Aihe

TM kirjoittaa: "Polttomoottorilla lataamisessa ei ole kovin paljon järkeä."

Anonyymi

TM:"Audi ja Mercedes ovat jo tulleet jo siihen ratkaisuun, että akustoa ei voi ladata polttomoottorilla täyteen. Päästömääräykset menevät siihen suuntaan, että muiden on tultava hyvinkin pian perässä. Polttomoottorilla lataamisessa ei ole kovin paljon järkeä."

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/22b-2020/tm-vertailu-isot-nelivetoiset-lataushybridit-luksusta-arkeen/

Tämä tosiasia on todettu täälläkin moneen kertaan. On todella typerää polttaa todella kallista bensaa sähkön tekemiseksi. Nyt tämän on on kirjannut myös TM. Hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi, niinkuin faktat kirjataan.

90

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toyotapa lataa itse itsensä. Onko sinulla vaikeuksia käsitteiden kanssa?

      • Anonyymi

        Toyotapa lataa itsensä juurikin sillä polttomoottorilla ja siinä ei ole paljoakaan järkeä. Onko sinulla vaikeuksia tekniikan ymmärtämisen kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotapa lataa itsensä juurikin sillä polttomoottorilla ja siinä ei ole paljoakaan järkeä. Onko sinulla vaikeuksia tekniikan ymmärtämisen kanssa?

        Toyotalla ajetaan maailmassa eniten sähköisiä kilometrejä. Toyotan itselataavalla täyshypridillä ajetaan puolet ajoista sähköllä. Siinä sulle faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotalla ajetaan maailmassa eniten sähköisiä kilometrejä. Toyotan itselataavalla täyshypridillä ajetaan puolet ajoista sähköllä. Siinä sulle faktaa.

        Ei se sähkö synny tyhjästä. Toyotan "itselataava" tekee sen bensiinistä ja vieläpä huonolla hyötysuhteella. Plugari sentään lataa akun täyteen ennen ajoon lähtöä edullisella verkkosähköllä, mutta kun "sähkökilometrit" on ajettu (akku tyhjentynyt) tehdään niissäkin sähköä bensiinillä ellei autoa saada kytkettyä verkkovirtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sähkö synny tyhjästä. Toyotan "itselataava" tekee sen bensiinistä ja vieläpä huonolla hyötysuhteella. Plugari sentään lataa akun täyteen ennen ajoon lähtöä edullisella verkkosähköllä, mutta kun "sähkökilometrit" on ajettu (akku tyhjentynyt) tehdään niissäkin sähköä bensiinillä ellei autoa saada kytkettyä verkkovirtaan.

        Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Itselataavaa hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Monet kuljettajat arvostavat juuri tätä itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta.

        Missä puhutaan bensalla lataamisesta? Bensalla lataaminen on kateellisten juttuja jotka ei ymmärrä itselataavan täyshypridin nerokkuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Itselataavaa hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Monet kuljettajat arvostavat juuri tätä itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta.

        Missä puhutaan bensalla lataamisesta? Bensalla lataaminen on kateellisten juttuja jotka ei ymmärrä itselataavan täyshypridin nerokkuutta.

        Oisko ne nää louskuttajat öljysyöppöjen vaggineitten omistajia ja kateellisia Toyotalle?
        En usko yhdenkään vielä omistavan täyssähköistä kulkupeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Itselataavaa hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Monet kuljettajat arvostavat juuri tätä itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta.

        Missä puhutaan bensalla lataamisesta? Bensalla lataaminen on kateellisten juttuja jotka ei ymmärrä itselataavan täyshypridin nerokkuutta.

        "Missä puhutaan bensalla lataamisesta? "
        Sinä itsekin tiesit että tojo tekee sähkönsä bensasta
        "sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana"
        Miksi puhut noin ristiriitaiusia juttuja?

        Tuo regenerointi jarrutuksessa on hyvin pieni osa toyotan tekemästä sähköstä ja sekin vain kaupunkiajossa. Maantieajossa sähköä tehdään pelkästään bensaa polttamalla.

        Vaivattomuus on hyvin henkilökohtainen kokemus. Itse pidän kotilatausta kaikkein mukavimpana ja vaivattomimpina tapa "tankata" auto. Sähkäauto tarvitsee latauksen kerran pari viikossa, plugari tietysti kannattaa ladata joka yö. Helpointa on antaa auton latautua kotipihassa, ei tarvitse lähteä erikseen bensa-asemalle seisoskelemaan letku kädessä. Mukavuuden lisäksi tietysti on sähkön edullisuus ja päästöttömyys. Kustannukset yksi neljäsosa itselataaviin verrattuna ja päästöt nolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotapa lataa itsensä juurikin sillä polttomoottorilla ja siinä ei ole paljoakaan järkeä. Onko sinulla vaikeuksia tekniikan ymmärtämisen kanssa?

        Aloittaja on ymmärtänyt kaikki asiat aivan väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Itselataavaa hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Monet kuljettajat arvostavat juuri tätä itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta.

        Missä puhutaan bensalla lataamisesta? Bensalla lataaminen on kateellisten juttuja jotka ei ymmärrä itselataavan täyshypridin nerokkuutta.

        Vastasit itse itsellesi. Lataa polttomoottorienegian avulla. Hyvä! Alat oppia vähitellen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Itselataavaa hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Monet kuljettajat arvostavat juuri tätä itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta.

        Missä puhutaan bensalla lataamisesta? Bensalla lataaminen on kateellisten juttuja jotka ei ymmärrä itselataavan täyshypridin nerokkuutta.

        Ennenkuin jarrutusenergiaa saadaan, niin on auto pitänyt saada liikkeelle. Siihen itselataavilla on kaksi vaihtoehtoa, polttomoottorilla tai sähkömoottorilla.

        Sähkömoottorilla ei liikkeelle pääse ennenkuin on sähköä käytettävissä ja sitähän saadaan jarrutusenergiasta joka taasen edellyttää auton liikkumista. Ja kun sähköä ei ole, niin sitten käytetään polttomoottoria, jotta päästään liikkumaan ja jarruttamaan ja tuottamaan sähköä, jotta päästään liikkumaan sähköllä.

        Mikä tässä olikaan niin kovin vaikeaa.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Itselataavaa hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Monet kuljettajat arvostavat juuri tätä itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta.

        Missä puhutaan bensalla lataamisesta? Bensalla lataaminen on kateellisten juttuja jotka ei ymmärrä itselataavan täyshypridin nerokkuutta.

        Ladattava täyshybridi toimii aivan samoin, kun sillä on ensin ajettu akku "tyhjäksi". Se lataa jarrutusenergiaa talteen ja pitää polttomoottorilla akussa sen verran varausta, että se voi sähköllä avustaa lähdöissä tai ohituksissa. Näin minun Bemarissa. Toki olisi mahdollista myös ladata bensamoottorilla akkuun enemmänkin sähköä käytettäväksi myöhemmin, mutta siinähän ei ole mitään järkeä. Parempi ajella "tojo-moodissa" kotiin ja latauspistokkeen ääreen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotalla ajetaan maailmassa eniten sähköisiä kilometrejä. Toyotan itselataavalla täyshypridillä ajetaan puolet ajoista sähköllä. Siinä sulle faktaa.

        Se on Suzuki, eikä mikään romutojo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on ymmärtänyt kaikki asiat aivan väärin.

        Juurikin näin. Toyota Hybrid on polttomoottorinen auto jonka kyljessä on vielä sähkövoimaa. Nyt kun talven lämpötilat ovat läsnä, niin em. mallin edut korostuvat. Ei alene "range". Kannattaa seurailla mitä maailmalla tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Toyota Hybrid on polttomoottorinen auto jonka kyljessä on vielä sähkövoimaa. Nyt kun talven lämpötilat ovat läsnä, niin em. mallin edut korostuvat. Ei alene "range". Kannattaa seurailla mitä maailmalla tapahtuu.

        Toyotan maailman seurailu loppui 90-luvulle. Toyotan latauskelvottomat tekevät sähkön edelleen todella kalliista bensasta. Se kaikki sähkövoima tulee bensasta.
        Muut ovat ajaneet jo kohta vuosikymmenen verkkosähköllä. Tojo on niin jälkeenjäänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotalla ajetaan maailmassa eniten sähköisiä kilometrejä. Toyotan itselataavalla täyshypridillä ajetaan puolet ajoista sähköllä. Siinä sulle faktaa.

        Mainoksen uhri näyttää olevan täysin sokea todellisuuden kanssa, jälleen kerran, noloa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Itselataavaa hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Monet kuljettajat arvostavat juuri tätä itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta.

        Missä puhutaan bensalla lataamisesta? Bensalla lataaminen on kateellisten juttuja jotka ei ymmärrä itselataavan täyshypridin nerokkuutta.

        Mitä muuta polttomoottorienergiaa tarkoitat, kuin mitä saadaan polttoainetta, bensaa polttamalla?


    • Anonyymi

      Saksalaisladattavien hybridien päästöt muodostuvat taas seuraavista seikoista. Ladataan kivihiilellä tuotettua sähköä pistorasiasta auton akkuihin, ja kun sen sähköllä ajamisen toimintamatka hyytyy, niin sitten ladataan auton hybridiakkuja bensalla A La 8,4L /100km....Tosi ympäristöystävällistä autoilua!

      https://www.is.fi/autot/art-2000007634729.html

      • Anonyymi

        Saksalainen jos kuka, niin osaa tuon veronkierron kyllä mestarillisesti!

        Ennemmin kyllä koiralta kusi loppuu, ennen kuin kuksmannilta lakien kiertämiskonstit!


      • Anonyymi

        Minä lataan saksalaiseen lataushybridiin tuulisähköä. Hieman kalliimpaa, mutta ei liian kallista. Samalla sähköllä toimii talonkin maalämpöpumppu. En asu Helsingissä, enkä käytä kivihiiltä.


    • Anonyymi

      Toyotissa on tuo polttomottorilla lataamismahdollisuus siksi, että jos ei ole sähköä ja joudutaan ajamaan kaupinkiin tultua sähköllä alueilla jossa ei saa ajaa polttomoottoria käyttäen. Kummasaakaan ladattavssa toyotassa ei voi ladata ajoakkua polttomottorilla täyteen. Nämä asiat kerrotaan autojen käsikirjoissa.

      Joten äläpä valehtele Toyotasta.

      • Anonyymi

        Mutta RAV4 plugarillapa ei ole asiaa talvella nollapäästö alueille. Auto kun lämpiää vain polttomoottorin hukkalämmöllä kun lämpötial on alle -10. Toyotassa ei ole lämmitysvastuksia ja sen lämpöpumppu ei toimi alle -10.

        Käytännössä RAV4 plugarilla ajetaan pelkällä bensalla pakkasilla. hieno auto... Eteläeurooppaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta RAV4 plugarillapa ei ole asiaa talvella nollapäästö alueille. Auto kun lämpiää vain polttomoottorin hukkalämmöllä kun lämpötial on alle -10. Toyotassa ei ole lämmitysvastuksia ja sen lämpöpumppu ei toimi alle -10.

        Käytännössä RAV4 plugarilla ajetaan pelkällä bensalla pakkasilla. hieno auto... Eteläeurooppaan.

        Olet ymmärtänyt asian täysin väärin,

        Toinen vaihtoehto on, että haluat valehdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ymmärtänyt asian täysin väärin,

        Toinen vaihtoehto on, että haluat valehdella.

        Tässä Toyotan maahantuojan vastaus

        " Hyvä Toyota-asiakkaamme!
        Kiitos yhteydenotosta.
        Alle -10 asteen pakkasilla lämmön tuottaa pääasiassa polttomoottori ja samoin tällöin lämpöpumppua ei voi käyttää esilämmitykseen."

        Lisää asiasn tiimoilta Autostadium ja RAV4 plugin keskustleu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä Toyotan maahantuojan vastaus

        " Hyvä Toyota-asiakkaamme!
        Kiitos yhteydenotosta.
        Alle -10 asteen pakkasilla lämmön tuottaa pääasiassa polttomoottori ja samoin tällöin lämpöpumppua ei voi käyttää esilämmitykseen."

        Lisää asiasn tiimoilta Autostadium ja RAV4 plugin keskustleu.

        ...jonka olet ymmärtänyt täysin väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä Toyotan maahantuojan vastaus

        " Hyvä Toyota-asiakkaamme!
        Kiitos yhteydenotosta.
        Alle -10 asteen pakkasilla lämmön tuottaa pääasiassa polttomoottori ja samoin tällöin lämpöpumppua ei voi käyttää esilämmitykseen."

        Lisää asiasn tiimoilta Autostadium ja RAV4 plugin keskustleu.

        RAV4 lämpöpumpun voi käynnistää avaimessa olevasta napista talon sisältä, vaikka -30 asteen pakkasessa sen seisoessa latauksessa ja se käyttää lämmitykseen latausvirtaa.

        Yli 10 asteen pakkasessa polttomoottori auttaa sisätilojen lämmittämisessä ajoon lähdettäessä, ei muutoin.

        Tämä on totuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RAV4 lämpöpumpun voi käynnistää avaimessa olevasta napista talon sisältä, vaikka -30 asteen pakkasessa sen seisoessa latauksessa ja se käyttää lämmitykseen latausvirtaa.

        Yli 10 asteen pakkasessa polttomoottori auttaa sisätilojen lämmittämisessä ajoon lähdettäessä, ei muutoin.

        Tämä on totuus.

        Väärin. RAV4ssä onj eri systeemi kuin Priusissa. RAV4ssä pumppu ei pyöri alle 10 pakkasella. Syykin on yksinkertainen. Ulkokenno pitäisi sulattaa jäästä ja kylmässä viimassa se ei onnistu vaikko ohjaamon koko lämpö imtettäisiin sitä lämmittämään.
        AUto siis lämpiää vain polttomoottorilla kun on -10 kylmempää minkä maahantuojakin vahvistaa. Auto alkaa käynnistellä sillon tällöin ajon aikana polttisa lämitämään jo muutaman asteen pakkasista alkaen.

        Auto siis lämpiää vain polttomoottorilla alle -10 pakkasilla. Se muu mistä lämpöä tulee on etusähkömoottorin ja tehoelektroniikan jäähdytys. Kaupunkiajossa sillä ei kuitenkaan juuri ole merkitystä koska tarvittavat tehot on pieniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RAV4 lämpöpumpun voi käynnistää avaimessa olevasta napista talon sisältä, vaikka -30 asteen pakkasessa sen seisoessa latauksessa ja se käyttää lämmitykseen latausvirtaa.

        Yli 10 asteen pakkasessa polttomoottori auttaa sisätilojen lämmittämisessä ajoon lähdettäessä, ei muutoin.

        Tämä on totuus.

        Jos sinulla on todellista tietoa niin kerroppa siitä Autostadiumin palstalla.
        Kerro myös mistä tietosi on lähtöisin jotta voidaan arvioida onko se tietoa vai omaa tulkintaa.


      • Anonyymi

        "Kummasaakaan ladattavssa toyotassa ei voi ladata ajoakkua polttomottorilla täyteen. Nämä asiat kerrotaan autojen käsikirjoissa.

        Joten äläpä valehtele Toyotasta."

        Ladattavat tojot ovat niin häviävän pieni osuus tojon autokannasta ettei niiitä kannata edes huomioida.
        Se oikea ongelma ovat nuo latauskevottomat jotka tekevät sähköä pääsääntöisesti bensaa polttamalla ja eivät koskaan kulje verkosta ladatulla sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta RAV4 plugarillapa ei ole asiaa talvella nollapäästö alueille. Auto kun lämpiää vain polttomoottorin hukkalämmöllä kun lämpötial on alle -10. Toyotassa ei ole lämmitysvastuksia ja sen lämpöpumppu ei toimi alle -10.

        Käytännössä RAV4 plugarilla ajetaan pelkällä bensalla pakkasilla. hieno auto... Eteläeurooppaan.

        Taitaa olla hyvin paljon autoja jolla ei pääse ”nollapäästö” alueelle..


    • Anonyymi

      Yksi vaihtoehto on mm. TRUMP todellisuus......

    • Anonyymi

      Polttomoottori sähköautossa on aivan hyvä ajatus. Kun akusta virta loppuu niin ajetaan bensalla. Sama systeemi on käytössä kaasuautoissa. Täyssähköautossa joutuu hinaamaan erillistä aggregaattia varavoinḿana.

      • Anonyymi

        Moni vaginisti onkin tarttunut lipevän italialaisen myyntiedustajan toreilla ja parkkipaikoilla kauppaamiin "messuaggregaatteihin" jotka joudutaan myymään tosi edullisesti kalliin rahdin takia.
        Näitä tarinoita löytyy netistä.


    • Anonyymi

      Sivu 93 RAV4 plugarin manuaalissa :

      "EV-sähköajotilassa autoa jäähdytetään
      ja lämmitetään sähköenergialla.
      (Lukuun ottamatta äärimmäisen
      kylmiä lämpötiloja, joissa lämpötila
      on enintään -10 °C.)"

    • Anonyymi

      Jos Corolla 2.0 Hybrid kuluttaa noin 5,4 l /100 km ja kulkee puolet matkasta sähköllä, niin miksi se kuluttaa polttomoottori käynnissä peräti 10,8 l/100km.

      • Anonyymi

        Oletteko tekniikan ylioppilas?
        HAHAHAHAHAHAHAHAA!!!!


      • Anonyymi

        Toyotalla on neljännen sukupolven itselataava täyshypridi jolla ajetaan jopa puolet matkasta sähköllä. Toyotan kulutus on 3.6 litraa sadalla ja siitä puolet sähköisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotalla on neljännen sukupolven itselataava täyshypridi jolla ajetaan jopa puolet matkasta sähköllä. Toyotan kulutus on 3.6 litraa sadalla ja siitä puolet sähköisesti.

        Vain tojohönön unelmissa kerran kesässä alamäkeen kolmen kilsan pätkällä.

        Kun ajetaan pidempää pätkää niin totuus alkaa paljastumaan.
        https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hybridihaaste-yli-2-500-kilometria-myohemmin-toyota-corolla-hybridin-kulutus-alkaa-selvita/

        Moottori lehti mittasi 5,9 litraa ja TM 60.000km matkalle 5,6 litraa sataselle. Sitä vaan ihmettelen miksi joku haluaa valehdella samasta asiasta vuodesta toiseen noin tökerösti.


    • Anonyymi

      TM 15/19 farkkutesti

      Octavia 1.5 TSi maantie 4.8L, taajama 7.0L , 8.6s
      Corolla 2.0 maantie 4.3L, taajama 4.7L, 8.8 s

      Maksimisuorituskyvyltään hyvin samanlaiset. Toyota toki vaivattomampi voimalinjaltaan. Kulutuksessa Corolla hyvinkin selvästi parmepi kuin ahdettu Octavia.

      Molemmat sai maantieajosta täyden kympin mutta Tojota myös kaupunkiajosta kympin kun skoda sai 9.

      Kokonaisarvosanat Skoda 8.9 ja Toyota 8.8, eli hyvin samantasoiset mutta silti erilaiset luonteeltaan.

      • Anonyymi

        Nämä on kalliita 182hv Civikkiin verrattuna.


    • Anonyymi

      uusimmat uutiset kertoo että E autot on kalleimmat km

      kts. ampparit autot

    • Anonyymi

      Juu voi hoitopaikassasi olla ns teknisten töiden verstas,linnunpönttöjä tai kynttilän jalkoja vaativampia siellä tuskin osaa kukaan hoidokki tehdä. Massapostaus röööl ja spaaam pitäis hoidokeilta kieltää. Miten tämän saitin sais asialliseksi. .nyt yhden hoidokin viihde/ajankulu saitti mihin urpo spammaa 20h vrk ihan pelkkää sittaa

    • Anonyymi

      Audin ja Mersun suunnittelijat ovat kopioineet sujuvasti Tojotan kaikissa itselataavissa hybrideissä käyttämän reseptin. Tojotan suunnittelijat ovat alusta lähtien olleeet sitä mieltä, että polttomoottorilla ei tosiaan kannata ladata ajoakkua täyteen, koska silloin akun elinikä jää kovin lyhyeksi. Juuri tästä syystä hybridi-Tojotan akkua ei koskaan ladata täyteen, eikä sitä myöskään pureta koskaan tyhjäksi. Itselataavalla Tojotalla ei ole edes tarkoitus ajaa pitkiä pätkiä pelkällä sähköllä, vaan pieni akku toimii Tojotassa vain jarrutus ja kiihdytysenergian välivarastona. Juuri tällä konstilla saavutetaan erittäin pieni polttoaineenkulutus taajama-ajossa.

      • Anonyymi

        Tässä kirjoituksessa alkaa jo olla joku järki, eikä mitään höpötystä ”puolet sähköllä”.

        Toyotan akku toimii siis jarrutus ja oikeastaan potentiaalienergian välivarastona. Näinhän se asia on.

        Kunpa kaikki tojouskovaiset ymmärtäisivät, ettei sähköä tehdä voi tehdä tyhjästä, eikä voi olemattomalla sähköllä ajakaan 50% eikä mitään %.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kirjoituksessa alkaa jo olla joku järki, eikä mitään höpötystä ”puolet sähköllä”.

        Toyotan akku toimii siis jarrutus ja oikeastaan potentiaalienergian välivarastona. Näinhän se asia on.

        Kunpa kaikki tojouskovaiset ymmärtäisivät, ettei sähköä tehdä voi tehdä tyhjästä, eikä voi olemattomalla sähköllä ajakaan 50% eikä mitään %.

        ” Itselataavassa täyshybridissä bensiinimoottori toimii pääasiallisena voimanlähteenä, mutta sitä avustaa sähkömoottori.

        Esim. Toyotan täyshybridijärjestelmän avulla ajosta jopa yli 50 prosenttia voidaan suorittaa pelkästään sähköllä. Hybridin edut tulevat parhaiten esiin kaupungissa ja taajama-ajossa, jossa liikkeellelähdöt tapahtuvat sähkömoottorin voimin”.

        Näin on todettu muuallakin kuin Toyotan nettisivuilla.
        Oletko paljonkin ajanut uusilla Toyotan hybrideillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Itselataavassa täyshybridissä bensiinimoottori toimii pääasiallisena voimanlähteenä, mutta sitä avustaa sähkömoottori.

        Esim. Toyotan täyshybridijärjestelmän avulla ajosta jopa yli 50 prosenttia voidaan suorittaa pelkästään sähköllä. Hybridin edut tulevat parhaiten esiin kaupungissa ja taajama-ajossa, jossa liikkeellelähdöt tapahtuvat sähkömoottorin voimin”.

        Näin on todettu muuallakin kuin Toyotan nettisivuilla.
        Oletko paljonkin ajanut uusilla Toyotan hybrideillä?

        Tästä syystäkö Norjassakin Toyotan itselataavan mainostaminen kiellettiin, kun se törkeästi valehtelee kuluttajille. Tai tästä syystäkö todelliset mitatut luvut on liki kuusi litraa sadalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä syystäkö Norjassakin Toyotan itselataavan mainostaminen kiellettiin, kun se törkeästi valehtelee kuluttajille. Tai tästä syystäkö todelliset mitatut luvut on liki kuusi litraa sadalla?

        Varmaan just niin. Niin paljonko olet ajanut uusilla hybrideillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä syystäkö Norjassakin Toyotan itselataavan mainostaminen kiellettiin, kun se törkeästi valehtelee kuluttajille. Tai tästä syystäkö todelliset mitatut luvut on liki kuusi litraa sadalla?

        ”Tämä ei ole ensi kerta, kun Toyota on Norjan viranomaisten hampaissa; vuonna 2017 maan hallitus syytti Toyotaa harhaanjohtavasta mainonnasta, kun yhtiö mainosti hybridiensä kulkevan 60-prosenttisesti sähköllä. Tutkimuksen mukaan ajoajasta korkeintaan 50 % on mahdollista ajaa sähköllä”
        Niinpä niin..


    • Anonyymi

      "Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. "

      Tjo tekee lähestulkoon kaiken sähkön sillä tavalla että polttomoottorissa poltetaan enemmän bensaa kuin mitä auton liikuttaminen vaatii ja tästä tarpeen yli poltetusta bensasta tehdään sähköä akkuun.
      Tämä on matka-ajossa ainoa tapa tehdä sähköä. Kaupungissa toyota tekee sähköä myös jarrutuksessa, mutta sen osuus on hyvin pieni.

      Tämä on hyvin selkeä todeta mittaristosta kun autoa ajaa. Akkuihin menee välillä virtaa myös tasaisella silloin kun autoa ei jarruta. Lastuaivo kuormittaa silloin polttista generaattorilla ja lataa akkuja. Tämä ylimääräinen kuorma tarkoittaa tietenkin että polttis tarvitsee enemmän bensaa kuin ilman lataamista.

      Tämä on tojon tapa ladata akkuja polttomoottorilla. Ja kuten TM totesi, siinä ei ole kovin paljon järkeä.

      • Anonyymi

        Olkoon sitten niin. Vastaa nyt kuitenkin paljonko löytyy kokemusta Toyotan hybridistä?


      • Anonyymi

        Miksiköhän Toyotan hybridissä on pienemmät päästöt kuin muissa bensa-autoissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkoon sitten niin. Vastaa nyt kuitenkin paljonko löytyy kokemusta Toyotan hybridistä?

        Ajnut olen, mutten koskaan omistanut.
        Eipä sillä niin hirveästi ole väliä. Ihminen pystyy ymmärtämään myös sellaisen laitteen toimintaperiaatteen jota ei ole koskaan edes nähnyt.
        Esimerkiksi varmaan hyvin moni täällä ymmärtää miten avaruusraketti toimii vaikkei ole koskaan sellaista nähnyt saati istunut puikoissa tai omistanut. Myös Tojon hybridien toimintra on helppo ymmärtää jos hallitsee fysiikan alkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajnut olen, mutten koskaan omistanut.
        Eipä sillä niin hirveästi ole väliä. Ihminen pystyy ymmärtämään myös sellaisen laitteen toimintaperiaatteen jota ei ole koskaan edes nähnyt.
        Esimerkiksi varmaan hyvin moni täällä ymmärtää miten avaruusraketti toimii vaikkei ole koskaan sellaista nähnyt saati istunut puikoissa tai omistanut. Myös Tojon hybridien toimintra on helppo ymmärtää jos hallitsee fysiikan alkeet.

        Hieno vertauskuva. Olet selvästikin lähes fysiikan nobelisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno vertauskuva. Olet selvästikin lähes fysiikan nobelisti.

        Sekä raketin että hybridin ymmärtämiseen tarvittava fysiikka opetetaan jo peruskoulussa. Siitä on vielä pitkä matka nobelistiksi.
        Raketti on keksitty jo satoja vuosia sitten Kiinassa ja Porschen hybridikin on reilut sata vuotta vanha keksintö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekä raketin että hybridin ymmärtämiseen tarvittava fysiikka opetetaan jo peruskoulussa. Siitä on vielä pitkä matka nobelistiksi.
        Raketti on keksitty jo satoja vuosia sitten Kiinassa ja Porschen hybridikin on reilut sata vuotta vanha keksintö.

        Oikein historian havinan osasit kaivaa tähän mukaan. Hienoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein historian havinan osasit kaivaa tähän mukaan. Hienoa!

        Nämä fysiikan jutut tai historia eivät todellakaan ole mitään triviaa vaan hyvin perusasioita. No okei, Ferdinandin hybridiä ei opeteta peruskoulussa mutta kaikki muu kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän Toyotan hybridissä on pienemmät päästöt kuin muissa bensa-autoissa?

        Samasta syystä kuin ne ovat muita besa-autoja tehottomampia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajnut olen, mutten koskaan omistanut.
        Eipä sillä niin hirveästi ole väliä. Ihminen pystyy ymmärtämään myös sellaisen laitteen toimintaperiaatteen jota ei ole koskaan edes nähnyt.
        Esimerkiksi varmaan hyvin moni täällä ymmärtää miten avaruusraketti toimii vaikkei ole koskaan sellaista nähnyt saati istunut puikoissa tai omistanut. Myös Tojon hybridien toimintra on helppo ymmärtää jos hallitsee fysiikan alkeet.

        Koska hybridi-Tojotan nerokas toiminta ei edelleenkään ole kaikille selvää, niin laitan vielä kertaalleen esiin jutun, joka on ollut aiemminkin luettavissa tällä palstalla. Pieni kertaus on kuitenkin paikallaan, jotta asia viimein selviäisi kaikille epäilijöille.

        ***********

        Hybridi-Tojota on kuin hakkuripoweri

        Viime kesänä marjareissulla selvästi havaitsin, että hybridi-Tojotahan käyttäytyy tasaisella tiellä hitaalla nopeudella ajettaessa täsmälleen samalla tavalla kuin hakkuripoweri elektronisissa laitteissa. Hakkuripowereissa kytkintransistorilla varataan raakasähköä vähähäviöisesti induktanssiin varastoon, josta se hallitusti puretaan laitteen tarvitsemiksi käyttösähköiksi.

        Hybridi-Tojotassa menetellään ihan vastaavasti. Atkinson polttomoottorin ollessa käynnissä 40 % hyötysuhteella osa moottorin tuottamasta tehosta käytetään suoraan auton liikuttamiseen ja osalla ladataan 40 % hyötysuhteella akkua. Kun akkuun on varautunut riittävästi energiaa, niin polttomoottori kokonaan sammutetaan ja liikkumiseen tarvittava teho otetaan pelkästään akusta. Tällä konstilla sekä polttomoottorikäytössä että akulla ajettaessa liikkumisen kokonaishyötysuhde on luokkaa 40 %. Juuri tästä hakkuritoiminnosta johtuukin se, että hybridi-Tojotan kulutus on niin pieni sekalaisessa ajossa.

        Kun autolla ajetaan tavallisella maantiellä mäkisessä maastossa ja suuremmalla nopeudella, niin tämä hakkuripowerin kaltainen toiminta ei tule niin selvästi esiin, mutta samalla konstilla auto silloinkin säästää polttoainetta. Tästä syystä hybridi-Tojotan kulutus on myös maantieajossa erittäin pieni. Hybridi-Tojotan suunnittelijat ovat olleet todella nerokkaita kavereita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska hybridi-Tojotan nerokas toiminta ei edelleenkään ole kaikille selvää, niin laitan vielä kertaalleen esiin jutun, joka on ollut aiemminkin luettavissa tällä palstalla. Pieni kertaus on kuitenkin paikallaan, jotta asia viimein selviäisi kaikille epäilijöille.

        ***********

        Hybridi-Tojota on kuin hakkuripoweri

        Viime kesänä marjareissulla selvästi havaitsin, että hybridi-Tojotahan käyttäytyy tasaisella tiellä hitaalla nopeudella ajettaessa täsmälleen samalla tavalla kuin hakkuripoweri elektronisissa laitteissa. Hakkuripowereissa kytkintransistorilla varataan raakasähköä vähähäviöisesti induktanssiin varastoon, josta se hallitusti puretaan laitteen tarvitsemiksi käyttösähköiksi.

        Hybridi-Tojotassa menetellään ihan vastaavasti. Atkinson polttomoottorin ollessa käynnissä 40 % hyötysuhteella osa moottorin tuottamasta tehosta käytetään suoraan auton liikuttamiseen ja osalla ladataan 40 % hyötysuhteella akkua. Kun akkuun on varautunut riittävästi energiaa, niin polttomoottori kokonaan sammutetaan ja liikkumiseen tarvittava teho otetaan pelkästään akusta. Tällä konstilla sekä polttomoottorikäytössä että akulla ajettaessa liikkumisen kokonaishyötysuhde on luokkaa 40 %. Juuri tästä hakkuritoiminnosta johtuukin se, että hybridi-Tojotan kulutus on niin pieni sekalaisessa ajossa.

        Kun autolla ajetaan tavallisella maantiellä mäkisessä maastossa ja suuremmalla nopeudella, niin tämä hakkuripowerin kaltainen toiminta ei tule niin selvästi esiin, mutta samalla konstilla auto silloinkin säästää polttoainetta. Tästä syystä hybridi-Tojotan kulutus on myös maantieajossa erittäin pieni. Hybridi-Tojotan suunnittelijat ovat olleet todella nerokkaita kavereita.

        Samaa diipadapaa edelleen ja edelleen yhtä tyhjällä pohjalla. On edelleenkin todella typerää tehdä erittäin raskaasti verotetusta bensasta sähköä kun sitä saa kertaluokkaa halvemmalla sähköverkosta.
        Teknisesti tojon systeemissä on ideaa mutta Suomen bensaverotus tekee siitä täysin susiratkaisun. Bensaa verotetaan niin perusteellisesti, verkkosähköä ei.
        Tässä se se latauskelvottoman kompastuskivi jota ei saa millään inttämisellä muutettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa diipadapaa edelleen ja edelleen yhtä tyhjällä pohjalla. On edelleenkin todella typerää tehdä erittäin raskaasti verotetusta bensasta sähköä kun sitä saa kertaluokkaa halvemmalla sähköverkosta.
        Teknisesti tojon systeemissä on ideaa mutta Suomen bensaverotus tekee siitä täysin susiratkaisun. Bensaa verotetaan niin perusteellisesti, verkkosähköä ei.
        Tässä se se latauskelvottoman kompastuskivi jota ei saa millään inttämisellä muutettua.

        Intä mitä intät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Intä mitä intät!

        "Intä mitä intät!"

        Minulla on sentään argumentti. On tyhmää polttaa kallista bensaa sähkön tekemiseen kun sähköä saa paljon halvemmalla verkosta.

        Mikä argumentti on tämä "Intä mitä intät!" Eihän siinä ole mitään sisältöä. Ei väitettä, ei perustelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa diipadapaa edelleen ja edelleen yhtä tyhjällä pohjalla. On edelleenkin todella typerää tehdä erittäin raskaasti verotetusta bensasta sähköä kun sitä saa kertaluokkaa halvemmalla sähköverkosta.
        Teknisesti tojon systeemissä on ideaa mutta Suomen bensaverotus tekee siitä täysin susiratkaisun. Bensaa verotetaan niin perusteellisesti, verkkosähköä ei.
        Tässä se se latauskelvottoman kompastuskivi jota ei saa millään inttämisellä muutettua.

        Mikä sinun ongelmasi oikein on. Tuo kuvaus oli aivan oikein. Siinä ei ole mitään väärin.
        Eipä vedetä tähän bensan verotusta.

        Sano suoraan mikä on ongelmasi niin keskustellaan siitä ... oikealla palstalla.

        Voimme myös keskustella sinun autostasi. Onko se sähköautoa? Ei vai. Miksi ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sinun ongelmasi oikein on. Tuo kuvaus oli aivan oikein. Siinä ei ole mitään väärin.
        Eipä vedetä tähän bensan verotusta.

        Sano suoraan mikä on ongelmasi niin keskustellaan siitä ... oikealla palstalla.

        Voimme myös keskustella sinun autostasi. Onko se sähköautoa? Ei vai. Miksi ei?

        "Eipä vedetä tähän bensan verotusta."
        Miksei vedettäisi? Se on tässä keskeisessä roolissa koska nimenomaan verkkosähkön ja bensan suuri hintaero tekee tojon konseptista typerän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eipä vedetä tähän bensan verotusta."
        Miksei vedettäisi? Se on tässä keskeisessä roolissa koska nimenomaan verkkosähkön ja bensan suuri hintaero tekee tojon konseptista typerän.

        Kun sähköltä ja bensalta kummaltakin poistetaan vero, sähkö voittaa silti. Et kai ajatellut, että verotonta bensaa verrattaisiin verotettuun sähköön?

        Veroton bensalitra maksaisi 65 senttiä, veroton kilowattitunti 7 senttiä.

        Sähköauto 16 kWh/100 km kulutuksella siis 1.10€.

        5l/100km kulutuksella bensa-auto taas 3.25€.

        Ei tuosta oikein mitenkään laskemalla voi tätä bensan eduksi kääntää!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Aloittaja se ei asiassa pysy. Eikö täm äketju olisi pitänyt olla sähkö/plugari palstalla. Tällä palstalla keskustellaan Toyotista ja niinpä Tojon itselataamien ottaminen keskusteluun on aivan loogista ja oikein.

        Sinä voit hyvin avata uuden ketjun toiselle palstalle, oikealle sellaiselle. PAITSI jos tarkoutuksesi on vain kiukutella.


      • Anonyymi

        Paljonhan tuo sai myös moitteita ja auto maksaa yli 63 000 euroa ja se on järjetön raha Toyotasta. Ruostesuojaamatonkin vielä tuolla rahalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonhan tuo sai myös moitteita ja auto maksaa yli 63 000 euroa ja se on järjetön raha Toyotasta. Ruostesuojaamatonkin vielä tuolla rahalla.

        Mistäs tiedät, ettei ole suojattu, uskotko kateellisten tarinoita?


    • Anonyymi

      akustoa ei voi ladata polttomoottorilla täyteen.

      a) mitä akusto tarkoittaa? Ei hybridissä ole kuin yksi pieni akku, jopa 1,1 k W tai 1,6 kW. Tätä ladataan pääasiassa jarrutusenergialla tai moottorin salliessa taloudellisen palotapahtuman saavuttamiseksi.

      b) Tarkoitus ei ole edes ladata täyteen.

      c) Tässä on ilmeisesti plugari autoista kyse, joiden polttoaineenkulutus on karannut käsistä?

      Kiimassaan aloittaja runkkasi mällinsä silmilleen yleistäessään Toyota hybridiin ja oli oikessa VW ja mersu merkkien haksahtaneen autoissaan. Sormia imiessään, aloituskin tuli väärälle osastolle.

      • Anonyymi

        Akkujen lataaminen bensaa polttamalla on geneerisesti tyhmä ajatus niinkuin TM:kin asian totesi. Riippumatta akun koosta tai varausasteesta.


    • Anonyymi

      "Ei hybridissä ole kuin yksi pieni akku, jopa 1,1 k W tai 1,6 kW. Tätä ladataan pääasiassa jarrutusenergialla tai moottorin salliessa taloudellisen palotapahtuman saavuttamiseksi."

      Taas menee valehtelemisen puolelle. Jarrurtusenergia on pienessä roolissa ja maantieajossa jopa nollaroolissa. Pääasiassa sähkö tehdään bensaa polttamalla.

      • Anonyymi

        Näköjään et ymmärrä koko asiaa. Maantieajossa ajoakkua ladataan jokaista pientäkin töyssyä alasajettaessa ja moottori on sammuksissa. Bensan polttamisella ei ole mitään tekemistä lataamisen kanssa, Nimenomaan bensaa ei polteta, koska moottori on vähän väliä sammuksissa maantielläkin ajettaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näköjään et ymmärrä koko asiaa. Maantieajossa ajoakkua ladataan jokaista pientäkin töyssyä alasajettaessa ja moottori on sammuksissa. Bensan polttamisella ei ole mitään tekemistä lataamisen kanssa, Nimenomaan bensaa ei polteta, koska moottori on vähän väliä sammuksissa maantielläkin ajettaessa.

        Nyt olisi hyvä jos joku teistä lukuisista tojo-hybridillä ajavista kertoisi kokemuksen syvällä rintaäänellä miten suurta sontaa tämä kaveri kirjoittaa.
        Onko teistä oikeista tojokuskeista aivan ok että joku valopää tekee teistä täysiä pelejä täällä? Miksi ette korjaa ilmiselviä valheita?
        Vai onko niin ettei täällä edes ole oikeasti tojolla ajavia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olisi hyvä jos joku teistä lukuisista tojo-hybridillä ajavista kertoisi kokemuksen syvällä rintaäänellä miten suurta sontaa tämä kaveri kirjoittaa.
        Onko teistä oikeista tojokuskeista aivan ok että joku valopää tekee teistä täysiä pelejä täällä? Miksi ette korjaa ilmiselviä valheita?
        Vai onko niin ettei täällä edes ole oikeasti tojolla ajavia?

        Minä olen automekaanikko ja minulla on Toyota. Ajaessa näen kaiken mitä tapahtuu. Kirjoituksesi ovat todella erikoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen automekaanikko ja minulla on Toyota. Ajaessa näen kaiken mitä tapahtuu. Kirjoituksesi ovat todella erikoisia.

        Yksi kysymys:
        Onko itselataavassa Toyotahybridissä mahdollinen sellainen tilanne, että polttomoottori on käynnissä sekä auton liikuttamista varten, että polttomoottori samaan aikaan generoi ajoakkua?
        Onko mahdollinen?

        Jos on, älkää viitsikö puhua sähköllä ajamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi kysymys:
        Onko itselataavassa Toyotahybridissä mahdollinen sellainen tilanne, että polttomoottori on käynnissä sekä auton liikuttamista varten, että polttomoottori samaan aikaan generoi ajoakkua?
        Onko mahdollinen?

        Jos on, älkää viitsikö puhua sähköllä ajamisesta.

        Kyllä on. Silloin kun polttiksen kuorma on niin pieni että se menee huonon hyötysuhteen alueelle niin polttista kuormitetaan lisää generaattorin avulla ja lisäkuormasta tehdään sähköä akkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on. Silloin kun polttiksen kuorma on niin pieni että se menee huonon hyötysuhteen alueelle niin polttista kuormitetaan lisää generaattorin avulla ja lisäkuormasta tehdään sähköä akkuun.

        Ja tämä on itseasiassa se tärkein asia. Polttomoottorin kuormittaminen niin korkealle että hyötysuhde saadaan järjelliselle tasolle. Tällä on jopa isompi merkitys kuin jarrutusenergian siirtämisellä akkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä on itseasiassa se tärkein asia. Polttomoottorin kuormittaminen niin korkealle että hyötysuhde saadaan järjelliselle tasolle. Tällä on jopa isompi merkitys kuin jarrutusenergian siirtämisellä akkuun.

        Bensaa polttamalla siis tehdään sähköä.

        Miksi tätä asiaa jatkuvasti uudestaan ja uudestaan pitää todistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensaa polttamalla siis tehdään sähköä.

        Miksi tätä asiaa jatkuvasti uudestaan ja uudestaan pitää todistaa.

        Täällä on yksi tai pari tojotistia jotka haluavat jostain syystä hämmentää tätä teknisesti täysin selvää asiaa. Viikosta ja kuukaudesta toiseen. Ehkä se on heidän ideansa kivasta tai he vain haluavat sisältöä tyhjään elämäänsä netin kautta. En tiedä.
        Se mitä ihmettelen on se miksi tolkun tojokuskit antavat tehdä palstastaan tällaisten idioottien pesäpaikan. Ovat hiljaa kuin kusi sukassa kun joku hihhuli lika kotipesää huolella. Ehkä heillä slaavikyykky leuka rinnassa on luontainen asento.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olisi hyvä jos joku teistä lukuisista tojo-hybridillä ajavista kertoisi kokemuksen syvällä rintaäänellä miten suurta sontaa tämä kaveri kirjoittaa.
        Onko teistä oikeista tojokuskeista aivan ok että joku valopää tekee teistä täysiä pelejä täällä? Miksi ette korjaa ilmiselviä valheita?
        Vai onko niin ettei täällä edes ole oikeasti tojolla ajavia?

        Nyt olisi hyvä jos joku teistä lukuisista tojo-hybridillä ajavista kertoisi kokemuksen syvällä rintaäänellä miten suurta sontaa tämä kaveri kirjoittaa.
        Onko teistä oikeista tojokuskeista aivan ok että joku valopää tekee teistä täysiä pelejä täällä? Miksi ette korjaa ilmiselviä valheita?
        Vai onko niin ettei täällä edes ole oikeasti tojolla ajavia?

        **********

        Kyllähän täällä on moniakin hybridi-Tojotalla ajavia kavereita, mutta kaikki he eivät ole jatkuvasti äänessä. Kun on hyvä ja toimintavarma auto käytössä, niin eipä silloin ole tarvis täällä kirjoitella.

        Koska monilla on edelleen väärä käsitys hybridi-Tojotan voimalinjan toiminnasta, niin laitan tähän uudelleen saman jutun, minkä kirjoitin jo viime kesänä. Kannattaa lukea juttu oikein ajatuksen kanssa, niin silloin Tojotan hybridivoimalinjan syvin olemus aukeaa kaikille.

        ************

        Hybridi-Tojota - nerokas ajopeli

        Olen tällä palstalla paljonkin kehuskellut hybridi-Tojotan voimalinjan nerokkuutta, mutta vasta tänään marjareissulla oikein havainnollisesti pääsin toteamaan Tojotan hybridivoimalinjan ylivertaisen nerokkuuden. Tojota on vieläkin 20 vuotta vanhalla hybridivoimalinjallaan valovuosia edellä muita hybridiautoja.

        Ajelin tänään noin 40 km hidaskulkuisia metsäautoteitä, sillä kävin metsässä katselemassa sitä, mikä on mustikoiden kypsyysaste. Metsäautoteillä oli paksusti karkeaa soraa ja pieniä kiviä, joten ajonopeus ei voinut olla kuin 40 - 50 km/h, sillä muutoin matkustaminen olisi ollut epämiellyttävää. Koko reissu oli pääsääntoisesti tasamaata, joten ylä- ja alamäet eivät vaikuttaneet suuresti kulkemiseen. Näissä olosuhteissa oli mahdottoman hyvä seurata hybridivoimalinjan toimintaa.

        Panin reissulla merkille, että polttomoottorin ollessa käynnissä hetkellisen kulutuksen mittari näytti lukemia 6 - 7 l/100 km, vaikka ajonopeus oli vain 50 km/h. Tällaiset kulutuslukemat ovat näin hiljaisella nopeudella suurehkoja. Auto siis käytti polttomoottorin tehosta vain osan liikkumiseen, mutta ilmeisesti suurimman osan akun lataamiseen. Tietokone määräsi siis polttomoottorin käymään sellaisella tehotasolla, jolla hyötysuhde saatiin suureksi. Ylimääräinen energia saatiin silloin varastoitua akkuun hyvällä hyötysuhteella.

        Kun akunvaraustilan mittari näytti 8 pykälää, niin silloin polttomoottori sammui, ja auto alkoi kulkea sähköllä samalla ajonopeudella. Koska maasto oli tasaista, niin auto kulki sähköllä hyvin pitkän matkan, ja silloinhan hetkellisen kulutuksen mittari näytti nollaa. Kun akun varaustila näytti enää 2 pykälää, niin silloin polttomoottori taas käynnistyi, ja kulutusmittari näytti jälleen lukemia 6 - 7 l/100 km. Tämä toimintasekvenssi toistui matkalla useita kertoja täysin samanlaisesti.

        Kun pääsin kotipihaan ja kytkin virran pois autosta, niin mittari näytti matkan keskikulutukseksi vain 3,3 l/100 km, koska ajonopeus huonopintaisella soratiellä oli niin alhainen. Jotenkin vasta tänään marjareissulla Tojotan hybridivoimalinjan ylivertainen nerokkuus oikein lopullisesti kolahti päähäni. Muut automerkit eivät vielä moniin vuosiin pääse näin hienoon toimintaan. Tojota on siis vielä vuosikausia piikkipaikalla näissä hybridihommeleissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olisi hyvä jos joku teistä lukuisista tojo-hybridillä ajavista kertoisi kokemuksen syvällä rintaäänellä miten suurta sontaa tämä kaveri kirjoittaa.
        Onko teistä oikeista tojokuskeista aivan ok että joku valopää tekee teistä täysiä pelejä täällä? Miksi ette korjaa ilmiselviä valheita?
        Vai onko niin ettei täällä edes ole oikeasti tojolla ajavia?

        **********

        Kyllähän täällä on moniakin hybridi-Tojotalla ajavia kavereita, mutta kaikki he eivät ole jatkuvasti äänessä. Kun on hyvä ja toimintavarma auto käytössä, niin eipä silloin ole tarvis täällä kirjoitella.

        Koska monilla on edelleen väärä käsitys hybridi-Tojotan voimalinjan toiminnasta, niin laitan tähän uudelleen saman jutun, minkä kirjoitin jo viime kesänä. Kannattaa lukea juttu oikein ajatuksen kanssa, niin silloin Tojotan hybridivoimalinjan syvin olemus aukeaa kaikille.

        ************

        Hybridi-Tojota - nerokas ajopeli

        Olen tällä palstalla paljonkin kehuskellut hybridi-Tojotan voimalinjan nerokkuutta, mutta vasta tänään marjareissulla oikein havainnollisesti pääsin toteamaan Tojotan hybridivoimalinjan ylivertaisen nerokkuuden. Tojota on vieläkin 20 vuotta vanhalla hybridivoimalinjallaan valovuosia edellä muita hybridiautoja.

        Ajelin tänään noin 40 km hidaskulkuisia metsäautoteitä, sillä kävin metsässä katselemassa sitä, mikä on mustikoiden kypsyysaste. Metsäautoteillä oli paksusti karkeaa soraa ja pieniä kiviä, joten ajonopeus ei voinut olla kuin 40 - 50 km/h, sillä muutoin matkustaminen olisi ollut epämiellyttävää. Koko reissu oli pääsääntoisesti tasamaata, joten ylä- ja alamäet eivät vaikuttaneet suuresti kulkemiseen. Näissä olosuhteissa oli mahdottoman hyvä seurata hybridivoimalinjan toimintaa.

        Panin reissulla merkille, että polttomoottorin ollessa käynnissä hetkellisen kulutuksen mittari näytti lukemia 6 - 7 l/100 km, vaikka ajonopeus oli vain 50 km/h. Tällaiset kulutuslukemat ovat näin hiljaisella nopeudella suurehkoja. Auto siis käytti polttomoottorin tehosta vain osan liikkumiseen, mutta ilmeisesti suurimman osan akun lataamiseen. Tietokone määräsi siis polttomoottorin käymään sellaisella tehotasolla, jolla hyötysuhde saatiin suureksi. Ylimääräinen energia saatiin silloin varastoitua akkuun hyvällä hyötysuhteella.

        Kun akunvaraustilan mittari näytti 8 pykälää, niin silloin polttomoottori sammui, ja auto alkoi kulkea sähköllä samalla ajonopeudella. Koska maasto oli tasaista, niin auto kulki sähköllä hyvin pitkän matkan, ja silloinhan hetkellisen kulutuksen mittari näytti nollaa. Kun akun varaustila näytti enää 2 pykälää, niin silloin polttomoottori taas käynnistyi, ja kulutusmittari näytti jälleen lukemia 6 - 7 l/100 km. Tämä toimintasekvenssi toistui matkalla useita kertoja täysin samanlaisesti.

        Kun pääsin kotipihaan ja kytkin virran pois autosta, niin mittari näytti matkan keskikulutukseksi vain 3,3 l/100 km, koska ajonopeus huonopintaisella soratiellä oli niin alhainen. Jotenkin vasta tänään marjareissulla Tojotan hybridivoimalinjan ylivertainen nerokkuus oikein lopullisesti kolahti päähäni. Muut automerkit eivät vielä moniin vuosiin pääse näin hienoon toimintaan. Tojota on siis vielä vuosikausia piikkipaikalla näissä hybridihommeleissa.

        Ladattavalla autollla olisit heittänyt koko reissun verkkosähköllä jonka hinta on yhden neljäsosan tuohon bensaa polttamalla tehtyyn sähköön verrattuna.
        On järjetöntä tehdä sähköä monta kertaa kalliimmalla bensasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavalla autollla olisit heittänyt koko reissun verkkosähköllä jonka hinta on yhden neljäsosan tuohon bensaa polttamalla tehtyyn sähköön verrattuna.
        On järjetöntä tehdä sähköä monta kertaa kalliimmalla bensasta.

        Ladattavalla autollla olisit heittänyt koko reissun verkkosähköllä jonka hinta on yhden neljäsosan tuohon bensaa polttamalla tehtyyn sähköön verrattuna.
        On järjetöntä tehdä sähköä monta kertaa kalliimmalla bensasta.

        **************

        Olen vanha sähkömies, joten taatusti tiedän kaikki sähkökäyttöisten laitteistojen ongelmat. Jos sähköverkko katkeaa, niin tärkeät laitokset siirtyvät silloin automaattisesti dieselgeneraattoreiden perään, jotta toiminta ei häiriinny. Juuri samasta syystä hälytysajoneuvotkin tulevat vielä pitkään olemaan polttomoottorikäyttöisiä.
        Jos saat sairauskohtauksen, niin uskaltaisitko tilata sähkökäyttöisen ambulanssin?

        Juuri pitkä kokemukseni sähkökäyttöjen kanssa touhuamisesta on opettanut minulle sen, että luotan vain nestemäisellä polttoaineella kulkeviin autoihin. Kun riittävä energiavarasto kulkee auton mukana, niin silloin pitkienkin matkojen taittaminen on mahdollista kireänkin aikataulun mukaisesti. Pitkällä reissulla sähköauton kanssa aika kuluu vain latausjonoissa seisoskeluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olisi hyvä jos joku teistä lukuisista tojo-hybridillä ajavista kertoisi kokemuksen syvällä rintaäänellä miten suurta sontaa tämä kaveri kirjoittaa.
        Onko teistä oikeista tojokuskeista aivan ok että joku valopää tekee teistä täysiä pelejä täällä? Miksi ette korjaa ilmiselviä valheita?
        Vai onko niin ettei täällä edes ole oikeasti tojolla ajavia?

        **********

        Kyllähän täällä on moniakin hybridi-Tojotalla ajavia kavereita, mutta kaikki he eivät ole jatkuvasti äänessä. Kun on hyvä ja toimintavarma auto käytössä, niin eipä silloin ole tarvis täällä kirjoitella.

        Koska monilla on edelleen väärä käsitys hybridi-Tojotan voimalinjan toiminnasta, niin laitan tähän uudelleen saman jutun, minkä kirjoitin jo viime kesänä. Kannattaa lukea juttu oikein ajatuksen kanssa, niin silloin Tojotan hybridivoimalinjan syvin olemus aukeaa kaikille.

        ************

        Hybridi-Tojota - nerokas ajopeli

        Olen tällä palstalla paljonkin kehuskellut hybridi-Tojotan voimalinjan nerokkuutta, mutta vasta tänään marjareissulla oikein havainnollisesti pääsin toteamaan Tojotan hybridivoimalinjan ylivertaisen nerokkuuden. Tojota on vieläkin 20 vuotta vanhalla hybridivoimalinjallaan valovuosia edellä muita hybridiautoja.

        Ajelin tänään noin 40 km hidaskulkuisia metsäautoteitä, sillä kävin metsässä katselemassa sitä, mikä on mustikoiden kypsyysaste. Metsäautoteillä oli paksusti karkeaa soraa ja pieniä kiviä, joten ajonopeus ei voinut olla kuin 40 - 50 km/h, sillä muutoin matkustaminen olisi ollut epämiellyttävää. Koko reissu oli pääsääntoisesti tasamaata, joten ylä- ja alamäet eivät vaikuttaneet suuresti kulkemiseen. Näissä olosuhteissa oli mahdottoman hyvä seurata hybridivoimalinjan toimintaa.

        Panin reissulla merkille, että polttomoottorin ollessa käynnissä hetkellisen kulutuksen mittari näytti lukemia 6 - 7 l/100 km, vaikka ajonopeus oli vain 50 km/h. Tällaiset kulutuslukemat ovat näin hiljaisella nopeudella suurehkoja. Auto siis käytti polttomoottorin tehosta vain osan liikkumiseen, mutta ilmeisesti suurimman osan akun lataamiseen. Tietokone määräsi siis polttomoottorin käymään sellaisella tehotasolla, jolla hyötysuhde saatiin suureksi. Ylimääräinen energia saatiin silloin varastoitua akkuun hyvällä hyötysuhteella.

        Kun akunvaraustilan mittari näytti 8 pykälää, niin silloin polttomoottori sammui, ja auto alkoi kulkea sähköllä samalla ajonopeudella. Koska maasto oli tasaista, niin auto kulki sähköllä hyvin pitkän matkan, ja silloinhan hetkellisen kulutuksen mittari näytti nollaa. Kun akun varaustila näytti enää 2 pykälää, niin silloin polttomoottori taas käynnistyi, ja kulutusmittari näytti jälleen lukemia 6 - 7 l/100 km. Tämä toimintasekvenssi toistui matkalla useita kertoja täysin samanlaisesti.

        Kun pääsin kotipihaan ja kytkin virran pois autosta, niin mittari näytti matkan keskikulutukseksi vain 3,3 l/100 km, koska ajonopeus huonopintaisella soratiellä oli niin alhainen. Jotenkin vasta tänään marjareissulla Tojotan hybridivoimalinjan ylivertainen nerokkuus oikein lopullisesti kolahti päähäni. Muut automerkit eivät vielä moniin vuosiin pääse näin hienoon toimintaan. Tojota on siis vielä vuosikausia piikkipaikalla näissä hybridihommeleissa.

        Totanoin...mikähän tässä on se pointti?

        Sama matka noin pienellä keskinopeudella menee tietenkin enintään samalla kulutuksella nykyaikaisella dieselillä ja pikkubensaturbolla.

        Onko itsetarkoitus siis se, kuten itselataavalla Toyotalla, että välillä kulutus on suuri ja välillä 0, kuitenkin niin, että keskikulutus ei ole mitenkään erityisen pieni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totanoin...mikähän tässä on se pointti?

        Sama matka noin pienellä keskinopeudella menee tietenkin enintään samalla kulutuksella nykyaikaisella dieselillä ja pikkubensaturbolla.

        Onko itsetarkoitus siis se, kuten itselataavalla Toyotalla, että välillä kulutus on suuri ja välillä 0, kuitenkin niin, että keskikulutus ei ole mitenkään erityisen pieni?

        Mikä tästä Toyotan systeemistä tekee niin erinomaisen nerokkaan, tuntuu olevan ihan nollasummapeliä.

        Eihän ole mitään, siis yhtään mitään merkitystä kuinka monta prosenttia ajetaan sähköllä, jos keskikulutus on kuitenkin keskimääräistä tasoa verrattuna nykyaikaiseen dieseliin tai pikkubensaturboon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavalla autollla olisit heittänyt koko reissun verkkosähköllä jonka hinta on yhden neljäsosan tuohon bensaa polttamalla tehtyyn sähköön verrattuna.
        On järjetöntä tehdä sähköä monta kertaa kalliimmalla bensasta.

        **************

        Olen vanha sähkömies, joten taatusti tiedän kaikki sähkökäyttöisten laitteistojen ongelmat. Jos sähköverkko katkeaa, niin tärkeät laitokset siirtyvät silloin automaattisesti dieselgeneraattoreiden perään, jotta toiminta ei häiriinny. Juuri samasta syystä hälytysajoneuvotkin tulevat vielä pitkään olemaan polttomoottorikäyttöisiä.
        Jos saat sairauskohtauksen, niin uskaltaisitko tilata sähkökäyttöisen ambulanssin?

        Juuri pitkä kokemukseni sähkökäyttöjen kanssa touhuamisesta on opettanut minulle sen, että luotan vain nestemäisellä polttoaineella kulkeviin autoihin. Kun riittävä energiavarasto kulkee auton mukana, niin silloin pitkienkin matkojen taittaminen on mahdollista kireänkin aikataulun mukaisesti. Pitkällä reissulla sähköauton kanssa aika kuluu vain latausjonoissa seisoskeluun.

        "Jos saat sairauskohtauksen, niin uskaltaisitko tilata sähkökäyttöisen ambulanssin?"

        Toivoisin nopeammin kiihtyvää mallia. Eli käytännössä sähköambulanssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavalla autollla olisit heittänyt koko reissun verkkosähköllä jonka hinta on yhden neljäsosan tuohon bensaa polttamalla tehtyyn sähköön verrattuna.
        On järjetöntä tehdä sähköä monta kertaa kalliimmalla bensasta.

        **************

        Olen vanha sähkömies, joten taatusti tiedän kaikki sähkökäyttöisten laitteistojen ongelmat. Jos sähköverkko katkeaa, niin tärkeät laitokset siirtyvät silloin automaattisesti dieselgeneraattoreiden perään, jotta toiminta ei häiriinny. Juuri samasta syystä hälytysajoneuvotkin tulevat vielä pitkään olemaan polttomoottorikäyttöisiä.
        Jos saat sairauskohtauksen, niin uskaltaisitko tilata sähkökäyttöisen ambulanssin?

        Juuri pitkä kokemukseni sähkökäyttöjen kanssa touhuamisesta on opettanut minulle sen, että luotan vain nestemäisellä polttoaineella kulkeviin autoihin. Kun riittävä energiavarasto kulkee auton mukana, niin silloin pitkienkin matkojen taittaminen on mahdollista kireänkin aikataulun mukaisesti. Pitkällä reissulla sähköauton kanssa aika kuluu vain latausjonoissa seisoskeluun.

        "Olen vanha sähkömies, joten taatusti tiedän kaikki sähkökäyttöisten laitteistojen ongelmat."

        Olen vanha kunnossapitomies ja olen tutkinut suurten laitosten erilaisten laitteiden vikaantumistilastoja. Ensinnäkin, mihinkään kriittiseen laitteeseen ei koskaan rakenneta polttomoottorikäyttöjä vaan ne ovat aina sähkökäyttöjä. Ei koskaan polttomoottoreita.
        Toiseksi sähkökäyttöjen vikaantumisväli on moninkertainen verrattuna polttiksiin. Sähkökäytöt ovat täysin ylivoimaisia kestävyyden ja luotettavuuden suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavalla autollla olisit heittänyt koko reissun verkkosähköllä jonka hinta on yhden neljäsosan tuohon bensaa polttamalla tehtyyn sähköön verrattuna.
        On järjetöntä tehdä sähköä monta kertaa kalliimmalla bensasta.

        **************

        Olen vanha sähkömies, joten taatusti tiedän kaikki sähkökäyttöisten laitteistojen ongelmat. Jos sähköverkko katkeaa, niin tärkeät laitokset siirtyvät silloin automaattisesti dieselgeneraattoreiden perään, jotta toiminta ei häiriinny. Juuri samasta syystä hälytysajoneuvotkin tulevat vielä pitkään olemaan polttomoottorikäyttöisiä.
        Jos saat sairauskohtauksen, niin uskaltaisitko tilata sähkökäyttöisen ambulanssin?

        Juuri pitkä kokemukseni sähkökäyttöjen kanssa touhuamisesta on opettanut minulle sen, että luotan vain nestemäisellä polttoaineella kulkeviin autoihin. Kun riittävä energiavarasto kulkee auton mukana, niin silloin pitkienkin matkojen taittaminen on mahdollista kireänkin aikataulun mukaisesti. Pitkällä reissulla sähköauton kanssa aika kuluu vain latausjonoissa seisoskeluun.

        "Jos sähköverkko katkeaa, niin tärkeät laitokset siirtyvät silloin automaattisesti dieselgeneraattoreiden perään, jotta toiminta ei häiriinny. Juuri samasta syystä hälytysajoneuvotkin tulevat vielä pitkään olemaan polttomoottorikäyttöisiä."

        Nämä sun logiikkamokat ovat tahattoman huumorin kukkasia. Rinnastat tässä sähkökatkon ja ambulanssin. Miten sähkökatkos pysäyttää liikenteessä olevan ambulanssin?
        Edes seisovan ambulanssin lataaminen ei katkea sillä siinä välissä olisi bufferiakusto tällaista tilannetta varten.
        Oikeesti, taas meni logikkaharjoitus sulta päin mäntyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos sähköverkko katkeaa, niin tärkeät laitokset siirtyvät silloin automaattisesti dieselgeneraattoreiden perään, jotta toiminta ei häiriinny. Juuri samasta syystä hälytysajoneuvotkin tulevat vielä pitkään olemaan polttomoottorikäyttöisiä."

        Nämä sun logiikkamokat ovat tahattoman huumorin kukkasia. Rinnastat tässä sähkökatkon ja ambulanssin. Miten sähkökatkos pysäyttää liikenteessä olevan ambulanssin?
        Edes seisovan ambulanssin lataaminen ei katkea sillä siinä välissä olisi bufferiakusto tällaista tilannetta varten.
        Oikeesti, taas meni logikkaharjoitus sulta päin mäntyä.

        Se olisikin koominen näky kun kaikki liikenteessä olevat sähköautot pysähtyisivät kun tulisi sähkökatko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen vanha sähkömies, joten taatusti tiedän kaikki sähkökäyttöisten laitteistojen ongelmat."

        Olen vanha kunnossapitomies ja olen tutkinut suurten laitosten erilaisten laitteiden vikaantumistilastoja. Ensinnäkin, mihinkään kriittiseen laitteeseen ei koskaan rakenneta polttomoottorikäyttöjä vaan ne ovat aina sähkökäyttöjä. Ei koskaan polttomoottoreita.
        Toiseksi sähkökäyttöjen vikaantumisväli on moninkertainen verrattuna polttiksiin. Sähkökäytöt ovat täysin ylivoimaisia kestävyyden ja luotettavuuden suhteen.

        Olen ikäni touhunnut sellaisten sähkölaitteiden kanssa, joiden on toimittava vuorokauden ympäri eli sähköä on aina oltava saatavilla. Ainoa konsti varmistaa keskeytyksetön sähkönsaanti (tehontarve luokkaa 500 kW) kaikissa olosuhteissa oli se, että kaikki toimipisteet varustettiin automaattisesti starttaavilla tehokailla dieselgeneraattoreilla. Vaikka sähköverkot Suomessa ovatkin suhteellisen hyviä, niin katkoksia niissä kuitenkin joskus esiintyy.

        Dieselgeneraattoreilla turvataan ydinvoimaloidenkin sähkönsaanti poikkeusolosuhteissa. Fukushiman ydinonnettomuuskin johtui vain siitä, että voimalan varavoimadieselit joutuivat vesikylpyyn (dieselit oli rakennettu väärään paikkaan) ja sen vuoksi ne sammuivat. Itse ydinvoimalaan tsunami ei aiheuttanut mitään vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos sähköverkko katkeaa, niin tärkeät laitokset siirtyvät silloin automaattisesti dieselgeneraattoreiden perään, jotta toiminta ei häiriinny. Juuri samasta syystä hälytysajoneuvotkin tulevat vielä pitkään olemaan polttomoottorikäyttöisiä."

        Nämä sun logiikkamokat ovat tahattoman huumorin kukkasia. Rinnastat tässä sähkökatkon ja ambulanssin. Miten sähkökatkos pysäyttää liikenteessä olevan ambulanssin?
        Edes seisovan ambulanssin lataaminen ei katkea sillä siinä välissä olisi bufferiakusto tällaista tilannetta varten.
        Oikeesti, taas meni logikkaharjoitus sulta päin mäntyä.

        Luet kaikkia kirjoituksiani kuin piru raamattua. En tietenkään väitä sitä, että katkos sähköverkossa pysäyttäisi sähköambulanssin. Hälytysajoneuvojen pitää olla ehdottomasti polttomoottorikäyttöisiä, jotta toimintasäde ja toiminta-aika on riittävä. Akkukäyttöisellä autolla tätä ei voida saavuttaa.

        Ei milloinkaan voida sallia sitä, että paloauto kesken sammutustyön pitää viedä ladattavaksi. Ei mitään järkeä ole siinäkään, että palopaikalle pitäisi lähettää paloauton lisäksi myös dieselkäyttöinen generaattoriauto, jolla sähkökäyttöistä paloautoa voitaisiin ladata sammutustyön aikana. Kyllä maalaisjärkeäkin voi näissä pohdinnoissa käyttää.


    • Anonyymi

      Kyllä bensalla on kiva latailla ja käyttää sähkölaitteita, jos verkkosähkö on poikki. Minulla on mökillä sähkökatkojen varalta parivuotias Honda EU20i aggregaatti. Hiljainen peli ja tekee hyvänlaatuista sähköä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      18144
    2. Stefun Sofialle tarjoamat luxuskyydit maksamatta, velkaa niistä jo yli 17 000 euroa.

      Seiskan mukaan limusiinikyyteihin erikoistunut yritys hakee Stefun yritykseltä oikeusteitse yli 17 000 € maksamattomista kyydeistä. Useat ajoista ova
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      5170
    3. Maisa otti raskauskirtin esille

      Viimeinen oljenkorsi.... Miten "yllättävää".. .. :D
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      2833
    4. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      206
      2441