SDA Organisaation 28 VIRALLISTA opinkohtaa

Anonyymi

1. Mooses antoi 10 käskyä opinkohdiksi (Vanha Liitto).
2. Jeesus antoi Uudet käskyt (Uusi Liitto)
........
........ Sitten tuli uususkonto nimeltään seitsemännen viikonpäivän adventismi.

3. SDA organisaatio antoi uudet käskyt noudatettavaksi 28 keskeisintä opinkohtaa.
Koskee vain järjestön jäseniä.

53

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kirje heprealaisille 3:2 joka on uskollinen asettajalleen, niinkuin Mooseskin oli "uskollinen koko hänen huoneessansa".

      Adventistit viilanneet uskonsa paremmaksi kirjanoppineittensa avulla.
      Adventismin uhrit menevät bunkkereihinsa torjumaan petoa ja piruja.

      • Anonyymi

        Adventistipastoreilla on kova kiire ja he laininlyövät jopa oman seurakuntansa jäsenet.
        Adventtikirkon entinen jäsen kertoo....
        "Ei yksikään pastori ole minuun mitään vuorovaikutuksellista suhdetta koskaan luonut."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adventistipastoreilla on kova kiire ja he laininlyövät jopa oman seurakuntansa jäsenet.
        Adventtikirkon entinen jäsen kertoo....
        "Ei yksikään pastori ole minuun mitään vuorovaikutuksellista suhdetta koskaan luonut."

        Johtuisikohan vuorovaikutuksen puute siitä, että on ENTINEN JÄSEN. Sellaiset eivät yleensä halua pastoreita tavata.


    • Anonyymi

      Aloitus on typerääkin typerämpää suunsoittoa.

      1. JUMALA antoi 10 käskyä, eikä niitä ole koskaan kumottu, eikä kumota.
      2. Jeesus TOISTAA Vanhassa liitossa olevan rakkauden kaksoiskäskyn
      3. Adventtikirkkon 28 opinkohtaa eivät ole mitään käskyjä.

      • Anonyymi

        Vanhassa liitossa ei ollut rakkauden kaksoisläskyä. Sitten on vielä rakkauden laki, jonka Jeesus antoi. Siihen kuuluu muita käskyjä. Näitä käskyjä ei ole Vanhassa testamentissa. Moni adventisti luulee, että 10 käskyn laki olisi sama kuin rakkauden kaksoiskäsky tai rakkauden laki mutta rakkauden laki mutta kun uskova tutkii ITSE Raamattua, niin hän voi huomata, että se ei ole sama laki. Kerropa missä kohtaa kymmenen käskyn laissa lukee, että rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi? Tai Älä katso henkilöön? Älä katso henkilöön on nimittäin yksi rakkauden lain kohdista, samoin rakasta lähimmäistäsi.

        Kymmenen käskyn laki oli pieru erämaassa verrattuna Jeesuksen rakkauden lakiin. Niin mitätön se oli. Kun 10 käskyn laki tuomitsi siitä, jos rikoit sitä vastaan, rakkauden laki tuomitsee jo siitäkin jos et tee mitään: "Minkä jätit tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen jätit tekemättä minulle".

        Adventistit eivät tunnista rakkauden lakia. Sen tähden he keskittyvät epäolennaiseen: erinäisiin totuuksiinsa, jotka eivät ole Jeesukselle niin tärkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhassa liitossa ei ollut rakkauden kaksoisläskyä. Sitten on vielä rakkauden laki, jonka Jeesus antoi. Siihen kuuluu muita käskyjä. Näitä käskyjä ei ole Vanhassa testamentissa. Moni adventisti luulee, että 10 käskyn laki olisi sama kuin rakkauden kaksoiskäsky tai rakkauden laki mutta rakkauden laki mutta kun uskova tutkii ITSE Raamattua, niin hän voi huomata, että se ei ole sama laki. Kerropa missä kohtaa kymmenen käskyn laissa lukee, että rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi? Tai Älä katso henkilöön? Älä katso henkilöön on nimittäin yksi rakkauden lain kohdista, samoin rakasta lähimmäistäsi.

        Kymmenen käskyn laki oli pieru erämaassa verrattuna Jeesuksen rakkauden lakiin. Niin mitätön se oli. Kun 10 käskyn laki tuomitsi siitä, jos rikoit sitä vastaan, rakkauden laki tuomitsee jo siitäkin jos et tee mitään: "Minkä jätit tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen jätit tekemättä minulle".

        Adventistit eivät tunnista rakkauden lakia. Sen tähden he keskittyvät epäolennaiseen: erinäisiin totuuksiinsa, jotka eivät ole Jeesukselle niin tärkeitä.

        Opettelisit Raamattusi.

        3. Moos. 19:18 "Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra."

        5. Moos. 6:5 "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi."

        Mark. 12:28-33 "Muuan lainopettaja oli seurannut heidän väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: »Mikä käsky on kaikkein tärkein?» Jeesus vastasi: »Tärkein on tämä: »Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.» Toinen on tämä: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.» Näitä suurempaa käskyä ei ole.» Lainopettaja sanoi hänelle: »Oikein, opettaja! Totta puhuit, kun sanoit, että Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän. Ja kun rakastaa häntä koko sydämestään, kaikella ymmärryksellään ja kaikella voimallaan ja rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, se on enemmän kuin polttouhrit ja kaikki muut uhrit.»"

        Room. 13:10 "Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain."

        Jaak. 2:8-12 "Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi», te teette oikein. Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin. Hän, joka sanoi: »Älä tee aviorikosta», sanoi myös: »Älä tapa.» Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat. Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin."

        Kyllä noiden perusteella on täysin selvää, että rakkauden kaksoiskäsky on Vanhan liiton käsky ja sama asia kuin 10 käskyä, ainoastaan toisella tavalla ilmaistuna.

        Ainoa syy, miksi puhut 10 käskyä vastaan, on se, että vihaat SAPATTIA ja siten Jeesusta, sapatin Herraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettelisit Raamattusi.

        3. Moos. 19:18 "Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra."

        5. Moos. 6:5 "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi."

        Mark. 12:28-33 "Muuan lainopettaja oli seurannut heidän väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: »Mikä käsky on kaikkein tärkein?» Jeesus vastasi: »Tärkein on tämä: »Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.» Toinen on tämä: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.» Näitä suurempaa käskyä ei ole.» Lainopettaja sanoi hänelle: »Oikein, opettaja! Totta puhuit, kun sanoit, että Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän. Ja kun rakastaa häntä koko sydämestään, kaikella ymmärryksellään ja kaikella voimallaan ja rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, se on enemmän kuin polttouhrit ja kaikki muut uhrit.»"

        Room. 13:10 "Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain."

        Jaak. 2:8-12 "Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi», te teette oikein. Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin. Hän, joka sanoi: »Älä tee aviorikosta», sanoi myös: »Älä tapa.» Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat. Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin."

        Kyllä noiden perusteella on täysin selvää, että rakkauden kaksoiskäsky on Vanhan liiton käsky ja sama asia kuin 10 käskyä, ainoastaan toisella tavalla ilmaistuna.

        Ainoa syy, miksi puhut 10 käskyä vastaan, on se, että vihaat SAPATTIA ja siten Jeesusta, sapatin Herraa.

        "Ainoa syy, miksi puhut 10 käskyä vastaan, on se, että vihaat SAPATTIA ja siten Jeesusta, sapatin Herraa."

        Höpsis! Minä pyhitän sapattia, kuten Isä Jumala on säätänyt, niin hyvin kuin pystyn. Jeesus on ihan hyvä tyyppi. Minä en vihaa ketään enkä mitään. Miksi sinä esität valheita ihmisistä tuntematta heitä?

        Vanhan liiton käskyistä on voimassa vain kymmenen käskyn laki. Se on myös ainoa todellinen laki, jolla on merkitystä. Muut "pykälät" olivat vain ohjeita elämiseen, lähinnä ns rituaalilakeja tai yhteiskunnallisia ohjeita.

        Kun puhutaan Vanhasta liitosta, niin sen testamenttina oli vain ja ainoastaan kymmenen käskyn laki. Sen liiton merkkinä oli sapatti. Kun liitto lakkasi, lakkasi 10 käskyn laki olemasta liiton testamenttina mutta mitä tapahtui sapatille? Sen merkitys muuttui. Se ei ole enää liiton merkkinä. Nyt se on enää symbolinen osoitus levosta. Tästä kertoo myös 10 käskyn lain merkityksen muutos.

        Jeesus, joka antoi rakkauden lain, teki vanhasta rakkauteen liittyvästä ohjeesta tärkeimmän asian kymmenen käskyn lain ohi, sen yläpuolelle. Mitä se sanoo sinulle? Mitä se kertoo sinulle sapattikäskyn merkityksestä? Se kertoo prioriteettien muuttumisesta. Sapatti ei ole niin tärkeä kuin lähimmäisen ja Jumalan rakastaminen, jotka ovat kaikkein tärkeimpiä asioita Jumalalle. Mitä käy 10 käskyn merkitykselle? Mitä käy sapatin merkitykselle? Ne muuttuvat toisarvoisiksi. Ne olivat orjuuttavia lakeja, joita ei tarvitse erikseen noudattaa jos rakastaan lähimmäistä kuin itseään ja Jumalaa yli kaiken; kaikki loppu hoituu kuin itsestään.

        Kuten sanottu, Vanhassa liitossa ei ollut rakkauden kaksoiskäskyä. Ensinnäkään, edes ohjeena ei ollut sellaisena kuin Jeesus sanoo ja toiseksi kyse ei ollut käskyistä lainkaan. Adventistinen opetus ei ymmärrä lain hienouksia kun se niputtaa kaikki lait yhdeksi paketiksi ja kutsuu sitä rakkauden laiksi, mitä se ei koskaan ollut eikä tullut olemaan.

        Mutta uusi testamentti mainitsee, että rakasta lähimmäistäsi on vanha ja tuttu laki. Fakta on se, että sellaista lakia ei kuitenkaan mistään kirjallisista lähteistä löydy. Se voi merkitä vain sitä, että joitakin lakeja on mennyt hukkaan. Kuten sanottu, edelleen, Vanhassa liitossa ei ollut rakkauden kaksoiskäskyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainoa syy, miksi puhut 10 käskyä vastaan, on se, että vihaat SAPATTIA ja siten Jeesusta, sapatin Herraa."

        Höpsis! Minä pyhitän sapattia, kuten Isä Jumala on säätänyt, niin hyvin kuin pystyn. Jeesus on ihan hyvä tyyppi. Minä en vihaa ketään enkä mitään. Miksi sinä esität valheita ihmisistä tuntematta heitä?

        Vanhan liiton käskyistä on voimassa vain kymmenen käskyn laki. Se on myös ainoa todellinen laki, jolla on merkitystä. Muut "pykälät" olivat vain ohjeita elämiseen, lähinnä ns rituaalilakeja tai yhteiskunnallisia ohjeita.

        Kun puhutaan Vanhasta liitosta, niin sen testamenttina oli vain ja ainoastaan kymmenen käskyn laki. Sen liiton merkkinä oli sapatti. Kun liitto lakkasi, lakkasi 10 käskyn laki olemasta liiton testamenttina mutta mitä tapahtui sapatille? Sen merkitys muuttui. Se ei ole enää liiton merkkinä. Nyt se on enää symbolinen osoitus levosta. Tästä kertoo myös 10 käskyn lain merkityksen muutos.

        Jeesus, joka antoi rakkauden lain, teki vanhasta rakkauteen liittyvästä ohjeesta tärkeimmän asian kymmenen käskyn lain ohi, sen yläpuolelle. Mitä se sanoo sinulle? Mitä se kertoo sinulle sapattikäskyn merkityksestä? Se kertoo prioriteettien muuttumisesta. Sapatti ei ole niin tärkeä kuin lähimmäisen ja Jumalan rakastaminen, jotka ovat kaikkein tärkeimpiä asioita Jumalalle. Mitä käy 10 käskyn merkitykselle? Mitä käy sapatin merkitykselle? Ne muuttuvat toisarvoisiksi. Ne olivat orjuuttavia lakeja, joita ei tarvitse erikseen noudattaa jos rakastaan lähimmäistä kuin itseään ja Jumalaa yli kaiken; kaikki loppu hoituu kuin itsestään.

        Kuten sanottu, Vanhassa liitossa ei ollut rakkauden kaksoiskäskyä. Ensinnäkään, edes ohjeena ei ollut sellaisena kuin Jeesus sanoo ja toiseksi kyse ei ollut käskyistä lainkaan. Adventistinen opetus ei ymmärrä lain hienouksia kun se niputtaa kaikki lait yhdeksi paketiksi ja kutsuu sitä rakkauden laiksi, mitä se ei koskaan ollut eikä tullut olemaan.

        Mutta uusi testamentti mainitsee, että rakasta lähimmäistäsi on vanha ja tuttu laki. Fakta on se, että sellaista lakia ei kuitenkaan mistään kirjallisista lähteistä löydy. Se voi merkitä vain sitä, että joitakin lakeja on mennyt hukkaan. Kuten sanottu, edelleen, Vanhassa liitossa ei ollut rakkauden kaksoiskäskyä.

        Ja kuten sinäkin huomasit, se, ettei henkilöön pidä katsoa kuuluu rakkauden lakiin. Sitä ei löydy kymmenestä käskystä, joten kymmenen käskyn laki ei ole yhtäkuin rakkauden laki. Tästähän oli kyse...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainoa syy, miksi puhut 10 käskyä vastaan, on se, että vihaat SAPATTIA ja siten Jeesusta, sapatin Herraa."

        Höpsis! Minä pyhitän sapattia, kuten Isä Jumala on säätänyt, niin hyvin kuin pystyn. Jeesus on ihan hyvä tyyppi. Minä en vihaa ketään enkä mitään. Miksi sinä esität valheita ihmisistä tuntematta heitä?

        Vanhan liiton käskyistä on voimassa vain kymmenen käskyn laki. Se on myös ainoa todellinen laki, jolla on merkitystä. Muut "pykälät" olivat vain ohjeita elämiseen, lähinnä ns rituaalilakeja tai yhteiskunnallisia ohjeita.

        Kun puhutaan Vanhasta liitosta, niin sen testamenttina oli vain ja ainoastaan kymmenen käskyn laki. Sen liiton merkkinä oli sapatti. Kun liitto lakkasi, lakkasi 10 käskyn laki olemasta liiton testamenttina mutta mitä tapahtui sapatille? Sen merkitys muuttui. Se ei ole enää liiton merkkinä. Nyt se on enää symbolinen osoitus levosta. Tästä kertoo myös 10 käskyn lain merkityksen muutos.

        Jeesus, joka antoi rakkauden lain, teki vanhasta rakkauteen liittyvästä ohjeesta tärkeimmän asian kymmenen käskyn lain ohi, sen yläpuolelle. Mitä se sanoo sinulle? Mitä se kertoo sinulle sapattikäskyn merkityksestä? Se kertoo prioriteettien muuttumisesta. Sapatti ei ole niin tärkeä kuin lähimmäisen ja Jumalan rakastaminen, jotka ovat kaikkein tärkeimpiä asioita Jumalalle. Mitä käy 10 käskyn merkitykselle? Mitä käy sapatin merkitykselle? Ne muuttuvat toisarvoisiksi. Ne olivat orjuuttavia lakeja, joita ei tarvitse erikseen noudattaa jos rakastaan lähimmäistä kuin itseään ja Jumalaa yli kaiken; kaikki loppu hoituu kuin itsestään.

        Kuten sanottu, Vanhassa liitossa ei ollut rakkauden kaksoiskäskyä. Ensinnäkään, edes ohjeena ei ollut sellaisena kuin Jeesus sanoo ja toiseksi kyse ei ollut käskyistä lainkaan. Adventistinen opetus ei ymmärrä lain hienouksia kun se niputtaa kaikki lait yhdeksi paketiksi ja kutsuu sitä rakkauden laiksi, mitä se ei koskaan ollut eikä tullut olemaan.

        Mutta uusi testamentti mainitsee, että rakasta lähimmäistäsi on vanha ja tuttu laki. Fakta on se, että sellaista lakia ei kuitenkaan mistään kirjallisista lähteistä löydy. Se voi merkitä vain sitä, että joitakin lakeja on mennyt hukkaan. Kuten sanottu, edelleen, Vanhassa liitossa ei ollut rakkauden kaksoiskäskyä.

        Olet väärässä. Tekstisi osoittaa selvästi, että inhoat sapattia, joka on Herra päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuten sinäkin huomasit, se, ettei henkilöön pidä katsoa kuuluu rakkauden lakiin. Sitä ei löydy kymmenestä käskystä, joten kymmenen käskyn laki ei ole yhtäkuin rakkauden laki. Tästähän oli kyse...

        Väärin. 10 käskyä = rakkauden kaksoiskäsky.

        Jos et tuota ymmärrä, että ymmärrä 10 käskyn sisältöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. 10 käskyä = rakkauden kaksoiskäsky.

        Jos et tuota ymmärrä, että ymmärrä 10 käskyn sisältöä.

        Kun Uusi testamentti puhuu rakkauden laista, se kertoo, että siinä on mm käsky:älä katso toista henkilöön. Missä kohtaa 10 käskyn laissa lukee: älä katso henkilöön? Eikä muuten ole ainoa kohta. Katsotaanpa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Uusi testamentti puhuu rakkauden laista, se kertoo, että siinä on mm käsky:älä katso toista henkilöön. Missä kohtaa 10 käskyn laissa lukee: älä katso henkilöön? Eikä muuten ole ainoa kohta. Katsotaanpa...

        Hakusanoilla "rakkauden laki" ei löydy kaikkia kohtia, jotka tätä lakia käsittelevät. Rakkauden laki on nimitys Jeesuksen laille, joka käsittelee rakkautta ja joka on KAIKEN täyttymys (Jeesuksessa). Se on siis eri asia kuin Kymmenen käskyn laki, jossa kukaan ei saanut kokea vanhurskautta eikä siis minkäänlaista täyttymystä.

        Tässä suurin osa rakkautta käsittelevistä jakeista:

        Johannes 13:34-35
        "Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus.”

        1. Johanneksen kirje 2:7-11
        Rakkaani, en kirjoita teille uutta käskyä vaan vanhan käskyn, joka teillä on ollut alusta asti. Tämä vanha käsky on se sana, jonka te olette kuulleet. Kuitenkin kirjoitan teille uuden käskyn, joka on toteutunut hänessä ja teissä, sillä pimeys väistyy ja todellinen valo jo loistaa. Joka sanoo olevansa valossa mutta vihaa veljeään, on yhä pimeydessä. Joka rakastaa veljeään, pysyy valossa, eikä hän ole lankeemukseksi kenellekään. Mutta joka vihaa veljeään, on pimeydessä. Hän vaeltaa pimeydessä eikä tiedä, minne menee, sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.


        2. Johanneksen kirje 4-6
        Tulin hyvin iloiseksi, kun huomasin lastesi joukossa niitä, jotka vaeltavat totuudessa sen käskyn mukaan, jonka olemme Isältä saaneet. Ja nyt, rouva, minulla on sinulle pyyntö, ei niin kuin kirjoittaisin sinulle uuden käskyn vaan sen, joka meillä on ollut alusta asti: meidän tulee rakastaa toisiamme. Rakkaus on sitä, että me vaellamme hänen käskyjensä mukaan. Tämän käskyn te olette kuulleet alusta asti, ja sen mukaan teidän tulee vaeltaa.

        Rakkauden laki on siis ollut alusta asti. Eli mistä asti? Ehkä Jeesuksen aloittaessa aktiivisen saarnaamisensa. Tai ehkä jopa paljon aiemmin. Silti dekalogi ei mainitse tätä lakia. Vanhasta testamentista löytyy kuitenkin viittauksia tähän lakiin.

        Tämä seuraava raamatunpaikka yhdistää Vapauden laki-nimen Rakkauden lakiin, koska siinä mainitaan vapauden lain sisältävän samoja Jeesuksen käskyjä kuin Rakkauden lakikin sisältää.

        Jaakobin kirje 1:25-27
        Mutta se, joka on katsonut täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä eikä ole muistamaton kuulija vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään. Jos joku luulee palvelevansa Jumalaa mutta ei hillitse kieltään, hän pettää sydämensä ja hänen jumalanpalveluksensa on turha. Puhdasta ja tahratonta jumalanpalvelusta Jumalan ja Isän silmissä on KÄYDÄ KATSOMASSA ORPOJA JA LESKIÄ heidän ahdingossaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.

        Jaakob yhdistää Vapauden lain ja Rakkauden lain kertomalla niiden sisällöstä. Niiden sisältö on sama. Siinä on vahva viittaus Jeesuksen sanoihin siitä, millainen on rakastava uskova:

        Matteus 25:37-43
        "Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoisena ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut muukalaisena ja otimme sinut luoksemme, tai alastomana ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Niin Kuningas vastaa heille: ’Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’ Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. Sillä minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin muukalainen, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alaston, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairaana ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa."

        Kuninkaallinen laki on Vapauden laki, joka on myös Rakkauden laki. Rakkauden laki sisältää myös sen ettei pidä katsoa henkilöön. Dekalogi ei maininnut tätäkään käskyä ja siitä voidaan myös päätellä, että Rakkauden laki on eri laki kuin dekalogi. Seuraavassa Jaakob mainitsee Rakkauden lain, joka ei katso henkilöön:

        Jaakobin kirje 2:8-13
        Jos te noudatatte Raamatun kuninkaallista lakia: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”, te teette oikein. Mutta jos te katsotte henkilöön, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät lainrikkojiksi. Sillä se, joka pitää koko lain mutta rikkoo yhdessä kohdassa, on syyllinen kaikissa kohdin. Hän, joka sanoi: ”Älä tee huorin”, sanoi myös: ”Älä tapa.” Jos et teekään huorin mutta tapat, olet lainrikkoja. Puhukaa ja toimikaa niin kuin ne, jotka tuomitaan vapauden lain mukaan. Tuomio on näet armoton sille, joka ei ole osoittanut laupeutta. Laupeus saa tuomiosta riemuvoiton.

        Jatkuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hakusanoilla "rakkauden laki" ei löydy kaikkia kohtia, jotka tätä lakia käsittelevät. Rakkauden laki on nimitys Jeesuksen laille, joka käsittelee rakkautta ja joka on KAIKEN täyttymys (Jeesuksessa). Se on siis eri asia kuin Kymmenen käskyn laki, jossa kukaan ei saanut kokea vanhurskautta eikä siis minkäänlaista täyttymystä.

        Tässä suurin osa rakkautta käsittelevistä jakeista:

        Johannes 13:34-35
        "Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus.”

        1. Johanneksen kirje 2:7-11
        Rakkaani, en kirjoita teille uutta käskyä vaan vanhan käskyn, joka teillä on ollut alusta asti. Tämä vanha käsky on se sana, jonka te olette kuulleet. Kuitenkin kirjoitan teille uuden käskyn, joka on toteutunut hänessä ja teissä, sillä pimeys väistyy ja todellinen valo jo loistaa. Joka sanoo olevansa valossa mutta vihaa veljeään, on yhä pimeydessä. Joka rakastaa veljeään, pysyy valossa, eikä hän ole lankeemukseksi kenellekään. Mutta joka vihaa veljeään, on pimeydessä. Hän vaeltaa pimeydessä eikä tiedä, minne menee, sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.


        2. Johanneksen kirje 4-6
        Tulin hyvin iloiseksi, kun huomasin lastesi joukossa niitä, jotka vaeltavat totuudessa sen käskyn mukaan, jonka olemme Isältä saaneet. Ja nyt, rouva, minulla on sinulle pyyntö, ei niin kuin kirjoittaisin sinulle uuden käskyn vaan sen, joka meillä on ollut alusta asti: meidän tulee rakastaa toisiamme. Rakkaus on sitä, että me vaellamme hänen käskyjensä mukaan. Tämän käskyn te olette kuulleet alusta asti, ja sen mukaan teidän tulee vaeltaa.

        Rakkauden laki on siis ollut alusta asti. Eli mistä asti? Ehkä Jeesuksen aloittaessa aktiivisen saarnaamisensa. Tai ehkä jopa paljon aiemmin. Silti dekalogi ei mainitse tätä lakia. Vanhasta testamentista löytyy kuitenkin viittauksia tähän lakiin.

        Tämä seuraava raamatunpaikka yhdistää Vapauden laki-nimen Rakkauden lakiin, koska siinä mainitaan vapauden lain sisältävän samoja Jeesuksen käskyjä kuin Rakkauden lakikin sisältää.

        Jaakobin kirje 1:25-27
        Mutta se, joka on katsonut täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä eikä ole muistamaton kuulija vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään. Jos joku luulee palvelevansa Jumalaa mutta ei hillitse kieltään, hän pettää sydämensä ja hänen jumalanpalveluksensa on turha. Puhdasta ja tahratonta jumalanpalvelusta Jumalan ja Isän silmissä on KÄYDÄ KATSOMASSA ORPOJA JA LESKIÄ heidän ahdingossaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.

        Jaakob yhdistää Vapauden lain ja Rakkauden lain kertomalla niiden sisällöstä. Niiden sisältö on sama. Siinä on vahva viittaus Jeesuksen sanoihin siitä, millainen on rakastava uskova:

        Matteus 25:37-43
        "Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoisena ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut muukalaisena ja otimme sinut luoksemme, tai alastomana ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Niin Kuningas vastaa heille: ’Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’ Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. Sillä minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin muukalainen, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alaston, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairaana ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa."

        Kuninkaallinen laki on Vapauden laki, joka on myös Rakkauden laki. Rakkauden laki sisältää myös sen ettei pidä katsoa henkilöön. Dekalogi ei maininnut tätäkään käskyä ja siitä voidaan myös päätellä, että Rakkauden laki on eri laki kuin dekalogi. Seuraavassa Jaakob mainitsee Rakkauden lain, joka ei katso henkilöön:

        Jaakobin kirje 2:8-13
        Jos te noudatatte Raamatun kuninkaallista lakia: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”, te teette oikein. Mutta jos te katsotte henkilöön, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät lainrikkojiksi. Sillä se, joka pitää koko lain mutta rikkoo yhdessä kohdassa, on syyllinen kaikissa kohdin. Hän, joka sanoi: ”Älä tee huorin”, sanoi myös: ”Älä tapa.” Jos et teekään huorin mutta tapat, olet lainrikkoja. Puhukaa ja toimikaa niin kuin ne, jotka tuomitaan vapauden lain mukaan. Tuomio on näet armoton sille, joka ei ole osoittanut laupeutta. Laupeus saa tuomiosta riemuvoiton.

        Jatkuu...

        Jatkuu...

        Jeesus antaa esimerkin ja käskyn Rakkauden laista ja siitä, ettei pidä katsoa henkilöön:

        Luukas 10:33-37
        Mutta kun eräs sitä tietä matkustava samarialainen tuli paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli. Hän meni miehen luo, vuodatti öljyä ja viiniä haavoihin ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja hoiti häntä. Seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: ’Pidä hänestä huolta, ja jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä maksan ne sinulle palatessani.’ Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli rosvojen käsiin joutuneen miehen lähimmäinen?” Lainoppinut vastasi: ”Se, joka osoitti hänelle laupeutta.” Jeesus sanoi hänelle: ”Mene ja tee sinä samoin!”

        Johannes 15:9-10
        Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin minäkin olen rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. Jos pidätte minun käskyni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

        Tässä on Jeesuksen rakkauden käsky eli rakkauden laki:

        Johannes 13:34
        Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne.

        Johannes 15:17
        Sen käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne.

        Matteus 22:36-40
        ”Opettaja, mikä on lain suurin käsky?” Jeesus vastasi hänelle: ”’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikella ymmärrykselläsi.’ Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän kaltainen, on: ’Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.’ Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat.”

        Tässä jälleen puhuttiin lähimmäisen rakkaudesta mutta kymmenessä käskyssä ei ole moista mainintaa. Mooseksen muissa laeissa kuitenkin on. Siksi Rakkauden lain täytyy olla jokin toinen laki kuin dekalogi. Ja käyhän se tekstistäkin ilmi, että tämä rakkautta käsittelevä laki on suurempi kuin muut Mooseksen lait, sillä paitsi, että tämä laki käsittelee rakkautta, sen lisäksi se sisältää myös KOKO lain ja profeetat.

        Seuraavassa selitetään, miten dekalogin käskyt sisältyvät Rakkauden lakiin.

        Roomalaiskirje 13:8-10
        "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain. Sillä käskyt ”Älä tee huorin”, ”Älä tapa”, ”Älä varasta”, ”Älä himoitse” ja mikä muu käsky tahansa sisältyvät tähän sanaan: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. RAKKAUS ON  SIIS LAIN TÄYTTYMYS."

        Tässä nuo kolme lakia Vanhan testamentin puolelta:
        5. Mooseksen kirja 6:1-6
        ”Nämä ovat ne käskyt, lait ja säädökset, jotka Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt opettaa teille, että te noudattaisitte niitä siinä maassa, jota menette ottamaan omaksenne. Minä olen antanut ne teille sitä varten, että te ja myös poikanne ja pojanpoikanne pelkäisitte Herraa, teidän Jumalaanne, ja noudattaisitte koko elinaikanne kaikkia hänen lakejaan ja säädöksiään ja saisitte elää kauan. Kuule siis, Israel, ja noudata niitä tarkoin, että menestyisit ja lisääntyisit runsaasti siinä maassa, joka vuotaa maitoa ja hunajaa, niin kuin Herra, sinun isiesi Jumala, on sinulle puhunut. Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. RAKASTA HERRAA, SINUN JUMALAASI, KOKO SYDÄMESTÄSI, KOKO SIELUSTASI JA KAIKELLA VOIMALLASI. Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, olkoot sinun sydämelläsi. 

        3. Mooseksen kirja 19:15-18
        Älä tee vääryyttä tuomitessasi. ÄLÄ OLE PUOLUEELLINEN KÖYHÄN HYVÄKSI ÄLÄKÄ SUOSI RIKASTA, vaan tuomitse lähimmäisesi oikeudenmukaisesti. Älä liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaaranna lähimmäisesi henkeä. Minä olen Herra. Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet tulisi syynalaiseksi hänen vuokseen. Älä kosta äläkä kanna kaunaa omaan kansaasi kuuluvia kohtaan, vaan RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI NIIN KUIN ITSEÄSI. Minä olen Herra.


        Rakkauden lakihan ei ole uusi laki vaikka Jeesus sen uutena antoikin. Se on kuitenkin suurempi laki kuin dekalogi tai muut Mooseksen lait. Rakkaus on lain  täyttymys. Siksi dekalogi oli lopulta kuitenkin vain ihan rääpäle laiksi. Täysin kykenemätön kuvaamaan Jumalan ja Jeesuksen rakkautta. Siksi Rakkauden laki on kaiken yläpuolella. Se sisältää myös Jeesuksen käskyt. Koska Jeesuksen omat sanat puhuvat uudesta rakastamisen käskystä ja koska hän pitää rakkauden kaksoiskäskyä, KAIKKEIN tärkeimpänä käskynä vaikkei sitä löydy edes dekalogista, on sen oltava lain kannalta merkittävä asia. Uskoakseni VT:n aikana nimen omaan dekalogi oli kaiken lain ydin ja keskus ja siten siinä olleet käskyt kaikkein tärkeimmät. Tämä jatkui ainakin suurin piirtein Jeesuksen kuolemaan asti. Tältä kannalta laissa tapahtui muutos; siis lain arvojen painottamisessa. Ennen lähes rituaaliset lait olivatkin nyt kaiken keskipisteenä ja ennen tärkeimmät dekalogin lait riippuvatkin nyt näissä ennen niin vähän kunnioitetuissa laeissa. Eikö se lekin merkittävä muutos?

        Jatkuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkuu...

        Jeesus antaa esimerkin ja käskyn Rakkauden laista ja siitä, ettei pidä katsoa henkilöön:

        Luukas 10:33-37
        Mutta kun eräs sitä tietä matkustava samarialainen tuli paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli. Hän meni miehen luo, vuodatti öljyä ja viiniä haavoihin ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja hoiti häntä. Seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: ’Pidä hänestä huolta, ja jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä maksan ne sinulle palatessani.’ Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli rosvojen käsiin joutuneen miehen lähimmäinen?” Lainoppinut vastasi: ”Se, joka osoitti hänelle laupeutta.” Jeesus sanoi hänelle: ”Mene ja tee sinä samoin!”

        Johannes 15:9-10
        Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin minäkin olen rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. Jos pidätte minun käskyni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

        Tässä on Jeesuksen rakkauden käsky eli rakkauden laki:

        Johannes 13:34
        Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne.

        Johannes 15:17
        Sen käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne.

        Matteus 22:36-40
        ”Opettaja, mikä on lain suurin käsky?” Jeesus vastasi hänelle: ”’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikella ymmärrykselläsi.’ Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän kaltainen, on: ’Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.’ Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat.”

        Tässä jälleen puhuttiin lähimmäisen rakkaudesta mutta kymmenessä käskyssä ei ole moista mainintaa. Mooseksen muissa laeissa kuitenkin on. Siksi Rakkauden lain täytyy olla jokin toinen laki kuin dekalogi. Ja käyhän se tekstistäkin ilmi, että tämä rakkautta käsittelevä laki on suurempi kuin muut Mooseksen lait, sillä paitsi, että tämä laki käsittelee rakkautta, sen lisäksi se sisältää myös KOKO lain ja profeetat.

        Seuraavassa selitetään, miten dekalogin käskyt sisältyvät Rakkauden lakiin.

        Roomalaiskirje 13:8-10
        "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain. Sillä käskyt ”Älä tee huorin”, ”Älä tapa”, ”Älä varasta”, ”Älä himoitse” ja mikä muu käsky tahansa sisältyvät tähän sanaan: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. RAKKAUS ON  SIIS LAIN TÄYTTYMYS."

        Tässä nuo kolme lakia Vanhan testamentin puolelta:
        5. Mooseksen kirja 6:1-6
        ”Nämä ovat ne käskyt, lait ja säädökset, jotka Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt opettaa teille, että te noudattaisitte niitä siinä maassa, jota menette ottamaan omaksenne. Minä olen antanut ne teille sitä varten, että te ja myös poikanne ja pojanpoikanne pelkäisitte Herraa, teidän Jumalaanne, ja noudattaisitte koko elinaikanne kaikkia hänen lakejaan ja säädöksiään ja saisitte elää kauan. Kuule siis, Israel, ja noudata niitä tarkoin, että menestyisit ja lisääntyisit runsaasti siinä maassa, joka vuotaa maitoa ja hunajaa, niin kuin Herra, sinun isiesi Jumala, on sinulle puhunut. Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. RAKASTA HERRAA, SINUN JUMALAASI, KOKO SYDÄMESTÄSI, KOKO SIELUSTASI JA KAIKELLA VOIMALLASI. Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, olkoot sinun sydämelläsi. 

        3. Mooseksen kirja 19:15-18
        Älä tee vääryyttä tuomitessasi. ÄLÄ OLE PUOLUEELLINEN KÖYHÄN HYVÄKSI ÄLÄKÄ SUOSI RIKASTA, vaan tuomitse lähimmäisesi oikeudenmukaisesti. Älä liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaaranna lähimmäisesi henkeä. Minä olen Herra. Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet tulisi syynalaiseksi hänen vuokseen. Älä kosta äläkä kanna kaunaa omaan kansaasi kuuluvia kohtaan, vaan RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI NIIN KUIN ITSEÄSI. Minä olen Herra.


        Rakkauden lakihan ei ole uusi laki vaikka Jeesus sen uutena antoikin. Se on kuitenkin suurempi laki kuin dekalogi tai muut Mooseksen lait. Rakkaus on lain  täyttymys. Siksi dekalogi oli lopulta kuitenkin vain ihan rääpäle laiksi. Täysin kykenemätön kuvaamaan Jumalan ja Jeesuksen rakkautta. Siksi Rakkauden laki on kaiken yläpuolella. Se sisältää myös Jeesuksen käskyt. Koska Jeesuksen omat sanat puhuvat uudesta rakastamisen käskystä ja koska hän pitää rakkauden kaksoiskäskyä, KAIKKEIN tärkeimpänä käskynä vaikkei sitä löydy edes dekalogista, on sen oltava lain kannalta merkittävä asia. Uskoakseni VT:n aikana nimen omaan dekalogi oli kaiken lain ydin ja keskus ja siten siinä olleet käskyt kaikkein tärkeimmät. Tämä jatkui ainakin suurin piirtein Jeesuksen kuolemaan asti. Tältä kannalta laissa tapahtui muutos; siis lain arvojen painottamisessa. Ennen lähes rituaaliset lait olivatkin nyt kaiken keskipisteenä ja ennen tärkeimmät dekalogin lait riippuvatkin nyt näissä ennen niin vähän kunnioitetuissa laeissa. Eikö se lekin merkittävä muutos?

        Jatkuu...

        Jatkuu...

        Voi olla, että muutos dekalogin ja rakkauden lain välillä tapahtui vain painotuksissa eikä silminnähden itse laissa mutta, Jeesuksen väitteen perusteella ja sen jälkeen saman asian painotuksen kautta niiden merkityksissä sitäkin enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkuu...

        Voi olla, että muutos dekalogin ja rakkauden lain välillä tapahtui vain painotuksissa eikä silminnähden itse laissa mutta, Jeesuksen väitteen perusteella ja sen jälkeen saman asian painotuksen kautta niiden merkityksissä sitäkin enemmän.

        Kysynkin nyt, että uskotko mieluummin kirkkosi opetuksiin vai Raamattuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Tekstisi osoittaa selvästi, että inhoat sapattia, joka on Herra päivä.

        Ei, vaan se sinun kommenttisi osoittaa vain kuinka huonosti tunnet Raamattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Tekstisi osoittaa selvästi, että inhoat sapattia, joka on Herra päivä.

        Pidätkö sinä sapatti-käskyä kaikkein suurimpana käskynä? Jeesus ei pitänyt. Ei edes toiseksi suurimpana. Lähimmäisen rakastamisesta teidän pitäisi saarnata, ja Jumalan! Ei minkään yksittäisen sapatti-käskyn, joka jää aivan näiden käskyjen varjoon!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. 10 käskyä = rakkauden kaksoiskäsky.

        Jos et tuota ymmärrä, että ymmärrä 10 käskyn sisältöä.

        Selitä millä perusteella 10 käskyn laki on erityisesti juuri rakkauden kaksoiskäsky.

        Kun 10 käskyn laki roikkuu profeettojen kanssa rakkauden kaksoiskäskystä ja on puutteellinen kun ei sisällä käskyinä kaikkia niitä Uuden testamentin käskyjä, jotka tämä kaksoiskäsky sisältää, niin miten ihmeessä voit keikauttaa tilanteen päälaelleen ja väittää, että rakkauden kaksoiskäsky roikkuu 10 käskyn laista?


    • Anonyymi

      Ei käskyjä tietenkään ole kumottu. Jumalan lapsille niitä ei vain lueta. He saavat lapseuden Hengessä eikä lain kirjaimessa. Laki tulee kiroukseksi niille, jotka sitä yrittävät noudattaa ja se on asetettu murhaajille sekä kaikenlaisille pahantekijöille osoittamaan sen että he ovat pahoja. Ei Jumalan lapsille suinkaan kertomaan, että he ovat laittomuuden tekijöitä.

      • Anonyymi

        Me kristityt emme noudata lakia.
        Laista kiihkoileminen on ellenismiä ja harhaoppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me kristityt emme noudata lakia.
        Laista kiihkoileminen on ellenismiä ja harhaoppia.

        Et noudata lakia? Olet siis lain rikkoja eli teet syntiä. Sen mukaan sinut tuomitaankin.


      • Anonyymi

        Ei se noinkaan ole. Pyhä Henki kirjoittaa lain ihmisen sydämeen.


    • Anonyymi

      Mutta emme riko lakia, vaan lain taulut on kirjoitettu sydämiimme. Elämme kuten Raamattu kertoo, miten UT kertoo uskovan elämästä eikä siten kuten harhaoppinen pakottaisi.

      • Anonyymi

        Kymmenen käskyn lain voi unohtaa kun rakastaa lähimmäistään ja Jumalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenen käskyn lain voi unohtaa kun rakastaa lähimmäistään ja Jumalaa.

        Ei voi. Se laki on yhtä pyhä ja ikuinen kuin Jumala itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenen käskyn lain voi unohtaa kun rakastaa lähimmäistään ja Jumalaa.

        Noinhan se paholainen haluaa ihmisten ajattelen, koska tuolla tavalla ei missään vaiheessa rakasta Jumalaa eikä lähimmäistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se paholainen haluaa ihmisten ajattelen, koska tuolla tavalla ei missään vaiheessa rakasta Jumalaa eikä lähimmäistään.

        Miten rakkautesi lähimmäisiin ilmenee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi. Se laki on yhtä pyhä ja ikuinen kuin Jumala itse.

        Toki voi! Ihminen, joka rakastaa Jumalaa ei tarvitse kymmenen käskyn lakia. Vai monestiko päivässä sinä toistelet tätä lakia? Montako kertaa päivässä rikot sitä niin, että pitää oikein erikseen miettiä, että rikonko lakia tällä kertaa tahallani vai vahingossa?

        Minun ei tarvitse muistaa koko lakia, koska se on kirjoitettu sydämeeni. Jos et ymmärrä mitä se tarkoittaa, et ymmärrä Raamattua. Mutta varmuuden vuoksi kerron sen nyt sinulle koska kommenttisi paljasti, ettet ymmärrä asiaa. Sydämeen kirjoitettu laki tarkoittaa seuraavaa...

        Roomalaiskirje 2:14-16
        "14. Kun pakanatkin, joilla ei ole lakia, tekevät luonnostaan, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. 15. Näin he osoittavat, että lain vaatimukset on kirjoitettu heidän sydämeensä, kun heidän omatuntonsakin todistaa ja heidän ajatuksensa yhdessä syyttävät tai myös puolustavat heitä 16. sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuomitsee ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta."

        Teen Jumalaa rakastavana luonnostani (automaattisesti) sen mitä laki vaatii, joten voin unohtaa koko lain. Laki on niitä varten, jotka tarvitsevat sitä muistuttamaan, että älä tee syntiä. Sellaisia, joilla on erityinen taipumus tehdä syntiä. Minä en tarvitse vaikka sorrunkin syntiin. Se, että toistelet lain pykäliä ja pidät niitä mielessäsi jatkuvasti ei muuta sitä faktaa, että niin sinä kuin minäkin teemme päivittäin syntiä.

        Lain voi kertakaikkiaan unohtaa. Me emme elä lain alla. Lain alla eläminen tarkoittaa juuri sitä, että joutuu hakemaan jatkuvasti laista tukea yrittääkseen pysyä vanhurskaana. Minun ei tarvitse. Kenenkään aidosti uudestisyntyneen ei tarvitse. Ehkä sinä et ole uudestisyntynyt tai sitten sinä tarvitset sitä edellä mainitusta syystä. Tietysti voi olla myöskin ettet tajua koko asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se paholainen haluaa ihmisten ajattelen, koska tuolla tavalla ei missään vaiheessa rakasta Jumalaa eikä lähimmäistään.

        Tuo kommenttisi paljastaa, ettet ymmärrä, mitä laki merkitsee.


    • Anonyymi

      Kristuksen evankeliumi on sisäänrakennettu jokaiseen ihmiseen. Raamatun tehtävä on kirkasta Jeesus sinussa, silloin evankeliumi resonoi ja valo syttyy.

      • Anonyymi

        Jos rikot kirkkosi 28 opinkohtaa vastaan....
        Et ole uskossa.


    • Anonyymi

      Systeemit ovat rajallisia henkilön Rajaton kirjain kuolettaa mutta Henki tekee eläväksi, kirkastakaa Jeesusta Kristusta.

    • Anonyymi

      Jumala on rakastava olento. Hän määräsi sapattina puita keränneen tapettavaksi.
      Sellaista jumalaa pitääkin kavahtaa ja vältellä viimeiseen asti.

      • Anonyymi

        Pakoon et pääse, vaikka mitä tekisit.


    • Anonyymi

      Vanhassa liitossa Jumala oli ankara ja vaatii sapatin pitämistä sekä muista käskyjä siitäkin syystä että Isaraelin kanssa oli uppiniskainen ja kääntyi heti pois Jumalasta kun se vain oli suinkin mahdollista. Siksi oli ankarat käskyt ja niistä ankarat seuraukset. Muussa tapauksessa meillä ei olisi uuttakaan liittoa jos Israel olisi täysin hairahtanut.

      Ankarat käskyt, sapatti ja kuolemanrangaistus siitä oli johdatuksensa uuteen liittoon. Ei tietenkään ole mitään järkeä, että Jumala olisi meille yhä samanlainen kuin mitä Israelille. Itseasiassa se on täysi mahdottomuus eikä meiltä voi edes vaatia käskyjen pitämistä eikä se tulisi missään muotoa edes onnistumaan. Jo pelkkä sapatin pitäminen jäisi varmasti puolitiehen ja kuolema korjaisi suurimman osan. Eikä lakia voi olla ellei ole sääntöjä miten sitä noudatetaan. Muutoinhan kaikki ovat lainnoudattajia omalla tavallaan.

      Vaikka se on monille niin vaikea ymmärtää, niin Kristuksessa meillä on uusi liitto sekä Hänessä me olemme uusi luommus, joka seuraa Häntä Hengessä ei lihan kautta kirjaimessa. Ei meille ole mitään hyötyä lain kiivailusta. Vain haittaa siinä, että siten meidän edestämme ei Kristus ole kuollut, vaan se on turhaa, kuten Paavai kirjoittaa. Mihin Kristusta tarvitaan jos saavutan vanhurskauden lain kautta?

      • Anonyymi

        "Muussa tapauksessa meillä ei olisi uuttakaan liittoa jos Israel olisi täysin hairahtanut."

        Sinulla taitaa olla väärä käsitys Jumalan kansasta. Israel oli täysin hairahtunut. Koko Vanhan testamentin aikana he jatkuvasti sortuivat palvelemaan epäjumalia hyläten ainoan yhden Jumalan. Israelin kansa ei ollut yksijumalainen vaan monijumalainen kansa. Uusi testamenttikin kertoo Jumalan epäonnistuneen kansansa kanssa, sillä kukaan ei pystynyt noudattamaan lakia. Kukaan ei pystynyt sitä täyttämään ennen Jeesusta.


      • Anonyymi

        Jokainen, joka puhuu Jumalan lakia vastaan, puhuu Jeesusta vastaan. Tiedä se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muussa tapauksessa meillä ei olisi uuttakaan liittoa jos Israel olisi täysin hairahtanut."

        Sinulla taitaa olla väärä käsitys Jumalan kansasta. Israel oli täysin hairahtunut. Koko Vanhan testamentin aikana he jatkuvasti sortuivat palvelemaan epäjumalia hyläten ainoan yhden Jumalan. Israelin kansa ei ollut yksijumalainen vaan monijumalainen kansa. Uusi testamenttikin kertoo Jumalan epäonnistuneen kansansa kanssa, sillä kukaan ei pystynyt noudattamaan lakia. Kukaan ei pystynyt sitä täyttämään ennen Jeesusta.

        Jumala ei ole epäonnistunut yhtään missään. Vika on tasan synnissä rypevässä ihmiskunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala ei ole epäonnistunut yhtään missään. Vika on tasan synnissä rypevässä ihmiskunnassa.

        Oletko oikeasti miettinyt asiaa koskaan Jumalan kannalta?

        Vanhan testamentin Jumala on inhimillisempi, kuin mitä uskovat todennäköisesti ajattelevat. Hän on kaiken yläpuolella ja kaikkivoiva mutta saman aikaan voimaton ihmisen omapäisyyttä vastaan. Jumala dynaamisesti muuttaa toimintatapojaan vastaamaan ihmisten toimintatapoja. Hän haluaa pitää hyvät välit ihmisiin ja ajattelee heidän parastaan mutta joutuu useaan otteeseen katumaan hyväuskoisuuttaan. Jumala ikään kuin kaipaa sparraaja kumppania, joka saa hänet toimimaan parhaan lopputuloksen löytämisessä ihmisten kanssa. Tämän Jumalan kanssa voi neuvotella lopputuloksesta ja hänet voi puhua ympäri pyörtämään päätöksensä. Onko Jumala liian sinisilmäinen vai eikö hän ymmärrä omien luomustansa luonnetta?

        Jumala tekee kokeiluja löytääkseen parhaan tavan olla interaktiivisessa suhteessaan heihin. Kun hän ei siinä onnistu, hän useaan otteeseen katuu luoneensa ihmiset. Hän kieltää Jumalan poikien sekaantumisen maan vaimoihin. Hän rajoittaa ihmisen elinikää. Ja kun hän ei saa aikaan haluamaansa formaattia, aloittaa hän alusta tuhoamalla ihmiset tulvallaan. Hän ikään kuin luo ihmiskunnan uudestaan vedenpaisumuksen kautta.

        Hän ei käytä mitään ihanne ihmisiä työkaluinaan ohjatessaan ihmiskuntaa. Hän käyttää kaksinnaijia, kuten Abramia ja pettäjiä kuten Esauta ja Jakobia, toistensa vihamiehiä. Ja tarinat jatkuvat kaksinnaimisella ja sukurutsalla. Jumala koettelee Aabrahamia pakottamalla tämän tappamaan lapsensa, joka selviää kuitenkin Jumalan mielenmuutoksen takia kuolemalta.

        Joosef on hemmoteltu ylimielinen kakara, joka kiusaa veljiään ja veljet antavat takaisin oikein olan takaa. Myöhemmin kun Joosef on jo vanhempi, hän päättää maksaa kalavelat oikein kunnolla takaisin. Hän koettelee veljiää, ilkeilee ja murtaa isänsä mielen pidättämällä nuorimman veljensä Egyptissä. Hän toteuttaa kamalia juonia veljiensä päiden menoksi. Lopulta kun perhe jälleen kohtaa, he vetävät kunnon kännit ja siitä toivuttuaan Joosef käyttää hyväksi valta-asemaansa ja tarjoaa isälleen ja veljilleen muita kansalaisia paremman aseman ja omaisuutta. Siis oikea mallikansalainen Jumalan silmissä. Daavid tappaa kaverinsa, aviomiehen ja makaa tämän vaimon. Koko Vanha testamentti on täynnä Jumalan lakia rikkovia rikollisia, joista Jumala sanoo pitävänsä erityisesti.

        Sitten tulee israelilaisten erämaavaellus, joka jo lähes alkumetreillä menee pieleen kun israelilaiset palaavat egyptiläisten epäjumalanpalvelustapojensa pariin ja tekevät kultaisen vasikan, jota he rupeavat palvomaan. Jumala uhkaa tuhota kansansa mutta Mooses saa neuvoteltua hänet muuttamaan mielensä. Tätä seuraa Jumalan kymmenet ja taas kymmenet epäonnistumiset israelin kansan kanssa, jotka venyttävät hänen kärsivällisyyttään. Jumala suuttuu, ja kiukuttelee kun ei saa omiaan ruotuun. Hän uhkailee israelilaisia ja sanoo tuhoanvansa heidät. Hän katuu useaan otteeseen luoneensa ihmiset. Tämän kaiken keskellä, välimiehenä on Mooses, joka ylikuormittuu työssään. Mooseksen mielenterveys järkkyy ja hän saa romahduksen. Kovan työuupumuksen seurauksena hänen työtehtäviään muutetaan kevyemmiksi ja hän jaksaa taas jatkaa.

        Jumala on aiemmin luvannut oman maitoa ja hunajaa tihkuvan maan israelilaisille mutta ei annakaan sitä luvatuille. Mooses saa jälleen tehdä kovan työn suostutellakseen Jumalaa tappamasta tai hylkäämästä israelilaisia. Jumala heltyy mutta suurin osa kansasta saa kuolla vanhuuteen ennen kuin israelilaisten jälkeläiset pääsevät luvattuun maahan. Mutta mikä on Mooseksen palkkio tästä kaikesta kovasta työstä? Palkkiota ei anneta. Mooses saa kuolla vanhuuteen näkemättä luvattua maata Joosuan ottaessa hänen työnsä.

        Koko vaellus tuohon maahan on Jumalalle yhtä koettelemusta koettelemuksen perään koko sen ajan Jumala yrittää etsiä uusia keinoja käsitellä ihmistä ja tehdä siitä sellaisen kuin hän haluaisi, onnistumatta siinä. Hän antaa lain, jota kansa ei kunnioita. Kansa pitää muita jumalia Jumalan rinnalla ja tekee pääosin niin kuin itseään huvittaa.  Ei siis ihme, että Jumala joutuu useaan otteeseen toteamaan, että hän katuu ihmisen luomista.

        Tianne ei kuitenkaan parane Joosuankaan aikoina. Vielä joosuan kirjan aikoihinkin israelilaiset palvelevat epäjumalia.
        Joosua 24:14-15
        "14. Pelätkää nyt Herraa, palvelkaa häntä nuhteettomasti ja uskollisesti ja poistakaa ne jumalat, joita isänne palvelivat virran tuolla puolella ja Egyptissä, ja palvelkaa te Herraa! 15. Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa, niin valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella: niitä jumaliako, joita teidän isänne palvelivat virran tuolla puolella, vai amorilaisten jumalia, joiden maassa te asutte. Mutta minä ja minun perheeni palvelemme Herraa."

        Loppujen lopuksi Israelin kansa pysyy monijumalaisena koko Vanhan testamentin ajanjakson ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko oikeasti miettinyt asiaa koskaan Jumalan kannalta?

        Vanhan testamentin Jumala on inhimillisempi, kuin mitä uskovat todennäköisesti ajattelevat. Hän on kaiken yläpuolella ja kaikkivoiva mutta saman aikaan voimaton ihmisen omapäisyyttä vastaan. Jumala dynaamisesti muuttaa toimintatapojaan vastaamaan ihmisten toimintatapoja. Hän haluaa pitää hyvät välit ihmisiin ja ajattelee heidän parastaan mutta joutuu useaan otteeseen katumaan hyväuskoisuuttaan. Jumala ikään kuin kaipaa sparraaja kumppania, joka saa hänet toimimaan parhaan lopputuloksen löytämisessä ihmisten kanssa. Tämän Jumalan kanssa voi neuvotella lopputuloksesta ja hänet voi puhua ympäri pyörtämään päätöksensä. Onko Jumala liian sinisilmäinen vai eikö hän ymmärrä omien luomustansa luonnetta?

        Jumala tekee kokeiluja löytääkseen parhaan tavan olla interaktiivisessa suhteessaan heihin. Kun hän ei siinä onnistu, hän useaan otteeseen katuu luoneensa ihmiset. Hän kieltää Jumalan poikien sekaantumisen maan vaimoihin. Hän rajoittaa ihmisen elinikää. Ja kun hän ei saa aikaan haluamaansa formaattia, aloittaa hän alusta tuhoamalla ihmiset tulvallaan. Hän ikään kuin luo ihmiskunnan uudestaan vedenpaisumuksen kautta.

        Hän ei käytä mitään ihanne ihmisiä työkaluinaan ohjatessaan ihmiskuntaa. Hän käyttää kaksinnaijia, kuten Abramia ja pettäjiä kuten Esauta ja Jakobia, toistensa vihamiehiä. Ja tarinat jatkuvat kaksinnaimisella ja sukurutsalla. Jumala koettelee Aabrahamia pakottamalla tämän tappamaan lapsensa, joka selviää kuitenkin Jumalan mielenmuutoksen takia kuolemalta.

        Joosef on hemmoteltu ylimielinen kakara, joka kiusaa veljiään ja veljet antavat takaisin oikein olan takaa. Myöhemmin kun Joosef on jo vanhempi, hän päättää maksaa kalavelat oikein kunnolla takaisin. Hän koettelee veljiää, ilkeilee ja murtaa isänsä mielen pidättämällä nuorimman veljensä Egyptissä. Hän toteuttaa kamalia juonia veljiensä päiden menoksi. Lopulta kun perhe jälleen kohtaa, he vetävät kunnon kännit ja siitä toivuttuaan Joosef käyttää hyväksi valta-asemaansa ja tarjoaa isälleen ja veljilleen muita kansalaisia paremman aseman ja omaisuutta. Siis oikea mallikansalainen Jumalan silmissä. Daavid tappaa kaverinsa, aviomiehen ja makaa tämän vaimon. Koko Vanha testamentti on täynnä Jumalan lakia rikkovia rikollisia, joista Jumala sanoo pitävänsä erityisesti.

        Sitten tulee israelilaisten erämaavaellus, joka jo lähes alkumetreillä menee pieleen kun israelilaiset palaavat egyptiläisten epäjumalanpalvelustapojensa pariin ja tekevät kultaisen vasikan, jota he rupeavat palvomaan. Jumala uhkaa tuhota kansansa mutta Mooses saa neuvoteltua hänet muuttamaan mielensä. Tätä seuraa Jumalan kymmenet ja taas kymmenet epäonnistumiset israelin kansan kanssa, jotka venyttävät hänen kärsivällisyyttään. Jumala suuttuu, ja kiukuttelee kun ei saa omiaan ruotuun. Hän uhkailee israelilaisia ja sanoo tuhoanvansa heidät. Hän katuu useaan otteeseen luoneensa ihmiset. Tämän kaiken keskellä, välimiehenä on Mooses, joka ylikuormittuu työssään. Mooseksen mielenterveys järkkyy ja hän saa romahduksen. Kovan työuupumuksen seurauksena hänen työtehtäviään muutetaan kevyemmiksi ja hän jaksaa taas jatkaa.

        Jumala on aiemmin luvannut oman maitoa ja hunajaa tihkuvan maan israelilaisille mutta ei annakaan sitä luvatuille. Mooses saa jälleen tehdä kovan työn suostutellakseen Jumalaa tappamasta tai hylkäämästä israelilaisia. Jumala heltyy mutta suurin osa kansasta saa kuolla vanhuuteen ennen kuin israelilaisten jälkeläiset pääsevät luvattuun maahan. Mutta mikä on Mooseksen palkkio tästä kaikesta kovasta työstä? Palkkiota ei anneta. Mooses saa kuolla vanhuuteen näkemättä luvattua maata Joosuan ottaessa hänen työnsä.

        Koko vaellus tuohon maahan on Jumalalle yhtä koettelemusta koettelemuksen perään koko sen ajan Jumala yrittää etsiä uusia keinoja käsitellä ihmistä ja tehdä siitä sellaisen kuin hän haluaisi, onnistumatta siinä. Hän antaa lain, jota kansa ei kunnioita. Kansa pitää muita jumalia Jumalan rinnalla ja tekee pääosin niin kuin itseään huvittaa.  Ei siis ihme, että Jumala joutuu useaan otteeseen toteamaan, että hän katuu ihmisen luomista.

        Tianne ei kuitenkaan parane Joosuankaan aikoina. Vielä joosuan kirjan aikoihinkin israelilaiset palvelevat epäjumalia.
        Joosua 24:14-15
        "14. Pelätkää nyt Herraa, palvelkaa häntä nuhteettomasti ja uskollisesti ja poistakaa ne jumalat, joita isänne palvelivat virran tuolla puolella ja Egyptissä, ja palvelkaa te Herraa! 15. Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa, niin valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella: niitä jumaliako, joita teidän isänne palvelivat virran tuolla puolella, vai amorilaisten jumalia, joiden maassa te asutte. Mutta minä ja minun perheeni palvelemme Herraa."

        Loppujen lopuksi Israelin kansa pysyy monijumalaisena koko Vanhan testamentin ajanjakson ajan.

        Jumala vaikuttaa aikamoiselta vätykseltä ja tumpelolta, joka ei oikein tiedä, mitä tekee. Ihmisten täytyy selittää toisilleen, mitä se Jumala on kulloinkin ajatellut ja jokaisella näyttää olevan erilaiset käsitykset Jumalan mielenliikkeistä ja motiiveista.

        Temisistään Jumala on kirjoituttanut ihmisillä ristiriitoja ja virheitä vilisevän kirjan, johon uskomalla ihminen voi sitten selviytyä Jumalan tulevalta vihalta, kun eivät ole ymmärtäneet Hänen tahtoaan oikein.

        Valitettavasti vain kaikilla ei ole ollut mahdollisuutta edes saada tuota kirjaa käsiinsä, mutta toisaalta, eipä sillä juurikaan ole väliä, koska vain harva on niin välkky, että saisi selville, mikä siinä kirjassa on totta ja mikä väärennöstä. Sen selville saamiseksi pitäisi osata vähintään hepreaa, aramea ja kreikkaa sekä olla perillä tuon ajan kulttuurista.

        No useimmilta maapallon asukkailta puuttuu nämä tiedot ja taidot, joten ei ihme, että he päätyvät joko tallattaviksi maan tomuun tai helvettiin ikuisesti piinattavaksi. Monilla kaikki voimavarat menevät elämästä hengissä selviytymiseen, joten ei paljon aikaa ja energiaa jää pelastusopin tutkimiseen, jos nyt on käynyt niin hyvä tuuri, että ylipäänsä on saanut tuon Jumalan tahtosta ja sekavista mielenliikkeistä kertovan kirjan käsiinsä.


    • Anonyymi

      10 käskyä = rakkauden kaksoiskäsky.

      Noin se vain on, vaikka täällä mitä muuta väitettäisiin.

    • Jumalan 10- käskyä ovat Adventtikirkossa voimassa uudessakin liitossa -10- käskyä opettavat ne arvot millä voidaan erottaa ja tietää mikä on syntiä.

      "Uusi käsky" jonka Jeesus antoi on yhteenveto noista kymmenestä!

      Kymmenen perustuu kahteen arvoon;
      1. Jumalan rakastamiseen
      2. Lähimmäisten rakastamiseen

      - Kyse on siis samasta asiasta!

      __ Adventtikirkon 28 -opinkohtaa kuvaavat kirkon arvoja joista ei voi poiketa.

      28- opinkohtaa kerrotaan ennen kuin uusia jäseniä otetaan, että 28- ei tulisi liian suurena kulttuurishokkina.

      Kirkko ei siis kirjoita noista arvoista poikkeavaa teologiaa missään.

      Kirkko pitää aina kiinni 28- arvostaan kaikessa päätöksenteossa.

      >>> Kun asia on näin, niin 28- opinkohtaa = ovat kirkon arvot.

      • Anonyymi

        "Kyse on siis samasta asiasta!"

        Kyse ei ole samasta asiasta mutta sitä adventistit silti opettavat. Kun he keskittyvät vain kymmenen käskyn noudattamiseen, rakkauden kaksoiskäskystä, joka on Jeesuksen mukaan tärkeämpi kuin kymmenen käskyä, tulee toisarvoisempi. Se näkyy kyllä kirkon toiminnassa kun lähes kukaan ei käy katsomassa sairaita, leskiä, orpoja ja vankeja. Se näkyy laupiaitten samarialaisten puutteena. Adventistit tunnetaan siitä, että heillä on totuutensa. Heitä ei tunneta siitä, että heillä olisi rakkaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyse on siis samasta asiasta!"

        Kyse ei ole samasta asiasta mutta sitä adventistit silti opettavat. Kun he keskittyvät vain kymmenen käskyn noudattamiseen, rakkauden kaksoiskäskystä, joka on Jeesuksen mukaan tärkeämpi kuin kymmenen käskyä, tulee toisarvoisempi. Se näkyy kyllä kirkon toiminnassa kun lähes kukaan ei käy katsomassa sairaita, leskiä, orpoja ja vankeja. Se näkyy laupiaitten samarialaisten puutteena. Adventistit tunnetaan siitä, että heillä on totuutensa. Heitä ei tunneta siitä, että heillä olisi rakkaus.

        Vanhassa liitossa ei ollut rakkauden kaksoisläskyä. Jeesus antoi rakkauden lain ja monia muita siihen perustuvia käskyjään. Rakkauden lakiin kuuluu muita käskyjä. Näitä käskyjä ei ole Vanhassa testamentissa. Moni adventisti luulee, että 10 käskyn laki olisi sama kuin rakkauden laki mutta kun uskova tutkii ITSE Raamattua, niin hän voi huomata, että se ei ole sama laki. Kerropa missä kohtaa kymmenen käskyn laissa lukee, että rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi? Tai Älä katso henkilöön? Älä katso henkilöön on nimittäin yksi rakkauden lain kohdista, samoin rakasta lähimmäistäsi.

        Kymmenen käskyn laki oli kuin pieru erämaassa verrattuna Jeesuksen rakkauden lakiin. Niin mitätön se oli. Kun 10 käskyn laki tuomitsi siitä, jos rikoit sitä vastaan, rakkauden laki tuomitsee jo siitäkin jos et tee mitään: "Minkä jätit tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen jätit tekemättä minulle".

        Adventistit eivät tunnista rakkauden lakia. Sen tähden he keskittyvät epäolennaiseen: erinäisiin totuuksiinsa, jotka eivät ole Jeesukselle niin tärkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyse on siis samasta asiasta!"

        Kyse ei ole samasta asiasta mutta sitä adventistit silti opettavat. Kun he keskittyvät vain kymmenen käskyn noudattamiseen, rakkauden kaksoiskäskystä, joka on Jeesuksen mukaan tärkeämpi kuin kymmenen käskyä, tulee toisarvoisempi. Se näkyy kyllä kirkon toiminnassa kun lähes kukaan ei käy katsomassa sairaita, leskiä, orpoja ja vankeja. Se näkyy laupiaitten samarialaisten puutteena. Adventistit tunnetaan siitä, että heillä on totuutensa. Heitä ei tunneta siitä, että heillä olisi rakkaus.

        Varmaan saisi olla enemmän niitä jotka tekevät katu työtä ja vankila ja niin edespäin.
        Erkki Hämäläinen oli vankila lähetti ja teki arvokasta työtä. Etkö sinä voisi alkaa tekemään vankila ja katu evankeliointia. ja innostaa muitakin.
        Siunausta sinulle ja työhösi !

        advariveli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan saisi olla enemmän niitä jotka tekevät katu työtä ja vankila ja niin edespäin.
        Erkki Hämäläinen oli vankila lähetti ja teki arvokasta työtä. Etkö sinä voisi alkaa tekemään vankila ja katu evankeliointia. ja innostaa muitakin.
        Siunausta sinulle ja työhösi !

        advariveli.

        Hei,

        Minulla on evankeliumin parissa oma iso missioni.

        Ystävällisin siunausterveisin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan saisi olla enemmän niitä jotka tekevät katu työtä ja vankila ja niin edespäin.
        Erkki Hämäläinen oli vankila lähetti ja teki arvokasta työtä. Etkö sinä voisi alkaa tekemään vankila ja katu evankeliointia. ja innostaa muitakin.
        Siunausta sinulle ja työhösi !

        advariveli.

        Lisäys;

        Olen muuten aikanaan jakanut Raamattuopiston mainoksia 2,3 kertaa 70 000 asukkaan kotikaupunkini jokaisen postilaatikon.

        Taitaa siitä noin 25 000 mainoskorttia olla saldo ainakin.


      • Anonyymi
        Piruntorjuntabunkkeri kirjoitti:

        Hei,

        Minulla on evankeliumin parissa oma iso missioni.

        Ystävällisin siunausterveisin

        Hienoa kuulla!


    • Lisäys siihen mitä äsken kirjoitin;

      >> Herran päivän- viikon seitsemännen päivän asiat sisältyvät Jumalan rakastamiseen.

      • Anonyymi

        Onko 28 opinkohtaa 10 Moseksen lainkäskyn selitystä?


    • Suuri uusi käsky ; ? Matt 22:34-40, Mark 12:28-34;

      ”Älkää luulko että minä olen tullut lakia ja profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.” (Matt 5:17-18)

      Jeesus kehotti rakastamaan. (Joh 15:10-17) Lainopettaja kysyi Jeesukselta mitä pitäisi tehdä että perisi iankaikkisen elämän? (Luuk 10:25-37) Jeesus vastasi: ”Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?” Lainopettaja vastasi:
      ”Mies vastasi: Rakasta Herraa Jumalaasi koko sydämestäsi ja koko sielustasi koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”
      Jeesus opetti lähimmäisrakkauden osoittamista katsomatta ihmisen asemaan. Jeesus kehotti katsomaan kymmenen käskyn moraalilakia. Laki opettaa miten Jumalaa ja lähimmäisiä rakastetaan. (2 Moos 20:1-18, 5 Moos 5:1-22)

      ”Laista ei häviä piirtokaan, ennemmin katoavat taivas ja maa;" Luuk 16:17.

      Tarvitsemme lain suuria periaatteita. Laki on tullut koko ihmiskunnalle opettamaan synnin; Room 6-22-23.

      Ø 2 Joh 5-6, Joh 14:15-21, Gal 5:22-24, 1 Tim 1:5, 1 Tess 4:9, Ef 3:17-18.

      "Uusi käsky on tiivistelmä/yhteenveto kymmenestä käskystä.
      >>>> Sama tiivistelmä esiintyy heti lain antamisen jälkeen 5 Moos 6 luvussa.

    • Suuri uusi käsky ; ? Matt 22:34-40, Mark 12:28-34;

      ”Älkää luulko että minä olen tullut lakia ja profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.” (Matt 5:17-18)

      Jeesus kehotti rakastamaan. (Joh 15:10-17) Lainopettaja kysyi Jeesukselta mitä pitäisi tehdä että perisi iankaikkisen elämän? (Luuk 10:25-37) Jeesus vastasi: ”Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?” Lainopettaja vastasi:
      ”Mies vastasi: Rakasta Herraa Jumalaasi koko sydämestäsi ja koko sielustasi koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”
      Jeesus opetti lähimmäisrakkauden osoittamista katsomatta ihmisen asemaan. Jeesus kehotti katsomaan kymmenen käskyn moraalilakia. Laki opettaa miten Jumalaa ja lähimmäisiä rakastetaan. (2 Moos 20:1-18, 5 Moos 5:1-22)

      ”Laista ei häviä piirtokaan, ennemmin katoavat taivas ja maa;" Luuk 16:17.

      Tarvitsemme lain suuria periaatteita. Laki on tullut koko ihmiskunnalle opettamaan synnin; Room 6-22-23.

      Ø 2 Joh 5-6, Joh 14:15-21, Gal 5:22-24, 1 Tim 1:5, 1 Tess 4:9, Ef 3:17-18.

      "Uusi käsky on tiivistelmä/yhteenveto kymmenestä käskystä.
      >>>> Sama tiivistelmä esiintyy heti lain antamisen jälkeen 5 Moos 6 luvussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe