Pahus tuli tilattua uusi hybridi

Anonyymi

...ja nyt vasta kuulin että joissakin hybrideissä on käynistyminen estetty liian kovilla pakkasilla. Kun asun täällä melkein napapiirillä, niin mistä nyt sitten tiedän että uudella autollani voi lähteä liikenteeseen pakkasaamuinakin?

Nimim: A250e

39

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitten körötellään ihan polttomootttorin avulla niinkuin ennenkin. Jos sekään ei onnistu, täytyy odotella lauhempia kelejä.

    • Anonyymi

      Pidät auton latauksessa eli lämmityksessä, niinhän pidät pelkkää bensa-autoakin.

    • Anonyymi

      Nyrkkisääntönä: noita hybridejä tai täyssähköjä ostavilla pitää olla lämmin talli sekä kotona että työpaikalla. Varsinkin pohjoisessa. Muuten tulee ongelmia.

      • Anonyymi

        Akut on eristetty ja lämmitetty, auto lämpeää kaksi kertaa nopeammin kuin paras polttis ja sähkömoottori toimii moitteetta sellaisissa pakkasissa joissa mikän polttis ei edes pyörähdä.

        Mitä kylmemmät olosuhteet, sitä varmemmin käyttövimana on sähkö ja sähkömoottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut on eristetty ja lämmitetty, auto lämpeää kaksi kertaa nopeammin kuin paras polttis ja sähkömoottori toimii moitteetta sellaisissa pakkasissa joissa mikän polttis ei edes pyörähdä.

        Mitä kylmemmät olosuhteet, sitä varmemmin käyttövimana on sähkö ja sähkömoottori.

        Eikö vihreät tiedä, että ilmasto lauhtuu koko ajan ja tulevaisuudessa jo Itämeren rannalla kasvaa palmuja. Visbyssähän on jo sellainen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut on eristetty ja lämmitetty, auto lämpeää kaksi kertaa nopeammin kuin paras polttis ja sähkömoottori toimii moitteetta sellaisissa pakkasissa joissa mikän polttis ei edes pyörähdä.

        Mitä kylmemmät olosuhteet, sitä varmemmin käyttövimana on sähkö ja sähkömoottori.

        Entä se toimintamatka pakkasella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä se toimintamatka pakkasella?

        Viime talvena TM testasi useita sähköautoja kuukauden verta Lapissa. Ei niissä mitään ongelmia esiintynyt. 10 asteen pakkanen kutistaa rangea noin 25% eli se ei ole ongelma. estissa olleilla autoilla pääsi edelleen noin 300km matkan.
        Sähköautot kehittyvät tällä saralla koko ajan, Esim kaikissa VW/Skoda/Audi/Seateissa on lämpöpumppu ja akkujen eristys/lämmitys vakiona. Tällöin akut ovat aina lämpimät ja auton lämmitys ei vie paljoa energiaa.

        Oisko teidän dissaajien aika keksiä pikkuhiljaa jotain oikeaa aihetta eikä toistella näitä jo täysin vanhentuneita horinoita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime talvena TM testasi useita sähköautoja kuukauden verta Lapissa. Ei niissä mitään ongelmia esiintynyt. 10 asteen pakkanen kutistaa rangea noin 25% eli se ei ole ongelma. estissa olleilla autoilla pääsi edelleen noin 300km matkan.
        Sähköautot kehittyvät tällä saralla koko ajan, Esim kaikissa VW/Skoda/Audi/Seateissa on lämpöpumppu ja akkujen eristys/lämmitys vakiona. Tällöin akut ovat aina lämpimät ja auton lämmitys ei vie paljoa energiaa.

        Oisko teidän dissaajien aika keksiä pikkuhiljaa jotain oikeaa aihetta eikä toistella näitä jo täysin vanhentuneita horinoita?

        Lämpöpumppua ei autoissa voi käyttää kovin kylmillä keleillä. Ulkokennon sulattaminen ajoviimassa ei vaan onnistu. Kovimmilla pakkasilla mennään vastuslämmityksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime talvena TM testasi useita sähköautoja kuukauden verta Lapissa. Ei niissä mitään ongelmia esiintynyt. 10 asteen pakkanen kutistaa rangea noin 25% eli se ei ole ongelma. estissa olleilla autoilla pääsi edelleen noin 300km matkan.
        Sähköautot kehittyvät tällä saralla koko ajan, Esim kaikissa VW/Skoda/Audi/Seateissa on lämpöpumppu ja akkujen eristys/lämmitys vakiona. Tällöin akut ovat aina lämpimät ja auton lämmitys ei vie paljoa energiaa.

        Oisko teidän dissaajien aika keksiä pikkuhiljaa jotain oikeaa aihetta eikä toistella näitä jo täysin vanhentuneita horinoita?

        Nää dissaajathan on niitä samoja, joiden mielestä autolla ei talvella voi ajaa, jos siinä ei ole nastarenkaita alla. Väärät uskomukset istuvat syvässä ja tuntuvat periytyvän isiltä pojille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpöpumppua ei autoissa voi käyttää kovin kylmillä keleillä. Ulkokennon sulattaminen ajoviimassa ei vaan onnistu. Kovimmilla pakkasilla mennään vastuslämmityksellä.

        Ei kovimmillakaan pakkasilla tule silloin muita seuraamuksia kuin rangen lyhentyminen jonkin verran. Eikä sekään mitenkään dramaattista ole.

        Ja kun katsotaan sitä missä sähköautot Suomessa ostetaan ja missä niillä ajetaan niin tämä on yksi hyttysen kusi Saharassa. Jos kerran talvessa on sellainen päivä että virtaa menee vähän enemmän kun lämpöpumppua ei voi käyttää niin mitä sitten. Auto on edelleen lämmin ja perille pääsee joka tapauksessa.
        Pidän näitä "talvella hyytyy" kommenttaja kovin keinotekoisina nillityksinä joilla ei ole mitään käytännön merkitystä. Miksi edes vaivautua nillittämään tyhjästä asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut on eristetty ja lämmitetty, auto lämpeää kaksi kertaa nopeammin kuin paras polttis ja sähkömoottori toimii moitteetta sellaisissa pakkasissa joissa mikän polttis ei edes pyörähdä.

        Mitä kylmemmät olosuhteet, sitä varmemmin käyttövimana on sähkö ja sähkömoottori.

        Miten kertomuksesi liittyy hybridin käyttöön pakkasella ?


    • Anonyymi

      Onko totta
      Etkö t iåosiaan tiennyt että sähköau to ei yoimi pakkasella ilman sähköö.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti ei toimi kaikki sähkön kanssakaan.


    • Anonyymi

      Tarkistitko myös kulutuksen tyhjällä akulla? Monestihan se on korkeampi kuin pelkässä polttomoottoriautossa koska akut ja hybridijärjestelmä tuo reilusti lisää painoa. Pahimmassa tapauksessa mennään plugarilla suurin osa talvesta 8l/100 kulutuksella kun ei kulje sähköllä pakkasilla ja vastaava polttomoottori voi viedä vain 7l/100.

      Taas yksi syy miksi itselataava on järkevämpi, siinä ei kulutus koskaan nouse korkeammaksi kuin polttomoottorilla koska itselatausjärjetelmän ansiosta aina pystyy käyttämään mottoria mahdollisimman korkealla hyötysuhteella.

      • Anonyymi

        Jos haluaa osaoptimoida autonsa poikkeusolosuhteiden perusteella niin se on tietysti oma valinta. Kun lasketaan koko vuoden päivät yhteen niin plugari on selkeästi parempi vaihtoehto.
        Tämä korostuu täällä etelässä missä ajetaan valtaosa Suomen kilometreistä. Viime talvenakaan ei ollut yhtään kuukautta jossa keskilämpötila olisi ollut pakkasen puolella.
        Pitkän ajana tilastoissakaan (60-luvulta lähtien) ei löydy kuukautta jolloin keskilämpötila olisi alle miinus viisi.
        Lapissa on tietysti eri juttu mutta kun pitää mielessä että Lapissa ostetaan vuodessa noin 3.000 autoa ja Uudellamaalla reilut 50.000 niin saadaan painoarvot kohdilleen. Lappilaisilla on tapa yliorostaa omia juttujaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluaa osaoptimoida autonsa poikkeusolosuhteiden perusteella niin se on tietysti oma valinta. Kun lasketaan koko vuoden päivät yhteen niin plugari on selkeästi parempi vaihtoehto.
        Tämä korostuu täällä etelässä missä ajetaan valtaosa Suomen kilometreistä. Viime talvenakaan ei ollut yhtään kuukautta jossa keskilämpötila olisi ollut pakkasen puolella.
        Pitkän ajana tilastoissakaan (60-luvulta lähtien) ei löydy kuukautta jolloin keskilämpötila olisi alle miinus viisi.
        Lapissa on tietysti eri juttu mutta kun pitää mielessä että Lapissa ostetaan vuodessa noin 3.000 autoa ja Uudellamaalla reilut 50.000 niin saadaan painoarvot kohdilleen. Lappilaisilla on tapa yliorostaa omia juttujaan.

        Joo ei se mitään jos omalle kohdalle sattuu, että toisinaan jää metsätaipaleelle, varsinkaan kun sitä sattuu vain kovimmilla pakkasilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ei se mitään jos omalle kohdalle sattuu, että toisinaan jää metsätaipaleelle, varsinkaan kun sitä sattuu vain kovimmilla pakkasilla.

        No mites sillä plugarilla jäisi sinne metsätaipaleelle jotenkin helpommin kuin bensa-autolla tai latauskyvyttömällä? Jos autossa on jompaakumpaa, Sähköä tai bensaa, niin se kulkee.

        Sun jutuissasi ei ole mitään logiikkaa.


      • Anonyymi

        Ai jaa, onko joku plug-in hybridi ei itselataava, en tiennytkään, mikä merkki ja mikä malli?


    • Pidemmillä pakkaskausina tavanomainen polttomoottoriauto jää tielle useimmiten akun hyydyttyä.

      Näissä autoissa pitäisi myös olla mahdollisuus akun lämpimänä pitämiseen, kuten sähköautoissa ja useimmissa hybrideissä. Iso, lämmin akku olisi suureksi hyödyksi pakkaskausina myös vanhemmissa konstruktioissa.

      • Anonyymi

        Mulla on akun hyytyminen tapahtunut aina kotipihassa yön aikana, eli aamulla ei ole jaksanut lähteä käyntiin. Mutta sitten kun on saanut kerran startattua, ei matkan ainana ole enää alkanut hyytyilemään. Ja töistäkin on päässyt pois lähtemään illalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on akun hyytyminen tapahtunut aina kotipihassa yön aikana, eli aamulla ei ole jaksanut lähteä käyntiin. Mutta sitten kun on saanut kerran startattua, ei matkan ainana ole enää alkanut hyytyilemään. Ja töistäkin on päässyt pois lähtemään illalla.

        Tai no, aina ja aina, onkohan tuota nyt pari kertaa sattunut reilun 30 vuoden aikana. Toisella kertaa hankin uuden akun ja toisella vaan latasin lämpötolpasta ja ajelin vähän ylimääräistä lenkkiä, kun "hyytyminen" johtui siitä että oli jäänyt takapenkkiläisen sisävalo päälle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on akun hyytyminen tapahtunut aina kotipihassa yön aikana, eli aamulla ei ole jaksanut lähteä käyntiin. Mutta sitten kun on saanut kerran startattua, ei matkan ainana ole enää alkanut hyytyilemään. Ja töistäkin on päässyt pois lähtemään illalla.

        Paljon veemäisempi on se tilanne, että saa auton käyntiin ja liikkeelle, mutta akku ei ota hyytyneenä virtaa vastaan, joten auto sammuu kivasti muutaman kilometrin päähän.

        Näitä sattuu erityisen paljon autoissa, joissa on polttoaineella toimiva sisätilanlämmitin, mikä vie virran akusta ajan mittaan salakavalasti pätkäajossa muutaman päivän aikana siten, että lopulta akku hyytyy.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Paljon veemäisempi on se tilanne, että saa auton käyntiin ja liikkeelle, mutta akku ei ota hyytyneenä virtaa vastaan, joten auto sammuu kivasti muutaman kilometrin päähän.

        Näitä sattuu erityisen paljon autoissa, joissa on polttoaineella toimiva sisätilanlämmitin, mikä vie virran akusta ajan mittaan salakavalasti pätkäajossa muutaman päivän aikana siten, että lopulta akku hyytyy.

        No on kyllä joo. Ei ole itsellä ollut sellaista lämmitintä, joka lienee ehkä siltä osin onnekseni koitunut. Onhan se mukavampi ihan vaan kotipihasta lainata vaimon Escorttia ja lähteä Motonettiin ostamaan uutta akkua kuin jäädä jonnekin tien varteen hytisemään.


      • Anonyymi

        Täyden uudenveroisen akun jäätymispiste on n. -70 astetta. Jos varausaste pudonnut noin 40 prosenttiin akku jäätyy -25 asteessa. ja lähes tyhjä akkukin kestää vielä -10 pakkasastetta.

        Eli kun tarkistaa säännöllisin väliajoin akun kunnnon esim. yleismittarilla ja pitää varasutason vähintään 50%:ssa voi Suomen talvissa ajella huoletta polttiksilla. Ennemmin nuo hybridit ja sähköautot hyytyy pakkasessa, joissa on enemmin elektoniikkaa ja sähköä vaativia laitteita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täyden uudenveroisen akun jäätymispiste on n. -70 astetta. Jos varausaste pudonnut noin 40 prosenttiin akku jäätyy -25 asteessa. ja lähes tyhjä akkukin kestää vielä -10 pakkasastetta.

        Eli kun tarkistaa säännöllisin väliajoin akun kunnnon esim. yleismittarilla ja pitää varasutason vähintään 50%:ssa voi Suomen talvissa ajella huoletta polttiksilla. Ennemmin nuo hybridit ja sähköautot hyytyy pakkasessa, joissa on enemmin elektoniikkaa ja sähköä vaativia laitteita.

        Sähköautoissa ja useimmissa hybrideissä on lämmitettävät akut eristetyissä koteloissa. Akun lämpimänä pitäminen ei vaadi paljoa energiaa.



        Ei sähköauto pakkaseen hyydy. ; )


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Sähköautoissa ja useimmissa hybrideissä on lämmitettävät akut eristetyissä koteloissa. Akun lämpimänä pitäminen ei vaadi paljoa energiaa.



        Ei sähköauto pakkaseen hyydy. ; )

        Ja mistäköhän se sähköauto ottaa virran akun lämmitykseen jos auto on jossain susirajan takana missä ei ole sähköverkkoa eikä latauspisteitä ?? Ottaako se sen lämmitykseen tarvittavan virran ajoakuista vai onko niissä montakin 12v akkua pitämään sen toisen akun lämpimänä.?

        Polttomoottoriautossa akku alkaa lataantumaan heti kun auton käynnistää. Sähköautolla pitää tietääkseni ajaa että 12v akusto lataantuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistäköhän se sähköauto ottaa virran akun lämmitykseen jos auto on jossain susirajan takana missä ei ole sähköverkkoa eikä latauspisteitä ?? Ottaako se sen lämmitykseen tarvittavan virran ajoakuista vai onko niissä montakin 12v akkua pitämään sen toisen akun lämpimänä.?

        Polttomoottoriautossa akku alkaa lataantumaan heti kun auton käynnistää. Sähköautolla pitää tietääkseni ajaa että 12v akusto lataantuu.

        Sähköauto tarvitsee sähköä. Bensa- tai dieselauto tarvitsee polttoainetta. Miten teillä siellä susirajalla lähdetään liikkeelle jos tankki on tyhjä? Entä jos akku on tyhjentynyt Webaston käyttöön? Milläs sen lataat, kun teillä ei ole sähköä?

        Kannattaako sähköauto, jos sen käyttämiseen pitää hankkia myös aggregaatti? Moniko suomalainen asuu sähköttömässä taloudessa? Montako sellaista suomalaista asuu sähköttömässä taloudessa, joilla olisi varaa uudehkoon autoon, saati sähköautoon?

        On toki totta, että monilla työpaikoilla saa työsuhde-etuna myös sähköauton latauksen työaikana, mutta onhan se selvä, että suuri valtaosa sähköauton omistajista tekee suuren valtaosan auton latauksista kotioloissa.

        Toistaiseksi tämä karsii sähköauton potentiaalisista käyttäjistä pois myös monet kerrostaloasujat, mutta luonnollisesti tämä tilanne tulee muuttumaan sähköautoilun yleistyessä.

        Ja yleistymään se tulee, halusit tahi et.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Sähköauto tarvitsee sähköä. Bensa- tai dieselauto tarvitsee polttoainetta. Miten teillä siellä susirajalla lähdetään liikkeelle jos tankki on tyhjä? Entä jos akku on tyhjentynyt Webaston käyttöön? Milläs sen lataat, kun teillä ei ole sähköä?

        Kannattaako sähköauto, jos sen käyttämiseen pitää hankkia myös aggregaatti? Moniko suomalainen asuu sähköttömässä taloudessa? Montako sellaista suomalaista asuu sähköttömässä taloudessa, joilla olisi varaa uudehkoon autoon, saati sähköautoon?

        On toki totta, että monilla työpaikoilla saa työsuhde-etuna myös sähköauton latauksen työaikana, mutta onhan se selvä, että suuri valtaosa sähköauton omistajista tekee suuren valtaosan auton latauksista kotioloissa.

        Toistaiseksi tämä karsii sähköauton potentiaalisista käyttäjistä pois myös monet kerrostaloasujat, mutta luonnollisesti tämä tilanne tulee muuttumaan sähköautoilun yleistyessä.

        Ja yleistymään se tulee, halusit tahi et.

        En väittänytkään sitä etteikö sähkö ja hybridiautot tule yleistymään. Kysyin vaan sitä että mistä sähkö tai hybridiauto ottaa sähkön akun lämmitykseen, jos 230/400v verkkoa ei ole saatavilla (esim. mökillä) Eikä ole sitä agregaattia peräkontissa. Ei taida löytyä tietoa. ??

        Vanhalla polttiksella voi pitää vara-akkua sisällä lämpimässä jos autossa oleva simahtaa. Ja voihan sitä ehkä hybridin tai sähköautollakin pitää 12v vara-akkua sisällä mutta epäilen onnistuuko akun vaihto sellaiseen ihan itse.


      • Anonyymi

        "Pidemmillä pakkaskausina tavanomainen polttomoottoriauto jää tielle useimmiten akun hyydyttyä."

        Jos auto on huollettu ja kunnossa ja akku ladattu ei tule mitään ongelmia kovimmillakaan pakkasilla.
        On aina lähtenyt käyntiin kovillakin pakkasilla!


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Sähköautoissa ja useimmissa hybrideissä on lämmitettävät akut eristetyissä koteloissa. Akun lämpimänä pitäminen ei vaadi paljoa energiaa.



        Ei sähköauto pakkaseen hyydy. ; )

        "Akun lämpimänä pitäminen ei vaadi paljoa energiaa."

        Hm, talvella lämmitys päällä 24/7, todennäköisesti kuluu jonkin verran sähköä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Pidemmillä pakkaskausina tavanomainen polttomoottoriauto jää tielle useimmiten akun hyydyttyä."

        Jos auto on huollettu ja kunnossa ja akku ladattu ei tule mitään ongelmia kovimmillakaan pakkasilla.
        On aina lähtenyt käyntiin kovillakin pakkasilla!

        Sittenhän se lähtee kuin sähköauto!

        Tai ainakin melkein...


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        "Akun lämpimänä pitäminen ei vaadi paljoa energiaa."

        Hm, talvella lämmitys päällä 24/7, todennäköisesti kuluu jonkin verran sähköä!

        Tottakai kuluu jonkin verran.

        Nykyaikainen polttomoottoriautokin muuten kuluttaa virtaa sen verran, että kuukaudenkin seisokeista tulee käynnistymisen kannalta hyvin epäilyttäviä, ellei varoiksi ole napannut akunnapaa irti, joka taas on auton elektroniikan kannalta riskaabelia järjestelmien mennessä mahdollisesti sekaisin.


        Jos aiotusta seisokista tulee yli parin viikon mittaisia, niin suosittelisin akun latausta välillä tai ylläpitolaturin käyttöä kaikissa tapauksissa.

        Auto on nykyään kuitenkin tarkoitettu käyttöön, ei seisontaan. Historiallisina aikoina saattoi olla toisinkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaahas ! Eiköhän ne ole sähköautot jotka hyytyy pakkasella ensimmäisenä:
        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pakkanen-syo-sahkoauton-akkuja-odotettuakin-pahemmin-amerikkalaiset-tekivat-hatkahdyttavia-loytoja/09fd365d-75e5-4aa0-a299-535aee575dd6

        Jutun mukaan sähköautolla silti pääsee kovallakin pakkasella liikkeelle, kun polttomoottoriautolla tunnetusti välttämättä ei. ; )

        Oletetaan, että -35 ℃ pakkasessa olisi kaksi kaksi yötä ja päivää hyvin virunutta autoa, toinen Tesla ja toinen vaikka dieselmersu, ja sillä autolla, johon ensinnä koskee pitäisi yrittää lähimmälle huoltoasemalle, jolla on sekä polttoainetta että latauspistoke. Matkaa huoltsikalle 10 km.

        Kummalla lähtisit yrittämään? ; )


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Jutun mukaan sähköautolla silti pääsee kovallakin pakkasella liikkeelle, kun polttomoottoriautolla tunnetusti välttämättä ei. ; )

        Oletetaan, että -35 ℃ pakkasessa olisi kaksi kaksi yötä ja päivää hyvin virunutta autoa, toinen Tesla ja toinen vaikka dieselmersu, ja sillä autolla, johon ensinnä koskee pitäisi yrittää lähimmälle huoltoasemalle, jolla on sekä polttoainetta että latauspistoke. Matkaa huoltsikalle 10 km.

        Kummalla lähtisit yrittämään? ; )

        No tietysti dieselmersulla, koska en tiedä minkä verran teslassa on rangea jäljellä. sehän voi hyytyä jo matkalla. Jos Dieseli ei inahdakkaan laitan pikku nuotion mersun alle, ni johan lähtee..


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Jutun mukaan sähköautolla silti pääsee kovallakin pakkasella liikkeelle, kun polttomoottoriautolla tunnetusti välttämättä ei. ; )

        Oletetaan, että -35 ℃ pakkasessa olisi kaksi kaksi yötä ja päivää hyvin virunutta autoa, toinen Tesla ja toinen vaikka dieselmersu, ja sillä autolla, johon ensinnä koskee pitäisi yrittää lähimmälle huoltoasemalle, jolla on sekä polttoainetta että latauspistoke. Matkaa huoltsikalle 10 km.

        Kummalla lähtisit yrittämään? ; )

        Ei tee tiukkaakaan.
        https://www.youtube.com/watch?v=6-8PXGFyUUs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En väittänytkään sitä etteikö sähkö ja hybridiautot tule yleistymään. Kysyin vaan sitä että mistä sähkö tai hybridiauto ottaa sähkön akun lämmitykseen, jos 230/400v verkkoa ei ole saatavilla (esim. mökillä) Eikä ole sitä agregaattia peräkontissa. Ei taida löytyä tietoa. ??

        Vanhalla polttiksella voi pitää vara-akkua sisällä lämpimässä jos autossa oleva simahtaa. Ja voihan sitä ehkä hybridin tai sähköautollakin pitää 12v vara-akkua sisällä mutta epäilen onnistuuko akun vaihto sellaiseen ihan itse.

        Tesla alkaa lämmittää ajoakkuaan ajoakulla jos lämpötila ajoakussa tippuu alle -20 C. ja auto lämmittää sitä vain sen verran, että ajoakku pysyy -20C. Jos ennen ajoon lähtemistä laittaa esilämmityksen päälle niin ajoakkua myös lämmitetään tehokkaasti. Tuo kaikki esilämmityksineen saattaa viedä ajoakusta vkl. aikana noin 5-10kWh. mikä ei Teslan akullisesta ole paljonkaan.
        Eli kannattaa sinne sähköttömälle mökille mennessä ladata akku eikä mennä lähes tyhjällä akulla niin ei tule yllätystä.
        Onko kaikissa sähköautoissa näin, en tiedä.



    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      256
      2442
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      73
      1836
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      336
      1568
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1085
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      89
      985
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      180
      811
    8. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      216
      773
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe