vuonna 2030 briteissä. Sama tulee tapahtumaan muuallakin.
Polttomoottoreille tulee myyntikielto
52
87
Vastaukset
- Anonyymi
Tosin dieseleiden myynti loppuu jo ennen sitä kysynnän ollessa liian pientä.
www.hs.fi/talous/art-2000007618647.html - Anonyymi
Sähköistyminen tapahtuu nopeammin kuin yleisesti ymmärretään.
Toivottavasti suomalaiset eivät liikaa haaskaa rahaa käytettyjen polttomoottoriautojen raahaamiseen Suomeen tai peräti uusien ostamiseen. Niiden arvo kokee kuvaputkitelkkareiden kohtalon.
Kaikkien pitäisi tuntea uusien teknologioiden yleistymisessä näkyvä S-käyrä. Se kun saa alussa muutoksen näyttämään pieneltä juuri ennen massiivista siirtymää. Sama on nähty viimeaikoina älypuhelimissa ennen ja jälkeen iphonen, aiemmin mainitsemani TV-teknologian murros. Ja esimerkiksi CD- ja DVD/bluray-levyt. 10 vuotta sitten yleisiä, mutta nykyisin niitä näkee harvoin, kun kaikki on siirtynyt nettiin.
Kaikille on yhteistä S-käyrä. Sama tulee siis tapahtumaan nyt autoille.- Anonyymi
Näin juurikin. Kun tietty "kriittinen massa" saavutetaan, niin muutos tapahtuu siitä eteenpäin räjähdysmäisesti.
- Anonyymi
Niinpä. Ajatellaanpas, että valtion voimallinen tuki ja toimet olisi aikanaan satsattu vain esim cd-teknologiaan. Hirttäytymällä vain siihen oltaisiin luultavasti melkoisissa vaikeuksissa nyt.
Hieman vanhemmat muistavat suurella ryminällä ja valtion tuella ja satsauksin perustettu tv-kuvaputkitehdas Valvo. Vaikka siina oli mukana poliittista kähmintääkin, niin jo tuolloin kyllä oli nähtävissä kuvaputkitekniikan ajan alkavan olla ohi.
Yksityissektorillakin löytyy eli hirttäytyminen yhteen tekniikkaan oli yksi suurimmista syistä Nokian puhelinteollisuuden romahtamiseen.
Riskitöntä ei todellakaan ole vahvasti verovaroin hirttäytyminen yhteen tekniikkaan. Kyllä ilman vahvaa verotukea tekniikassa nousee voittajaksi käyttökelpoisin tekniikka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Ajatellaanpas, että valtion voimallinen tuki ja toimet olisi aikanaan satsattu vain esim cd-teknologiaan. Hirttäytymällä vain siihen oltaisiin luultavasti melkoisissa vaikeuksissa nyt.
Hieman vanhemmat muistavat suurella ryminällä ja valtion tuella ja satsauksin perustettu tv-kuvaputkitehdas Valvo. Vaikka siina oli mukana poliittista kähmintääkin, niin jo tuolloin kyllä oli nähtävissä kuvaputkitekniikan ajan alkavan olla ohi.
Yksityissektorillakin löytyy eli hirttäytyminen yhteen tekniikkaan oli yksi suurimmista syistä Nokian puhelinteollisuuden romahtamiseen.
Riskitöntä ei todellakaan ole vahvasti verovaroin hirttäytyminen yhteen tekniikkaan. Kyllä ilman vahvaa verotukea tekniikassa nousee voittajaksi käyttökelpoisin tekniikka.Dieselin verotuki olisi pitänyt aikanaan jättää väliin, ja se pitää lopettaa nyt viimeistään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselin verotuki olisi pitänyt aikanaan jättää väliin, ja se pitää lopettaa nyt viimeistään.
Mikä verotuki dieselautoille? Dieselpolttoainetuki toki on, mutta se kohdistuu ammattiliikenteeseen pääosin ja muuhun paljon liikkuviin. Samalla siitä kärsii vähemmän ajavat. Aiemmin oli ainakin Helsingissä pieni kasvihuonepäästöihin liittyvä tukimuoto, kun dieselautoille oli mahdollista saada alemmat parkkimaksut. Ei enää.
No ehkä tuolle dieselin käyttövoimaverolle löytyy vielä nykyisinkin perustelut siinä, että paljon ajavat käyttävät dieselautoja bensa-autojen sijasta ihan jo päästöjen vuoksi. Jatkossa tämä perustelu ehkä poistuu, kun bensa-autoja korvautuu yhä kiihtyvällä vauhdilla sähköautoiksi, jolloin tuota verotukea ei enää tarvita paljonajajillekaan, koska bensa-auto ei enää ole käytännössä edes teoreettinen vaihtoehto. Vaikka toistaiseksi ei vielä dieselautoille ihan lähitulevaisuudessa ole dieseleille käyttökelpoista järkevää vaihtoehtoa, niin kyllähän sekin varmaan jossain vaiheessa tulee.
- Anonyymi
Vain uusien autojen myynti kielletään, tietysti.
- Anonyymi
Kyllä se käytetyillä polttiksillakin ajaminen kielletaan aikanaan, älä yhtään huoli. Ja sen tekee mahdottomaksi moni muukin asia, kuten että polttonesteitä ei enää saa, varaosia ja huoltoja ei enää saa, vakuutuksia ei saa jne.
Esimerkiksi kun polttonesteiden kysyntä käy liian pieneksi, niin niitä ei enää kannata jalostaa ja kuljetella tankkiautoilla ympäri maita ja mantuja, paitsi jos artisti on valmis maksmaan moninkertaisen hinnan nykyiseen verrattuna. Ja tuskin on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se käytetyillä polttiksillakin ajaminen kielletaan aikanaan, älä yhtään huoli. Ja sen tekee mahdottomaksi moni muukin asia, kuten että polttonesteitä ei enää saa, varaosia ja huoltoja ei enää saa, vakuutuksia ei saa jne.
Esimerkiksi kun polttonesteiden kysyntä käy liian pieneksi, niin niitä ei enää kannata jalostaa ja kuljetella tankkiautoilla ympäri maita ja mantuja, paitsi jos artisti on valmis maksmaan moninkertaisen hinnan nykyiseen verrattuna. Ja tuskin on.Noin voi toki käydä, mutta sitä aikaa et sinäkään tule näkemään sinä aikana, kun autoliikenteeseen täällä maapallolla osallistut.
- Anonyymi
Joo ja sitten kun sallitaan uusienautojen myynnistä vain sähköautot ja myös muiden käytettyjen maahantuonti muualta kielletään, niin varsinkin käytössä olevien dieselautojen hinnat tulevat nousemaan pilviin. Kysyntä niistä tulee olemaan kova.
- Anonyymi
Höpön löpön taas. Jo nyt markkina on ylisaturoitunut käytetyistä dieselautoista, ja niiden hinnat ovat olleet laskussa. Ylitarjonta dieselromuista tulee vielä pahenemaan. Ajaminen niillä ei kuitenkaan tule ajan myötä halvemmaksi.
- Anonyymi
Vaikea niitä on ostaa ja myydä, jossei noita enää kukaan valmista? ?🤡🤡🤡
- Anonyymi
No valmistajat luopuu dieseleistä jo nyt kilvan. Mutta sitten tulee vielä ihan lakisääteinen loppu noille nokipommeille. Ei ole siis mitään toivoa polttiksilla. Hyvä niin, eipä tarvii sitten enää hengittää sitä pakoputkesta ulos tunkevaa sontaa.
- Anonyymi
Sähköautot tai (akku-autot)ovat väliaikainen ilmiö pitkässä juoksussa. Akkuihin tarvittava mineraalit tulevat loppumaan jossain vaiheessa maapallolta. Kallioperä ei uusiudu miljardeihin vuosiin kun se louhitaan maan tasalle. Öljyä sen sijaan muodostuu kokoajan maankuoren paineessa eliöiden ja kasvien valuessa alempiin kerroksiin. Ja vetyautoihin tarvittavaa vetyä on maapallolla lähes rajattomasti.
- Anonyymi
Olipa taas hassun hauskaa. Ja se vetyautokin siis on sähköauto, mutta erittäin huonolla hyötysuhteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa taas hassun hauskaa. Ja se vetyautokin siis on sähköauto, mutta erittäin huonolla hyötysuhteella.
Hassun hauskaa mutta totta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hassun hauskaa mutta totta.
No siis ei totta alkuunkaan, mutta semisti hauskaa läpändeerosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siis ei totta alkuunkaan, mutta semisti hauskaa läpändeerosta.
Kotikemistille tiedoksi että tuo on hauskaa ja täyttä totta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotikemistille tiedoksi että tuo on hauskaa ja täyttä totta.
No siis ei ole totta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siis ei ole totta.
Ni siis on.
- Anonyymi
Joo , ja kieltävät hypriditkin saastuttavina ja ilmastoa tuhoavina 2035 ja eihän Suomi voi maapalloa suojellessaan jäädä jälkeen muusta Euroopassa maapallon suojelun edelläkävijänä : Joten ajetaan mekin niin pitkälle kuin pistorasiasta johto yltää jo aiemmin .
- Anonyymi
Pit ostaa yksi hyväkuntoinen dieselkone varastoon.
- Anonyymi
Joillakin on näköjään rahaa heitellä kankkulan kaivoon asti....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillakin on näköjään rahaa heitellä kankkulan kaivoon asti....
Dieselin myynti ei lopu ja alv-palautus tekee ajosta halpaa.
- Anonyymi
Minä taas ostaisin erään bensa V8 :n varastoon mutta taitaa ensin valtio nostaa fossiilisten polttoaineitten hintoja pilvien yläpuolelle ja pian viedä fossiilien saatavuuden kokonaan niitten myynnin lopettamisella huoltoasemilta . Täytyy vain myöhemmin sopeutua ajamaan patteriautolla ja mennä sitten laturijonoon latausasemalle odottelemaan muutamaksi tunniksi latausvuoroaan .
- Anonyymi
Hä?minkä takia muutamaksi tunniksi?tojotalla latautuu akku alle 10 minuutissa ja kestää puolet pitemmän matkan kuin tähän asti olevilla muilla merkeillä,eli luokkaa 800km ja siitä yli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hä?minkä takia muutamaksi tunniksi?tojotalla latautuu akku alle 10 minuutissa ja kestää puolet pitemmän matkan kuin tähän asti olevilla muilla merkeillä,eli luokkaa 800km ja siitä yli.
Mikähän Toyotan malli on kyseessä? Mistä sen voi ostaa?
- Anonyymi
Kun tuun ajokortti-ikään nii muute varmaa ajan koko loppuikäni polttomoottoriautolla! Mua ei haittaa vaikka auton arvo ois 0 euroa , kun kuitenkin ajan sen paaliin asti ja ostan sitten taas vanhan polttomoottoriauton ja ajan silläkin niin kauan , kun kestää. Sähköautoissa on aivan liikaa teknologiaa! Kaikissa 2000luvun autoissa on ellei ladaa lasketa. Auton pitää olla vähintään 21v vanha!
- Anonyymi
Millähän polttoaineella mahdat ajaa kun polttomoottorien polttoaineitten hinnat ensin nostetaan mielettömiksi kun nuorena ensin haittaa vähintään pieni rahan puute ja pian polttoaineitten myynti lopetetaan kokonaan ? Jäljelle ei jää kuin latausasemat lopulta . Näin se taitaa monien kauhuksi mennä . Tietysti oma biokaasureaktori olisi ehkä mahdollinen jos omistat silloin uusiutuvaa jätettä tai paskaa satoja tonneja mutta sekin ehkä kielletään .
- Anonyymi
Ei tule onnistumaan, jos ladattavat katsotaan myös polttomoottorisiin autoihin.
- Anonyymi
eiköhän Lapissa saa omistaa aina moottorin
sähkökatkon tullessa maa jumissa- Anonyymi
Jep bensan jakelu ei toimi ilman sähköä.
Kotona sähköä voi tehdä myös agregaatilla jos on niin huonojen linjojen päässä että sähkökatkoja tulee tämän tästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep bensan jakelu ei toimi ilman sähköä.
Kotona sähköä voi tehdä myös agregaatilla jos on niin huonojen linjojen päässä että sähkökatkoja tulee tämän tästä.Niin ja agregaatti käy millä?
- Anonyymi
Tuskin tulee. Edes briteissä.
- Anonyymi
Lapissahan kaikki ovat jumissa kun matkaa on liikaa , saa puoli päivää ajaa eikä maisema muutu ympärillä ollenkaan niin missä siinä yksi moottori apua antaa tulevilla polttoaineitten hinnoilla kun fossileja aletaan ajaa alas niinpä on sama onko jumissa liian kalliilla polttoaineella vai sähkökatkolla . Mutta pelastus voisi olla viinan salapoltto ja vanhan Henry Fordin pontikkamoottori jonka suunniteltiin perustuvan siihen että millä kuski saa humalan sillä täytyy myös auton kulkea . Mutta onkohan Lapissa jotain millä saa alkoholikäymisen käyntiin jos rekat eivät tuo sinne sokeria kuin kerran vuodessa kun akusto toimii lämpimässä kunnolla . Siis tippuu , tippuu ja kaikki muuttuu iloks taas .
- Anonyymi
heh heh
- Anonyymi
huiiidobra
- Anonyymi
Rintamerkkejä niin, missähän noita jaetaan? Siis noita.
- Anonyymi
Boriksen juttut on kuin kusisi vastatuuleen.
Pelkkää populismia tyyliin vastuuta en ota. - Anonyymi
Oli juttu diiseleiden ns loppunytelmästä, populisminkin afreeksausista huolimatta 2030 alkaisi binionäärinen laskenta ha luokassa, diesel q4 poistuisi paitsi rekylointiliikennejäisi 2040 asti.
Arvot toteutunee sähkö, hybriidibensiini aktaveettisesti 2030 alkaen.
Kielto totaalinen stop dieselille.
Nox arvot on eu hypoteettisesti liian paljon vaikkakin urea, loukku olisikin, q4 ei riitä.
Siirtymä aika voi olla vaikea koska arvo alenema sekä sitkeä optimistisuus näkyy etenkin di henkilöillä pessaarimaisesti ns länkytyksenä ja vastaanhaketoimalla ilman hyväksyttävä fakta.
Liiallinen optimistisuus ja jopa kuvitelmat deminisoimisesta saattaa olla henkilöiden rektaalitusmisesta Di kanssa - Anonyymi
Maaöljyyn perustuvat polttikset kyllä poistuvat joskus tulevaisuudessa. Ei epäilystäkään. Ensin lähtee bensapolttikset ja sitten paljon myöhemmin dieselpolttikset eli liikkumisen kannalta välttämättömyys kärkenä. Meistä nyt aktiivisesti autoilevista ei taida kukaan nähdä aikaa, jolloin viimeinen diesel poistuu maanteiltä. Bensoista en ole laisinkaan yhtä varma.
Jos nyt on pakko ostaa polttisauto, niin ilman muuta sitten diesel. Tosin jos halpispikkuauto riittää, niin ehkä sitten bensakin, jos varaa ei ole muuhun. - Anonyymi
Ei tule. Jossain pikkuvaltiossa muutos tapahtuu ensin. Siihen tulee kulumaan kuitenkin aikaa ainakin sata vuotta. Tänä aikana akkutekniikan tai jonkin ns puhtaan tekniikan on kehityttävä huimasti ja nykyinen tekniikka on heitettävä romukoppaan. Koko yhteiskunnan energian tarpeen infran on muututtava, kun poistetaan fossiilinen energia. Järkevää vaihtoehtoa ei nykyään ole tarjolla. Jos vaihtoehtoja olisi, niin Suomea kehittyneemmät ja rikkaammat valtiot olisivat niihin jo siirtyneet. Nykyiset vaihtoehdot ovat vain pieniä sirpaleita, joilla ei kyetä korvaamaan mitään nykyistä klopaalia energiarakennetta.
Mikäli haluttaisi muutaman kymmenen vuoden aikana saavuttaa muutos esim siirtyminen sähköön pääenergian lähteenä olisi Suomen siirryttävä takaisin kaksikymmen luvulle, jolloin ihmisten liikkuminen rajoittuisi omaan kirkonkylään ja kaikenlainen teollinen toiminta hiipuisi huomattavasti.- Anonyymi
Kylläpä on jutut. Kymmenen vuoden kuluttua käytönnössä kaikki uudet autot ovat sähköautoja. Ehkä muutama järjettömän kallis vetyautokin, jos öljyntuottajat saavat tahtonsa läpi.
Eikä meidän tarvitse liikkumista rajoittaa. Ne käyttävät sitten 15 vuoden päästä bensaa ja dieseliä joilla on niin paljon rahaa lompakossa, etteivät paskalle taivu. Muut koko ajan halpenevia sähköautoja ja ehkä halpoja robottitakseja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylläpä on jutut. Kymmenen vuoden kuluttua käytönnössä kaikki uudet autot ovat sähköautoja. Ehkä muutama järjettömän kallis vetyautokin, jos öljyntuottajat saavat tahtonsa läpi.
Eikä meidän tarvitse liikkumista rajoittaa. Ne käyttävät sitten 15 vuoden päästä bensaa ja dieseliä joilla on niin paljon rahaa lompakossa, etteivät paskalle taivu. Muut koko ajan halpenevia sähköautoja ja ehkä halpoja robottitakseja.Mistähän sitä bensaa ees saisi 15 vuoden kuluttua?
- Anonyymi
Polkupyörillä ajelette vaan, tietoneella toimitatte asiat, jos ette kehtaa ajaa, kotinurkkia pitemmälle.
- Anonyymi
Uli uli. Ajetaan millä ajetaan, mutta tulevaisuudessa ei polttomoottoreilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uli uli. Ajetaan millä ajetaan, mutta tulevaisuudessa ei polttomoottoreilla.
Ei ainakaan sähköllä sillä niiden latausasemiin tulee kohdistumaan enemmän ja enemmän ilkivaltaa kuten norjassa on alkanut jo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ainakaan sähköllä sillä niiden latausasemiin tulee kohdistumaan enemmän ja enemmän ilkivaltaa kuten norjassa on alkanut jo.
"Ei ainakaan sähköllä sillä niiden latausasemiin tulee kohdistumaan enemmän ja enemmän ilkivaltaa kuten norjassa on alkanut jo."
Aika perseestä, koska kohta ei ole muita vaihtoehtoja. Pennut kuriin!
- Anonyymi
Ei dieselit katoa pitkään aikaan sillä keskimäärin niillä ajetaan 25v.Vaikka niitä ei uutena myytäisi 2030 niin niitä on ja paljon vielä 2060.
- Anonyymi
Dieselit enne kaikkea kielletään ja etenkin käytetyt ne saastuttaakin. Et saa ajaa millään uudella etkä vanhalla, nyt jo kaupunkeja kiellossa dieseleitä. Heräätyyysss
- Anonyymi
Miten ajat 2060 dieselillä kun dieselpolttonesteen kuluttajamyynti on kielletty?
- Anonyymi
Polttiksia ei kannattais enää ostaa. Ellei meinaa ajaa loppuun. Myyminen pian hankalaa tai mahdotonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32738Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885