Kuinka usein papa-kokeessa?

Mansikka

Kuinka usein olisi hyvä käydä ottattamassa papa-koe? Olen kuullut, että vuoden välein, olenko oikeassa?

13

3067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet

vuoden välein.

• Kalatyttö

..ei terveyskeskuksessa edes suostuta ottamaan tuota kuin korkeintaan kahden vuoden välein. Nytkin käskettiin koulun terveydenhoitajalle johonkin "haastatteluun" kun on pillerit käytössä, joka toinen vuosi siis vain rutiinitarkastus jos on aihetta... Mitenkähän tuonne koulun terveydenhoitajalle oikein menen, kun en ole enää edes koko koulussa kirjoilla..

• Ella

Papa-kokeessa rikotaan aina hieman kohdun limakalvoa ja sitä ei kyllä tarvitse tehdä joka vuosi, ellei sitten aiemmissa kokeissa ole ilmennyt solumuutoksia. Kahden vuoden välein on suositeltavampaa.

• Th-05

"Papa-kokeessa rikotaan aina hieman kohdun limakalvoa " Papa-näyte otetaan kohdunnapukasta ja kohdunkaulakanavasta. Puulastan avulla soluja irrotetaan "rapsuttamalla" lastan pyöreällä päällä kohdunnapukan pohjaa ja toisella, muotoilulla päällä, soluja rapsutellaan kohdunnapukan soluja. Pienen harjan avulla pyöritellään kohdunkaulakanavasta soluja harjaan. Papa-näytettä otettaessa ei siis rikota kohdun limakalvoa! Ei asia on, kun kohdun limakalvolta otetaan koepala, joka jo toimenpiteenä on harvinaisempi ja kivuliaampi kuin papa-näyte.

• ohikulkija..

Kahta vuotta pidempää taukoa en uskaltaisi pitää

• Manna

Edellisellä paikkakunnalla otettiin papakoe aina vuoden välein, kun kävi uusimassa pillerireseptin. Muutettuani uudelle paikkakunnalle, on papakoe otettu 2 vuoden välein - joka toinen käynti ilman koetta. Vaihtelevat käytännöt siis, mutta 2 vuotta pidempään en minäkään uskaltaisi olla.

• Mimosa

Papa-kokeessa käynnin tiheys riippu ihan siitä, millaista seksielämää vietät. Jos kumppanit vaihtuvat usein tai niitä on aikaisemmin ollut useita ja käytät ehkäisynä pillereitä, niin sitten parin vuoden välein. Samoin, jos aikaisemmin on todettu kondylooma tai muita muutoksia.

Jos elät vakisuhteessa, et epäile miehesi käyvän vieraissa, etkä aikaisemmassa elämässäsikään ole ollut mikään jakorasia, niin pidempi väli on ihan riittävä. YTHS:n sivuilla sanotaan, että tällaisissa tapauksissa jopa neljäkin vuotta voi olla väliä.

Päättele siis itse.

• ...

jos on neitsyt, nii ei niitä sit tarviikaan tehdä?vai?

• Minerva_
        ... kirjoitti:

jos on neitsyt, nii ei niitä sit tarviikaan tehdä?vai?

Ollessani neitsyt aina 25-vuotiaaksi kaikki lääkärit pitivät papaa tarpeettomana ja sanoivat, että otetaan sitten kun sukupuolielämää alkaa olla.

• tekstiä

"Jos elät vakisuhteessa, et epäile miehesi käyvän vieraissa, etkä aikaisemmassa elämässäsikään ole ollut mikään jakorasia, niin pidempi väli on ihan riittävä. YTHS:n sivuilla sanotaan, että tällaisissa tapauksissa jopa neljäkin vuotta voi olla väliä. "

Kertaakaan, ei ikinä 27-vuotisen elämäni aikana ole kukaan tullut sanomaan, että vakisuhteessa olisin jotenkin "turvassa" eikä mun tarvitsisi käydä papakokeessa kuin harvoin. Erikoista tosiaan, melkoisen uskomatonta! Varsinkin, kun meillä patistetaan vuoden välein tutkimukseen, eikä edellisten kumppanien määrää edes kysytä, saati onko vakisuhteessa.

• ihmeellistä
        tekstiä kirjoitti:

"Jos elät vakisuhteessa, et epäile miehesi käyvän vieraissa, etkä aikaisemmassa elämässäsikään ole ollut mikään jakorasia, niin pidempi väli on ihan riittävä. YTHS:n sivuilla sanotaan, että tällaisissa tapauksissa jopa neljäkin vuotta voi olla väliä. "

Kertaakaan, ei ikinä 27-vuotisen elämäni aikana ole kukaan tullut sanomaan, että vakisuhteessa olisin jotenkin "turvassa" eikä mun tarvitsisi käydä papakokeessa kuin harvoin. Erikoista tosiaan, melkoisen uskomatonta! Varsinkin, kun meillä patistetaan vuoden välein tutkimukseen, eikä edellisten kumppanien määrää edes kysytä, saati onko vakisuhteessa.

Ei kai tuossa mitään erikoista ole. Kohdunkaulan syöpää (ja solumuutoksia) on todettu eniten naisilla, joilla on ollut monia partnereita (paljon yhdenyönjuttuja). Riski on varsinkin silloin, jos ei ole käytetty kondomia vaihtuvien kumppaneiden kanssa. Toki myös poikkeuksia löytyy.

Minulle lääkärit ovat sanoneet, että papa joka toinen vuosi riittää. Yksi oli jopa sitä mieltä, että viiden vuoden väleinkin voi riittää, jos ei aikaisemmin ole ollut mitään solumuutoksia (ja on siis vakisuhteessa).

• ...........
        tekstiä kirjoitti:

Multa (24-v. emäntä) kyllä kysytiin onko kumppani pysynyt samana, ja sanottiin että kun papassakaan ei ole mitään ihmeellistä koskaan ollut, otetaan se kolmen vuoden välein.

• Petta

Itse olen syönyt pillereitä 4 vuotta ja en ole käynyt kertaakaan papa-kokeessa. Silloin se otettiin kun pillerit hommasin.Resepti viedään uusittavaksi terveyskeskukseen,mutta kertaakaan ei ole lääkäri patistellut puheisiin, aikoinaan vain sanottiin että jos ei ole mitään vaivoja niin ei ole pakko tulla.
      Nyt olen kyllä miettinyt että pitäis ehkä..tosin sinkku kun olen niin seksielämääkään ei ole,että tiedä sitten...Eka papa-kokeen otto sattui kyllä niin, että taju meinasi mennä. En tiedä ronkkiko se lääkäri minua jotenki vääräoppisesti,mutta pieni kammo on kieltämättä jäänyt... :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1578
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      27
      1112
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1074
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      986
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      188
      924
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      863
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      861
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      799
    Aihe