Olimme kalassa Autollani (Mazda 121 -89) Karkkilassa kaverini kanssa, kummallakin on kortti, itselläni ollut piteempään, kaverillani ihan vähänaikaa. Sovittiin kaverin kanssa, että hän saa ajaa muutaman kilometrin helsinkiin päin, Masuuni huoltoasemalle 2 tietä, Porista-Helsinkiin. Kello oli jotain 22, ja oli jo pimeä. Ajeltiin 80 rajoitusalueella noin 75km/h. Juteltiin juuri kaverin kanssa hirvistä ja muista eläimistä ajon aikana, että kannattaa olla varovainen. Samalla sekunnilla auton eteen noin 2metrin päähän hyppäsi hirvi, kaveri ehti huutaa kirosanan puolikkaan. Tällä sadasosasekunnilla kerkesin vain äkkiä miettiä, että se on menoa. Aikaa jarruttamisesta ei ollut tietoakaan. Hirvi kuitenkin kerkesi hypätä nipinnapin auton konepellin ohi, varmaan senttejen päästä. Samassa hetkessä meitä kohtasi vastaantuleva Toyota Hiace. Kuulin kolahduksen, ja arvasin että nyt se hirvi kolahti johonkin autoon. Tehtiin u-käännös ja lähdettiin katsomaan tapahtuiko mitä sille vastaantulevalle autolle, siellä se oli tienposkessa hätävilkut päällä. Kuskille ei ollut kuitenkaan käynyt kuinkaan, mutta pakettiauton kylki oli täysin klommoilla ja karvoissa. Todella ilmiömäinen tuuri. Mietin että jos oltaisiin ajeltu vaikka 1km/h kovempaa olisi hirvi tärähtänyt suoraan auton keulaan, ja jos pakettiauto olisi ajanut 1km/h hitaammin olisi se kerinnyt edetä sen keulan eteen. Hirvi jäi ikäänkuin juuri autojemme kohtaamishetkellä väliimme. Tämä kaikki kävi sekunnin murto osassa. Poliisien käynnin ja tutkimuste jälkeen ajeltiin helsinkiin loppumatka 80 nopeutta 100 alueella ja 100 sta 120 alueella. Vähän säväytti. Ja tuollaisella pienellä autolla vielä...
Huh, olkaa takkana liikenteessä varsinkin iltahämärissä.
Melkein hirvikolari, HUH!
32
2764
Vastaukset
- Kurvinopeus
Jos mummolla olis munat niin se olis vaari.
Jos olisit ajantu ko. alueella mittarinopeudella 100 km/h niinkuin monet muut, niin olisit täysin tietämätön koko sarvipäästä. Turha näistä on jossitella.
Ainoa mihin tarinasi kelpaa on esimerkiksi siitä ettei tuollaisella tiellä tuollaiseen aikaan ole paljoakaan väliä ajatko kevyttä yli- vai kevyttä alinopeutta. Ainakaan hirvimällejä ei voida kitkeä pienillä nopeudenmuutoksilla. Merkittävämpiä tekijöitä ovat hyvät ajovalot ja tarkkavaisuus (sensijaan että keskittyisit lepertelemään vieruskaverin kanssa).- puhuttu
olen samaa mieltä.Ainoa,millä on merkitystä,on se kuuluisa tilannenopeus.
Tarkkana kannattaa olla aina,mutta varsinkin hämärissä ja pimeällä.Mullakin on sattunu lukemattomia vähältäpiti tilanteita.Pari kertaa on kopsahtanu puskuriin,toinen kuorma-autolla ja toinen henkilöautolla.Kerran edelläajavalla autolla meni hirven mahan sisukset tuulilasista sisään,kun loikkasi just kohalla ilmaan pimeässä. - rajoitustenmukaan
Jos haluaa olla ihan varma turvallisuudesta, niin hitaammalla vauhdilla se hirven osuma tekee vähemmän vaurioita kuin kovalla vauhdilla.
En osaa sanoa, onko sillä käytännön merkitystä, kolauttaako pikku-Mazdalla 80 vai 100 km/h hirveen, mutta teoriassa ainakin satasen mälli rikkoo autoa enemmän. - Kurvinopeus
rajoitustenmukaan kirjoitti:
Jos haluaa olla ihan varma turvallisuudesta, niin hitaammalla vauhdilla se hirven osuma tekee vähemmän vaurioita kuin kovalla vauhdilla.
En osaa sanoa, onko sillä käytännön merkitystä, kolauttaako pikku-Mazdalla 80 vai 100 km/h hirveen, mutta teoriassa ainakin satasen mälli rikkoo autoa enemmän.En ainakaan itse tahdo elää tuolla tavoin, kaikkeen varautuen ja kaikkea peläten. Jos napsahtaa niin napsahtaa. Aivan sama ajaako 80km/h vai 100km/h, lopputulos on sama. Näin siis hirven loikatessa. Tarkkaavaisuus on oleellisempaa kuin nopeusmittarin pilkutarkka tuijottaminen.
- j-o-r-e
Kurvinopeus kirjoitti:
En ainakaan itse tahdo elää tuolla tavoin, kaikkeen varautuen ja kaikkea peläten. Jos napsahtaa niin napsahtaa. Aivan sama ajaako 80km/h vai 100km/h, lopputulos on sama. Näin siis hirven loikatessa. Tarkkaavaisuus on oleellisempaa kuin nopeusmittarin pilkutarkka tuijottaminen.
Lopputulos ei oo sama jos törmää hirveen 100 vauhissa kuin jos törmää hirveen 80 vauhissa. 80 vauhissa on suuri todennäköisyys, että selviää hengissä ja loukkaantumatta vakavammin, 100 vauhissa tuo todennäköisyys on pienentyny aika rankasti.
- Staffan
j-o-r-e kirjoitti:
Lopputulos ei oo sama jos törmää hirveen 100 vauhissa kuin jos törmää hirveen 80 vauhissa. 80 vauhissa on suuri todennäköisyys, että selviää hengissä ja loukkaantumatta vakavammin, 100 vauhissa tuo todennäköisyys on pienentyny aika rankasti.
Ei sulla ole jonkun Mazdan kanssa sen kummempia mahdollisuuksia selvitä hirvikolarista loukkaantumatta vaikka ajaisit 80km/h 100km/h sijasta. Yhtään ihmistä en tunne joilla olisi ollut hirvikolari edes lähellä, eli ainakin itse ajelen suurempia niistä murehtimatta. Osuu kohdalle jos osuu, elämä on muutekin tuuripeliä, voihan sitä jäädä vaikka katolta tippuvan lumen alle, pitäisikö sen vuoksi istua koko ikänsä sisätiloissa?
- niiih
Staffan kirjoitti:
Ei sulla ole jonkun Mazdan kanssa sen kummempia mahdollisuuksia selvitä hirvikolarista loukkaantumatta vaikka ajaisit 80km/h 100km/h sijasta. Yhtään ihmistä en tunne joilla olisi ollut hirvikolari edes lähellä, eli ainakin itse ajelen suurempia niistä murehtimatta. Osuu kohdalle jos osuu, elämä on muutekin tuuripeliä, voihan sitä jäädä vaikka katolta tippuvan lumen alle, pitäisikö sen vuoksi istua koko ikänsä sisätiloissa?
"Ei sulla ole jonkun Mazdan kanssa sen kummempia mahdollisuuksia selvitä hirvikolarista loukkaantumatta vaikka ajaisit 80km/h 100km/h sijasta."
Kylläpäs on. Oletetaan että 40km/h vauhdissa selviät hirvikolarista. Vakioteholla jarruttaessa hidastus tuohon vauhtiin kestää 43% vähemmän 80km/h kuin 100km/h vauhdista. Matkassa mitattuna tämä on 52% vähemmän.
Itsekin olen ehtinyt väistää peuran 80km/h vauhdissa. 100km/h:llä olisin jyrännyt armotta päin. - niiih
Staffan kirjoitti:
"Osuu kohdalle jos osuu, elämä on muutekin tuuripeliä, voihan sitä jäädä vaikka katolta tippuvan lumen alle, pitäisikö sen vuoksi istua koko ikänsä sisätiloissa? "
Ne jotka kohtasivat hirven yli 100km/h vauhdissa eivät ole kertomassa täällä. Minä ajoin 80km/h ja olen. Että ei se ole pelkkää tuuripeliä. Tai on jos ajat satasta. - lekuri
Kurvinopeus kirjoitti:
En ainakaan itse tahdo elää tuolla tavoin, kaikkeen varautuen ja kaikkea peläten. Jos napsahtaa niin napsahtaa. Aivan sama ajaako 80km/h vai 100km/h, lopputulos on sama. Näin siis hirven loikatessa. Tarkkaavaisuus on oleellisempaa kuin nopeusmittarin pilkutarkka tuijottaminen.
Siinä mielessä se on melkein sama että ei siinä yleensä kerkiä paljon mitään tekemään.
Todennäköisesti sitä vammautuu joka tapauksessa mutta se ei ole ihan sama miten sitä vammautuu.
Tästä on kyllä tehty paljon tutkimuksia ja tilastoja. Erään tilaston mukaan kuolemanriski hirvikolarissa yhdeksänkertaistui, kun nopeus kasvoi 80:stä 90:iin.
Minuun hirvivaaran merkki tehoaa paljon paremmin kuin nopeusrajoitusmerkki. Erityisesti sellaiset joissa vaara-alue on ilmoitettu metreissä. - Äksviis
niiih kirjoitti:
"Osuu kohdalle jos osuu, elämä on muutekin tuuripeliä, voihan sitä jäädä vaikka katolta tippuvan lumen alle, pitäisikö sen vuoksi istua koko ikänsä sisätiloissa? "
Ne jotka kohtasivat hirven yli 100km/h vauhdissa eivät ole kertomassa täällä. Minä ajoin 80km/h ja olen. Että ei se ole pelkkää tuuripeliä. Tai on jos ajat satasta.Kyllä minäkin kallistun sille kannalle, että hitaammalla vauhdilla on teoriassa paremmat mahdollisuudet väistää ja myös vauriot ovat teoriassa pienemmät. Näin kuitenkin vain teoriassa, etenkin tuon jälkimmäisen kohdalla. Riittävällä nopeudella ajettaessa kun tuo hirvi lentää matalan auton yli. Hirven suhteen on siis vaikea sanoa onko loukkaantumisriski 80km/h pienempi kuin 100km/h. 40km/h se on taatusti pienempi ja siinä nopeudessa ehtii sekä hirvi, että kuski varmasti nähdä toisensa ajoissa. Itse olen väistänyt hirveä 120km/h mittarinopeutta ja hengissä olen. Omia ajotaitoja en siitä kyllä kiitä, ei se omassa vallassa ollut osuuko vai eikö osu. En kuitenkaan usko, että 80km/h nopeudella olisi ollut yhtään helpompaa väistää, sillä hirvi tuli vauhdilla sieltä pusikosta tielle. Muuten ei tuo läheltä piti tilanne vaikuttanut autoiluun, kuin että tilasin isomman auton.
- Runttaaja
Äksviis kirjoitti:
Kyllä minäkin kallistun sille kannalle, että hitaammalla vauhdilla on teoriassa paremmat mahdollisuudet väistää ja myös vauriot ovat teoriassa pienemmät. Näin kuitenkin vain teoriassa, etenkin tuon jälkimmäisen kohdalla. Riittävällä nopeudella ajettaessa kun tuo hirvi lentää matalan auton yli. Hirven suhteen on siis vaikea sanoa onko loukkaantumisriski 80km/h pienempi kuin 100km/h. 40km/h se on taatusti pienempi ja siinä nopeudessa ehtii sekä hirvi, että kuski varmasti nähdä toisensa ajoissa. Itse olen väistänyt hirveä 120km/h mittarinopeutta ja hengissä olen. Omia ajotaitoja en siitä kyllä kiitä, ei se omassa vallassa ollut osuuko vai eikö osu. En kuitenkaan usko, että 80km/h nopeudella olisi ollut yhtään helpompaa väistää, sillä hirvi tuli vauhdilla sieltä pusikosta tielle. Muuten ei tuo läheltä piti tilanne vaikuttanut autoiluun, kuin että tilasin isomman auton.
"Riittävällä nopeudella ajettaessa kun tuo hirvi lentää matalan auton yli"
Jotensakin noin se on. Taisi olla joskus 70-luvulla, kun eräs maaherra ajoi isolla Amerikkalaisella autollaan hirvikolarin kovalla nopeudella. Autosta oli kuva lehdessä ja siihen ei ollut tullut muita vaurioita kuin hiukan lommoa katon etukulmaan.
Itse ajoin porokolarin kun nopeutta oli 130, ehdin jarruttaa, mutta autoon ei tullut oikeastaan mitään vaurioita. Konepellissä näkyi viistosti katsottaessa pieni painauma. Poro ei lentänyt auton yli, vaan suoraan keulasta eteenpäin ojan penkalle. Törmäyksen jälkeen juoksi vielä metsään, ihme juttu. - Äksviis
lekuri kirjoitti:
Siinä mielessä se on melkein sama että ei siinä yleensä kerkiä paljon mitään tekemään.
Todennäköisesti sitä vammautuu joka tapauksessa mutta se ei ole ihan sama miten sitä vammautuu.
Tästä on kyllä tehty paljon tutkimuksia ja tilastoja. Erään tilaston mukaan kuolemanriski hirvikolarissa yhdeksänkertaistui, kun nopeus kasvoi 80:stä 90:iin.
Minuun hirvivaaran merkki tehoaa paljon paremmin kuin nopeusrajoitusmerkki. Erityisesti sellaiset joissa vaara-alue on ilmoitettu metreissä.Kyllä varmasti näin on. Hirvethän kulkevat melkolailla samoja reittejä, joten riittävän pienen metrimäärän omaava hirvivaaramerkki saa minutkin hölläämään kaasua. Usein vaan näkee niitä hirvivaara 7km merkkejä. Kyllä sellaisella matkalla taatusti tässä maassa joskus hirviä kulkee, mutta tuskin yhtä tiuhaan koko matkalla. Omilla kotikulmilla tiedän melkoisen tarkkaan missä hirvet yleensä kulkee. Yleisimmän hirvikolaripaikan voi osoittaa sadan metrin sisään. Samalla tiellä jossa tuolla sadan metrin matkalla joka vuosi joku ajaa hirvikolarin, ei kukaan ainakaan minun tietojen mukaan ole missään muussa kohtaa hirvikolaria ajanut 10km:iin kumpaankaan suuntaan. Silti siinä on hirvivaaramerkki, jossa lukee 3km. Eikö tällaisiin hyvin tiedettyhin kohtiin kannattaisi laittaa hirvivaara 500m, ja vielä vähän isommalla merkillä, eikä tuollaista 3km tai 7km tekstiä.
- Kallonkutistaja
Staffan kirjoitti:
Sinulle siis mm. nimet Sauli Lehtonen, Anita Hirvonen, Kari Tervo ovat täysin tuntemattomia?
- niko
rajoitustenmukaan kirjoitti:
En osaa sanoa, onko sillä käytännön merkitystä, kolauttaako pikku-Mazdalla 80 vai 100 km/h hirveen, mutta teoriassa ainakin satasen mälli rikkoo autoa enemmän.Ruotsalaisilla autotehtailla kehiteltiin jo vuosia sitten hirventörmäystestilaite, jolla he testaavat omia ja kai vähän muidenkin merkkejä. Siinä paksu kaapelinippu, jonka paino on mitoitettu vastaamaan hirven aiheuttaman törmäyksen energiaa, on asetettu koeauton eteen hirven ruhon korkeudelle - ja sitten vaan päin!
Näin aikoinaan yhden Saab 99'n joka oli jäänyt oikean hirven alle, keula lytyssä, tuulilasi säpäleinä, katto lommoilla mutta matkustamo ehjänä ! Siihen eivät juuri mitkään pikkuautot pysty, eivät monet isotkaan, joiden A-palkit eivät kestä hirven painoa. Ehkä jollain on tästä lisää tietoa.
- BUAAAH
75km/h vauhtia ja hirvi hyppää 2 metrin päähä ja kerkee alta pois ja kaveri kerkee huutaa kirosanan puolikkaan, NO NIIN VARMAAN.!!!!!!!!!!!
- tiellä
Voihan noin tapahtua, itse olin lasten kanssa autolla likkeellä, oli kesä ja iltapäivä. Mäen alla nopeusrajoitus muuttui 80km:sta sataseen ja minä kiihdytin tietysti vauhtia lisää. Poika huutaa hirvi ja siihen se tuli suoraan tielle, väistin vasemmalle, joka kai on virhe, mutta muutakaan en kerennyt. Hirvi lähti juoksemaan auton vierellä oikeaa kaistaa eteenpäin, mulla oli sellanen isokokoinen auto silloin ja olimme suunnilleen samalla korkeudelle tuon metsäneläimen kanssa. Eläimen suuret silmät mulkaisivat meihin ja yhtäkkiä se vain paineli takaisin metsän uumeniin sinne mistä tulikin. Mutta minun vauhti hiljeni 100:sta 60:iin loppumatkaksi ja polvet hyytelönä. Vielä nytkin, useita vuosia tuon tapauksen jälkeen, siinä kohdalla missä tämä tapahtui vaistomaisesti vauhti hiljenee vaikka se todennäköisyys on pieni, että juuri samssa kohtaa hirvi toiste tulisi.
- aattelin vaan..
tiellä kirjoitti:
Voihan noin tapahtua, itse olin lasten kanssa autolla likkeellä, oli kesä ja iltapäivä. Mäen alla nopeusrajoitus muuttui 80km:sta sataseen ja minä kiihdytin tietysti vauhtia lisää. Poika huutaa hirvi ja siihen se tuli suoraan tielle, väistin vasemmalle, joka kai on virhe, mutta muutakaan en kerennyt. Hirvi lähti juoksemaan auton vierellä oikeaa kaistaa eteenpäin, mulla oli sellanen isokokoinen auto silloin ja olimme suunnilleen samalla korkeudelle tuon metsäneläimen kanssa. Eläimen suuret silmät mulkaisivat meihin ja yhtäkkiä se vain paineli takaisin metsän uumeniin sinne mistä tulikin. Mutta minun vauhti hiljeni 100:sta 60:iin loppumatkaksi ja polvet hyytelönä. Vielä nytkin, useita vuosia tuon tapauksen jälkeen, siinä kohdalla missä tämä tapahtui vaistomaisesti vauhti hiljenee vaikka se todennäköisyys on pieni, että juuri samssa kohtaa hirvi toiste tulisi.
juoksiko hirvi 100 vai 80 km/h vierellä??*toljotus*
- sinulle
aattelin vaan.. kirjoitti:
juoksiko hirvi 100 vai 80 km/h vierellä??*toljotus*
Ei kun tottakai minä hiljensin vauhtia silloin, kun poika varoitti hirvestä ihan vaistomaisesti aika minimiin, mutta eteenpäin mentiin hirven kanssa rinnakkain, se kesti varmaan pienen hetken ja sitten kun tilanne oli ohi en enää voinut kyllä lisästä nopeutta sataan vaan ajelin hissukseen loppumatkan.
- älykäs
Melkein vastaavanlainen tapaus sattui minulle.
Oli talvisaikaa ja hämärä oli jo laskeutunut mailleen, kun ajeltiin jouluaattona anoppilaan.
Ajeltiin hiljaisella vauhdilla 70 km/h, koska vastaantulijoiden vuoksi näkyvyys menee hetkeksi huonoksi.
Pimeys on viheliäistä aikaa, jos hirvi tulee sivulta, niin sitä ei näe.
Pimeässä ajettaessa nopeuden laskulla on merkitystä juuri hirvieläimien takia.
Niin vaan kävi, että hirvi loikkasi oikealta ehtien mennä editsemme suoraan kohtaavan auton eteen. Hirvi loikkasi siis justiin silloin, kun kohdattiin vastaantulijan kanssa.
Meille kävi tuuria, kun se hirvi ehdi editsemme päätyen kohtaavan ajoneuvon eteen.
Sen hirven sorkka kolahti vain automme vasempaan kulmaan ja veriroiskeet jäi siihen sivuhelmaan.
Pysähdyttiin katsomaan, miten kävi.
Ei ollut käynyt maasturille paljon mitenkään, kun sillä oli se karjapuskuri edessään.
Joulumieli vaan meni kokonaan ajateltaessa, miten sitten, jos me oltais ehditty törmätä siihen hirveen, joilla ei ollut mitään puskuria.
Vauhtia oli 75 Km/h korkeintaan. Oliskohan siinä vauhdissa miten käynyt ? - Auto- Antero
Hanaa saatana ja et olisi nähnyt koko otusta. 150KM/H ja hirvi olisi juossut autosi takaa. Mikä vittu siinä on etttä pitää vitkastella ja kaataa vielä eläimiäkin. Torvi auki vaan, niin hirvikään ei ehdi alle!!!!!
- Flightman
Joku jopa palstalla epäili minulle ja ystävälleni näin käyneen. Ja joku taas kertoi omia kokemuksiaan. Tosin itsekin kelasin sitä, että jos oltaisiin ajeltu vaan ylinopeutta, niin ei oltaisi oltu tietosia koko sarvipäästä, mutta kyllä mä oon silti sitä mieltä et mielummin osuisin siihen sit sitä 75kilsaa ku 120 mppiä. 75lsassa ois ehkä jotain toivoakin.
Kertokaa lisää omia kokemuksianne tällasista tilanteista, myös sellaiset jotka ovat joutuneen törmäämään moiseen.
Mielenkiintoisia juttuja, kyllä tota itse vieläkin kelailee vaikka ei kannattaisi. Napsahtaa jos Napsahtaa. - olet pyörätuolissa
tai kun olet liikenteessä tappanut jonkun.
Sitten kyllä uho on poissa ja harmitellaan
koko loppuelämä.Häkki myös heilahtaa. - sinivilkku
Flightman kirjoitti:
Joku jopa palstalla epäili minulle ja ystävälleni näin käyneen. Ja joku taas kertoi omia kokemuksiaan. Tosin itsekin kelasin sitä, että jos oltaisiin ajeltu vaan ylinopeutta, niin ei oltaisi oltu tietosia koko sarvipäästä, mutta kyllä mä oon silti sitä mieltä et mielummin osuisin siihen sit sitä 75kilsaa ku 120 mppiä. 75lsassa ois ehkä jotain toivoakin.
Kertokaa lisää omia kokemuksianne tällasista tilanteista, myös sellaiset jotka ovat joutuneen törmäämään moiseen.
Mielenkiintoisia juttuja, kyllä tota itse vieläkin kelailee vaikka ei kannattaisi. Napsahtaa jos Napsahtaa.en ole ollut hirvikolarissa. Läheltäpiti-tilanteita kyllä on ollut. Hirvi könyää tielle uskomattoman nopeasti ja huomaamattomasti.
Usein kuulen sanottavan, ettei sumareita kannata käyttää, ei muka näe kauaksi. En allekirjoita tuota. Oikein asennettuina ne antavat näkyvyyttä sivuille ja se oli minun pelastukseni viime syksynä. Oli alkuillan hämärä, ei satanut, eikä ollut sumua. Käännyin päätieltä pienemmälle tielle ja kytkin sumarit siinä vaiheessa päälle.
Oli hirvivaaran merkki 500 m:n matkalle, alensin nopeutta jonkin verran ja saman tien huomasin oikealla puolen pöheikössä liikettä, jarrutin voimakkaasti ja hirvihän se sieltä tuli ja meni tien yli. Katselin sen hirven menoa, komea eläin, tuli sitten vielä kaksi hirveä perässäkin, että hyvä kun en heti painanut kaasua.
Olen aivan varma, että jos ei olisi ollut sumarit päällä, en olisi nähnyt sinne pöheikköön.
Pari vuotta sitten ystävättäreni ajoi Heinolan pohjoispuolella matkailuautolla vanhaa tietä autojonossa, jono liikkui kuuttakymppiä, samoin vastaantuleva jono. Ykskaks hirvi loikkasi eteen, osui vasempaan kulmaan ja vei vastaantulevalta oikean peilin ja jatkoi matkaa. Poliisin tietty soittivat siihen, oli poliisitkin hieman olleet ymmällään.
Sitä jotenkin aina ajattelee, että jonossa olisi turvallista ajaa, noin hirviä ajatellen, mutta kyllä ne näköjään sellaisia "luupäitä" ovat, että menevät kun menevät. - sekashoppaaja
Flightman kirjoitti:
Mielenkiintoisia juttuja, kyllä tota itse vieläkin kelailee vaikka ei kannattaisi. Napsahtaa jos Napsahtaa.Aina olen ajanut lievää ylinopeutta. Hirvi koikkelehtii yleensä siinä tien penkalla. Harjaantunut silmä nappaa välittömästi hirven vaaleat jalat pimeässäkin ja tumman ruhon. Jos hirvi juoksee suoraan metsästä niin silloinhan se törmäys on kiinni vain todennäköisyyksistä. Hyvät valot auttaa, hirvikolari johtuu kyllä kuskin herpaantumisesta usein.
- Tane_k
sinivilkku kirjoitti:
en ole ollut hirvikolarissa. Läheltäpiti-tilanteita kyllä on ollut. Hirvi könyää tielle uskomattoman nopeasti ja huomaamattomasti.
Usein kuulen sanottavan, ettei sumareita kannata käyttää, ei muka näe kauaksi. En allekirjoita tuota. Oikein asennettuina ne antavat näkyvyyttä sivuille ja se oli minun pelastukseni viime syksynä. Oli alkuillan hämärä, ei satanut, eikä ollut sumua. Käännyin päätieltä pienemmälle tielle ja kytkin sumarit siinä vaiheessa päälle.
Oli hirvivaaran merkki 500 m:n matkalle, alensin nopeutta jonkin verran ja saman tien huomasin oikealla puolen pöheikössä liikettä, jarrutin voimakkaasti ja hirvihän se sieltä tuli ja meni tien yli. Katselin sen hirven menoa, komea eläin, tuli sitten vielä kaksi hirveä perässäkin, että hyvä kun en heti painanut kaasua.
Olen aivan varma, että jos ei olisi ollut sumarit päällä, en olisi nähnyt sinne pöheikköön.
Pari vuotta sitten ystävättäreni ajoi Heinolan pohjoispuolella matkailuautolla vanhaa tietä autojonossa, jono liikkui kuuttakymppiä, samoin vastaantuleva jono. Ykskaks hirvi loikkasi eteen, osui vasempaan kulmaan ja vei vastaantulevalta oikean peilin ja jatkoi matkaa. Poliisin tietty soittivat siihen, oli poliisitkin hieman olleet ymmällään.
Sitä jotenkin aina ajattelee, että jonossa olisi turvallista ajaa, noin hirviä ajatellen, mutta kyllä ne näköjään sellaisia "luupäitä" ovat, että menevät kun menevät.Lasketaanpa hiukan faktoja:
Nopeutta 80 km/h = 22,2 m/s
Sumareiden korkeus maasta 30 cm (ovat puskureiden alalaidassa) ja kallistus alaspäin 1 % = näyttävät max 30 metriä eteenpäin
Ihmisen reaktioaika silloin, kun ei ole tosi skarppina, on yli 1 sekunnin. Vaikka olisi skarppina, havaitsemista hidastuvuuden alkamiseen menee noin sekunti. Tuona sekunnin aikana auto etenee 22,2 m, eli matkaa hirveen on enää 8 metriä. Jos olet ehtinyt hyvin jarruttaa ennen hirveä ja jos sinulla oli nopeutta 80 km/h, on sinulla väärin suunnatut sumarit.
Jos taas nopeutta on n. 50 km/h, sumareista voi ollakin hyötyä. Silloin on aikaa jarrutella ja väistellä. Kuinka moni sumareilla ajelevista kuitenkin ajaa maantiellä tuota 50 km/h nopeutta?
Lisäksi, edellä olevista laskelmista johtuen, onko enää tarpeen nähdä sinne parin kymmenen metrin päähän pusikkoon? Jos hirvi on varsinaisten ajovalojen kiilan ulkopuolella, se on jo aika sivussa. Ajovalothan näyttävät vielä tehokkaammin oikealle kuin vasemmalle puolelle. Jos autolla on maantienopeus, ja jotain näkyy sivussa parinkymmenen metrin päässä, auto ehtii luultavasti kohdan ohi, ennen kuin kohde nousee tielle. - sinivilkku
Tane_k kirjoitti:
Lasketaanpa hiukan faktoja:
Nopeutta 80 km/h = 22,2 m/s
Sumareiden korkeus maasta 30 cm (ovat puskureiden alalaidassa) ja kallistus alaspäin 1 % = näyttävät max 30 metriä eteenpäin
Ihmisen reaktioaika silloin, kun ei ole tosi skarppina, on yli 1 sekunnin. Vaikka olisi skarppina, havaitsemista hidastuvuuden alkamiseen menee noin sekunti. Tuona sekunnin aikana auto etenee 22,2 m, eli matkaa hirveen on enää 8 metriä. Jos olet ehtinyt hyvin jarruttaa ennen hirveä ja jos sinulla oli nopeutta 80 km/h, on sinulla väärin suunnatut sumarit.
Jos taas nopeutta on n. 50 km/h, sumareista voi ollakin hyötyä. Silloin on aikaa jarrutella ja väistellä. Kuinka moni sumareilla ajelevista kuitenkin ajaa maantiellä tuota 50 km/h nopeutta?
Lisäksi, edellä olevista laskelmista johtuen, onko enää tarpeen nähdä sinne parin kymmenen metrin päähän pusikkoon? Jos hirvi on varsinaisten ajovalojen kiilan ulkopuolella, se on jo aika sivussa. Ajovalothan näyttävät vielä tehokkaammin oikealle kuin vasemmalle puolelle. Jos autolla on maantienopeus, ja jotain näkyy sivussa parinkymmenen metrin päässä, auto ehtii luultavasti kohdan ohi, ennen kuin kohde nousee tielle.kyllä, että tiputin nopeutta liikennemerkin kohdalla, en nyt valitettavasti osaa sanoa ihan tarkkaa nopeutta Sinulle. Mutta koska kyseessä on pienempi tie niin ymmärtänet, etten alunalkaenkaan ajanut siellä mitään satasta,
Mitä sumareihin tulee, ne ovat omilla paikoillaan maskissa ja aivan oikein suunnatutkin. Aika tuore leima rekisteriotteessa. Minun autoni on muuten aina siinä kunnossa, että sen voisi katsastaa.
En myöskään sanonut, että huomasin hirven kahdenkymmenen metrin päässä metsässä. Enkä osaa sanoa tarkkoja matkoja, olen niin paljon hölmö ihminen, että siinä tilanteessa vaan toimin vaistomaisesti, eli jalat kytkimelle ja jarrulle.
Mutta edelleen olen sitä mieltä, että sumareista oli hyötyä ainakin siinä tapauksessa.
Enkä muuten polta sumuvaloja taajamassa, enkä turhan päiten muutenkaan. Tuo kyseinen tieosuus on sellainen missä on yleensä minun siellä ajaessani hyvin hiljaista ja siellä kytken ne päälle. - Tane_k
sinivilkku kirjoitti:
kyllä, että tiputin nopeutta liikennemerkin kohdalla, en nyt valitettavasti osaa sanoa ihan tarkkaa nopeutta Sinulle. Mutta koska kyseessä on pienempi tie niin ymmärtänet, etten alunalkaenkaan ajanut siellä mitään satasta,
Mitä sumareihin tulee, ne ovat omilla paikoillaan maskissa ja aivan oikein suunnatutkin. Aika tuore leima rekisteriotteessa. Minun autoni on muuten aina siinä kunnossa, että sen voisi katsastaa.
En myöskään sanonut, että huomasin hirven kahdenkymmenen metrin päässä metsässä. Enkä osaa sanoa tarkkoja matkoja, olen niin paljon hölmö ihminen, että siinä tilanteessa vaan toimin vaistomaisesti, eli jalat kytkimelle ja jarrulle.
Mutta edelleen olen sitä mieltä, että sumareista oli hyötyä ainakin siinä tapauksessa.
Enkä muuten polta sumuvaloja taajamassa, enkä turhan päiten muutenkaan. Tuo kyseinen tieosuus on sellainen missä on yleensä minun siellä ajaessani hyvin hiljaista ja siellä kytken ne päälle.Kuten jo kirjoitin sumareista ja niiden kantamasta, niin et sinä kovin kaukaa ole hirveä voinut havaita, jos havaitsit sen sumareilla. Vaikka kuinka asiaa kääntelisi, eivät oikein suunnatut sumarit kanna kuin muutaman kymmenen metriä. Sen sijaan minulla on kokemustakin siitä, että tavallisilla ajovaloilla voi havaita hirven sivustakin. Toisaalta jos ajat yksin, voit käyttää pitkiä, joiden pitäisi antaa riittävästi valoa ajamiseen. Jos eivät anna, olisi syytä suorittaa valojen tarkastus.
- sinivilkku
Tane_k kirjoitti:
Kuten jo kirjoitin sumareista ja niiden kantamasta, niin et sinä kovin kaukaa ole hirveä voinut havaita, jos havaitsit sen sumareilla. Vaikka kuinka asiaa kääntelisi, eivät oikein suunnatut sumarit kanna kuin muutaman kymmenen metriä. Sen sijaan minulla on kokemustakin siitä, että tavallisilla ajovaloilla voi havaita hirven sivustakin. Toisaalta jos ajat yksin, voit käyttää pitkiä, joiden pitäisi antaa riittävästi valoa ajamiseen. Jos eivät anna, olisi syytä suorittaa valojen tarkastus.
Sinä hauska!
Voin kertoa, että autoni kaikki valot ovat kunnossa, oikein suunnatut ja että autoni on muutenkin oikein hyvässä "hoidossa".
Jos pitää välttämättä saivarrella niin sovitaanko, että kun näin sen hirven, niin näinpähän ainakin, oliko kyseessä lehmä vai uroshirvi ja oliko ystävälliset silmät;)
Mutta siis, Sinähän varmasti tiedät asian paremmin, minä nyt vaan satuin olemaan siellä paikalla. - Tane_k
sinivilkku kirjoitti:
Sinä hauska!
Voin kertoa, että autoni kaikki valot ovat kunnossa, oikein suunnatut ja että autoni on muutenkin oikein hyvässä "hoidossa".
Jos pitää välttämättä saivarrella niin sovitaanko, että kun näin sen hirven, niin näinpähän ainakin, oliko kyseessä lehmä vai uroshirvi ja oliko ystävälliset silmät;)
Mutta siis, Sinähän varmasti tiedät asian paremmin, minä nyt vaan satuin olemaan siellä paikalla.En minä väitä, että tietäisin, mitä oikeasti tapahtui. Fakta kuitenkin on se, että oikein suunnatuilla sumareilla ei voi nähdä kovin kauas. Jos olet nähnyt oikein suunnatuilla sumareilla hirven ja ehtinyt väistää sitä hirveä, sinulla on ollut nopeutta kohtuullisen vähän. Maantienopeudessa oikein suunnatuilla sumareilla ei tee mitään. Sen sijaan lähes päivittäin tulee vastaan autoja, joissa on väärin suunnatut sumarit - eli ne näyttävät paljon kirkkaammilta kuin ajovalot, koska sojottavat ylöspäin.
Oletko ihan varma, ettet sittenkin nähnyt sitä hirveä ajovalojen keilalla? Jos sinulla on ollut samaan aikaan molemmat valot päällä, mistä voit tietää, kummat valot oikeasti auttoivat enemmän? - sinivilkku
Tane_k kirjoitti:
En minä väitä, että tietäisin, mitä oikeasti tapahtui. Fakta kuitenkin on se, että oikein suunnatuilla sumareilla ei voi nähdä kovin kauas. Jos olet nähnyt oikein suunnatuilla sumareilla hirven ja ehtinyt väistää sitä hirveä, sinulla on ollut nopeutta kohtuullisen vähän. Maantienopeudessa oikein suunnatuilla sumareilla ei tee mitään. Sen sijaan lähes päivittäin tulee vastaan autoja, joissa on väärin suunnatut sumarit - eli ne näyttävät paljon kirkkaammilta kuin ajovalot, koska sojottavat ylöspäin.
Oletko ihan varma, ettet sittenkin nähnyt sitä hirveä ajovalojen keilalla? Jos sinulla on ollut samaan aikaan molemmat valot päällä, mistä voit tietää, kummat valot oikeasti auttoivat enemmän?Voinhan minä Sinun mieliksesi sanoa, että näin vaikka ilman valoja, jos se nyt noin tärkeää on:)
Tuosta suuntauksesta vielä. Sumarini on suunnattu siten, että ne eivät missään nimessä näytä liian ylös. Katsastuksessa oli juuri puhetta, että niitä periaatteessa olisi voinut vähän nostaa.
Enhän tietenkään voi sanoa, minkä valon säde se sai silmäni havaitsemaan liikkeen, itse olen sitä mieltä, että sumarit, ne kun kuitenkin valaisevat hyvin oikean reunan. Onhan siellä toki yhtä aikaa niin pätkät kuin pitkätkin päällä. Että mene ja tiedä.
Onko nyt hyvä?:)
- hengenvaarallista
Liian suuri tilannenopeus kasvattaa kuolemanriskiä
huomattavasti ei vaan hirvikolarissa mutta myös
taajamissa jne. Tässä yksí esimerkki. Viikonloppuna olin kääntymässä risteyksessä oikealle, vasemmalle näkyvyys oli vähän
puutteellinen.Olin juuri kääntymässä oikealle
kun edestä porhalsi kaahailijatappaja arvioisin n. 120 km/h lasissa,(paikalla on 50 km/h rajoitus), äkkijarrutin. Onneksi olin tarkkana. Pieni lapsikin oli kyydissä. Siinä olisi voinut henki mennä.Ilmoitin asiasta poliisille. Ei tullut uni seuraavana yönä
Kannattaa varautua että kaupunkialueella rauhallisessakin risteyksessä joku häiriintynyt
kaahailee reilusti yli sata, eli malttia ja tarkkaavaisuutta. Yksi pamaus voi olla viimeinen. Näistä kaahailijoista kannattaa poliisin mukaan ilmoittaa heti, niin partio voi saada kaahailijan kiinni. Turvallista kevättä - no dead meat
Itse joudun ajamaan työmatkaa tiellä jolla on vähän väliä hirvivaroituksia. Muutaman kerran on juossut edestä ja monta hirveä on töllistellyt ojan penkalla. Tulihan se hirvikolarikin koettua alkutalvesta pimeän aikaan, lunta satoi ja tie oli kohtuu liukas, siitä johtuen nopeutta oli vain n. 80-90km/h. Siinä sitten huomasin että keskellä tietä oli hirvi joka kulki vasemmalta oikealle, jarrutin vauhtia ja ajattelin väistää peräpuolelta kunnes huomasin että perkele, sieltä tulee toinen hirvi perässä ja se teki tempun että käänti perseen kohti minua, yritin mahtua hirvien välistä mutta totta helvatissa se jälkimmäinen kääntyi just sopivasti eteeni ja en kerennyt kuin vetää päätä vasemmalle pilarin suojiin ja ryskis! Lisävalo, konepelti ja tuulilasi rikki, ei henkilövahinkoja, hirven vahingosta ei tietoa, verijälkiä ei tullut.
Ei kun tien sivuun hätä-vilkut päälle ja soitto poliisille, tulivatkin tekemään paperihommat.
Mulla kävi todella hyvä tuuri näin jälkikäteen ajateltuna, hirvi on just sen kokoinen otus että se osuan saatuaan kaatuu tuulilasille ja kun otus painaa luokkaa 500kg, se voi tulla syliin... eli ajellaan hissukseen etenkin riskiaikoina.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1522954Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3682050- 411805
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371772Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328975Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53792