Parhaiten säilynyt lauluääni

Kenellä rock-ja heavylaulajalla on kaikkein parhaiten säilynyt lauluääni vuosien saatossa? Itse sanoisin, että Paul Rodgersilla (Free/Bad Company), Glenn Hughesilla (Trapetze/Deep Purple/sooloura) ja Miljenko Matijevicilla (Steelheart), nämä ainakin tulee nyt mieleen. Viimeaikoina olen katsonut Youtubesta kun Glenn Hughes vetää ja kyllä hän ainakin vielä 50-vuotiaana ja vähän yli 60-vuotiaana laittoi kappaleita halki poikki ja pinoon ja kohotteli äänellään korkeuksiin ja äsken katsoin kun Miljenko Matijevic lauloi (taisi olla pätkässä yli 50-kymppinen) ja pääsi ihan sujuvasti korkealle, aivan kuin nuorena.

Ronnie James Diollakin ääni säilyi jotakuinkin muuttumattomana elämän loppuun asti ja Rob Halfordkin pystyy yhä laulamaan ihan jees, vaikka aika on syönnyt hänen ääntään jonkin verran eikä mies enää pääse niin korkealle kuin parhaimina aikoinaan ja Geddy Leelläkin on tainnut ääni vähän madaltua ajan saatossa.

3

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Blackie Lawlessin ääni on edelleen rock. Toki tummuutta tullut iän myötä, mutta edelleen tarpeeksi räkäinenkin tarvittaessa. Nykyään äänessään myös enemmän tunnetta ja siten syvyyttä tullut lisää, ja voisipa sen myötä sanoa, että Blackien ääni on jopa parantunut, mutta nämähän ovat makuasioita; kuka kaipaa sitä herkempää sävyä, kuka räkärock -ääntä.

    • Olen ihan pyörällä päästäni, kun viimeisten viikkojen ja kuukausien aikana olen kuunnellut niin hyvää musiikkia ja todella hyvä äänisten laulajien laulamana. Ensiksikin Rob Halford. Siinä olis ollu jo tarpeeks sitä, että menee sanattomaks hänen äänialastaan ja siitä miten hän sitä käytti ollessaan nuorempi, mutta ei. Pitähän mun sitten muistuttaa itseäni siitä millainen ääni David Coverdalella oli nuorena ja sen jälkeen olin ihan myyty. Ja siinäkään ei vielä kaikki. Pitihän mun sitten ruveta kuuntelemaan Coverdalen Purplen aikaisen työkaverin Glenn Hughesin musiikkia ja taas olin suorastaan järkyttynyt (positiivisessa mielessä) miehen äänestä ja siitä, että hänellä on vieläkin taito jotakuinkin tallella. Ja kaiken huippu ja kruunu on tähän mennessä ollut Miljenko Matijevic. Tällä miehellä oli nuorena uskomaton ääniala ja hän pystyi tekemään äänellään melkein mitä vaan. Ja vieläkin osaa laulaa (tosin nykyään ei pääse enää aivan yhtä korkeelle ja se ei tapahdu enää ihan yhtä vaivattomasti). Että näinpä. Tosin on sitten sellaisiakin laulajia, joilla oli nuorena hyvä ääni kuten Sebastian Bach (Skid Row) ja Geoff Tate (Queenryche) ja pidän ainakin ensiksi mainitun äänestä (tosin sitä en tiedä miten heillä on ääni muuttunut ajan saatossa) ja Robert Plant (Plantilla ääni on muuttunut ajan kuluessa, mutta mies on keksinyt aina tavan tulkita musiikkia sen hetkisellä äänellään, pisteet siitä).

    • Niin kuin jo mainitsin, niin Glenn Hughesilla ääni on vielä tallella ja jopa parantunut iän karttuessa. Mies vetää vielä 70-vuotiaana ihan kuin iän kertymisestä ei olisi tietoakaan ja Paul Rodgerskin laittaa kappaleet halki poikki ja pinoon. Myös Smokien alkuperäinen laulaja Chris Norman (nyt 70-vuotias) laulaa yhä kuin entisinä nuoruuden aikoinaan tai ainakin melkein. He pystyvät vielä laulamaan myös vanhoja kappaleitaan. Supermiehiä.

      Sen sijaan Robert Plantilla on entinen kuuluisa ääni jo suurimmaksi osaksi kadonnut. Silti mies vain porskuttaa eteenpäin musiikin kentällä, sillä hän on keksinyt keinon tulkita musiikkia, eikä yritä laulaa vanhoja kappaleitaan kuten Zeppelinin aikoina ja tiedostaakin sen, ettei kykene enää samaan kuin ennen.

      Sitten David Coverdalella taas valitettavasti ääni on jo aika lailla ruostunut. Silti mies pysyttelee musiikin parissa (no, jos on paloa ja intoa riittää niin eihän sitä voi kieltääkään) ja yrittää myös laulaa vanhoja kappaleitaan ja etenkin levyjen "1987" ja "Slip of the tongue" biisejä. Joskus, kun hän yrittää laulaa hieman korkeammalle se ei kuulosta enää kauhaen hyvältä. Alarekisteri vielä menee ihan jees. Nuorena oli todella hyvä laulaja, mutta nyt ei enää oikein lähde mikä harmi. Mutta mies ei taida aina kauheasti tiedostaa sitä, että lauluääni on enemmän tai vähemmän ruostunut eikä fanit tunnu välittävän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe