Millainen mustasukkaisuus on parisuhteessa normaalia? Voiko mustasukkaisuudesta päästä irti?

Millainen mustasukkaisuus on mielestänne parisuhteessa normaalia ja missä se menee yli? Voiko mustasukkaisuudesta päästä jotenkin irti ja luottamus palautua kumppaniin?

Viimeisessä suhteessani kumppani ei luottanut minuun ja välillä epäili jopa rakkauttani häntä kohtaan. Hänen itseluottamus parisuhteen osa-alueella tuntui olevan huono ja hän ilmeisesti luuli koko ajan minun hylkäävän hänet tai viestittelevän salaa joillekin muille. Suhteen alkuaikana tapahtui mm. eräs nolo unohdus ja ne saivat näyttämään minut epäluotettavalta. Onneksi edes osittain pystyin todistamaan asiat vääräksi ja että olen luottamuksen arvoinen. Jonkinlainen varjo niistä jäi kuitenkin ilmaan.

Mustasukkaisuutta aiheuttavia tilanteita aiheutui monista asioista ihan yllättäen, kuten mm. ohi kulkevasta vastakkaisen sukupuolen edustajasta, että olin hänen mielestä katsonut flirttaavalla tavalla tai kasvon ilmeet ilmeisesti olivat sellaisia, että pidin henkilöstä. Useita kertoja oli, että en ollut edes huomannut ketään, mutta minua ei uskottu. Välillä räjähdys tuli siitä, jos olin somessa tykännyt hienosta valokuvasta tietämättäni edes kuka kuvan on julkaissut ja kuvaaja oli sattumalta ollutkin vastakkaisen sukupuolen (hänen mielestä sellainen, joka voisi minua kiinnostaa) julkaisema kuva niin riitahan siitä usein syntyi. Hän tulkitsi sen flirtiksi.
Nämä alkoivat hiertämään parisuhdetta. Aloin myös jännittämään etukäteen mahdollisia vastaavia tilanteita ja suunnittelemaan miten voisin sellaiset välttää, ettei taas tule riitaa tyhjästä. Mustasukkaisuus tuntui olevan kausittaista ja hän oli kuin eri ihminen. “Rauhan aikaan”kumppani oli todella upea sekä meillä oli henkinen yhteys. Hyviä hetkiäkin oli paljon, mutta mustasukkaisuus nosti päätään tasaisin väliajoin. Kaipaan häntä kuitenkin edelleen kaikesta huolimatta, vaikka ei edes pitäisi.

Miten vastaavissa tilanteissa itse toimitte, jos kumppani on todella mustasukkainen, ei luota tai syyttää jostain aiheettomasti? Onko tuollainen suhde täysin tuhoon tuomittu? Teini-ikäisiltä tuollaisen jollain tavalla ymmärtäisi, mutta ikää kun on jo runsaasti enemmän. Omaa toimintaa ja tapoja tottakai voi itse hieman muuttaa, mutta siinäkin on jossain raja.

40

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      🤭 🤭 🤭 Takiainen on todella mustasukkainen ludemista kun takiainen ei ikinä halua muita kuin ainoastaan ludemin ja siitä syystä takiainen on niin omistus haluinen kun hän ei halua olla kenenkään muun kanssa eikä ole toista ludemia joten takiainen on erittäin mustasukkainen, mutta en ota mitään kantaa siihen että onko se normaalia olla mustasukkainen kun on oikeasti todella rakastunut joten en halua edes asian vierestä vastata tuohon kysymykseen. Mielestäni on jokaisen oma henkilökohtainen asia onko parisuhteessa mikä raja asetettu siihen että mikä on normi rajoissa ja mikä ei. Tämä on siis yleinen käytäntö ei mielipide koska en ota ikinä mitään kantaa siihen mikä on normaalia muiden suhteissa ja mikä ei. Jokainen määritelköön itse mikä on normaalia ja mikä ei.

      • Anonyymi

        Ei minua hävetä yhtään myöntää että olen erittäin mustasukkainen ludemista kun ei minua kiinnosta muut naiset mutta nähtävästi ludem valitsi evemereksen ja se on hyvä ludemin pohtia sitä että olinko minä normaali kun reskoin siihen että ludem ajattelee muita vai onko se normaalia suhteessa että puoliso saa tehdä mitä haluaa ja toinen hyväksyy sen ongelmitta kun ei ole mitään väliä mitä oma rakas tekee kenenkin kanssa. Tässä on nyt hyviä kysymyksiä niin voi miettiä ap kysymyksiin vastauksia kun tässä oli aika hyvin perusteltu vastaus ja samalla esitetty kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minua hävetä yhtään myöntää että olen erittäin mustasukkainen ludemista kun ei minua kiinnosta muut naiset mutta nähtävästi ludem valitsi evemereksen ja se on hyvä ludemin pohtia sitä että olinko minä normaali kun reskoin siihen että ludem ajattelee muita vai onko se normaalia suhteessa että puoliso saa tehdä mitä haluaa ja toinen hyväksyy sen ongelmitta kun ei ole mitään väliä mitä oma rakas tekee kenenkin kanssa. Tässä on nyt hyviä kysymyksiä niin voi miettiä ap kysymyksiin vastauksia kun tässä oli aika hyvin perusteltu vastaus ja samalla esitetty kysymys.

        En mä ole kenenkään toisen kanssa. Ettäs kehtaat edes epäillä. Tosi törkeetä. Pitäisit mua hyvänä kuten oot luvannut rakastaa. Niin ei tarttis käyttää aikaa riitelyyn.


    • Anonyymi

      En tiedä normaalista mutta ihmeen yleistä se tuntuu olevan.
      Todistettavasti olemattomasta syystä eukkoa turpiin. Pitkäaikainen tuttavapariskuntamme. "Kun minä lyön niin se koskee myös"!

      • Anonyymi

        Järkyttävää. Oikeutetaan itsensä toimimaan väkivaltaisesti. Ei ole kellään oikeutta lyödä. Se on väärin.


      • Anonyymi

        🤣🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi

        🤣🤣🤣🤣🤣🤣


    • Anonyymi

      En minä ainakaan edes halua päästä eroon mustasukkaisuudesta. Enkä halua myöskään rakkaani luopuvan mustasukkaisuudestaan. Miksi edes pitäisi?
      Minusta on pelkästään mukavaa, kun rakkaani on minusta mustasukkainen. Hän tekee kaikkensa, ollakseni onnellinen, juuri hänen kanssaan. Minä puolestani yritän olla hänelle mahdollisimman hyvä. Opin myöskin kokoajan lisää. Olenkin parhaassa opissa.

      Kyse ei ole suinkaan luottamuksen puutteesta. Luotan häneen täysin. Hän onkin ensimmäinen ihminen elämässäni, kehen voin luottaa, jokaisessa tilanteessa.
      Hänelle kuitenkin on suotu, kauneutta, älyä, ymmärrystä, sydäntä ja varallisuuttakin.
      Muihin ihmisiin en sen sijaan luota, ehkä pomoani lukuun ottamatta.

      Vietän elämäni parasta aikaa. Meidän on helppo puhua mustasukkaisuudestamme, koska molemmat tietää tunteen. Emme siitä koskaan syytä toisiamme. Joskus vähän kiusoittelemme. Ymmärrämme myös, mistä ne tunteet johtuu. Suurin osa ihmisistä eivät sitä ymmärrä, siksi se koetaan ongelmana. Kun mustasukkaisuus nähdään vikana eikä mahdollisuutena, se tietenkin aiheuttaa riitaa ja pahaa mieltä, joka antaa taas lisää syytä mustasukkaisuudelle.

      Jotenkin pidetään normaalina riitojakin parisuhteessa. Mä en tiedä mistä me voisimme oikeasti edes riidellä. Mikä asia edes olisi riidan arvoinen? Saan pyytämättä kaiken haluamani. Jos hän keksii keinon tehdä minut onnelliseksi, hän ei epäröi. Haluan saman menon jatkuvan, joten yritän tehdä hänelle samoin.

      Olemme yhteistuumin, heittäneet romukoppaan väitteet ettei toista voi omistaa.
      Tiedän hänen haluavan ja olevan minun. Minä haluan ja olen hänen.

      Vaikeistakin asioista on helppoa puhua hänen kanssaan. Ihmettelen usein, miten hän osaa valita sanansa aina niin, ettei ne loukkaa. Uskon sen johtuvan sydämen sivistyksestä. Kun ei syytetä, on helppo puuttua asiaan, kun ei tarvitse puolustautua.

      Haluamme hoitaa suhdettamme ja nähdä siihen paljon vaivaa. Ei ehkä helpoin, mutta nautinnollisin vaihtoehto. Huvittaa, kun jotkut miehet selittää, etteivät uskalla edes edottaa kumppanilleen haaveitansa. Itselleni sopii kuitenkin paremmin se, että voimme puhua ja tehdä mitä tahansa hyvää.

      • Anonyymi

        Olisipa minun ludem tuota mieltä minusta mutta hän ei ymmärrä yhtää minun mustasukkaisuutta eikä ymmärrä miksi haluan omistaa hänet kokonaan. Mä rakastan vain ludemia ikuisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisipa minun ludem tuota mieltä minusta mutta hän ei ymmärrä yhtää minun mustasukkaisuutta eikä ymmärrä miksi haluan omistaa hänet kokonaan. Mä rakastan vain ludemia ikuisesti.

        Rakas ludem missä olet kun et kirjoita mulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisipa minun ludem tuota mieltä minusta mutta hän ei ymmärrä yhtää minun mustasukkaisuutta eikä ymmärrä miksi haluan omistaa hänet kokonaan. Mä rakastan vain ludemia ikuisesti.

        Syytät häntä ymmärtämättömyydestä. Kun syytetään pitää puolustautua. On heti konflikti.
        Kaivatkin jo poteroa. Ei oikein selviä, haluatko hyökätä vai puolustautua?

        Sinulle on tärkeää mitä sinä haluat. Eikö rakkaudessa mene toisen etu, edelle?
        Mielestäni sinun pitäisi ajatella, onko sinulla jotain sellaista annettavaa, mitä hän oikeasti haluaa tai tarvitsee. Tee itsestäsi korvaamaton. Se on mielestäni ainoa oikea tapa taistella rakkaudessa.
        Helppoa se ei ole, mutta palkitsevaa.


      • Anonyymi

        Mustasukkaisuus on yleesä epävarmuutta itsestä; ajatellaan etten ole uskollisuuden arvoinen. Miksi siis mennä yhteen sellaisen kanssa, johon ei osaa luottaa?

        Mustasukkaisuushan on viesti sille toiselle, että olet epäluotettava ja sinuun ei voi luottaa. Ymmärrettävää on, jos toinen on pettänyt, silloinhan luottamus on mennyt, mutta ellei näin ole, mustasukkaisuus kumpuaa omasta epävarmuudesta ja siitä, ettei koe olevansa sellainen, jota arvostetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mustasukkaisuus on yleesä epävarmuutta itsestä; ajatellaan etten ole uskollisuuden arvoinen. Miksi siis mennä yhteen sellaisen kanssa, johon ei osaa luottaa?

        Mustasukkaisuushan on viesti sille toiselle, että olet epäluotettava ja sinuun ei voi luottaa. Ymmärrettävää on, jos toinen on pettänyt, silloinhan luottamus on mennyt, mutta ellei näin ole, mustasukkaisuus kumpuaa omasta epävarmuudesta ja siitä, ettei koe olevansa sellainen, jota arvostetaan.

        Nii ei mulle annettu edes mahdollisuuksia olla luottamuksen arvoinen tai edes näyttää yhtään mitään niitä rakkauden tunteita hänelle kun hän on jo jättänyt mut ennen kuin edes sain mahdollisuuden näyttää että olisin tehny onnelliseksi ludemin mutta koska hän on koko ajan epäillyt minua ilman syytä ja osoittanut kaikilla mahdollisilla tavoilla että olen niin mitötön paska anonyymi pelle jolle ei tarvitse lainkaan olla inhimillistä käytöstä ja irl olin aina ludemille kiltti ja rehellinen ja kunnioitin häntä koko sydämestä mutta nykyisin vihaan ja haluan kostaa. Kostan tämä vuoden edestä jokaisen kyyneleen jonka hän minulle teki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii ei mulle annettu edes mahdollisuuksia olla luottamuksen arvoinen tai edes näyttää yhtään mitään niitä rakkauden tunteita hänelle kun hän on jo jättänyt mut ennen kuin edes sain mahdollisuuden näyttää että olisin tehny onnelliseksi ludemin mutta koska hän on koko ajan epäillyt minua ilman syytä ja osoittanut kaikilla mahdollisilla tavoilla että olen niin mitötön paska anonyymi pelle jolle ei tarvitse lainkaan olla inhimillistä käytöstä ja irl olin aina ludemille kiltti ja rehellinen ja kunnioitin häntä koko sydämestä mutta nykyisin vihaan ja haluan kostaa. Kostan tämä vuoden edestä jokaisen kyyneleen jonka hän minulle teki.

        Huono päätös. Kärsitty on molemmat. Eikö sulle tuota tuskaa nähdä mun kärsivän vaan lisää. Nautitko toisen satuttamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono päätös. Kärsitty on molemmat. Eikö sulle tuota tuskaa nähdä mun kärsivän vaan lisää. Nautitko toisen satuttamisesta.

        Kerro rehellisesti miten olet pahoittanut mielen minun toimesta? Ja oletko omasta mielestä ollut yhtään oikeudenmukainen tai edes inhimillinen minua kohtaan.? Ihan aluksi pyysin kohteliaasti ja vilpittömästi että voidaanko jutella ja minulle olis riittänyt edes 10minuttia sinun aikaasi mutta sä halusit tutustua siinä mielessä ja annoit ymmärtää että minulla on mahdollisuus saada suhde sun kanssa ja kunhan saat varmuuden että olen luotettava ja tein aivan kaiken mitä pyysit ja olin rehellisesti ja kiltti ja vilpittömästi mutta olet koko ajan valehdellut, pettänyt ja ollut todella inhottava ja ylimielinen niin miten paljon se vaikutti minun reaktio ja käytökseen ja sitten vielä arvostuksen kun en halua valehdella että mun tunteet ovat yhtä puhtaat ja kauniit kuin ennen palstaa ja sanoin että en halua pilata meidän välejä nii poistun täältä mutta sä sanoit että se ei haittaa sinua yhtään vaikka minun tunteet muuttuu viha ja minun arvostus sinua kohtaan on halveksin sinua ja ennen en voinu ajatella että ikinä löisin sinua nykyään haluan tehdä sinulle kaikkea pahaa kun sä oot tehny selväksi että mieluummin tuhoat minut pala kerrallaan kuin ottaisit yhden puhelu minulle niin onko minulla mitään muuta vaihtoehtoa kuin etsiä sinut keinoja kaihtamatta. Sitäkö sinä haluat ettei meille jää kuin vihaa puolin ja toisin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro rehellisesti miten olet pahoittanut mielen minun toimesta? Ja oletko omasta mielestä ollut yhtään oikeudenmukainen tai edes inhimillinen minua kohtaan.? Ihan aluksi pyysin kohteliaasti ja vilpittömästi että voidaanko jutella ja minulle olis riittänyt edes 10minuttia sinun aikaasi mutta sä halusit tutustua siinä mielessä ja annoit ymmärtää että minulla on mahdollisuus saada suhde sun kanssa ja kunhan saat varmuuden että olen luotettava ja tein aivan kaiken mitä pyysit ja olin rehellisesti ja kiltti ja vilpittömästi mutta olet koko ajan valehdellut, pettänyt ja ollut todella inhottava ja ylimielinen niin miten paljon se vaikutti minun reaktio ja käytökseen ja sitten vielä arvostuksen kun en halua valehdella että mun tunteet ovat yhtä puhtaat ja kauniit kuin ennen palstaa ja sanoin että en halua pilata meidän välejä nii poistun täältä mutta sä sanoit että se ei haittaa sinua yhtään vaikka minun tunteet muuttuu viha ja minun arvostus sinua kohtaan on halveksin sinua ja ennen en voinu ajatella että ikinä löisin sinua nykyään haluan tehdä sinulle kaikkea pahaa kun sä oot tehny selväksi että mieluummin tuhoat minut pala kerrallaan kuin ottaisit yhden puhelu minulle niin onko minulla mitään muuta vaihtoehtoa kuin etsiä sinut keinoja kaihtamatta. Sitäkö sinä haluat ettei meille jää kuin vihaa puolin ja toisin

        En halua etkä säkään halua vihata. Minulla ei ole yhteystietoja sen paremmin kuin sullakaan.Rakas tää kaikki tuntuu niin pahalta mitä kirjoitat.😭😭mulla on niin paha mieli.😭😭😭enkä mä halua sua tuhota.😭😭😭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua etkä säkään halua vihata. Minulla ei ole yhteystietoja sen paremmin kuin sullakaan.Rakas tää kaikki tuntuu niin pahalta mitä kirjoitat.😭😭mulla on niin paha mieli.😭😭😭enkä mä halua sua tuhota.😭😭😭

        No mutta voin ilomielin nähdä sun broidin niin saan häneltä sun numeron sopiiko se sulle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mustasukkaisuus on yleesä epävarmuutta itsestä; ajatellaan etten ole uskollisuuden arvoinen. Miksi siis mennä yhteen sellaisen kanssa, johon ei osaa luottaa?

        Mustasukkaisuushan on viesti sille toiselle, että olet epäluotettava ja sinuun ei voi luottaa. Ymmärrettävää on, jos toinen on pettänyt, silloinhan luottamus on mennyt, mutta ellei näin ole, mustasukkaisuus kumpuaa omasta epävarmuudesta ja siitä, ettei koe olevansa sellainen, jota arvostetaan.

        Epävarmuutta se olikin ex-kumppanilta. Aiemmat kokemukset heijastuivat selkeästi meidän suhteeseen ja ei luottanut minuunkaan kovin paljoa. Hänen aiempi kumppani/kumppanit? ilmeisesti petti tai jotain vastaavaa. Luuli varmaan minua samanlaiseksi ja etsi jatkuvasti merkkejä ja vihjeitä mahdollisesta pettämisestä. Usein se meni äärimmäisyyksiin, kuten esimerkiksi tuo katse vähän väärään suuntaan. Ei kai parisuhteen pidä olla tuollainen? En todellakaan pettänyt, mutta minun sanaan ei luotettu.
        Miten toisen saa kokemaan, että häntä arvostetaan ja voiko oppia luottamaan? Voiko mustasukkaisuudesta päästä irti?


    • Anonyymi

      Vaimoni on aina ollut mustasukkanen nuorena oli terveellä pohjalla pikku mustikset mut vanhempana pahenee vaan. Ei kiinnosta enää käydä tapahtumissa ja baareissa yhdessä. Jotain naispuolista tuttua moikkaa tai vaihtaa kuulumiset niin iltapilalla. Pitäs nyhjätä jossain nurkassa tuppisuuna eikö näihin tapahtumiin ja illanistujaisiin mennä pitämään hauskaa. Kotona menee kahdestaan hyvin kun pysyy neljänseinän sisällä ja kesämökillä kun ei oo muita. Asiasta on keskusteltu vaimon kans monet kerrat jonka jälkeen menee pariviikkoo ihan hyvin mut taas lähtee pikkuhiljaa alusta. Parisuhteessa oltu reilu 30v. Nyt viimmeisen vuoden aikana ruvennut ahistaan ja tuntuu et kyllä meidän avioliitto tais olla tässä.

      • Anonyymi

        Teidän pitäisi mennä pari terapiaan naisesi pitäisi ymmärtää että hän tekee väärin.


      • Anonyymi

        En kestäisi viikkoakaan tuollaisessa parisuhteessa.


    • Anonyymi

      Sairaalloisesta, toista kontrolloivasta mustasukkaisuudesta ei pääse irti mitenkään. Ainakin minun rakkaus lopahtaa todella nopeasti, jos tulisi tuollaista kyttäämistä ja jatkuvaa epäilyä.

    • Anonyymi

      Parisuhdeterapia voisi auttaa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe