Eläkeputki käytännössä?

Anonyymi

Hallitus poisti eläkeputken, mutta kuulun -62 syntyneenä vielä sen piiriin. Tarkoituksenani olisi jäädä pois työelämästä melko pian 60 täytettyäni. (Pyytäisin työnantajaani irtisanomaan itseni ja antaisin työpaikkani nuoremmille. ) Eli tuolloin alkaisi 500 päivän ansiosidonnainen ja kun täytän 62 siirtyisin lisäpäiville eläkeikään asti (65 v). Näinkö se menee?

99

8333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1965 syntyneet on ensimmäinen ikäluokka, joka ei voi päästä eläkeputkeen lainkaan. -63 ja -64 syntyneillä eläkeputken alarajaa nostetaan.
      Esim. 63 syntyneillä alaraja nousee 63 vuoteen.

    • Anonyymi

      Ai sinäkö voit vain pyytää työnantajaa irtisanomaan sinut. Ei ole varma, suostuuko, viimeinen työantaja maksaa eläkkeitäsi. Haluaako se maksaa
      vai pitää sinut töissä.
      Onko tämä oikea paikka saada varmaa tietoa ?

      • Anonyymi

        Työntekijä voi toimia niin, että työnantaja antaa potkut. Muutama luvaton poissaolo ym..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työntekijä voi toimia niin, että työnantaja antaa potkut. Muutama luvaton poissaolo ym..

        Riippuu työpaikasta. Tiedän tapauksen, jossa kaveri alkoi ryyppäämään töissä saadakseen potkut. Se johti hoitoonohjauksiin ja kaikenlaisiin kiemuroihin, ennen kuin joku tajusi, että kaverihan haluaa kenkää päästäkseen eläkeputkeen. Silloinkin se piti salata firman henkilöstöpäälliköltä, joka olisi periaatteestakin pannut hanttiin.


    • Anonyymi

      Ei ala 500 päivän jakso lainkaan kun eläputki poistuu. Siis jäät köyhäksi työttömäksi. Siispä, pidä kunnostasi huolta, niin fyysisestä kuin psyykkisestä ja tee töitä kunnes saavutat varsinaisen eläkeikäsi.

      Hytinäx1

      • Ano/Hytinä
        Ei koske aloittajaa.Katso hänen ikäänsä ja työhistoriaa


    • Anonyymi

      Ei ole enää olemassa 500 päivän ansiosidonnaista. Se on enää 300 päivää.

      • Anonyymi

        Juuri noin. 300 päivää. Ja 2023 alussa eläkeputki poistuu kaikilta. Eikö kukaan huomannut jippoa?


      • Ano 9:30
        On 500 päivän Anssia.
        Se on työhistoriasta kiinni.
        Aloittahalla on pitkä sellainen.


    • Anonyymi

      "Tarkoitukseni on jäädä työelämästä pois".
      Millä perusteella ?

      • Anonyymi

        Jäin itsekin työkyvyttömyyseläkkeelle, kun työelämä ei enää mitenkään käynyt. Kyllä helpotti ja työelämä unohtui samantien.


      • Anonyymi

        (Aloittaja). Kun täytän 60 mulla on silloin 40 vuotta hyväpalkkaista työuraa takana., nykyiset vuosiansiot n. 75 000/vuosi. Nyt vaan yhtiön laajenemisen takia työ alkaa käymään yhä vaativammaksi ja stressaavammaksi. Talous on kunnossa ja eläkettäkin tulen saamaan ihan hyvin.

        Kyllä aion "saada" potkut joko toimimalla niin, että työnantaja kyllästyy minuun. Pari kolleegaa oli luvattomasti pois, mutta merkitsi työaikaseurannan niin, että olisi ollut töissä ym....varoituksia ja lopulta potkut. Saivat vielä irtisanomisajan palkan 6 kk ilman työvelvoitetta. Minä en tuota tarvitse. Potkut riittää/ansiosidonnainen ja 62 vuotiaana putkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        (Aloittaja). Kun täytän 60 mulla on silloin 40 vuotta hyväpalkkaista työuraa takana., nykyiset vuosiansiot n. 75 000/vuosi. Nyt vaan yhtiön laajenemisen takia työ alkaa käymään yhä vaativammaksi ja stressaavammaksi. Talous on kunnossa ja eläkettäkin tulen saamaan ihan hyvin.

        Kyllä aion "saada" potkut joko toimimalla niin, että työnantaja kyllästyy minuun. Pari kolleegaa oli luvattomasti pois, mutta merkitsi työaikaseurannan niin, että olisi ollut töissä ym....varoituksia ja lopulta potkut. Saivat vielä irtisanomisajan palkan 6 kk ilman työvelvoitetta. Minä en tuota tarvitse. Potkut riittää/ansiosidonnainen ja 62 vuotiaana putkeen.

        Et sitten vaivaudu edes lukemaan sivun kommentteja...Täällä kun kerrotaan mm. että ansiosidonnaista voi saada enää 300 päivää ja -63 syntyneenä voit päästä "putkeen" aikaisintaan 63- vuotiaana!
        Mutta jos talous on kunnossa, p_skaako näitä miettimään, jäät pois työelämästä nyt ja heti, se on sitten siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten vaivaudu edes lukemaan sivun kommentteja...Täällä kun kerrotaan mm. että ansiosidonnaista voi saada enää 300 päivää ja -63 syntyneenä voit päästä "putkeen" aikaisintaan 63- vuotiaana!
        Mutta jos talous on kunnossa, p_skaako näitä miettimään, jäät pois työelämästä nyt ja heti, se on sitten siinä.

        Nykyisin vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana.

        Vuonna 1965 syntyneet eli tällä hetkellä 55-vuotiaat ovat ensimmäinen ikäluokka, joka ei voi päästä eläkeputkeen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        (Aloittaja). Kun täytän 60 mulla on silloin 40 vuotta hyväpalkkaista työuraa takana., nykyiset vuosiansiot n. 75 000/vuosi. Nyt vaan yhtiön laajenemisen takia työ alkaa käymään yhä vaativammaksi ja stressaavammaksi. Talous on kunnossa ja eläkettäkin tulen saamaan ihan hyvin.

        Kyllä aion "saada" potkut joko toimimalla niin, että työnantaja kyllästyy minuun. Pari kolleegaa oli luvattomasti pois, mutta merkitsi työaikaseurannan niin, että olisi ollut töissä ym....varoituksia ja lopulta potkut. Saivat vielä irtisanomisajan palkan 6 kk ilman työvelvoitetta. Minä en tuota tarvitse. Potkut riittää/ansiosidonnainen ja 62 vuotiaana putkeen.

        Hyväpalkkaisten vuosikymmenten jälkeen eivätputket yms. ole tärkeitä kuin pohjattoman ahneille tai taitamattomille rahan käyttäjille!
        Kävet esi-ihmisesi eteen ja todistajan läsnäollessa otat seinäkalenterista esiin sen sivun jossa näytät viimeisen työssäolopäiväsi.

        Olin itse varautunut tuohon 1996 ja tarkoitukseni oli irtisanoutua 1997 keväällä mutta työnantajani keksi purkaa työsopimukseni ilman perusteita ja viikon silmiin tuijottelun jälkeen tarjosi mielipahani voitelemiseksi puolen vuoden palkkaa 156000mk ja loppuvuoden kuukausia palkallisina ilman työvelvollisuutta.
        Kokeile jotain vastaavaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyväpalkkaisten vuosikymmenten jälkeen eivätputket yms. ole tärkeitä kuin pohjattoman ahneille tai taitamattomille rahan käyttäjille!
        Kävet esi-ihmisesi eteen ja todistajan läsnäollessa otat seinäkalenterista esiin sen sivun jossa näytät viimeisen työssäolopäiväsi.

        Olin itse varautunut tuohon 1996 ja tarkoitukseni oli irtisanoutua 1997 keväällä mutta työnantajani keksi purkaa työsopimukseni ilman perusteita ja viikon silmiin tuijottelun jälkeen tarjosi mielipahani voitelemiseksi puolen vuoden palkkaa 156000mk ja loppuvuoden kuukausia palkallisina ilman työvelvollisuutta.
        Kokeile jotain vastaavaa!

        Unohtui mainita, että olin 52v ikäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtui mainita, että olin 52v ikäinen.

        Joo, minäkin olin kerran 52- vuotias.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, minäkin olin kerran 52- vuotias.

        Eläkeputken katkaisusta ei olisi pitänyt tehdä päätöstä ennen kuin onmpäätetty myös ihmisten toimeentulosta.
        Ay-liike on hiljaa siis kus sukassa. Eläkeyhtiöt ovat hiljaa eli kus sukassa.
        Työvoimaresurssiksiko. Ihan fuulaa.
        Säälittää todella ne ikääntyvät, joille myös eläkeiän korotus tuli.
        Tämä oli siis 2. vaihe.
        10 - 15 vuoden kuluttua on sellainen köyhälistö tulossa, ettette arvaakaan.
        Eläkkeet jäävät pieniksi. Mikään ei niitä kerrytä pahimmassa tapauksessa.
        Ai, että työnantajat tulevat ottamaan jatkossa huomioon 55-vuotiaat työnhakijat.
        Halivilivoo.
        Tämän päivän nettilehdessä on kuvaavaa se asenne, miten yritykset ovat työntekijöitään muistaneet jouluna.
        Orjatyövoimaa.
        Ei kaikki.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, minäkin olin kerran 52- vuotias.

        Samat sanat. Mutta siitä on jo kymmenen vuotta kun oli 52 vuotias.
        Eläkkeelle jäin 57 vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkeputken katkaisusta ei olisi pitänyt tehdä päätöstä ennen kuin onmpäätetty myös ihmisten toimeentulosta.
        Ay-liike on hiljaa siis kus sukassa. Eläkeyhtiöt ovat hiljaa eli kus sukassa.
        Työvoimaresurssiksiko. Ihan fuulaa.
        Säälittää todella ne ikääntyvät, joille myös eläkeiän korotus tuli.
        Tämä oli siis 2. vaihe.
        10 - 15 vuoden kuluttua on sellainen köyhälistö tulossa, ettette arvaakaan.
        Eläkkeet jäävät pieniksi. Mikään ei niitä kerrytä pahimmassa tapauksessa.
        Ai, että työnantajat tulevat ottamaan jatkossa huomioon 55-vuotiaat työnhakijat.
        Halivilivoo.
        Tämän päivän nettilehdessä on kuvaavaa se asenne, miten yritykset ovat työntekijöitään muistaneet jouluna.
        Orjatyövoimaa.
        Ei kaikki.
        Beng

        joo oon samaa mieltä tämä kikkailu lisää työttömiä 55 vuotias pitäisi olla ihme ihminen jos
        haluaa olla työelämässä, köyhät huutaa kohta puttea avuksi
        njjj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkeputken katkaisusta ei olisi pitänyt tehdä päätöstä ennen kuin onmpäätetty myös ihmisten toimeentulosta.
        Ay-liike on hiljaa siis kus sukassa. Eläkeyhtiöt ovat hiljaa eli kus sukassa.
        Työvoimaresurssiksiko. Ihan fuulaa.
        Säälittää todella ne ikääntyvät, joille myös eläkeiän korotus tuli.
        Tämä oli siis 2. vaihe.
        10 - 15 vuoden kuluttua on sellainen köyhälistö tulossa, ettette arvaakaan.
        Eläkkeet jäävät pieniksi. Mikään ei niitä kerrytä pahimmassa tapauksessa.
        Ai, että työnantajat tulevat ottamaan jatkossa huomioon 55-vuotiaat työnhakijat.
        Halivilivoo.
        Tämän päivän nettilehdessä on kuvaavaa se asenne, miten yritykset ovat työntekijöitään muistaneet jouluna.
        Orjatyövoimaa.
        Ei kaikki.
        Beng

        Ay-liike sai aikaa miettiä ratkaisua ja ehdotusta. Ei tullut.
        Pallo heitettiin takaisin hallitukselle.
        Hallituksessa on työn alla erilaisia tukitoimia, eihän muuta voi tehdä
        kun putki poistuu, muuten työntekijä putoaa työttömän peruspäivärahalle,
        jossain vaiheessa ainakin vai miten se menee ?

        Viimeinen työnantaja maksaa putkeen lähtevän eläkkeen.
        Siksi ei ikääntyviä mikään yritys halunnut palkata.

        Tukitoimet tulevat nyt siis veronmaksajien kontolle.
        Eikö näin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        (Aloittaja). Kun täytän 60 mulla on silloin 40 vuotta hyväpalkkaista työuraa takana., nykyiset vuosiansiot n. 75 000/vuosi. Nyt vaan yhtiön laajenemisen takia työ alkaa käymään yhä vaativammaksi ja stressaavammaksi. Talous on kunnossa ja eläkettäkin tulen saamaan ihan hyvin.

        Kyllä aion "saada" potkut joko toimimalla niin, että työnantaja kyllästyy minuun. Pari kolleegaa oli luvattomasti pois, mutta merkitsi työaikaseurannan niin, että olisi ollut töissä ym....varoituksia ja lopulta potkut. Saivat vielä irtisanomisajan palkan 6 kk ilman työvelvoitetta. Minä en tuota tarvitse. Potkut riittää/ansiosidonnainen ja 62 vuotiaana putkeen.

        Sitten heräsit, kävit kusella, laskit kissan ulos ja menit takaisin nukkumaan:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkeputken katkaisusta ei olisi pitänyt tehdä päätöstä ennen kuin onmpäätetty myös ihmisten toimeentulosta.
        Ay-liike on hiljaa siis kus sukassa. Eläkeyhtiöt ovat hiljaa eli kus sukassa.
        Työvoimaresurssiksiko. Ihan fuulaa.
        Säälittää todella ne ikääntyvät, joille myös eläkeiän korotus tuli.
        Tämä oli siis 2. vaihe.
        10 - 15 vuoden kuluttua on sellainen köyhälistö tulossa, ettette arvaakaan.
        Eläkkeet jäävät pieniksi. Mikään ei niitä kerrytä pahimmassa tapauksessa.
        Ai, että työnantajat tulevat ottamaan jatkossa huomioon 55-vuotiaat työnhakijat.
        Halivilivoo.
        Tämän päivän nettilehdessä on kuvaavaa se asenne, miten yritykset ovat työntekijöitään muistaneet jouluna.
        Orjatyövoimaa.
        Ei kaikki.
        Beng

        Eläkkeet jäävät jo nyt pienemmiksi, kun kenkää saa jotain 57-vuotiaana. Eläke kertyy huonommin työttömyyskorvauksesta.
        Suomessa tehtiin jokuu vuosi sitten tutkimus, josta lopputuloksena oli mm. se, että 57-vuotiaalla on enää 3% todennäköisyys saada toinen työpaikka, jos on joutunut työttömäksi.
        Sitten muista sellaisenkin tutkimuksen, että vain 50 - 67% ihmisistä selviää eläkkeelle asti säilyttäen työnsä eläkeikään asti. En tiedä, onko tuossa luvussa myös julkisen sektorin työntekijät. Niitähän ei yleensä irtisanota, varsinkaan valtion hommissa.
        Jos tarkisteltaisiin vain yksityistä sektoria, olisivat luvut varmaan paljon karummat!

        On aloja, jossa kertakaikkiaan ei haluta enää edes 40-vuotiaita, saati 50 ikäisiä. Voi olla, että ei ole 50-kymppisenä asiaa enää lainkaan mihinkään työhön.
        Sellaiseksi on Suomen työelämä mennyt. Itse olin 59,5 vuotias, kun jäin työttömäksi ja päädyin eläkeputkeen. Eläkkeen sain, kun olin 63 v 7 kk vanha (tai muutama päivä tuota ennen). Pitää olla täysiä kuukausia 63v6kk, eli vasta seuraavan kk:n alusta maksetaan eläke. ATK-ala on aika paha. Vanhoja ei palkata, usein vaaditaan täsmäosaamista. Minulla oli teoreettinen mahdollisuus koulutukseni puolesta tehdä myös tilastollisia analyysejä, mutta yhtään kertaa ei hakemuksiini lähes 4 vuoden aikana vastattu haastattelukutsulla. Siinäpä sitä aktiivimallin toteutumaa sitten olikin. Nappasivat yhden päivän työttömyysrahan pois/kk, kun en saanut jotain 18 tuntiakaan töitä jossain 90 päivän jaksoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeet jäävät jo nyt pienemmiksi, kun kenkää saa jotain 57-vuotiaana. Eläke kertyy huonommin työttömyyskorvauksesta.
        Suomessa tehtiin jokuu vuosi sitten tutkimus, josta lopputuloksena oli mm. se, että 57-vuotiaalla on enää 3% todennäköisyys saada toinen työpaikka, jos on joutunut työttömäksi.
        Sitten muista sellaisenkin tutkimuksen, että vain 50 - 67% ihmisistä selviää eläkkeelle asti säilyttäen työnsä eläkeikään asti. En tiedä, onko tuossa luvussa myös julkisen sektorin työntekijät. Niitähän ei yleensä irtisanota, varsinkaan valtion hommissa.
        Jos tarkisteltaisiin vain yksityistä sektoria, olisivat luvut varmaan paljon karummat!

        On aloja, jossa kertakaikkiaan ei haluta enää edes 40-vuotiaita, saati 50 ikäisiä. Voi olla, että ei ole 50-kymppisenä asiaa enää lainkaan mihinkään työhön.
        Sellaiseksi on Suomen työelämä mennyt. Itse olin 59,5 vuotias, kun jäin työttömäksi ja päädyin eläkeputkeen. Eläkkeen sain, kun olin 63 v 7 kk vanha (tai muutama päivä tuota ennen). Pitää olla täysiä kuukausia 63v6kk, eli vasta seuraavan kk:n alusta maksetaan eläke. ATK-ala on aika paha. Vanhoja ei palkata, usein vaaditaan täsmäosaamista. Minulla oli teoreettinen mahdollisuus koulutukseni puolesta tehdä myös tilastollisia analyysejä, mutta yhtään kertaa ei hakemuksiini lähes 4 vuoden aikana vastattu haastattelukutsulla. Siinäpä sitä aktiivimallin toteutumaa sitten olikin. Nappasivat yhden päivän työttömyysrahan pois/kk, kun en saanut jotain 18 tuntiakaan töitä jossain 90 päivän jaksoissa.

        Kiitos kirjoituksestasi.
        Tekstisi on asiallinen ja siinä on se totuus.
        Myös tuo ikä, milloin eläkkeen saa 'täytenä' eli 63 v 6 kk, kirjoitit selvemmin kuin minä.

        Näin se tulee menemään tulevaisuudessa ei näinä lähivuosina.

        Aktivointihan on ihan pyllystä. Pienellä heiluvalla ansiosidonnaisella oleva kun tekee < 500 € työttömyytensä ohessa, ok.
        Mutta jos tekee vaikkapa 660 €, niin vähennystä tulee 400 € - kaikkeen tuosta koko 660 eurosta ei 160 eurosta.
        Työttömän tulee siis olla oma kirjanpitäjänsä kuukausi kuukaudelta.
        Suomessa nimenomaan jarrutetaan kaikin tavoin aktivoitumista.
        Ammattitaidon ylläpito ei ole mikään arvo täällä.
        Ihme kun mielisairaita ei ole enempää?
        Pudokkuus on tämän valtion viranomaisten herkkua.
        Sitä käännellään ja väännellään.
        Alisteista ihmisen hallinnointia ja kolmannen asteen tenttaamista kuukausittain.
        Ja ovatko kaikkien viranomaisten sivut tyhjentävät.
        Saako tiedon etusivulta.
        Kannatan peruspalkkaa kaikille eli todella yhden luukun mallia.
        Kyse on ihmisistä!

        Vapautetaan nuo turhaa rahan kanssa nysväävät euroavustusvirkamiehet.
        Turhaa haaskuuta hallinnossa.

        Kelan ja sossun voisi yhdistää. Tulisi synergiaa. Turha poliittinen johtajan palli sulaisi pois!
        Yksi tietojärjestelmä, yhdet ylläpitokulut. Säästyisi vuodessa miljoonia.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana.

        Vuonna 1965 syntyneet eli tällä hetkellä 55-vuotiaat ovat ensimmäinen ikäluokka, joka ei voi päästä eläkeputkeen

        Aivan juuri, nykyisin vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana. Ja riippuu tietenkin työhistoriasta, jos on vuosikymmeniä työuraa, saa sen 500 päivää ja on putkessa. Mutta jos ei työnantaja irtisano ainut on kai itte vaan ottaa nykäsy irti, karenssihan siinä tulee, mutta... ehkä senkin kestää.


    • Anonyymi

      jotenkin olen sitämieltä, että sinulla pitäisi olla ikää 62 vee kun jäät työttömäksi,
      silloin on mahdollisuus saada työtömyyskorvausta 65 vuotiaaksi, eli kaksi kertaa
      500 päivää, jos ei ne nyt sitten 62 vuotiailta lisännyt siihen vielå vuotta lisää, eli
      sinut pitäisi olla 63 kun jäät työttömäksi
      njjjj

      • Anonyymi

        Näin lukee Googlessa..
        Nykyisin vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana.

        Eli 61-vuotiaana työstä pois ja ansiosidonnaiselle päivärahalle.
        Sitten lisäpäiville 62-vuotiaana


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin lukee Googlessa..
        Nykyisin vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana.

        Eli 61-vuotiaana työstä pois ja ansiosidonnaiselle päivärahalle.
        Sitten lisäpäiville 62-vuotiaana

        Korjaan kommenttiani Ano 16:03

        Aloittajalla on pitkä työhistoria.
        Se ratkaisee.
        500 päivää voi olla ansiosidonnaisella.
        Senjälkeen lisäpäiville 62-vuotiaana

        Aloittaja on täysin oikeassa.
        Kun saa vielä sen lopputilin.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Korjaan kommenttiani Ano 16:03

        Aloittajalla on pitkä työhistoria.
        Se ratkaisee.
        500 päivää voi olla ansiosidonnaisella.
        Senjälkeen lisäpäiville 62-vuotiaana

        Aloittaja on täysin oikeassa.
        Kun saa vielä sen lopputilin.

        pitää olla ikää 62 kun jää työttömäksi, jos jää 61,5 vuotiaana ei pääse
        putkihommiin
        njjj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin lukee Googlessa..
        Nykyisin vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana.

        Eli 61-vuotiaana työstä pois ja ansiosidonnaiselle päivärahalle.
        Sitten lisäpäiville 62-vuotiaana

        mun mielestä 62 vuotiaana pitää olla 500 työttömyyspäivää jäljellä jos
        meinaa päästä putkeen, jos 5 päivää puutuu niin ei pääse, omasta mielestäni
        njj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mun mielestä 62 vuotiaana pitää olla 500 työttömyyspäivää jäljellä jos
        meinaa päästä putkeen, jos 5 päivää puutuu niin ei pääse, omasta mielestäni
        njj

        Vuonna 1957–1960 syntyneillä oikeus alkaa 61-vuotiaana, suomenkielellä
        61 vuotiaana 62 vuotiaana, yleensä ymmarrän lukemani vaikka kirjoitusvirheitä tuleekin
        njj


      • Anonyymi kirjoitti:

        pitää olla ikää 62 kun jää työttömäksi, jos jää 61,5 vuotiaana ei pääse
        putkihommiin
        njjj

        Ei näin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pitää olla ikää 62 kun jää työttömäksi, jos jää 61,5 vuotiaana ei pääse
        putkihommiin
        njjj

        Ei pidä vaan pitää olla ansiosidonnaisia päiviä jäljellä kun täyttää 62 eli jos on yksikin päivä jäljellä kun täytät 62, olet lisäpäivillä.

        Itse olen 61-vuotias ja periaatteessa minulla on lisäpäiväoikeus olemassa. Olen tosin työelämässä vielä mutta selvitin tämän kassani kanssa, eli jos jään työttömäksi olen lisäpäivillä eli ensin saan normaalisti 500 päivää ansiosidonnaista ja se sitten jatkuu lisäpäiväoikeuden nimissä siihen asti kun jään eläkkeelle.


    • Anonyymi

      1961 syntynyt pääsee päätöksen mukaan putkihommiin kun täyttää 62 vuotta
      eli vuonna 2023 siihen asti pitää olla töissä
      njj

    • Anonyymi

      Ehtoja kiristetään vuosi per ikäluokka.

      Siirtymävaiheessa vuonna -63 syntyneillä alaikäraja nousee 63:een,
      -64 syntyneillä 64:ään.

      65 syntyneillä ei ole enää mahdollisuutta päästä putkeen.

      eläkeputki-haulla tulee monta hakutulosta, jossa asia on selkeästi kerrottu.

      • Anonyymi

        vähän - nolla 63 ja 64 vuotiailla ei ole pitkä aika muutenkaan vanhuuseläkeeseen
        njj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vähän - nolla 63 ja 64 vuotiailla ei ole pitkä aika muutenkaan vanhuuseläkeeseen
        njj

        Kyllähän vanhuuseläkkeen alaikärajaakin nostetaan jatkuvasti, ellen väärin muista. Olen s. 1956, ja pääsin eläkkeelle 63,5 vuotiaana viime vuoden lokakuun alussa. Eläkkeen alkaminen pyöristetään seuraavaan kuukauteen. Jos on syntynyt kk:n lopulla, eläke alkaa juosta nopeasti, eli 1-15 päivän päästä siitä milloin täytti 63v6 kk.
        Nuoremmilla on 3 kk hyppelyä eteenpäin eläkeiässä, riippuvan syntymävuodesta. Esim. 1960 syntyneillä tulee eläkeiäksi kai 64,5 vuotta. Muistinkohan nyt ihan oikein? Joku saa tarkistaa. Minun 1956 syntyneen eläkeikä on ainakin oikein. Sain ekan eläkkeen 10/2019 alusta.


    • Anonyymi

      Netisssä on vaikka monta artikkelia suunnitteilla olevista muutosturvapaketeista.
      Niihin ehtinee tutustua ennen vuotta 2023, ettei suunnittelut mene mönkään omasta hölmöydestä.

    • Anonyymi

      Onko ollut oletus, että kukaan ei olisi velvoitettu tekemään töitä eläkeikään asti,
      vaan kaikkien oikeus olisi päästä eläkeputkeen.

      Ennen pääsi aika helposti sairauseläkkeelle tai määräaikaiselle sairauseläkkeelle.
      Terveen ja työkykyisen piti päästä eläkeputkeen

      Nyt sairaat ei pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle millään
      ja terveet vatuloi miten pääsisi pujahtamaan johonkin putkeen.

      • Anonyymi

        luulen että kaikki olisi nykyään 70 töissä jos vaan töitä olisi eläkeet on senverran pieniä ettei niillä pärjää, vanhusten työllistäminen on vaan vaikeaa kun pitää olla tehokas ja älykäs
        njj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        luulen että kaikki olisi nykyään 70 töissä jos vaan töitä olisi eläkeet on senverran pieniä ettei niillä pärjää, vanhusten työllistäminen on vaan vaikeaa kun pitää olla tehokas ja älykäs
        njj

        Yli 58-vuotias joka ollut 5-vuotta viimeisen 20-vuoden aikana työelämässä,
        saa 500 päivää ansiosidonnaista.
        Jos tämä 500 päivää yltää hänen 62-vuotissyntymäpäivän yli,
        niin silloin hän on putkessa,kunnes saavuttaa eläkeiän,kuitenkin
        enintään 65 ikäiseksi.
        Ansiosidonnainen myös kerryttää eläkettä ( vähän)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 58-vuotias joka ollut 5-vuotta viimeisen 20-vuoden aikana työelämässä,
        saa 500 päivää ansiosidonnaista.
        Jos tämä 500 päivää yltää hänen 62-vuotissyntymäpäivän yli,
        niin silloin hän on putkessa,kunnes saavuttaa eläkeiän,kuitenkin
        enintään 65 ikäiseksi.
        Ansiosidonnainen myös kerryttää eläkettä ( vähän)

        (Aloittaja). Näin minäkin tämän olen ymmärtänyt. Jos vaikka irtisanoudun vähän yli 6-kymppisenä niin, että tuosta 500 päivästä on vielä jäljellä päiviä täyttäessäni 62, niin pääsen putkeen. Kärsin sitten sen 90 päivän karenssin, jos tosiaan otan itse fudut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        (Aloittaja). Näin minäkin tämän olen ymmärtänyt. Jos vaikka irtisanoudun vähän yli 6-kymppisenä niin, että tuosta 500 päivästä on vielä jäljellä päiviä täyttäessäni 62, niin pääsen putkeen. Kärsin sitten sen 90 päivän karenssin, jos tosiaan otan itse fudut.

        Putki poistuu 2023.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 58-vuotias joka ollut 5-vuotta viimeisen 20-vuoden aikana työelämässä,
        saa 500 päivää ansiosidonnaista.
        Jos tämä 500 päivää yltää hänen 62-vuotissyntymäpäivän yli,
        niin silloin hän on putkessa,kunnes saavuttaa eläkeiän,kuitenkin
        enintään 65 ikäiseksi.
        Ansiosidonnainen myös kerryttää eläkettä ( vähän)

        Tähän mun suunnitelmani perustuu! Nyt sain opiskellessa nippa nappa tarpeeksi viikkoja työskenneltyä ja luvassa on 400pvrahaa. Mielelläni tekisin vielä viikon pari nyt 58vna, silloin saisin 500pvrahaa, kun olen taas työtön.

        Opiskeluoikeutta on vielä pari vuotta ja sitten olen 61v. Pääsen tai en pääse putkeilemaan, syön kuitenkin joka päivä! Tosin ne ennen tienatut kuluu, muttei täältä mukaansa mitään saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putki poistuu 2023.

        Mutta ei koske, jos olet jo putkessa!


      • Anonyymi

        Valtion suojatyöpaikat on ihan jees, siellä ei hommat paina ja ehtii kerätä kovat eläkkeet ja olla vaikka 68v1 kk ikään työpaikalla. Vieläköhän siellä eläkkeen kertymäkin on isommalla prosentilla kuin yksityisellä puolella?

        Yksityisellä sektorilla jäädään hyvin yleisesti alle tavoitteen, eli eläke jää alle 60% viimeisistä bruttopalkoista. Valtiolla kyllä veronmaksajien rahojen turvin vedellään korkeaa eläkettä!


    • Anonyymi

      mitenkähän nämä suomalaiset työhaluttomat pärjäisivät Amerikassa, siellä kun ei ole samanlaisia etuuksia kuin meillä? siellä jokainen on oman onnensa seppä. ei voi toisten siivellä elantoaan vuosien ajan hankkia.

      • Anonyymi

        Ne kuolevat pois. Eihän sielläkään mitenkään riitä töitä kaikille, ja jos aikoo yrittää, saa kyllä varmaan huorata aika halvalla. Kilpailua riittää, eikä hyviä liikeideoita tule montaakaan.


    • Anonyymi

      Hei olen syntynyt vuonna 1961 kesäkuussa sanon itseni irti vuonna 2022 kesäkuussa niin olen oikeutettu ns. eläkeputkeen ja saan ansiosidonnaista 65 vuotiaaksi.
      Eikö eläkeputki poistunut vai miten on?

      • Anonyymi

        Näin lukee Googlessa..
        Nykyisin vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana.

        Eli 61-vuotiaana työstä pois ja ansiosidonnaiselle päivärahalle.
        Sitten lisäpäiville 62-vuotiaana


      • Anonyymi

        Sinua se koskee vielä. 63 ja 64 syntyneille tuli heikennyksiä ja 65-syntyneiltä ja sitä nuoremmilta tämä poistui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua se koskee vielä. 63 ja 64 syntyneille tuli heikennyksiä ja 65-syntyneiltä ja sitä nuoremmilta tämä poistui.

        Moni kommentoija kirjoittaa nykyhetken tilanteista.
        Eikö kukaan muista, että eläkeikään tuli kertymäajat.
        Jos kertymäaikoja ei suorita työllä, nipistetään eläkkeestä.
        -51 syntyneenä minun olisi pitänyt olla puoli vuotta 63 ikävuoden yli, olin vain 3 kk, joten nipistettiin 3 kk:n takia. Tämä on dorkaa. Niin dorkaa. On eläkeikä, mutta toisaalta jokin helvetin nipistysoikeus.
        Tämä nipistysoikeus on jäänyt tuon eläkeputken katkaisun pimentoon ja valitettavasti tulee yllärinä sitten - liian myöhään.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni kommentoija kirjoittaa nykyhetken tilanteista.
        Eikö kukaan muista, että eläkeikään tuli kertymäajat.
        Jos kertymäaikoja ei suorita työllä, nipistetään eläkkeestä.
        -51 syntyneenä minun olisi pitänyt olla puoli vuotta 63 ikävuoden yli, olin vain 3 kk, joten nipistettiin 3 kk:n takia. Tämä on dorkaa. Niin dorkaa. On eläkeikä, mutta toisaalta jokin helvetin nipistysoikeus.
        Tämä nipistysoikeus on jäänyt tuon eläkeputken katkaisun pimentoon ja valitettavasti tulee yllärinä sitten - liian myöhään.
        Beng

        Kaikki kommentoijat ''astuivat miinaan'' Aloitus sekä aloittajan kommentti Eilen 10:48, on pelkkä vitsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kommentoijat ''astuivat miinaan'' Aloitus sekä aloittajan kommentti Eilen 10:48, on pelkkä vitsi.

        Menes nyt lukemaan itse ne jutut uudelleen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kommentoijat ''astuivat miinaan'' Aloitus sekä aloittajan kommentti Eilen 10:48, on pelkkä vitsi.

        Ei noin voi käyttää taannehtivaa oikeutta.....
        Keiden elämää tulee koskettsmaan, voi vitsit olla vähissä...
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni kommentoija kirjoittaa nykyhetken tilanteista.
        Eikö kukaan muista, että eläkeikään tuli kertymäajat.
        Jos kertymäaikoja ei suorita työllä, nipistetään eläkkeestä.
        -51 syntyneenä minun olisi pitänyt olla puoli vuotta 63 ikävuoden yli, olin vain 3 kk, joten nipistettiin 3 kk:n takia. Tämä on dorkaa. Niin dorkaa. On eläkeikä, mutta toisaalta jokin helvetin nipistysoikeus.
        Tämä nipistysoikeus on jäänyt tuon eläkeputken katkaisun pimentoon ja valitettavasti tulee yllärinä sitten - liian myöhään.
        Beng

        Nipistäs nyt vähän itseäsi ja yritä jättää tuollainen saivartelu. Jos jäit eläkkeelle ennen varsinaisen eläkeiän täyttymistä, tietenkään ei se uupumaan jäänyt aika myöskään kartuttanut eli kerryttänyt eläkettäsi. Vai mitä sinulta nipistettiin, sekava on juttusi? Eläkekertymä määritellään kyllä Euroissa, ei ajassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nipistäs nyt vähän itseäsi ja yritä jättää tuollainen saivartelu. Jos jäit eläkkeelle ennen varsinaisen eläkeiän täyttymistä, tietenkään ei se uupumaan jäänyt aika myöskään kartuttanut eli kerryttänyt eläkettäsi. Vai mitä sinulta nipistettiin, sekava on juttusi? Eläkekertymä määritellään kyllä Euroissa, ei ajassa!

        Et ymmärtänyt.
        Aika on kerroin = 1 tekijä. Tietenkin vuodet vaikuttavat.
        Kk-palkka, mikä aikojen saatossa korottuu eri syistä on peruste = 2. tekijä.
        Indeksit = 3. tekijä.
        Beng
        Tuli vaikutelma, ettet ole tai ollut työelämässä.
        Absurdi kommentti sinulta.
        Siipien havinaa....TV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärtänyt.
        Aika on kerroin = 1 tekijä. Tietenkin vuodet vaikuttavat.
        Kk-palkka, mikä aikojen saatossa korottuu eri syistä on peruste = 2. tekijä.
        Indeksit = 3. tekijä.
        Beng
        Tuli vaikutelma, ettet ole tai ollut työelämässä.
        Absurdi kommentti sinulta.
        Siipien havinaa....TV

        Sellaista kerrointa kuin "aika 1 tekijä" ei ole käytössä eläkkeitä määriteltäessä: Koko työuran aikana saatu kokonaisansio määrää työeläkkeen suuruuden. Alle 23 -vuotiaana saatuja ansioita ei huomioida mikä poikkeuksena mainittakoon. Itse asiassa siitä poikkeuksestakin on omat poikkeuksensa sillä esim. itse saan eläkettä aina 18- vuotiaasta asti saamastani palkasta, mutta ei sekoiteta sillä asiaa. Ensimmäiset säännölliset tilini olen nostanut 17- vuotiaana mutta sen ensimmäisen kalenterivuoden osalta ei veroa peritty vaikka tulot verottajalle pitikin ilmoittaa, tai siis, työnantaja teki sen joka tapauksessa. Opiskeluja ym. lukuun ottamatta olen ollut työelämässä aika tiiviisti, aika- ajoin nuorempana päivätyön ohella iltoja ja alkuöitäkin mm. ravintoloissa työskennellen.
        Mitäpä kerroin 1 edes vaikuttaisi missään, voihan sitä käyttää jos halutaan kikkailla negatiivisilla ja positiivisilla luvuilla, eläkelaskennassa sitä ei tarvita.
        Kk- palkka ei ole eläkkeiden laskentaperuste, kokonaisansiot ovat se peruste...
        Kuulun eläkkeeni määrän johdosta noin 2-3.5 % osuuteen suomalaisista eläkkeensaajista. Voin paljastaa että verotukseni on luokkaa 30 prosenttia, siis sekä ennakonpidätys että lopullinen verotus. Kertooko se tieto sinulle mitään siitä, olenko ollut työelämässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista kerrointa kuin "aika 1 tekijä" ei ole käytössä eläkkeitä määriteltäessä: Koko työuran aikana saatu kokonaisansio määrää työeläkkeen suuruuden. Alle 23 -vuotiaana saatuja ansioita ei huomioida mikä poikkeuksena mainittakoon. Itse asiassa siitä poikkeuksestakin on omat poikkeuksensa sillä esim. itse saan eläkettä aina 18- vuotiaasta asti saamastani palkasta, mutta ei sekoiteta sillä asiaa. Ensimmäiset säännölliset tilini olen nostanut 17- vuotiaana mutta sen ensimmäisen kalenterivuoden osalta ei veroa peritty vaikka tulot verottajalle pitikin ilmoittaa, tai siis, työnantaja teki sen joka tapauksessa. Opiskeluja ym. lukuun ottamatta olen ollut työelämässä aika tiiviisti, aika- ajoin nuorempana päivätyön ohella iltoja ja alkuöitäkin mm. ravintoloissa työskennellen.
        Mitäpä kerroin 1 edes vaikuttaisi missään, voihan sitä käyttää jos halutaan kikkailla negatiivisilla ja positiivisilla luvuilla, eläkelaskennassa sitä ei tarvita.
        Kk- palkka ei ole eläkkeiden laskentaperuste, kokonaisansiot ovat se peruste...
        Kuulun eläkkeeni määrän johdosta noin 2-3.5 % osuuteen suomalaisista eläkkeensaajista. Voin paljastaa että verotukseni on luokkaa 30 prosenttia, siis sekä ennakonpidätys että lopullinen verotus. Kertooko se tieto sinulle mitään siitä, olenko ollut työelämässä?

        Työurahan koostuu kuukausista ja vuosista.
        Jos jostain syystä on ollut työttömänä syystään, karenssikuukaudet vähentävät.
        Tottakai se vaikuttaa, miten pitkä työurasi on vuosissa.
        Aikoinaan vaikutti viimeiset vuodet, siis vuosia sitten.
        Tehtailtiin eläkkeelle siirtymisnimikkeitä tietyillä tahoilla, jotta eläke olisi korottunut.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työurahan koostuu kuukausista ja vuosista.
        Jos jostain syystä on ollut työttömänä syystään, karenssikuukaudet vähentävät.
        Tottakai se vaikuttaa, miten pitkä työurasi on vuosissa.
        Aikoinaan vaikutti viimeiset vuodet, siis vuosia sitten.
        Tehtailtiin eläkkeelle siirtymisnimikkeitä tietyillä tahoilla, jotta eläke olisi korottunut.
        Beng

        Emme kai keskustele nyt siitä miten eläke "aikoinaan" määräytyi? Jo vuosia laskennassa on huomioitu koko työuran aikainen kokonaisansio ja sen perusteella määräytyy eläke pois luettuna alle 23 ikäisenä saadut ansiot. Eläkkeitä laskettaessa ei käytetä mitään hemmetin 1- kertoimia tms, yksinkertaisesti vain lasketaan saadut tulot yhteen ja siitä määräytyy eläke, tietenkin indeksivaikutukset huomioiden, muutoinhan joskus esim. 1970- luvulla saadut markkamääräiset pienet tulot olisivat eläkevaikutuksiltaan nyt aivan mitättömät ja merkityksettömät. Pääsääntöisesti eläkkeeseen vaikuttavat kaikki ne ansiotulot ja/tai korvaukset joista on maksettu niitä saataessa veroa, yksinkertaista. Ja yksinkertaista tietysti on tajuta että ellei ole ollut ajoittain ollenkaan töissä eikä saanut ansiotuloja ja jos ei ole saanut silloin mitään korvauksiakaan, se vaikuttaa niihin kokonaisansioihin ja eläke jää pienemmäksi. Ei siinä mitään kerroinleikkejä tarvita eikä harrasteta.
        Seuraavaksi varmaan viisastelet että työurathan koostuvat myös päivistä ja päivät tunneista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni kommentoija kirjoittaa nykyhetken tilanteista.
        Eikö kukaan muista, että eläkeikään tuli kertymäajat.
        Jos kertymäaikoja ei suorita työllä, nipistetään eläkkeestä.
        -51 syntyneenä minun olisi pitänyt olla puoli vuotta 63 ikävuoden yli, olin vain 3 kk, joten nipistettiin 3 kk:n takia. Tämä on dorkaa. Niin dorkaa. On eläkeikä, mutta toisaalta jokin helvetin nipistysoikeus.
        Tämä nipistysoikeus on jäänyt tuon eläkeputken katkaisun pimentoon ja valitettavasti tulee yllärinä sitten - liian myöhään.
        Beng

        Olet kai syntynyt 1956. Niin minäkin. Pääsin eläkkeelle 63,5 vuotiaana viime vuoden syksyllä. Työttömänä olin 4 vuotta, josta viimeiset 6 kk sain kuitenkin palkkaa ilman työssäolovelvoitetta. Avaimetkin otettiin heti pois syyskuun alussa 2015.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nipistäs nyt vähän itseäsi ja yritä jättää tuollainen saivartelu. Jos jäit eläkkeelle ennen varsinaisen eläkeiän täyttymistä, tietenkään ei se uupumaan jäänyt aika myöskään kartuttanut eli kerryttänyt eläkettäsi. Vai mitä sinulta nipistettiin, sekava on juttusi? Eläkekertymä määritellään kyllä Euroissa, ei ajassa!

        Ainakin ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla olo kerrytti minulle eläkettä. Olin ns. lisäpäivillä koko ajan kunnes täytin 63,5 vuotta. Todellinen työttömyyteni alkoi syyskuun alussa 2015. Eläke alkoi lokakuun alussa 2019. Taisi siis humahtaa n. 4 vuotta työttömänä, josta tyött.korvausta, ansiosid. sain 3,5 vuotta. Minulla oli joku 6 kk palkka irtisanomisesta alkaen. Sitten aloin saada ansiosid. työttömyyspäivärahaa. 3,5 v aikaan sisältyi jo aika monta lisäpäivää, koska 500 päivän ylimenevät päivät olivat lisäpäiviä. Niitä taisi olla yli 500 lisäpäivää.

        Eläke työttömyysajalta katsottiin olevan 70% siitä palkasta, joka oli ansisid. tyött.päivärahan laskussa käytetty palkka. Käytännössä em. laskennallinen palkka oli hiukan pienempi kuin viimeiset bruttopalkkani. Jopa äitiyslomat ja opiskelu kasvattavat nykyään eläkettä, mutta kai huonommin kuin työttömällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla olo kerrytti minulle eläkettä. Olin ns. lisäpäivillä koko ajan kunnes täytin 63,5 vuotta. Todellinen työttömyyteni alkoi syyskuun alussa 2015. Eläke alkoi lokakuun alussa 2019. Taisi siis humahtaa n. 4 vuotta työttömänä, josta tyött.korvausta, ansiosid. sain 3,5 vuotta. Minulla oli joku 6 kk palkka irtisanomisesta alkaen. Sitten aloin saada ansiosid. työttömyyspäivärahaa. 3,5 v aikaan sisältyi jo aika monta lisäpäivää, koska 500 päivän ylimenevät päivät olivat lisäpäiviä. Niitä taisi olla yli 500 lisäpäivää.

        Eläke työttömyysajalta katsottiin olevan 70% siitä palkasta, joka oli ansisid. tyött.päivärahan laskussa käytetty palkka. Käytännössä em. laskennallinen palkka oli hiukan pienempi kuin viimeiset bruttopalkkani. Jopa äitiyslomat ja opiskelu kasvattavat nykyään eläkettä, mutta kai huonommin kuin työttömällä.

        Ansiosidonnaisella pv- rahalla oloaika kerryttää eläkettä, samoin työkyvyttömyyseläkkeellä olo, ei kai tätä kukaan ole kiistänytkään? Käytännössä voidaan yksinkertaistaen sanoa että eläkettä kartuttaa kaikki sellainen väh. 23-vuotiaana saatu ansiotulo tai korvaus josta saaja maksaa veroa.
        Ne lisäpäiväsi ovat jotain mistä en tiedä, mitä merkitystä ylipäätään on tuolla 500 päivän ylärajalla jos tuollaisia jatkolisäpäiviä sitten kuitenkin noinkin paljon voi olla...
        Kerrot asioitasi jotensakin sekavasti, yhdessä kommentissasi nimittäin kirjoitit seuraavasti: Työttömänä olin neljä vuotta josta viimeiset 6 kk sain kuitenkin palkkaa ilman työssäolovelvoitetta. Olit siis 3,5 vuotta työttömänä työttömyyskorvausta saaden ja sitten yks kaks joku työnantaja palkkasi sinut töihin joihin sinun ei kuitenkaan päästetty vaan vain maksettiin palkkaa...Mukava työnantaja tuollainen, palkkaa työntekijän töihin vain maksaakseen hänelle puoli vuotta palkkaa ilman työvelvoitetta.
        Ja toisessa kommentissasi kerrot että "Eläke työttömyysajalta katsottiin olevan 70 % siitä palkasta, joka oli ansisid. työttö.päivärahan laskussa kaytetty palkka." Miksi sekoitat työttömyyskorvauksen ja eläkkeen, et ole niitä samanaikaisesti voinut saada?
        Jos opiskelijalla ei ole tuloja, miten sitä eläkettä kertyy? Jos ihminen on vaikka ikänsä tuloton elämänopiskelija saamatta mitään korvauksiakaan, eihän hänellä ole odottamassa kuin se 65 iässä alkava pikkuinen vanhuuseläke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kai syntynyt 1956. Niin minäkin. Pääsin eläkkeelle 63,5 vuotiaana viime vuoden syksyllä. Työttömänä olin 4 vuotta, josta viimeiset 6 kk sain kuitenkin palkkaa ilman työssäolovelvoitetta. Avaimetkin otettiin heti pois syyskuun alussa 2015.

        23:39
        Synnyin v 51 ja jäin 63 v 3 kk.
        Aika yhtäjaksoista työhistoriaa, paitsi, kun muutin toiselle paikkakunnalle, missä annettiin virheellistä tietoa, jolloin pieni pätkä luppoa.
        13:38 tietenkin tiedän, että kertymä alkoi vasta 23 v, mikä on ollut vääryys.
        On meidänikäisissä sellaisia, joilta jäi useita vuosia pois eläkeperusteista.
        Rahallisesti ei niistä hirveästi olisi kostunut, mutta periaatteessa.
        Ihme, kun jänkkäät ajasta. Eikö sillä mielestäsi ole merkitystä, onko joku useita vuosia työelämässä yhtäjaksoisesti, siis edelleen a i k a. Lue 20.12 klo 17:02 kirjoitus. Saannon määrittely tulevaisuudessa!
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla olo kerrytti minulle eläkettä. Olin ns. lisäpäivillä koko ajan kunnes täytin 63,5 vuotta. Todellinen työttömyyteni alkoi syyskuun alussa 2015. Eläke alkoi lokakuun alussa 2019. Taisi siis humahtaa n. 4 vuotta työttömänä, josta tyött.korvausta, ansiosid. sain 3,5 vuotta. Minulla oli joku 6 kk palkka irtisanomisesta alkaen. Sitten aloin saada ansiosid. työttömyyspäivärahaa. 3,5 v aikaan sisältyi jo aika monta lisäpäivää, koska 500 päivän ylimenevät päivät olivat lisäpäiviä. Niitä taisi olla yli 500 lisäpäivää.

        Eläke työttömyysajalta katsottiin olevan 70% siitä palkasta, joka oli ansisid. tyött.päivärahan laskussa käytetty palkka. Käytännössä em. laskennallinen palkka oli hiukan pienempi kuin viimeiset bruttopalkkani. Jopa äitiyslomat ja opiskelu kasvattavat nykyään eläkettä, mutta kai huonommin kuin työttömällä.

        Juuri näin.


    • Anonyymi

      Pääseekö 1962 syntynyt eläkeputkeen jos sanoo itsensä irti vuonna 2022 ja ansiosidonnainen päättyy helmikuussa 2024 ja on täyttänyt 62 vuotta ennen kuin on ansiosidonnainen loppunut
      Vai onko vain tulona työmarkkinatuki

      • Anonyymi

        Pääsee!


    • Anonyymi

      Ei täältä luotettavia vastauksia saa. Eläkeasioista pitää muualta.

      • Anonyymi

        nämä on ennustuksia, kukaan ei pysty etukäteen sanomaan saako tai pääseekö
        kahden vuoden päästä lisäpäiville, vai loppuuko jatkoaika finaaliin
        njj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nämä on ennustuksia, kukaan ei pysty etukäteen sanomaan saako tai pääseekö
        kahden vuoden päästä lisäpäiville, vai loppuuko jatkoaika finaaliin
        njj

        Minä en koskaan spekuloinut, miten voisi päästä ennenaiksisesti eläkkeelle.
        Minusta menisi koko motivaatio, jos päiviä alkaisi laskemaan.
        Pikemminkin vaikuttaisi työtä vieroksuvalta.
        Ja missäpäin Suomea noin laskelmoidaan? Olisi kivaa tietää, arvaanko oikein.
        Beng
        Vuosi kerrallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en koskaan spekuloinut, miten voisi päästä ennenaiksisesti eläkkeelle.
        Minusta menisi koko motivaatio, jos päiviä alkaisi laskemaan.
        Pikemminkin vaikuttaisi työtä vieroksuvalta.
        Ja missäpäin Suomea noin laskelmoidaan? Olisi kivaa tietää, arvaanko oikein.
        Beng
        Vuosi kerrallaan.

        Vaimoni kanssa spekuloimme. Emme luottaneet eläkejärjestelmämme kestävyyteen ja aloimme varautumaan omatoimisuuteen 80-luvun alkuvuosina.
        Tavoite oli, että pois palkkatyöstä minä 5-kymppisenä. Ilman suojaverkkoja ja tukiaisia.
        Kahden työnantajani konkurssit siirtivät tavoitetta kaksi vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en koskaan spekuloinut, miten voisi päästä ennenaiksisesti eläkkeelle.
        Minusta menisi koko motivaatio, jos päiviä alkaisi laskemaan.
        Pikemminkin vaikuttaisi työtä vieroksuvalta.
        Ja missäpäin Suomea noin laskelmoidaan? Olisi kivaa tietää, arvaanko oikein.
        Beng
        Vuosi kerrallaan.

        Kuitenkin valitat kun jäit kolme kuukautta etuajassa eläkkeelle etkä saakaan samansuuruista eläkettä kuin jos olisit ollut työssä vielä ne kolme kk. Etkä vissiin ymmärrä että juuri noin eläkkeitä lasketaan, kun sinulta jäivät kolmen kk ansiotulot saamatta, luonnollisesti se pienensi eläkettäsi siitä mitä se olisi ollut jos olisit jäänyt eläkkeelle ns. henkilökohtaisella varsinaisella eläkeiälläsi. Tätä pidät nipistyksenä mutta ei se ole sitä, näin systeemi pelaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin valitat kun jäit kolme kuukautta etuajassa eläkkeelle etkä saakaan samansuuruista eläkettä kuin jos olisit ollut työssä vielä ne kolme kk. Etkä vissiin ymmärrä että juuri noin eläkkeitä lasketaan, kun sinulta jäivät kolmen kk ansiotulot saamatta, luonnollisesti se pienensi eläkettäsi siitä mitä se olisi ollut jos olisit jäänyt eläkkeelle ns. henkilökohtaisella varsinaisella eläkeiälläsi. Tätä pidät nipistyksenä mutta ei se ole sitä, näin systeemi pelaa!

        Kyllä minä tiesin.
        Oli vain perskohtaiset syyt jäädä täpselt tuolloin.
        Urpilaisen saannosta.
        Tuossa tapauksessani, kuten kirjoitin, on eläkeikä 63 v.
        Siihen kekattiin vähennysoikeus.
        Beng
        Taitaa vänkäämisessäsi olla jokin muu syy.
        Oletko kade kuitenkin kohtuullisesta eläkkeestäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä tiesin.
        Oli vain perskohtaiset syyt jäädä täpselt tuolloin.
        Urpilaisen saannosta.
        Tuossa tapauksessani, kuten kirjoitin, on eläkeikä 63 v.
        Siihen kekattiin vähennysoikeus.
        Beng
        Taitaa vänkäämisessäsi olla jokin muu syy.
        Oletko kade kuitenkin kohtuullisesta eläkkeestäni.

        Eläkeiän vähennysoikeus...? Jutuistasi ei ota p-rukaan selvää.
        Omasta puolestani olen jo aiemmin tällä samaisella sivulla kertonut, että maksan eläkkeestäni veroa aika tasan 30 %. Kysyn siis toistamiseen, kykenetkö siitä päättelemään onko minulla aihetta olla kateellinen sinun eläkkeesi suuruudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkeiän vähennysoikeus...? Jutuistasi ei ota p-rukaan selvää.
        Omasta puolestani olen jo aiemmin tällä samaisella sivulla kertonut, että maksan eläkkeestäni veroa aika tasan 30 %. Kysyn siis toistamiseen, kykenetkö siitä päättelemään onko minulla aihetta olla kateellinen sinun eläkkeesi suuruudesta?

        Ja taas luet väärin. Kirjoitanko mitään suuruudesta.
        Kirjoitan kohtuullisesta eläkkeestä.
        Sinäkö olitkin kaiken vänkyttämisen takana?
        Sinähän voit eri syistä maksaa sellaista veroa kuin maksat.
        En voi siihen ottaa kantaa.
        Yleisesti ottaen eläkeläiset maksavat paljon veroa työeläkkeistään, mielestäni.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas luet väärin. Kirjoitanko mitään suuruudesta.
        Kirjoitan kohtuullisesta eläkkeestä.
        Sinäkö olitkin kaiken vänkyttämisen takana?
        Sinähän voit eri syistä maksaa sellaista veroa kuin maksat.
        En voi siihen ottaa kantaa.
        Yleisesti ottaen eläkeläiset maksavat paljon veroa työeläkkeistään, mielestäni.
        Beng

        Minä maksan veroa eläkkeestäni verottajan määräämän määrän, se on aika sama kaikilla jotka saavat eläkettä saman kuin minä. Varsinkaan se ei voi siitä "eri syistä" suuremmaksi nousta. Et sitten millään tajua, että koska maksan veroa huomattavan paljon, saan myös varsin hyvää eläkettä. Eläkkeidenkin verotus on progressiivista ja hyvää eläkettä saavat maksavat veroa verottajan laatimien taulukoiden mukaan, eivät mistään "eri syistä"!
        Ja koska minä todennäköisesti maksan eläkkeestäni veroa huomattavasti sinua enemmän, tarkoittaa se että minulla on suurempi eläke kuin esim. sinulla ja viimeistään se taas merkitsee sitä, etten ole kateellinen sinulle sinun eläkkeestäsi kuten epäilit! Ensinhän sinä arvelit etten ole ollut työelämässä ensinkään, sitten sinä arvelit että olen vain kade sinun eläkkeestäsi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä maksan veroa eläkkeestäni verottajan määräämän määrän, se on aika sama kaikilla jotka saavat eläkettä saman kuin minä. Varsinkaan se ei voi siitä "eri syistä" suuremmaksi nousta. Et sitten millään tajua, että koska maksan veroa huomattavan paljon, saan myös varsin hyvää eläkettä. Eläkkeidenkin verotus on progressiivista ja hyvää eläkettä saavat maksavat veroa verottajan laatimien taulukoiden mukaan, eivät mistään "eri syistä"!
        Ja koska minä todennäköisesti maksan eläkkeestäni veroa huomattavasti sinua enemmän, tarkoittaa se että minulla on suurempi eläke kuin esim. sinulla ja viimeistään se taas merkitsee sitä, etten ole kateellinen sinulle sinun eläkkeestäsi kuten epäilit! Ensinhän sinä arvelit etten ole ollut työelämässä ensinkään, sitten sinä arvelit että olen vain kade sinun eläkkeestäsi...

        Mietis: kirkollisvero, lainojen korot, pieniä työkeikkoja eläkkeelläolosta huolimatta, invaliditeettiä, jne. Siinä eri syitä, mutt'eivät minun. Olenko muuten kertonut podätysprosenttia? En.

        Lopetan kinaamiseni. Olet kait eläkkeesi ansainnut, mikä on hassu sanonta, koska kuinka moni 20 - 50 vuotiaista miettii eläkeikää. Joillekin tänään jo työssä jaksaminen on työlästä: ilmapiiri, terveys, jatkuvat muutokset, mitkä eivät ole välttämättä mitään dynamiikkaa.

        Beng
        Kinataan taas jostain muusta aiheesta.😎


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietis: kirkollisvero, lainojen korot, pieniä työkeikkoja eläkkeelläolosta huolimatta, invaliditeettiä, jne. Siinä eri syitä, mutt'eivät minun. Olenko muuten kertonut podätysprosenttia? En.

        Lopetan kinaamiseni. Olet kait eläkkeesi ansainnut, mikä on hassu sanonta, koska kuinka moni 20 - 50 vuotiaista miettii eläkeikää. Joillekin tänään jo työssä jaksaminen on työlästä: ilmapiiri, terveys, jatkuvat muutokset, mitkä eivät ole välttämättä mitään dynamiikkaa.

        Beng
        Kinataan taas jostain muusta aiheesta.😎

        Anonyymi joka kirjoitti viestinsä 24.12 klo 23.49: saitko vai otitko silloin 2015 potkut ja ansiosidonnaisella ollessasi tuliko työkkäristä työtarjouksia tai jotain "kurssitusta"? Kuinka usein siellä toimistolla piti käydä?


    • Aloittajan kanssa saman ikäinen, tilanne ja suunnitelma sama kuin hänellä.
      Kyllä se vain näin menee meillä 1962 syntyneillä, ensin 500 päivää ansiosidonnaisella ja kun täytän ennen sen loppumista 62 vuotta, niin lisäpäiviä (=ansiosidonnaista) maksetaan aina siihen saakka kun täytän 65 vuotta.
      Hyviä eläkepäiviä toivottelen !!!

      • Anonyymi

        ...ja koko ajan sinun pitää olla työttömänä työnhakijana ja ottaa vastaan töitä, jos niitä tarjotaan. EI eläkeputki eli lisäpäiväoikeus oikeuta mihinkään muuhun kuin tuohon ansiosidonnaiseen, joka ei siis lopu jos yksikin ansiosidonnainen päivä on jäljellä silloin kun täytät 61 tai 62.

        Mitään ilmaisia eläkeputkia ei ole olemassakaan. Jos olet työttömänä työnhakijana "eläkeputkessa" esim. kaksi vuotta, olet jo pitkäaikaistyötön ja näin ollen velvoitettu työllistämistä edistävään palveluun tai muuhun vastaavaan.


    • Anonyymi

      Kovin paljon on mielipiteitä asiasta vaikka hyvin harva tuntuu ottaneen selvää miten asiat ihan käytännössä ovat. Esim. Kelan nettisivuilta löytyy kohtuullista faktatietoa:
      Ansiopäivärahaa maksetaan enintään 400 päivän ajan mutta jos työsuhde on kestänyt alle kolme vuotta, enintään 300 päivän ajan.

    • Anonyymi

      Ei kai se ihan itsestäänselvää ole ? Viimeinen työnantaja alkaa maksaa eläkettäsi.
      Haluaako se työpanoksesi vai maksaa eläkettä ?

      • Anonyymi

        Aivan eikä enää ole 500 päivän ansiosidonnaista. Onko se nykyään 300 päivää ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan eikä enää ole 500 päivän ansiosidonnaista. Onko se nykyään 300 päivää ?

        Luepa se tuosta hieman ylempää!


    • Anonyymi

      Huvittavia nämä "suunnitelmat" päättää jäädä eläkeputkeen. Työnantajan kantaa ei oteta etukäteen ollenkaan huomioon. Jos ei ole perustetta irtisanoa, tuskin irtisanotaan. Perusteettomasta irtisanomisesta työnantaja voidaan vetää raastupaan.

    • Anonyymi

      500 päivää saa päivärahaa, kun on pitkä työura takana ja yli 58-vuotias. Mutta ei sitä niin vain työantaja irtisano, että jätän työn ja haluanpa työstä eroon.

      • Anonyymi

        Antaako Kela siis virheellistä tietoa?
        Kelan mukaan maksetaan ansiopäivärahaa enintään 400 päivältä mutta jos työsuhde on kestänyt alle 3 vuotta, ainoastaan 300 päivältä.
        Vai onko tuo vanha sääntö yhdenlainen "ylimenokauden" voimassa oleva juttu vai miten? Eli onko esim. 58v ikäehto voimassa enää sanokaamme viiden vuoden kuluttua? Entä mistä lähteestä voin katsoa noin niin kuin virallisesti ko. tiedot ellei Kela asioita kerro?
        Toistaiseksi tässä ollaan lähinnä kuuluisan hevosmiesten tietotoimiston viikkolehden varassa.


      • Anonyymi

        Antaako Kela sitten virheellistä tietoa kun kertoo että ansiopäivärahaa maksetaan enintään 400 päivää mutta jos työsuhde on kestänyt alle 3 vuotta, enintään 300 päivää?
        Vai onko tuo vanha sääntö voimassa vielä hetken aikaa, eräänlaisen ylimenokauden, mistä voin tarkistaa asian ellei Kela sitä tiedä ja kerro.
        Toistaiseksi kun ei luotettavaa tiedonlähdettä 500 pv säännön voimassaolosta ole mainittu, ollaan lähinnä kuuluisan hevosmiesten tietotoimiston viikkolehden tiedon varassa.


      • Anonyymi

        Näillä "eläkeputkeen" lähtijöillä ei taida olla realistista käsitystä asioista.
        Työnantaja ei tarvitse välttämättä heidän työpanostaan, uusia on tulossa,
        mutta he tarvitsevat työnantajaa.
        Työnantaja voi sanoa, että sen kun lähdet, sanot itsesi irti
        ja joudut olemaan karenssissakin ilman mitään tuloja vähän aikaa.
        Eläkeputkesta ei tietoakaan. Työttömänä työnhakijana löytää itsensä jonosta.
        On vaarallista alkaa pölhöillä.

        Työnantajalla pitää olla peruste irtisanomiselle, esim. "tuotannolliset" jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä "eläkeputkeen" lähtijöillä ei taida olla realistista käsitystä asioista.
        Työnantaja ei tarvitse välttämättä heidän työpanostaan, uusia on tulossa,
        mutta he tarvitsevat työnantajaa.
        Työnantaja voi sanoa, että sen kun lähdet, sanot itsesi irti
        ja joudut olemaan karenssissakin ilman mitään tuloja vähän aikaa.
        Eläkeputkesta ei tietoakaan. Työttömänä työnhakijana löytää itsensä jonosta.
        On vaarallista alkaa pölhöillä.

        Työnantajalla pitää olla peruste irtisanomiselle, esim. "tuotannolliset" jne.

        Ne eläkeputkeen lähtijäthän realisteja ovat. Kyseessä ovat pian 60v ihmiset joilla usein on takana jo pitkä työura ja kohtuullinen eläkekin kerrytettynä, asuntolainat maksettuna yms. He laskevat paljonko rahaa menettävät ja pärjäävätkö saamillaan korvauksilla. Useimmat ovat pärjänneet ja pärjäävät ja tekevät sen olematta päivääkään työssä.
        Eläkeputkeen jääviä ei juuri työttömyysjonoista saata tavata!

        Tiedätkö montakin tapausta joissa työntekijä on hiljaa kertonut työnantajalle haluavansa tulla irtisanotuksi mennäkseen ns. putkeen ja joku on sitten alkanut tutkia ja penkoa että oliko työnantajalla perusteet irtisanomisille? Ei, et tiedä ensimmäistäkään tapausta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antaako Kela sitten virheellistä tietoa kun kertoo että ansiopäivärahaa maksetaan enintään 400 päivää mutta jos työsuhde on kestänyt alle 3 vuotta, enintään 300 päivää?
        Vai onko tuo vanha sääntö voimassa vielä hetken aikaa, eräänlaisen ylimenokauden, mistä voin tarkistaa asian ellei Kela sitä tiedä ja kerro.
        Toistaiseksi kun ei luotettavaa tiedonlähdettä 500 pv säännön voimassaolosta ole mainittu, ollaan lähinnä kuuluisan hevosmiesten tietotoimiston viikkolehden tiedon varassa.

        Tuossahan tuo ikä 58 v sanotaan:
        https://ytk.fi/tietoa-meilta/blogi/työttömyysturvan-eläkeputki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne eläkeputkeen lähtijäthän realisteja ovat. Kyseessä ovat pian 60v ihmiset joilla usein on takana jo pitkä työura ja kohtuullinen eläkekin kerrytettynä, asuntolainat maksettuna yms. He laskevat paljonko rahaa menettävät ja pärjäävätkö saamillaan korvauksilla. Useimmat ovat pärjänneet ja pärjäävät ja tekevät sen olematta päivääkään työssä.
        Eläkeputkeen jääviä ei juuri työttömyysjonoista saata tavata!

        Tiedätkö montakin tapausta joissa työntekijä on hiljaa kertonut työnantajalle haluavansa tulla irtisanotuksi mennäkseen ns. putkeen ja joku on sitten alkanut tutkia ja penkoa että oliko työnantajalla perusteet irtisanomisille? Ei, et tiedä ensimmäistäkään tapausta...

        Eläkeputkessa olija on ihan samanlainen työtön työnhakija kuin kuka tahansa muukin eli jos hän saa ansiosidonnaista hänen täytyy olla kirjoitta työkkärissä ja siis olla työmarkkinoiden käytössä ja mm. osallistuttava työllistymistä edistäviin palveluihin, jos työttömyys pitkittyy

        On virheellinen käsitys, että eläkeputkessa vain ollaan. Eläkeputki = lisäpäiväoikeus eli ei tipu enää peruspäivärahalle vaikka ansiosidonnaiset loppuu vaan on ansiosidonnaisella eläkkeeseen saakka. Mutta pitää olla työkkärin asiakas.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuon löysin lopulta itsekin mutta en löydä sitä milloin putkeen pääsy lopullisesti lakkaa, se kai oli tarkoitus. Eli lienee nyt joku ylimenokausi, putken poistuminen nimittäin ei toteudu koskaan jos ko. reunaehdot jatkavat voimassaoloaan aina vaan. Tulee uusia ja taas uusia 58- vuotiaita työttömiksi jääviä.
        Mutta kun tämänkin sivun jo aloituksessa mainitaan putken poistumisesta eli putkeen pääsymahdollisuuden poistumisesta, onko se tieto sitten väärä tieto ja jatkuuko kaikki entisellään hamaan tulevaisuuteen?


      • Anonyymi

        Löysin minäkin tuon lopulta. Mutta kun aloituksessa jo ensimmäisessä lauseessa kerrotaan että hallitus poisti eläkeputken niin miten tämä nyt on ymmärrettävä, mikä tieto on oikeaa ja mikä ei? Jos tuo 58v ja tietyt muut ehdot pysyvät voimassa niin eihän se putki poistu koskaan, aina tulee uusi 58v täyttäviä joista osa joutuu työttömiksikin ja putkeen on aina vain menijöitä ja homma jatkuu hamaan tulevaisuuteen.
        Siis millä tavalla hallitus on tästä päättänyt, onko joku tietty vuosiluku ja ajankohta josta eteenpäin putkeen ei enää ole mahdollista päästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löysin minäkin tuon lopulta. Mutta kun aloituksessa jo ensimmäisessä lauseessa kerrotaan että hallitus poisti eläkeputken niin miten tämä nyt on ymmärrettävä, mikä tieto on oikeaa ja mikä ei? Jos tuo 58v ja tietyt muut ehdot pysyvät voimassa niin eihän se putki poistu koskaan, aina tulee uusi 58v täyttäviä joista osa joutuu työttömiksikin ja putkeen on aina vain menijöitä ja homma jatkuu hamaan tulevaisuuteen.
        Siis millä tavalla hallitus on tästä päättänyt, onko joku tietty vuosiluku ja ajankohta josta eteenpäin putkeen ei enää ole mahdollista päästä?

        Löytyipä tuohonkin lisätietoa kun jaksoi kaivaa riittävästi. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 alusta ja ne tulevat lyhentämään 1963- 64 syntyneiden työttömyyskorvauksen lisäpäivien määrää ja 1965 syntyneillä ei enää lisäpäiviä ole! Eli 1965 ja myöhemmin syntyneillä ei ole mahdollisuutta päästä ns. eläkeputkeen.


      • Anonyymi

        No koko putki- nimitys kai on ihan vaan kansanomainen nimitys asialle mutta käytännössä ani harva on enää työttömäksi jouduttuaan/päästyään työelämään palannut että kyllä ne virallisesti lisäpäivät ovat eläkkeelle asti useimmilla kantaneet.
        Ja kyllä, henkilö on työnhakijana myös "putkessa" ollessaan samoin ehdoin kuin muutkin työttömät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No koko putki- nimitys kai on ihan vaan kansanomainen nimitys asialle mutta käytännössä ani harva on enää työttömäksi jouduttuaan/päästyään työelämään palannut että kyllä ne virallisesti lisäpäivät ovat eläkkeelle asti useimmilla kantaneet.
        Ja kyllä, henkilö on työnhakijana myös "putkessa" ollessaan samoin ehdoin kuin muutkin työttömät.

        Näinhän se taitaa olla, tosin tähän vaikuttaa varmasti se, mitä osaa eli onko osaaminen ajantasalla. Samoin tietenkin se, hakeeko töitä vai ei.

        Itse suunnittelen jo uutta ammattia kun tästä entisestä jään pois eli haen opiskelemaan ja avot uutta työtä tekemään noin 65-vuotiaana!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe