Marraskuu..

"Käy ihmiskunta sormi suussa
Kansakouluaan
Vaan eihän täällä liekit uhkaa
Täällä pikkuhiljaa pohjaan poltetaan"

Turha sanoa että olis joulukuu, kun marraskuu kestää kolme kuukautta. Ja nyt elämme ihmiskunnan marraskuuta. Ettäs tiiätte..jne..

35

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oliko tuo Eppujen sanoituksia?

AsianVierestä

• Anonyymi

..juice?

AsianVierestä

• Anonyymi

Miljoonasade

• Anonyymi

Mikä on kansakoulu en ole koskaan kuullutkaan

• Anonyymi

Onko nykyään koulut kansakouluja

• Ennen vanhaan peruskoulun tilalla oli kansakoulu, jota käytiin ensin 4-5 luokkaa, jonka jälkeen pyrittiin (sama periaate kuin toisen tai kolmannen asteen kouluun hakisi) oppikouluun, jota käytiin myös neljä luokkaa.

Kansakoulu= alakoulun luokat 1-5
        Oppikoulu= alaluokan kutoset ja yläkoulun luokat 7-9.

Kansa- ja oppikoulut muutettiin 70-luvulla koululakiuudistuksen myötä peruskouluksi, ja samalla muistaakseni oppivelvollisuus muutettiin 17 ikävuoteen asti, kun ennen oppivelvollisuus kattoi vain kansakoulun.

• Anonyymi
        Ihan_sivusta kirjoitti:

Ennen vanhaan peruskoulun tilalla oli kansakoulu, jota käytiin ensin 4-5 luokkaa, jonka jälkeen pyrittiin (sama periaate kuin toisen tai kolmannen asteen kouluun hakisi) oppikouluun, jota käytiin myös neljä luokkaa.

Kansakoulu= alakoulun luokat 1-5
        Oppikoulu= alaluokan kutoset ja yläkoulun luokat 7-9.

Kansa- ja oppikoulut muutettiin 70-luvulla koululakiuudistuksen myötä peruskouluksi, ja samalla muistaakseni oppivelvollisuus muutettiin 17 ikävuoteen asti, kun ennen oppivelvollisuus kattoi vain kansakoulun.

Itse tiesin vain ala aste ja yläaste eli ala asteella 1-6 luokat ja ylä asteella 7-9 luokat ja sen jälkeen 2v ammattikoulua eli ei ihmekään kun en ole kuullut aiemmin kun se olikin joku ennen vanhaan juttu niin mistä sinä sen tiesit tuskin minua olet vanhempi

• Anonyymi kirjoitti:

Itse tiesin vain ala aste ja yläaste eli ala asteella 1-6 luokat ja ylä asteella 7-9 luokat ja sen jälkeen 2v ammattikoulua eli ei ihmekään kun en ole kuullut aiemmin kun se olikin joku ennen vanhaan juttu niin mistä sinä sen tiesit tuskin minua olet vanhempi

Mä oon syntyny vuonna 1980, mutta molemmat vanhemmat, joista toinen on käynyt pelkän kansakoulun ja toinen molemmat, ovat kertoneet omia koulumuistoja, ja sen lisäksi äitini oli yläasteen opettajana ennen kuin jäi eläkkeelle, ja aloitteli työuraa koulu-uudistuksen aikaan.

Sen lisäksi olen ollut lähes aina kiinnostunut sekä toisesta maailmansodasta ja sen tapahtumista, sekä talvi- ja jatkosodassa. Olen lukenut paljon niin tietokirjoja sen ajan tapahtumista, kuin historiallisia romaaneja, joissa päähenkilöt ovat keksittyjä, mutta tapahtumat ja osa henkilöistä ovat olleet aitoja.

Eli yllä mainituissa kirjoissa ja artikkeleissa on näistä kouluista kerrottu. Samoin olen nähnyt Suomen historiasta kertovia dokumentteja, ja niissä on myös puhuttu. Eli sen aikakauden kertomuksia ja siitä kirjoitettuja tietokirjoja lukemalla ei voi välttyä kuulemasta tai lukemasta näistä kouluista.

Toki on käynyt niin, että mitä pitempään on kulunut koulu-uudistuksesta, sitä vähemmän siitä löytyy tietoa muista kuin historiankirjoissa.

• Anonyymi

Älä sie höpsi. Kyllä marraskuuta on vain yksi. Joulukuu saa puolestani olla säiden vuoksi kuin marraskuu - ei harmita yhtään, päinvastoin. Ei tarvitse villahousuja. Ja tulee säästöä asumiskustannuksissakin.

Joulukuussa on joulu - ja siksi se on PARAS kuukausi. Joulukuussa on myös talvipäivän seisaus. Tänä vuonna 21.12. Siitä lähtee päivät pidentymään ja sitten onkin jo pian kesä ja juhannus. Ollaanko jo saatu koronarokote?

• Mitä kivaa joulussa on? Se on lasten ja valheiden juhla, muovista ja teennäistä.. kamalaa musiikkiakin.

• Wwuwuw kirjoitti:

Mitä kivaa joulussa on? Se on lasten ja valheiden juhla, muovista ja teennäistä.. kamalaa musiikkiakin.

Ja miljoonia teurastettuja pikkupossuja..

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Mitä kivaa joulussa on? Se on lasten ja valheiden juhla, muovista ja teennäistä.. kamalaa musiikkiakin.

Joulu on rauhoittumisen aikaa, pimeyttä, kynttilöitä ja rauhallista musiikkia.
        Kuuntele vaikka.
        https://www.youtube.com/watch?v=dl8EBNUMaqM

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Muista tontut kuuntelee ja kertoo joulupukille oletko ollut kiltti ja jos ei ole kiltti niin saa risu eli vitsoja lahjaksi tai ei saa mitään lahjaa

• No nyt on syvää.
      Mikäs se woffelia masentaa?

Täällä on sopivan talvista. 5 astetta pakkasta ja parikymmentä senttiä lunta.

• No tämä kaamosräkä..

• Wwuwuw kirjoitti:

No tämä kaamosräkä..

Täällä on musta maa ja kurasia tassuja..

• Wwuwuw kirjoitti:

No tämä kaamosräkä..

Joko pääset kinkkaamaan ulos ilman kipsiä?

On tämä Suomi pitkä maa.

• Thymallus kirjoitti:

Joko pääset kinkkaamaan ulos ilman kipsiä?

On tämä Suomi pitkä maa.

No sentäs.

• Wwuwuw kirjoitti:

No sentäs.

Sitten kun olen iso muutan kolmeksi kuukaudeksi Karibialle..

• Wwuwuw kirjoitti:

Sitten kun olen iso muutan kolmeksi kuukaudeksi Karibialle..

Eikö ne sinunkin työt hoidu etänä.
        Eläkkeelle pääsyä monet odottaa, mutta tarvisko?

• Thymallus kirjoitti:

Eikö ne sinunkin työt hoidu etänä.
        Eläkkeelle pääsyä monet odottaa, mutta tarvisko?

Lähetkö mun kanssa Karibialle?

• Wwuwuw kirjoitti:

Lähetkö mun kanssa Karibialle?

Helmikuussa takasin. Sä piffaat.

• Wwuwuw kirjoitti:

Helmikuussa takasin. Sä piffaat.

Kahdelle vai neljälle?

• Thymallus kirjoitti:

Kahdelle vai neljälle?

Tä.. no sinä piffaat, niin vaika koko armeijalle..

• Wwuwuw kirjoitti:

Tä.. no sinä piffaat, niin vaika koko armeijalle..

Halvemmaksi tulee kun lähdetään kahden. Mitäs Frouva siihen tuumaa?

• Anonyymi

Niitä perkeleen joululauluja soitatetaan marketeissa nonstoppina ja välillä koronaohjeita nonstoppina. Ei silläkään väliä, onko ne laulut suomexi vai enkuxi vai mixi. Tuolla ei viihdy sitäkään vähää mitä joskus on saattanut viihtyä senkään vertaa ja vähää. Onneksi saa lanttulaatikkoa. Ei, en opettele tekemään sitä. Hmph. - cu-

• Hehe..

• Voisin alkaa suosiolla karhuksi. Ryömiä jonnekin vatun koloon ja herätä vasta keväällä.

Kaameen näläkäsenä ja kiukkusena.

• Anonyymi

Joulu on lomaa, kukapa ei tykkäisi lomailla.

AsianVierestä

• Katsoin kalenteria, kyllä se nyt sanoo joulukuu. Ulos kun katsoo, niin on syyskuu. Mutta kuu ei valehtele. On joulukuu.

Marraskuu on kuoleman kuu. Saa tulkita vapaasti mikä kuolee. Kuolee kuitenkin. Periaatteessa kyse on mahdollisesti vanhan ajan tulkinnasta vuodenkierron päättymisestä, vanhan vuoden kuolinkamppailusta ennen joulua, oletetusti uudelleen syntymisen kuukautta. Olemme siis vasta matkalla, vaikka joulukuu jo onkin.

• Wuppis, mitä muuten laitoit siihen kasvislasagnepataan? Siitä oli kuvakin jossain Dissen ketjussa. Olit kommentoinut siihen jotenkin näin, että se näyttää jo kertaalleen syödylle. Mun mielestä ei hassummalta, haluaisin hieman soveltaa. Kun kerran kehuit että hyvää oli.

Tuli vaan mieleen, että keho haluaisi tähän vuoden aikaan mättää kaikea hiilihydraatipitoista, mutta se tekee entistä väsyneemmäksi ja mukavuudenhaluisemmaksi.

Runsaalla kasvisten syönnillä olisi ainakin piristävä vaikutus.

• Tän ohjeen mukaan sävelsin..
        https://www.kodinkuvalehti.fi/reseptit/kasvis-pastat-ja-risotot/kasvislasagne

Mä laitoin raastetun porkkanan lisäksi, paprikan, kesäkurpitsan, sipulin ja valmiita juuressuikaleita (pakastepussi, ei siis keittojuureksia), ja pastana levyn sijaan rakettispagettia.. ja sitten juustoa ja kermaa ( mä käytin vegaanisia versioita) Mausteeksi, chiliä, valkosipulia, oreganoa, basilikaa.. Niin ja tietysti tomaattimurskaa purkki ja pyreetäkin laitoin. Eli peraatteessa samat ainekset kuin tuossa lasagnessa.

Ja muuten vinkkinä, että kun lopetin maitotuotteiden käytön, niin mun astmaoireet on vähentyny huomattavasti, etenkin yskänpuuskat. En olis varmaan ikinä tajunnut yhteyttä maitotuotteisiin ellei siitä olis joku sattumoisin laittanu tänne linkkiä Hesarin juttuun.. 👋😊👍

• Wwuwuw kirjoitti:

Tän ohjeen mukaan sävelsin..
        https://www.kodinkuvalehti.fi/reseptit/kasvis-pastat-ja-risotot/kasvislasagne

Mä laitoin raastetun porkkanan lisäksi, paprikan, kesäkurpitsan, sipulin ja valmiita juuressuikaleita (pakastepussi, ei siis keittojuureksia), ja pastana levyn sijaan rakettispagettia.. ja sitten juustoa ja kermaa ( mä käytin vegaanisia versioita) Mausteeksi, chiliä, valkosipulia, oreganoa, basilikaa.. Niin ja tietysti tomaattimurskaa purkki ja pyreetäkin laitoin. Eli peraatteessa samat ainekset kuin tuossa lasagnessa.

Ja muuten vinkkinä, että kun lopetin maitotuotteiden käytön, niin mun astmaoireet on vähentyny huomattavasti, etenkin yskänpuuskat. En olis varmaan ikinä tajunnut yhteyttä maitotuotteisiin ellei siitä olis joku sattumoisin laittanu tänne linkkiä Hesarin juttuun.. 👋😊👍

Hei W kuule, kiitos!

Tuo muistuttaa aineineen aika paljon mun kasviskiusausta, jota tulee tehtyä silloin tällöin. Tai kasvis-fetakiusausta.

Vaikutti ihan maukkaalle. Olen hieman laiska joskus kokeilemaan reseptejä (kaikki ei ole vaan hyviä) niin mieluummiin ohjeet siltä joka tehnyt jo itse.

Mulla ei ole eettisistä syistä olla pistämättä lihaa suuhun, mutta se vaan on alkanut tökkimään. Punainen ja vaalea liha molemmat. Kalasta tykkään kyllä.

En tiennytkään maitotuotteiden vaikutuksesta astmaan. Oikeen hyvä vinkki.

• elisakettu kirjoitti:

Hei W kuule, kiitos!

Tuo muistuttaa aineineen aika paljon mun kasviskiusausta, jota tulee tehtyä silloin tällöin. Tai kasvis-fetakiusausta.

Vaikutti ihan maukkaalle. Olen hieman laiska joskus kokeilemaan reseptejä (kaikki ei ole vaan hyviä) niin mieluummiin ohjeet siltä joka tehnyt jo itse.

Mulla ei ole eettisistä syistä olla pistämättä lihaa suuhun, mutta se vaan on alkanut tökkimään. Punainen ja vaalea liha molemmat. Kalasta tykkään kyllä.

En tiennytkään maitotuotteiden vaikutuksesta astmaan. Oikeen hyvä vinkki.

Ole hyvä.. 🤗

No ei olis kyllä tullut mullekaan mieleen, mutta liittyi jotenkin siihen että maito lisää liman tuottamista ja siten lisää tukkoisuutta ja pahentaa oireita.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      241
      2064
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      188
      1627
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      46
      1272
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      982
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      40
      789
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      780
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      761
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      750
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      24
      735
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      637
    Aihe