeaoppisuutta."

        Minulle kolminaisuus oli Raamatun vaikein kysymys, paljon vaikeampi kuin tämä Raamatun suurin profetia. Kolminaisuutta ei minulle osannut kukaan selittää pappiskunnasta, eikä tietoa missään ollut. - Jumaluudesta on kyse; Kol 2:9, Apt 17:29; -jossa ihmisille jumaluus on kolmessa persoonassa ilmestynyt ja ilmoitettu, eikö vain. Koko Raamattu on täynnä Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä- näiden persoonien ilmoitusta. Jumala on itsensä tällä tavalla ihmiskunnalle ilmoittanut.


      • Anonyymi
        Piruntorjuntabunkkeri kirjoitti:

        Uskon lukematta että Adventtikirkon pastorit ovat tunnustaneet kaikessa ajassa jumaluuden kolmen persoonan olevaisuuden kaikessa Raamatun ajassa, 1 Kol 1:15-18, 1 Moos 1:1, mutta ovat varmaankin tarkoittaneet jotakin muuta asiayhteydessä. Kolminaisuuden ymmärtäminen on niin vaikea asia, että Raamattu ei anna niin selvää tietoa Jumalan olemuksesta, että ihmisiltä voisi vaatia asiassa jotakin "oikeaoppisuutta."

        Minulle kolminaisuus oli Raamatun vaikein kysymys, paljon vaikeampi kuin tämä Raamatun suurin profetia. Kolminaisuutta ei minulle osannut kukaan selittää pappiskunnasta, eikä tietoa missään ollut. - Jumaluudesta on kyse; Kol 2:9, Apt 17:29; -jossa ihmisille jumaluus on kolmessa persoonassa ilmestynyt ja ilmoitettu, eikö vain. Koko Raamattu on täynnä Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä- näiden persoonien ilmoitusta. Jumala on itsensä tällä tavalla ihmiskunnalle ilmoittanut.

        Minulle kolminaisuus ei ole vaikea ymmärtää. Olen lukenut Salmelan kirjaa.


    • Oikea- ja maallinen pyhäkkö?





      Mooses rakensi pyhäkön tarkasti Jumalalta saamiensa ohjeiden ja mallin mukaan. (2 Moos 25:8-9,40, 26-31 luvut, 33:7-11, 35:4-40: 38-40 luvut)

      Salomo rakensi 400 vuotta myöhemmin uuden pyhäkön ja Baabelin vankeudesta palanneet vielä kolmannen pyhäkön aina edellisen tilalle. (Dan 8:11,13, 9:17,26, Jes 63:18, Ps 74:3,7, Jer 51:51, Val 1:10, 2:20.

      Kun Jeesus kuoli ristillä, päättyi koko vanhan liiton uhrijärjestelmä pyhäkköpalveluksineen. Koko Vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä maallisessa pyhäkössä vertauskuvasi Jeesuksen Kristuksen uhria. (Matt 27:50-51)

      Taivaallinen Temppeli ei ole vertauskuvaa enää, vaan on todellinen ja monivaiheisen vertauskuvan täyttymys.

      "Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi joka on asettunut taivaissa istumaan majesteetin valtaistuimen oikealla puolelle. Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, todellisessa pyhäköteltassa jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse." (Hebr 8:1-2)

      Jeesus meni kaikkeinpyhimpään ja tekee pappispalvelusta kaikkein pyhimmässä; Hebr 8:2. Oman verensä kautta sai aikaan iankaikkisen lunastuksen; 9:12. Jeesuksen veren kautta meillä on pääsy kaikkeinpyhimpään; 10:19. (Iso Raamatun Tietosanakirja 5 s.164)

      Hepr 9:23-26 osoittaa taivaan pyhäkön tulevan kerran puhdistettavaksi taivaalliseen pyhäkköön kerääntyneistä ihmisen synneistä. "Elämän kirja" tarkastetaan, ja ihmisten synnit poistetaan taivaan kirjasta ihmisen Jeesus uskon johdosta Kristuksen ansiosta.

      Taivaassa jatkuu se työ mikä päättyi ristille. Jeesus Kristus taivaallisten joukkojen kanssa tekee työtä ajan loppuun asti ihmisen hyväksi ihmisen pelastamiseksi. Pyhäkkö on Ylipappi Jeesuksen Kristuksen ympärillä taivaassa.
      Mooses vihki maallisen pyhäkön esikuvan mukaan. Jeesus vihki taivaallisen pyhäkön. Taivaallinen palvelus on ihmisen hyväksi.
      (Hebr 1:14, 4:14-16, 7:25, 8:5,10)

      Ilosanoma uuden liiton pyhäköstä annettiin jo profeetta Danielille: “Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan?" -Niin kauan että 2300 iltaa ja aamua on kulunut, sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." (Dan 8:13-14) >

      Pyhäkkö ihmisen hyväksi on totta koko ihmiskunnan olemassaolon ajan ennen Herran paluuta. (Hes 37:26-27)
      Jeesuksen Kristuksen uhri oli ainutkertainen riittävä uhri. Ylipapin työ jatkuu oikeassa pyhäkössä josta maallinen pyhäkkö oli tarkka kopio, malli ja esikuva.
      "Meillä on suuri ylipappi jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone." (Hebr 10:21)

      Danielin surressa jumalattomuutta ja pyhäkköpalveluksen puutetta Daniel ei ymmärtänyt enkelin sanomaa ja enkeli sanoikin sanoman selviävän vasta lopun aikana. > Dan 12:4,9,10,13.

      Profetia selvisi 1800 luvun puolessa välissä ja tuosta hetkestä on katsottu "viimeisien päivien eli lopun aikojen" alkaneen. Jeesuksen kertomat "ajan merkit" alkoivat myös toteutua. (Matt 24) Viimeisten päivien kestoajasta ei kukaan voi tietää. (Matt 24:36)
      Danielille annettu profetia selvisi joka tapauksessa vasta noin 2500 vuotta Danielin jälkeen.

      Maallinen pyhäkkö kuvasi kolmea vaihetta Kristuksen palvelutyössä:
      >1. Sijaisuhria;
      -Pyhäkön uhrit olivat vertauskuvia Kristuksen uhrikuolemasta, sekä syntien anteeksiantamisesta. (Hebr 9:22) (Room 3:24-25, 6:23, Jes 53:6, 1 Kor 15:3, 2 Kor 5:21, 3 Moos 4:34-35, Hes 45:18-19) Ihmiskunnan kaikki synnit sovitettiin ristillä kokonaan.

      >2. Papillista välitystyötä;
      Vanhassa liitossa jokainen pappi kuvasi Kristuksen välitystyötä. (Hes 44:11,15-16, 45:4, 4 Moos 8:19, Pappisjärjestelmä onkin kokonaan vanhaan liittoon kuuluva asia. Uudessa liitossa jokaisella uskovalla on rukouksessa suora yhteys taivaaseen. Välittäjänä papin sijasta Kaikkivaltiaan Isän edessä on Jeesus Kristus. (Hebr 7:15-28, Room 8:34, 1 Joh 2:1-2) Kristus. (1 Tim 2:5, 1 Piet 2:9, Hebr 4:16)

      Uuden liiton oikea pyhäkkö, lopullinen tuomio:
      Ennen tuomion täytäntöönpanoa on oltava oikeudenkäynti. Papillinen pyhäkköpalvelus on taivaallinen oikeudenkäynti! (Ilm 20:4, 1 Kor 6:1-3, Ilm 20:11-15, Matt 25:31-46, 2 Piet 3:7-13)
      > Kun Jeesus tulee, Hänellä on palkka mukanaan. Ihmisten ikuiset kohtalot on päätetty. (Matt 16:27, Ilm 22:12) Uutta armonaikaa ei koskaan enää tule.
      Raamattu viittaa taivaalliseen pyhäkköön; > Ps 11:4, Mii 1:2-3, Ilm 4:2, 7:15, 8:3, 9:13, 15:5,8, 11:12,19, 16:17, Dan 7:9-10.

      Pyhäkön tehtävä ja sanoma on pelastus ja työ ihmisen hyväksi.
      Maallisen pyhäkön kaikki menot kuvasivatkin Kristuksen työtä ihmisen hyväksi. (Hebr 4:2,9:9-12, Gal 3:23, Joh 1:29) (Ps 78:69, 63:3, 20:3, 96:6, 150:1, Jer 17:12, 2 Aik 30:8,19)

      Jatkan alla >>>

      • Jatkoa edelliseeni .....

        "Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi jotta hänestä tulisi amahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset hän kykenee auttamaan niitä joita koetellaan." (Hebr 2:17-18) (Hebr 4:14-16, 5:10)

        Koko vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä oli vertauskuvaa Kristuksen työstä ja -uhrista ristillä. Kaikki sen ajan ja pyhäkköön kuuluvat seremonialait olivat samalla yhteiskunnallisia lakeja. Jokainen uhrattu Karitsa oli vertauskuva Kristuksen antamasta uhrista ihmisen syntien vuoksi. Viattomia Karitsoita uhrattiin sen vuoksi että ihminen surmatessaan pienen valkoisen karitsan syntiensä vuoksi ymmärtäisi syntinsä vakavuuden. Uhri sai aikuisen miehenkin kyyneliin. Vertauskuvin puhuttelu oli tapa puhutella ja opettaa ihmisiä. Jeesus oli vertauskuvilla opettamisen mestari.

        Lopuksi piti uhrata Jumalan Poika.
        Mitään viattomampaa uhria ja tapettavaa ei enää ollut eikä löydy koskaan ihmisen syntien vuoksi maailman pelastushistoriassa. Uhrin on tarkoitus vedota ihmisen synninviettoon ja parannukseen ihmisen ikuisen elämän puolesta. (Jes 1:18, 65:17-25, Ilm 21-22,
        1 Kor 15) Uusia uhreja ihmisen syntien vuoksi ei enää tule. Kristus on ainutkertainen uhri ajan loppuun asti.

        Jeesus Kristus on Ylipappina pyhäkössä. Melkisedekin pappeudessa. Melkisedek oli Aabrahamin aikainen kuningas ja Jumalan pappi. (1 Moos 14:18-20.) Melkisedek mainitaan Kristuksen esikuvana; Ps 110:4, Hebr 5-7.
        Aaron ja Aaronin jälkeläiset eivät mene enää kaikkeen pyhimpään suurena sovituspäivänä kerran vuodessa sovittamaan kansan syntejä.
        Pyhäkköpalveluksen ihmisiä pelastava Kristuksen työ jatkuu taivaan pyhäkössä ristin uhrikuoleman jälkeen. (Hebr 1:14)
        Jeesus Kristus on itse kaikkein pyhimmässä.

        ”Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme.” (Hebr 9:24)
        Hebr 9 luvun teksti tarkoittaa taivaallisen pyhäkön vihkimistä, taivaallista pyhäkköä yleensä, ja että Jeesus meni taivaalliseen pyhäkköön, mutta 9 luku ei tee erotusta pyhäkön palvelun vaiheiden suhteen. Ajan lopun suureen sovituspäivään liittyvä kirjoitus on Danielin kirjan ja Ilmestys- kirjan teksteissä.

        Kansa kantoi kaikkea mikä saastutti vuoden aikana telttamaja-pyhäkköön. Pyhäkkö saastui. Kerran vuodessa suurena sovituspäivänä Ylipappi meni kaikkein pyhimpään ja sovitti koko kansan synnit pois. Pyhäkkö puhdistui.
        Syntipukki Azasel vertauskuvasi synnin aiheuttajaa ja kansan kiusaajaa. Puhdas syntiuhrieläin oli Jeesuksen Kristuksen vertauskuva.


        Jatkan alla ....


      • Piruntorjuntabunkkeri kirjoitti:

        Jatkoa edelliseeni .....

        "Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi jotta hänestä tulisi amahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset hän kykenee auttamaan niitä joita koetellaan." (Hebr 2:17-18) (Hebr 4:14-16, 5:10)

        Koko vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä oli vertauskuvaa Kristuksen työstä ja -uhrista ristillä. Kaikki sen ajan ja pyhäkköön kuuluvat seremonialait olivat samalla yhteiskunnallisia lakeja. Jokainen uhrattu Karitsa oli vertauskuva Kristuksen antamasta uhrista ihmisen syntien vuoksi. Viattomia Karitsoita uhrattiin sen vuoksi että ihminen surmatessaan pienen valkoisen karitsan syntiensä vuoksi ymmärtäisi syntinsä vakavuuden. Uhri sai aikuisen miehenkin kyyneliin. Vertauskuvin puhuttelu oli tapa puhutella ja opettaa ihmisiä. Jeesus oli vertauskuvilla opettamisen mestari.

        Lopuksi piti uhrata Jumalan Poika.
        Mitään viattomampaa uhria ja tapettavaa ei enää ollut eikä löydy koskaan ihmisen syntien vuoksi maailman pelastushistoriassa. Uhrin on tarkoitus vedota ihmisen synninviettoon ja parannukseen ihmisen ikuisen elämän puolesta. (Jes 1:18, 65:17-25, Ilm 21-22,
        1 Kor 15) Uusia uhreja ihmisen syntien vuoksi ei enää tule. Kristus on ainutkertainen uhri ajan loppuun asti.

        Jeesus Kristus on Ylipappina pyhäkössä. Melkisedekin pappeudessa. Melkisedek oli Aabrahamin aikainen kuningas ja Jumalan pappi. (1 Moos 14:18-20.) Melkisedek mainitaan Kristuksen esikuvana; Ps 110:4, Hebr 5-7.
        Aaron ja Aaronin jälkeläiset eivät mene enää kaikkeen pyhimpään suurena sovituspäivänä kerran vuodessa sovittamaan kansan syntejä.
        Pyhäkköpalveluksen ihmisiä pelastava Kristuksen työ jatkuu taivaan pyhäkössä ristin uhrikuoleman jälkeen. (Hebr 1:14)
        Jeesus Kristus on itse kaikkein pyhimmässä.

        ”Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme.” (Hebr 9:24)
        Hebr 9 luvun teksti tarkoittaa taivaallisen pyhäkön vihkimistä, taivaallista pyhäkköä yleensä, ja että Jeesus meni taivaalliseen pyhäkköön, mutta 9 luku ei tee erotusta pyhäkön palvelun vaiheiden suhteen. Ajan lopun suureen sovituspäivään liittyvä kirjoitus on Danielin kirjan ja Ilmestys- kirjan teksteissä.

        Kansa kantoi kaikkea mikä saastutti vuoden aikana telttamaja-pyhäkköön. Pyhäkkö saastui. Kerran vuodessa suurena sovituspäivänä Ylipappi meni kaikkein pyhimpään ja sovitti koko kansan synnit pois. Pyhäkkö puhdistui.
        Syntipukki Azasel vertauskuvasi synnin aiheuttajaa ja kansan kiusaajaa. Puhdas syntiuhrieläin oli Jeesuksen Kristuksen vertauskuva.


        Jatkan alla ....

        Jatkoa edelliseeni ....

        Oikea ja alkuperäinen pyhäkkö, joka Raamatun mukaan on uuden liiton pyhäkkö tänään on siis taivaassa. Jeesus ja enkelit kuulevat ihmisen rukoukset. (Hebr 1:14, 9:22-28) Pyhäkköpalveluksessa on eri vaiheita. Taivaallinen palvelus ei pääty koskaan.
        Hebrealaiskirje kytkeytyy Danielin- ja Ilmestyskirjan tapahtumiin.
        "Suuri babylon" on saanut kuulla lankeemuksensa. Maailma kuulee evankeliumin. (Ilm 14:6-13) Suuri antikristillinen babylon (Dan 7:8,25, Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-4, Ilm 13:5) on saastuttanut pyhäkön ja uusi taivaallinen telttamaja puhdistaa jatkuvasti pyhäkköä Ylipappinaan Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä. (Hebr 2:17, 3:1-2, 5:4-5, 7:20-21, 5:6, 6:20, 7:15-17, 24,27-28, 8:1-3,6, 9:12,14,24-26) Kaikkein pyhimmän palvelus merkitsee taivaan kirjojen ja pyhäkön puhdistamista synneistä. Anteeksi annetut synnit ovat kuitenkin saastuttaneet vielä pyhäkköä siihen saakka kunnes kaikkien pyhimmän palvelus alkoi profeetta Danielille ilmoitetun mukaisesti. Dan 8:12-14.

        Kysymys taivaallisesta pyhäköstä Jeesus Ylipappi kaikkein pyhimmässä merkitsee kaikkea sitä työtä mitä taivaassa tehdään viimeisinä aikoina koko ihmiskunnan- jokaisen ihmisen uskonelämän eteen ja -tueksi ihmisen pelastukseksi.

        Taivaallinen oikeudenkäynti asiayhteydessä merkitsee yksinkertaisesti että on oltava tieto, perusteet ja merkintä "tuomio" jokaisen ihmisen kohdalla missä tilassa ihminen on armonaikansa eläissään päättänyt. (Ilm 20:11-15)

        Jeesus on taivaan pyhäkössä. Mooses sai esikuvan tästä. (Hebr 8:5-6) Pyhäkön ensimmäinen huone vertauskuvaa Jeesuksen Kristuksen palvelutyötä taivaassa ristin uhrin jälkeen. "Kaikkein pyhin" on huone joka vertauskuvaa kerran vuodessa tapahtunutta suurta sovituspäivää. Jumalan oma erottuu Jumalan kansan hyväksi. Armonaika päättyy jonakin päivänä ja ovi sulkeutuu samalla tavalla kuin Nooan arkin ovi sulkeutui. Vettä alkoi tulla ja arkin ovi pysyi kiinni.

        Ajan lopulla maa hävitetään tulella ja luodaan uudeksi paratiisiksi. (2 Piet 3:7) Koko kosmosta kohtaa viimeinen spektaakkeli Ilm 20 luvun tapahtumissa jossa jokainen herättyään kuulee että on itse tehnyt armon aikana ratkaisunsa. Jokainen luotu olento saa palkkansa. (Room 6:22-23, 2 Piet 2:4)
        Armonaikaa on ihmisen elämä ajan loppuun asti. Jumala tahtoo että ihminen käyttäisi ajan oikein. (Hebr 3:7-8, Ilm 22:17,20)

        Ihmiskunta, koko Universum ja koko Kosmos odottavat pyhäkön palveluksen lopullista täyttymistä. Jeesus Kristus nousi esikoisena kuolleista. (1Kor 15 luku, Ilm 20)

        "Katso hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset saavat nähdä Hänet, nekin jotka hänet lävistivät ja hänen tullessaan vaikeroivat kaikki maailman kansat. Näin on käyvä. Aamen. Minä olen A ja O, alku ja loppu, sanoo Herra Jumala, Hän joka on, joka oli, ja joka on tuleva, Kaikkivaltias." (Ilm 1:7-8)

        Tule Herra Jeesus Kristus! Aamen.


      • Piruntorjuntabunkkeri kirjoitti:

        Jatkoa edelliseeni ....

        Oikea ja alkuperäinen pyhäkkö, joka Raamatun mukaan on uuden liiton pyhäkkö tänään on siis taivaassa. Jeesus ja enkelit kuulevat ihmisen rukoukset. (Hebr 1:14, 9:22-28) Pyhäkköpalveluksessa on eri vaiheita. Taivaallinen palvelus ei pääty koskaan.
        Hebrealaiskirje kytkeytyy Danielin- ja Ilmestyskirjan tapahtumiin.
        "Suuri babylon" on saanut kuulla lankeemuksensa. Maailma kuulee evankeliumin. (Ilm 14:6-13) Suuri antikristillinen babylon (Dan 7:8,25, Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-4, Ilm 13:5) on saastuttanut pyhäkön ja uusi taivaallinen telttamaja puhdistaa jatkuvasti pyhäkköä Ylipappinaan Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä. (Hebr 2:17, 3:1-2, 5:4-5, 7:20-21, 5:6, 6:20, 7:15-17, 24,27-28, 8:1-3,6, 9:12,14,24-26) Kaikkein pyhimmän palvelus merkitsee taivaan kirjojen ja pyhäkön puhdistamista synneistä. Anteeksi annetut synnit ovat kuitenkin saastuttaneet vielä pyhäkköä siihen saakka kunnes kaikkien pyhimmän palvelus alkoi profeetta Danielille ilmoitetun mukaisesti. Dan 8:12-14.

        Kysymys taivaallisesta pyhäköstä Jeesus Ylipappi kaikkein pyhimmässä merkitsee kaikkea sitä työtä mitä taivaassa tehdään viimeisinä aikoina koko ihmiskunnan- jokaisen ihmisen uskonelämän eteen ja -tueksi ihmisen pelastukseksi.

        Taivaallinen oikeudenkäynti asiayhteydessä merkitsee yksinkertaisesti että on oltava tieto, perusteet ja merkintä "tuomio" jokaisen ihmisen kohdalla missä tilassa ihminen on armonaikansa eläissään päättänyt. (Ilm 20:11-15)

        Jeesus on taivaan pyhäkössä. Mooses sai esikuvan tästä. (Hebr 8:5-6) Pyhäkön ensimmäinen huone vertauskuvaa Jeesuksen Kristuksen palvelutyötä taivaassa ristin uhrin jälkeen. "Kaikkein pyhin" on huone joka vertauskuvaa kerran vuodessa tapahtunutta suurta sovituspäivää. Jumalan oma erottuu Jumalan kansan hyväksi. Armonaika päättyy jonakin päivänä ja ovi sulkeutuu samalla tavalla kuin Nooan arkin ovi sulkeutui. Vettä alkoi tulla ja arkin ovi pysyi kiinni.

        Ajan lopulla maa hävitetään tulella ja luodaan uudeksi paratiisiksi. (2 Piet 3:7) Koko kosmosta kohtaa viimeinen spektaakkeli Ilm 20 luvun tapahtumissa jossa jokainen herättyään kuulee että on itse tehnyt armon aikana ratkaisunsa. Jokainen luotu olento saa palkkansa. (Room 6:22-23, 2 Piet 2:4)
        Armonaikaa on ihmisen elämä ajan loppuun asti. Jumala tahtoo että ihminen käyttäisi ajan oikein. (Hebr 3:7-8, Ilm 22:17,20)

        Ihmiskunta, koko Universum ja koko Kosmos odottavat pyhäkön palveluksen lopullista täyttymistä. Jeesus Kristus nousi esikoisena kuolleista. (1Kor 15 luku, Ilm 20)

        "Katso hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset saavat nähdä Hänet, nekin jotka hänet lävistivät ja hänen tullessaan vaikeroivat kaikki maailman kansat. Näin on käyvä. Aamen. Minä olen A ja O, alku ja loppu, sanoo Herra Jumala, Hän joka on, joka oli, ja joka on tuleva, Kaikkivaltias." (Ilm 1:7-8)

        Tule Herra Jeesus Kristus! Aamen.

        Jatkan vielä .... toisella kirjoituksellani josta käy ilmi ajanlasku;

        Ylipappi Jeesus Kristus - Johdanto aikaprofetian 2300 vuotta ymmärtämiseen: -Oikean pyhäkön puhdistaminen ihmiskunnan synneistä. Dan 8:12-14.
        .



        Jeesus Kristus kuoli ristillä koko maailman historian ihmisten syntien sovituksen vuoksi.

        Telttamaja-temppelin seremoniat esikuvasivat taivaallista palvelua. Temppelin syntiuhrit olivat esikuva Jeesuksen sovitustyöstä.

        Jeesus siirtyi takaisin taivaaseen Isän oikealle puolelle. (Hebr 10:12,14,18, 9:14, 24-28)
        (Mark 10:45, 1 Tim 2:4,6, Ef 5:25, Apt 20:32, Gal 2:20, 2 Tim 2:10-13)

        "Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme." (Hebr 9:24)

        Taivaassa Jeesus on ylipappimme. (Hebr 8:1-3, 4:14-16) Vanhassa liitossa pappeus kuului Leevin heimon miehille, ja heistäkin vain Aaronin jälkeläisille. Yleinen pappeus oli kaikilla, sekä miehillä että naisilla. Uudessa liitossakin yleinen pappeus on sekä miehillä, että naisilla. (1 Piet 2:9, Gal 3:28)
        Erityinen pappeus on vain Jeesuksella. Pappisvirka erityisessä mielessä ei ole ihmisillä siis ollenkaan uudessa liitossa. Pappisjärjestelmä kuului vanhan liiton aikaan. Papin ja pastorin valtuudet ovat tänään ammatti-virkanimikkeitä joihin voi pätevöityä kuka hyvänsä universaaleilla teologisen tiedekunnan tutkinnoilla. “Pastori” johtuu kreikan “poimeen” sanasta, ja tarkoittaa (lammas-) paimenta.

        Israelin maallinen pyhäkköpalvelus oli "taivaallisen palveluksen kuva ja varjo" (Hebr 8:5) eli esikuvaa, vertauskuvaa oikeasta varsinaisesta taivaallisesta pyhäköstä. Mooseksen rakentama maallinen pyhäkkö oli valmistettu tarkasti taivaallisen pyhäkön esikuva-mallin mukaan. (2 Moos 25:40) Jeesus on nk. “uusi Mooses,” joka vihki taivaallisen pyhäkön käyttöön. (Hepr 6:19-20, 9:19-21, 10:19-21) (Vrt. Suomenkielisessä Raamatussamme kun on käännetty sanoiksi “kaikkein pyhin” tulisi olla käännetty substantiivilla “pyhäkkö.” ( Koko pyhäkkö= kreik. “ta hagia”) Paitsi Hebr 9:3, jossa “hagia hagioon” on oikea sana “kaikkein pyhimmälle.”) Maanpäällisen pyhäkön palvelusta kuvataan Hebr 9:1-10. Suuren sovituspäivän tapahtumia voimme tutkia; 3 Moos 16, 23:26-32, 25:9, 4 Moos 29:7-11)
        > Hebr 7-9 luvut.

        Taivaallinen pyhäkkö oli esikuva maallisen pyhäkön toiminnalle.
        Maallinen pyhäkkö oli esikuvaa ja "varjoa" oikeasta taivaallisesta pyhäkkö-temppelistä.

        Raamatun mukaan myös taivaallinen pyhäkkö on puhdistettava. (Hebr 9:22-23) Taivaallinen pyhäkkö puhdistetaan Raamatun mukaan “kun 2300 iltaa ja aamua on kulunut.“ (Dan 8:12-14) Yksi "profeetallisen ilmaisutavan: "päivä" on Raamatun Danielin kirjan aikalaskelmissa yksi todellinen vuosi ajassa mitattuna. Tämä aika ilmaistaan Raamatussa neljä kertaa: > Ilm 11:2 = 42 kuukautta= 1260 päivää, > Ilm 11:3 = 1260 päivää, > Ilm 12:14: = "vuosi, kaksi vuotta, ja puoli vuotta" = 1260 päivää, > Dan 7:25 = "aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa" =1260 päivää (“Aika = 1 vuosi)


        Jatkoa vielä alla ...


      • Piruntorjuntabunkkeri kirjoitti:

        Jatkan vielä .... toisella kirjoituksellani josta käy ilmi ajanlasku;

        Ylipappi Jeesus Kristus - Johdanto aikaprofetian 2300 vuotta ymmärtämiseen: -Oikean pyhäkön puhdistaminen ihmiskunnan synneistä. Dan 8:12-14.
        .



        Jeesus Kristus kuoli ristillä koko maailman historian ihmisten syntien sovituksen vuoksi.

        Telttamaja-temppelin seremoniat esikuvasivat taivaallista palvelua. Temppelin syntiuhrit olivat esikuva Jeesuksen sovitustyöstä.

        Jeesus siirtyi takaisin taivaaseen Isän oikealle puolelle. (Hebr 10:12,14,18, 9:14, 24-28)
        (Mark 10:45, 1 Tim 2:4,6, Ef 5:25, Apt 20:32, Gal 2:20, 2 Tim 2:10-13)

        "Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme." (Hebr 9:24)

        Taivaassa Jeesus on ylipappimme. (Hebr 8:1-3, 4:14-16) Vanhassa liitossa pappeus kuului Leevin heimon miehille, ja heistäkin vain Aaronin jälkeläisille. Yleinen pappeus oli kaikilla, sekä miehillä että naisilla. Uudessa liitossakin yleinen pappeus on sekä miehillä, että naisilla. (1 Piet 2:9, Gal 3:28)
        Erityinen pappeus on vain Jeesuksella. Pappisvirka erityisessä mielessä ei ole ihmisillä siis ollenkaan uudessa liitossa. Pappisjärjestelmä kuului vanhan liiton aikaan. Papin ja pastorin valtuudet ovat tänään ammatti-virkanimikkeitä joihin voi pätevöityä kuka hyvänsä universaaleilla teologisen tiedekunnan tutkinnoilla. “Pastori” johtuu kreikan “poimeen” sanasta, ja tarkoittaa (lammas-) paimenta.

        Israelin maallinen pyhäkköpalvelus oli "taivaallisen palveluksen kuva ja varjo" (Hebr 8:5) eli esikuvaa, vertauskuvaa oikeasta varsinaisesta taivaallisesta pyhäköstä. Mooseksen rakentama maallinen pyhäkkö oli valmistettu tarkasti taivaallisen pyhäkön esikuva-mallin mukaan. (2 Moos 25:40) Jeesus on nk. “uusi Mooses,” joka vihki taivaallisen pyhäkön käyttöön. (Hepr 6:19-20, 9:19-21, 10:19-21) (Vrt. Suomenkielisessä Raamatussamme kun on käännetty sanoiksi “kaikkein pyhin” tulisi olla käännetty substantiivilla “pyhäkkö.” ( Koko pyhäkkö= kreik. “ta hagia”) Paitsi Hebr 9:3, jossa “hagia hagioon” on oikea sana “kaikkein pyhimmälle.”) Maanpäällisen pyhäkön palvelusta kuvataan Hebr 9:1-10. Suuren sovituspäivän tapahtumia voimme tutkia; 3 Moos 16, 23:26-32, 25:9, 4 Moos 29:7-11)
        > Hebr 7-9 luvut.

        Taivaallinen pyhäkkö oli esikuva maallisen pyhäkön toiminnalle.
        Maallinen pyhäkkö oli esikuvaa ja "varjoa" oikeasta taivaallisesta pyhäkkö-temppelistä.

        Raamatun mukaan myös taivaallinen pyhäkkö on puhdistettava. (Hebr 9:22-23) Taivaallinen pyhäkkö puhdistetaan Raamatun mukaan “kun 2300 iltaa ja aamua on kulunut.“ (Dan 8:12-14) Yksi "profeetallisen ilmaisutavan: "päivä" on Raamatun Danielin kirjan aikalaskelmissa yksi todellinen vuosi ajassa mitattuna. Tämä aika ilmaistaan Raamatussa neljä kertaa: > Ilm 11:2 = 42 kuukautta= 1260 päivää, > Ilm 11:3 = 1260 päivää, > Ilm 12:14: = "vuosi, kaksi vuotta, ja puoli vuotta" = 1260 päivää, > Dan 7:25 = "aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa" =1260 päivää (“Aika = 1 vuosi)


        Jatkoa vielä alla ...

        Jatkoa edelliseeni ...

        Temppeli on vertauskuva lunastussuunnitelmasta, -vertauskuvaa siitä miten ihminen jälleen pääsisi Jumalan yhteyteen. Ihmisten uhreilla pääsi vain pyhään, mutta kaikkein pyhimpään pääsi vain Jeesuksen veren kautta.
        Suuri sovintopäivä alkoi jo Golgatalla. Sen sijaan seurakunnan "kristittyjen ihmisten" puhdistus "seulonta" on parhaillaan käynnissä, kunnes kaikki synnit on poistettu seurakunnasta ja Jeesus tulee.

        Vanhan liiton aikaan Israelin kansa vei kaiken saastaisen pyhäkköön. Kerran vuodessa suurena sovituspäivänä ylipappi puhdisti koko kansan synnit pyhäköstä pois.
        Uuden liiton Ylipappi Jeesus Kristus meni aloitti taivaallisen palvelun toisen vaiheen 1844. Danielille annettu profetia pyhäkön uudesta kunniasta ja pyhäkön puhdistamisesta osuu vuoteen 1844.
        Uuden liiton Ylipapin kaikkein pyhimmän palveluksessa Jumalan omat erottuvat suuresta Babylonista. Ilm 17-18. Jumalaa vastustavien valtojen ns. "petovaltojen" kansa erottuu pyhäkön toisen vaiheen palveluksessa. Danielin kirjan maailmanvalloilla on pitkäkestoisia seurauksia. (Dan 7 luku, Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-12, Ilm 14:6-13)
        Jumalalle pyhittyneiden synnit poistuvat taivaan kirjoista. (Hebr 12:14, Ilm 14:12)


        Aikajakso 2300 iltaa ja aamua on ainoa Raamatun profetia jota voidaan laskea ajassa. Tämä vuosissa laskettavissa oleva profetia saa Danielin kirjassa välitäyttymyksiäkin (9:20-27,12:11) mutta on lopulta yhteensä 2300 vuoden pituinen aikajakso.

