Mistä tunnistat oikeassa elämässä älykkään ihmisen?

Anonyymi

Niin, mistä?

Itse alan kiinnostumaan ihmisestä ja sen älykkyydestä siinä vaiheessa kun huomaan, että sillä on hyvä tilannetaju. En ole tavannut ainuttakaan hyvän tilannetajun omaavaa tyhmää ihmistä. Mutta lähes poikkeuksetta kaikki huonon tilannetajun omaavat ovat olleet, kohteliaasti sanottuna, hiukan heikkolahjaisia. :)

114

1042

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sillä on hyvä perse ja tissit.

• Anonyymi

Onko sulla?

• Anonyymi kirjoitti:

Onko sulla?

Joo, on.

• Ne on liian karvaiset palstalle.

• Anonyymi

• Anonyymi

Kertoo kommenttisi satasesti älykkyydestäsi💎

• Pummi

• Anonyymi kirjoitti:

Kertoo kommenttisi satasesti älykkyydestäsi💎

Eikö vaan ;)

• Anonyymi

Kerro jokin anekdootti hyvästä tilannetajusta?

• Anonyymi

Siitä ainakin tunnistan että henkilöllä on myös hyvät käytöstavat!
      Sinä vaikutat erittäin itseriittoiselta ja ylimieliseltä ihmiseltä. On se kurjaa kun et ole koskaan ketään vertaistasi vielä tavannut. Onnea elämääsi.

• Anonyymi

Olen kysynyt ennenkin, että mitä pahaa on itseriittoisuudessa? Siinä, että riittää itselle?

Enkä minä ole ylimielinen. Muut on alimielisiä. :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kysynyt ennenkin, että mitä pahaa on itseriittoisuudessa? Siinä, että riittää itselle?

Enkä minä ole ylimielinen. Muut on alimielisiä. :D

Ei vaan kirjoituksesi halventaa toisia. Hyvät käytöstavat on myös hyvä ihmisellä olla. Pelkkä älykkyys ei riitä jos on pissaa pää täynnä.
        Vaatimattomuus on myös hyvä piirre ihmisessä, itseään ei tarvitse nostaa jalustalle.
        Kaikki ollaan yhtä arvokkaita.
        Toisilla pienempi äo ja toisilla isompi. Ymmärrys on myös hyvä olla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vaan kirjoituksesi halventaa toisia. Hyvät käytöstavat on myös hyvä ihmisellä olla. Pelkkä älykkyys ei riitä jos on pissaa pää täynnä.
        Vaatimattomuus on myös hyvä piirre ihmisessä, itseään ei tarvitse nostaa jalustalle.
        Kaikki ollaan yhtä arvokkaita.
        Toisilla pienempi äo ja toisilla isompi. Ymmärrys on myös hyvä olla.

Minä en halvenna ketään, joka ei olisi itse halventanut itseään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en halvenna ketään, joka ei olisi itse halventanut itseään.

Tiesitkös että joillakin on myös saakelin huono itsetunto ja sen vuoksi henkilö ei välttämättä näe itseään mitenkään hyvänä. Johtuenkin juuri siitä että on voinut kokea halventamista, alentamista yms. Elämässään.
        Sittenkö koet että voit halventaa toista jos hän tekee niin itselleen..?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiesitkös että joillakin on myös saakelin huono itsetunto ja sen vuoksi henkilö ei välttämättä näe itseään mitenkään hyvänä. Johtuenkin juuri siitä että on voinut kokea halventamista, alentamista yms. Elämässään.
        Sittenkö koet että voit halventaa toista jos hän tekee niin itselleen..?

En koskaan lyö lyötyjä tai heikompia. Jos seuraisit tarkemmin, huomaisit sen itsekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En koskaan lyö lyötyjä tai heikompia. Jos seuraisit tarkemmin, huomaisit sen itsekin.

Itseäsi vahvempia yritätkin hanakammin...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh, hauska :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh, hauska :D

Muotoilisin sen kuitenkin näin: itseä vahvoiksi luulevia. :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muotoilisin sen kuitenkin näin: itseä vahvoiksi luulevia. :D

Mä taidan asettua sun puolelle, ilkeitä saa mollata, jospa oppisivat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä homma👍

• Anonyymi

Alemmuuskompleksia pukkaa:)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tarkoitat vahvalla esimerkiksi korkeamman yhteiskunnallisen statuksen omaavia, et voi olla vahvuudesta enempää väärässä, jos määräät sen itseisarvona. Ihme pullistelua. - Sivusta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tarkoitat vahvalla esimerkiksi korkeamman yhteiskunnallisen statuksen omaavia, et voi olla vahvuudesta enempää väärässä, jos määräät sen itseisarvona. Ihme pullistelua. - Sivusta

Elitistinen elostelu etoo

• Vaikea sanoa kuka on älykäs ja kuka ei.

Mutta tulee ensimmäisenä mieleen pojan joukkueesta erään junnun äiti. Hän on äärimmäisen rauhallinen, hyväkäytöksinen ja asiallinen. Silti häneltä tulee topakkia mielipiteitä perusteluineen. Pidän häntä älykkäänä ihmisenä.

• Tilannetaju kielii hyvistä sosiaalisista taidoista. Eri juttu kuin esim looginen ajatteluu ja kyky oppia uutta. Mulla oli kerran työharjoittelijana henkilö, joka ei sitten millään oppinut miten eräät adiat hoidetaan. Monta kertaa piti käydä samat asiat ja ohjelmistot läpi.

• Anonyymi

Tilannetaju edellyttää myös logiikkaa. Syy-seuraussuhteen näkemistä reaaliajassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tilannetaju edellyttää myös logiikkaa. Syy-seuraussuhteen näkemistä reaaliajassa.

Tämä on totta. Sosiaalista laskelmointia.

Se on kuin shakin peluuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on totta. Sosiaalista laskelmointia.

Se on kuin shakin peluuta.

Shakki on hieno peli. Ja The Queen´s Gambit on hieno sarja. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Shakki on hieno peli. Ja The Queen´s Gambit on hieno sarja. :)

No oli tosiaan, ihan mahtava!

Ite en ole koskaan opetellut shakkia, kiinnostusta riittäisi. Olisi varmaan hyvää jumppaa aivoille😄☀

Ite pyöritän isoa pyörää, mun ajatukset vetää siis pitkää siimaa ja päätökset samoin.

Sitähän se, että sille alalle suuntautuu, missä on paras, mut kummastakin voi nauttia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No oli tosiaan, ihan mahtava!

Ite en ole koskaan opetellut shakkia, kiinnostusta riittäisi. Olisi varmaan hyvää jumppaa aivoille😄☀

Ite pyöritän isoa pyörää, mun ajatukset vetää siis pitkää siimaa ja päätökset samoin.

Sitähän se, että sille alalle suuntautuu, missä on paras, mut kummastakin voi nauttia.

Pelaamalla oppii parhaiten. Ja parhaaksi tulee kun oppii itse ilman valmiiksi pureskeltuja kaavoja ja kuvioita. Silloin on aina arvaamaton. :) En ole tässäkään tapauksessa aliarvioimassa teorioita ja eri kuvioita. Nostan vaan improvisoinnin korkeammalle... :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelaamalla oppii parhaiten. Ja parhaaksi tulee kun oppii itse ilman valmiiksi pureskeltuja kaavoja ja kuvioita. Silloin on aina arvaamaton. :) En ole tässäkään tapauksessa aliarvioimassa teorioita ja eri kuvioita. Nostan vaan improvisoinnin korkeammalle... :)

No sehän😉😏😘

• Anonyymi

Mitä on oikea elämä?

-tyhmänä pohdin-

• Anonyymi

Voi kertoa mitä se ei ole. Se ei ole palstaelämä :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi kertoa mitä se ei ole. Se ei ole palstaelämä :D

No tavallaan palstaelämäkin on oikeaa elämää, koska itsehän minäkin oikeasti tänne kirjoitan. Mutta palstaelämä on erilaista elämää kuin elämä palstan ulkopuolella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tavallaan palstaelämäkin on oikeaa elämää, koska itsehän minäkin oikeasti tänne kirjoitan. Mutta palstaelämä on erilaista elämää kuin elämä palstan ulkopuolella.

Tämä on pieni kupla, missä jokaisella on mahdollista olla mitä vaan haluaa. Mutta jostain syystä jotkut valitsevat olla tyhmiä... :(

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on pieni kupla, missä jokaisella on mahdollista olla mitä vaan haluaa. Mutta jostain syystä jotkut valitsevat olla tyhmiä... :(

No näin kyllä ja mun mielestä ilkeys ja tyhmyys kulkee käsi kädessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No näin kyllä ja mun mielestä ilkeys ja tyhmyys kulkee käsi kädessä.

Oikeaa ilkeyttä ei ilkeytenä tunnusteta. Sen tähden sillä on ilkeyden oikea olemus... :)

• Siitä jo perusälykkään, ettei se ota silmätikuksi muita. Älytön taas ottaa, kun älyttömyyttään ei älyä sen älyttömyyttä.

• Anonyymi

Tilannetajusta ja ongelmanratkaisukyvystä. Älykäs osaa hahmottaa isosta kokonaisuudesta pieniä nyansseja, sellaisia joita kukaan ei tullut ajatelleeksi.

Urheilussa älykkään tunnistaa esim. oivaltavista syötöistä, juonikkuudesta.

• Anonyymi

Esimerkiksi. Ja jos ei ihan autisti ole, osaa siirtää sen saman tilannetajun ja havainnointikyvyn myös kaikkialle muuallekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esimerkiksi. Ja jos ei ihan autisti ole, osaa siirtää sen saman tilannetajun ja havainnointikyvyn myös kaikkialle muuallekin.

Kyllä, hyvä lisäys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, hyvä lisäys.

Niin ja huomatus. En ole edellisellä lausunnollani millään tavalla halveeramassa autistisia ihmisiä. Heillä voi olla sellaisia kykyjä ja taitoja, joista me muut emme osaa haaveillakaan. Tuskin täälläkään kukaan meistä sättäisi ilman autisteja... :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja huomatus. En ole edellisellä lausunnollani millään tavalla halveeramassa autistisia ihmisiä. Heillä voi olla sellaisia kykyjä ja taitoja, joista me muut emme osaa haaveillakaan. Tuskin täälläkään kukaan meistä sättäisi ilman autisteja... :)

Selittelyä?

:D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”Heillä voi olla sellaisia kykyjä ja taitoja, joista me muut emme osaa haaveillakaan.”

👍 Poikkeuksellisen huimat matemaattiset kyvyt, etc.

• Anonyymi

Semmoinen ei kirjoittele tänne.

• Anonyymi

Kirjoittelethan sinäkin :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoittelethan sinäkin :)

Mä en ole älykäs eikä tämä ole mun oikeeta elämää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä en ole älykäs eikä tämä ole mun oikeeta elämää.

Mistä sitten tiedät, ettei älykkäät kirjoittele tänne?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä sitten tiedät, ettei älykkäät kirjoittele tänne?

Mä tiedän, missä oikeasti älykkäät ihmiset ovat. Ja he ei koskaan ole tuollaisia!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä tiedän, missä oikeasti älykkäät ihmiset ovat. Ja he ei koskaan ole tuollaisia!

He tutkivat hiiriä ja rottia ja päättelevät siitä älykkyyden periytymisen ihmisillä. :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

He tutkivat hiiriä ja rottia ja päättelevät siitä älykkyyden periytymisen ihmisillä. :D

Heillä on Myös tunnetta millä ymmärtävät toisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heillä on Myös tunnetta millä ymmärtävät toisen.

Ja on myös tunnetta millä ymmärtävät sen, ettei toisella ole mitään tunnetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja on myös tunnetta millä ymmärtävät sen, ettei toisella ole mitään tunnetta.

Mikä tunne mulla on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä tunne mulla on?

Justhan mä ylempänä kerroin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Justhan mä ylempänä kerroin.

Et ole sanonut mistään tunteesta. Tiedätkö mikä on tunne?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ole sanonut mistään tunteesta. Tiedätkö mikä on tunne?

Juu, tiedän. Se on jotain, mistä kuuluu ottaa vastuu. :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, tiedän. Se on jotain, mistä kuuluu ottaa vastuu. :D

Mut mun tunnetta sä et voi tietää.
        Kerron sulle, olen vihainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mut mun tunnetta sä et voi tietää.
        Kerron sulle, olen vihainen.

Ja siitä sinun nyt kuuluu ottaa vastuu :D

Minä en nimittäin ota :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja siitä sinun nyt kuuluu ottaa vastuu :D

Minä en nimittäin ota :D

Olen jo ottanut.

Sinua en mieti :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esimerkiksi.

• Anonyymi

Oot niin kireän tuntuinen tuossa tyhjiössäsi.

Miksi nyt tuollain? Taidat olla säälittävän nuori, kyn vielä koet oman aspektisi jonkinlaiseksi inhimillisyyden mittatikuksi?

Joulu tulossa ja kaikki, koittaisit vähän RAUHOITTUA😂😂😂😈.

Oletko jo ostanut lahjoja itselkesi? Minäpä olen.
      Itseriittoisuudesta olen samaa mieltä. En ymmärrä,.miksi se on joillekkin niin suuri uhka, jos joku toinen ei olekkaan sosiaalisesti riippuvainen muiden hyväksynnästä, luulisi, että ihmiset tykkää, kun ei tarvitse aina ajatella niitä hyväksymiskysymyksiä.

Tavallaan et olekkaan niin itseriittoinen, koska erikaisuus hiertää.

• Anonyymi

En minä ole mitenkään kireä. Tässä on siitä älykkyydestä ja sen periytymisestä ollut juttua viime aikoina, joten aajattelin tehdä aloitukseni minäkin aiheesta älykkyys. Kaikki näyttäisi jotain siitä tietävän, joten ajatteklin kysyä, että mistä tunnistavat sellaisen? Kerroin yhden asian, mistä minä tunnistan. Se ei todellakaan ole se ainoa. Vaan yksi monista.

Toinen on se, että mitä ihminen jättää tekemättä tai sanomatta. Ei se, mitä ihminen sanoo tai tekee. Upsista... Sekin kyllä liittyy tilannetajuun... :)

En kaipaa lahjoja nyt. Mulla on kaikki mitä haluan ja tarvitsen. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En minä ole mitenkään kireä. Tässä on siitä älykkyydestä ja sen periytymisestä ollut juttua viime aikoina, joten aajattelin tehdä aloitukseni minäkin aiheesta älykkyys. Kaikki näyttäisi jotain siitä tietävän, joten ajatteklin kysyä, että mistä tunnistavat sellaisen? Kerroin yhden asian, mistä minä tunnistan. Se ei todellakaan ole se ainoa. Vaan yksi monista.

Toinen on se, että mitä ihminen jättää tekemättä tai sanomatta. Ei se, mitä ihminen sanoo tai tekee. Upsista... Sekin kyllä liittyy tilannetajuun... :)

En kaipaa lahjoja nyt. Mulla on kaikki mitä haluan ja tarvitsen. :)

Niin, se kyllä mittaa jotain, mitä jättää sanomatta tai tekemättä.

Mitä järki oikeastaan on? Monilla älykkäilläkään ei sitä ole, vaan joissain asioissa niin typeriä, että kyllä hampaita kiristää.

Suhteellisuudentajun puuttuminen on monille se ylitsepääsemätön este.

Voisin toki valaista asiaa esittämällä abstraktin mielikuvakaavan, mutta..se jo maksaa.

Olkoon tyhmät tyhmiä, minä päätän tiukasti siitä, mikä lähtee jakeluun ja koska.

😄😄😄😈👌

• Itseriittoinen tarkoittaa omahyväistä. "Itseensä (perusteettoman) tyytyväinen, itsetyytyväinen, itserakas, itseriittoinen, mahtaileva, pöyhkeä."

Narsisteilla taas on oikeasti huono itsetunto.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Itseriittoinen tarkoittaa omahyväistä. "Itseensä (perusteettoman) tyytyväinen, itsetyytyväinen, itserakas, itseriittoinen, mahtaileva, pöyhkeä."

Narsisteilla taas on oikeasti huono itsetunto.

Lässynlässyn ja uliuli 😂

Rottaäly viisastelee 😂

• Anonyymi

Hän pitää itseään tyhmänä.

-flowersreally-

• Anonyymi

Silloin hän on tyhmä, ei älykäs.

Mutta älykäs tietää sen, että kuin vähän hän lopulta tietää. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Silloin hän on tyhmä, ei älykäs.

Mutta älykäs tietää sen, että kuin vähän hän lopulta tietää. :)

Älä mulle viiti.

-flowersreally-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä mulle viiti.

-flowersreally-

Viitinpäs :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viitinpäs :D

Ota poskeen.

-flowersreally-

• Anonyymi

Älykkäänä itseään voi pitää ihminen, joka osaa onkia. Vaikka kesken keskustelun. Täkyjä, syöttejä.

• Anonyymi

Funeaun idiomaattisuuden jo hänen ajatuksiaan lukessaankin.

• Anonyymi

Minusta hänellä on hyvä tilannetaju. Hän ei ole vaan kovin halukas käymään keskustelua täällä. Pitää mieluummin omia monologeja.

• Anonyymi

Tässä olisi yksi älykäs ja parhaan tilannetajun omaava. Siksi kun olen mitä olen, niin usein muut tuntuu ihan liian tyhmiltä. Tilanteita esimekiksi olisi useita, muttn edes jaksa niitä alkaa kertomaan.

• Anonyymi

Eikä tuosta älykkyydestäkään ole mitään epäilyjä kun on ihan testei todettu. Täytyy kyllä suoraan sanoa, että tämä "yliälykkyyteni" on joskus raskasta. Ihan arkipäiväisissä asioissa, esim töissä kun sanon jotain, niin toinen saattaa ajatella samasta asiasta kolme porrasta alemmalta tasolta. Ihan yksinketaistestuna kun pienessä pakkasessa on leipää päiväyksellä heinäkuu ja ihmettelen päiväystä, niin kaksi henkilöä sanoo yhteen ääneen että säilyyhän marjatkin vaikka miten pitkään. Minä taas yritin ilmaista, ettei sitä leipää tarvitse pakastaa, jos puoleen vuoteen ei ole ollut leivästä pulaa koska kyseinen leipä on edelleen pakkasessa.. :D Tuntuu että ajattelen asoita ilmaistuani jo hetkessä niin paljon pidemmälle kuin muut.
        Ihan näistä arjen asioista tulee ilmi se, ettei jotkut osaa ajatella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä tuosta älykkyydestäkään ole mitään epäilyjä kun on ihan testei todettu. Täytyy kyllä suoraan sanoa, että tämä "yliälykkyyteni" on joskus raskasta. Ihan arkipäiväisissä asioissa, esim töissä kun sanon jotain, niin toinen saattaa ajatella samasta asiasta kolme porrasta alemmalta tasolta. Ihan yksinketaistestuna kun pienessä pakkasessa on leipää päiväyksellä heinäkuu ja ihmettelen päiväystä, niin kaksi henkilöä sanoo yhteen ääneen että säilyyhän marjatkin vaikka miten pitkään. Minä taas yritin ilmaista, ettei sitä leipää tarvitse pakastaa, jos puoleen vuoteen ei ole ollut leivästä pulaa koska kyseinen leipä on edelleen pakkasessa.. :D Tuntuu että ajattelen asoita ilmaistuani jo hetkessä niin paljon pidemmälle kuin muut.

jo huomenna voi tulla se päivä, kun ei syystä tahi toisesta pääsekään kauppaan, niin silloin on todella älykkäästi ajateltu, että pakastimesta löytyy tämä arkielämässä lähes välttämätön tuote, josta lämmitettynä saa lähes tuoreen leivän oloista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tuo ole osoitus "yliälykkyydestäsi", vaan heikosta ilmaisukyvystä.

• Anonyymi

Älykkyys on ajatuksistasi ja kirjoituksestasi hyvin kaukana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älykkyys on ajatuksistasi ja kirjoituksestasi hyvin kaukana.

Mä oon jokseenkin samaa mieltä :D

• Anonyymi

Las Vegasin tarjoilija-tanssityttö, kuin yliopiston professori.

• Anonyymi

Niin, mitä on älykkyys?

Mielestäni älykkyys ei ole sitä, että on paljon tietoa asioista, vaikkakin usein älykkäillä ihmisillä on paljon tietoa.
      Älykkyys on kykyä sopeutua muutokseen.
      Älykkyys on myös sitä, että pystyy käyttämään omaa mielikuvitusta ja luovuutta omalla ominaisella tavallaan, jotta oppii asioita. Älykäs ihminen on usein melko nopeasti reagoiva ja näkee syy-seuraussuhteita. En kuitenkaan todellakaan sanoisi, että joku on vähemmän älykäs, vaikka oppisi asioita hitaammin.

Mielestäni älykäs ihminen pystyy poimimaan tietoa uusissa tilanteissa ja muodostamaan sen tiedon pohjalta omia käsityksiä asioista. Älykäs yksilö ikään kuin näkee informaation sirpaleita siellä täällä ja pystyy kiteyttämään kaiken yhteen, ehkä abstraktiin ajatukseen tai tunteeseen jota ei välttämättä osaa edes pukea vielä sanoiksi.

Nämä ovat vain minun ajatuksiani tietynlaisesta älykkyydestä. Ihmiset voivat olla niin käsittämättömän teräviä joissain asioissa, että on hyvä ymmärtää oma tietämättömyys.

Koska älykkyyttä on niin monenlaista, sanoisin siis, että älykäs ihminen osaa hyödyntää niitä lahjoja, joita hänelle on suotu ja hän on oivaltanut sen, että oppii asiat sillä omalle mielelle ominaisella tavalla.

• Jaah, täällä olikin vastattu jo tyhjentävästi, elikkäs älykkäästi :)

• Anonyymi

Tunnetsä mut? :D

• Älykkyyttä on niin montaa lajia. En oikeastaan kiinnitä huomiota ihmisten älykkyyteen muuten kuin silloin, jos se liittyy johonkin kiinnostuksen kohteeseeni, työhön tai harrastukseen. Silloin se on onnistuneiden siirtojen ja ratkaisujen tekemistä, uusia tapoja nähdä, luovuutta. Se on totta, että tilannetaju on siirroissa ja ratkaisuissa tärkeää, mutta ei aina.

Sosiaalisessa älykkyydessä tilannetaju on tärkeä, mutta sosiaalinen älykkyys ei ole kaikki. Joku voi olla sosiaalisesti surkea ja tilanteita tajuamaton, mutta silti älykäs.

Mutta älykkyys ylipäätään, onko se niin tärkeää? Ainakaan onnellisuudelle se ei ole mikään tae. Onnellisempia ovat yleensä vähemmän älykkäät. Tieto lisää tuskaa jne.

• Anonyymi

Siis oikeestikin. Tää on niin lässynlässynläälää.

Älykkyyttä ei ole kuin yhtä laatua. Ero tulee siinä, että mihin kukin sen kanavoi.

• Anonyymi kirjoitti:

Siis oikeestikin. Tää on niin lässynlässynläälää.

Älykkyyttä ei ole kuin yhtä laatua. Ero tulee siinä, että mihin kukin sen kanavoi.

Jos pitäisin älykkyyttä jotenkin tavoiteltavana juttuna, olisin nyt varmaan tyytyväinen, että arvasin etukäteen lähes sanantarkasti mitä tuut mulle kommentoimaan . :)

Pitäisi joskus itsekin varmaan kirjoittaa taas gännis. Aina kivaa.

• Anonyymi
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

Jos pitäisin älykkyyttä jotenkin tavoiteltavana juttuna, olisin nyt varmaan tyytyväinen, että arvasin etukäteen lähes sanantarkasti mitä tuut mulle kommentoimaan . :)

Pitäisi joskus itsekin varmaan kirjoittaa taas gännis. Aina kivaa.

Helppo se nyt on sanoa, kun kirjoitin. Olisin voinut olla myös kirjoittamatta ja kommentoimatta.

Mutta lakkaa lässyttämästä poliittisesti korrektia ulkoaopittua lässyttelyä ja kerro mitä mieltä itse oikeasti olet ja saatan vastata sulle toisin.

• Anonyymi kirjoitti:

Helppo se nyt on sanoa, kun kirjoitin. Olisin voinut olla myös kirjoittamatta ja kommentoimatta.

Mutta lakkaa lässyttämästä poliittisesti korrektia ulkoaopittua lässyttelyä ja kerro mitä mieltä itse oikeasti olet ja saatan vastata sulle toisin.

Noh, se oli ironiaa. Sori. Eihän sillä mitään älykkkyyden kanssa ole tekemistä, että arvaa jonkun tutun kirjoittajan kommentit etukäteen.

Heh, just tuossa kommentissa ei sattunut olemaan mitään ulkoaopittua tai poliittisesti korrektia lässyttelyä,( vaikka siihen usein sorrunkin), vaan perustui ihan omakohtaiseen kokemukseen. Olen sattuneesta syystä miettinyt asiaa paljonkin.

Tunnen muutaman huippuälykkääksi todetun ihmisen, joilla älykkyys ei todellakaan ole tuonut onnea, vaan päinvastoin onnettomuutta. (En todellakaan siis puhu itsestäni :D) En siis koe älykkyyttä tavoiteltavana asiana, vaan ainoastaan ominaisuutena, joka, kuten sanoit, kanavoituu eri tavoin eri ihmisissä. Sitä kanavoimistapaa ei pysty valitettavasti valikoimaan. Moni tietysti valitsisi, että olisi sosiaalisesti älykäs, mutta harva älykäs sitäkään on.

Siksi pidän tällaisia aloituksiakin turhauttavina. Joku on älykäs jollain osa-alueella, toinen ei, so what? Mulle esim. on henkilökohtaisesti samantekevää, pitääkö mua joku älykkäänä. MItä mä sillä tiedolla teen? Eri asia, jos joku pitää jotain ratkaisuani jossain tekemässäni asiassa toimivana. Siitä tiedosta olen kiitollinen. Että tiedän vastaisuudessa, mikä ratkaisu tai siirto toimii, mikä ei.

Luultavasti halusit aloituksessasi keskustella sosiaalisesta älykkyydestä, mutta itse vastasin tähän nyt aiheen mukaan, eli älykkyydestä ylipäätään.

• Anonyymi

Noh, se oli ironiaa. Sori. Eihän sillä mitään älykkkyyden kanssa ole tekemistä, että arvaa jonkun tutun kirjoittajan kommentit etukäteen.

Heh, just tuossa kommentissa ei sattunut olemaan mitään ulkoaopittua tai poliittisesti korrektia lässyttelyä,( vaikka siihen usein sorrunkin), vaan perustui ihan omakohtaiseen kokemukseen. Olen sattuneesta syystä miettinyt asiaa paljonkin.

Tunnen muutaman huippuälykkääksi todetun ihmisen, joilla älykkyys ei todellakaan ole tuonut onnea, vaan päinvastoin onnettomuutta. (En todellakaan siis puhu itsestäni :D) En siis koe älykkyyttä tavoiteltavana asiana, vaan ainoastaan ominaisuutena, joka, kuten sanoit, kanavoituu eri tavoin eri ihmisissä. Sitä kanavoimistapaa ei pysty valitettavasti valikoimaan. Moni tietysti valitsisi, että olisi sosiaalisesti älykäs, mutta harva älykäs sitäkään on.

Siksi pidän tällaisia aloituksiakin turhauttavina. Joku on älykäs jollain osa-alueella, toinen ei, so what? Mulle esim. on henkilökohtaisesti samantekevää, pitääkö mua joku älykkäänä. MItä mä sillä tiedolla teen? Eri asia, jos joku pitää jotain ratkaisuani jossain tekemässäni asiassa toimivana. Siitä tiedosta olen kiitollinen. Että tiedän vastaisuudessa, mikä ratkaisu tai siirto toimii, mikä ei.

Luultavasti halusit aloituksessasi keskustella sosiaalisesta älykkyydestä, mutta itse vastasin tähän nyt aiheen mukaan, eli älykkyydestä ylipäätään.

Ja sen olen myös huomannut, että poliittisesti korrektilla lässytyksellä tarkoitetaan täällä sitä, että en kommentoi tai arvioi muiden kirjoittajien, esim. vaikka aloittajan, älykkyyttä tai muita ominaisuuksia. Edes rivien väleissä. Mutta se kuuluu mulla ihan pelin henkeen. Piruuttanikaan en kommentoi, jos ja vaikka mielipide asiasta olisikin. Sitähän ei kysytty:D Miksi keskusteltaisiin kirjoittajista, kun voi pysyä ihan vaan aiheessa. Vaikka se saisikin jonkun repimään pelihousunsa.
        y.b ulos kirj.

• Anonyymi

Totta, jos ei tiedosta siviilisaatioide mukanaan tuomaa menestyspainetta ovat ihmiset keskimäärin onnellisempia mitä me normaalit tallaajat.
        Onnellisuudesta on tehty tutkimuksia ja yhdessä tutkimuksessa onnellisimpia olivat viidakossa ilman housuja elävät alkuihmisiin luokiteltavat ihmiset. He kun saivat jo ilon tuntemuksia löydettyään syötävän toukan puun ja kuoren välistä.
        Kaikki on siis suhteellista.
        Minun tulisi vaihtaa nimimerkkiä, kun mikään ei riitä.

AsianVierestä

• Anonyymi

...muuten, sinun kanssa olisi kiva mennä saunaan, kahdestaan:)

AsianVierestä

• Anonyymi kirjoitti:

Totta, jos ei tiedosta siviilisaatioide mukanaan tuomaa menestyspainetta ovat ihmiset keskimäärin onnellisempia mitä me normaalit tallaajat.
        Onnellisuudesta on tehty tutkimuksia ja yhdessä tutkimuksessa onnellisimpia olivat viidakossa ilman housuja elävät alkuihmisiin luokiteltavat ihmiset. He kun saivat jo ilon tuntemuksia löydettyään syötävän toukan puun ja kuoren välistä.
        Kaikki on siis suhteellista.
        Minun tulisi vaihtaa nimimerkkiä, kun mikään ei riitä.

AsianVierestä

Ja sitten on vielä se, että en minä ainakaan osaa laittaa älykkyysjärjestykseen vaikka huippusuositun pop-biisin säveltäjää, matemaattista taituria, shakkineroa, sitä, joka pärjää autiolla saarella elossa pidempään ja vaikka sitä, joka voittaa aina väittelyn pienessä kantakapakassaan. Tai en koe olevani oikea ihminen tekemään sitä määrittelyä, vaikka minulla mielipide asiasta olisikin.

Pidä sinä nimmarisi, asian vierestä on ihan hyvä ja sallittua täällä jubailla. Tuo on vain mun tyyli keskustella täällä, etten halua mennä henkilökohtaisuuksiin. Eikä sekään aina pidä ;) Vastasin vaan tuolle, joka aina perää multa "poliittista epäkorrektiutta", että en saa siitä mitään, jos alan puhun aiheen sijasta kirjoittajista.

• Anonyymi kirjoitti:

...muuten, sinun kanssa olisi kiva mennä saunaan, kahdestaan:)

AsianVierestä

Harmi, että minä olen enemmän yksinsaunoja-tyyppiä:)

• Anonyymi

Harmi, että minä olen enemmän yksinsaunoja-tyyppiä:)

Hmm...tuohon vastaukseen on pakko tyytyä.

AsianVierestä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hmm...tuohon vastaukseen on pakko tyytyä.

AsianVierestä

..entä jos taitan tuoreen vastan:)
        Ota huumorilla.

AsianVierestä

• Anonyymi kirjoitti:

..entä jos taitan tuoreen vastan:)
        Ota huumorilla.

AsianVierestä

Ai kesällä? Tuossa on vielä sellainen ongelma, että sen pitäisi olla vihta eikä vasta 🤔

• Mensan pinni?

(naurua)

• Kummallista mutta mua ei ole koskaan kiinnostanut mun oma älykkyys, vaan toisten sellainen.

Sitä on.

Kun älykkään ihmisen suusta tai kynästä syntyy jokin jälki päähäni, niin se jää sinne. Eli älykkyys kohtelee minua kuin syväkirjoittajana, joka ei tiedä mitä tekee.

(hihitystä)

• Anonyymi
        Funeau kirjoitti:

Kummallista mutta mua ei ole koskaan kiinnostanut mun oma älykkyys, vaan toisten sellainen.

Sitä on.

Kun älykkään ihmisen suusta tai kynästä syntyy jokin jälki päähäni, niin se jää sinne. Eli älykkyys kohtelee minua kuin syväkirjoittajana, joka ei tiedä mitä tekee.

(hihitystä)

Sinusta olen kyllä aina pitänyt, vaikka joskus oletkin vähän rasittava,.

Mut palstoilla kukaan ei ole kirjoittanut mitään yhtä hienoa kuin Zakuskat ja Kissanhiekka. Se setti veti kyllä aika hiljaiseksi minutkin ja näin ei kovin usein käy... :)

• Anonyymi

Siitä on jo aikaa. Mutjoo... Taisi olla sun esittäytyminen tälle areenalle se Kissanhiekka. :)

• Anonyymi

Minäkään en ole koskaan kohdannut älykästä junttieinaria.

• Anonyymi

Tilannetaju on mullekin tosi iso juttu. Oikeestaan se on se kaikkein isoin asia mun ihastumisen kannalta. Sellanen nopee älyllinen reagointikyky ja kyky mukautua vallitsevaan tilanteeseen. Sitä on hirveen vaikee yrittää sanallisesti selittää, mutta se on ihan älyttömän viehättävä ominaisuus miehessä. Ne mun silmiin viehättävimmät on sellasia yleensä suht hiljaa keskustelua kuuntelevia, mutta hetkessä tosin hyvin tilanteessa mukana olevia. Ite en ainakaan ole tavannu vielä yhtään jatkuvasti äänessä olevaa miestä, jolla olis hyvä tilannetaju.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmiset, jotka ovat jatkuvasti äänessä, ovat tilannetajuttomia. Poikkeuksetta.

Hyvää yötä sinulle ja muillekin. :)

https://www.youtube.com/watch?v=dXlAgg3zXmk

Näin minäkin olen ajatellut, mutta en sitten lähtenyt sanomaan turhan jyrkästi 😉

• Anonyymi
    • Mitäs tuollaisella tunnistamisella tehdään?
      Tarviiko sitä sen kummemmin tunnistella? Itse ainakin asioin vapaaehtoisesti vain niiden kanssa kenen kanssa on helppoa ja luontevaa.

• Anonyymi

Kävellessä hautausmaalla huomaan että heitä on ollut mutta onko sillä ollut merkitystä?

AsianVierestä

• Anonyymi

...siis mietintönä maapallon pyörimiseen...

AsianVierestä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

...siis mietintönä maapallon pyörimiseen...

AsianVierestä

..tai muuhun yhtä tärkeään...

AsianVierestä

• Anonyymi

Millaisista tilanteista sen hyvän tilannetajun sitten huomaa?

• Anonyymi

Vastausviiveestä? :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastausviiveestä? :D

No ehhehhehehhh, kaikki ei roiku palstalla 247.

Tosin se ettei Ap ole vastannut yhteenkään tarkentavaan kysymykseen kertoo ehkä jotain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ehhehhehehhh, kaikki ei roiku palstalla 247.

Tosin se ettei Ap ole vastannut yhteenkään tarkentavaan kysymykseen kertoo ehkä jotain.

Täällä me, joilla keskinkertainen ja vähän matalampi älykkyysosamäärä, kilvoittelemme ja todistelemme tilannetajuamme.
        ”Tuuleen huudellaan, niin turhaa kaikki.” Sanois piisamirotta.
        Mitä sitten, no sitten ei mitään.

• Anonyymi

Tilannetaju, huumorintaju ja muut tajut ja hyvä käytös voivat olla ihan parhaimmat - mutta ei siihen ihan valtavasti älykkyyttä tarvita. Vastaavasti joku huumorintajuton, tilannetajuton,, sosiaalisesti enemmän älytön kuin älykäs voi olla hyvinkin mensaälykäs, osaava ja äärimmäisen asiantunteva.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      170
      9847
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3219
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      2991
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2728
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2115
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2073
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1943
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1546
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1316
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1271
    Aihe