Vuosisadan 'kylmin' talvi 1984 - 1985

Anonyymi

>> Vuosisadan talvi. (1986) Dokumenttielokuva ankarasta pakkasesta talvella 1984 - 1985 sekä sen vaikutuksista suomalaisiin miehiin ja heidän ammattiensa harjoittamiseen.

Näin se etenee ilmastonmuutos.

Itse olin intissä talvella 86-87 ja myös se oli poikkeuksellisen kylmä. Vartiovuorot puolitettiin tulipalopakkasten vuoksi. Matkat lomille venyi kun junat myöhästeli ja autot parkkiksella oli umpijäässä.

Linkki videoon: https://areena.yle.fi/1-4656209

20

765

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Muistelen, että kylmä oli eduskuntavaaleihin 3/1987 valmistauduttaessa...

• Anonyymi

Tammikuussa 1987 oli ennätyspitkä kovan pakkasen jakso. Lahdessa oli yli viikon jatkuvasti pakkasta 30 - 35 astetta.

• Anonyymi

Joo, v-87 kun auto seisoi ulkona vaikka esim. kahdeksan tuntia, jos sen onnistui saamaan "tulille" tuntui kuin pyörät olisivat olleet nelikulmaiset ja rattia sai vääntää kuin traktorin rattia, huh huh!

• Anonyymi

Kylmä oli myös - 67. Olin aina kuullut Helsingin mustista jouluista. Mutta kun muutin siiloin Helsinkiin oli lunta ja pakkasta.

• Anonyymi

Olin AEL:n kurssilla v.67 ja ootteltiin ratikkaa ja kaverilta paleltui korva muutamassa minuutissa, sairaalan reissuhan hänelle siitä tuli, oppitunneilla oltiin ulkovaatteet päällä ja hanskat käsissä, että sellainen tappaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin AEL:n kurssilla v.67 ja ootteltiin ratikkaa ja kaverilta paleltui korva muutamassa minuutissa, sairaalan reissuhan hänelle siitä tuli, oppitunneilla oltiin ulkovaatteet päällä ja hanskat käsissä, että sellainen tappaus.

Että tällainenkin sanahirviö löytyy "Ammattienedistämislaitossäätiö".. :)
        https://fi.wikipedia.org/wiki/AEL

• Anonyymi

Tammikuussa -87 oli Lappeenrannassa reilusti yli 30 astetta pakkasta, ja kaivautumisleirillä palelti, vaikka oli kaikki intin kamat päällä mantteli päällimmäisenä.

• Anonyymi

>>Näin se etenee ilmastonmuutos.

Olet aivan oikeassa. Suomen ilmastoon kuului lumi ja pakkaset eikä ilmastonmuutos vielä 80-luvulla näkynyt niin selvästi kuin tänään.
      Ei tietoakaan -30 asteesta edes keskisuomessa, ja nyt alkaa lumitilannekin olla sellainen, että tuleeko Jyväskyläänkään enää kunnolla lunta, että pääsisi edes hiihtämään ilman keinotekoisia latuja.

Mutta sitä se on, rajua ilmastonmuutosta joka näkyy voimakkaimmin juuri sielä missä sitä voimakkaimmin edesautetaan:
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/14961119/ilmastonmuutoksen-toteamiseen-ei-tarvita-quottutkijoi

Huomatkaa, kyllä kehitys-trendi silti oli jo 80-luvulla "tutkijoidenkin" tiedossa. Ne tiesivät jo tutkia, kuinka co2 pitoisuus kasvaa ilmassa ja mitä se aiheuttaa ilmastossa.

• Anonyymi

Joskus -70 luvulla maailmanlopun kellon viisarit olivat sellaisessa asennossa, että jollei nyt tehdä radikaaleja muutoksia, ei tämän jälkeen ole mitään tehtävissä. (Rooman klubi)?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joskus -70 luvulla maailmanlopun kellon viisarit olivat sellaisessa asennossa, että jollei nyt tehdä radikaaleja muutoksia, ei tämän jälkeen ole mitään tehtävissä. (Rooman klubi)?

Joo ja kun Suomi mässyttää joka vuosi (WWF:n mukaan) 3 maapallon verran resursseja , niin loppuhan tässä häämöttää...........

• Anonyymi

Eikös ilmastotutkijat silloin sanoneet, että kylmä ilmasto johtui CO2-pitoisuudesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös ilmastotutkijat silloin sanoneet, että kylmä ilmasto johtui CO2-pitoisuudesta.

Niin ja viisaat säätieteilijät lyttäsivät sairaiksi puheet ilmastonmuutoksesta, kun sään vaihtelu kuului normaaliin sään vuosittaiseen vaihteluun ja piste.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo ja kun Suomi mässyttää joka vuosi (WWF:n mukaan) 3 maapallon verran resursseja , niin loppuhan tässä häämöttää...........

Suomen olisi laitettava rajat kiinni, ettei resurssien suursyömäreitä pääsisi tänne yhtään lisää.

• Anonyymi

Mä muistan, että talvi 86-87 on ollut kylmintalvi minkä olen elänyt. Tein duunia siihen aikaan postissa. Täällä kaakonkulmalla oli viisivikkoa yli 30 ja miinus pakkasia. Oli kyllä aika ällöä lähteä duuniin tietäen että joutuu tuossa tulipalopakkasessa jakelemaan postia rukkaset tönkkönä.

• Anonyymi

Joo voisi kyllä väittää että on nuo talvet nykyisin vähän lauhempia. Lunta ei nähty täällä etelässä viimetalvena ja huonolta sen näkeminen nytkin näyttää. Mutta ei siitä politiikkaa kannata tehdä jonka on antanut politiikoin tapahtua.

• Anonyymi

Oli aika koomista kun Bill Gates toitotti lavalla puheessaan kuinka tavoite on päästä kokonaan eroon Co2:sta. Alakoulun biologian tunneilta muistan kuinka kerrottiin että Co2 on kasvien RUOKA, ja ilman Co2:ta kasvit kuolevat.
      Ihmiskunta menee kaikenlaisten pellepoikien ja kouluttamattomien harhaoppien huutajien perässä, kunhan huutajalla on rahaa.

Bill Gates ei ole myöskään lääkäri, mutta kaiken rokotetekniikan asiantuntijana huutaa lavoilla samoin kuin ilmastosta huutamassa.

Mitään ilmastonmuutosta ei ole. Ilmasto elää omaa elämäänsä, ja hiilidioksidia tarvitaan, eikä se ole myrkkyä.
      Kylmät ja lumiset talvet seuraavat sykleissä leudompia talvia. Näin muistaa kaikki jotka ovat 90 ikäisiksi eläneet.

Tällaista on ollut kautta aikojen. "Ilmastonmuutos" on vain massahysterian lietsomista jotta SINULTA saadaan omaisuutesi lietsojien taskuihin.

Samaa massahysteriaa lietsottiin sikainfluenssassa, terrorismissa, "ilmastonmuutoksessa" ja nyt viimeisimpänä koronassa.

On aina löydettävä se yhteinen PEIKKO, jota valjastaa ihmiskunnan lampaat pelkäämään. Pelko antaa aina aseen näille jotka pitävät talutushihnoista kiinni.
      Siitä talutushihnasta, joka sinun, pässin kaulaan on laitettu omalla hyväksymiselläsi.

• Anonyymi

Lisätään vielä, että "pässi" on vertauskuvallinen ilmaus eikä tarkoittanut aloittajaa, vaan jokaista joka itseään antaa pelolla kuljettaa. (Kuin pässejä naruissa)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisätään vielä, että "pässi" on vertauskuvallinen ilmaus eikä tarkoittanut aloittajaa, vaan jokaista joka itseään antaa pelolla kuljettaa. (Kuin pässejä naruissa)

Kuin niin on pässi jos aikaansa eläessään on nähnyt vaikkapa 30vuodessa talvet muuttuvan lämpöisemmiksi? Katselee ihan vapaasti sitä vaan omaa elämäänsä eteenpäin taas kolmekymmentävuotta ja tarkkailee ilmastonmuutosta aivan vapaasti. Mutta ei mitätöi kenenkään havaintoja menneistä ajoista.

• Anonyymi

Kunhan 40asteen tulipalopakkaset tulevat takaisin niin alkaa taas turve,kevyt ja raskas polttoöljy taas kelvata kattiloihin jopa patamustimmalle vihreällekin.
      Tuuli kun ei pakkasella puhalla eikä maasta tai ilmasta revitä lämpöä moisilla keleillä joten ei pidä vihreän valheen sokaista energiapolitiikasta päättäviä.

• Anonyymi

SE oli sitä kunnon 80-lukua se.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      186
      3525
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2210
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      56
      2196
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2062
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      449
      1189
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      118
      1045
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      994
    Aihe