Mädän haju/maku nousee nielusta?

Anonyymi

Mistä voisi johtua, muilla samaa suhteellisen samoilla taustatiedoilla?

-Pesen hampaat ja kielen kahdesti päivässä sekä käytän hammaslankaa päivittäin.
-Suu on kaikinpuolin terve, ei hammaskiveä, tulehduksia, kielen katteita ym.
-Minulla ei luonnostaan ole nielurisoja juuri lainkaan, joten proppuja ei koskaan ole ollut.
-En käytä tupakkaa, alkoholia, kahvia enkä lääkkeitä.
-Syön monipuolisesti, mitään ruoka-aineita esim. hiilareita, sokeria, lihaa, maitotuotteita en käytä runsaasti.
-Vettä en juurikaan erikseen juo
-Joskus harvoin on erikoista "happovaivaa" jota en kuitenkaan sanoisi närästykseksi (puuttuu esim. polttelu ylävatsalla ja menee ohi sekä helpottuu makoilulla)

Kaikesta tästä huolimatta lähes päivittäin tai ainakin hyvin usein mädän maku nousee jostakin nielusta yskähtäessä, aivastaessa tai niellessä. Lähellä olevien ihmisten eleistä joskus huomaa, että hengitys haisee. Lääkäriinkin korkea kynnys tälläisen vaivan kanssa mennä.

Kerran minulla oli viikon karva kurkussa. Ärsyynnyin tunteeseen niin että koukkasin sormella niin syvälle kurkkuun kun vain ylsin, vaikka minulla on erittäin herkässä oksennusrefleksi. Liman lisäksi sormeeni tarttui valkoisia pehmeitä pienenpieniä hitusia, jotka haisivat aivan mädältä.

Joskus tuntuu että aivan kielen taakse, minne ei enää peilin kautta näe, tarttuu ruuanpala. Minulle selvisi, että kielen takaosassa on kielirisat. Voisiko niihin jäädä yhtälailla ruuanmurusia mätänemään, kuin nielurisoihinkin?

Kun vika ei mielestäni ole mitenkään hampaissa, niin mihin sitten pitäisi ottaa yhteyttä, hammaslääkäriin vaiko ihan tk:n puolelle yleislääkärille?

14

12195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varmaan kannattaa vain varata aika yleislääkärille, hän varmaan osaa sitten kirjoittaa lähetteen oikean alan ammattilaiselle. Siitä asian selvittäminen lähtee liikkeelle. Tsemppiä ja toivottavasti ratkaisu ongelmaan löytyy.

    • Anonyymi

      yleislääkäri tuossavaiheessa.

    • Anonyymi

      Vaikuttaisi, että proppuja on syvemmällä jossakin poimuissa. Kurkkulääkäri katsoo sinne syvemmälle.

    • Anonyymi

      Proput eivät välttämättä näy kurkkuun katsomalla, ja silti niitä voi olla.

      Puhkeamassa olevat viisurit voivat myös jäädä jumiin ja tulehtua, mutta koska hoidat hampaasi kunnolla, ei se ole todennäköinen vaihtoehto.

      Tietysti hajua voi tulla mahasta tai jopa jostain nenäonteloista.

      Proppujen kannalla olen. Itselläni ne ainakin ovat pahin hajun aiheuttaja.

      Joskus myös kieleen kertyvät bakteeripeitteet voivat haista. Koeta puhdistaa myös kieli.

    • Anonyymi

      Kaipailen päivitystä tähän, eli kävitkö lekurissa ja mikä on tilanne nyt?

    • Anonyymi

      Heipä hei, kommentoin tänne tilannetta.

      Kävin yleislääkärillä, joka pikaisesti tunnusteli kaulan ja katsoi peilillä kurkkuun. Mitään ihmeellistä ei kuulemma näkynyt. Kurkunkansi näytti siistiltä. Nielurisani ovat ilmeisesti kuoppaiset, mutta niissä ei äkkiseltään näkynyt proppuja, eikä kielirisatkaan olleet epätavallisen muhkuraiset. Ymmärsin että jokin kudoslärpäke siellä on, kuitenkin vaaraton. Sain lähetteen korva-nenä-kurkkulääkärille, ja sitä aikaa nyt odottelen, voi mennä useampi kuukausi. Kommentoin tänne sitten tilanteen etenemistä.

      En mitenkään usko, että pelkällä peilillä kurkkuun pystyisi katsoa kokonaisvaltaisesti ja niinpä toivon että tehtäisiin tähystys nenän kautta. Jos se ei onnistu herkän oksennusrefleksini takia, toivoisin tähystystä nukutuksessa. Onko minulla oikeutta vaatia tälläistä? Tosin yleislääkäri mainitsi tuosta nenän kautta tehtävästä tähystyksestä, joten toivoa on.

      Minua pelottaa paitsi tuo mahdollinen tähystys, myös se että asiaa ei tutkita kunnolla. Suurin pelkoni taitaa olla se, ettei tähystyksen jälkeenkään mitään syytä löydy. Ahdistaa ja masentaa tämä asia kaikkinensa muutenkin.

      Onko teillä muilla kokemusta kurkun tähystyksestä? Onnistuuko herkän oksennusrefleksin omaavalle?

      -AP

    • Anonyymi

      Kuuluuko kurkunkannen näkyä kun katsoo taskulampulla kurkkuun? Itselläni välillä näkyy. Nielurisat on myös isot ja niissä on proppuja syvällä. Tökin niitä lusikan varrella. Yleislääkäri mullakin vain totesi että nielu siisti, vaikka minusta se näyttää aivan kamalalta. Kerro sitten ap mikä tilanne kun olet käynyt tarkemmalla lääkärillä?

      • Anonyymi

        Tässä yksi joka kärsinyt niistä 'ihanista' mädän/homejuuston/kaikkia siltä väliltä- olevista valkoisista kikkareista jotka silloin tällöin pulpahtivat suuhuni. Joskus tuli kynällä niitä kaivettua. Se pas*an maku oli aina suussa. Muutamat kommentoivat että hengitykseni haisee. Oli noloa. Pesin ahkerasti hampaita ja kieltä ym. mutta aina oli se p:n maku suussa. Sitten kyllästyin. Näytin kurkkuani lääkärille ja kerroin että tämä on minulle jo noloa ja hävettävää kun muutkin huomauttelivat silloin tällöin hengityksestäni. Oli mahtava huomata että lääkäri ymmärsi minua niin hyvin että laittoi lähetteen kurkkulääkärille. Sinne menin ja sanoivat että aiheellista leikata nielurisat pois. Se tehtiin. Luin potilaskertomuksesta että molemmat kitarisat olivat proppujen täyttämiä.
        Kipu oli ihan hirveä sen jälkeen mutta oli sen väärti! Ei enää ne haisevat kikkareet minua piinaa ja usein esiintyvät kurkkukivut on nyt historiaa. Suosittelen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä yksi joka kärsinyt niistä 'ihanista' mädän/homejuuston/kaikkia siltä väliltä- olevista valkoisista kikkareista jotka silloin tällöin pulpahtivat suuhuni. Joskus tuli kynällä niitä kaivettua. Se pas*an maku oli aina suussa. Muutamat kommentoivat että hengitykseni haisee. Oli noloa. Pesin ahkerasti hampaita ja kieltä ym. mutta aina oli se p:n maku suussa. Sitten kyllästyin. Näytin kurkkuani lääkärille ja kerroin että tämä on minulle jo noloa ja hävettävää kun muutkin huomauttelivat silloin tällöin hengityksestäni. Oli mahtava huomata että lääkäri ymmärsi minua niin hyvin että laittoi lähetteen kurkkulääkärille. Sinne menin ja sanoivat että aiheellista leikata nielurisat pois. Se tehtiin. Luin potilaskertomuksesta että molemmat kitarisat olivat proppujen täyttämiä.
        Kipu oli ihan hirveä sen jälkeen mutta oli sen väärti! Ei enää ne haisevat kikkareet minua piinaa ja usein esiintyvät kurkkukivut on nyt historiaa. Suosittelen!

        Ja mitä tulee tuohon kurkun tähystykseen, ei se kauaa kestänyt.


    • Anonyymi

      Päivitystä!

      Näin kauan on mennyt odotellessa lääkäriaikaa knk-lääkärille, ja tämän kuun loppupuolella on vihdoin aika! Toivon niin todella että siellä selviäs edes jotain syytä tälle ongelmalle! Tulen tänne taas päivittämään kun käynti on ohi!

      -AP

    • Anonyymi

      Ap tässä! Eli knk-lääkärillä tuli käytyä, kurkkuun katsottiin pienellä kameralla eikä se ollut ollenkaan niin paha kuin pelkäsin.

      Kuitenkin se pahin pelkoni toteutui, eli nielusta eikä nenästä löytynyt mitään syytä tälle ongelmalleni. Nielu, kielen tyvi, nenä ja nenänielu olivat täysin siistit. Nielurisat mulla on pienet eikä niissä ollut proppuja. Myöskään ruuanjämiä ei lääkäri nähnyt muualla nielussa. Eli kaikki niin ok kun vain voi olla.

      Sinällään kiva että kaikki nielussa on ok mutta toisaalta olen pettynyt ja masentunut että tällä käynnillä ei syytä löytynyt. Täytynee palata asian kanssa terveyskeskuslääkärin puoleen, näin mulle silloin ohjeistettiin.

      Syksyllä on tulossa myös hammaslääkäriaika perustarkistukseen. Kaippa täytyy sielä rohkaistua kysymään haiseeko hengitys... Tällä erää asian selvittely on nyt kesken. :(

      • Anonyymi

        Miten tuo kamerakuvaus tapahtui? Pitikö niellä jotain?:/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo kamerakuvaus tapahtui? Pitikö niellä jotain?:/

        Hei, kamerakuvauksessa ei tarvinnu niellä mitään. Ohut letku, jonka päässä oli kamera, ujutettiin nieluun puudutetun sieraimen kautta. Ei tuntunut juuri miltään, kurkussa hieman kutitti/tuntui, mutta ei sietämättömältä tai kipeältä. Itse pelkäsin toimenpidettä etukäteen paljonkin herkän oksennusrefleksin takia. Mutta lopulta se oli helppo ja nopea toimenpide.

        -AP


    • Anonyymi

      Tervehdys, tässä on päivitystä tilanteeseen. Lopulta rohkenin kysyä asiaa suoraan kahdelta perheenjäseneltä. Kumpikin sanoi, ettei ole huomannut hengitykseni haisevan. En oikein meinannut uskoa, ajattelin että ovat hienotunteisia, mutta kun kyselin asiaa epäileväisenä uudestaan, vakuuttivat he ettei asia ole näin. Kerroin heille, kuinka olen huomannut ihmisten eleistä että hengitykseni takuulla haisee. He sanoivat että olen tainnut liikaa tuijotella ihmisten eleitä ja tulkinnut niitä väärin.

      Lisäksi rohkeinin kysyä asiaa myös suuhygienistiltä, joka myös sanoi että ei huomannut hengitykseni haisevan ja hän vielä sanoi, että yleensä sen siinä työn ohessa huomaa jos näin on.

      Eli minun kohdallani asia ratkesi näin, että mitään pahanhajuista hengitystä ei sitten olekaan! Suuri helpotus, vaikka edelleen ajoittain olen epäileväinen. Ehkäpä yritän luottaa siihen että kolme ihmistä on ollut rehellisiä! Vapauttavaa kun ei tarvitse enää kiinnittää jatkuvasti niin suurta huomiota toisten eleisiin ja pelätä puhumista toisten lähellä.

      Toivon että muutkin löytävät ratkaisun tähän ongelmaan. Kannattaa rohkeasti kysyä asiaa ulkopuoliselta, vaikkapa hammaslääkäriltä. Sillä saa ainakin epätietoisuuden pois että haiseeko vai ei, ja juuri tuo epätietoisuus tässä vaivasi itseäni hyvin paljon. Asia on häpeällinen, ja ajattelin että mieluummin kuolen kuin alennun moista keneltäkään kysymään. Mutta lopulta kysyminen kannatti, eikä itsetuntoni saanut siitä kolhua.

      Minulla todettiin hieman pintaan puhjennut viisuri, josta en itse ollut tietoinen. Kotona tutkailin asiaa ja huomasin sen alueen haisevan mädältä. Ajattelin jo että siinä voisi olla syy pahanhajuiseen hengitykseen. Poisto olisi ollut vaativa (ei suositeltu), ja tässä kohtaa rohkaistuin kysymään asiaa läheisiltäni, varmistaakseni menenkö poistamaan viisurin vai en. Hammaslääkäri myös sanoi että ei yhden hammasvälin mädänhaju aiheuta niin voimakasta hajua, että se haisisi aivan muille asti. Hammasväli lakkasi vähitellen haisemasta kun ymmärsin kiinnittää sen putsaamiseen enemmän huomiota. Kerron tämän tässä siksi, että tuo viisurihomma ikäänkuin pehmensi asiasta kysymistä, että se ei tuntunut aivan niin ylitsepääsemättömän nololta.

      Olin aikeissa tilata TOOTHGUIDE AIKUISET PLUS -maitohappobakteeritabletteja, kun niistä on vissiin ollut joillekkin apua. Googlella löytyy ja nimenomaan se tummansininen pakkaus K12-maitohappobakteerilla. Tämä vain vinkkinä jospa joku siitä löytäisi avun.

      Täytyy myös muistaa että kaikkien hengitys haisee joskus, esimerkiksi aamuisin tai jonkun ruuan, juoman tai tilapäisen lääkityksen takia.

      Tsemppiä!

      -AP

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe