Miksi nykydieselit eivät lämpiä talvella?

Anonyymi

Lukekaahan noita kommentteja.

https://www.is.fi/autot/art-2000007670681.html

Vittu mitä idiootteja siellä vastailee noihin.

Ensinnäkin lähtökohta on että ainakin jo 90-luvulla VW osasi tehdä polttoainepihejä, melko tehokkaitakin, moottoreita vanhallakin jakajapumpputekniikalla (1.9TDI, 2.5TDI r5 huom!), mutta niillä ajaminen oli kyllä aika kylmää kyytiä. Polttoainetoiminen lisälämmitin sai olla päällä ajonkin aikana jos pakkasta oli yli 20astetta.

Mercedeksen 124 200d ja 250d meni myös pienellä kulutuksella mutta olivat lämpimämpiä.

Vanhat dieselit käytännässä kuluttivat vähemmän ja ovat edelleenkin paljon halvempia ylläpitää ilman kalliita korkeapainejärjestelmiä ja niihin liittyviä osia puhumattakaan saastelaitteista. Siksi ajankin jakajapumpuollisella vielä pitkään.

21

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      JA ennenkuin alatta aukomaan päätä,,,,niin mersussa siis rivipumppu.

    • Anonyymi

      Kyllä minun 2.3 litranen dieselini lämpiää ihan hyvin ilman mitään webastoa. No ei se nyt ihan uusi ole, vm 2017.

      • Kyllä, kyllä, mutta pysyykö lämpömittari ajaessa runsaassa 80 asteessa?
        Minun molemmat mersuni, vm -15 ja vm-09 ovat talvella vaatineet jonkinlaisen nokkapeiton käyttöä, mikäli ei ole kysymys maantieajosta.
        Muuten ajo kaupunkinopeuksilla 10 asteen pakkasilla ei nosta lämpöä kuin kuuteenkymmeneen.
        Lämpöä riittää kyllä sisätiloihin, mutta moottorin käynti selvästi alilämpöisenä on mielestäni suurempi murhe.


      • Anonyymi
        ZJJ kirjoitti:

        Kyllä, kyllä, mutta pysyykö lämpömittari ajaessa runsaassa 80 asteessa?
        Minun molemmat mersuni, vm -15 ja vm-09 ovat talvella vaatineet jonkinlaisen nokkapeiton käyttöä, mikäli ei ole kysymys maantieajosta.
        Muuten ajo kaupunkinopeuksilla 10 asteen pakkasilla ei nosta lämpöä kuin kuuteenkymmeneen.
        Lämpöä riittää kyllä sisätiloihin, mutta moottorin käynti selvästi alilämpöisenä on mielestäni suurempi murhe.

        Lyhytkestoisessa muutaman kilometrin pituisessa pätkäajossa moottori ei ehdi lämmetä kunnolla, totta. Tätä helpottaa maski keulalla, mutta sekään ei ihan kokonaan poista ongelmaa. Minulla on lämmin autotalli, se auttaa. Myös moottorilämmitys esim mökillä, auttaa.
        Se tosiasia, ettei dieselmoottori ole parhaimmillaan lyhyissä pätkäajoissa, ei ole muuttunut miksikään. Jos autonkäyttötarve on pelkästään tai lähes pelkästään tällaista, niin kannattaa miettiä voisiko tyytyä muihin vaihtoehtoihin, esim sähkö-, hybridi tai jos kustannus on keskeisessä roolissa niin jopa bensa-autoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lyhytkestoisessa muutaman kilometrin pituisessa pätkäajossa moottori ei ehdi lämmetä kunnolla, totta. Tätä helpottaa maski keulalla, mutta sekään ei ihan kokonaan poista ongelmaa. Minulla on lämmin autotalli, se auttaa. Myös moottorilämmitys esim mökillä, auttaa.
        Se tosiasia, ettei dieselmoottori ole parhaimmillaan lyhyissä pätkäajoissa, ei ole muuttunut miksikään. Jos autonkäyttötarve on pelkästään tai lähes pelkästään tällaista, niin kannattaa miettiä voisiko tyytyä muihin vaihtoehtoihin, esim sähkö-, hybridi tai jos kustannus on keskeisessä roolissa niin jopa bensa-autoon.

        Niinpä niin!
        Olen kieltänyt vaimoa lähtemästä autolla turhan lähelle, sillä olen vaatinut, että useat asiat hoidetaan ns. samalla ajolla.
        Aikaisempi W211 piti ilman peittoja rajottimella ajaa lämpimäksi, jonka jälkeen veden lämpö kyllä pysyi yli 80.
        S212:n 170 hv pannu kiertää normaalisti vain 1300 - 1500 rpm, kun vaihteistona on A9.
        Ysi kytkeytyy alle 110 mittarinopeudella.
        Ajan paljon pitkiä matkoja Euroopassa, siksi diesel. Lähden heti kun taas pääsee.
        Kahden hengen taloudelle riittäisi varmasti myös C220.
        Suuriin sisätiloihin tottuu kyllä varsin nopeasti.


    • Anonyymi

      Aika älyttömiä kommentteja tosiaan. Mun sähköauto lämpiää muutamassa minuutissa, ei ole koskaan kylmä, eikä tarvitse lämmittää ennalta.

      • Anonyymi

        Tuskin lämpiää ihan muutamassa minuutissa jos pakkasta vaikka 20 astetta. Mutta kyllä sähköauto on tulevaisuutta,,,tai no siis jo nykyhetkeä lähiajossa ainakin. Vieläkun saavat kaikkiin merkkeihin/malleihin vetokoukut ja maasturimalleja ja kehitetty akkuteknologiaa niin se on ihan ok. Toki kaikki hyvät bensa- ja dieselautot kannattaa pitä kunnossa ja ajella ne loppuun. Muutoin maapallosta tulee yhtä kaivosta toisen perään kun kaikki maat käännetään alkuaineiden toivossa ja loput maat on tehdasaluetta.


      • Anonyymi

        Niin lämpenee ja sen jälkeen onkin akussa ajomatkaa 50km


    • Anonyymi

      ei vanhuksille-paleltuu

      samoin kun E autot

      • Anonyymi

        Täyssähköauto on hyvä vanhuksille, kaikkein lämpimin auto talvella vaikka unohtaisi esilämmittää.

        Samoin jos käy talvella asioilla pidempään, eikä parkkihallia ole saatavilla, ylivoimaisesti lämpimin vaihtoehto.

        E autoista en tiedä, ei mitään hajua mitä sellaiset edes ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköauto on hyvä vanhuksille, kaikkein lämpimin auto talvella vaikka unohtaisi esilämmittää.

        Samoin jos käy talvella asioilla pidempään, eikä parkkihallia ole saatavilla, ylivoimaisesti lämpimin vaihtoehto.

        E autoista en tiedä, ei mitään hajua mitä sellaiset edes ovat.

        Tarkoittanee Jagua E-type autoa jollaisella mm. Jerry Cotton ajeli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittanee Jagua E-type autoa jollaisella mm. Jerry Cotton ajeli?

        Noom epäautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköauto on hyvä vanhuksille, kaikkein lämpimin auto talvella vaikka unohtaisi esilämmittää.

        Samoin jos käy talvella asioilla pidempään, eikä parkkihallia ole saatavilla, ylivoimaisesti lämpimin vaihtoehto.

        E autoista en tiedä, ei mitään hajua mitä sellaiset edes ovat.

        > Täyssähköauto on hyvä vanhuksille

        Jep, 150 km toimintasäde talvella riittää paapalle, joka käy isolla kirkolla kerran viikossa. Hidaslatauskin riittää.


    • Anonyymi

      Dieselin kylmyys joi´htuu yksinkertaisesti hyvästä polttoainetaloudesta. Vaihdoin bensa-auton dieseliin, auto on ulkomitoiltaan samankokoinen, polttoaineen kulutus putosi puoleen. Saastepäästönormien tiukennuttua pakokaasuja ei saa tuprutella niin paljoa. Polttoaineen kulutus putosi puoleen ja myös lämmöntuotanto. Vuotuinen saastepäästöverokin putosi (pakettiauto).

      • Anonyymi

        niin,mikään mukavuushan ei ole ilmaista. edes lämpö.


      • Anonyymi

        Dieselistäkin syntyy hukkalämpöä yllin kyllin sisätilojen lämmittämiseen. On vaan autovalmistajasta kiinni kuinka paljon sen hukkalämmön talteenottoon on panostetttu.


    • Anonyymi

      kukas kahjo niitä ostaa omaan käyttöön?

      vaihdossa saa 0 euroo

      • Anonyymi

        Uusia tai uudehkoja dieseleitä myydään 30-40 ke ja hyvin käy kauppa. Ja sinun arvion mukaan niistä saa tulevaisuudessa 0€ , et sä ihan tyhmä ole??


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sellaista juttua taas iltasanomista että hahhaah!
      Tommi Lempinen asenne vaan tulee läpi ilman muuta ei väärässä mutta jäljessä pahasti,
      Koska silloin kun Tommi oli vielä oppimassa tekemään tarpeensa pottaan oli dieselautoissa siis esim, oman aikansa 1977 mallin 1,5 l dieselgolf joka kulutti ehkä sen alle 5l/100km se ei todellakaan ollut lämmin , kun hukkalämpöä siis turhaa energiaa ei dieselissä muutu lämmöksi sen nyt kaikki tajuaa jos haluaa mutta Lempisen jutusta saa vaikutelman että lisälämmitystä tarvitaan kokoa ajan ja se on sen jutun turha asenteellisuus .

    • Anonyymi

      Nyky diesel jo 2000 taitteesta alkaa olla kylmiä,täällä itäisessä suomessa kun on -30-40 astetta yleinen talvikuun kausi,80 luvulla oli 42 astetta.
      Mersukin cdi koneella on jääkasppi vaikka ajas 200km putkeen 25 asteen pakkasilla.Nyky diesel ei ole talveksi ajoautoksi,diesel mersulla ei nouse lämpö juur 60 astetta suuremmaksi jos joutuu parissakymmesdä asteessa kaupunkiajoon,koko ajan käy webasto ja surisee häiritsevästi,ihan uusimmista mersuista en tiedä mutta dieseliä ei pidä ostaa jos alueet on arktiset ja pitää pärjätä tuntisotalla autossa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      63
      4591
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      164
      3522
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      64
      2893
    4. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      149
      2841
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2684
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1923
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1801
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1656
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      174
      1630
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      42
      1342
    Aihe