Kantapäiden iho tulehtuu?

Anonyymi

En tiedä mihin alueelle olisin tämän laittanut. Kantapäiden iho usein punoittaa ja aiheuttaa kutinaa/ särkyä/junkimista. Miksi? Rasvaaminen joskus auttaa, joskus ei. Pahimillaan joudun laittamaan kortisonia, se lievittää kutinan ja säryn. Särky leviää joskus kantapäästä ylöspäinkin jalan takaosassa, ja toisessa jalassa kutina sähköttää pikkuvarpaan juureen, vaikka siellä ei mitään tulehdusta ole.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei natsaa oikein mihinkään noista linkkien vaivoista.


    • Anonyymi

      Kannattaa varmaan käydä lääkärissä. Mm. diabetes voi aiheuttaa jalkojen oireita.

      • Anonyymi

        Sokeriarvot on ok. Ei johdu siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokeriarvot on ok. Ei johdu siitä.

        Hommaa otsonivoidetta ainakin jos on tulehdusta tai kovat kantapäät em. kestää hoitaa vähän pidempään.


    • Anonyymi

      Onko näkyvää ihovauriota? Jos iho on hyvin kuiva, niin kantapäät usein pykivät eli halkeilevat, ja se tekee kipeää. Ihon pitää kunnossa, kun jalat pitää kuivina (ei siis lampsi jatkuvasti märissä kengissä) ja rasvaa jalat säännöllisen usein. Käyttää julkisissa pesutiloissa varvastossuja tai vastaavia, jottei saisi jalkasientä. Voimakkaita pesuaineita ei tarvita. Kaikki pesuaineet valuvat joka tapauksessa jalkoihin suihkussa seistessa, joten jalat saavat liikaakin myrkyllisiä kemikaaleja. Voit kokeilla siirtyä allergiaystävällisiin tai luonnonmukaisiin hiusten- ja ihonhoitotuotteisiin, jos ne ärsyttäisivät vähemmän ihoa. Mikäli oire on ärsytys- tai allergiapohjaista.

      Diabeteksessä hermojen ja verisuonten vauriot aiheuttavat jalkaoireita. Toki neuropatiaa voi aiheuttaa jokin muukin sairaus kuin diabetes. Eli jos on tuntohäiriöitä, niin peruste mennä lääkärille on olemassa. Selkäsairaudet voivat myös säteillä jalkoihin. Ja toki epämukavat jalkineetkin vaikuttavat. Suurin osa kaupan kengistä on liian epämukavia kävelemiseen, lisäksi moni ostaa liian pieniä kenkiä. Niistäkin aiheutuu monenlaista ongelmaa. Yksi jalkoihin vaikuttava yleinen asia on laskimoiden vajaatoiminta.

      • Anonyymi

        Hyviä neuvoja, mutta en tunnista näistäkään omaa ongelmaani. Iho kantapään reunoilla ajoittain punoittaa ja on siis tulehtunut. Rasvaaminen lievittää, mutta ei läheskään aina, silloin olen turvautunut hydrokortisoniin. Ceridal lipogeeli hillitsi parhaiten tulehduksen synnyttämää kutinaa ja särkyä, mutta sitä ei enää valmisteta, siinä oli jokin ympäristövaarallinen ainesosa, joka pesuvesien mukana kulkeutui vesistöihin, ilmeisesti sama ainesosa tepsi minun kantapäihini. Pykimistä ei ole, tietynasteista kovettumaa ihossa kyllä. Voi olla jonkinlaista neuropatiaakin, sillä vasemmassa jalassa kantapään kutina säteilee pikkuvarpaan kynnen juureen, vaikka siellä ei mitään tulehdusta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä neuvoja, mutta en tunnista näistäkään omaa ongelmaani. Iho kantapään reunoilla ajoittain punoittaa ja on siis tulehtunut. Rasvaaminen lievittää, mutta ei läheskään aina, silloin olen turvautunut hydrokortisoniin. Ceridal lipogeeli hillitsi parhaiten tulehduksen synnyttämää kutinaa ja särkyä, mutta sitä ei enää valmisteta, siinä oli jokin ympäristövaarallinen ainesosa, joka pesuvesien mukana kulkeutui vesistöihin, ilmeisesti sama ainesosa tepsi minun kantapäihini. Pykimistä ei ole, tietynasteista kovettumaa ihossa kyllä. Voi olla jonkinlaista neuropatiaakin, sillä vasemmassa jalassa kantapään kutina säteilee pikkuvarpaan kynnen juureen, vaikka siellä ei mitään tulehdusta ole.

        Lisäisin vielä, että päiväsaikaan ärsytystä ei yleensä ole tai sitä ei huomaa, yleensä kutina ja jomotus alkaa puolen yön jälkeen, vaikka olen ennen nukkumaan menoa huolellisesti rasvannut kantapäitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäisin vielä, että päiväsaikaan ärsytystä ei yleensä ole tai sitä ei huomaa, yleensä kutina ja jomotus alkaa puolen yön jälkeen, vaikka olen ennen nukkumaan menoa huolellisesti rasvannut kantapäitä.

        Suosittelen varaamaan lääkärille ajan.
        Siellä selvitellään syytä.


    • Anonyymi

      Toivoin, että olisin saanut jotain vertaistukea, mutta kenelläkään ei sitten ole samankaltaisia oireita?

      • Anonyymi

        Kyllä minulla on, mutta omat samanlaiset kantapääoireeni johtuu diabeteksestä, eikä se kelvannut sinulle syyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulla on, mutta omat samanlaiset kantapääoireeni johtuu diabeteksestä, eikä se kelvannut sinulle syyksi.

        No, paastosokeri on labroissa ollut joka kerta normaalin rajoissa ja joku vuosi sitten tehty kahden tunnin rasitussokerikin oli ok. Niinpä lääkäri vuosi sitten tokaisi, että ei sitä tarvitse nytkään testata.


    • Anonyymi

      Huumeongelma aiheuttaa kyseisiä ongelmia. Lisänä on hampaiden lahoaminen ja irtoilu. Jostain luin äskeytäin asiasta.

      • Anonyymi

        Äskeytäin luit jostain, joo.


      • Anonyymi

        Just joo, huumeet aiheuttaa vaikka mitä oheissairauksia, mutta kyllä kantapäiden ihon tulehduksia aiheuttaa enimmäkseen jokin muu sairaus.


    • Anonyymi

      Se voi olla tuo korona-viiru tuonkin asian syy, muista laittaa sukkien sijaan maski varpaiden suojaksi

      • Anonyymi

        Ainakin viruspandemia aiheuttaa sen, että ihmiset purkavat omaa ahdistustaan kirjoittelemalla asiattomuuksia vähän joka palstalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe