Aihe

Mädän haju/maku nousee nielusta?

Anonyymi

Mistä voisi johtua, muilla samaa suhteellisen samoilla taustatiedoilla?

-Pesen hampaat ja kielen kahdesti päivässä sekä käytän hammaslankaa päivittäin.
-Suu on kaikinpuolin terve, ei hammaskiveä, tulehduksia, kielen katteita ym.
-Minulla ei luonnostaan ole nielurisoja juuri lainkaan, joten proppuja ei koskaan ole ollut.
-En käytä tupakkaa, alkoholia, kahvia enkä lääkkeitä.
-Syön monipuolisesti, mitään ruoka-aineita esim. hiilareita, sokeria, lihaa, maitotuotteita en käytä runsaasti.
-Vettä en juurikaan erikseen juo
-Joskus harvoin on erikoista "happovaivaa" jota en kuitenkaan sanoisi närästykseksi (puuttuu esim. polttelu ylävatsalla ja menee ohi sekä helpottuu makoilulla)

Kaikesta tästä huolimatta lähes päivittäin tai ainakin hyvin usein mädän maku nousee jostakin nielusta yskähtäessä, aivastaessa tai niellessä. Lähellä olevien ihmisten eleistä joskus huomaa, että hengitys haisee. Lääkäriinkin korkea kynnys tälläisen vaivan kanssa mennä.

Kerran minulla oli viikon karva kurkussa. Ärsyynnyin tunteeseen niin että koukkasin sormella niin syvälle kurkkuun kun vain ylsin, vaikka minulla on erittäin herkässä oksennusrefleksi. Liman lisäksi sormeeni tarttui valkoisia pehmeitä pienenpieniä hitusia, jotka haisivat aivan mädältä.

Joskus tuntuu että aivan kielen taakse, minne ei enää peilin kautta näe, tarttuu ruuanpala. Minulle selvisi, että kielen takaosassa on kielirisat. Voisiko niihin jäädä yhtälailla ruuanmurusia mätänemään, kuin nielurisoihinkin?

Kun vika ei mielestäni ole mitenkään hampaissa, niin mihin sitten pitäisi ottaa yhteyttä, hammaslääkäriin vaiko ihan tk:n puolelle yleislääkärille?

4

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Varmaan kannattaa vain varata aika yleislääkärille, hän varmaan osaa sitten kirjoittaa lähetteen oikean alan ammattilaiselle. Siitä asian selvittäminen lähtee liikkeelle. Tsemppiä ja toivottavasti ratkaisu ongelmaan löytyy.

• Anonyymi

yleislääkäri tuossavaiheessa.

• Anonyymi

Vaikuttaisi, että proppuja on syvemmällä jossakin poimuissa. Kurkkulääkäri katsoo sinne syvemmälle.

• Anonyymi

Proput eivät välttämättä näy kurkkuun katsomalla, ja silti niitä voi olla.

Puhkeamassa olevat viisurit voivat myös jäädä jumiin ja tulehtua, mutta koska hoidat hampaasi kunnolla, ei se ole todennäköinen vaihtoehto.

Tietysti hajua voi tulla mahasta tai jopa jostain nenäonteloista.

Proppujen kannalla olen. Itselläni ne ainakin ovat pahin hajun aiheuttaja.

Joskus myös kieleen kertyvät bakteeripeitteet voivat haista. Koeta puhdistaa myös kieli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      19583
    2. Stefun Sofialle tarjoamat luxuskyydit maksamatta, velkaa niistä jo yli 17 000 euroa.

Seiskan mukaan limusiinikyyteihin erikoistunut yritys hakee Stefun yritykseltä oikeusteitse yli 17 000 € maksamattomista kyydeistä. Useat ajoista ova
      Kotimaiset julkkisjuorut
      323
      5655
    3. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      273
      3073