Kuinkas suomenruotsalaisten sopeutuminen on onnistunut?

Anonyymi

Heidän keskuudessaan on sellaiset 20% niitä suruja, jotka eivät osaa suomea, muutamaa sanaa enempää, joukossa myös nuoria. Eiköhän kyse ole lähinnä asennevammasta monilla, sillä "bättre folk" pitää suomen kielta alempana kielenä, ruotsiin nähden.

Suomenruotsalaisten määrä kyllä vähenee tasaisesti, manner-Suomessa heitä on enää n. 260 000. Suomen pitäisikin jo järkevöittää kielipolitiikkaansa, poistaa pakkoruotsi tarpeettomana, myös ruotsin kielen asema toisena virallisena kielenä, olisi syytä lopettaa.

58

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei haittaa se toinen kieli itseäni millään tavalla.

      • Anonyymi

        Huomautan. Ja varmasti haittaa!

        Koska turha ja haitallinen kielisysteemimme on maksanut miljardi euroa vuosittain jo vuosikymmeniä. Päälle muut haitat, kuten kieliosaamisemme ratkaiseva kaventuminen.


    • Anonyymi

      Ihmisille täysin tyypillinen piirre, aina on joku ylempänä tai parempi kuin toinen! Se on ihmisen perimässä, siksi rasismiakaan on turha yrittää kitkeä. Sitten käy niinkuin etelä-Afrikassa, entiset sortajat nyt sorrettuja ei ole olemassa yhdenvertaisuutta! Siellä maa ajautuu köyhyyteen ja kaaokseen, kun tyhmät vallassa!

    • "Heidän keskuudessaan on sellaiset 20% niitä suruja, jotka eivät osaa suomea, muutamaa sanaa enempää, joukossa myös nuoria."
      Kylläpä nauratti tämän pölvästin aivotuhnu.

      Yhtä viisaasti voimme väittää, että suomenkielisten joukossa 60% sellaisia, jotka eivät käytännössä osaa sanakaan ruotsia. Ja tässä joukossa on merkittävästyi myös peruskoulun läpäisseitä nuoria.

      Ja sitten nauretaan. ;)

      • Anonyymi

        No kattos kun suomalaisten ei ole mitään syytä osata ruotsia, muumiruotsi onkin kuoleva kieli manner-Suomessa - ei haittaa. Ruotsin kielen asema on jo pahasti romahtanut, ja eräs tunnettu ruotsinkielinen sanoikin, että ruotsin kielestä on tullut kyökkikieli.

        Englanti ja vähän muutkin kielet ovat ohittaneet ruotsin.


      • Anonyymi

        Miten tuo ummikkosuomalainen, ruotsia kansakoulupohjalta osaava höpöttäjä taas täällä yrittää päteä tarkoituksenaan vain haastaa riitaa?!!!! Miten tuollainen käytös yhä täällä sallitaan? Naurettavaa!


      • Anonyymi

        Hieman eri asia, koska todellisuudessa ruotsi on Suomessa paikallinen vähemmistökieli. Ruotsia voisi verrata inarinsaameen, kuinka moni suomenkielinen osaa sitä? Tietysti ruotsin asemaa on korruption avulla nostettu, mutta se ei muuta tosiseikkaa että suomenkielisen Suomen alueella se on vain yksi naapurimaan kieli. Ei se kuulu suomenkielisten identiteettiin. Ruotsinkielisten sen sijaan on käytännössä pakko osata suomea, jos ei halua elää jossain junttilan korvessa. Tämä tilanne on tietysti kaikilla kielivähemmistöillä kaikkialla Maailmassa, pitää osata maan valtakieltä.
        Suomenruotsalaisista on suurin osa, n. 60% alkujaan suomenkielisten sukujen jälkeläisiä. Ruotsalaisten jälkeläisiä on lähinnä Pohjanmaalla.


    • Anonyymi
    • "No kattos kun suomalaisten ei ole mitään syytä osata ruotsia..."
      Älä nyt höpötä tyhmyyksiä. Ruotsi on Suomelle toiseksi suurin vientimaa heti Saksan jälkeen.

      Ruotsiin vientiä harjoittavan yrityksen myyntimies puhuu ruotsia, niin se vain on. Kansainvälisessä kauapssa puhutaan sen kieltä, jolla on rahat taskussa.

      Älä turhaan hoe noita perämetsäläispöljyyksiäsi, jooko.;)

      • Anonyymi

        Kauppa hoituu nykyään englanniksi, myös Ruotsin kanssa. Sinä eläkeläinen elät menneessä.

        Voidaan aivan hyvin yleistää, että suomalainen ei ruotsia tarvitse. Ruotsin kieltähän ei kohta enää tarvitse, edes Ruotsissa.


      • Anonyymi

        Niin? Tuolla logiikalla pitäisi olla myös pakkosaksa ja pakkovenäjä!?

        Tietysti eri maissa olevien myyntitykkien pitää osata maan kieli.

        Mutta kun niitä ulkomailla työssä olevia suomalaisia on vain promille kansasta.

        Sitä paitsi. Englanti on maailman kaupan kieli. Jopa ruotsalaiset itse puhuvat mieluummin englantia kuin tönkköruotsia suomalaisten kanssa!

        Olen vanha kieliaktiivi ja tiedän tämän aiheen täysin. Joten älä ala minulle höpöttämään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin? Tuolla logiikalla pitäisi olla myös pakkosaksa ja pakkovenäjä!?

        Tietysti eri maissa olevien myyntitykkien pitää osata maan kieli.

        Mutta kun niitä ulkomailla työssä olevia suomalaisia on vain promille kansasta.

        Sitä paitsi. Englanti on maailman kaupan kieli. Jopa ruotsalaiset itse puhuvat mieluummin englantia kuin tönkköruotsia suomalaisten kanssa!

        Olen vanha kieliaktiivi ja tiedän tämän aiheen täysin. Joten älä ala minulle höpöttämään...

        Pakkoruotsittajat koittavat vedota tuohon, että Ruotsin kanssa pitää käydä kauppaa ruotsiksi - ei pidä.

        Pakkoruotsille ei ole perusteluja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kauppa hoituu nykyään englanniksi, myös Ruotsin kanssa. Sinä eläkeläinen elät menneessä.

        Voidaan aivan hyvin yleistää, että suomalainen ei ruotsia tarvitse. Ruotsin kieltähän ei kohta enää tarvitse, edes Ruotsissa.

        "Kauppa hoituu nykyään englanniksi..."
        Heh, hah ja hoh. Minä olen käynyt myyntineuvotteluja Ruotsissa, sinä et ole.

        Eiköhän naureta rapsakasti tovi. ;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Kauppa hoituu nykyään englanniksi..."
        Heh, hah ja hoh. Minä olen käynyt myyntineuvotteluja Ruotsissa, sinä et ole.

        Eiköhän naureta rapsakasti tovi. ;)

        30 vuotta sitten tapahtuneilla asioilla ei ole tänä päivänä mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Kauppa hoituu nykyään englanniksi..."
        Heh, hah ja hoh. Minä olen käynyt myyntineuvotteluja Ruotsissa, sinä et ole.

        Eiköhän naureta rapsakasti tovi. ;)

        Moni myyntihenkilö on sanonut, että ruotsalaiset puhuvat mielellään ja jopa mieluummin englantia suomalaisten kanssa. Ellei kyse ole hurrista.

        Koska heitä nolottaa kuunnella outoa aksenttia ja heikkoa kielitaitoa. Englannin kieli sen sijaan asettaa molemmat puolet samalle viivalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moni myyntihenkilö on sanonut, että ruotsalaiset puhuvat mielellään ja jopa mieluummin englantia suomalaisten kanssa. Ellei kyse ole hurrista.

        Koska heitä nolottaa kuunnella outoa aksenttia ja heikkoa kielitaitoa. Englannin kieli sen sijaan asettaa molemmat puolet samalle viivalle.

        "Koska heitä nolottaa kuunnella outoa aksenttia ja heikkoa kielitaitoa."
        Ei pidä edes haaveilla vientitehtävistä, jos on heikko kielitaidolla ja outo aksentti.

        Oudolla aksentilla ja tankero -englannilla Ruotsissa voi myydä pillereitä tai tyttöjä kadun kulmalla.

        Pitää osata, jos on vientihommissa. Minä sen tiedän
        Eiköhän naureta tovi. ;)


      • Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Koska heitä nolottaa kuunnella outoa aksenttia ja heikkoa kielitaitoa."
        Ei pidä edes haaveilla vientitehtävistä, jos on heikko kielitaidolla ja outo aksentti.

        Oudolla aksentilla ja tankero -englannilla Ruotsissa voi myydä pillereitä tai tyttöjä kadun kulmalla.

        Pitää osata, jos on vientihommissa. Minä sen tiedän
        Eiköhän naureta tovi. ;)

        PS.
        "...molemmat puolet samalle viivalle..."
        Höpö höpö taas. Ostaja on kingi ja ostajan kieltä puhutaan. Se jolla on rahat taskussa, ei edes halua samalle viivalle.

        Älä edes yritä, kun et vaan osaa etkä tiedä. ;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Koska heitä nolottaa kuunnella outoa aksenttia ja heikkoa kielitaitoa."
        Ei pidä edes haaveilla vientitehtävistä, jos on heikko kielitaidolla ja outo aksentti.

        Oudolla aksentilla ja tankero -englannilla Ruotsissa voi myydä pillereitä tai tyttöjä kadun kulmalla.

        Pitää osata, jos on vientihommissa. Minä sen tiedän
        Eiköhän naureta tovi. ;)

        Heh, heikko kielitaidolla ja sanasokeudella ei pitkälle pötkitä:)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        PS.
        "...molemmat puolet samalle viivalle..."
        Höpö höpö taas. Ostaja on kingi ja ostajan kieltä puhutaan. Se jolla on rahat taskussa, ei edes halua samalle viivalle.

        Älä edes yritä, kun et vaan osaa etkä tiedä. ;)

        "Ostaja on kingi ja ostajan kieltä puhutaan."
        Öyhö siis kuvittelee, että jos Tokmannin sisäänostaja menee Puolaan hankkimaan sinkkiämpäreitä, niin paikallinen Andrzejek Wlocazciewizki solkkaa tälle sujuvaa suomea?

        Voi hyvä Sylvi tuota öyhötyksen määrää ja laatua:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        30 vuotta sitten tapahtuneilla asioilla ei ole tänä päivänä mitään merkitystä.

        Heheheheee...juuri niin, moge on eläkeläispappa ja elää menneessä.


      • Anonyymi

        Kerroppa nyt mitä mieltä olet tuosta Herbertsin tukimuksesta, joka kertoo rantaruotsalaisten negatiivisista asenteista suomenkielisiä kohtaan? Etkö halua....heheheheee..?

        Tuohan ei ole mikään yllätys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppa nyt mitä mieltä olet tuosta Herbertsin tukimuksesta, joka kertoo rantaruotsalaisten negatiivisista asenteista suomenkielisiä kohtaan? Etkö halua....heheheheee..?

        Tuohan ei ole mikään yllätys.

        Siihen se ei vastaa.


      • Anonyymi

        Kumma juttu kun se kansainvälinen kauppa ruotsalaisten kanssa sujuu kaikkien muiden maiden kansalaisten kanssa englanniksi.
        Ei mm. Virossa ole pakkoruotsia siksi että kauppa sujuisi Tukholmaan.
        Entäs jenkit, venäläiset, kiinalaiset, saksalaiset, puolalaiset.... Vaativatko ruotsalaiset näiltä ruotsintaitoa? Eivät, eivätkä vaadi suomalaisiltakaan.
        Ruotsin kielen asema Suomessa on vain suomenruotsalaisten etuilusysteemi.


      • Anonyymi

        Miksi ruotsalainen sitten ei puhu suomea? Jos suomalaisella on ne rahat taskussa.


    • Anonyymi

      Suomessa ei tarvitse osata suomea jos osaa ruotsia. Myöskään Lapin saamelaisalueella ei tarvitse osata suomea. Kun mistä maasta hyvänsä tulee maahanmuuttaja ruotsinkieliselle alueelle ja oppii siellä ruotsin, niin hän saa Suomen kansalaisuuden aikanaan ruotsinkielisenä vaikka ei osaa yhtään suomea.

      • Anonyymi

        Eikä sossussa ja kelassa tarvitse osata kumpaakaan. Lähinnä siitä on haittaa harkinnanvaraisten tukien anomisessa....


    • "Öyhö siis kuvittelee, että jos Tokmannin sisäänostaja menee Puolaan hankkimaan sinkkiämpäreitä..."
      Huh heijaa, älä munaa enempää itseäsi.

      Tokmannin sisäänostaja on vain televisiomainos, ei se oikeassa elämässä noin tapahdu. Eihän ostaja matkusta minnekään. Myyjä matkustaa ostajan luokse ja yrittää päästä esittelemään tuotteitaan. Jos myyjä matkustaa Suomeen, esittelytilaisuudessa on taatusti mukana myös suomea puhuva agentti (so. myyjän edustaja). joka osaa sitten jääkiekkotulokset, päivän vitsin ja tuntee paikalliset lounaspaikat.

      Älä turhaan tunkuta pöljyyksiä, kun et näytä tuntevan tai tietävän näitä asioita.
      Nauretaan yhdessä. ;)

      • Anonyymi

        Voi voi..
        Pöljäke ei varmaankaan ole koskaan kuullut myyntimessuista, joissa sisäänostajat ja tavarantoimittajat kohtaavat toisensa. Ei siellä kiinalaiset muovisten käkikellojen valmistajat osaa sanaakaan suomea, eheii, siellä puhutaan ihan muita kieliä:)
        Jopas taas naurattaa pöljyys.


    • Anonyymi

      Guppa elää meneisyydessä luulleen, että ruotsi on vielä joku tärkeä kieli täällä, kun se ei ole tärkeä enää edes Ruotsissa. Siellä asuneena tiedän, että riikit puhuvat erittäin mielellään enkkua, jota siellä monet poliitikotkin usein nykyään käyttävät esim. twiiteissään. Samoin arabian kielellä on vahva asema, ja vahvistuu.

      • "Siellä asuneena..."
        Ihanko tosissani luulet olevasi ainoa suomalainen, joka on asunut Ruotsissa?

        Eiköhän nyt naureta ainakin vartin röhönauru sinun höpötyksille. ;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Siellä asuneena..."
        Ihanko tosissani luulet olevasi ainoa suomalainen, joka on asunut Ruotsissa?

        Eiköhän nyt naureta ainakin vartin röhönauru sinun höpötyksille. ;)

        Eihän kirjoittaja mitenkään väittänyt olleensa ainoa suomalainen Ruotsissa, mutta sanasokeus näköjään aiheuttaa kaikenlaista muutakin vaivaa ja väärinymmärtämistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kirjoittaja mitenkään väittänyt olleensa ainoa suomalainen Ruotsissa, mutta sanasokeus näköjään aiheuttaa kaikenlaista muutakin vaivaa ja väärinymmärtämistä.

        "Eihän kirjoittaja mitenkään väittänyt..."
        Mikäs turpaservo sinä luulet olevasi? Anna nyt tuon Ruotsissa itse asuneen selittää asumisensa ihan itse.

        Vai puhutko sinä nyt itse itsestäsi kuin Ruotsin kuningas käyttäen yksikön kolmannen persoonan sijamuotoa?
        Ja sitten pitkät naurut myös sinun höpötyksillesi. ;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Eihän kirjoittaja mitenkään väittänyt..."
        Mikäs turpaservo sinä luulet olevasi? Anna nyt tuon Ruotsissa itse asuneen selittää asumisensa ihan itse.

        Vai puhutko sinä nyt itse itsestäsi kuin Ruotsin kuningas käyttäen yksikön kolmannen persoonan sijamuotoa?
        Ja sitten pitkät naurut myös sinun höpötyksillesi. ;)

        Eihän siinä mitään selittämistä ole, enkä ala sinulle rautalangastakaan vääntämään päivänselvää asiaa. Kaveri kertoi asuneensa Ruotsissa, johon sinä kävit sönköttämään ihan sekavia. Onko käsidesipänikkä jo kitattu loppuun, vai mistä johtuu vähä-älyisyys tällä kertaa?


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Siellä asuneena..."
        Ihanko tosissani luulet olevasi ainoa suomalainen, joka on asunut Ruotsissa?

        Eiköhän nyt naureta ainakin vartin röhönauru sinun höpötyksille. ;)

        Sinä Juggelis kävit siellä kääntämässä, minä asuin lähes 20v. revi siitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siinä mitään selittämistä ole, enkä ala sinulle rautalangastakaan vääntämään päivänselvää asiaa. Kaveri kertoi asuneensa Ruotsissa, johon sinä kävit sönköttämään ihan sekavia. Onko käsidesipänikkä jo kitattu loppuun, vai mistä johtuu vähä-älyisyys tällä kertaa?

        "Kaveri kertoi asuneensa Ruotsissa..."
        Sinähän ihme hiihtäjä olet. Sinulla lienee esittää avoin asianajovaltakirja, jolla voit puhua kaverisi puolesta koko ajan?

        Eiköhän naureta pitkät naurut sinun höpötyksillesi. ;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä Juggelis kävit siellä kääntämässä, minä asuin lähes 20v. revi siitä.

        "Sinä Juggelis kävit siellä kääntämässä.."
        Kääntämässä mitä? Vaikka ruotsia osaankin, en ole tehnyt pätkää käännöstöitä.

        Eiköhän nyt naureta tovi. ;)

        PS. Olet kyllä pahasti eksyksissä taas. ;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Sinä Juggelis kävit siellä kääntämässä.."
        Kääntämässä mitä? Vaikka ruotsia osaankin, en ole tehnyt pätkää käännöstöitä.

        Eiköhän nyt naureta tovi. ;)

        PS. Olet kyllä pahasti eksyksissä taas. ;)

        Kävit varmaan kääntämässä jonkun rahoistaan.


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Kaveri kertoi asuneensa Ruotsissa..."
        Sinähän ihme hiihtäjä olet. Sinulla lienee esittää avoin asianajovaltakirja, jolla voit puhua kaverisi puolesta koko ajan?

        Eiköhän naureta pitkät naurut sinun höpötyksillesi. ;)

        Itsehän sinä aloitit sönkötyksen, että kaveri muka kuvitteli olleensa ainoa suomalainen Ruotsissa, minkä väitteen ansiokkaasti oikaisin. Ei tarvitse pillastua, jos oiotaan valehtelusta. Luulisi sinun jo tottuneen siihen näinä öyhötyksen vuosinasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itsehän sinä aloitit sönkötyksen, että kaveri muka kuvitteli olleensa ainoa suomalainen Ruotsissa, minkä väitteen ansiokkaasti oikaisin. Ei tarvitse pillastua, jos oiotaan valehtelusta. Luulisi sinun jo tottuneen siihen näinä öyhötyksen vuosinasi.

        "... että kaveri muka kuvitteli olleensa..."
        Kerro nyt ihan omin sanoin, kuinka kauan sinä olet luullut olevasi palstan yleinen puhemies, joka täällä puhuu se omat että kaverin asiat?

        Anna kaverin itse puhua omat asiansa, ei täällä tarvita tulkkeja.
        Ja sitten nauretaan. ;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "... että kaveri muka kuvitteli olleensa..."
        Kerro nyt ihan omin sanoin, kuinka kauan sinä olet luullut olevasi palstan yleinen puhemies, joka täällä puhuu se omat että kaverin asiat?

        Anna kaverin itse puhua omat asiansa, ei täällä tarvita tulkkeja.
        Ja sitten nauretaan. ;)

        Olenpahan vain sellainen puhemies, joka oikaisee pahimmat öyhötyksesi, eli toimin palstalla faktantarkastajan tapaan. Tosin en päivystä täällä ympärivuorokautisesti sinun laillasi, koska minulla on oikea elämä netin ulkopuolella.

        Nauretaan oikein räkäisesti:)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "... että kaveri muka kuvitteli olleensa..."
        Kerro nyt ihan omin sanoin, kuinka kauan sinä olet luullut olevasi palstan yleinen puhemies, joka täällä puhuu se omat että kaverin asiat?

        Anna kaverin itse puhua omat asiansa, ei täällä tarvita tulkkeja.
        Ja sitten nauretaan. ;)

        Sinä vaan et osannut puhua riikinruotsia, vaan tätä Suomen kouluruotsia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olenpahan vain sellainen puhemies, joka oikaisee pahimmat öyhötyksesi, eli toimin palstalla faktantarkastajan tapaan. Tosin en päivystä täällä ympärivuorokautisesti sinun laillasi, koska minulla on oikea elämä netin ulkopuolella.

        Nauretaan oikein räkäisesti:)

        Nauretaan vaan. Sano koska voin aloittaa.

        Vai että ihan maahanmuuttopalstan faktatarkastaja. On siinä mielikuvituksen lentoa taas.
        Ja sitten huutonaurua yhdessä "puhemiehen" kanssa. ;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        Nauretaan vaan. Sano koska voin aloittaa.

        Vai että ihan maahanmuuttopalstan faktatarkastaja. On siinä mielikuvituksen lentoa taas.
        Ja sitten huutonaurua yhdessä "puhemiehen" kanssa. ;)

        Yritä nyt edes kirjoittaa arvonimeni oikein. Eihän tuollainen jatkuva räpeltäminen ja sanasekoilu aiheuta muuta kuin naurunpyrskähdyksiä:)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yritä nyt edes kirjoittaa arvonimeni oikein. Eihän tuollainen jatkuva räpeltäminen ja sanasekoilu aiheuta muuta kuin naurunpyrskähdyksiä:)

        Sanopas muuta. Että faktoja se poika tarkastaa maahanmuuttopalstalla,

        Ja sitten naurunpyrskähdyksiä vartti tai kaksi. ;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yritä nyt edes kirjoittaa arvonimeni oikein. Eihän tuollainen jatkuva räpeltäminen ja sanasekoilu aiheuta muuta kuin naurunpyrskähdyksiä:)

        Joko saa aloittaa? ;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        Joko saa aloittaa? ;)

        Sen kuin vaan naurat itsellesi, me ainakin nauretaan öyhölle:)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sen kuin vaan naurat itsellesi, me ainakin nauretaan öyhölle:)

        Äläpä kiemurtele. Tuo valantehnyt maahanmuuttopalstan faktojen tarkastaja lupasi nauraa reippaita röhönauruja yhdessä minun kanssani.

        Että nauru alkaa kolmannella, yy, kaa, koo! ;)


    • Anonyymi

      Heh. mun rantaruottini on kelvannu Skoonessa jo 40 vuotta ja risat !

      Skånepåg

    • Anonyymi

      Se on huvittava ilmiö kuinka juuri suomenkieliset eläkeläiset puolustavat ruotsin kieltä, ja rannikkoruotsalaisia, jotka ovat kautta historiansa suhtautuneet suomalaisiin väheksyvästi ja rasistisesti. Rkp:n pitää edelleen oppi-isänään kunnon rasistia, eli A.O.Freudenthalia.

      Moge on juuri noita suomalaisia.

      • Anonyymi

        Mutta onneksi nuo ruotsittajat ovat jo poistumassa joukostamme.


    • Anonyymi

      Vielä on paljon varsinkin vanhempaa väkeä, joka ei osaa suomea. Aikoinaan ruotssinkielisissä kouluissa ei opetettu suomea. Myös on akateemisiä maahanmuuttajia joiden äidinkieli on englanti, jotka ovat saaneet Suomen kansalaisuuden oppimalla ruotsia eivätkä osaa suomea.

      • "...ovat saaneet Suomen kansalaisuuden oppimalla ruotsia..."
        Taasko se torvelolta unohtui, että ruotsi on toinen Suomen kansalliskielistä ja siten tasavertainen suomen kielen kanssa.

        Suomen perustuslaissa lukee näin: Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

        Nauretaan taas.;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "...ovat saaneet Suomen kansalaisuuden oppimalla ruotsia..."
        Taasko se torvelolta unohtui, että ruotsi on toinen Suomen kansalliskielistä ja siten tasavertainen suomen kielen kanssa.

        Suomen perustuslaissa lukee näin: Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

        Nauretaan taas.;)

        "ruotsi on toinen Suomen kansalliskielistä"
        Kuka täällä on väittänyt, ettei näin olisi?

        Enemmän faktaa - vähemmän öyhötystä:)


      • Anonyymi kirjoitti:

        "ruotsi on toinen Suomen kansalliskielistä"
        Kuka täällä on väittänyt, ettei näin olisi?

        Enemmän faktaa - vähemmän öyhötystä:)

        "Kuka täällä on väittänyt, ettei näin olisi?"
        Juurihan tuossa torvelo kirjoitti niistä englanninkielisistä, jotka ovat saaneet Suomen kansalaisuuden osaamatta suomea.

        Mitäpä jos lukisit ensin, ajattelit sitten tovin lukemaasi ja vasta sitten öyhötät, jos se vielä tuntuu tarpeelliselta.

        Eiköhän yhdessä naureta sinun faktoillesi. ;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Kuka täällä on väittänyt, ettei näin olisi?"
        Juurihan tuossa torvelo kirjoitti niistä englanninkielisistä, jotka ovat saaneet Suomen kansalaisuuden osaamatta suomea.

        Mitäpä jos lukisit ensin, ajattelit sitten tovin lukemaasi ja vasta sitten öyhötät, jos se vielä tuntuu tarpeelliselta.

        Eiköhän yhdessä naureta sinun faktoillesi. ;)

        "Myös on akateemisiä maahanmuuttajia joiden äidinkieli on englanti, jotka ovat saaneet Suomen kansalaisuuden oppimalla ruotsia eivätkä osaa suomea."

        No eihän tuossa ole mitään öyhötyksen aihetta, koska toteamus pitää paikkansa täysin.
        Vai väitätkö, että kansalaisuuden saamiseen ei riitä ruotsin kielen taito?

        Pistäpä nyt pöhinää sinne karvareuhkan alle:)


    • Anonyymi

      On esimerkkejä varsinkin yliopistopiireissä ja ulkomaalaisfirmoissa, niin heidän on ollut helpompi oppia ruotsia kuin suomea. Kun he ovat aikansa asuneet Suomessa, ovat he saneet Suomen kansalaisuuden ruotsinkielisinä.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe