ei ehkä moni tiedäkkään että:
Typen oksidit ovat "akilleen kantapää" diesel-autoissa. Dieselin typen oksidien rajat ovat tällä hetkellä kolme kertaa bensan suuruiset. Ensi vuonna voimaan tuleva tiukentuva Euro 6 -normi antaa edelleen diesel-moottoreille korkeamman päästörajan kuin bensakoneelle.
Typen oksidit (NOx) happamoittavat ympäristöä ja ärsyttävät lisäksi hengityselimiä samalla tavalla kuin hiukkaspäästöt. Suoran typpidioksidipäästön (NO2) osuus liikenteen pakokaasuista on kääntynyt nousuun viime vuosina. Sen uskotaan johtuvan diesleiden ostajien pakkomielteisestä ajattelutavasta.
eli kannattaa jo uskoa.
piilomyrkky x3
25
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Olihan mielenkiintoinen lopputulema, oletko ihan sekaisin?
- Anonyymi
Niin, mutta jotkut ei tiedä tätäkään:
Euro6, joka tuli voimaan jo syksyllä 2014 määrittelee maksimirajat typenoksidipäästöille: dieseleille 0,08g/km ja bensa-autoille 0,06g/km.
Käytännössä tuo ero ei näy oikeastaan missään.
Sen sijaan vakava ongelma ilmastolle, kuten jo nähty on, on kasvihuonekaasut. Esim hiilimonoksidi eli nopeasti tappava häkä on maksimipäästöinä: diesel 0,5g/km ja bensa 1.0 g/km. Ero siis 100% enemmän bensa-autoille. Toinen kasvihuonekaasua eli hiilidioksidia tuottaa automalleista riipouen bensa-autot noin 15-50% enemmän kuin vastaava dieselauto.
Polttisautot tuottava kaikki päästöjä, kun niillä ajetaan. Siitä ei päästä mihinkään. Eniten päästöjä kokonaisuudessaan tuottaa bensa-autot, ylivoimaisestikin, kun samanlaisia automalleja verrataan.- Anonyymi
Ja sähköautojen valmistus on vasta itse pirusta.
- Anonyymi
> Euro6, joka tuli voimaan jo syksyllä 2014 määrittelee maksimirajat typenoksidipäästöille: dieseleille 0,08g/km ja bensa-autoille 0,06g/km. Käytännössä tuo ero ei näy oikeastaan missään.
Korjaus: paperilla eroa ei ole, mutta käytännössä nokileka saastuttaa kuin 10 bussia tai 100 bensakäyttöistä henkilöautoa!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html
https://yle.fi/uutiset/3-8836746
Kun bensa-autoihin tuli katalysattorit 30 vuotta sitten, tämä näkyi selvänä parannuksena kaupunkien ilmanlaatumittauksissa. Kun nokilekoille alettiin paljon myöhemmin asettaa päästörajoja, mitään vaikutusta ei ollut. Silti joka normien kiristyksen jälkeen parannusta odotettiin eikä havaitusta ristiriidasta kerrottu julkisuuteen. Saksan autoteollisuuden etu asetettiin ihmisten terveyden edelle. Paska osui tuulettimeen vasta, kun jenkeissä älähdettiin nokilekojen helvetillisistä päästöistä.
Pelkkä pakokaasujen takaisinkierrätyksellä kikkailu ei vissiin ole ikinä toiminut muutoin kuin paperilla. Eli laboratoriomittauksissa on saatu tiristettyä paperiille kelvolliset lukemat, mutta täysin ehjät autot ovat tien päällä silti tuprutelleen 6x sallilut päästöt ylittäviä lukemia. Ja nokipääthän suurella innolla näitä EGR venttiileitä tulppaavat, jolloin päästöt kasvavat entisestäänkin. Päästään siis 10x bussin ja 100x bensakäyttöisen auton lukemiin.
Bensakäyttöisissää autoissa on jatkuva omavalvonta (OBD) ja päästöt mitataan myös katsastuksessa. Saastuttaville nokilekoille ei ole testiä, vaikka moista luvattiin jo pari vuotta sitten. Vaikeaa asettaa päästörajoja, koska melkein joka ainoa nokileka ylittää tyyppihyväksynnän rajat. Miten voitaisiin perustella, että vanhankin bensakoneen pitää rajat alittaa, mutta nokilekalle riittää, ettei rajat ylity enempää kuin 1000 %?
Urakatalysaattorilla NOx saa kuriin, mutta henkilöautoissa sen annostelua pihdattiin, jotta parin litran tankki saatiin kestämään 60 tkm ettei 1. omistajan tarvitsisi käsiään liata. Nokilekakuskeilla kun on jotain angstia käsien likaantumisen suhteen ;-D
Luonnollisesti nokilekoja riivaavat myös hirveät hiukkaspäästöt. Etenkin sen jälkeen, kun nokiluokku on "tarpeettomana huoltokohteena" poistettu.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d
Nokilekakuskeilla on muun valehtelun lisäksi tapana väittää, että saastuttavat nokilekat tuottavat paljon pienemmät CO2 päästöt
https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/henkiloautot/hiilidioksidipaastot - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Euro6, joka tuli voimaan jo syksyllä 2014 määrittelee maksimirajat typenoksidipäästöille: dieseleille 0,08g/km ja bensa-autoille 0,06g/km. Käytännössä tuo ero ei näy oikeastaan missään.
Korjaus: paperilla eroa ei ole, mutta käytännössä nokileka saastuttaa kuin 10 bussia tai 100 bensakäyttöistä henkilöautoa!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html
https://yle.fi/uutiset/3-8836746
Kun bensa-autoihin tuli katalysattorit 30 vuotta sitten, tämä näkyi selvänä parannuksena kaupunkien ilmanlaatumittauksissa. Kun nokilekoille alettiin paljon myöhemmin asettaa päästörajoja, mitään vaikutusta ei ollut. Silti joka normien kiristyksen jälkeen parannusta odotettiin eikä havaitusta ristiriidasta kerrottu julkisuuteen. Saksan autoteollisuuden etu asetettiin ihmisten terveyden edelle. Paska osui tuulettimeen vasta, kun jenkeissä älähdettiin nokilekojen helvetillisistä päästöistä.
Pelkkä pakokaasujen takaisinkierrätyksellä kikkailu ei vissiin ole ikinä toiminut muutoin kuin paperilla. Eli laboratoriomittauksissa on saatu tiristettyä paperiille kelvolliset lukemat, mutta täysin ehjät autot ovat tien päällä silti tuprutelleen 6x sallilut päästöt ylittäviä lukemia. Ja nokipääthän suurella innolla näitä EGR venttiileitä tulppaavat, jolloin päästöt kasvavat entisestäänkin. Päästään siis 10x bussin ja 100x bensakäyttöisen auton lukemiin.
Bensakäyttöisissää autoissa on jatkuva omavalvonta (OBD) ja päästöt mitataan myös katsastuksessa. Saastuttaville nokilekoille ei ole testiä, vaikka moista luvattiin jo pari vuotta sitten. Vaikeaa asettaa päästörajoja, koska melkein joka ainoa nokileka ylittää tyyppihyväksynnän rajat. Miten voitaisiin perustella, että vanhankin bensakoneen pitää rajat alittaa, mutta nokilekalle riittää, ettei rajat ylity enempää kuin 1000 %?
Urakatalysaattorilla NOx saa kuriin, mutta henkilöautoissa sen annostelua pihdattiin, jotta parin litran tankki saatiin kestämään 60 tkm ettei 1. omistajan tarvitsisi käsiään liata. Nokilekakuskeilla kun on jotain angstia käsien likaantumisen suhteen ;-D
Luonnollisesti nokilekoja riivaavat myös hirveät hiukkaspäästöt. Etenkin sen jälkeen, kun nokiluokku on "tarpeettomana huoltokohteena" poistettu.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d
Nokilekakuskeilla on muun valehtelun lisäksi tapana väittää, että saastuttavat nokilekat tuottavat paljon pienemmät CO2 päästöt
https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/henkiloautot/hiilidioksidipaastotNoita ’ikivanhoja’ juttuja jaksat täällä toistella. Ikivanhojahan ne ovat teknisen kehityksen kannalta katsottuna.
Tosiasia kuitenkin on, että jokainen syksyn 2014 jälkeen valmistunut auto täyttää euro6:n vaatimukset, jos on päässyt markkinoille.
Ei siinä mitään auta vaikka kuinka jotkut tahot levittävät jatkuvaa dieseldemonisointiaan.
Tyypillistä teidän pinttyneiden dieselvihaajien väitteissä on tietysti puhdas harhautus eli verrataan pikkubensan teoreettisia päästäjä isojen dieseleiden päästöihin. Ei nyt kummoinen ruudikeksijä tarvi olla, kun huomaa vajaan litrasen moottorinteoreettiset hiilidioksidipäästöt olevan jokseen samat kuin kaksilitraisen tai suuremmankin dieselmoottorin vastaaviin päöstöihin. Ja se fakta tietysti ohitetaan, että jo moottoritienopeuksilla nuo pikkubensat kuluttavat jopa selvästi enemmän polttoainetta kuin isot dieselit ja sitä nyöden tietydti päästötkin ovat suuremmat.
Vakuuttavin perustelu dieselvihaajilla on siinä, kun verrataan vanhoja, jopa kymmenen vuotta vanhojakin, uusiin bensa-autoihin ja sitten päivitellään päästöjä. Toinen yhtä vakuuttava perustelu liittyy joihinkin henkisesti teini-ikäisten vanhojen lintta-autojensa laittomiin virityksiin lisätehojen saamiseksi ja sitten nämä yleistetään dieselien ongelmiksi.
Hiukkaspäöstöt ovat dieseleissä olleet jo kymmenkunta vuotta pienempiä, jopa kuusi ketaa pienemmät, kuin vastaavissa suorasuihkutusbensa-autoissa, mutta nyt parisen vuotta sitten vihdoin tuli hiukkasloukut pakollisiksi myös näihin.
Se fakta, että kaikki polttomoottoriautot tuottavat päästöjä, on vain hyväksyttävä. Myös se fakta, että bensa-autot ovat autoista selvästi pahimpia päästölähteitä
- Anonyymi
Kuten aloittajan avauskin osouttaa, niin monilla ei todellakaan ole faktatietoa henkilöautojen päästöistä.
Avauksessakin viitataan yli 11 vuotta sitten voimaan tulleisiin typpioksidien vanhoihin päästörajatietoihin eli euro5:een. jolloin tosiaan dieseleiden typpioksidi maksimipäästöarvo oli kolme suurempi kuin bensa-autojen eli diesel 0,18g/km ja bensa 0,06g/km. Itse asiassa nuokin ovat jo melkoisen vähämerkityksellisiä muihin päästöihin verrattuna käytännössä, mutta ero oli tosiaan. kolminkertainen.
Tämä on niin tyypillistä, niin tyypillistä täällä. Jopa niin tyypillistä, että hyvällä syyllä voi uskoa sen olevan tahallista ja tarkoitushakuista, kun syystä tai toisesta halutaan demonisoida dieseleitä.- Anonyymi
Vainoharhaisuuden hetket taas, vai että demonisoidaan dieseleitä? Oletteko ajatelleet miten vammaiselta kuulostaa tuo diisseli ns ylistäminen, ihan niinkuin maailma valtiaat puhuvat, minäminäminäminä parasparasparas diideli diideli diisseli, seli seli
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vainoharhaisuuden hetket taas, vai että demonisoidaan dieseleitä? Oletteko ajatelleet miten vammaiselta kuulostaa tuo diisseli ns ylistäminen, ihan niinkuin maailma valtiaat puhuvat, minäminäminäminä parasparasparas diideli diideli diisseli, seli seli
Tutustu sinäkin polttomoottoreiden päästöasioihin edes vähän, ennenkuin kirjoitat mitään !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vainoharhaisuuden hetket taas, vai että demonisoidaan dieseleitä? Oletteko ajatelleet miten vammaiselta kuulostaa tuo diisseli ns ylistäminen, ihan niinkuin maailma valtiaat puhuvat, minäminäminäminä parasparasparas diideli diideli diisseli, seli seli
Mainitsepa yksikin dieseleistä kertova artikkeli missä tahansa mediassa, jossa pääasiana tai vähintäönkin suuressa roolissa ei olisi joko täysin keksittyjä tai ihan oikeitakin haasteita tai ongelmia. Pelkästään positiivista artikkeliä, tyyliin sähkö- tai hybrideistä kirjoitettuihin, en ole nähnyt vuosikausiin.
Etkö sinäkään löydä? Aivan en minäkään....
Jokin aika sitten vielä bensa-autoista kirjoitettiin positiivissävyisiä artikkeleita, muttei enää niistäkään. Edelleen kuitenkin verrattuna dieseleihin, kritiikki, saati demonisointi bensa-autoja kohtaan on vähäistä.
Hypetystä ei ole, kun oikoo selkeitä virheitä, tahallisia tai tahattomia, eri jutuissa. Eikä sekään ole hypetystä, kun tuo esiin dieselien hyviä puolia vaikkapa taloudellisuudesta ja vähäisiä päästöjä verrattuna vaikkapa bensa-autoihin tai hybrideihinkin. Sallittua on myös kirjoittaa elinkaaripäästöistä eikä sekään ole mitään dieselhypetystä.
Faktojen esiintuominen ei ole väärin eikä mitään asiatonta ylistystä.
- Anonyymi
Totta.
Kalliilla kun ostaa vempeleen joka ollaan kieltämässä niin onhan siinä tunteet pinnassa- Anonyymi
Pitäisi nämä pakkosiedättää ja kotouttaa bensiinisähköön disukkalällättäjät
- Anonyymi
Mitä ollaan kieltämässä ? Yritä sinä päästä tuosta kateudesta parempiin autoihin, niin huomaat elämän helpottuvan !
- Anonyymi
Sinäkään et tule kokemaan aikaa, jolloin polttomoottorit ja varsinkaan dieselit olisivat kiellettyjä.
Kyllä, tunteet sinulla näköjään on pinnassa. Pettymyksen tunteet vai epätoivon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkään et tule kokemaan aikaa, jolloin polttomoottorit ja varsinkaan dieselit olisivat kiellettyjä.
Kyllä, tunteet sinulla näköjään on pinnassa. Pettymyksen tunteet vai epätoivon?Lurautas sitä ureaa sinne kiisselin tankkiin äläkä piip kohtuun ni ei tuu tollasia piipaivoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lurautas sitä ureaa sinne kiisselin tankkiin äläkä piip kohtuun ni ei tuu tollasia piipaivoja.
Älähän nyt epätoivoista pettymystäsi pura henkilöiden haukkumiseen... sehän nyt viimeistään osoittaa tappiosi asiassa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älähän nyt epätoivoista pettymystäsi pura henkilöiden haukkumiseen... sehän nyt viimeistään osoittaa tappiosi asiassa...
Epätoivossa ei kannata virtsaa suihkuttaa minnekkään, jäätyy miinus yksitoista. Epätoivosta on kyllä jos tuollaista tekniikkaa pitää olla.
Ymmärrän nyt kyllä tuon epätoivon ja turhautumisen, siksi diiseli onkin loppumassa autoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epätoivossa ei kannata virtsaa suihkuttaa minnekkään, jäätyy miinus yksitoista. Epätoivosta on kyllä jos tuollaista tekniikkaa pitää olla.
Ymmärrän nyt kyllä tuon epätoivon ja turhautumisen, siksi diiseli onkin loppumassa autoista.Vaikka kuinka olet tuskissasi, niin kannattaa kyllä selvittää edes vähän tosiasioita, niin et tee itsestäsi ihan noin noloa.
No omapahan on häpeäsi, se näem,ä ottaa koville, vaikka anonyyminimimerkki suojelerkin typerää egoasi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ollaan kieltämässä ? Yritä sinä päästä tuosta kateudesta parempiin autoihin, niin huomaat elämän helpottuvan !
Saastuttavien nokilekojen kieltoa on tosiaan puuhattu
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hengittaminen-liian-vaarallista-oslo-asetti-dieselautot-valiaikaiseen-kieltoon/6266284#gs.x5j5v1
https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoilla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saastuttavien nokilekojen kieltoa on tosiaan puuhattu
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hengittaminen-liian-vaarallista-oslo-asetti-dieselautot-valiaikaiseen-kieltoon/6266284#gs.x5j5v1
https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoillaVaraudu siis sinäkin sinne kotamajoitukseen tulevaisuudessa, kuten lappalaisetkin. Et aja nimittäin yhdelläkään polttomoottorikäyttöisellä autolla tulevaisuudessa, kuten sepustelitkin....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varaudu siis sinäkin sinne kotamajoitukseen tulevaisuudessa, kuten lappalaisetkin. Et aja nimittäin yhdelläkään polttomoottorikäyttöisellä autolla tulevaisuudessa, kuten sepustelitkin....
Puhe oli saastuttavista nokilekahenkilöautoista. Raskaan kaluston puhdistustekniikka toimii - sen vuoksi 40 tonnin rekka ei saastuta sen enempää kuin nokileka-henkilöauto.
Ei ole vaikeaa päätellä, kumpi on tarpeellisempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saastuttavien nokilekojen kieltoa on tosiaan puuhattu
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hengittaminen-liian-vaarallista-oslo-asetti-dieselautot-valiaikaiseen-kieltoon/6266284#gs.x5j5v1
https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoillaTaas noita vanhoja juttuja...
Kaikki julkisuudessa olleet kiellot koskevat vanhoja dieseleitä ja BENSOJA. Tiukimmat koskevat Euro5 ja sitä vanhempia, kutta monet sallivat vielä euro5:kin.
Missään ei ole Euro6- dieseleitä kielletty. Ei myöskään Euro6bensoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhe oli saastuttavista nokilekahenkilöautoista. Raskaan kaluston puhdistustekniikka toimii - sen vuoksi 40 tonnin rekka ei saastuta sen enempää kuin nokileka-henkilöauto.
Ei ole vaikeaa päätellä, kumpi on tarpeellisempi.Niin ja kun henkilöautoissakin bensa-auto on huomattavasti saastuttavampi kuin vastaava diesel, niin tarvitaako bensa-autoja laisinkaan. Kun polttiksissakin vähempipäästöinen ja teknisesti parempi vaihtoehtokin on tarjolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saastuttavien nokilekojen kieltoa on tosiaan puuhattu
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hengittaminen-liian-vaarallista-oslo-asetti-dieselautot-valiaikaiseen-kieltoon/6266284#gs.x5j5v1
https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoillaJos dieselin verotuki poistettaisiin, niin siinä on riski, että ainakin osa paljonajavista yksityishenkilöistä siirtyisi bensa-autoon. Sehän veisi ojasta allikkoon päästöjen näkökulmasta katsoen.
Toisaalta on arvioitu verotuen poiston, eli nk dieselveron osuuden siirtämistä pumppuhintaan, vaikutus olisi mahdollisesti jotain reippaan 20 sentin dieselin pumppuhintojen nousua, jos vero menisi suoraan pumppuhintaan. Sen jälkeen bensan ja dieselin hintaero pumpulla tasoittuisi suunnilleen samanhintaiseksi. Edelleen dieselillä ajaminen olisi edullisempaa, koska dieselien kulutus on keskimäärin parisen litraa vähemmän kuin vastaavan bensa-auton.
Voisikin käydä, että moni siirtyisikin bensasta dieseliin. Sehän olisi tietysti hyvä asia ilmaston kannalta.
Taitaisi kuitenkin jatkua tämä nykyinen suunta, jossa bensoista siirrytään yhä enemmän sähköön ja/tai hybrideihin. Se tietysti on ilmaston kannalta vielä parempi ja hbridien osalta jos jaksetaan latailla pattereita ja hankittaisiin dieselhybrideitä.
Ammattiliikenteellehän tuo tarkoittaisi kustannusten nousua, joka tietysti johtaisi kuljetuskustannusten nousuun ja edelleen yleiseen hintojen nousuun jossain vaiheessa.
- Anonyymi
Eli mikä estää dieselin lopettamisen? Eikö muut nii kun kelpaa vai? Kävelkööt sitten.
- Anonyymi
Sitä ilmeisesti kutsutaan uppiniskaisuudeksi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859