Onko oikein, COVID_19 sulkee virastot, mutta oman oven takana kiertää remppa ym miehet?

Anonyymi

Onko oikein että kaikki viralliset tarpeelliset virastot ovat kiinni koronatartuntojen pelon vuoksi, kuten kela, sossu, isännöitsijätoimistot jne, mutta esim. asukkaat saavat avata ovensa kaikille kiertolaisille. Asukkailta voidaan vaatia pihakunnostustöitä sateella ja pakkasella, yhtiökokouksia voidaan järjestää ulkotilaoissa satoi tai paistoi, Asukkailta oletetaan suostumista suuriin ,tarpeisiin nähden ylisuuriin remontteihin, avamaan ovensa kiertäviin työpalvelujen tarjoajille jne. Voiko näihin lailla puuttua ja näitä toimia yhtään rajoittaa?

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, näitä täsmäohjeita ja suosituksia voisi kyllä antaa asioista päättävät viranomaiset myös ottaen huomioon ihmisten erilaiset tilanteet, joihin voi vaikuttaa toisaalta koronan leviämisen suhteen ja toisaalta leviämisen estämisen suhteen. Poikkeustilannetta ei ehkä tarvitse enää kauaa sietää, mutta lähikuukaudet ovat ratkaisevia räjähtääkö tauti myös meillä käsistä vai ei. Ikäihmiset ovat ehkä joulun ja seuraavat kuukaudet kiltisti kotona ja lapset ja vanhukset yksinään omissa kodeissaan, tehdään etätyötä, vältetään ostoskeskuksia , busseja, takseja jne, kirjastot suljetaan ja virastot. Mutta ... esim taloyhtiöt näyttävät toimivan useimmissa yhtiöissä kuin korona ei tarttuisi remonttimiehiltä ja heidän "managereiltaan" lainkaan asukkaiden suuntaan. lappuja kyllä jaetaan, jos remontteja tehdään, että työmiesten lähelle ei saa tulla, heidät pitää pitää tartuntojen mahdollisuuksien ulkopuolella.Tärkeät korjaus ym. päätökset tehdään alkeellisissa ja huonoissa olosuhteissa, eikä niihin voi sitten enää vaikuttaa. Eikö nyt pitäisi kaikkien toimien koskea vain ihan pakollisia töitä, joiden viivästymisestä voi olla vakavia seurauksia. Myös ottaa huomioon, että koronan jälkitilanne vaatii todennäköisesti monenlaisia muutoksia maan taloudessa ja samalla yksityistalouksissa. Meillä asuu suuri määrä vanhuksia ja huonokuntoisa omissa kodeissaan, niin vuokrakodeissa kuin osakkeissa, heidän hyvinvointinsa pitäisi olla myös tärkeä. jos ei heistä välitä niin ainakin rahasta.

    • Anonyymi

      En tiedä mitä laki sanoo tällä hetkellä. Väittäisin, että tarpeetonta huoltoa tai remontointia on vältettävä - samallahan on riski kuljettaa viruksia asukkaalta toiselle.

      Itse asun vuokralla. Kaikissa edellisissä kämpissäni on sattunut kaikki mahdolliset määräaikaishuollot asumisieni aikaan. Edellisessä kämpässäni (Hki) tehtiin lämmitysjärjestelmän huoltoja ekan korona-aallon aikaan. Huoltotyöt venyivät ja asunnoissa käytiin useita kertoja. Työhenkilöissäkin oli mm. virolaisia. Lopulta laitoin viestin isännöitsijälle, etten päästä huoltomiehiä enää asuntooni. Tosin ilmeisesti homma keskeytettiin muutenkin. Patterit olivat kylmät ja ilman termostaatteja koko kevättalven muuttooni saakka. Eli olin kevään ilman lämmitystä. Edellinen vuokranantajani ei tuonut edes jokakeväistä jätelavaa pihalle, johon yleensä on saanut tuoda vanhat huonekalut ym. Niin kuin siitä jotain tauteja olisi tarttunut.

      Nykyisessä kämpässäni (alueella, jossa koronaluvut lähtivät nousuun vasta nyt) tehtiin myös ilmastointihuollot tänä syksynä. Homma oli nopeasti ohi. Ohjeessa kehoitettiin asukkaita pysymään eri tilassa. Itse olin parvekkeella sen ajan.

      Eiköhän ole hyvän lain tulkinnnan ja moraalin mukaista, että asunnoissa ei rampata tarpeettomasti koronan kiihtymisvaiheessa. Tietysti jotkut asiat on pakko hoitaa, mutta moni asia voi odottaa. Täytyy miettiä tarpeellisuutta. Lumityöt ja hiekoitukset on syytä tehdä, ettei kuormiteta tarpeettomasti sairaaloita kaatumisvammoilla (ja oikeuttahan niistäkin käydään, kuka on syyllinen). Jos on sovittu, että asukkaat itse hoitavat lumityöt, niin ei korona lumikolasta tartu. Sisään ei ole pakko linnoittautua. Ulkoilma ei edelleenkään ole myrkyllistä.

      Jossain päin on keksitty talkoillekin luovia vaihtoehtoja. Esim. retkeilyreitillä on kulkijat saaneet viedä säkillä purua (tai mitä se nyt on) mukanaan reitin huolloksi. Talkoissa haitallisinta on nimenomaan lähellä oleminen vieraiden ihmisten kanssa. Ei itsessään tekeminen. Ulkoilu ja reippailu virkistää mieltäkin. Miksei pihaa siis voisi huoltaa, jos sen voi tehdä turvallisesti?

      • Anonyymi

        Tarttumisen lisäksi toisen terveysriskin tuo etenkin laajoissa remonteissa juuri edellä kuvatuissa tapauksissa kylmyys ja stressi. En ymmärrä miksi on pakko tehdä suunnitelmat sellaisiksi, että todennäköisyys niiden keskytymiselle on suuri . Olisi sekä helpompaa että taloudellisesti ja terveydellisesti turvallisempaa tehdä suunnitelmat sellaisiksi, että ne voidaan toteuttaa lyhyemmissä pätkissä eikä tilnateiden muuttuminen esim. koronarajoitusten suhteen pilaa kaikkea ja koko projektia. Sanonta parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla on paikallaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe