Kannasta terveystietojen luovutus?

Anonyymi

Kävin hammaslääkärillä, jolla en ole aiemmin käynyt. Katsoin Kannasta käynnin kirjaukset ja huomasin samalla, että "Luovutetut terveystiedot" kohdassa maininta, että ko. puljulle on luovutettu tietojani. Saako tällaista tehdä kysymättä potilaalta?!? Sinänsä ei hätää kun minulla on kaikki näkyvyyteen liittyvät kieltoruksit ruksattuna (pl. elinluovutustahto) eikä sen kummempaa tietoa saanut. Mutta saako näin toimia?

4

216

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä kävin yksityisellä hammashoitajalla. Olin kiletänyt heitä hankkimasta sairaustietojani. Ei tullut mieleenikään, että he pystyisivät kirjaamaan käyntiäni omakantaan ilman lupaani. Sinne sitä kuitenkin vaan oli sepusteltu, ja ihan soopaa. Hammaskiveä poistaessaan hoitaja ei puhua pukahtanut. Sitten menee kertoilemaan hirveän kauheasta ientulehduksesta ja huonosta hampaidenharjauksesta ja että en kuulemma aio tulevaisuudessakaan käydä. Siis miten asiatonta! Oli kuin olisi ollut poliisikuulustelussa. Sataviisikymppiä oli iso hinta, ja olin pitkään säästänyt pennosistani. Kasvokkain ei uskaltanut sanoa mitään, ja sitten liero menee lavertelemaan ilkeänsävyistä höpinää kantaan, jonne monella on pääsy.

Onko tosiaan jo lakia huononnettu entisestään: voiko yksityinen hammashoitolakin jo päästä omakantaan vastoin asiakkaan kieltoa?

• Anonyymi

Se on terveydenhuollossa ihan käytäntö, että faktan sijasta kirjailevat pelkkää fantasiaa ja fiktiota eli oleellisen sijaan pelkkää epäoleellista soopaa.

SINNE VOI KIRJAILLA IHAN MITÄ VAAN.

• Anonyymi

Ei saa tehdä, jos sulla on tietojen luovutuskielto ruksittuna.

• Anonyymi

Voit kieltää tietojesi lukemisen muilta kuin hoitavilta henkilöiltä. Tällöin kukin terveydenhuollon ammattilainen näkee vain omat merkintänsä tai määräämänsä lääkkeet, poisluettuna keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet jotka näkyvät kaikille. Kaikki terveystietosi kuitenkin tallentuvat Kantaan riippumatta siitä, tahdotko vai et.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1140
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      37
      957
    3. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      47
      849
    4. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      73
      830
    5. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      167
      825
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      34
      774
    7. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      54
      741
    8. Ootko sä oikeasti sinkku?

Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥
      Ikävä
      42
      696
    9. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      188
      693
    10. Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0

Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali
      Luterilaisuus
      137
      689
    Aihe