Politiikkakin hiljenee jouluun

Korona on jo kauan ollut politiikkaa näkyvämpi aihe mediassa ja varmaan se vielä kauan ykkössijansa pitää. Yhtä ja toista on toki ollut esillä myös poliittisella kentällä. Nyt kuitenkin politiikka jo hiljenee jouluun.

Merkittävimpänä poliittisella kentällä viimeaikoina on ollut Haaviston tapaus. Erityisen vaikea käsiteltävä se on ollut Keskustalle. Seurauksiltaan varmaan vakavampi vihreille. Ainakin Haavistolle niin, että puolueen seuraava presidenttiehdokas voi vaihtua Haavistosta Niinistöksi. Tapaus-Haavistoa on näköjään käsitelty myös täällä. Erityisen hyviä tietoja, taitoja ja ymmärrystä siinä ovat esittäneet aito-arska, Mielipidepankki ja Pystyyn_kuollut. Minä en pystyisi heidän tasoiseensa asian käsittelyyn, joten ei tästä enempää.

Ei minua politiikka ole juuri kiinnostanutkaan viime viikkoina niin, että se olisi houkuttanut minua täällä käymään. On ollut kiinnostavampaa, kuten jo kaksi kuukautta kestänyt sairausputki. Olen ollut laboratoriotutkimuksissa, on otettu verikokeita, keuhkoröntgen, sydänfilmi ym. Kaulan ultraäänitutkimuksessa todettiin kilpirauhasen laajentuma ja siitä otettiin neulanäyte. Mitään erityistä ei kuitenkaan ole selvinnyt, joten heti tammikuun alussa minulla on taas laboratoriotutkimukset ja sen jälkeen vielä lisää Malmin sairaalassa. Alkaa tuntua siltä, että vain yksi lopputulos tälle on mahdollinen.

Elämäni loppusuoralla luonnollisesti olen, kenties jo sen kalkkiviivoilla, kun on jo tätä ikää. Onhan tässä jo elettykin. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt ja kokenut. Olen saanut elämältäni paljon enemmän kuin mitä lähtökohtani olisivat luvanneet. Mitään merkittävää enempää en voisi enää saada, joten valmis olen jo lähtemään, mutta jos ”korkeammalla taholla” päätetään toisin, siihenkin tyydyn.

Tässähän nyt kuitenkin vielä keikun. Yksinäinen joulu minulla tulee nyt olemaan. Korona estää kaikki läheistenikin vierailut. Joulutervehdyksiä olen kyllä jo saanut puhelimitse, sähköpostitse, joulukortteinakin ja ulko-ovellanikin muutama on käynyt joulukukkien kanssa joulutervehdyksensä esittämässä. Kotiani olen laittanut joulukuntoon, kinkku on jo paistettu ja maistettu ja muita jouluruokia hankittu. Soittimeni kasetti on ladattu joululevyillä, joita olen jo kuunnellutkin. Tässä tilanteessa erityisesti minuun kolahtaa laulu, joka jo alkusanoissaan toteaa: ”On jouluyö, sen hiljaisuutta yksin kuuntelen, ja sanaton on sydämeni kieli…

Vaikka tämä sairasteluni on nyt kiinnostukseni pääkohde, jotain muutakin kiinnostavaa on silti osunut silmiini. Eilisessä Hesarissa oli koko aukeaman juttu, jossa postinumeroalueittain luetellaan alueen asukkaiden keskimääräinen tulotaso v. 2019. Suomen varakkain väki asuu Espoon Westendissä. Ei yllätä, mutta pieni yllätys oli, että Suomen seitsemänneksi varakkain väki asuu täällä Paloheinässä. Tässä linkki juttuun:

https://www.hs.fi/talous/art-2000007690251.html

Tuosta linkistä ei näy aukeavan jatkona ollut luettelo, jossa postinumeroalueiden asukkaiden keskimääräinen vuositulo on ilmoitettu euroina. Westendissä se on 48 950 euroa/asukas. Olisin luullut sitä korkeammaksi. Täällä Paloheinässäkin se on ollut 42 790 euroa/asukas. Enpä olisi uskonut tässä matalassa majassani asuvana olevani keskimääräistä paloheinäläistä suurempituloinen;))

No, otettakoon tuo loppu vain kevennyksenä ehkä liian vakavamieliselle jutulleni. Nyt ei muuta kuin vain Oikein Hyvän Joulun toivotukset kaikille tämän lukeville!

72

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      100 000 Helsingissä suorilla sosiaaituilla. Epäsuorat päälle.

      • Anonyymi

        Maaeudulla kaikki saavat avustuksia ja etuisuuksia helsinkiläisten maksamana tulontasauksen kautta suoraan ja epäsuoraan, sekä avustuksina valtion kautta helsikiläisten veroina.


      • Anonyymi

        Saman verran kuin Etelä-Pohjanmaalla? Maataloustuet ja yritystuet lasketaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella sosiaalituiksi.


    • Anonyymi

      Tietysti olet keskimääräistä suurempi tuloinen Paloheinässä. Vedät täysiä eläkkeitä Valtiolta ja Valiolta. Ei siellä lie monia samanlaisia.

    • Anonyymi

      Kovat ovat Kapin sosiaalituet. On siinä maksajilla maksamista mutta onneksemme politiikka hiipuu Jouluun ja Kapi hautaan.

    • Anonyymi

      Hyvää Joulua vaan sinne hyvätuloisten synkkään ja sateiseen joulusäähän. Ei taida valkeaa joulua tulla niille kulmille. Olisiko sittenkin parempaa elämä täällä materiaalisesti köyhemmässä, mutta sisällöltään rikkaammassa maaseutu-Suomessa. Luntakin kun on kaamosta valaisemassa ja alkuviikon sääennuste lupaa jopa 15 cm lisää. Valkea Joulu siis meillä.

      Politiikassa Haavisto on hallinnut uutisointia, ja tänään saatiin lisää. Poliitikot tosin näyttää tästä tämänpäiväisestä kotiutusoperaatiosta vetäytyvän syvän hiljaisuuden turvaan, ei ole Haavisto, ei Marin, eikä kukaan muukaan kommentoinut, virkamiehille on vastuu sysätty. Kuten tällä hallituksella tapana on, vaikeissa kysymyksissä piiloudutaan virkamiesten selä taakse. Eikä kyse ole siitä, että naiset eivät halua ottaa vastuuta, vaan ihan perus demarimeininkiä se on. Vihreät saman tyylin siis omaksuneet.

      Sen verta hallitus sai muutakin aikaan, että sen eläkeputken poistivat. Tosin sekin kuten kaikki muut, toteutus siirtyy seuraavaan vaalikauteen, kun ne siirtymäajat sopivasti valittiin. Vastuunpakoilu, niin sehän on tämän hallituksen malli, ja taas se nähtiin. Niin hoitajamitoitukset, talouden oikaisu, kuin tämä eläkeputken poistokin siirtyvät toteutettavaksi seuraavalle vaalikaudelle.

      Kun joulupöytääsi esittelit, niin sananen siitäkin. Kinkun kävin hakemassa lähistölllä luomutilaa pitävältä nuorelta yrittäjältä, samalla muutama Hereford karjan luomulihapaketti pakkaseen. Monta vuotta olen kinkun heiltä hakenut, ja hyvää on. Ja on lähiruokaa. Hirveä on savustettuna ja palapaistina, siitä mukavat lisät päytään.

      Kalat on tullut jo syksyllä itse pyydettyä, jäät kun ei nyt vielä aivan kanna ihmistä eikä edes kalamiestä. Siikaa on menossa savuun ja graaviin, muikunmätiä tuli kutuaikaan sen verta, että sitäkin omasta takaa. Osasta muikkuja tuli tehtyä säilykettä jota joulupöydässä myös. Silliä ja lohta pitänee sentään ostaa. Juureksista, oman maan kasvatusta nekin, tehtiin laatikoita pakkaseen "raakaversioina", siis paistoa vaille. Uuniin lämpö koivuhaloilla (puulämmitteinen uuni) ja ensin laatikot paistumaan, sitten kinkku jälkilämpöön uuniin. Siinä se aatonaaton ehtoo meneekin.

      No niin, siinäpä sitä, perinteistä joulua.

      • Sitä rataa täälläkin joulu tulee ja menee myös, sitten hyvinkin vikkelään, kun jo sunnuntaina tämä takana. Joulu mökillä saaristossa -Nauvossa. Parempi puolisko aikoi samoin hankitun kinkun paistaa leivinuunissa täällä ennen lähtöä mökille. Kalat hankin tuoreena mokillä, yleensä kalaa tulee aina vähintään riittävästi verkoilla ja katiskalla. Meillä nyt hiljaisempi joulu kun päätetty ettei kokoonnuta, kun lapset pääosin maailmalla, niin saa jäädä rajojen yli matkustelu nyt pois.
        Hirvi aina käy hyvin yhteen kinkun kanssa, kuin kalakin kuuluu joulupöytään. Laatikoita on yllinkyllin, ja kun oman maan tuotantoa, sen aina muistaa syödessä miten se hankittu, tietää ketjun, joka ilmeisesti jopa maailman puhtainta ja maukkainta. Se vaan on, esim porkkanalaatikot kuin punajuuretkin tosi hyvän makuisia. Samoin oma poimimat sienet kuin marjatkin. mm sienikastike käy minkä tahansa peruna pohjan kanssa.

        Jos jotkut päivittelette kinkun kanssa, jos vaikka paaistoaka mennyt yli, tullut kuivaa, se siitä petraantuu kun paripäivää jääkaapissa, ja aina voi liemiruokaan laittaa sitten lihaksi.
        Hirvenliha on joskus tätä, kun vanha sonni, se voi olla mainittua kuivahkoa ilman ylipaistoakin.
        Vaikkapa lihaperunoina liemessä liha pehmenee. Myös lihan leikkaustyylillä voi asiaa parantaa, kuin leikkaa poikkisyteen, se silloin suussa pehmenee eritavoin, ei jää se sitkeäliha siihen suuhun pyörimään. Myös lihan voi jauhaa pieneksi, kun nestettä vähän lisää, niin saa mainion esim metsä evään termospulloon, se menee hetkessä juoksevaan muotoon vatkaimella.


        Otetaan loppuun mitä Tarja sanoi: "Avasin vessan oven ja Penahan vatkas siellä täyttä päätä"


      • Anonyymi
        Jussi_maalta kirjoitti:

        Sitä rataa täälläkin joulu tulee ja menee myös, sitten hyvinkin vikkelään, kun jo sunnuntaina tämä takana. Joulu mökillä saaristossa -Nauvossa. Parempi puolisko aikoi samoin hankitun kinkun paistaa leivinuunissa täällä ennen lähtöä mökille. Kalat hankin tuoreena mokillä, yleensä kalaa tulee aina vähintään riittävästi verkoilla ja katiskalla. Meillä nyt hiljaisempi joulu kun päätetty ettei kokoonnuta, kun lapset pääosin maailmalla, niin saa jäädä rajojen yli matkustelu nyt pois.
        Hirvi aina käy hyvin yhteen kinkun kanssa, kuin kalakin kuuluu joulupöytään. Laatikoita on yllinkyllin, ja kun oman maan tuotantoa, sen aina muistaa syödessä miten se hankittu, tietää ketjun, joka ilmeisesti jopa maailman puhtainta ja maukkainta. Se vaan on, esim porkkanalaatikot kuin punajuuretkin tosi hyvän makuisia. Samoin oma poimimat sienet kuin marjatkin. mm sienikastike käy minkä tahansa peruna pohjan kanssa.

        Jos jotkut päivittelette kinkun kanssa, jos vaikka paaistoaka mennyt yli, tullut kuivaa, se siitä petraantuu kun paripäivää jääkaapissa, ja aina voi liemiruokaan laittaa sitten lihaksi.
        Hirvenliha on joskus tätä, kun vanha sonni, se voi olla mainittua kuivahkoa ilman ylipaistoakin.
        Vaikkapa lihaperunoina liemessä liha pehmenee. Myös lihan leikkaustyylillä voi asiaa parantaa, kuin leikkaa poikkisyteen, se silloin suussa pehmenee eritavoin, ei jää se sitkeäliha siihen suuhun pyörimään. Myös lihan voi jauhaa pieneksi, kun nestettä vähän lisää, niin saa mainion esim metsä evään termospulloon, se menee hetkessä juoksevaan muotoon vatkaimella.


        Otetaan loppuun mitä Tarja sanoi: "Avasin vessan oven ja Penahan vatkas siellä täyttä päätä"

        heheh hehehe hee..
        Pena taitaa olla kettiömiehiä.


      • Jussi_maalta kirjoitti:

        Sitä rataa täälläkin joulu tulee ja menee myös, sitten hyvinkin vikkelään, kun jo sunnuntaina tämä takana. Joulu mökillä saaristossa -Nauvossa. Parempi puolisko aikoi samoin hankitun kinkun paistaa leivinuunissa täällä ennen lähtöä mökille. Kalat hankin tuoreena mokillä, yleensä kalaa tulee aina vähintään riittävästi verkoilla ja katiskalla. Meillä nyt hiljaisempi joulu kun päätetty ettei kokoonnuta, kun lapset pääosin maailmalla, niin saa jäädä rajojen yli matkustelu nyt pois.
        Hirvi aina käy hyvin yhteen kinkun kanssa, kuin kalakin kuuluu joulupöytään. Laatikoita on yllinkyllin, ja kun oman maan tuotantoa, sen aina muistaa syödessä miten se hankittu, tietää ketjun, joka ilmeisesti jopa maailman puhtainta ja maukkainta. Se vaan on, esim porkkanalaatikot kuin punajuuretkin tosi hyvän makuisia. Samoin oma poimimat sienet kuin marjatkin. mm sienikastike käy minkä tahansa peruna pohjan kanssa.

        Jos jotkut päivittelette kinkun kanssa, jos vaikka paaistoaka mennyt yli, tullut kuivaa, se siitä petraantuu kun paripäivää jääkaapissa, ja aina voi liemiruokaan laittaa sitten lihaksi.
        Hirvenliha on joskus tätä, kun vanha sonni, se voi olla mainittua kuivahkoa ilman ylipaistoakin.
        Vaikkapa lihaperunoina liemessä liha pehmenee. Myös lihan leikkaustyylillä voi asiaa parantaa, kuin leikkaa poikkisyteen, se silloin suussa pehmenee eritavoin, ei jää se sitkeäliha siihen suuhun pyörimään. Myös lihan voi jauhaa pieneksi, kun nestettä vähän lisää, niin saa mainion esim metsä evään termospulloon, se menee hetkessä juoksevaan muotoon vatkaimella.


        Otetaan loppuun mitä Tarja sanoi: "Avasin vessan oven ja Penahan vatkas siellä täyttä päätä"

        https://areena.yle.fi/1-50406122

        Jos maltatte ohjelman katsoa kokonaisuudessa, niin ihmettelen jos yhä moititte kotimaista lähiruokaa. Tuos vai yksi otos, vastaavaa lähiruokaa löytyy ylimaan. Saaristo elämä on hienoa, myös talvisin. Kesällä hienoa, joka vedestä pitää ja kaikista sen muodoista.
        itse olen syntyisin Ruotsinkielinen, joka nyt jäänyt vähemmälle, kun asuinpaikani ei niin Ruotsi kielistä.

        Eipä muuta.
        Jouluja vain kaikille, jos ei kuulu ennen joulua. Mökillä en yleensä täällä "praataa"


    • Ensin toivotan Hyvää Joulua sinulle, ettei unohdu. Meitä vanhempia ihmisiä kun tuo muistamattomuus vaivaa monasti enemmän kuin nuoria. Tai ainakin syy muistamattomuudelle on toisenlainen kuin nuorilla.

      Omaan elämänfilosofiaani kuulu ajatus, että elämän jokainen päivä on suunnilleen yhtä tärkeä. Tietysti siinä voivat jotkut päivät olla ikimuistoisia ja parempia kuin toiset, mutta noin periaatteessa viimeinen ja ensimmäinen ovat yhtä lailla elämäämme. Toisaalta kun ajattelee aikaa, niin viimeiset ja varsinkin vielä edessä olevat päivät ovat tärkeämpia kuin eletyt, koska emme tiedä mitä tuleman pitää. Itse pidän elämistä edelleen yhtä mielenkiintoisena kuin tähänkin asti. Olen aina pitänyt omituisina niitä, jotka elävät mieleltään toinen jalka jo haudassa. Toinen mummoistani teki niin arviolta 25 vuotta. Mahtoi olla raskasta sellainen elämä. Hänellä oli tosin visio siitä tulevasta ja tätä paremmasta elämästä, mitä visiota minulla ei toistaiseksi ole. Ymmärrän myös ajattelutavan sitä vasten, jos elämä alkaa olla juurikin sairastelun takia liian kurjaa. Tämä mummoni eli yli 90 vuotiaaksi samoin kuin oma äitini. Äitini eli täysillä viimeiseen saakka, koska hän ilmeisesti ajatteli samalla tavoin minäkin eli jokainen päivä on elämisen kannalta periaatteessa yhtä tärkeä.

      Joulua vietämme vaimoni kanssa poikkeuksellisesti kahdestaan suositusten mukaisesti. Minua se ei haittaa tippaakaan, sillä olen tunnettu kärsivällisenä. Kyllä niitä toisenlaisiakin jouluja vielä tulee.

      Katselimme telkkarista erään saaristolaisen elämää ja jouluun valmistautumista. Tämä nainen kertoi hakeneensa läheiseltä lammastilalta lampaan viulun jouluruuaksi kinkun ja kalkkunan sijaan. Ja uunissa muhineita juureksia lampaan seuraksi. Vaihtelu virkistää. Ajattelimme, että voimme mekin poiketa totutusta eli tänä vuonna siis pöydässä on joululammasta. Hankin pari pulloa suht kallista italialaista punaviiniä kyytipojaksi, kun tuota varmaan riittää koko joulunajaksi. Kalaa on myös pöydässä eri muodoissa eli lohta graavattuna, savustettuna, siikaa, silliä, mätiä. Rosollia ja salaattia, mutta nuo perinteiset laatikot taitavat jäädä väliin.

      Lammasta olemme laittaneet aina pääsiäisenä ja yleensä lampaan potkia. Se on ihan ehdoton ykkönen liharuuista omaan makuuni. Suosittelen, mutta huolella se pitää valmistaa eikä kiirehtiä.

      Hieman olen ihmetellyt tämä Lintilän viestintää siitä, että nyt kannattaa matkustaa Lappiin. Itse ole Lappi-fani, joten ei siinä suhteessa mitään, mutta kun koronaviestintä tässä on aika ristiriitaista, kun toisaalta kehotetaan olla matkustamatta mihinkään. Ihmiset menevät sekaisin juurikin ristiriitaisesta viestinnästä eli hallituksessa kannattaisi ministerien vähän pohtia siitä, miten ja kuka tällaisia suosituksia antaa.

      Hyvää ja koronavapaata itse kullekin! Nyt on hyvä syy ajatella kanssaihmisiä, sillä olemme kaikki nyt saman lehmän kanssa ojassa tämän asian kanssa.

      • Anonyymi

        Aikalailla perinteillähän teilläkin mennään vaikka kinkku lampaaksi vaihtuu. Raamatullistahan symboliikkaa siinäkin, lammaspaimenemiahan ne enkelin ilmestyksen kokeneet, ja sen innoittamina Betlehemiin kiiruhtaneet henkilöt olivat. Taitaapa olla niinkin, että vallan pakanallista on tuo sian syönti jota meillä harrastetaan.

        Niin, Joulussa sekoittuu moni perinne tähän uskonnolliseen sanomaan, taitaapi olla niin, että alunalkaen nämä neljännesvuosittaiset juhlat, meillä Joulu, Pääsiäinen, Juhannus ja Kekri, ovat vuodenkiertoon liittyviä tapahtumia joihin on sitten liitetty nämä kristilliset merkkipäivät. Kekri nyt taitaa olla ilman kristillistä merkitystä. Se kun ajoittuu sinne Helsingin puolen vuoden armottomaan kaamokseen. Muualla maassa sentään hanki tuo valoa talveen.

        Lapin matkailussa on kahdet kasvot. On se turisteilta rahat pois eksotiikka. Ja sitten se suomalainen mökkimajoittuja, joka ei juuri porosafareille halaja. Viettää aikaa mökeissään, käy ladulla tai rinteessä. Kun paikalliset pirtukirkot ovat kiinni, niin tangon taikaankin liittyvät lähikontaktit jää kokematta. Ei siinä matkailussa suurta riskiä ole, ei ainakaan jos vertaa kotiseutumatkaan Itä-Helsinkiin, jossa tauti jyllää ja leviää. Siellä se suuri vaara lymyää.

        Lapin matkoista varoittelun sijaan pitäisiki varoitella matksutamasta itäiseen Stadiin.

        Hyvää Joulua sinnekin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikalailla perinteillähän teilläkin mennään vaikka kinkku lampaaksi vaihtuu. Raamatullistahan symboliikkaa siinäkin, lammaspaimenemiahan ne enkelin ilmestyksen kokeneet, ja sen innoittamina Betlehemiin kiiruhtaneet henkilöt olivat. Taitaapa olla niinkin, että vallan pakanallista on tuo sian syönti jota meillä harrastetaan.

        Niin, Joulussa sekoittuu moni perinne tähän uskonnolliseen sanomaan, taitaapi olla niin, että alunalkaen nämä neljännesvuosittaiset juhlat, meillä Joulu, Pääsiäinen, Juhannus ja Kekri, ovat vuodenkiertoon liittyviä tapahtumia joihin on sitten liitetty nämä kristilliset merkkipäivät. Kekri nyt taitaa olla ilman kristillistä merkitystä. Se kun ajoittuu sinne Helsingin puolen vuoden armottomaan kaamokseen. Muualla maassa sentään hanki tuo valoa talveen.

        Lapin matkailussa on kahdet kasvot. On se turisteilta rahat pois eksotiikka. Ja sitten se suomalainen mökkimajoittuja, joka ei juuri porosafareille halaja. Viettää aikaa mökeissään, käy ladulla tai rinteessä. Kun paikalliset pirtukirkot ovat kiinni, niin tangon taikaankin liittyvät lähikontaktit jää kokematta. Ei siinä matkailussa suurta riskiä ole, ei ainakaan jos vertaa kotiseutumatkaan Itä-Helsinkiin, jossa tauti jyllää ja leviää. Siellä se suuri vaara lymyää.

        Lapin matkoista varoittelun sijaan pitäisiki varoitella matksutamasta itäiseen Stadiin.

        Hyvää Joulua sinnekin

        Samaa mieltä, on hyväkin, että Lapin matkailussa palataan perinteiseen hikihiihtoon ja lasketteluun. Pitäkööt siellä Alpeilla ne mestat, joissa tärkeintä on näyttävä pukeutuminen, muodikkaat aurinkolasit ja sikailu after-ski paikoissa.


      • Avaukseni jättäessäni ajattelin käydä täällä vasta joskus myöhemmin ja siksi jo toivottelin Hyvät Joulut. Kun nyt kuitenkin tulin ja näin viestisi, haluan kiittää Sinua siitä! Kiitokset tietysti joulutoivotuksistasi mutta jopa suurempi kiitos tuossa muusta sanomastasi!

        Todella hieno tarina tuo mummoistasi kertomasi! Olenhan ollut huolissani tästä terveydentilastani, josta kertoilin, mutta en sentään koe olevani kuin se mummosi, joka eli 25 vuotta ”toinen jalka haudassa”. Hyvinkin eläväksi olen itseni kokenut aina 85-vuotiaaksi saakka, mutta nämä viimeiset pari kuukautta ovat saaneet minut ajattelemaan, että elinaika kohdallani saattaa olla jo varsin vähäinen, olenhan jo kai lähes 10 vuotta vanhempi suomalaisten miesten eliniän keskiarvoa. Tuo toisen mummosi antama esimerkki saa minut unohtamaan tuon tosiasian ja rohkaisee minua elämään niin täysillä kuin mahdollista kaiken sen ajan, mitä minulle vielä mahdollisesti annetaan!

        Joulun vietosta: Suositusten mukaan sitä vietämme niin Sinä kuin minäkin, mutta Sinulla on kumppani, minä joudun viettämään jouluani yksin. Joulupöytäni tulee olemaan vaatimattomampi kuin Sinulla, mutta ei siitä mitään tarvittavaa puutu. Ei ole pulaa ainakaan kinkusta, ei lipeäkalasta, ei laatikoista ei viineistä, ei muustakaan, mutta pöytäseura nyt puuttuu….yhyy yhyy… Minua nuorempana Sinä voit aiheellisesti ajatella, että toisenlaisiakin jouluja vielä tulee. Omalta kohdaltani en ole siitä varma - kun on jo tätä ikää, mutta toivottavasti ainakin tämä joulu menee vielä ihan hyvin näissä rajoitetuissakin puitteissa.

        xxxx

        Onhan tälle avaukselleni tullut muutama muukin viesti, ihan asiallisiakin, mutta en viitsi nyt niitä kommentoida. sorry! Tuskinpa olisi ollut kommentointiani ansaitsevaa niissä viidessäkään viestissä, jotka tälle avaukselleni tulleissa näkyvät joutuneen poistetuiksi;))

        Jos vielä näissä voimissani olen runsaan viikon kuluttua, saatan tulla vielä käymään Uuden Vuoden toivotukset esittämässä, mutta nyt vain toivotan kaikille hyvää loppuvuotta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aikalailla perinteillähän teilläkin mennään vaikka kinkku lampaaksi vaihtuu. Raamatullistahan symboliikkaa siinäkin, lammaspaimenemiahan ne enkelin ilmestyksen kokeneet, ja sen innoittamina Betlehemiin kiiruhtaneet henkilöt olivat. Taitaapa olla niinkin, että vallan pakanallista on tuo sian syönti jota meillä harrastetaan.

        Niin, Joulussa sekoittuu moni perinne tähän uskonnolliseen sanomaan, taitaapi olla niin, että alunalkaen nämä neljännesvuosittaiset juhlat, meillä Joulu, Pääsiäinen, Juhannus ja Kekri, ovat vuodenkiertoon liittyviä tapahtumia joihin on sitten liitetty nämä kristilliset merkkipäivät. Kekri nyt taitaa olla ilman kristillistä merkitystä. Se kun ajoittuu sinne Helsingin puolen vuoden armottomaan kaamokseen. Muualla maassa sentään hanki tuo valoa talveen.

        Lapin matkailussa on kahdet kasvot. On se turisteilta rahat pois eksotiikka. Ja sitten se suomalainen mökkimajoittuja, joka ei juuri porosafareille halaja. Viettää aikaa mökeissään, käy ladulla tai rinteessä. Kun paikalliset pirtukirkot ovat kiinni, niin tangon taikaankin liittyvät lähikontaktit jää kokematta. Ei siinä matkailussa suurta riskiä ole, ei ainakaan jos vertaa kotiseutumatkaan Itä-Helsinkiin, jossa tauti jyllää ja leviää. Siellä se suuri vaara lymyää.

        Lapin matkoista varoittelun sijaan pitäisiki varoitella matksutamasta itäiseen Stadiin.

        Hyvää Joulua sinnekin

        Pääsiäisen aikoihin en tiedä vietetyn mitään kansanjuhlaa ennen kristinuskon tuloa maahamme. Sen sijaan osapuilleen kekrin ajankohtaan kirkko sijoitti pyhäinmiestenpäivän eli pyhäinpäivän, kuten sitä nykyään kutsutaan. Käytännössä pyhäinmiestenpäivä ei korvannut kekriä, mutta vähensi sen maallista painoarvoa ja ehkä hillitsi juhlintaa, kun ihmisen kuolevaisuudesta muistutettiin. Siksi en usko, että kepunkaan kekrijuhlissa suuremmin viinaa juodaan.


      • Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Pääsiäisen aikoihin en tiedä vietetyn mitään kansanjuhlaa ennen kristinuskon tuloa maahamme. Sen sijaan osapuilleen kekrin ajankohtaan kirkko sijoitti pyhäinmiestenpäivän eli pyhäinpäivän, kuten sitä nykyään kutsutaan. Käytännössä pyhäinmiestenpäivä ei korvannut kekriä, mutta vähensi sen maallista painoarvoa ja ehkä hillitsi juhlintaa, kun ihmisen kuolevaisuudesta muistutettiin. Siksi en usko, että kepunkaan kekrijuhlissa suuremmin viinaa juodaan.

        Pääsiäinenkin on ollut pakanallinen juhla. Munat siitä vieläkin perinteessä, samoin virpojat ja noidat.

        Ylipäätään vuodenkiertoon nuo nykyisin kristillisinä vietettävät juhlat liittyy, vuoden pimeimpään ja valoisimpaan ajankohtaan, tai sitten kevät/syyspäivän tasaukseen. Kekri oli vielä 1800 luvulla tärkeä, niihin aikoihin rengit ja piiat pestattiin taloihin seuraavaksi vuodeksi. Samalla juhlittiin kuluneen vuoden talteen kerättyä satoa, joten isäntä saattoi tarjota vähän komeamman kattauksen pöydässään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsiäinenkin on ollut pakanallinen juhla. Munat siitä vieläkin perinteessä, samoin virpojat ja noidat.

        Ylipäätään vuodenkiertoon nuo nykyisin kristillisinä vietettävät juhlat liittyy, vuoden pimeimpään ja valoisimpaan ajankohtaan, tai sitten kevät/syyspäivän tasaukseen. Kekri oli vielä 1800 luvulla tärkeä, niihin aikoihin rengit ja piiat pestattiin taloihin seuraavaksi vuodeksi. Samalla juhlittiin kuluneen vuoden talteen kerättyä satoa, joten isäntä saattoi tarjota vähän komeamman kattauksen pöydässään.

        Miten liittyy Keskustan politiikkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten liittyy Keskustan politiikkaan?

        Kekri on ollut maasedun tärkeimpiä tapahtumia. Maaseutu = Kepu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aikalailla perinteillähän teilläkin mennään vaikka kinkku lampaaksi vaihtuu. Raamatullistahan symboliikkaa siinäkin, lammaspaimenemiahan ne enkelin ilmestyksen kokeneet, ja sen innoittamina Betlehemiin kiiruhtaneet henkilöt olivat. Taitaapa olla niinkin, että vallan pakanallista on tuo sian syönti jota meillä harrastetaan.

        Niin, Joulussa sekoittuu moni perinne tähän uskonnolliseen sanomaan, taitaapi olla niin, että alunalkaen nämä neljännesvuosittaiset juhlat, meillä Joulu, Pääsiäinen, Juhannus ja Kekri, ovat vuodenkiertoon liittyviä tapahtumia joihin on sitten liitetty nämä kristilliset merkkipäivät. Kekri nyt taitaa olla ilman kristillistä merkitystä. Se kun ajoittuu sinne Helsingin puolen vuoden armottomaan kaamokseen. Muualla maassa sentään hanki tuo valoa talveen.

        Lapin matkailussa on kahdet kasvot. On se turisteilta rahat pois eksotiikka. Ja sitten se suomalainen mökkimajoittuja, joka ei juuri porosafareille halaja. Viettää aikaa mökeissään, käy ladulla tai rinteessä. Kun paikalliset pirtukirkot ovat kiinni, niin tangon taikaankin liittyvät lähikontaktit jää kokematta. Ei siinä matkailussa suurta riskiä ole, ei ainakaan jos vertaa kotiseutumatkaan Itä-Helsinkiin, jossa tauti jyllää ja leviää. Siellä se suuri vaara lymyää.

        Lapin matkoista varoittelun sijaan pitäisiki varoitella matksutamasta itäiseen Stadiin.

        Hyvää Joulua sinnekin

        Varmaan se itäiseen Helsinkiin matkustaminen on vaarallista, vaikka itse kyllä suht usein suuntaan sinnepäin, kun toinen lapsistani asuu siellä suunnalla. Mutta en nyt ajatellutkaan matkustamista matkustajan terveyden kannalta Lapin suhteen, vaan lappilaisten kannalta. Tautihan voi matkaajan mukana levitä täältä sinne. Pakko on käydä ainakin kaupassa ja joillakin matkaajilla on vimma viettää niitä afterski-tapahtumia, joissa kovinkin läheiset kontaktit voivat olla mahdollisia, jopa todennäköisiä.


      • Anonyymi
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Varmaan se itäiseen Helsinkiin matkustaminen on vaarallista, vaikka itse kyllä suht usein suuntaan sinnepäin, kun toinen lapsistani asuu siellä suunnalla. Mutta en nyt ajatellutkaan matkustamista matkustajan terveyden kannalta Lapin suhteen, vaan lappilaisten kannalta. Tautihan voi matkaajan mukana levitä täältä sinne. Pakko on käydä ainakin kaupassa ja joillakin matkaajilla on vimma viettää niitä afterski-tapahtumia, joissa kovinkin läheiset kontaktit voivat olla mahdollisia, jopa todennäköisiä.

        After-skissä etelän turistit riehuu keskenään, henkilökunnassakin osa muualta tullutta kausityövoimaa, tietysti tänä talvena vähemmän kuin aiemmin. Ilmeisesti kuintenkin nyt joulun-uudenvuoden aikaan tilapäistyövoimaakin on taas hankittu.

        Itä-Helsinki on Suomen koronatihentymä, tiedämme kyllä miksi. 40% Helsingin tartunnoista on joukolla joka siellä asustelee, eikä osaa edelleenkään noudattaa suosituksia. Sitä on syytä karttaa, ei Lappia.

        Lapissa on tehty sielläkin hölmöilyjä. Kun ravintoloiden kapasiteetti ohjeistettiin puolittamaan, niin tämä Levin Ihku laittoin kaksikerroksisen ravintolansa toisen kerroksen kiinni, ja pakkasi siihen auki olleen kerrokseen sitten sen sallitun aisakasmäärän, eli se kerros tuli tupaten täyteen. Koronahan siitä levisi, silloinkin lähiinnä muualta tulleiden keskuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kekri on ollut maasedun tärkeimpiä tapahtumia. Maaseutu = Kepu

        Kepu rynnii nyt vauhdilla kaupunkeihin, koska vihervasemmiston ja kokoomuksen politiikka on havaittu epäonnistuneeksi!

        Hyvää Joulua! t. entinen demari


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kepu rynnii nyt vauhdilla kaupunkeihin, koska vihervasemmiston ja kokoomuksen politiikka on havaittu epäonnistuneeksi!

        Hyvää Joulua! t. entinen demari

        Kova on tosiaan Kepun ryntäys (vain ryntäily), kun katsoo noita kannatuslukuja.

        Hyvää Joulua! t. never kepu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kepu rynnii nyt vauhdilla kaupunkeihin, koska vihervasemmiston ja kokoomuksen politiikka on havaittu epäonnistuneeksi!

        Hyvää Joulua! t. entinen demari

        "Kepu rynnii nyt vauhdilla kaupunkeihin"

        Vain pankkomajurin märissä unissa kun hän kuvittelee kepuloivansa eli häärii lehmän kimpussa...


    • Anonyymi

      Ainakin Kärnä hiljeni kuultuaan miten poliisi tutkii kunnianloukkauksesta.

      • Anonyymi

        Joo mutta se perustuslakioikeusoppinut jolla ei ole professorina mitään tekemistä kuka tuollaista opiskelisi, ei työpaikkoja

        eikä tuollaista voi tutkia eikä pääse ulkomaille kun
        perustuslait eivät ole kansainvälisiä

        Niin sille ukkelille tulee hiljainen loppuelämä kun kukaan ei riitelijää kutsu mihinkään


    • Anonyymi

      Keskustalle tulee 2021- 2023 tuskien tie vihreiden apuna ja lopussa loppu
      Vaarallinen ennakkotapaus. Jihadismirikosten tutkija Juha Saarinen 20.12."Muodostuuko tästä ennakkotapaus sille, että Suomi on valmis jatkossakin kotiuttamaan ääriliikehdintään konfliktialueella osallistuneita naisia? Toivottavasti tästä ei muodostu ennakkotapausta sille, että kotiutettujen rikosoikeudellinen vastuu ei toteudu."

    • Anonyymi

      Hei ukonkuvatukset!

      Käykääpä vielä lahjoittamassa Hyvä Joulumieli- tai Joulupata keräyksiin huomattava summa. Mikään Kapin joskus mainostama 20 ekeä ei riitä mihinkään. Vähintään satku per ukko.

    • Anonyymi

      Joulunvieton voisi lopettaa kokonaan. Jeesus on fiktio.

      • Anonyymi

        Pakanakansa se niitä juhlia kaipaa, ei uskovaisen tarvitse "levitotoijja" missään after skii paikoissa.


    • Anonyymi

      Kepu ja valtionyhtiö pissaa tukijussi-tuottajaa silmään.


      Miljoonan euron ohrakuorma

      https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/puheenaiheet/mielipide/artikkeli-1.1259157


      Myin valtionyhtiölle 53 tonnin rekkakuorman ohraa. Tavara oli hyvälaatuista ja tällä kertaa sain tilitystä 7 100 euroa.

      Monivuotisesta verokirjan­pidosta ja kirjanpitotilojen tiedoista nähdään, että 20 prosenttia viljatilan tulosta jää kulujen jälkeen verotettavaa tuloa. Tämä tarkoittaa, että 30 prosentin tuloveron jälkeen ohrakuormasta jää käteen 1 100 euroa, joka tekee sydäntä riipaisevat 21 euroa per tonni. Pahalta tuntuu.

      Tonnista ohraa saadaan noin 300 litraa 100-prosenttista alkoholia, josta sopivasti lantraamalla saadaan 1 579 kossupulloa. Koko kuormasta tämä tekee 83 687 pulloa ja 15 euron kappalehinnalla 125 5305 euroa. Lisäksi tulevat vielä rehuksi myytävä mäski ja hiilidioksidikaasu eri tarkoituksiin.

      Valtio saa viinan myynnistä suoraa verotuloa 85 prosenttia eli hieman yli miljoona euroa yhdestä ohrakuormasta. Se vastaa keskikokoisen 60 hehtaarin viljatilan 40 vuoden maataloustukea tai 100 vuoden tuloa, siis yhdestä ohra­kuormasta.

      Jos joku vielä tulee minulle puhumaan liiallisista maa­taloustuista, tiedän, mitä vastaan.

      Pasi Vuorio
      Orimattila

      ---

      Viljasta tehty etanoli autoilua varten on vihreää hulluutta. Sen tuottaminen kuluttaa yhtä paljon energiaa kuin siitä saadaan: EROEI

      Wikistäkin löytyi kun tiesi taikasanan EROEI

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/EROEI

      Artikkeli olikin vuodelta 2014 mutta varmasti validi:

      https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421513003856

      • Maataloustukia maksetaan liikaa. Mitä siis vastaat?

        Jos katsotaan asiaa valtion kannalta, niin se saa suurimman osan siitä kossupullon tulosta veroina. Jos hengittämämme ilma olisi veronalaista, niin tämä suurin osa on verrattavissa siihen. Kun puhutaan valtiosta, valtio maksaa myös sen viinan kulutuksen vahingoista suuren osan. Eli alkoholikuolemat, jotka ovat ns. ennenaikaisia kuolemia, sairaskulut, poissaolokulut, työkyvyttömyyskulut, onnettomuuksien ennaltaehkäisy ja valvonta kuten poliisikulut jne.

        Kauppa on ostajan ja myyjän välinen sopimus. Se koskee kaikkea kauppaa. Ei siis ole pakko myydä tappiolla tai huonolla hinnalla. Ymmärrän, että käytännössä se voi olla markkinatilanteen vuoksi pakko. Ja siihen pakkoon vaikuttaa maataloustukien määrä, joka johtaa ylitarjontaan ja ylitarjonta hinnan alentumiseen.


      • Anonyymi
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Maataloustukia maksetaan liikaa. Mitä siis vastaat?

        Jos katsotaan asiaa valtion kannalta, niin se saa suurimman osan siitä kossupullon tulosta veroina. Jos hengittämämme ilma olisi veronalaista, niin tämä suurin osa on verrattavissa siihen. Kun puhutaan valtiosta, valtio maksaa myös sen viinan kulutuksen vahingoista suuren osan. Eli alkoholikuolemat, jotka ovat ns. ennenaikaisia kuolemia, sairaskulut, poissaolokulut, työkyvyttömyyskulut, onnettomuuksien ennaltaehkäisy ja valvonta kuten poliisikulut jne.

        Kauppa on ostajan ja myyjän välinen sopimus. Se koskee kaikkea kauppaa. Ei siis ole pakko myydä tappiolla tai huonolla hinnalla. Ymmärrän, että käytännössä se voi olla markkinatilanteen vuoksi pakko. Ja siihen pakkoon vaikuttaa maataloustukien määrä, joka johtaa ylitarjontaan ja ylitarjonta hinnan alentumiseen.

        "Maataloustukia maksetaan liikaa. Mitä siis vastaat?"

        Tuet pois ja tuki-jussit valtion eläteiksi 1000€ kuussa takuueläkkeelle kuten muutkin maatiaiset.

        Tukirahoilla ostetaan ruoka maailmalta ja loput rahat juhlitaan koko kansan voimin. Eläköön viimeisen päivän meininki.


      • Anonyymi

        Tällä saitilla on vain yksi aktiivinen tukivanhus mm Mielipankkina.


      • Anonyymi
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Maataloustukia maksetaan liikaa. Mitä siis vastaat?

        Jos katsotaan asiaa valtion kannalta, niin se saa suurimman osan siitä kossupullon tulosta veroina. Jos hengittämämme ilma olisi veronalaista, niin tämä suurin osa on verrattavissa siihen. Kun puhutaan valtiosta, valtio maksaa myös sen viinan kulutuksen vahingoista suuren osan. Eli alkoholikuolemat, jotka ovat ns. ennenaikaisia kuolemia, sairaskulut, poissaolokulut, työkyvyttömyyskulut, onnettomuuksien ennaltaehkäisy ja valvonta kuten poliisikulut jne.

        Kauppa on ostajan ja myyjän välinen sopimus. Se koskee kaikkea kauppaa. Ei siis ole pakko myydä tappiolla tai huonolla hinnalla. Ymmärrän, että käytännössä se voi olla markkinatilanteen vuoksi pakko. Ja siihen pakkoon vaikuttaa maataloustukien määrä, joka johtaa ylitarjontaan ja ylitarjonta hinnan alentumiseen.

        Tuskin olet maata koskaan viljellyt MPP ?
        Siksi olet niin viisaana kun et tunne alaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin olet maata koskaan viljellyt MPP ?
        Siksi olet niin viisaana kun et tunne alaa.

        Mielipidepankki kuuluu niihin, jotka asiaa ollenkaan tuntematta laukovat ehdottomia totuuksia. Ja nimenomaan asioista, joista tietää saman kuin joulukinkku tuulimyllyistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipidepankki kuuluu niihin, jotka asiaa ollenkaan tuntematta laukovat ehdottomia totuuksia. Ja nimenomaan asioista, joista tietää saman kuin joulukinkku tuulimyllyistä.

        Kapihan täällä "yksinoikeudella" asiantuntijana" häärii.


    • Anonyymi

      Joko Kapi on lopulleen hiljentynyt?

      • Anonyymi

        Kohta reppanan maallinen ahdidtus on finaalissa. Kaikkien parhaaksi, ei vähiten hänen omakseen.


    • Anonyymi
      • Ykkössijoillahan aina olen ollut niissä kirjoittamisissani, joita on arvosteltu arvosanoin tai palkinnoin, Mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi täällä esitettävää kilpakirjoittamisena. Jos nyt kuitenkin vaadit minut sijoittamaan itseni tuossa mielessä, en kai voisi neljättä sijaa korkeammalle asettua, kun totean avauksessani näin:

        ”Tapaus-Haavistoa on näköjään käsitelty myös täällä. Erityisen hyviä tietoja, taitoja ja ymmärrystä siinä ovat esittäneet aito-arska, Mielipidepankki ja Pystyyn_kuollut. Minä en pystyisi heidän tasoiseensa asian käsittelyyn”.

        Ei noista edellä mainitsemistani kukaan sen paremmin kuin minäkään sijoittuisi tuollaisessa rankingissa kovin korkealle, jos kriteerinä olisi ahkeruus. Aivan ylivoimaisen voiton siinä saisi tuo, joka näkyy joulunsakin täällä viettäneen ja joka kertomansa mukaan ehtii surffailla myös persujen ja demarien saiteilla minua sieltä turhaan metsästäessään, kun koskaan en niillä käy. Edellä varmaan ihan oikein hänen on todettu olevan kirkkaasti ykkösenä eräässä toisessakin mielessä;))

        Ps. Avaaja ei ole turhan vaatimaton asettaessaan itsensä ykköseksi;)) Kai vitsailua, kuten myös tuossa kakkoseksi asettamassaan.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Ykkössijoillahan aina olen ollut niissä kirjoittamisissani, joita on arvosteltu arvosanoin tai palkinnoin, Mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi täällä esitettävää kilpakirjoittamisena. Jos nyt kuitenkin vaadit minut sijoittamaan itseni tuossa mielessä, en kai voisi neljättä sijaa korkeammalle asettua, kun totean avauksessani näin:

        ”Tapaus-Haavistoa on näköjään käsitelty myös täällä. Erityisen hyviä tietoja, taitoja ja ymmärrystä siinä ovat esittäneet aito-arska, Mielipidepankki ja Pystyyn_kuollut. Minä en pystyisi heidän tasoiseensa asian käsittelyyn”.

        Ei noista edellä mainitsemistani kukaan sen paremmin kuin minäkään sijoittuisi tuollaisessa rankingissa kovin korkealle, jos kriteerinä olisi ahkeruus. Aivan ylivoimaisen voiton siinä saisi tuo, joka näkyy joulunsakin täällä viettäneen ja joka kertomansa mukaan ehtii surffailla myös persujen ja demarien saiteilla minua sieltä turhaan metsästäessään, kun koskaan en niillä käy. Edellä varmaan ihan oikein hänen on todettu olevan kirkkaasti ykkösenä eräässä toisessakin mielessä;))

        Ps. Avaaja ei ole turhan vaatimaton asettaessaan itsensä ykköseksi;)) Kai vitsailua, kuten myös tuossa kakkoseksi asettamassaan.

        Kyllähän minä Kapi käyn täällä usein, mutta emn koko aikaa kyttää kuin sinä.
        Lapsellista lässytystä sinulta koko ajan ja typerää kaunaa.
        Ota mallia minusta millainen on avoin ja asiallinen ihminen.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Ykkössijoillahan aina olen ollut niissä kirjoittamisissani, joita on arvosteltu arvosanoin tai palkinnoin, Mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi täällä esitettävää kilpakirjoittamisena. Jos nyt kuitenkin vaadit minut sijoittamaan itseni tuossa mielessä, en kai voisi neljättä sijaa korkeammalle asettua, kun totean avauksessani näin:

        ”Tapaus-Haavistoa on näköjään käsitelty myös täällä. Erityisen hyviä tietoja, taitoja ja ymmärrystä siinä ovat esittäneet aito-arska, Mielipidepankki ja Pystyyn_kuollut. Minä en pystyisi heidän tasoiseensa asian käsittelyyn”.

        Ei noista edellä mainitsemistani kukaan sen paremmin kuin minäkään sijoittuisi tuollaisessa rankingissa kovin korkealle, jos kriteerinä olisi ahkeruus. Aivan ylivoimaisen voiton siinä saisi tuo, joka näkyy joulunsakin täällä viettäneen ja joka kertomansa mukaan ehtii surffailla myös persujen ja demarien saiteilla minua sieltä turhaan metsästäessään, kun koskaan en niillä käy. Edellä varmaan ihan oikein hänen on todettu olevan kirkkaasti ykkösenä eräässä toisessakin mielessä;))

        Ps. Avaaja ei ole turhan vaatimaton asettaessaan itsensä ykköseksi;)) Kai vitsailua, kuten myös tuossa kakkoseksi asettamassaan.

        Vai ykkössijoilla...hehheh... no jos vertailuryhmä on aliupseerit niin saattaahan se noinniin olla. Vaan ei enää jos pitää vähänkään vaativammassa seurassa kirjoituksia vertailla

        Kirjoittajana itsesi esiintunkija, siinä sanomasi koko 25 vuoden ajan, jota olet palstaa päivystänyt.


      • kapi_ kirjoitti:

        Ykkössijoillahan aina olen ollut niissä kirjoittamisissani, joita on arvosteltu arvosanoin tai palkinnoin, Mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi täällä esitettävää kilpakirjoittamisena. Jos nyt kuitenkin vaadit minut sijoittamaan itseni tuossa mielessä, en kai voisi neljättä sijaa korkeammalle asettua, kun totean avauksessani näin:

        ”Tapaus-Haavistoa on näköjään käsitelty myös täällä. Erityisen hyviä tietoja, taitoja ja ymmärrystä siinä ovat esittäneet aito-arska, Mielipidepankki ja Pystyyn_kuollut. Minä en pystyisi heidän tasoiseensa asian käsittelyyn”.

        Ei noista edellä mainitsemistani kukaan sen paremmin kuin minäkään sijoittuisi tuollaisessa rankingissa kovin korkealle, jos kriteerinä olisi ahkeruus. Aivan ylivoimaisen voiton siinä saisi tuo, joka näkyy joulunsakin täällä viettäneen ja joka kertomansa mukaan ehtii surffailla myös persujen ja demarien saiteilla minua sieltä turhaan metsästäessään, kun koskaan en niillä käy. Edellä varmaan ihan oikein hänen on todettu olevan kirkkaasti ykkösenä eräässä toisessakin mielessä;))

        Ps. Avaaja ei ole turhan vaatimaton asettaessaan itsensä ykköseksi;)) Kai vitsailua, kuten myös tuossa kakkoseksi asettamassaan.

        Hyvää joulua Kapi. Kyllä olin ihan tosissani rankingin kahden parhaan suhteen.


    • Anonyymi

      MkvaOssin sijoitus listalla on 17520. Mutta poistetuissa kirkkaasti ykkösenä. Tiedoksi vaan.

      • Anonyymi

        Arvaas Kapi onko mitään merkitystä noilla älyttömyyksilläsi? Ei ole kuten ei lestanhuudoillasikaan yms.
        Ei taida oikein hyvin Paloheinässä pyyhkiä, mutta ansion mukaan kullekin. HO HOO, HO HOO!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvaas Kapi onko mitään merkitystä noilla älyttömyyksilläsi? Ei ole kuten ei lestanhuudoillasikaan yms.
        Ei taida oikein hyvin Paloheinässä pyyhkiä, mutta ansion mukaan kullekin. HO HOO, HO HOO!

        Kaunis on kuolla, kun joukkosi eessä urhona kaadut, on sotilaan tie.
        Vaikkakin joukkona on ainoastaan kepusaitin väki. Sitä taas ei tule sotkea lainkaan kunnon väkeen, joka on aivan eri sakki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaunis on kuolla, kun joukkosi eessä urhona kaadut, on sotilaan tie.
        Vaikkakin joukkona on ainoastaan kepusaitin väki. Sitä taas ei tule sotkea lainkaan kunnon väkeen, joka on aivan eri sakki.

        Sin' et Kapi ole kunnon väkeä lähelläkään. Minä taas olen.

        SOTILAS


    • Aikomukseni ei ollut täällä vielä käydä, kun sanon tämän avaukseni viimeisessä ja ainoassa viestissäni: ”Jos vielä näissä voimissani olen runsaan viikon kuluttua, saatan tulla vielä käymään Uuden Vuoden toivotukset esittämässä”, Tässä joulun jo ollessa väistymässä palstan kuitenkin avasin ja kun näin jonkun eilen nostaneen sen ylös hauskalla viestillä, siihen juuri vastasin. Ja intoudunpa nyt laittamaan lisääkin:

      Yksinäinen joulu minulla on nyt ollut. Ei kuitenkaan niin tyhjä, että minun olisi tarvinnut sitä muutamien tavoin tällä palstalla viettää. Kotini on joulukunnossa, joulukoristeineen ja -valoineen sisällä ja ulkona. Monia joulutervehdyksiä olen saanut kortteina, puhelimitse ja sähköpostitse ja muutamia läheisiäni on käynyt ulko-ovellani joulutervehdyksensä joulukukan, suklaarasian tai viinipullon muodossa jättämässä. Hyviä jouluruokia ja vähän -juomiakin olen nauttinut. Tv on tarjonnut poikkeuksellisen hyvää jouluohjelmaa, ja jos sellaista ei ole tullut, silloin aina on soinut joulumusiikki soittimeni kasetilta. Eli joulu on mennyt ihan hyvin myös näinkin.

      Jos aihetta muuhun ei tule käyn täällä seuraavaksi vasta tammikuun puolivälissä jolloin minulla saattaa olla kerrottavaa terveystilanteestani, kun sitä ennen on taas kaksikin erilaista tutkimusta.

      Uudenvuodenpäivä on jo ensi perjantaina. Siksipä jo nyt toivottelen kaikille Oikein Hyvää vuotta 2021! Tapanani on ollut laittaa aina tällaisten toivotusten jatkoksi sopiva laulu. Meillä Suomessa ei taida olla varsinaisia Uuden Vuoden lauluja, joten laitanpa tähän laulun Auld Lang Syne, jota käytetään yleisesti uudenvuodenlauluna Britteinsaarilla, sen eri kielilläkin laulettuna.

      https://www.youtube.com/watch?v=gFcSfqYqHs4

      • Anonyymi

        Olet sulkeutunut sosiliti.
        Et ala keskusteleen lainkaan parempiesi kanssa esim. majurin, joka selvästi joskus yritellyt vedätellä mukaan keskusteluun. MPP ja arska samaa tyyliä, menette omaa sosialisti viitoittamaa tietä toisianne kehuen, josta puuttuu avoimuus. Teillä olisi majurilta paljon oppimista.

        Majuri - ylivertainen, laaja osaaminen, mukava ulosanti, ei jää jankkaamaan ja osaa keskustella myös eri mieltä kanssaan olevien kanssa.
        Kapi - koukeroinen jaaritteleva tyyli jossa asian korvaa itsensä esiin tuominen. Ei asiaosaamista.
        MPP - Heikko asiaosaaminen, jäänyt mielipiteineen 70-luvun vasemmistoaallon idealistisiin aatoksiin, ei osaa päivittää kirjoituksiaan 2020-luvun maailmaan.
        Arska samaa kaliberia, pelkää asiakeskustelua, kun ei osaa sitä, siksi poisti aina kun parempaa oli, joka aatettaan vastaan, vaikka sääntöjen puitteissa oli kirjoituksia.
        Nämä jotkut ilkkui ja herjasi kun puuttui kiraimia, tai tavuviivoja joiltain, siihen meni energiansa.
        Myös yllätyksesekseni huomasin että myös Pystyyn_kuollut väliin harjoitti samaa herjaa, kun ei pärjännyt asioissa. Hän varmaankin yritti edellä mainnittuja näin nuolla.


      • Anonyymi

        Yritätkö Kapi hankkia harhauttaa kun ilmoitat milloin täällä olet ja milloin et.
        Täytyy oll aika pönttö jos saittia vähänkin tuntee ja ei ymmärrä metkujasi.

        Oikdea SOTILAS


    • Kun kuitenkin palstan vielä avasin ja näin tuon OikSosDemin kai piloittaan tekemänsä kyselyn palstan parhaista kirjoittajista ihmeekseni saaneen niin suurta huomiota, heitinpä sinne itsekin tuon saman, jonka esitin tänään tällä avauksellani ylempänä.

      Kun tuossa tälle avaukselle laittamassani viimeisessä viestissäni kerron joulustani, minulta unohtui siinä varmaan tärkein joulutapahtuma. Nimittäin käyntini tulevan kotini luona. Jouluaaton aattona vein Maunulan uurnalehdon porttikaupasta ostamani hienon, kävyillä varustetun havuseppeleen rakkaan vaimoni haudalle, seppeleen keskelle kolme vuorokautta kestävän kynttilän ja pienemmän kynttilän varrelliseen lyhtyyn.

      Tiesin, että poikapuoleni on jouluaattona käynyt äitinsä haudalla perheineen, mutta vielä äsken kävin siellä itsekin. Aatonaattona laittamani iso kynttilä oli palanut jo loppuun joten sytytin nyt sen paikalle toisen samanlaisen ja laitoin uuden kynttilän myös lyhtyyn. Melko kauan viivähdin haudalla vakuutellen vaimolleni, että kyllä minä pien tulen Hänen seurakseen.

      Nyt ei aihetta enempään ainakaan ennen tammikuun puoliväliä.

      • Anonyymi

        Onko sinulla todellakin noin yksinäistä, että täällä heilut saittia pilaamassa ja muita solvaamassa.
        Itse olet kuitenkin tuohon tilaan itsesi junaillut. Ei ole häävi tila. Surkuhupaisa kun yrität isotella.


      • Anonyymi

        Siellä OikeistoSosDemin avauksella sinun ranking sijoituksen heikkoutta on perusteltu sillä, että aina kirjoituksissasi tuot vain itseäsi esiin. Asiaa ei ole.

        Niin tässäkin.

        Jouluun tietysti kuuluu kynttilöiden vieminen haudoille, ei siinä sinänsä mitään.


    • Anonyymi

      "Täällä Paloheinässäkin se (verotettava vuositulo) on ollut 42 790 euroa/asukas. Enpä olisi uskonut tässä matalassa majassani asuvana olevani keskimääräistä paloheinäläistä suurempituloinen;))"

      Muistaakseni olet vihjannut n. 4000 ekun kuukausituloosi. Pientä tuo kun palstan majuri on kertonut saavan 6000 ekun eläkettäkin.

    • Sunnuntaipäivän joutilaisuudessani vielä avasin palstan ja kun tuolla OikSosDemin avauksella näin Mielipidepankin hyvän vastineen, siihen vielä vastasin tällä pitkällä vuodatuksellani:

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16705207/kirjoittajaranking-2020#comment-105764760

      Nyt riittää minulle pitemmäksi aikaa, ellei jo ihan lopullisestikin, jollainen mahdollisuus oli jo mielessäni tuota viestiä kirjoitellessani.

      • Anonyymi

        Ymmärrätkös Jorma että olet elänyt valhemaailmassa. Olet mm väittänyt olleesi sotilas vaikka et omaa ensimmäistäkään hyvän sotilaan ominaisuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätkös Jorma että olet elänyt valhemaailmassa. Olet mm väittänyt olleesi sotilas vaikka et omaa ensimmäistäkään hyvän sotilaan ominaisuutta.

        Kenenkään täällä ei kannattaisi kertoa vanhoista tai nykyisistäkään ammateistakaan, koska heti alat arvioida, onko kirjoittajalla kyseisessä ammatissa vaadittavia ominaisuuksia.


      • "Nyt riittää minulle pitemmäksi aikaa, ellei jo ihan lopullisestikin, jollainen mahdollisuus oli jo mielessäni tuota viestiä kirjoitellessani."

        Älä nyt kuitenkaan vielä eläkkeelle jää palstalta sillä asiallisia kirjoittelujasi tarvitaan täällä.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Kenenkään täällä ei kannattaisi kertoa vanhoista tai nykyisistäkään ammateistakaan, koska heti alat arvioida, onko kirjoittajalla kyseisessä ammatissa vaadittavia ominaisuuksia.

        Täytyy vielä pistäytyä, kun tuo sai minut ajattelemaan, että olinkohan tyhmä, kun täällä aloin kertoa itsestäni ja moninaisista tekemisistäni, jolloin henkilöllisyyteni paljastamiseenkin oli pakko, jottei minun olisi luultu valehtelevan. Esiintyiväthän silloin monet täällä ihan omalla nimellään, kuten kepupuoleltakin mm. Oiva Härkönen, Jorma Laitinen, Timo T A Ristimäki ja hetihän City-Keskustakin paljastui Seppo Hietaseksi.

        En nähnyt aiheelliseksi peittää omaakaan henkilöllisyyttäni, kun aina ja kaikkialla olen omana itsenäni esiintynyt. Laitoinpa sitten kuvanikin profiililleni. Olen vaihdellut tuota kuvaa ja edellinen kuvani oli ihan tältä syksyltä. Ei tällä pärställä enää voi ylpeillä, mutta en sitä häpeäkään, ikäni mukainen se on. Mutta kun ihminen tulee tarpeeksi vanhaksi, hänen sanotaan tulevan lapseksi jälleen. Niinpä nyt vaihdan kuvani osoittamaan tuon sanonnan todeksi. Tämän jälkeen en enää kuvaani vaihda, vaan varmaan jo hyvin rajalliset esiintymiseni teen tällä naamalla.


      • Anonyymi

        No kun ei ole muita.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Täytyy vielä pistäytyä, kun tuo sai minut ajattelemaan, että olinkohan tyhmä, kun täällä aloin kertoa itsestäni ja moninaisista tekemisistäni, jolloin henkilöllisyyteni paljastamiseenkin oli pakko, jottei minun olisi luultu valehtelevan. Esiintyiväthän silloin monet täällä ihan omalla nimellään, kuten kepupuoleltakin mm. Oiva Härkönen, Jorma Laitinen, Timo T A Ristimäki ja hetihän City-Keskustakin paljastui Seppo Hietaseksi.

        En nähnyt aiheelliseksi peittää omaakaan henkilöllisyyttäni, kun aina ja kaikkialla olen omana itsenäni esiintynyt. Laitoinpa sitten kuvanikin profiililleni. Olen vaihdellut tuota kuvaa ja edellinen kuvani oli ihan tältä syksyltä. Ei tällä pärställä enää voi ylpeillä, mutta en sitä häpeäkään, ikäni mukainen se on. Mutta kun ihminen tulee tarpeeksi vanhaksi, hänen sanotaan tulevan lapseksi jälleen. Niinpä nyt vaihdan kuvani osoittamaan tuon sanonnan todeksi. Tämän jälkeen en enää kuvaani vaihda, vaan varmaan jo hyvin rajalliset esiintymiseni teen tällä naamalla.

        Kukapa sitten lestaa huutaa yms? Onko havaintoa?


    • Tuhdinpuoleisten iltadrinkkieni vaikutuksesta täytyi vielä täällä pistäytyä vahvistaakseni todisteella sitä, mitä edellä kerroin tämän ”palstamenneisyyteni” alusta. Hyvä viite siihen löytyy tästä runsaan 16 vuoden takaisesta:

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/1237238/ja-jaljelle-jai-enaa-----

      Lähinnä huvittavaa luettavaa nyt tuo on itsellenikin. Mutta aika aikaansa kutakin; en enää tuollaista kirjoittaisi, en siihen yhtä hyvin pystyisikään, enkä enää näkisi tuollaista mitenkään tarpeelliseksi.

      Nyt tuo kolmaskin iltadrinkkini on lopuillaan, joten nyt vain iltapesuille ja vuoteeseen ja seuraavaksi tänne vasta aikaisintaan parin viikon kuluttua - jos silloin vielä näinkin voimissani olen. Aina toiveikkaana sanon kuitenkin - näkemiin!

      • Anonyymi

        Kun näyttää että olet palstan "Nestori.
        Niin jos muut palstalaiset tähän yhtyy, niin laitamme tässä ja nyt Uudenvuoden onnittelut sinulle. Tähän vain jatkoa itsekukin, niin näin muistamme kaikella todennäköisyydella vanhinta palstalaista (oma havainto)
        Minä nyt voisin kortin viskata postilaatikkoosikin, kun tässä suht`liki asustelen.

        Pidemmittä puheitta: HYVÄÄ UUTTAVUOTTA !
        t: evp maj DI


    • Anonyymi

      Niin kauan, kuin Valio oli Meijerien Keskusosuusliike (ennen kuin siitä tuli Oy) sen vuotuinen osuuskunnan kokous pidettiin aina Kansallisteatterissa. Sain vetää tuon tilaisuuden käytännön järjestelyjä lähemmäs kymmenen kertaa. Osuuskuntakokouksen ja sen jälkeisten päivällisten ja illanistujaisten tiimoilta tutustuin myös lukuisiin meijereitään edustaviin maakunnan miehiin ja naisiin. Monet heistä tiesin keskustalaisiksi. Viisasta, vakaata väkeä.

      Tulit siis jo v. 2004 täälläkin kaapista ulos keskustalaisena.

    • Täytyyhän sentään käydä Hyvän Uudenvuoden toivotus esittämässä. En viitsi tehdä uutta avausta vaan esitän sen tällä, jonka kaivoin esille jo hyvin viidennelle sivulle pudonneena.

      Ensiksi kuitenkin tuosta, kun joku sanoo minun tulleen jo v. 2004 ”ulos kaapista” kepulaisena. Hän viittaa siinä v. 2004 kirjoittamaani, jossa kerroin valiolaisesta ajastani, jolloin tulin varsin läheisesti tuntemaan monia keskustalaisia. Muutamia heistä Valion palveluksessa olevina, useampia eri meijerien edustajina Valion hallituksessa ja hallintoneuvostossa. Rehellisesti tuossa edellisessä totesin heistä kaikista: ”Viisasta, vakaata väkeä”. Eivät he kuitenkaan minusta kepulaista tehneet;))

      Valio Meijerien Keskusosuusliikkeestä tuli v.1992 Valio Oy, jolloin 29.9. 92 HS kirjoitti asiasta näin:

      ”Lehmipojat kaappasivat Valio Oy:n. Matti Kavetvuo aloittaa markkinointiyhtiön rakentamisen maitoisäntien ja aluemeijerijohtajien tiukoissa pihdeissä. Vahva navetanhaju leijailee lokakuun alusta alkaen Valion hallituksen huoneessa. Maidontuottajat karkottivat hallituksesta toimivan johdon lukuun ottamatta tuoretta toimitusjohtajaa Matti Kavetvuota. Keskusosuusliikkeen tilalle perustettua markkinointiyhtiötä johtaa talonpoikaisjärjellä viisi maidontuottajaa, joiden navetoissa on yhteensä 146 kantturaa.

      Valio Oy:n hallitusta johtaa hausjärveläinen maanviljelijä Jarno Mäki, jonka navetassa on 30 lehmää. Hallituksen jäseninä ovat Jouko Kallio Nivalasta (60 lehmää), Heikki Kilpelänaho Kuusamosta (20 lehmää), Ilmari Tuovinen Varpaisjärveltä (16 lehmää) sekä toimitusjohtaja Kavetvuo (ei yhtään lehmää). Markkinointiyhtiössä päätöksiä tekevät siis todelliset kentän miehet. Kaupallista korkeakoulutusta on saanut vain toimitusjohtaja Kavetvuo, joka on ekonomi ja diplomi-insinööri”.

      Tuo tallentamastani Hesarin pitkästä, hauskasta jutusta, johon tässä linkki (auenneeko enää):

      https://www.hs.fi/talous/art-2000003177289.html

      Edellä v. 1992 hallituksen jäsenenä mainitusta varpaisjärveläisestä Ilmari Tuovisesta oli v. 1995 tullut hallituksen puheenjohtaja. Täytin kesällä 60 vuotta ja siitä oli kuvallinen ilmoitus Valiolainen-lehdessä ja minua esittelevän jutun alussa ilmoitettiin syntymäpaikakseni Rautavaara. Jutun luettuaan Ilmari tuli työhuoneeseeni minua onnittelemaan ja hihkaisi: ”Sinä oot siis Raatavoaran poekia. Mistä päin sieltä”. Kerroin lapsuuskotini sijainneen Tervamäellä, Rautavaaran ja Varpaisjärven rajana kulkevan Tiilikanjoen varressa. Siihen Ilmari: ”Tunnenpa hyvinnii paekan, oon ollu sen liepeillä tukinajossa”.

      Lisää jutellessamme kävi ilmi, että Ilmari tunsi monia lapsuusseutujeni ihmisiä, jotka minäkin vielä muistin. Ilmarin komea kotitila oli Varpaisjärven Korpisilla. Muutamina kesinä heinäntekoaikaan olin ukin kanssa käynyt Korpisilla sijainneen Papinmäen sepän pajassa viikatteita taottamassa. Silloin sinne meiltä mentiin lyhintä tietä Tiilikanjoen Tervakosken yli kahlaten ja sitten salometsien kinttupolkuja pitkin, matkaa ehkä vähän yli 10 km. Jo kauan sinne olisi Tervamäestäkin päästy autolla, kun Rautavaara-Iisalmi -maantieltä lähtevää Tervamäen tietä on Tervakosken sillan avulla jatkettu salojen läpi Varpaisjärvi-Iisalmi -maantielle.

      Todettakoon vielä, että v. 1992 alussa Valion toimitusjohtajaksi tullut em. Matti Kavetvuo oli jo kolmas toimitusjohtaja aikanani. Ja että me olimme olleet vv. 1963-64 samalla RUK:n kurssilla 114, Kavetvuo oli silloin sukunimeltään Laine. Emmepä siinä 1500 oppilaan joukossa tulleet toisiamme tuntemaan, kun minä olin kiväärilinjalla ja KarTR:ssa palvellut Laine oli tietysti RUK:n kt-patterissa. Muutaman kerran me sitten Valiolla hieman juttelimme myös yhteisestä RUK-ajastamme.

      Alussa esille ottamastani kimmokkeesta johtuen tulin nyt kertoilleeksi noista Valio-ajoistani. Sain paljon puolustusvoimilta ja ilmeisesti puolustusvoimat koki saaneensa melkoisesti minulta, niin lienee pääteltävä - ymmärrätte varmaan. Paljoa vaille olisi elämäni kuitenkin jäänyt ilman tuota Valio-aikaani - enkä tarkoita tällä ensisijaisesti taloudellista saantoani. Suomen kenraalikuvernöörinä 1600-luvulla toiminut Pietari Brahe sanoi pestinsä päätyttyä: »Minä olin maahan ja maa minuun sangen tyytyväinen”. Samoin voinen sanoa myös Valio-ajaltani, ajatellen niin itseäni kuin myös hyvää työnantajaani, jolta myös sain useita mieltäni lämmittäneitä tunnustuksen osoituksia.

      Tulipa taas juttua, sorry! Lienenköhän sittenkin hieman kepulainen, kun samanlaista suoltoa tekemisistään tulee muutamalta rekisteröityneeltä kepulaiselta? Nyt vain kaikille tämän mahdollisesti lukeville Oikein Hyvän v. 2021 toivotukset! Niin, ja pientä kannatuksen nousua kepulle, jotta se kokisi hallitukseen tulon puolueelle oikeaksi ratkaisuksi!

      • Anonyymi

        Joo, varsin pitkästi tuli taas tuttua juttua aiheesta, josta 99%:ssa tänne kirjoittamastasi olet kertoillut - itsestäsi.

        Sikäli helppoahan tuo oli lukea, että kun samat jutut nyt noin sadannen kerran kerroit, niin tutuiksihan ne alkaa jo tulla. Vaikka edelleenkin tuolla koukeroisella ja kankealla tyylilläsi ne esität. Mikäpä se enää esitystapaasi korjaisi. Heikkokielisyys kun ón se tavaramerkkisi josta sinut tunnetaan.

        Hyvää Uutta Vuotta vaan sinnekin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, varsin pitkästi tuli taas tuttua juttua aiheesta, josta 99%:ssa tänne kirjoittamastasi olet kertoillut - itsestäsi.

        Sikäli helppoahan tuo oli lukea, että kun samat jutut nyt noin sadannen kerran kerroit, niin tutuiksihan ne alkaa jo tulla. Vaikka edelleenkin tuolla koukeroisella ja kankealla tyylilläsi ne esität. Mikäpä se enää esitystapaasi korjaisi. Heikkokielisyys kun ón se tavaramerkkisi josta sinut tunnetaan.

        Hyvää Uutta Vuotta vaan sinnekin.

        Kun sanot minun toistaneen noita samoja asioita noin sadannen kerran, tarkkaan olet kirjoittelemistani seurannut ja ylösottanut. Ilmeisesti myös tuollaisia lausuntoja olet antanut kaikista kirjoituksistani, sillä kovin tutulta tuo taas kuulostaa.

        Minulta tulee tänne enää kovin vähän, mutta ole tarkkana ja anna lausunto jokaisesta mahdollisesti tulevasta. Loppuun asti arvostan Sinulta tulevaa arvostelua, jonka tietysti asetan paljon korkeammalle kuin esim. tässä saamani:

        ALI-, TOIMI- JA OPISTOUPSEERIEN TYÖHISTORIA TALTEEN -PROJEKTI 2001 ON PÄÄTTYNYT
        (Päällystöliitto tiedottaa 2/03)
        Tulokset * Palkintolautakunta *
        ………………………………………
        Pääpalkinto Päällystöliiton stipendi (500 euroa):
        • Jorma Korhonen, kapteeni evp., Helsinki.
        Perustelut
        Jorma Korhosen (s.1935) perusteellinen urakuvaus alkaa lapsuusmuistoista Rautavaaralla. Varusmiespalveluksen aikana jää mahdollisuus sotilasurasta ammattina itämään ja ura alkaa Santahaminassa. Seuraavat palveluspaikat ovat eteläisen Suomen alueella. Elämä kuljettaa, kuin vaahtopäillä, se antaa paljon, mutta ottaakin. Muistelija on yksi neljästä ensimmäisestä kapteeniksi ylennetystä toimiupseerista. Sotilasuran jälkeenkin hän jatkoi työelämässä Valiolla. Hyvänä lisänä on YK-tehtävissä saatujen kokemusten ja näkemysten esille tuominen.

        Vastaajan teksti on erittäin sujuvaa ja oleellisiin asioihin kiinnittyvää. Vastauksen nosti muiden joukosta sen monipuolisuus. Siinä on suomalaisen miehen ja sotilaan elämänkaari lapsuudesta eläkeläiseksi - iloineen ja suruineen.

        Palkintolautakunta
        Puheenjohtaja Mika Oranen, puheenjohtaja, Päällystöliitto ry., Helsinki
        Sihteeri Juha Nirkko, Kansarunousarkiston tutkija, FM, Helsinki
        Jäsenet
        Pekka Laaksonen, Kansarunousarkiston johtaja, Helsinki
        Esa Konttinen, dosentti, Jyväskylä
        Janne Vilkuna, professori, Jyväskylä
        Olli Harinen, VTL, tutkija, Helsinki
        Keijo Koivisto, kapteeni evp, FM, Laukaa

        Hyvän Uuden Vuoden toivotuksista kiittäen ja samaa sinne toivottaen!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kun sanot minun toistaneen noita samoja asioita noin sadannen kerran, tarkkaan olet kirjoittelemistani seurannut ja ylösottanut. Ilmeisesti myös tuollaisia lausuntoja olet antanut kaikista kirjoituksistani, sillä kovin tutulta tuo taas kuulostaa.

        Minulta tulee tänne enää kovin vähän, mutta ole tarkkana ja anna lausunto jokaisesta mahdollisesti tulevasta. Loppuun asti arvostan Sinulta tulevaa arvostelua, jonka tietysti asetan paljon korkeammalle kuin esim. tässä saamani:

        ALI-, TOIMI- JA OPISTOUPSEERIEN TYÖHISTORIA TALTEEN -PROJEKTI 2001 ON PÄÄTTYNYT
        (Päällystöliitto tiedottaa 2/03)
        Tulokset * Palkintolautakunta *
        ………………………………………
        Pääpalkinto Päällystöliiton stipendi (500 euroa):
        • Jorma Korhonen, kapteeni evp., Helsinki.
        Perustelut
        Jorma Korhosen (s.1935) perusteellinen urakuvaus alkaa lapsuusmuistoista Rautavaaralla. Varusmiespalveluksen aikana jää mahdollisuus sotilasurasta ammattina itämään ja ura alkaa Santahaminassa. Seuraavat palveluspaikat ovat eteläisen Suomen alueella. Elämä kuljettaa, kuin vaahtopäillä, se antaa paljon, mutta ottaakin. Muistelija on yksi neljästä ensimmäisestä kapteeniksi ylennetystä toimiupseerista. Sotilasuran jälkeenkin hän jatkoi työelämässä Valiolla. Hyvänä lisänä on YK-tehtävissä saatujen kokemusten ja näkemysten esille tuominen.

        Vastaajan teksti on erittäin sujuvaa ja oleellisiin asioihin kiinnittyvää. Vastauksen nosti muiden joukosta sen monipuolisuus. Siinä on suomalaisen miehen ja sotilaan elämänkaari lapsuudesta eläkeläiseksi - iloineen ja suruineen.

        Palkintolautakunta
        Puheenjohtaja Mika Oranen, puheenjohtaja, Päällystöliitto ry., Helsinki
        Sihteeri Juha Nirkko, Kansarunousarkiston tutkija, FM, Helsinki
        Jäsenet
        Pekka Laaksonen, Kansarunousarkiston johtaja, Helsinki
        Esa Konttinen, dosentti, Jyväskylä
        Janne Vilkuna, professori, Jyväskylä
        Olli Harinen, VTL, tutkija, Helsinki
        Keijo Koivisto, kapteeni evp, FM, Laukaa

        Hyvän Uuden Vuoden toivotuksista kiittäen ja samaa sinne toivottaen!

        Jokohan se kohta lasahtaa?

        Kapin kylymäpieru.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jokohan se kohta lasahtaa?

        Kapin kylymäpieru.

        Onkohan tuo samalta, joka jatkuvasti pitää minua täällä esillä ja joka kai tätäkin avaustani on aina nostellut ylemmäs poistetuiksi tulleilla viesteillään, joita näkyy olleen jo 17 kappaletta.

        No, jos noin kovasti kuolemaani toivot, niin uskotko, että tuonpuoleisessa voisit päästä minua paremmalle osalle, kun elämässäsi olet aina jäänyt minua huonommalle?

        Avaruustähtitieteen professorin Esko Valtaojan ja Piispa Juha Pihkalan keskustelukirjeenvaihtoon perustuvassa mainiossa kirjassa ”Nurkkaan ajettu Jumala” Valtaoja loppukirjeessään sanoo Pihkalalle: ”Kuolemamme jälkeen toinen meistä saattaa yllättyä”. Kumpi meistä se yllättänyt silloin lieneekään?

        Minulle tuskin tulee tarvetta laittaa enempää tälle avaukselleni. Ei ainakaan tänä iltana, jonka puoleen yöhön saakka keskityn katsomaan tv:n uudenvuonyön ohjelmaa, vaikka tuo Paloheinänmäellä jo alkanut ilotulitteiden räiske onkin häiriötekijänä.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Onkohan tuo samalta, joka jatkuvasti pitää minua täällä esillä ja joka kai tätäkin avaustani on aina nostellut ylemmäs poistetuiksi tulleilla viesteillään, joita näkyy olleen jo 17 kappaletta.

        No, jos noin kovasti kuolemaani toivot, niin uskotko, että tuonpuoleisessa voisit päästä minua paremmalle osalle, kun elämässäsi olet aina jäänyt minua huonommalle?

        Avaruustähtitieteen professorin Esko Valtaojan ja Piispa Juha Pihkalan keskustelukirjeenvaihtoon perustuvassa mainiossa kirjassa ”Nurkkaan ajettu Jumala” Valtaoja loppukirjeessään sanoo Pihkalalle: ”Kuolemamme jälkeen toinen meistä saattaa yllättyä”. Kumpi meistä se yllättänyt silloin lieneekään?

        Minulle tuskin tulee tarvetta laittaa enempää tälle avaukselleni. Ei ainakaan tänä iltana, jonka puoleen yöhön saakka keskityn katsomaan tv:n uudenvuonyön ohjelmaa, vaikka tuo Paloheinänmäellä jo alkanut ilotulitteiden räiske onkin häiriötekijänä.

        Kepulaiset ovat äänekkäin vastustaja ilotulitteitten kiellolle ja tulevat senkin taiston häviämään ennen pitkää. Tässä todiste, että kepulaiset tulevat tässäkin asiassa jälkijunassa.
        https://www.suomenmaa.fi/uutiset/kansalaisaloite-ilotulitekiellosta-jakaa-eduskuntaa-ihmisten-ja-elainten-karsimykset-ahdistavat-mutta-maakuntien-miehet-antaisivat-poikien-paukutella/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kepulaiset ovat äänekkäin vastustaja ilotulitteitten kiellolle ja tulevat senkin taiston häviämään ennen pitkää. Tässä todiste, että kepulaiset tulevat tässäkin asiassa jälkijunassa.
        https://www.suomenmaa.fi/uutiset/kansalaisaloite-ilotulitekiellosta-jakaa-eduskuntaa-ihmisten-ja-elainten-karsimykset-ahdistavat-mutta-maakuntien-miehet-antaisivat-poikien-paukutella/

        Onko Keskustan vika että ilotulitteita vielä räiskitään? Hesan Paloheinassäkin. Onko se keskustalaivaltainen alue?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kepulaiset ovat äänekkäin vastustaja ilotulitteitten kiellolle ja tulevat senkin taiston häviämään ennen pitkää. Tässä todiste, että kepulaiset tulevat tässäkin asiassa jälkijunassa.
        https://www.suomenmaa.fi/uutiset/kansalaisaloite-ilotulitekiellosta-jakaa-eduskuntaa-ihmisten-ja-elainten-karsimykset-ahdistavat-mutta-maakuntien-miehet-antaisivat-poikien-paukutella/

        Eihän tuosta jutusta käy millään lailla ilmi, että kepulaiset olisivat ilotulitekiellon äänekkäimpiä vastustajia. Siinä on heistä haastateltu vain Mikko Kärnää. Samalla yhden kansanedustajan (Rami Lehto) otannalla voitaisiin väittää, että perussuomalaiset ovat kiellon äänekkäimpiä vastustajia.

        Vihreiden Satu Hassi puhuu järkeä todetessaan, että into räiskiä on ikäpolvikysymys. Kysymys ei ole edes pitkästä perinteestä Suomesta, vaan suhteellisen tuoreesta muodista.

        Minkähän vuoksi Suomen kansaa on kuitenkin jo vuosikymmenet kiusattu televisioimalla Helsingin kaupungin uudenvuoden ilotulitusta ja viime vuosina myös näyttämällä Ylen televisiouutisissa ilotulituksia itäisellä pallonpuoliskolla. Helsingissä, Australiassa ja Tyynen meren saarilla ei liene kovinkaan paljon kepun tai persujen kannattajia. Onko Yleisradion motiivina innostaa myös suomalaisia laukomaan raketteja vai saako se mainosrahaa tulitteiden valmistusmaasta Kiinasta? Kompromissina riittäisi, että Yleisradio vain selostaisi ilotulitukset radiolähetyksissään.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Onkohan tuo samalta, joka jatkuvasti pitää minua täällä esillä ja joka kai tätäkin avaustani on aina nostellut ylemmäs poistetuiksi tulleilla viesteillään, joita näkyy olleen jo 17 kappaletta.

        No, jos noin kovasti kuolemaani toivot, niin uskotko, että tuonpuoleisessa voisit päästä minua paremmalle osalle, kun elämässäsi olet aina jäänyt minua huonommalle?

        Avaruustähtitieteen professorin Esko Valtaojan ja Piispa Juha Pihkalan keskustelukirjeenvaihtoon perustuvassa mainiossa kirjassa ”Nurkkaan ajettu Jumala” Valtaoja loppukirjeessään sanoo Pihkalalle: ”Kuolemamme jälkeen toinen meistä saattaa yllättyä”. Kumpi meistä se yllättänyt silloin lieneekään?

        Minulle tuskin tulee tarvetta laittaa enempää tälle avaukselleni. Ei ainakaan tänä iltana, jonka puoleen yöhön saakka keskityn katsomaan tv:n uudenvuonyön ohjelmaa, vaikka tuo Paloheinänmäellä jo alkanut ilotulitteiden räiske onkin häiriötekijänä.

        Pahoin pelkään, ettei Kapi tule yllättymään pieraistuaan.

        Raato on näet raato, eikä muuksi muutu.


    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe