Etsin kakkosautolle korvaavaa menopeliä. Vastaan tuli tarjous 20 vuotta vanhasta, mutta 40.000 km ajetusta autosta. On merkkiliikkeessö huollettu ja myyjän väitteen mukaan autotallissa pidetty.Huolloista on leimat ja kaikki "katsastukset" on myös tallessa. Ajomäärän vähäisyys johtuu kuulemma ensimmäisen omistajan iästä ja heikenneestä terveydestä.
Asiaa olen miettinyt siltä kannalta, että mikä autossa hajoaa ajan kanssa joka tapauksessa vaikkei sillä ajeta. Akku on ilmeinen, renkaat toinen ja muutkin kumi- ja muovisoat vivat kärsiä.
Kysymys kuuluu: onko jollakulla kokemusta osapuilleen vastaavanlaisesta autohankinnasta.?
UPM:n Pesosen veljellä oli muinoin 20 vuotta tallissa seissyt isoisänsä auto, eikä siinä ollut muuta vikaan kuin vanha ulkonäkö. Tuoreempaa kokemusta ei ole.
Vanha mutta pienet km
5
<50
Vastaukset
Kyllä se voi toimia - se auto siis - mikäli sillä koko ajan on ajettu vain se 5-10 km päivässä ja että se ei ole ollut välillä poistettuna liikenteestä muutama vuosi kerrallaan.
Suoritetuista vuosikatsastuksista se näkyy.
Meillä oli aikanaan kakkosauto, jolla ajettiin aivan liian vähän - 5000 km - vuodessa.
Joka vuosi sen rumpujarruja sai ennen katsastusta olla herkistelemässä.
Pääsääntöisesti autolla on ajettava, ei sitä juurikaan tallissa kannata pitää.
Omalle kohdalle osui erästä saksalaista autoa tuova merkkiliikkeen toiminta ko. vuonna paljon tallissa seisseen ja vain 10.000 km vuodessa ajetun auton huoltosuoritus.
Huollossa vaihdettiin samat osat ja huollon hinta oli sama kuin olisi ollut, mikäli autolla olisi ajettu se valmistajan arvioima 25.000 km vuodessa.
Mutta aloittaja tosin kysyi auton nykykuntoa. Mittarin takaisinpyörityksen voinee siis sulkea pois?- Anonyymi
Myös moottori voi kärsiä vähistä ja varovasti ajetuista kilometreistä. Se voi karstoittua ja jotkin moottorin osat kärsivät vähästä ajosta ja lyhyistä kylmänä käynneistä. Itsellänikin on parhaillaan ajossa 17 vuotias auto jolla on ajettu noin 80 000 kilometriä. Edellisellä omistajalla (kymmenkunta vuotta) auto seisoi talvet. Joitakin pikkuosia on jouduttu uusimaan moottorissa (mm. polttoainejärjestelmässä) ja pientä riesaa on jo sähkölaitteissakin. Ikä alkaa siis painamaan ja osat pettää vanhuuttaan, vaikka ajokilometrejä on vähän.
Käyttöönottohuollossa kannattaa käydä kaikki sähkökontaktit läpi kontaktisprayllä ja liittimiä nitkuttelemalla yrittää päästä potentiaalisista kosketushäiriöistä. Samoin pitää kaikki muoviosat tarkistaa ja tiivisteet yms. kumiosat käsitellä silikonisprayllä. Sen vaikutus myös sisustan muoviosien kiiltoon voi olla hämmästyttävä. Myös kaikki alustan kumit pitää tarkistaa.
Jonkin polttoainesuuttimien voitelua edistävää puhdistusainetta olisi hyvä lisätä polttoaineen sekaan. Vanha polttoaine kannattaisi liruttaa pois ja panna uutta tilalle, jos autolla ei olla ajettu esim. vuoteen. Jos sillä on jo koeajot ajeltu, niin myöhäistähän se vaihto sitten enää on. Eipä tuommoisissa yleensä muutoinkaan ole kuin liru tankin pohjalla. ; )
Perushuollossa kannattaa vaihtaa renkaiden ja akun lisäksi myös vaihteistoöljyt ja jarrut tietysti avata ja herkistää jarrunesteen vaihdon lisäksi. Kaikki moottorin hihnat uusiksi, myös jakohihna, jos sellainen on. Siinähän menee yleensä myös vesipumppu uusiksi, mikä on hyväksi, sillä vanhat, vähän kuivumaankin päässeet vesipumput alkavat vuotaa helposti. Jäähdytysnesteen vaihto lienee myös itsestään selvää.
Ei kai sitten muuta kuin ajoa herkällä silmällä ja mielellä, jos jotain pikkuoikkuja vielä ilmaantuisi. Hyvän pelin tuollaisesta vielä saa.- Anonyymi
Kiitos kommenteista.
Po autoa on käytetty Mercedes-huollossa kerran vuodessa. Kaikki katsastuskuitit on tallessa. Jos matkamittaria on pyöritetty porakoneella, niin se on täytynyt tehdä pari kertaa vuodessa. Mahdollista, muttei kuitenkaan todennäköistä.
Paperien mukaan vuosikilometrit ovat vähentyneet tasaisesti vuodesta toiseen. Se tukee väitettä siitä, että auto on ollut vanhan eläkeläisen käytössä. Tai sitten kyseessä on pirullisen pitkään jatkunut petos.On tietysti hyvä merkki, että autolla on ajettu edes jonkin verran vuosittain. Näkeehän sen silmällä jos autolla on ajettu 40 000 kontra 400 000., mikä on Mersulle tyypillinen arvo, sekin vähän alakanttiin.
Vilkaisepa poljinkumien kuntoa. Ne unohtuvat huijareilta usein vaihtaa uusiin. ; )
Bensamersu? Ei kai kukaan dieseliä osta noin vähille kilometreille, mutta onhan niitä seinähullujakin, valitettavasti liikenteessäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!
Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum351250- 371085
- 60970
Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan
ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:175944Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet
Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu42800Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen
Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh122745En nii kui tiiä yhtään
Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)57718Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?
Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi144693- 52661
- 59647