Polttomoottoreille tulee myyntikielto

Anonyymi

vuonna 2030 briteissä. Sama tulee tapahtumaan muuallakin.

52

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tosin dieseleiden myynti loppuu jo ennen sitä kysynnän ollessa liian pientä.

      www.hs.fi/talous/art-2000007618647.html

    • Anonyymi

      Sähköistyminen tapahtuu nopeammin kuin yleisesti ymmärretään.

      Toivottavasti suomalaiset eivät liikaa haaskaa rahaa käytettyjen polttomoottoriautojen raahaamiseen Suomeen tai peräti uusien ostamiseen. Niiden arvo kokee kuvaputkitelkkareiden kohtalon.

      Kaikkien pitäisi tuntea uusien teknologioiden yleistymisessä näkyvä S-käyrä. Se kun saa alussa muutoksen näyttämään pieneltä juuri ennen massiivista siirtymää. Sama on nähty viimeaikoina älypuhelimissa ennen ja jälkeen iphonen, aiemmin mainitsemani TV-teknologian murros. Ja esimerkiksi CD- ja DVD/bluray-levyt. 10 vuotta sitten yleisiä, mutta nykyisin niitä näkee harvoin, kun kaikki on siirtynyt nettiin.

      Kaikille on yhteistä S-käyrä. Sama tulee siis tapahtumaan nyt autoille.

      • Anonyymi

        Näin juurikin. Kun tietty "kriittinen massa" saavutetaan, niin muutos tapahtuu siitä eteenpäin räjähdysmäisesti.


      • Anonyymi

        Niinpä. Ajatellaanpas, että valtion voimallinen tuki ja toimet olisi aikanaan satsattu vain esim cd-teknologiaan. Hirttäytymällä vain siihen oltaisiin luultavasti melkoisissa vaikeuksissa nyt.
        Hieman vanhemmat muistavat suurella ryminällä ja valtion tuella ja satsauksin perustettu tv-kuvaputkitehdas Valvo. Vaikka siina oli mukana poliittista kähmintääkin, niin jo tuolloin kyllä oli nähtävissä kuvaputkitekniikan ajan alkavan olla ohi.
        Yksityissektorillakin löytyy eli hirttäytyminen yhteen tekniikkaan oli yksi suurimmista syistä Nokian puhelinteollisuuden romahtamiseen.

        Riskitöntä ei todellakaan ole vahvasti verovaroin hirttäytyminen yhteen tekniikkaan. Kyllä ilman vahvaa verotukea tekniikassa nousee voittajaksi käyttökelpoisin tekniikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Ajatellaanpas, että valtion voimallinen tuki ja toimet olisi aikanaan satsattu vain esim cd-teknologiaan. Hirttäytymällä vain siihen oltaisiin luultavasti melkoisissa vaikeuksissa nyt.
        Hieman vanhemmat muistavat suurella ryminällä ja valtion tuella ja satsauksin perustettu tv-kuvaputkitehdas Valvo. Vaikka siina oli mukana poliittista kähmintääkin, niin jo tuolloin kyllä oli nähtävissä kuvaputkitekniikan ajan alkavan olla ohi.
        Yksityissektorillakin löytyy eli hirttäytyminen yhteen tekniikkaan oli yksi suurimmista syistä Nokian puhelinteollisuuden romahtamiseen.

        Riskitöntä ei todellakaan ole vahvasti verovaroin hirttäytyminen yhteen tekniikkaan. Kyllä ilman vahvaa verotukea tekniikassa nousee voittajaksi käyttökelpoisin tekniikka.

        Dieselin verotuki olisi pitänyt aikanaan jättää väliin, ja se pitää lopettaa nyt viimeistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselin verotuki olisi pitänyt aikanaan jättää väliin, ja se pitää lopettaa nyt viimeistään.

        Mikä verotuki dieselautoille? Dieselpolttoainetuki toki on, mutta se kohdistuu ammattiliikenteeseen pääosin ja muuhun paljon liikkuviin. Samalla siitä kärsii vähemmän ajavat. Aiemmin oli ainakin Helsingissä pieni kasvihuonepäästöihin liittyvä tukimuoto, kun dieselautoille oli mahdollista saada alemmat parkkimaksut. Ei enää.

        No ehkä tuolle dieselin käyttövoimaverolle löytyy vielä nykyisinkin perustelut siinä, että paljon ajavat käyttävät dieselautoja bensa-autojen sijasta ihan jo päästöjen vuoksi. Jatkossa tämä perustelu ehkä poistuu, kun bensa-autoja korvautuu yhä kiihtyvällä vauhdilla sähköautoiksi, jolloin tuota verotukea ei enää tarvita paljonajajillekaan, koska bensa-auto ei enää ole käytännössä edes teoreettinen vaihtoehto. Vaikka toistaiseksi ei vielä dieselautoille ihan lähitulevaisuudessa ole dieseleille käyttökelpoista järkevää vaihtoehtoa, niin kyllähän sekin varmaan jossain vaiheessa tulee.


    • Anonyymi

      Vain uusien autojen myynti kielletään, tietysti.

      • Anonyymi

        Kyllä se käytetyillä polttiksillakin ajaminen kielletaan aikanaan, älä yhtään huoli. Ja sen tekee mahdottomaksi moni muukin asia, kuten että polttonesteitä ei enää saa, varaosia ja huoltoja ei enää saa, vakuutuksia ei saa jne.

        Esimerkiksi kun polttonesteiden kysyntä käy liian pieneksi, niin niitä ei enää kannata jalostaa ja kuljetella tankkiautoilla ympäri maita ja mantuja, paitsi jos artisti on valmis maksmaan moninkertaisen hinnan nykyiseen verrattuna. Ja tuskin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se käytetyillä polttiksillakin ajaminen kielletaan aikanaan, älä yhtään huoli. Ja sen tekee mahdottomaksi moni muukin asia, kuten että polttonesteitä ei enää saa, varaosia ja huoltoja ei enää saa, vakuutuksia ei saa jne.

        Esimerkiksi kun polttonesteiden kysyntä käy liian pieneksi, niin niitä ei enää kannata jalostaa ja kuljetella tankkiautoilla ympäri maita ja mantuja, paitsi jos artisti on valmis maksmaan moninkertaisen hinnan nykyiseen verrattuna. Ja tuskin on.

        Noin voi toki käydä, mutta sitä aikaa et sinäkään tule näkemään sinä aikana, kun autoliikenteeseen täällä maapallolla osallistut.


    • Anonyymi

      Joo ja sitten kun sallitaan uusienautojen myynnistä vain sähköautot ja myös muiden käytettyjen maahantuonti muualta kielletään, niin varsinkin käytössä olevien dieselautojen hinnat tulevat nousemaan pilviin. Kysyntä niistä tulee olemaan kova.

      • Anonyymi

        Höpön löpön taas. Jo nyt markkina on ylisaturoitunut käytetyistä dieselautoista, ja niiden hinnat ovat olleet laskussa. Ylitarjonta dieselromuista tulee vielä pahenemaan. Ajaminen niillä ei kuitenkaan tule ajan myötä halvemmaksi.


    • Anonyymi

      Vaikea niitä on ostaa ja myydä, jossei noita enää kukaan valmista? ?🤡🤡🤡

      • Anonyymi

        No valmistajat luopuu dieseleistä jo nyt kilvan. Mutta sitten tulee vielä ihan lakisääteinen loppu noille nokipommeille. Ei ole siis mitään toivoa polttiksilla. Hyvä niin, eipä tarvii sitten enää hengittää sitä pakoputkesta ulos tunkevaa sontaa.


    • Anonyymi

      Sähköautot tai (akku-autot)ovat väliaikainen ilmiö pitkässä juoksussa. Akkuihin tarvittava mineraalit tulevat loppumaan jossain vaiheessa maapallolta. Kallioperä ei uusiudu miljardeihin vuosiin kun se louhitaan maan tasalle. Öljyä sen sijaan muodostuu kokoajan maankuoren paineessa eliöiden ja kasvien valuessa alempiin kerroksiin. Ja vetyautoihin tarvittavaa vetyä on maapallolla lähes rajattomasti.

      • Anonyymi

        Olipa taas hassun hauskaa. Ja se vetyautokin siis on sähköauto, mutta erittäin huonolla hyötysuhteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa taas hassun hauskaa. Ja se vetyautokin siis on sähköauto, mutta erittäin huonolla hyötysuhteella.

        Hassun hauskaa mutta totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hassun hauskaa mutta totta.

        No siis ei totta alkuunkaan, mutta semisti hauskaa läpändeerosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siis ei totta alkuunkaan, mutta semisti hauskaa läpändeerosta.

        Kotikemistille tiedoksi että tuo on hauskaa ja täyttä totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotikemistille tiedoksi että tuo on hauskaa ja täyttä totta.

        No siis ei ole totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siis ei ole totta.

        Ni siis on.


    • Anonyymi

      Joo , ja kieltävät hypriditkin saastuttavina ja ilmastoa tuhoavina 2035 ja eihän Suomi voi maapalloa suojellessaan jäädä jälkeen muusta Euroopassa maapallon suojelun edelläkävijänä : Joten ajetaan mekin niin pitkälle kuin pistorasiasta johto yltää jo aiemmin .

    • Anonyymi

      Pit ostaa yksi hyväkuntoinen dieselkone varastoon.

      • Anonyymi

        Joillakin on näköjään rahaa heitellä kankkulan kaivoon asti....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin on näköjään rahaa heitellä kankkulan kaivoon asti....

        Dieselin myynti ei lopu ja alv-palautus tekee ajosta halpaa.


    • Anonyymi

      Minä taas ostaisin erään bensa V8 :n varastoon mutta taitaa ensin valtio nostaa fossiilisten polttoaineitten hintoja pilvien yläpuolelle ja pian viedä fossiilien saatavuuden kokonaan niitten myynnin lopettamisella huoltoasemilta . Täytyy vain myöhemmin sopeutua ajamaan patteriautolla ja mennä sitten laturijonoon latausasemalle odottelemaan muutamaksi tunniksi latausvuoroaan .

      • Anonyymi

        Hä?minkä takia muutamaksi tunniksi?tojotalla latautuu akku alle 10 minuutissa ja kestää puolet pitemmän matkan kuin tähän asti olevilla muilla merkeillä,eli luokkaa 800km ja siitä yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hä?minkä takia muutamaksi tunniksi?tojotalla latautuu akku alle 10 minuutissa ja kestää puolet pitemmän matkan kuin tähän asti olevilla muilla merkeillä,eli luokkaa 800km ja siitä yli.

        Mikähän Toyotan malli on kyseessä? Mistä sen voi ostaa?


    • Anonyymi

      Kun tuun ajokortti-ikään nii muute varmaa ajan koko loppuikäni polttomoottoriautolla! Mua ei haittaa vaikka auton arvo ois 0 euroa , kun kuitenkin ajan sen paaliin asti ja ostan sitten taas vanhan polttomoottoriauton ja ajan silläkin niin kauan , kun kestää. Sähköautoissa on aivan liikaa teknologiaa! Kaikissa 2000luvun autoissa on ellei ladaa lasketa. Auton pitää olla vähintään 21v vanha!

    • Anonyymi

      Millähän polttoaineella mahdat ajaa kun polttomoottorien polttoaineitten hinnat ensin nostetaan mielettömiksi kun nuorena ensin haittaa vähintään pieni rahan puute ja pian polttoaineitten myynti lopetetaan kokonaan ? Jäljelle ei jää kuin latausasemat lopulta . Näin se taitaa monien kauhuksi mennä . Tietysti oma biokaasureaktori olisi ehkä mahdollinen jos omistat silloin uusiutuvaa jätettä tai paskaa satoja tonneja mutta sekin ehkä kielletään .

    • Anonyymi

      Ei tule onnistumaan, jos ladattavat katsotaan myös polttomoottorisiin autoihin.

    • Anonyymi

      eiköhän Lapissa saa omistaa aina moottorin

      sähkökatkon tullessa maa jumissa

      • Anonyymi

        Jep bensan jakelu ei toimi ilman sähköä.

        Kotona sähköä voi tehdä myös agregaatilla jos on niin huonojen linjojen päässä että sähkökatkoja tulee tämän tästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep bensan jakelu ei toimi ilman sähköä.

        Kotona sähköä voi tehdä myös agregaatilla jos on niin huonojen linjojen päässä että sähkökatkoja tulee tämän tästä.

        Niin ja agregaatti käy millä?


    • Anonyymi

      Tuskin tulee. Edes briteissä.

    • Anonyymi

      Lapissahan kaikki ovat jumissa kun matkaa on liikaa , saa puoli päivää ajaa eikä maisema muutu ympärillä ollenkaan niin missä siinä yksi moottori apua antaa tulevilla polttoaineitten hinnoilla kun fossileja aletaan ajaa alas niinpä on sama onko jumissa liian kalliilla polttoaineella vai sähkökatkolla . Mutta pelastus voisi olla viinan salapoltto ja vanhan Henry Fordin pontikkamoottori jonka suunniteltiin perustuvan siihen että millä kuski saa humalan sillä täytyy myös auton kulkea . Mutta onkohan Lapissa jotain millä saa alkoholikäymisen käyntiin jos rekat eivät tuo sinne sokeria kuin kerran vuodessa kun akusto toimii lämpimässä kunnolla . Siis tippuu , tippuu ja kaikki muuttuu iloks taas .

    • Anonyymi

      heh heh

    • Anonyymi

      huiiidobra

    • Anonyymi

      Rintamerkkejä niin, missähän noita jaetaan? Siis noita.

    • Anonyymi

      Boriksen juttut on kuin kusisi vastatuuleen.
      Pelkkää populismia tyyliin vastuuta en ota.

    • Anonyymi

      Oli juttu diiseleiden ns loppunytelmästä, populisminkin afreeksausista huolimatta 2030 alkaisi binionäärinen laskenta ha luokassa, diesel q4 poistuisi paitsi rekylointiliikennejäisi 2040 asti.
      Arvot toteutunee sähkö, hybriidibensiini aktaveettisesti 2030 alkaen.
      Kielto totaalinen stop dieselille.
      Nox arvot on eu hypoteettisesti liian paljon vaikkakin urea, loukku olisikin, q4 ei riitä.
      Siirtymä aika voi olla vaikea koska arvo alenema sekä sitkeä optimistisuus näkyy etenkin di henkilöillä pessaarimaisesti ns länkytyksenä ja vastaanhaketoimalla ilman hyväksyttävä fakta.
      Liiallinen optimistisuus ja jopa kuvitelmat deminisoimisesta saattaa olla henkilöiden rektaalitusmisesta Di kanssa

    • Anonyymi

      Maaöljyyn perustuvat polttikset kyllä poistuvat joskus tulevaisuudessa. Ei epäilystäkään. Ensin lähtee bensapolttikset ja sitten paljon myöhemmin dieselpolttikset eli liikkumisen kannalta välttämättömyys kärkenä. Meistä nyt aktiivisesti autoilevista ei taida kukaan nähdä aikaa, jolloin viimeinen diesel poistuu maanteiltä. Bensoista en ole laisinkaan yhtä varma.
      Jos nyt on pakko ostaa polttisauto, niin ilman muuta sitten diesel. Tosin jos halpispikkuauto riittää, niin ehkä sitten bensakin, jos varaa ei ole muuhun.

    • Anonyymi

      Ei tule. Jossain pikkuvaltiossa muutos tapahtuu ensin. Siihen tulee kulumaan kuitenkin aikaa ainakin sata vuotta. Tänä aikana akkutekniikan tai jonkin ns puhtaan tekniikan on kehityttävä huimasti ja nykyinen tekniikka on heitettävä romukoppaan. Koko yhteiskunnan energian tarpeen infran on muututtava, kun poistetaan fossiilinen energia. Järkevää vaihtoehtoa ei nykyään ole tarjolla. Jos vaihtoehtoja olisi, niin Suomea kehittyneemmät ja rikkaammat valtiot olisivat niihin jo siirtyneet. Nykyiset vaihtoehdot ovat vain pieniä sirpaleita, joilla ei kyetä korvaamaan mitään nykyistä klopaalia energiarakennetta.
      Mikäli haluttaisi muutaman kymmenen vuoden aikana saavuttaa muutos esim siirtyminen sähköön pääenergian lähteenä olisi Suomen siirryttävä takaisin kaksikymmen luvulle, jolloin ihmisten liikkuminen rajoittuisi omaan kirkonkylään ja kaikenlainen teollinen toiminta hiipuisi huomattavasti.

      • Anonyymi

        Kylläpä on jutut. Kymmenen vuoden kuluttua käytönnössä kaikki uudet autot ovat sähköautoja. Ehkä muutama järjettömän kallis vetyautokin, jos öljyntuottajat saavat tahtonsa läpi.

        Eikä meidän tarvitse liikkumista rajoittaa. Ne käyttävät sitten 15 vuoden päästä bensaa ja dieseliä joilla on niin paljon rahaa lompakossa, etteivät paskalle taivu. Muut koko ajan halpenevia sähköautoja ja ehkä halpoja robottitakseja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä on jutut. Kymmenen vuoden kuluttua käytönnössä kaikki uudet autot ovat sähköautoja. Ehkä muutama järjettömän kallis vetyautokin, jos öljyntuottajat saavat tahtonsa läpi.

        Eikä meidän tarvitse liikkumista rajoittaa. Ne käyttävät sitten 15 vuoden päästä bensaa ja dieseliä joilla on niin paljon rahaa lompakossa, etteivät paskalle taivu. Muut koko ajan halpenevia sähköautoja ja ehkä halpoja robottitakseja.

        Mistähän sitä bensaa ees saisi 15 vuoden kuluttua?


    • Anonyymi

      Polkupyörillä ajelette vaan, tietoneella toimitatte asiat, jos ette kehtaa ajaa, kotinurkkia pitemmälle.

      • Anonyymi

        Uli uli. Ajetaan millä ajetaan, mutta tulevaisuudessa ei polttomoottoreilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uli uli. Ajetaan millä ajetaan, mutta tulevaisuudessa ei polttomoottoreilla.

        Ei ainakaan sähköllä sillä niiden latausasemiin tulee kohdistumaan enemmän ja enemmän ilkivaltaa kuten norjassa on alkanut jo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan sähköllä sillä niiden latausasemiin tulee kohdistumaan enemmän ja enemmän ilkivaltaa kuten norjassa on alkanut jo.

        "Ei ainakaan sähköllä sillä niiden latausasemiin tulee kohdistumaan enemmän ja enemmän ilkivaltaa kuten norjassa on alkanut jo."

        Aika perseestä, koska kohta ei ole muita vaihtoehtoja. Pennut kuriin!


    • Anonyymi

      Ei dieselit katoa pitkään aikaan sillä keskimäärin niillä ajetaan 25v.Vaikka niitä ei uutena myytäisi 2030 niin niitä on ja paljon vielä 2060.

      • Anonyymi

        Dieselit enne kaikkea kielletään ja etenkin käytetyt ne saastuttaakin. Et saa ajaa millään uudella etkä vanhalla, nyt jo kaupunkeja kiellossa dieseleitä. Heräätyyysss


      • Anonyymi

        Miten ajat 2060 dieselillä kun dieselpolttonesteen kuluttajamyynti on kielletty?


    • Anonyymi

      Polttiksia ei kannattais enää ostaa. Ellei meinaa ajaa loppuun. Myyminen pian hankalaa tai mahdotonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2738
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1074
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    Aihe