Aihe

Bensaa ja dieseliä uhkaa jopa 40 sentin hinnannousu

Anonyymi

151

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarkoitus on ajaa yhteiskunta alas, ei muuta.

      • Anonyymi

        Näin juuri.


      • Anonyymi

        Yhteiskuntaa ei edes ole, jos ympäristö missä yhteiskunnat toimivat tuhotaan. Sehän persujen tavoite, koko maapallon tuhoaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskuntaa ei edes ole, jos ympäristö missä yhteiskunnat toimivat tuhotaan. Sehän persujen tavoite, koko maapallon tuhoaminen.

        Sählköautoihin siirrytään ihan oamlla painollaan sitä mukaa kun se on järkevää. Viherpiiperöiden ja tyhmien tyttöjen sekoilussa käy kuten turpeen kohdalla, tuotanto tippunut niin että joudutaan käyttämään ulkomaista paljon enemmän saastuttavaa hiiltä.

        Pistäkää ne rakkinne verolle tai kieltäkää kokonaan, yksi rakki saastuttaa enemmän kuin iso maasturi bensakoneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskuntaa ei edes ole, jos ympäristö missä yhteiskunnat toimivat tuhotaan. Sehän persujen tavoite, koko maapallon tuhoaminen.

        Ei maailmaa ydinvoimasähkön avulla sähköautoilemallakaan pelasteta, viherhuunakkeet luulevat enemmän kuin tietävät.

        Sähköautoilun lisääntyminen johtaa sähkön kulutuksen kovaan kasvuun ja vaikuttaa myös jokaisen sähköautoa omistamattomankin sähkölaskuun.

        Eikö se ole tullut selväksi? Kulutuksen noustessa, nousee markkinasähkön hinta roimasti jo talven kulutushuippujen mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskuntaa ei edes ole, jos ympäristö missä yhteiskunnat toimivat tuhotaan. Sehän persujen tavoite, koko maapallon tuhoaminen.

        Ydinsota olis paras tapa pelastaa maapallo ihmisloiselta.


      • Anonyymi

        Ei riittänyt Marinin hallitukselle ne polttoaineveron korotukset, jotka Perskeko -hallitus teki viime.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sählköautoihin siirrytään ihan oamlla painollaan sitä mukaa kun se on järkevää. Viherpiiperöiden ja tyhmien tyttöjen sekoilussa käy kuten turpeen kohdalla, tuotanto tippunut niin että joudutaan käyttämään ulkomaista paljon enemmän saastuttavaa hiiltä.

        Pistäkää ne rakkinne verolle tai kieltäkää kokonaan, yksi rakki saastuttaa enemmän kuin iso maasturi bensakoneella.

        Rakkien paska maatuu...Sähköautojen akut ei koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkien paska maatuu...Sähköautojen akut ei koskaan.

        Rakkien paskat saastuttaa vesistöt, maaperän ja ilman ja niiden ruuan takia tuhotaan viidakot ja villieläimet, ilmastovaikutus isompi kun bensamaasturilla. Sähköautojen akut kierrätetään 100%:sti.


      • Anonyymi

        TRAFICOM tahallaan aiheuttaa kuluja ja aiheuttaa liikenneruuhkaa!

        Eräs lukuisista liikennetoimista on nimeltään ”Autoliikenteen nopeus ja sujuvuus”.
        Sen osalta Traficomin paperi toteaa näin:

        ”Tähän toimenpiteeseen on luettu erilaisia keinoja, joilla vaikutetaan henkilöautoliikenteen nopeutta tai sujuvuutta rajoittavasti: nopeusrajoitukset, hidasteet, valoohjaus, väyläkapasiteetin muutokset ja (läpi)ajorajoitukset. Suurten liikennemäärien alueilla kyse voi olla kapasiteetin hallinnasta, väljemmillä alueilla taas kohdistuu enemmänkin liikenneympäristön laatuun.”
        Suunnitelmaluonnoksen mukaan joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuuden kasvattaminen edellyttää lisäksi, että ”kysyntää ohjataan kestäviin liikkumismuotoihin myös henkilöautoilua hillitsevin toimenpitein”.
        Käytännössä hillitseminen voi tarkoittaa esimerkiksi veroja ja maksuja, mutta myös muita autoilun houkuttelevuuteen vaikuttavia seikkoja kuten esimerkiksi nykyistä hankalampaa pysäköintiä.
        Autotuojat ja -teollisuus ry:n laskelmien mukaan keskimääräiseksi kilometriveroksi henkilöautoille tulisi alle 10 senttiä kilometriltä, ehkä 8 senttiä, jos kaikki muut verot korvataan kilometriverolla, Maaseudun Tulevaisuus kertoo.
        Keskimääräisellä 16 500 kilometrin vuotuisella ajokertymällä autoilija maksaisi veroa 1 300 euroa vuodessa.
        Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk) ehdotti viime viikonloppuna ajoneuvojen paikannukseen perustuvaa kilometriverotusta, joka korvaisi polttoaineveron. Autoala pitää käyttöön perustuvaa verotusta järkevimpänä tapana verottaa autoilijoita, mutta se ei pelkästään riitä.
        – Ensimmäiseksi pitäisi poistaa uusista autoista maksettava autovero, jotta saadaan autokanta uusiutumaan. Myöhemmin voidaan korvata ajoneuvovero ja polttoainevero kilometriverolla, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo lehdelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TRAFICOM tahallaan aiheuttaa kuluja ja aiheuttaa liikenneruuhkaa!

        Eräs lukuisista liikennetoimista on nimeltään ”Autoliikenteen nopeus ja sujuvuus”.
        Sen osalta Traficomin paperi toteaa näin:

        ”Tähän toimenpiteeseen on luettu erilaisia keinoja, joilla vaikutetaan henkilöautoliikenteen nopeutta tai sujuvuutta rajoittavasti: nopeusrajoitukset, hidasteet, valoohjaus, väyläkapasiteetin muutokset ja (läpi)ajorajoitukset. Suurten liikennemäärien alueilla kyse voi olla kapasiteetin hallinnasta, väljemmillä alueilla taas kohdistuu enemmänkin liikenneympäristön laatuun.”
        Suunnitelmaluonnoksen mukaan joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuuden kasvattaminen edellyttää lisäksi, että ”kysyntää ohjataan kestäviin liikkumismuotoihin myös henkilöautoilua hillitsevin toimenpitein”.
        Käytännössä hillitseminen voi tarkoittaa esimerkiksi veroja ja maksuja, mutta myös muita autoilun houkuttelevuuteen vaikuttavia seikkoja kuten esimerkiksi nykyistä hankalampaa pysäköintiä.
        Autotuojat ja -teollisuus ry:n laskelmien mukaan keskimääräiseksi kilometriveroksi henkilöautoille tulisi alle 10 senttiä kilometriltä, ehkä 8 senttiä, jos kaikki muut verot korvataan kilometriverolla, Maaseudun Tulevaisuus kertoo.
        Keskimääräisellä 16 500 kilometrin vuotuisella ajokertymällä autoilija maksaisi veroa 1 300 euroa vuodessa.
        Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk) ehdotti viime viikonloppuna ajoneuvojen paikannukseen perustuvaa kilometriverotusta, joka korvaisi polttoaineveron. Autoala pitää käyttöön perustuvaa verotusta järkevimpänä tapana verottaa autoilijoita, mutta se ei pelkästään riitä.
        – Ensimmäiseksi pitäisi poistaa uusista autoista maksettava autovero, jotta saadaan autokanta uusiutumaan. Myöhemmin voidaan korvata ajoneuvovero ja polttoainevero kilometriverolla, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo lehdelle.

        Ei mitään autoilijoiden seurantaa, verot maksetaan polttoaineessa ja sähköautoille voi laittaa samat verot latauksen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sählköautoihin siirrytään ihan oamlla painollaan sitä mukaa kun se on järkevää. Viherpiiperöiden ja tyhmien tyttöjen sekoilussa käy kuten turpeen kohdalla, tuotanto tippunut niin että joudutaan käyttämään ulkomaista paljon enemmän saastuttavaa hiiltä.

        Pistäkää ne rakkinne verolle tai kieltäkää kokonaan, yksi rakki saastuttaa enemmän kuin iso maasturi bensakoneella.

        Oma rakas koirani syö koiranappuloita eri lisukkein, ja hengittää, nukkuu, lenkkeilee siinä missä minäkin. Kerro lisää miten koira saastuttaa? Koirani ei edes kulje muutoin kuin omin jaloin. Minä paska sentään ajan moottoripyörällä ja poltan bensiiniä, jota rakas koirani ei tee.
        Kerro siis lisää miten koirien hengittäminen niin saastuttaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sählköautoihin siirrytään ihan oamlla painollaan sitä mukaa kun se on järkevää. Viherpiiperöiden ja tyhmien tyttöjen sekoilussa käy kuten turpeen kohdalla, tuotanto tippunut niin että joudutaan käyttämään ulkomaista paljon enemmän saastuttavaa hiiltä.

        Pistäkää ne rakkinne verolle tai kieltäkää kokonaan, yksi rakki saastuttaa enemmän kuin iso maasturi bensakoneella.

        Mitens se koirat saastuttaa?
        En syötä sille mitään ihmisille kelpaavaa, eli ei ole ihmisten ruuasta sen ruoka pois. Eikä ruuaksi käytettyjä roippeita ole kasvatettu vain koiran ruuaksi, ne on lihantuotannossa ns. Jäteroipeastioihin kerättyä ainesta, josta ei voi tehdä kuin koiran ruokaa, raakapakastetta tai massaa josta tehdään pakastepullia koirille( joka on myös monien firmojen bisnes, eli työllistää ja tuo verovaroja)
        Pökäleet menee roskiksiin , tai kompostiin omasta pihasta.
        Ruokana annamme riistan roippeita, lihan jalostuksen sivutuotteita jotka ei käy ihmisravinnoksi ja käytämme nappulaa joka on myös tehty lihan tuotannon hylkyroippeista.
        Kaikesta maksetaan veroa, tarvikkeista, harrastuksista, ruuasta, kakipusseistakin.

        Tuo saastuttaminen josta mainitset. On laskettu koirien ruuan lihan ja muiden mukaan, jotense on harhaanjohtavaa. Koska, koiria varyen ei kasvateta lihaa eikä muutakaan, kaikki koirien ruokiin tulevat tuotteet ovat ihmisruokien teossa tulevia jätteitä.
        Eli, jos niistä ei tehtäis koiran ruokia, ne menis hävitettäväksi. Niiden hävittäminen maksaa , mutta kun ne menee koirien ruuaksi, niistä saa yritys rahaa. Eli, heidän kannattaa myydä liharoippeensa, ja tienata sillä. Mielummin kun msksaisivat että ne hävitettäisiin.
        Ota asioista selkoa, suomessa on nyt jo useita koiran ruuan tekijöitä. Ja samalla lailla ne ulkomailla tuotetutkin ruuat tehdään,pelkästä jätelihasta.
        Ei todellakaan pihvistä ja fileestä, vaan jänteistä, nahoista, ja leikkuujätteistä. Aikaällön näköistä tavaraa jos tarkemmin tutkii...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkien paska maatuu...Sähköautojen akut ei koskaan.

        Hyvä huomio. Sähköautolla lenkin ajo kuluttaa sähköä, sähkö on kallista tuottaa. Koiranlenkitys on terveyttä edistävää, ja kävely on ilmaista.

        Nykypäivänä suomikaan ei ole mikään lintukoto, suuri koira estää jo olemassaolollaan narkkien ja hömärähemmojen likitulon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkien paskat saastuttaa vesistöt, maaperän ja ilman ja niiden ruuan takia tuhotaan viidakot ja villieläimet, ilmastovaikutus isompi kun bensamaasturilla. Sähköautojen akut kierrätetään 100%:sti.

        Villieläimetkin ihan...onko äidit nyt lukenu pikkupetterille valheellisia viherpiiperöiden satuja, senverran olet pihalla todellisuudesta🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma rakas koirani syö koiranappuloita eri lisukkein, ja hengittää, nukkuu, lenkkeilee siinä missä minäkin. Kerro lisää miten koira saastuttaa? Koirani ei edes kulje muutoin kuin omin jaloin. Minä paska sentään ajan moottoripyörällä ja poltan bensiiniä, jota rakas koirani ei tee.
        Kerro siis lisää miten koirien hengittäminen niin saastuttaa?

        Se on joku kieroonkasvanut, ei tiedä todellisuudesta mitään. Näkyy kirjotuksistaan aika säälittävää toisaalta😬


    • Anonyymi

      Sähköauto on hyvä hankinta, jos liikkuu pelkästään kaupungissa.

      Tosin esim. Helsinkiin ei voida tehdä riittävästi latauspisteitä: Hanki sähköauto ja kävele,

      • Anonyymi

        Helsingissä lienee eniten sähkönjakelupisteitä Suomessa. Tosin eihän Helsingissä omaa autoa tarvitse, koska löytyy metrot, raitiovaunut ja kaupunkiliikenteen bussit. Sähköavusteinen polkupyöräkin riittää Helsingissä monelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä lienee eniten sähkönjakelupisteitä Suomessa. Tosin eihän Helsingissä omaa autoa tarvitse, koska löytyy metrot, raitiovaunut ja kaupunkiliikenteen bussit. Sähköavusteinen polkupyöräkin riittää Helsingissä monelle.

        Eniten ei ole paljoa. Jos jokainen autokäyttäjä tarvitsee pisteitä niin niitä ei löydy.

        PS. Oletko ajatellut, että helsinkiläinenkin voi liikkua kaupungin ulkopuolella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eniten ei ole paljoa. Jos jokainen autokäyttäjä tarvitsee pisteitä niin niitä ei löydy.

        PS. Oletko ajatellut, että helsinkiläinenkin voi liikkua kaupungin ulkopuolella?

        Kyllä sähköä Helsingissä ihan riittävästi on.

        Jos muuttaa alueelle nimeltä Helsinki, niin silloin on myös valmis lopettamaan oman yksityisauton käytön. Asuinpaikka on aina kompromissi.

        Betonibunkkerissa on jatkuva vitutus, mutta kaljakaupat lähellä, ja fatta maksaa elämisen. Landella voi asua koronavapaasti omassa talossa, mutta vitutusta lisää pihatyöt, ja talvella lumityöt. Kaljakauppa on kaukana, ja fatta ei hyväksy asumista leveästi.

        PS. Oletko kuullut autovuokraamoista?


      • Anonyymi

        Tarvitsee investoida muuhunkin kun siihen autoon.
        Nyt suunnitellaan laiksi että taloyhtiöt pakoitetaan uusimaan autopaikat niin että 20 % tulee ns. ----> Viheriän unelman perässä, maksoi mitä maksoi !

        Meilläkin kustannukset : vaatimattomat noin 200 000 euroa.
        Ja meidän yhtiössä pääasiassa asukkaina vanhuksia joilla ei ole autoja, ei tietokoneita...ym


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsee investoida muuhunkin kun siihen autoon.
        Nyt suunnitellaan laiksi että taloyhtiöt pakoitetaan uusimaan autopaikat niin että 20 % tulee ns. ----> Viheriän unelman perässä, maksoi mitä maksoi !

        Meilläkin kustannukset : vaatimattomat noin 200 000 euroa.
        Ja meidän yhtiössä pääasiassa asukkaina vanhuksia joilla ei ole autoja, ei tietokoneita...ym

        Kommuuniasumisessa on omat huonot puolensa. Esimerkiksi päätökset joudutaan tekemään demokraattisesti.

        Järkevintähän olisi poistaa autopaikat kokonaan kerrostaloista, jolloin niihin hakeutuisi vain autoton aines. Rivitaloissa voitaisiin jatkaa kuten nykyäänkin, koska niissä asuu jo enemmän omillaan toimeentulevia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sähköä Helsingissä ihan riittävästi on.

        Jos muuttaa alueelle nimeltä Helsinki, niin silloin on myös valmis lopettamaan oman yksityisauton käytön. Asuinpaikka on aina kompromissi.

        Betonibunkkerissa on jatkuva vitutus, mutta kaljakaupat lähellä, ja fatta maksaa elämisen. Landella voi asua koronavapaasti omassa talossa, mutta vitutusta lisää pihatyöt, ja talvella lumityöt. Kaljakauppa on kaukana, ja fatta ei hyväksy asumista leveästi.

        PS. Oletko kuullut autovuokraamoista?

        Ei riittäisi edes sähköntuotanto, saati latauspaikat, mitä ei ole kuin pienessä osassa kiinteistöjä, eikä kukaan pysty odottamaan latautumista jossain kaupan pihassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä lienee eniten sähkönjakelupisteitä Suomessa. Tosin eihän Helsingissä omaa autoa tarvitse, koska löytyy metrot, raitiovaunut ja kaupunkiliikenteen bussit. Sähköavusteinen polkupyöräkin riittää Helsingissä monelle.

        Työttömällä ei oo kiire, kerkiikävellenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsee investoida muuhunkin kun siihen autoon.
        Nyt suunnitellaan laiksi että taloyhtiöt pakoitetaan uusimaan autopaikat niin että 20 % tulee ns. ----> Viheriän unelman perässä, maksoi mitä maksoi !

        Meilläkin kustannukset : vaatimattomat noin 200 000 euroa.
        Ja meidän yhtiössä pääasiassa asukkaina vanhuksia joilla ei ole autoja, ei tietokoneita...ym

        Tuostakin voi kiittää niitä jotka äänesti vihreitä.


    • Anonyymi

      Keskustalla on näytön paikka.

      • Anonyymi

        Johan se näytön antoi hyväksymällä Haaviston rikollisuuden ja valehtelun. Mitä muuta näyttöä vielä puuttuu Kepulta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Natsilinkki. THYI!

        "Perussuomalaiset eivät hyväksyneet Suomen lakien ja kansainvälisten sopimusten noudattamista al-Holin suomalaisten kotiutuksessa. He eivät tunnusta rasismirikoksia, kuten kiihottamista kansanryhmää vastaan, lainkaan rikoksiksi."


      • Anonyymi

        Se ei näytä mitään, se kepu. Hillot on niin makeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Perussuomalaiset eivät hyväksyneet Suomen lakien ja kansainvälisten sopimusten noudattamista al-Holin suomalaisten kotiutuksessa. He eivät tunnusta rasismirikoksia, kuten kiihottamista kansanryhmää vastaan, lainkaan rikoksiksi."

        Onko se suvakkilaki vai sharialaki, että työntekijä siirretään laittomasti syrjään ellei halua rikkoa lakeja. Jokos niiten terroristiämmien rikokset on tutkittu ja tuomittu. Rikokset pitäisi tutkia ja tuomita siinä maassa missä tehtykin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luehan tuo, ennen kuin jatkat öyhöttämistä.

        https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007689696.html

        Mitä hyötyä on lukea puolueellista kirjoitusta?
        Uskotko kaikkiin kirjoituksiin, sieltä löytyy netistä vähemmän mairitteleviakin, jopa syyllistäviä, ja syyllisrksi todenneita.Sinäkin löydät ne,kun etsit. Leiki sitten ylllättynyttä jooko.


    • Anonyymi

      Jos sähköautot saadaan yleistymään ja polttomoottorit pois liikenteestä, niin pian sähköautojen ostajien selkään iskeytyykin ähäkutti-puukko.

      Menetetyt polttoaineverot pitää korvata. Ja maksajaksi pääseekin sähköauton omistaja, joka luuli sähköllä ajettavia kilometrejä halvoiksi. Aluksi voi hupi olla halpaa, mutta aikanaan silkkihanskat tippuvat, ja housut kintuissa yllätettyä "luonnon pelastajaa" lyödään surutta naamaan. Vaikka sillä perusteella että sähköautolla ajaminen on sittenkin luonnonvaroja tuhlailevaa ja ilmastoa lämmittävää.

      Todellinen syy on kuitenkin RAHA. Se tekijä joka moraalia paasaaviakin huulia heiluttaa. Espanjan kuumana paistavan auringon alla asia on jo konkretisoitunut siihen, että poliisin yksi tärkeistä työtehtävistä on etsiä ja rikkoa luvattomia aurinkokennoja joilla "veronkiertäjät" laittomasti lataavat sähköautojaan.

      • Anonyymi

        Laittavat vielä veron paneleillekin.


      • Anonyymi

        Parempihan se on olla edes vähän aikaa halpaa kuin ei halpaa koskaan, kuten on tilanne polttomoottoriautojen osalta. Ja samalla päästään tavoitteeseen, eli päästöjen vähentämiseen.


    • Anonyymi

      Onko tuo Ilta-Sanomien linkissä Sanna Marin joku salanimi vai aitdosti hän itse SDPläinen tai siis" SDPläinen" punakaartin edustaja.

      • Anonyymi

        Ei hän ainakaan ole persuja, jotka ovat vastuussa vuoden 2015 tapahtumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hän ainakaan ole persuja, jotka ovat vastuussa vuoden 2015 tapahtumista.

        Tiedetään toki että te suvakit olisitte halunneet maahan satojatuhansia matuja, mutta hyvä että muistutat niin kannatuksenne tippuu entisestään ja persut jo suurin puolue :D


    • Anonyymi

      Järkevin hankinta on asennuttaa nykyiseen bensa autoonsa joko Biokaasu tai Biobensiini laitteisto.

    • Anonyymi

      Laskennassa pitää huomioida suuri hankintahinta, ja se, että minkäänlaista "takaisinmaksuaikaa" ei ole olemassa.

      Jälleenmyyntiarvo käytetyllä sähköautolla on korkeintaan akkujen uudis-ostohinta, ja akusto saattaa maksaa yhtä paljon kuin koko auto.

      Oli jo muualla muistaakseni kauppalehden laskelmissa kuinka sähköautolla ajaminen saattaa nousta maksamaan siinä 1,43 euroa per kilometri.

      Todellakin "halpaa", kun nykyhinnoin bensalitra maksaa suunnilleen tuon mitä sähköauton omistajana per kilometri.

      Bensiini ja diesel autot kuluttavat siinä 4-7 litraa sadalle kilometrille, ja hankintameno ostohetkellä suomalaisilla on keskihinnaltaan 3600 euroa per liikenteessäoleva auto, keskihinnoin.

      Mitäs se sähkö Tesla nyt maksoikaan? Oliko 55.000 vai 78.000 euroa?
      Valtava pääomakustannus jota ei saa takaisin ei sitten mitenkään, koska käytetyn sähköauton myyntiarvo on nolla, tilanteessa joissa akkujen takuu on päättynyt.

      • Anonyymi

        Autoa ei ole mitään järkeä ostaa itselleen. Se kannattaa liisata. Saa ajaa aina uudehkolla autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoa ei ole mitään järkeä ostaa itselleen. Se kannattaa liisata. Saa ajaa aina uudehkolla autolla.

        Minulla ollut sama 8000€ auto 20 vuotta, aika paljon enemmän rahaa olisi mennyt liisaamalla.


      • "Laskennassa pitää huomioida suuri hankintahinta, ja se, että minkäänlaista "takaisinmaksuaikaa" ei ole olemassa."

        Ns. "takaisinmaksuaika" on olemassaoleva käsite ja hyvin hyödyllinen kun olet laskemassa sitä mikä vaihtoehdoista tulee loppujen lopuksi halvemmaksi. Tällä hetkellä pienellä sähköautolla verrattuna vastaavaan polttoaineajokkiin se on n. 4v, mutta enemmän jos menee johonkin isompaan.
        Totta kyllä että on paljon muitakin asioita joita tähän ei oteta huomioon, esim. ajomukavuus.

        "Jälleenmyyntiarvo käytetyllä sähköautolla on korkeintaan akkujen uudis-ostohinta, ja akusto saattaa maksaa yhtä paljon kuin koko auto."

        Jälleenmyyntiarvo käytetyllä sähköautolla voi olla joko suurempi kuin akkujen uudisostohinta (lähes jokaisessa tapauksessa koska kyseessä on vielä melko uusia autoja) tai halvempi, jos kyseessä on hyvin vanha sähköauto.

        Koska akut kestävät tarpeeksi kauan että modernin sähköauton eliniän aikana ei tarvitse korvata akkuja, ei uusien akkujen hinta vaikuta käytetyn hintaan.

        "Oli jo muualla muistaakseni kauppalehden laskelmissa kuinka sähköautolla ajaminen saattaa nousta maksamaan siinä 1,43 euroa per kilometri.

        Todellakin "halpaa", kun nykyhinnoin bensalitra maksaa suunnilleen tuon mitä sähköauton omistajana per kilometri."

        Sinulla taisi tässä mennä sekaisin "kokonaiskustannukset" (mukaanlukien uuden auton hinnanalennus joka tulee jo ekan omistusvuoden jälkeen) ja ajokustannukset.

        Eli jos otat myös esim. arvonalennukset mukaan, sitten yhtäkkiä saman tasoisesta bensa-autoista tulee viisi kertaa kalliimpi kuin sähköauto, siinä missä sähköllä itse ajaminen maksaa murto-osan siitä mitä bensalla.

        https://yle.fi/uutiset/3-8037822

        "Bensiini ja diesel autot kuluttavat siinä 4-7 litraa sadalle kilometrille, ja hankintameno ostohetkellä suomalaisilla on keskihinnaltaan 3600 euroa per liikenteessäoleva auto, keskihinnoin.

        Mitäs se sähkö Tesla nyt maksoikaan? Oliko 55.000 vai 78.000 euroa?"

        Joku ne uudetkin bensa-autot joutuu Suomessa ostamaan. Miksi vertaat uuden Teslan hintaa käytettyyn halvemman luokan bensa-autoon?

        Tässä on suurin yhtä paljon järkeä kuin jos yrittäisin väittää että sähköautot on halvempia ostaa uutena kuin bensa-autot, koska sähköinen Seat Mii Electric maksaa 20,000€ uutena siinä missä bensaa polttava Porsche 911 Turbo maksaa 322,500€.

        "Valtava pääomakustannus jota ei saa takaisin ei sitten mitenkään, koska käytetyn sähköauton myyntiarvo on nolla, tilanteessa joissa akkujen takuu on päättynyt."

        Samantasoista uutta autoa vertaillessa, säästät pitemmällä aikavälillä ajokustannuksissa todella huomattavasti.
        Nykyisissä sähköautoissa akku kestää tarpeeksi hyvin 10-20v ilman liian suurta pudotusta matkojen pituudessa, tässäkään siis ei ole mitään ongelmaa ja ne samat ihmiset jotka nyt ostaa käytettyjä autoja tulee tulevaisuudessakin ostamaan halpoja käytettyjä, oli kyseessä sitten bensa tai sähkö.

        https://tekniikanmaailma.fi/kuinka-nopeasti-sahkoauton-akku-menettaa-kapasiteettiaan-asiasta-julkistettiin-laaja-tutkimus-ja-uutiset-ovat-hyvia-sahkoautoilijoille/


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        "Laskennassa pitää huomioida suuri hankintahinta, ja se, että minkäänlaista "takaisinmaksuaikaa" ei ole olemassa."

        Ns. "takaisinmaksuaika" on olemassaoleva käsite ja hyvin hyödyllinen kun olet laskemassa sitä mikä vaihtoehdoista tulee loppujen lopuksi halvemmaksi. Tällä hetkellä pienellä sähköautolla verrattuna vastaavaan polttoaineajokkiin se on n. 4v, mutta enemmän jos menee johonkin isompaan.
        Totta kyllä että on paljon muitakin asioita joita tähän ei oteta huomioon, esim. ajomukavuus.

        "Jälleenmyyntiarvo käytetyllä sähköautolla on korkeintaan akkujen uudis-ostohinta, ja akusto saattaa maksaa yhtä paljon kuin koko auto."

        Jälleenmyyntiarvo käytetyllä sähköautolla voi olla joko suurempi kuin akkujen uudisostohinta (lähes jokaisessa tapauksessa koska kyseessä on vielä melko uusia autoja) tai halvempi, jos kyseessä on hyvin vanha sähköauto.

        Koska akut kestävät tarpeeksi kauan että modernin sähköauton eliniän aikana ei tarvitse korvata akkuja, ei uusien akkujen hinta vaikuta käytetyn hintaan.

        "Oli jo muualla muistaakseni kauppalehden laskelmissa kuinka sähköautolla ajaminen saattaa nousta maksamaan siinä 1,43 euroa per kilometri.

        Todellakin "halpaa", kun nykyhinnoin bensalitra maksaa suunnilleen tuon mitä sähköauton omistajana per kilometri."

        Sinulla taisi tässä mennä sekaisin "kokonaiskustannukset" (mukaanlukien uuden auton hinnanalennus joka tulee jo ekan omistusvuoden jälkeen) ja ajokustannukset.

        Eli jos otat myös esim. arvonalennukset mukaan, sitten yhtäkkiä saman tasoisesta bensa-autoista tulee viisi kertaa kalliimpi kuin sähköauto, siinä missä sähköllä itse ajaminen maksaa murto-osan siitä mitä bensalla.

        https://yle.fi/uutiset/3-8037822

        "Bensiini ja diesel autot kuluttavat siinä 4-7 litraa sadalle kilometrille, ja hankintameno ostohetkellä suomalaisilla on keskihinnaltaan 3600 euroa per liikenteessäoleva auto, keskihinnoin.

        Mitäs se sähkö Tesla nyt maksoikaan? Oliko 55.000 vai 78.000 euroa?"

        Joku ne uudetkin bensa-autot joutuu Suomessa ostamaan. Miksi vertaat uuden Teslan hintaa käytettyyn halvemman luokan bensa-autoon?

        Tässä on suurin yhtä paljon järkeä kuin jos yrittäisin väittää että sähköautot on halvempia ostaa uutena kuin bensa-autot, koska sähköinen Seat Mii Electric maksaa 20,000€ uutena siinä missä bensaa polttava Porsche 911 Turbo maksaa 322,500€.

        "Valtava pääomakustannus jota ei saa takaisin ei sitten mitenkään, koska käytetyn sähköauton myyntiarvo on nolla, tilanteessa joissa akkujen takuu on päättynyt."

        Samantasoista uutta autoa vertaillessa, säästät pitemmällä aikavälillä ajokustannuksissa todella huomattavasti.
        Nykyisissä sähköautoissa akku kestää tarpeeksi hyvin 10-20v ilman liian suurta pudotusta matkojen pituudessa, tässäkään siis ei ole mitään ongelmaa ja ne samat ihmiset jotka nyt ostaa käytettyjä autoja tulee tulevaisuudessakin ostamaan halpoja käytettyjä, oli kyseessä sitten bensa tai sähkö.

        https://tekniikanmaailma.fi/kuinka-nopeasti-sahkoauton-akku-menettaa-kapasiteettiaan-asiasta-julkistettiin-laaja-tutkimus-ja-uutiset-ovat-hyvia-sahkoautoilijoille/

        Jos löytyy Nissan Primera Hastback tasoinen auto sähköllä toimivana, ja samalla hinnalla ja siisteystasolla kun saa käytetyn Nissan Primeran, voisin edes harkita. Lisäksi pitää saada sähköautoon vetokoukku, aivan kuten nytkin on siisteystasoltaan uudenveroisessa, 270.000 ajetussa 1400€ maksaneessa ruosteettomassa, ja sinkityllä alustalla olevassa Nissan Primerassani.
        Kun tähän pääsee käytettyjen sähköautojen kanssa, voi homma alkaa kiinnostaa.
        Muuten rahattomana rahattomassa Suomessa ostan edelleen vain ruokaa ja 1500 arvoisia ruosteettomia mutta hyvillä ajomukavuuksilla varustettuja autoja.
        Ps, Primerassa on ilmastointi, ja kaikki ikkunat sähköisin lasinnostimin.
        Ei siis mikään karvalakki "ikkunat veiveillä" romu mitä joku Fiatin sukulainen Seat.


    • Anonyymi

      Mitä muuta näiltä kansan viholliset voi odottaa varastaa rahasi

      • Anonyymi

        Ei niitä loisia tarttis rahottaa. se on maksumiestin korvien välistä kii tää touhu.


    • Anonyymi

      Autoilijaa lyödään niin kauan kuin se vähänkin liikkuu.

    • Anonyymi

      Ilmasto humppaa koko maailman pelastus mielessään

      • Anonyymi

        Suomalaiset maksaa


    • Anonyymi

      Meillä eduskunta pitää polttoaineiden hinnat meille suomalaisille korkeina 70% yliverojen takia ja köyhdyttää kansaa!

      Bensa maksaa katteellisena 50-60 cent litra.

      Aika herätä perkele ja tässä maassa

      • Anonyymi

        Tosiaan on aika perussuomalaisten herätä, ja mennä töihin, niin sitten ei enää tarvitse ajella 1980- luvun toyotalla, joka kuluttaa öljyä ja jäähdytysnestettä enemmän kuin bensiiniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan on aika perussuomalaisten herätä, ja mennä töihin, niin sitten ei enää tarvitse ajella 1980- luvun toyotalla, joka kuluttaa öljyä ja jäähdytysnestettä enemmän kuin bensiiniä.

        Toyota Corolla 80 kestää maailma pelastuu


      • Anonyymi

        Jos joku vielä muistaa mitä varten nuo polttoaineverot määrättiin ? Ne määrättiin sen vuoksi, että niillä maksetaan teiden rakentaminen ja kunnossa pito. Nyt niitä veroja kertyy muistaakseni noin 7 - 8 kertainen määrä siitä rahasta mitä teiden kunnostukseen ja rakentamiseen laitetaan vuosittain. Kaikke muuta niillä kustannetaan esimerkiksi Kehitysapua ja Suomen mamutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku vielä muistaa mitä varten nuo polttoaineverot määrättiin ? Ne määrättiin sen vuoksi, että niillä maksetaan teiden rakentaminen ja kunnossa pito. Nyt niitä veroja kertyy muistaakseni noin 7 - 8 kertainen määrä siitä rahasta mitä teiden kunnostukseen ja rakentamiseen laitetaan vuosittain. Kaikke muuta niillä kustannetaan esimerkiksi Kehitysapua ja Suomen mamutusta.

        Maailma muuttuu. Nykyään polttoaineissa on seuraavat veroluonteiset maksut:

        Energiasisältövero, hiilidioksidivero ja huoltovarmuusmaksu.

        Päälle tulee vielä arvonlisävero. Veroa maksetaan siis myös verosta, kuten mm. alkoholiverossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan on aika perussuomalaisten herätä, ja mennä töihin, niin sitten ei enää tarvitse ajella 1980- luvun toyotalla, joka kuluttaa öljyä ja jäähdytysnestettä enemmän kuin bensiiniä.

        He ovat menneetkin ja tekevät työmatkat taxeilla koska matkat ovat halpoja. Bernerin johdolla persut ajoivat taxi uudistuksen, joka pudotti hinnat alas ja helpotti taxien saannin.

        T. Luulenkohan vaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan on aika perussuomalaisten herätä, ja mennä töihin, niin sitten ei enää tarvitse ajella 1980- luvun toyotalla, joka kuluttaa öljyä ja jäähdytysnestettä enemmän kuin bensiiniä.

        Osta vaan itse autosi, ei me sinun loisimistasi kustanneta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He ovat menneetkin ja tekevät työmatkat taxeilla koska matkat ovat halpoja. Bernerin johdolla persut ajoivat taxi uudistuksen, joka pudotti hinnat alas ja helpotti taxien saannin.

        T. Luulenkohan vaan

        Eipä ollut persut päättämässä, mutta hyvä kun muistutat mihin kaikkeen olette syyllistyneet :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ollut persut päättämässä, mutta hyvä kun muistutat mihin kaikkeen olette syyllistyneet :D

        Aivan varmasti olivat. Sinisiä ei ollut kun päätös tehtiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ollut persut päättämässä, mutta hyvä kun muistutat mihin kaikkeen olette syyllistyneet :D

        Kyllä vaan oli persut vuonna 2016 päättämässä.

        On vain osoitus siitä, että persu pettää ja valehtelee aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan varmasti olivat. Sinisiä ei ollut kun päätös tehtiin.

        Eipä ollut, taksiuudiosts tehtiin 2018.

        On vain osoitus siitä, että suvakit valehtelee aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ollut, taksiuudiosts tehtiin 2018.

        On vain osoitus siitä, että suvakit valehtelee aina.

        Olipa udistus päätettiin aijemmin ja toteutettiin 2018.
        On osoitus, että persut ei halua myöntää omia mokiaan pettureina.
        Totuus on että saivat taxien vihat niskoilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa udistus päätettiin aijemmin ja toteutettiin 2018.
        On osoitus, että persut ei halua myöntää omia mokiaan pettureina.
        Totuus on että saivat taxien vihat niskoilleen.

        Mikset sitten esitä faktaa lapselliselle väitteellesi? Berner ei ole persu ja päätös tehty luonnollisesti vasta 2018.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset sitten esitä faktaa lapselliselle väitteellesi? Berner ei ole persu ja päätös tehty luonnollisesti vasta 2018.

        Taksiuudistuksesta päätettiin persuhallituksen aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset sitten esitä faktaa lapselliselle väitteellesi? Berner ei ole persu ja päätös tehty luonnollisesti vasta 2018.

        Tässä sulle. Siinä lukee milloin päätös tehtiin.
        Taksikuskit ruuhkauttivat liikenteen Helsingin Asema-aukiolla tiistaina osoittaakseen mieltään taksiliikenteen vapauttamista vastaan.­Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
        Olli Pohjanpalo HS
        19.4.2017 14:23

        Eduskunta hyväksyi keskiviikkona lopullisesti lain, joka muun muassa vapauttaa taksien hinnoittelun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset sitten esitä faktaa lapselliselle väitteellesi? Berner ei ole persu ja päätös tehty luonnollisesti vasta 2018.

        Lue tuosta mitkä puoleet hyväksyivät päätöksen ja ketkä vastustivat
        Politiikka
        Kommentti: Sipilän hallitus tyri taksilain vapauttamisessa – kisällijärjestelmään ei silti ole paluuta

        – Kun vanhat hallituspuolueet ovat valmiita mylläämään lain vuosi sen voimaan astumisen jälkeen, voidaan puhua surkuhupaisasta epäonnistumisesta lain valmistelussa, kirjoittaa Ilta-Sanomien politiikan toimittaja Olli Waris.

        Kuva: Arttu Kokkonen
        Olli Waris
        1.8.2019 7:17

        Taksilaki on noussut tällä viikolla jälleen otsikoihin.

        Kerrataanpa: eduskunta hyväksyi taksiuudistuksen 19.4.2017 äänin 100–37, kaksi äänesti tyhjää ja 60 kansanedustajaa oli poissa äänestyksestä.

        Laki meni siis sukkana läpi.

        Kokoomuslaiset, keskustalaiset, perussuomalaiset ja (oppositiossa ollut) Rkp äänestivät taksiuudistuksen puolesta ja taksiuudistusta vastustivat Sdp, vasemmistoliitto sekä osa vihreistä.

        Taksilaki astui voimaan viime heinäkuun alussa, ja kuinka ollakaan, taksilakiin vaativat muutoksia niin kokoomus, keskusta kuin perussuomalaisetkin – siis tismalleen samat puolueet, jotka äänestivät lain puolesta keväällä 2017.


    • Anonyymi

      Keskustalla on nyt viimeinen näytönpaikka.

      • Anonyymi

        Tuetaan kaikkia voidaan nostaa


    • Anonyymi

      Pyöräliitto: Päästövähennystavoitteista ollaan jo jäljessä – ”moottoriteiden rakentaminen on nyt unohdettava”

      • Anonyymi

        Moottorieitä tarvitaan oli käyttövoima mikä tahansa. Lois-Suomessa ei älytä, että kansantulo tehdään maakunnissa.


      • Anonyymi

        Joo. Tarvitaan pyöräilybaana Hangosta Nuorgamiin.


    • Anonyymi

      Onneksi minulla ei ole autoa...

    • Anonyymi

      Olisko jo hevoskavatuksen lisäämistä mietittävä?

    • Anonyymi

      Parempaa vaalimainosta ei voisi kukaan keksiä Perussuomalaisille.

      PS on ainut puolue, joka haluaa pitää koko maan asuttuna ja puolustaa autoilijoiden oikeutta liikkumiseen.

      • Anonyymi

        Miksi ympäristön saastuttamista pitäisi puolustaa?

        Suomessa saa asua ja autolla ajella tulevaisuudessa kuten ennenkin. Turha persujen on siitäkään asiasta valehdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ympäristön saastuttamista pitäisi puolustaa?

        Suomessa saa asua ja autolla ajella tulevaisuudessa kuten ennenkin. Turha persujen on siitäkään asiasta valehdella.

        Suuret kaupungit aiheuttaa eniten ympäristötuhoja ja etenkin rakit, miksi viherpiiperöt ei halua hävittää täysin turhia lihaa syöviä petoelukoita?


    • Anonyymi

      Lasketaanpa.

      Jos bensa maksaa nyt 1,60 euroa, niin jatkossa se maksaa 2,00 euroa.

      Jos ajan vanhalla bensa-autolla nyt, joka kuluttaa 7 litraa bensaa per 100 km, niin kilometrikuluksi tulee 11,2 snt.

      Jos tulevaisuudessa ajan uudella lataushybridillä, joka kuluttaa bensaa 4 litraa per 100 km, niin kilometrikuluksi tulee 8,0 snt.

      Ajaminen siis halpenee joka tapauksessa autokannan uudistuessa.

      Uutinen on typerä.

      • Anonyymi

        Ja sähköautolla tulee ajelu hybridiäkin halvemmaksi.


      • Anonyymi

        Mutta kaupungit suunnittelevat lisäksi jopa 20c/km maksuja, onkin sitten aika muuttaa maalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sähköautolla tulee ajelu hybridiäkin halvemmaksi.

        Sähköauto aiheuttaa jopa yli euron per kilometri kustannuksia kun hankintahinta ja korjauskustannukset lasketaan mukaan. Kauppalehti kertoi kuinka käytetyn Teslan omistaja joutuikin maksaa yli 5000 euron kulumisesta johtuvia korjauskustannuksia käytetyn Teslan ostettuaan.

        "Alustan osat kuitenkin kuluvat, ja 250 000 kilometrin kohdalla alkoi tulla remontin tarvetta. Eteen vaihdettiin molemmin puolin tukivarret, koiranluut, ynnä muut nivelet. Hinta töineen 1585 €. Renkaan paikkaus 25 €. Ilmastointiaineen täyttö 200€. Lasinnostin 506 €. Kaukosäätimen paristo 7 €. Pyyhkijänsulat 41 €. Kitkarenkaat 1080 €.

        Teslan käyttökulut nousivatkin juuri monien huoltojen takia, ja huoltoihin käytetty raha nousi edellisvuoden vajaasta parista tonnista yli viiden tuhannen (5373,04 €)."

        Suomalaisten liikenteessäolevien polttomoottoriautojen keskiarvoinen hinta on 3600 euroa, joten sähköautojen kanssa leikkiminen tuhansien eurojen vuosittaisine korjaus ja muine oheismaksuineen on kaukana tulevaisuudessa "työttömyys suomessa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto aiheuttaa jopa yli euron per kilometri kustannuksia kun hankintahinta ja korjauskustannukset lasketaan mukaan. Kauppalehti kertoi kuinka käytetyn Teslan omistaja joutuikin maksaa yli 5000 euron kulumisesta johtuvia korjauskustannuksia käytetyn Teslan ostettuaan.

        "Alustan osat kuitenkin kuluvat, ja 250 000 kilometrin kohdalla alkoi tulla remontin tarvetta. Eteen vaihdettiin molemmin puolin tukivarret, koiranluut, ynnä muut nivelet. Hinta töineen 1585 €. Renkaan paikkaus 25 €. Ilmastointiaineen täyttö 200€. Lasinnostin 506 €. Kaukosäätimen paristo 7 €. Pyyhkijänsulat 41 €. Kitkarenkaat 1080 €.

        Teslan käyttökulut nousivatkin juuri monien huoltojen takia, ja huoltoihin käytetty raha nousi edellisvuoden vajaasta parista tonnista yli viiden tuhannen (5373,04 €)."

        Suomalaisten liikenteessäolevien polttomoottoriautojen keskiarvoinen hinta on 3600 euroa, joten sähköautojen kanssa leikkiminen tuhansien eurojen vuosittaisine korjaus ja muine oheismaksuineen on kaukana tulevaisuudessa "työttömyys suomessa".

        Auto kannattaa hommata liisaamaalla ja vaihdella vaikka 4 vuoden välein. Silloin saa ajaa uudehkolla autolla koko ajan, eikä tarvitse murehtia kulumisista tai mahdollisista korjauksista. Maksaa vaan kiinteän kk-maksun ja se on siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto kannattaa hommata liisaamaalla ja vaihdella vaikka 4 vuoden välein. Silloin saa ajaa uudehkolla autolla koko ajan, eikä tarvitse murehtia kulumisista tai mahdollisista korjauksista. Maksaa vaan kiinteän kk-maksun ja se on siinä.

        Naisystävällä oli liisattu auto koko siihenastisen ikänsä, ja kuinka ollakaan, vakuutuksille ei kertynyt bonuksia ollenkaan, kun itselläni täydet bonukset yli 30 vuotta kolaritonta ajoa ilman mitään vaivaa vakuutusyhtiöille.
        Emäntä joutui maksaa moninkertaisesti vakuutusta suhteessa siihen, että itselläni on nyt 1500 maksanut auto ollut vuoden ajossa, ja vakuutusmaksut siinä vajaa 30 euroa kuukaudessa.
        Kun jakaa kokonaiskustannukset 1500/12, ja vakuutukset ym, olettaisin että liisaamalla joutuu maksaa kuitenkin siinä 500€ + vakuutukset, polttoaineet ja verot päälle per kuukausi.

        Nyt maksut ovat vain kymmeniä euroja kuukaudessa kaikkineen siitä että auto seisoo pihassa valmiudessa jos tarvitsee ajaa.
        Menneinä vuosina tankillinen bensaa riitti koko talveksi ruokakaupoissa käynteihin ja satunnaisiin mökillä käymisiin.
        Liisaaminen ei voi koskaan olla edullisempi vaihtoehto kuin ostaa omaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisystävällä oli liisattu auto koko siihenastisen ikänsä, ja kuinka ollakaan, vakuutuksille ei kertynyt bonuksia ollenkaan, kun itselläni täydet bonukset yli 30 vuotta kolaritonta ajoa ilman mitään vaivaa vakuutusyhtiöille.
        Emäntä joutui maksaa moninkertaisesti vakuutusta suhteessa siihen, että itselläni on nyt 1500 maksanut auto ollut vuoden ajossa, ja vakuutusmaksut siinä vajaa 30 euroa kuukaudessa.
        Kun jakaa kokonaiskustannukset 1500/12, ja vakuutukset ym, olettaisin että liisaamalla joutuu maksaa kuitenkin siinä 500€ + vakuutukset, polttoaineet ja verot päälle per kuukausi.

        Nyt maksut ovat vain kymmeniä euroja kuukaudessa kaikkineen siitä että auto seisoo pihassa valmiudessa jos tarvitsee ajaa.
        Menneinä vuosina tankillinen bensaa riitti koko talveksi ruokakaupoissa käynteihin ja satunnaisiin mökillä käymisiin.
        Liisaaminen ei voi koskaan olla edullisempi vaihtoehto kuin ostaa omaksi.

        Liisinkisopimukseen voi sisällyttää myös autovakuutukset.

        Ja bonukset saa nykyään maksimiin pelkästään pyytämällä. Niitä ei tarvitse kerryttää enää kuten aikaisemmin.

        Jos haluaa vanhoilla pommeilla ajaa, niin silloin ei tietenkään kannata liisinikiautoa hankkia. Halvintahan on olla ilman autoa, tai käyttää tarvittaessa taksia ja/tai vuokra-autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto aiheuttaa jopa yli euron per kilometri kustannuksia kun hankintahinta ja korjauskustannukset lasketaan mukaan. Kauppalehti kertoi kuinka käytetyn Teslan omistaja joutuikin maksaa yli 5000 euron kulumisesta johtuvia korjauskustannuksia käytetyn Teslan ostettuaan.

        "Alustan osat kuitenkin kuluvat, ja 250 000 kilometrin kohdalla alkoi tulla remontin tarvetta. Eteen vaihdettiin molemmin puolin tukivarret, koiranluut, ynnä muut nivelet. Hinta töineen 1585 €. Renkaan paikkaus 25 €. Ilmastointiaineen täyttö 200€. Lasinnostin 506 €. Kaukosäätimen paristo 7 €. Pyyhkijänsulat 41 €. Kitkarenkaat 1080 €.

        Teslan käyttökulut nousivatkin juuri monien huoltojen takia, ja huoltoihin käytetty raha nousi edellisvuoden vajaasta parista tonnista yli viiden tuhannen (5373,04 €)."

        Suomalaisten liikenteessäolevien polttomoottoriautojen keskiarvoinen hinta on 3600 euroa, joten sähköautojen kanssa leikkiminen tuhansien eurojen vuosittaisine korjaus ja muine oheismaksuineen on kaukana tulevaisuudessa "työttömyys suomessa".

        Noita korjauksia joutuu tekemään muissakin autoissa, mutta jos joutuu vaihtamaan akut niin se maksaakin sitten todella paljon. Samoin jos akut vaurioituu kolarissa tai koko auto räjähtää sen seurauksena, mutta silloin menee henkikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto kannattaa hommata liisaamaalla ja vaihdella vaikka 4 vuoden välein. Silloin saa ajaa uudehkolla autolla koko ajan, eikä tarvitse murehtia kulumisista tai mahdollisista korjauksista. Maksaa vaan kiinteän kk-maksun ja se on siinä.

        Korkeintaan jos haluaa ajaa uudella autolla. Minulla on jäänyt km-kustannukset todella alhaisiksi vanhalla autolla kun ei ole tarvinnut paljon korjauksia tehdä ja pieniä tehnyt itse.


    • Anonyymi

      Juoksubensa yleistyy.

      • Anonyymi

        Hyvä asiakas käytössä korttiautomaatti/setelit


    • Anonyymi

      Ihan sama mitä bensa maksaa niin matka jatkuu. Luuleeko joku saavansa sähköt ilmaiseksi ja ettei sähköauton arvo alene, kun takuu loppuu..

    • Anonyymi

      Perussuomalaiset asialle että saadaan pudotettua polttoaineveroa!

      • Anonyymi

        Paitsi että Sipilän ja persujen hallituskaudella aikana bensan hinta oli korkeampi kuin nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että Sipilän ja persujen hallituskaudella aikana bensan hinta oli korkeampi kuin nyt.

        Voi tyhmää suvajakkia, maailmanmarkkinahinnat eniten hintaan vaikuttaa, eikä perust olleet vastuussa sen enempää liikkenneministeriössä kuin sisäministeriössäkään, joissa aiheutatte pahimmat tuhot suvakkikumppaneinenne.


    • Anonyymi

      Minä ole jo vuosia sitten päättänyt että yksikään vihreitä äänestävä sukulainen ei istu minun autossa, olkoonkin matka vaikka kuinka pitkä, ajakoot nyt niillä sähköpyörillään.

      • Anonyymi

        Tolleen kannattaa tehdä toistenkin, sillä on avartava vaikutus asioihin.


      • Anonyymi

        Suomessa kun on vaalisalaisuus.


      • Anonyymi

        Pidä tuosta kiinni. Tiedä mitä luteita levittävät.


    • Anonyymi

      Loistavaa. Autot kerättävä pois pummeilta muutenkin.

    • Anonyymi

      Menis vaan tää korona ohi ja raja aukeaisi Venäjälle, siellä bensa noin 0,50c litra.

      • Anonyymi

        Sielläkin bensa maksaa 0.68c litra


      • Anonyymi

        Vedä putki sieltä, niinhän monessa maassa tehneet.


    • Anonyymi

      Jatkuvan autojen tyhjäkäyttämisongelman johdosta polttoaineitten hintaa on vara korottaa vaikka tuplasti esitettyyn.

      • Anonyymi

        Jos sulla on autossas tyhjäkäyntiongelma vie se kuljin korjaamolle.


    • Anonyymi

      Luostollakin on yksi (1) sähköauton latauspaikka :D

      Lapland Hotels Luostotunturi 2x17 kW Type 2 (Plug-It)

      • Anonyymi

        Voi tulla karmeita lähitaisteluita pistokepaikosta Lapissa Joululomalla olevien kesken..


      • Anonyymi

        Me on ladattu Luostolla oma Teslamme hotellin seinän pistokkeesta. Kyllä se täyteen on viikon aikana latautunut, mitä siellä ollaan ryypätty ja harrastettu afterskiitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me on ladattu Luostolla oma Teslamme hotellin seinän pistokkeesta. Kyllä se täyteen on viikon aikana latautunut, mitä siellä ollaan ryypätty ja harrastettu afterskiitä.

        Hieno homma että olette saaneet ladattua Teslanne.


    • Anonyymi

      Samalla nousee kaikki muutkin hinnat, hienoa demari pellet ja viherpipertäjät.

    • Anonyymi

      Lapissa bensiini 1.69l€

    • Anonyymi

      Hallitus varastaa kansalta suruttomasti

    • HeteroMies

      Kävele/pyöräile niin ei tarvitse itseään orjuuttaa sähköjen, vakuutuksien ja osamaksujen maksamiselle.
      Mieti paljonko saat raataa moisten naurettavuuksien vuoksi ja kerro onko järkeä tuhlata aikaansa.

      • Anonyymi

        Tota minäkin olen sanonut että annetaan niitten pyöräillä jotka tykkäävät siitä, vaikka pitemmätkin mökkimatkat, siinä kuntokin nousee.... ja ehkä viisauttakin saa.


    • Anonyymi

      Kun tämä korona taas helpottaa, niin käyn tankkaamassa Venäjällä.
      Rupla on heikentynyt melkoisesti, joten bensa on halpaa. Litrahinta on noin 50 senttiä.
      Kaasua voi myös tankata Venäjällä lähitulevaisuudessa, se vasta halpaa onkin.

    • Anonyymi

      Sit aletaan tislaamaan omat polttoaineet, ollaan omavaraisia ilman EU byrokraatteja!

      • Anonyymi

        En mä ala. Vituttaa. Nyt töistä lomautettu koronan takia. Ja vielä tämäkin. Aika dowshiftaa. Myyn auto ja siirryn toimeentulotuen piiriin. Saatte elättä mut, saatanan tuunarit.


    • Anonyymi

      Eihän tuo kirpaise kuin pienituloisia, kas kummaa minne kohdistuukin.

    • Anonyymi

      Tulee vielä aika, kun vihreä poliitikkokin toivoo, että joku käy bensa-autolla töissä, että hän itse saa palkkansa verovaroista.

    • Anonyymi

      Älkääs kuvitelko, et sähköautoon siirtymällä pääsette päästömaksuista ja muista.
      Kyllä poliitikot on niin kieroja, et sitten toteavat, ettei sähkö olekaan puhtaasti tuotettua ja sähköautolle tulee sähkön lataus vuosimaksu auton painon mukaan eli 1€/kg ja maksat 1200kg autosta 1200€+5 matkustajan paino 90kg/kpl = 450€ eli yhteensä 1650€ vuodessa.
      Toteavat, että sähköauton lataus sähköä joutuu tuomaan, koska oma kapasiteetti ei riitä ja keksivät, että sähkö on tuotu Kiinasta ja se on kivihiilisähköä ja Venäjältä tuotua turvesähköä.

    • Anonyymi

      Oliko SDP:n johtaman hallituksen pakko korottaa pakollisten polttoaineiden hintaa, joka kirpaisee köyhiä eniten?

      Rahaahan säästyy jo esim. SDP:n tekemästä työttömyysputken poistosta, ja lisää tulee, jos SDP saa läpi tahtonsa poistaa leskeneläke.

      Säästöä SDP saa myös siinä, että köyhiltä poistettiin Kela-korvaus yksityisessä terveydenhoidossa käynnistä sekä uudessa Sotessa estettään mahdollisuus valita itse hoitava lääkärinsä.

      Lisäksi SDP suunnitteli lentoveroa köyhille, itse matkansa maksaville sekä ruuhkamaksua samoin itse maksaville työssäkäyville työläisille.
      Taisipa joku mainita risteilyveronkin itse maksaville.

      • Anonyymi

        Lentäminen ei olekaan pakollista ja milloin tulee koiravero, nekään ei ole pakollisia, eikä köyhällä pitäisi olla varaa ruokkia hukkaputkia, saastuttavat enemmän kuin katumaasturi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lentäminen ei olekaan pakollista ja milloin tulee koiravero, nekään ei ole pakollisia, eikä köyhällä pitäisi olla varaa ruokkia hukkaputkia, saastuttavat enemmän kuin katumaasturi.

        Katumaasturikaan ei ole pakollinen. Saastuttaa enemmän kuin polkupyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katumaasturikaan ei ole pakollinen. Saastuttaa enemmän kuin polkupyörä.

        Näyttää se ainakin työttömille ulkomailta Suomeen tukia nosteleville olla pakollinen. Ajavat Premium maastureilla koko kaapukansa ja Lähi-Idän työttömät tukiaisten nostelijat kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katumaasturikaan ei ole pakollinen. Saastuttaa enemmän kuin polkupyörä.

        Niitä onkin lähnnä rakkien omistajilla kun kuljettavat rakkejaan metsiin häiritsemään villieläimiä ja puremaan ihmisiä.


    • Anonyymi

      Ei sähköautoilijat tule pitkässä juoksussa pääsemään yhtään vähemmällä. Kun polttomoottorikuskit on kuritettu loppuun, tulee sähkömoottorikuskien vuoro.
      Ilmastoasiat ovat vain keppihevosena tässä.
      Olen jo keväällä todennut, että koronalasku tulee kaatumaan autoilijoiden niskaan.

    • Anonyymi

      Alviton dieseliä tankkiin.

    • Anonyymi

      Pikkusummista kyse. Satanen kaksi sinne tänne. Aika yhdentekevää loppupelissä.

      • Anonyymi

        Noin se on, mullakin on pienikulutuksinen diesel, kulutus on 3.8ltr/100km


    • Anonyymi

      Siis 4 senttiä vuodessa, eli jotain 3 %.

      Hui kamala.

    • Anonyymi

      Kyllä, mutta niitä päiviä saattaa olla aika paljon vielä..

      Tila-autoluokan sähköauto maksaa lähemmäksi satatonnia! Eikä tarjontaa ole juurikaan vaihtoehdoista, pikkuautojahan alkaa kohta joka merkillä, siitä on vielä matkaa autojen kokoluokkaa joilla enemmistö ajaa.

      • Anonyymi

        Köyhä voi ostaa virkasuhdesähköautoja sen jälkeen, kun niiden akut on ajettu loppuun.
        Uskoisin, että silloin niiden hinta on pudonnut suomalaisen auton keskihintaan ja kesli-ikään.

        Näin Suomi pääsee 15 vuotta ennen muuta EU:ta hiilineutraaliksi, jos metsien hakkuut vielä kielletään.


      • Anonyymi

        Sähköauto on aivan turha välimuoto ja sen voisi hyvin jättää välistä pois ja siirtyä suoraan polkupyöriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on aivan turha välimuoto ja sen voisi hyvin jättää välistä pois ja siirtyä suoraan polkupyöriin.

        Näin on. Minä ajan joka arkipäivä polkupyörälläni Kotkasta Helsinkiin työhön satamaan ja illalla takaisin. Kunto on hyvä.
        T. Ahtaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on aivan turha välimuoto ja sen voisi hyvin jättää välistä pois ja siirtyä suoraan polkupyöriin.

        Rakki on aivan turha välimuoto, entiset voi laittaa biopolttoaineeksi ja ostaa tilalle pehmolelun.


    • Anonyymi

      Hiilineutraalius on pakko ja näyttäisi huonolta ellei ennätettäisi ensimmäisinä , siis voittajina hiilineutraaliksi kun niin on luvattu ja ulkomaillakin sitä toitotettu . Polttomoottorikielto , hiilineutraali asuntojen lämmitys , hiilineutraalit saunat jne kaikille pakolliseksi ja äkkiä .

    • Anonyymi

      Jos puoluekanta kieltää sähköauton, niin eihän sille mitään voi.

    • Anonyymi

      Koronalaskun maksattaminen on alkanut.

      • Anonyymi

        Kiitos Marinin välimeriseikkailun...muija on ihan pihalla raha-asioista.


    • Anonyymi

      Puoluekanta mitätöityy hallitusneuvotteluissa kuten aina .

    • Anonyymi

      Vihervasemmistoa uhkaa elinkautinen maamme alasajosta. Tuommosia lapionaamoja ootta menny äänestämään!

    • Anonyymi

      Jos mennään puoluepoliittisesti likaiseen päähän valtakunnan politiikassa , tulee pian uhkaavat kansainväliset sanktiot hiilipäästöistä , kasvihuonekaasuista ja muusta likaamisesta ja siitä seuraa maallemme paljon pahempaa kuin pelkät tukileikkaukset ja maineen menetys suomalaisille .

      • Anonyymi

        Kanna nyt ensin huolta Kiinasta.


    • Anonyymi

      Onneksi Keskustan on sanonut, että ei hyväksy hinnankorotuksia.

    • Anonyymi

      Kiina tekee pian kaikkia muita suuremmat päästön alennukset itse ja onkin alentanut jo jonkinverran mutta Suomi voi tehdä omalla alueellaan omille päästöilleen enemmänkin , Suomella on mahdollisuus nollata hiilipäästönsä ja tehdä niistä hieman tämän jälkeen miinus merkkiset ja neutralloida siten muidenkin päästöjä .

    • Anonyymi

      Dieselin pumppuhintaan sisällytetään ensi viikon perjantaista alkaen lisää veroa.

      Niin sanotun parafiinisen dieselin verotuesta eli perinteistä dieseliä alemmasta verokannasta leikataan hallituksen päätöksellä 1.1.2021 alkaen yksi sentti jokaista tankattua litraa kohden.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Leasingyhtiö tutki: Lataushybridien todellinen kulutus on moninkertainen luvattuun verrattuna.

    • Anonyymi

      Tämä polttoaineen hinnan nousu koskee vain työläisiä.

      Yhteiskunnan päättäjät itse ajelevat ja lentelevät muiden laskuun, joten polttoaineen hinnan nousu, käyttömaksujen nousu tai ruuhkamaksut eivät heitä koske.
      Työläiset maksavat oman lisäksi myös heidän, kuten Marin, Ohisalo, Ville Niinistö ym. kustannukset.

      • Anonyymi

        persukansanedustajien taksikulut ovat miljardeja vuodessa, tutkittu juttu.


    • Anonyymi

      Jos bensan hinta nousee noin paljon niin sitten ajetaan vähemmän ja otetaan sairaslomaa useammin niin se kompensoi hienosti kulut.

    • Anonyymi

      Sieltä ne revitään rahat maahanmuutto, koronatuki ja velkarahojen maksuun. Ei yllättänyt että työntekijät, joilla autot joutuivat taas maksajiksi.

    • Älä unta näe! Kunhan nuo typerät patteriautot lisääntyvät, niin kyllä niille sellaiset verot keksitään, että halvemmaksi olisi tullut ajaa vanhalla polttomoottorikoneisella.

    • Anonyymi

      Kohta tulee sähköautoilijoiden unelmakelit. Sitä voi olla latauspisteillä säpinää, kun rupeaa menemään alle -25 c.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      6933
    2. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      474
      5510
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3775
    4. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      79
      3363
    5. Talouselämä-julkaisu tykittää kovaa tekstiä Usan taloudesta

      "Joe Biden nousee velkaantuvan valejättiläisen johtoon – Yhdysvaltain budjettivajeet repeävät ja velkavuori kasvaa" https://www.talouselama.fi/uutis
      Maailman menoa
      169
      2735