        Aikajakso 2300 iltaa ja aamua alkaa kun Jerusalemin jälleenrakentamisesta "lausutaan sana." (Dan 9:25) Tämä sana lausuttiin vuonna 457 eKr., joka on 2300 vuoden alkamisajankohta. (Esra 7:11-26, 4:7-22) Laskemalla vuodesta 457 ekr 2300 vuotta eteenpäin tulemme vuoteen 1844 jKr. Silloin alkasi enkeli Gabrielin Danielille antaman ennustuksen mukaan pyhäkön ennalleen saattaminen, eli pyhäkön puhdistaminen. Pyhäkön puhdistamista kuvasi koko vanhan liiton uhripalveluksen järjestelmä. Vuonna1844 alkoi "taivaallinen oikeudenkäynti." (Ilm 20:12,15) Oikeudenkäynti jatkuu niin kauan kun ihmisiä tekee uskonratkaisunsa Jeesuksen puolelle. Ihmiskunnan armonajan päättyessä uskonratkaisut on tehty loppuun. Jumalattomat ovat armonajan päätymisen aikaan lopullisesti paatuneet niin kuin Nooan päivinäkin kun Nooan rakentaessa arkkia. (Matt 24:37-44) Hetkeä ennen Jeesuksen tuloa on ihmiskunnan armonaika päättynyt. (Matt 16:27, 24:37-44, Ilm 1:7, 22:12, 1 Kor 15:51-52, 2 Tess 4:13-18)

        Jeesuksen kuollessa temppelin väliverho repesi kahtia. Väliverho oli joidenkin arvioiden mukaan noin 2 cm paksu. Pyhäkön kahden huoneen väliverhon repeäminen oli yksi merkki uhripalvelusjärjestelmän päättymisestä. Syntiuhrien esikuva oli saanut täyttymyksensä Jeesuksessa Kristuksessa. (Matt 27:50-51) Kaikki uhripalvelujärjestelmän seremonialait päättyivät ristillä. (Kol 2:8-15)

        Vielä edelliseeni jatkoa ...


      • Piruntorjuntabunkkeri kirjoitti:

        Jatkoa edelliseeni ...

        Temppeli on vertauskuva lunastussuunnitelmasta, -vertauskuvaa siitä miten ihminen jälleen pääsisi Jumalan yhteyteen. Ihmisten uhreilla pääsi vain pyhään, mutta kaikkein pyhimpään pääsi vain Jeesuksen veren kautta.
        Suuri sovintopäivä alkoi jo Golgatalla. Sen sijaan seurakunnan "kristittyjen ihmisten" puhdistus "seulonta" on parhaillaan käynnissä, kunnes kaikki synnit on poistettu seurakunnasta ja Jeesus tulee.

        Vanhan liiton aikaan Israelin kansa vei kaiken saastaisen pyhäkköön. Kerran vuodessa suurena sovituspäivänä ylipappi puhdisti koko kansan synnit pyhäköstä pois.
        Uuden liiton Ylipappi Jeesus Kristus meni aloitti taivaallisen palvelun toisen vaiheen 1844. Danielille annettu profetia pyhäkön uudesta kunniasta ja pyhäkön puhdistamisesta osuu vuoteen 1844.
        Uuden liiton Ylipapin kaikkein pyhimmän palveluksessa Jumalan omat erottuvat suuresta Babylonista. Ilm 17-18. Jumalaa vastustavien valtojen ns. "petovaltojen" kansa erottuu pyhäkön toisen vaiheen palveluksessa. Danielin kirjan maailmanvalloilla on pitkäkestoisia seurauksia. (Dan 7 luku, Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-12, Ilm 14:6-13)
        Jumalalle pyhittyneiden synnit poistuvat taivaan kirjoista. (Hebr 12:14, Ilm 14:12)


        Aikajakso 2300 iltaa ja aamua on ainoa Raamatun profetia jota voidaan laskea ajassa. Tämä vuosissa laskettavissa oleva profetia saa Danielin kirjassa välitäyttymyksiäkin (9:20-27,12:11) mutta on lopulta yhteensä 2300 vuoden pituinen aikajakso.

        Aikajakso 2300 iltaa ja aamua alkaa kun Jerusalemin jälleenrakentamisesta "lausutaan sana." (Dan 9:25) Tämä sana lausuttiin vuonna 457 eKr., joka on 2300 vuoden alkamisajankohta. (Esra 7:11-26, 4:7-22) Laskemalla vuodesta 457 ekr 2300 vuotta eteenpäin tulemme vuoteen 1844 jKr. Silloin alkasi enkeli Gabrielin Danielille antaman ennustuksen mukaan pyhäkön ennalleen saattaminen, eli pyhäkön puhdistaminen. Pyhäkön puhdistamista kuvasi koko vanhan liiton uhripalveluksen järjestelmä. Vuonna1844 alkoi "taivaallinen oikeudenkäynti." (Ilm 20:12,15) Oikeudenkäynti jatkuu niin kauan kun ihmisiä tekee uskonratkaisunsa Jeesuksen puolelle. Ihmiskunnan armonajan päättyessä uskonratkaisut on tehty loppuun. Jumalattomat ovat armonajan päätymisen aikaan lopullisesti paatuneet niin kuin Nooan päivinäkin kun Nooan rakentaessa arkkia. (Matt 24:37-44) Hetkeä ennen Jeesuksen tuloa on ihmiskunnan armonaika päättynyt. (Matt 16:27, 24:37-44, Ilm 1:7, 22:12, 1 Kor 15:51-52, 2 Tess 4:13-18)

        Jeesuksen kuollessa temppelin väliverho repesi kahtia. Väliverho oli joidenkin arvioiden mukaan noin 2 cm paksu. Pyhäkön kahden huoneen väliverhon repeäminen oli yksi merkki uhripalvelusjärjestelmän päättymisestä. Syntiuhrien esikuva oli saanut täyttymyksensä Jeesuksessa Kristuksessa. (Matt 27:50-51) Kaikki uhripalvelujärjestelmän seremonialait päättyivät ristillä. (Kol 2:8-15)

        Vielä edelliseeni jatkoa ...

        Vielä yksi jatko edelliseeni .....

        Synti-velkakirja on naulittu ristiin ja tullut siten merkityksettömäksi (Kol 2:14). Alkutekstin "kheirografon" tarkoittaa velkakirjaa. Jeesuksen ajan tapahtumakulttuurissa "kheirografon" tarkoittaa syntivelkaa. Paavali mainitsee että tämän syntivelan naulitseminen ristiin merkitsee myös meitä vastustavien säädösten (dogmasin) kumoamista. "Dogmasin" viittaa vanhan liiton seremonia- uhrilakeihin (Ef. 2:15; Vrt. 5. Moos. 31:9, 24-26) Koska Jeesuksen kuolema ristillä kumoaa syntivelan, kumoutuvat myös tuosta velasta muistuttavat uhritoimituksetkin. (T.Flink:Adventistiteologin kynästä:2014)

        Kymmenen käskyn moraalilaki on aina voimassa synnin opetavana Jumalan valtakunnan täydellisenä peustuslakina.
        (Matt 5:17-18, Jaak 1:25, 2:8-13, Luuk 16:16-17, 1 Joh 2:1-5, 2:1-6, Room 3:20,31, Ilm 14:12, 12:17) Jeesus täytti tämän lain antamalla lain noudattamisesta täydellisen esimerkin.
        Tässä laissa riippuu kaikki laki ja profeetat aina. (Matt 22:36-40)

        Miksi taivaallinen pyhäkkö pitää puhdistaa?
        Jeesus sovitti kaikkien ihmisten kaikki synnit yhdellä syntiuhrilla ristillä täydellisesti. Ihmiset tekevät syntiä kuitenkin edelleenkin. Taivaan pyhäkössä Jeesus huolehtii että Jeesuksen syntiuhri luetaan syntejään katuvan ja synnistä parannuksen tekevän ihmisen hyväksi armolla ja anteeksiannolla. Syntimme ovat talletettuina taivaan kirjoihin kunnes synnit katumuksen ja parannuksen kautta poistuvat (Jes 1:18, 1 Joh 1:9, 2:1-2, Apt 3:19) Taivaan kirjojen mukaan ratkaistaan ihmisten ikuiset kohtalot sen mukaan missä tilassa ihminen on armonaikansa maan päällä päättänyt. (Dan 12:1, Luuk 10:20, Fil 4:3, Ilm 13:8, 20:12,15, Mal 3:16, Jes 65:6-7, 2 Moos 32:33, Ps 69:29) Elämän kirjassa on niiden nimet jotka ovat alkaneet palvella Jumalaa. Taivaan kirjoissa on myös jumalattomien pahat teot. Ilm 20 luku kertoo koko Kosmosta lopulta kohtaavasta tuomio-prosessista.

        Taivaan pyhäkön prosessi tähtää kohtaloiden ratkaisuun ikuisuuden tarpeita ajatellen. Ylipappi enkeleineen (Hebr 1:14, 2:17-18) toimii monin tavoin ihmisen uskonelämän ja pelastuksen hyväksi. Tämä on tuomioprosessin yksi vaihe. -Taivaallinen oikeudenkäynti. Jotkut ovat nimittäneet myös "tutkivaksi tuomioksi" armonaikaa jolloin olemme armon ajassa ja vapaita tekemään omia ratkaisujamme Jumalan puolelle tai Jumalaa vastaan. Jumala odottaa vastavuoroista rakkautta ja pyhitystä. (1 Joh 4:8, Hebr 12:14)

        Kun ihminen kääntyy uskossa Kristukseen, Ylipappi pyyhkii ihmisen synnit pois taivaan kirjoista. Näin pyhäkköä puhdistetaan. Tämä on varsinaista alkuperäistä ja oikeata pyhäkköpalvelusta.
        Vuoden 1844 jälkeen Raamatussa ei ole jäljellä ajassa vuosissa laskettavissa olevia profetioita.

        Enkeli vastasi Danielille n. 600 ekr milloin maahan tallattu pyhäkkö nousisi kunniaan. Enkeli kertoi että profetia selviää vasta lopun aikana. (Dan 8:17,26,12:4,9-10)

        Profetian löysi baptisti-seurakunnan William Miller (1782-1849)
        Miller tutki Ilmestyskirjan ja Danielin kirjan apokalyptisia ja eskatologisia vertauskuvia keskenään: Miller erehtyi luullessaan kyse olevan maan puhdistamisesta. Miller laski kuitenkin vuodet oikein. Uskonpuhdistuksen aikoina monet evankelistat ajattelivat näkevänsä itse Jeesuksen tulon.
        Metodisti-seurakunnan Miss Ellen G Whiten koko perhe erotettiin metodisti-seurakunnasta sen vuoksi ettei perhe kannattanut aikansa Jeesuksen tulon aikalaskelmia. Aikansa metodistiseurakunta opetti 1000 vuoden aikakautta ennen Jeesuksen tuloa ajoittuvaksi. (Matt 24:36, Ilm 20:1-6) Ellen G White (1827-1915) rukoili Jumalalta lisää ymmärrystä profetian ratkaisemiseen. Ellen G White selitti sitten profetian merkityksen 1844 vuonna loppuun.
        Seitsemännen päivän Adventtikirkko rekisteröitiin 1863.
        1850 luvulla teologia oli valmis, mutta 1880 luvulla profetiaan 2300 iltaa ja aamua teologiaan liitettiin lisäksi Jeesuksen opetukset kuninkaan pojan häistä ja "viisaat ja tyhmät morsiusneidot" vertaukset. (Matt 22 ja 25 luvut)

        Teologia pyhäkön puhdistamisesta on iso, ja teologian
        ymmärrykseen tarvitaan useiden isojen kokonaisuuksien ymmärtämistä ensin.


      • Anonyymi
        Piruntorjuntabunkkeri kirjoitti:

        Vielä yksi jatko edelliseeni .....

        Synti-velkakirja on naulittu ristiin ja tullut siten merkityksettömäksi (Kol 2:14). Alkutekstin "kheirografon" tarkoittaa velkakirjaa. Jeesuksen ajan tapahtumakulttuurissa "kheirografon" tarkoittaa syntivelkaa. Paavali mainitsee että tämän syntivelan naulitseminen ristiin merkitsee myös meitä vastustavien säädösten (dogmasin) kumoamista. "Dogmasin" viittaa vanhan liiton seremonia- uhrilakeihin (Ef. 2:15; Vrt. 5. Moos. 31:9, 24-26) Koska Jeesuksen kuolema ristillä kumoaa syntivelan, kumoutuvat myös tuosta velasta muistuttavat uhritoimituksetkin. (T.Flink:Adventistiteologin kynästä:2014)

        Kymmenen käskyn moraalilaki on aina voimassa synnin opetavana Jumalan valtakunnan täydellisenä peustuslakina.
        (Matt 5:17-18, Jaak 1:25, 2:8-13, Luuk 16:16-17, 1 Joh 2:1-5, 2:1-6, Room 3:20,31, Ilm 14:12, 12:17) Jeesus täytti tämän lain antamalla lain noudattamisesta täydellisen esimerkin.
        Tässä laissa riippuu kaikki laki ja profeetat aina. (Matt 22:36-40)

        Miksi taivaallinen pyhäkkö pitää puhdistaa?
        Jeesus sovitti kaikkien ihmisten kaikki synnit yhdellä syntiuhrilla ristillä täydellisesti. Ihmiset tekevät syntiä kuitenkin edelleenkin. Taivaan pyhäkössä Jeesus huolehtii että Jeesuksen syntiuhri luetaan syntejään katuvan ja synnistä parannuksen tekevän ihmisen hyväksi armolla ja anteeksiannolla. Syntimme ovat talletettuina taivaan kirjoihin kunnes synnit katumuksen ja parannuksen kautta poistuvat (Jes 1:18, 1 Joh 1:9, 2:1-2, Apt 3:19) Taivaan kirjojen mukaan ratkaistaan ihmisten ikuiset kohtalot sen mukaan missä tilassa ihminen on armonaikansa maan päällä päättänyt. (Dan 12:1, Luuk 10:20, Fil 4:3, Ilm 13:8, 20:12,15, Mal 3:16, Jes 65:6-7, 2 Moos 32:33, Ps 69:29) Elämän kirjassa on niiden nimet jotka ovat alkaneet palvella Jumalaa. Taivaan kirjoissa on myös jumalattomien pahat teot. Ilm 20 luku kertoo koko Kosmosta lopulta kohtaavasta tuomio-prosessista.

        Taivaan pyhäkön prosessi tähtää kohtaloiden ratkaisuun ikuisuuden tarpeita ajatellen. Ylipappi enkeleineen (Hebr 1:14, 2:17-18) toimii monin tavoin ihmisen uskonelämän ja pelastuksen hyväksi. Tämä on tuomioprosessin yksi vaihe. -Taivaallinen oikeudenkäynti. Jotkut ovat nimittäneet myös "tutkivaksi tuomioksi" armonaikaa jolloin olemme armon ajassa ja vapaita tekemään omia ratkaisujamme Jumalan puolelle tai Jumalaa vastaan. Jumala odottaa vastavuoroista rakkautta ja pyhitystä. (1 Joh 4:8, Hebr 12:14)

        Kun ihminen kääntyy uskossa Kristukseen, Ylipappi pyyhkii ihmisen synnit pois taivaan kirjoista. Näin pyhäkköä puhdistetaan. Tämä on varsinaista alkuperäistä ja oikeata pyhäkköpalvelusta.
        Vuoden 1844 jälkeen Raamatussa ei ole jäljellä ajassa vuosissa laskettavissa olevia profetioita.

        Enkeli vastasi Danielille n. 600 ekr milloin maahan tallattu pyhäkkö nousisi kunniaan. Enkeli kertoi että profetia selviää vasta lopun aikana. (Dan 8:17,26,12:4,9-10)

        Profetian löysi baptisti-seurakunnan William Miller (1782-1849)
        Miller tutki Ilmestyskirjan ja Danielin kirjan apokalyptisia ja eskatologisia vertauskuvia keskenään: Miller erehtyi luullessaan kyse olevan maan puhdistamisesta. Miller laski kuitenkin vuodet oikein. Uskonpuhdistuksen aikoina monet evankelistat ajattelivat näkevänsä itse Jeesuksen tulon.
        Metodisti-seurakunnan Miss Ellen G Whiten koko perhe erotettiin metodisti-seurakunnasta sen vuoksi ettei perhe kannattanut aikansa Jeesuksen tulon aikalaskelmia. Aikansa metodistiseurakunta opetti 1000 vuoden aikakautta ennen Jeesuksen tuloa ajoittuvaksi. (Matt 24:36, Ilm 20:1-6) Ellen G White (1827-1915) rukoili Jumalalta lisää ymmärrystä profetian ratkaisemiseen. Ellen G White selitti sitten profetian merkityksen 1844 vuonna loppuun.
        Seitsemännen päivän Adventtikirkko rekisteröitiin 1863.
        1850 luvulla teologia oli valmis, mutta 1880 luvulla profetiaan 2300 iltaa ja aamua teologiaan liitettiin lisäksi Jeesuksen opetukset kuninkaan pojan häistä ja "viisaat ja tyhmät morsiusneidot" vertaukset. (Matt 22 ja 25 luvut)

        Teologia pyhäkön puhdistamisesta on iso, ja teologian
        ymmärrykseen tarvitaan useiden isojen kokonaisuuksien ymmärtämistä ensin.

        Paljonpasinä jaksat copy/ pastetella.

        Taivaallinen pyhäkkö ei kuitenkaan ole mikään käsin tehty rakennus vaan Jeesuksen ruumis. Yrität siis väittää, että Jeesuksen ruumiiseen tuotiin taivaassa kaikane maailman synnit. Minulle on mahdotonta ymmärtää että taivaaseen oltaisiin tuotu minkäänlaista syntiä enää sen jälkeen kun kolmasosa taivaan tähdistä ajettiin sieltä pois. Tuon sinun kirjoituksesi on siis pakko olla kielikuvaa.

        Unohdit muuten mainita, että kun tutkiva tuomio-oppi oli maallikkojen keksimä oppi, niin
        Adventtikirkko laittoi parhaat teologinsa asialle koettaakseen todistaa tutkiva tuomio-oppinsa Raamatulla. Unohdit myös mainita, että he kokoontuivat lukuisia kertoja pitkän aikaa mutta eivät pystyneet tulemaan siihen johtopäätökseen, että tutkiva tuomio opetus olisi raamatunmukainen. Kirkko ei tätä hyväksynyt vaan kirkon johdon maallikotyöntekijät lakaisivat kaikessa hiljaisuudessa koko asian maton alle. He siis pimittivät asian kirkkokunnalta ja vaikenevat siitä edelleen. Senkin unohdit mainita, että kaiken tämän seurauksena toistasataa pastoria ja satoja jäseniä erosi Adventtikirkosta. Sama meininki jatkuu kirkossa edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonpasinä jaksat copy/ pastetella.

        Taivaallinen pyhäkkö ei kuitenkaan ole mikään käsin tehty rakennus vaan Jeesuksen ruumis. Yrität siis väittää, että Jeesuksen ruumiiseen tuotiin taivaassa kaikane maailman synnit. Minulle on mahdotonta ymmärtää että taivaaseen oltaisiin tuotu minkäänlaista syntiä enää sen jälkeen kun kolmasosa taivaan tähdistä ajettiin sieltä pois. Tuon sinun kirjoituksesi on siis pakko olla kielikuvaa.

        Unohdit muuten mainita, että kun tutkiva tuomio-oppi oli maallikkojen keksimä oppi, niin
        Adventtikirkko laittoi parhaat teologinsa asialle koettaakseen todistaa tutkiva tuomio-oppinsa Raamatulla. Unohdit myös mainita, että he kokoontuivat lukuisia kertoja pitkän aikaa mutta eivät pystyneet tulemaan siihen johtopäätökseen, että tutkiva tuomio opetus olisi raamatunmukainen. Kirkko ei tätä hyväksynyt vaan kirkon johdon maallikotyöntekijät lakaisivat kaikessa hiljaisuudessa koko asian maton alle. He siis pimittivät asian kirkkokunnalta ja vaikenevat siitä edelleen. Senkin unohdit mainita, että kaiken tämän seurauksena toistasataa pastoria ja satoja jäseniä erosi Adventtikirkosta. Sama meininki jatkuu kirkossa edelleen.

        Nykyajan tietoyhteiskunnan aikana kaikki tällainen tulee helposti esille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljonpasinä jaksat copy/ pastetella.

        Taivaallinen pyhäkkö ei kuitenkaan ole mikään käsin tehty rakennus vaan Jeesuksen ruumis. Yrität siis väittää, että Jeesuksen ruumiiseen tuotiin taivaassa kaikane maailman synnit. Minulle on mahdotonta ymmärtää että taivaaseen oltaisiin tuotu minkäänlaista syntiä enää sen jälkeen kun kolmasosa taivaan tähdistä ajettiin sieltä pois. Tuon sinun kirjoituksesi on siis pakko olla kielikuvaa.

        Unohdit muuten mainita, että kun tutkiva tuomio-oppi oli maallikkojen keksimä oppi, niin
        Adventtikirkko laittoi parhaat teologinsa asialle koettaakseen todistaa tutkiva tuomio-oppinsa Raamatulla. Unohdit myös mainita, että he kokoontuivat lukuisia kertoja pitkän aikaa mutta eivät pystyneet tulemaan siihen johtopäätökseen, että tutkiva tuomio opetus olisi raamatunmukainen. Kirkko ei tätä hyväksynyt vaan kirkon johdon maallikotyöntekijät lakaisivat kaikessa hiljaisuudessa koko asian maton alle. He siis pimittivät asian kirkkokunnalta ja vaikenevat siitä edelleen. Senkin unohdit mainita, että kaiken tämän seurauksena toistasataa pastoria ja satoja jäseniä erosi Adventtikirkosta. Sama meininki jatkuu kirkossa edelleen.

        Maallinen pyhäkön palvelus on esikuva -vertausta siitä oikeasta pyhäköstä joka on taivaassa, -kaikki ihmisen palvelu- ihmisen uskoon tulon, syntien anteeksiantamisen ja uskon ylläpitämiseksi.
        Jeesus ei siellä ole ruumiina, vaan elävänä Ylipappina.
        Tottakai ihmisiä on Golgatan ristin jälkeen elänyt synteineen tietysti, uskoon tulleita ja jumalattomia- ajan loppuun asti armon ajassa jossa ihminen tekee itse ratkaisuja, ja ihmisestä merkinnät taivaan kirjoihin viedään.
        Taivaassa on kirjat idag avoinna 24h/ vrk ja Ylipappi enkeleineen taivaallisessa palveluksessa. Eläviä nuo ovat.
        Tutkiva tuomio saattaa olla pikkusen kummallinen termi, mutta miten olisi "taivaallinen oikeudenkäynti, " -sillä tästä on kyse taivaallisessa palveluksessa koko ajan, sekä mitä jo mainitsin, että Jeesus Kristus on ihmisen kanssa idag tänään, ei ruumiina taivaassa.

        Kirkon teologioita on niin isoja juuri nämä, että jäsenet eivät niitä ymmärrä, koska koko Raamatun opiskelu on perheellisille ja työllisille turhan iso kakku, sillä kaikkea mitä teologit ja Raamatun tutkijat ovat tutkineet. Minulla nyt sattui olemaan luppoaikaa elämässä istua himassa Raamattua oppimassa.

        Kaikki mitä ei itse ymmärrä ihmiset selitettävät "ei Raamatun mukainen," -harhaoppia, vierasta- , jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyajan tietoyhteiskunnan aikana kaikki tällainen tulee helposti esille.

        Pyrin vastaamaan kysymyksiin.


      • Anonyymi
        Piruntorjuntabunkkeri kirjoitti:

        Pyrin vastaamaan kysymyksiin.

        Ketään ei kiinnosta sinun vastauksesi.
        Voit kysyä itseltäsi peilin edessä alastomana ollessasi ja samalla lausua:
        -"Minä Jari L. olen himottava ja komea mies, joka jag itse minä henkilökohtaisesti omassa persoonassani."-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei kiinnosta sinun vastauksesi.
        Voit kysyä itseltäsi peilin edessä alastomana ollessasi ja samalla lausua:
        -"Minä Jari L. olen himottava ja komea mies, joka jag itse minä henkilökohtaisesti omassa persoonassani."-

        Olen minä ollut kovin komea ja himottava joillekin, -nyt jo vanhuuseläke edessä.

        Toivottavasti jonkunlainen scharmikkuus olisi edes vielä ikääntyessä.


      • Anonyymi
        Piruntorjuntabunkkeri kirjoitti:

        Maallinen pyhäkön palvelus on esikuva -vertausta siitä oikeasta pyhäköstä joka on taivaassa, -kaikki ihmisen palvelu- ihmisen uskoon tulon, syntien anteeksiantamisen ja uskon ylläpitämiseksi.
        Jeesus ei siellä ole ruumiina, vaan elävänä Ylipappina.
        Tottakai ihmisiä on Golgatan ristin jälkeen elänyt synteineen tietysti, uskoon tulleita ja jumalattomia- ajan loppuun asti armon ajassa jossa ihminen tekee itse ratkaisuja, ja ihmisestä merkinnät taivaan kirjoihin viedään.
        Taivaassa on kirjat idag avoinna 24h/ vrk ja Ylipappi enkeleineen taivaallisessa palveluksessa. Eläviä nuo ovat.
        Tutkiva tuomio saattaa olla pikkusen kummallinen termi, mutta miten olisi "taivaallinen oikeudenkäynti, " -sillä tästä on kyse taivaallisessa palveluksessa koko ajan, sekä mitä jo mainitsin, että Jeesus Kristus on ihmisen kanssa idag tänään, ei ruumiina taivaassa.

        Kirkon teologioita on niin isoja juuri nämä, että jäsenet eivät niitä ymmärrä, koska koko Raamatun opiskelu on perheellisille ja työllisille turhan iso kakku, sillä kaikkea mitä teologit ja Raamatun tutkijat ovat tutkineet. Minulla nyt sattui olemaan luppoaikaa elämässä istua himassa Raamattua oppimassa.

        Kaikki mitä ei itse ymmärrä ihmiset selitettävät "ei Raamatun mukainen," -harhaoppia, vierasta- , jne.

        Ei tietenkään ruumiina vaan maapallolla ruumiin temppelinä taivaassa asuinsijana. Jumala valmisti Jeesukselle asuinsijan ihan niinkuin Jeesuskin valmistaa meille uskoville siellä taivaassa asuinsijoja. Raamattu kutsuu näitä asuinsijoja temppeliksi. Ne eivät ole käsin tehtyjä rakennuksia vaan meidän henkemme asuinsijoja. Maapallolla asuessamme niitä kutsutaan ruumiiksi. Taivaassa Jumala ja Jeesus ovat suoraan sen (taivaan) temppeli. Maassa Pyhän hengen temppeliksi. Kaikki löytyy Raamatusta kun vain viitsii opiskella.

        Se, että ihmisen ruumista sanotaan Pyhän hengen temppeliksi, on Raamatun kielikuvallisuutta ja tuttua monesta raamatunpaikasta. Myös Jeesuksen ruumista sanotaan temppeliksi.

        Johannes 2:19-
        Jeesus vastasi heille: ”Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä.” Niin juutalaiset sanoivat: ”Neljäkymmentäkuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?” Mutta hän puhui RUUMIINSA TEMPPPELISTÄ.

        Katsotaan toista kohtaa, missä puhutaan temppelistä vertauskuvana. Tässä puhutan ihmisestä.

        Efesolaiskirje 2:21-22
        Hänessä (Jeesuksessa Kristuksessa) koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa. Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä.

        Tämä raamatunkohta kertoo että myös ihminen on pyhä temppeli. Aloituksessa sanottiin, että ihmisen ruumis on Pyhän hengen temppeli. Voimme siis laittaa yhtäläisyysmerkit ihmisen ruumiin ja koko ihmisen välille, siinä mielessä, että molemmat ovat temppeleitä.

        Jos kerran Jeesuksen ruumis on Johanneksen mukaan temppeli, niin eikö se merkitse sitä, että myös koko Jeesus on temppeli? Ja jos näin on, niin eikö ylösnousseen Jeesuksen ruumis ole taivaassa se taivaallinen temppeli? Todellinen temppeli taivaassa, josta maallinen temppeli oli vain kuva ja varjo.

        Kolossalaiskirje 2:16-17
        Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisen ja juomisen tai jonkin juhlan, uudenkuun tai sapatin vuoksi. Nehän ovat vain varjo siitä, mikä oli tulossa, mutta itse TODELLISUUS ON KRISTUKSESSA.

        Edelleen jatketaan samoilla kielikuvilla. Israelilaisten hengellisen elämän maanpäälliset asiat, aivan kuten maallinen temppelikin olivat vain varjo siitä, mikä on tulossa. Tulossa on todellisuus ja todellisuus on Kristuksessa, tuossa taivaallisessa temppelissä.

        Raamattu ei sano, että taivaallinen temppeli olisi rakennus vaan taivaallinen temppeli on todellinen ilmestysmaja,  Kristus, sillä se, mikä oli maassa varjoa, se on varjoa todellisesta taivaassa. Todellisuus taivaallisissa on Kristuksessa. Hän palvelee siinä oikeassa ilmestysmajassa eli temppelissä, jonka on pystyttänyt Herra, kolmessa päivässä (Joh 2:19).

        Heprealaiskirje 8:1-5
        Sanomamme pääkohta on siis tämä: Meillä on sellainen ylipappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa. Hän palvelee pyhäkössä, siinä oikeassa ilmestysmajassa, JONKA ON PYSTYTTÄNYT HERRA Herra eikä ihminen. Jokainen ylipappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja. Sen vuoksi on välttämätöntä, että myös meidän ylipapillamme on jotakin uhrattavaa. Jos hän olisi maan päällä, hän ei olisikaan pappi, koska on jo olemassa niitä, jotka lain mukaan uhraavat lahjoja. He palvelevat Jumalaa pyhäkössä, joka on TAIVAALLISTEN KUVA ja VARJO, kuten Moosekselle ilmoitettiin, kun hänen oli määrä valmistaa ilmestysmaja. Hänelle sanottiin: ”Katso, että teet kaiken sen mallin mukaan, joka sinulle näytettiin vuorella.”

        Apostolien teot 17:24
        Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaiken, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsin tehdyissä temppeleissä.

        Jumala asuu Jeesuksessa.

        Mitä Jeesus sitten uhrasi? Mikä on tuo taivaallinen temppelipalvelus?

        Heprealaiskirje 9:11-25
        Mutta Kristus ilmestyi tulevan hyvän ylipappina. Suuremman ja täydellisemmän majan kautta, jota ei ole käsin tehty ja joka ei ole tätä luomakuntaa, hän meni, ei pukkien eikä mullikoiden veren kautta vaan oman verensä kautta kertakaikkisesti kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen. -- Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksiantoa ole ilman verenvuodatusta. On siis välttämätöntä puhdistaa taivaallisten kuvat tällä tavoin, mutta itse taivaalliset on puhdistettava paremmilla uhreilla kuin nämä. Siksi Kristus ei mennyt käsin tehtyyn pyhäkköön, joka on vain sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen ilmestyäkseen nyt Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme. Eikä hän mennyt uhratakseen itseään monta kertaa, niin kuin ylipappi menee kerran vuodessa kaikkeinpyhimpään mukanaan vierasta verta;"

        Tuo parempi uhri on Jeesus itse. Hän ei ole vain taivaan temppeli, hän on myös Uuden maan temppeli.

        Johanneksen ilmestys 21:22
        "Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, ja Karitsa. "

        Helppoa nähdä, jos ei ole Ellen-lasit tai adventismi päässä.


    • Anonyymi

      Minä voisin antaa makoisan ruisleipä ja kasvishernerokkapierun adventismille.
      Sitä suolen sisältöä se adventismi kokonaisuudessaan muutenkin on.

    • Pyhäkköpalvelus on siis nähtävä että taivaan palvelusta oli maan päällä esikuva -maanpäälliset pyhäköt Israelin Vanhanliiton aikana.

      Ajan 2300- sanoo ja ilmoittaa taivaan enkeli Dan 8:13-14.

      Aikansa pabtistiseurakunnan William Millerin löytämä Raamatun profetia on niin suuri että siihen pitää käydä viikon kurssi, niin kuin itsekin viikon kurssin istuin tämän 2300- profetian tähden. Tämän lisäksi tutkin ja mietin monta kuukautta, kunnes olin vakuuttunut että loogisessa teologiassa ollaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3720
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1823
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      923
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      840
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe