Aihe

Kiinteä vara-akku autoissa

Anonyymi

Onkohan kukaan laskenut paljon tulisi säästöjä, jos kaikissa autoissa olisi vakiona varakäynnistysakku? Nykysin niin paljon elektroniikkaa & sähkölaitteita autoissa niin nopeammin kuluu akku varsinkin talvisin. Sitten pitää soittaa tiepalveluun.

Käytännössä ei tarviis kun mopon akun kokonen vara-akku ja kun auto mittaa ettei ole käyttöakussa virtaa enää käynnistykseen, niin käynnistäessä auto kytkisi vara-akun päälle pelkkään moottorin käynnistykseen ja käyttöakun ohjaamaan muita laitteita jotka on päällä, radiot yms., pistokkeet, sähköikkunat jne. Kun moottori käynnistyy, alkaa se heti ladata käyttöakkua ja kytkee vara-akun pois päältä kokonaan kun on ladannut sen täyteen. Lisäksi järjestelmä mittaa tietyin väliajoin vara-akun tilan ja lataa tarvittaessa, käyttämätön akkuhan voi tyhjentyä ajan myötä.

Hintaakaan ei ois paljoa, akun hinta ehkä 50€ ja tietysti kulutus nousee vähän ylimääräsen painon takia jos tarkkoja ollaan.

10

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet vähän ajassa jäljessä. Autotarvikeliikkeissä myydään pieniä, jopa isoon taskuun mahtuvia varakäynnistysakkuja. Itsellänikin on tuollainen 119 euroa maksava, jolla pitäisi saada henkilöauto käynnistettyä kun mukana tulevilla "hauenleuoilla" se kytketään auton akun rinnalle. Samasta laitteesta latailee moneen kertaa puhelimia ja läppäreitäkin. Vara-akun voi ladata verkkosähköstä tai auton tupakansytyttimestä.

      Varakäynnistys lienee niin harvinaista ettei siihen tuota kummempaa automatiikkaa tarvita. Apukäynnistyskaapeleilla on jo kauan autoja laitettu käyntiin ja tämä laite korvaa ne kaapelit.

      Mutta tuohon sähkön loppumiseen kannattaa varautua. Jos ajaa vain lyhyttä pätkäajoa, akku tyhjenee talvella ihan väkisin. Kannattaa välillä ladata akku verkkovirrasta pienellä automaattilaturilla, eikä nekään maksa paljon.

      • Anonyymi

        Jep. Noille on olemassa myyntitermikin. ns apukäynnistin( englanniksi jump starter). Sitten on olemassa myös sellaisiakin kömpelön kokoisia apukäynnistimiä, missä on myös sisäänrakennettu paineilmakompressori(auton renkaiden täyttämistä varten). Mutta tällaisia apukäynnistimen ja kompressorin yhdistelmiä on nykyisin suomessa todella vähän myynnissä.
        Huonona puolena useimmissa halvimmissa apukäynnistimissä on usein se että niitä ei voi talvella säilyttää pitkä-aikaisesti -20c ja kylmemmissä lämpötiloissa.


    • Anonyymi

      Voihan tuollaista vara-akkua nykyäänkin kuskata mukana jos haluaa. Ei muuta kuin käynnistykaapelit ja akku takakonttiin jos lähtee pidemmälle reissulle esim. lappiin.

      Itse asiassa se on jopa parempi ja turvallisempi vaihtoehto kuin apuvirran antaminen toisesta autosta.

    • Anonyymi

      Meneeköhän tupakansytyttmestä virta toseenkin suuntaan? Pari kertaa jäi sisävalo päälle ja akku tyhjeni, viimeksi tyhjeni myös sytyttimen paikalla ollut lampun akku, eikä lataudu enää.

      Irrallaan oleva ei pidä virtaa elektronikalle js akku tyhjenee, mutta uusissa kai onkin jokin varmistus. Jos vara-akku koko ajan kytekettynä, vähentää vaan pääakun latausta. Jos valot unohtuu päälle, pitäisi olla automaattinen katkaisu ennen kuin akku menee liian tyhjäksi.

      • Anonyymi

        Kun antaa valokytkimen olla automatiikalla, niin ei unohdu valot päälle milloinkaan, sillä ohjaus tulee virtalukon kautta.
        Kyllä virta kulkee myös toiseen suuntaan tupakan sytyttimestä, mutta sulake rajoittaa tehon eli 10 A x 12 V =120 W ja lisäksi avainta pitää kääntää virtalukossa sen verran, että radio alkaa soimaan ja mittareihin syttyy valoa. Niistä palikoilla käynnistyvistä autoista en totea mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun antaa valokytkimen olla automatiikalla, niin ei unohdu valot päälle milloinkaan, sillä ohjaus tulee virtalukon kautta.
        Kyllä virta kulkee myös toiseen suuntaan tupakan sytyttimestä, mutta sulake rajoittaa tehon eli 10 A x 12 V =120 W ja lisäksi avainta pitää kääntää virtalukossa sen verran, että radio alkaa soimaan ja mittareihin syttyy valoa. Niistä palikoilla käynnistyvistä autoista en totea mitään.

        Ainakaan tuosta omasta varakäynnistysakustani latauspiuhasta ei tule mitään ulospäin, siitä voi vain ladata akkua. Pitää käyttää esimerkiksi sitä hauenleuoille tarkoitettua kosketinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun antaa valokytkimen olla automatiikalla, niin ei unohdu valot päälle milloinkaan, sillä ohjaus tulee virtalukon kautta.
        Kyllä virta kulkee myös toiseen suuntaan tupakan sytyttimestä, mutta sulake rajoittaa tehon eli 10 A x 12 V =120 W ja lisäksi avainta pitää kääntää virtalukossa sen verran, että radio alkaa soimaan ja mittareihin syttyy valoa. Niistä palikoilla käynnistyvistä autoista en totea mitään.

        Sisävalo tms voi kuitenkin tyhjentää akun kun useamman päivän päällä. Muistelinkin nähneeni jossain lisävirran tupakansytyttimen kautta, mutta tuskin toimisi pakkasella kun akku tyhjä.


    • Anonyymi

      Auton ominaispainoa ei ole syytä kasvattaa enempää, muuten ajettavuus kärsii!

    • Anonyymi

      On taasen asiantuntevaa kommentointia. Kiitos tässä viihtyy.

    • Anonyymi

      Onko kukaan asiantuntija tehnyt laskelmaa paljon maksaa tyhjenneet akut? 15-20% tiepalveluista johtuu tyhjenneistä akuista. Näissä osasyy tiepalveluiden käyttöön on että ihmiset tietää että jos väärin käyttää kaapeleita voi ajotietokoneet yms. sähkölaitteet vaurioitua, niin eivät edes hommaa apukaapeleita tai varakäynnistysakkuja. Varakäynnistysakuista varmasti 99,9% on suunniteltu juuri huomioimaan ajotietokoneet ja ovat vaarattomia, mutta jotkut ei uskalla kuulopuheitten perusteella hommata sellastakaan. Ja yks osasyy ettei jotkut tuu edes ajatelleeks hommata apukaapeleita &/ varakäynnistysakkuja.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autoilija-varo-ikavaa-yllatysta-korona-ajan-liikenteessa-korostuu-erityisesti-yksi-avuntarve/7793368#gs.onxuxu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Muusikko Pave Maijanen, 70, on kuollut

      "Talvella 2018 hän sai ALS-diagnoosin. Ensioireet hän huomasi syksyllä 2018. Tuolloin Maijanen alkoi tuntea kummallisia lihaskramppeja ja huomasi, ett
      Maailman menoa
      106
      4951