Aihe

Täyssähköautolla joululiikenteessä.

Anonyymi

Täällä on maalattu kaikennäköisiä uhkakuvia täyssähköautojen matkaominaisuuksista, akut hyytyy pakkasessa, ruuhkat latauspisteillä, rikkinäiset pikalaturit, matka-ajan tuhoton kasvu.
Kommentoikaa sähköautoilijat miten se matka oikeasti meni. Miten pitkä reissu oli, montako latausta, oliko ongelmia latauspaikoilla tai pakkasen vuoksi, mitä muuta?
Vielä kiinnostaa kuulla minkä merkkisellä autolla liikenteessä.
Pysytään asialinjalla, kiitos.

54

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tesla Model 3 LR. Vantaa - Siilinjärvi 413 km. 25min lataus ja kahvitauko Vierumäellä mennen tullen. Laskin että 10 minuutin lataus olisi riittänyt, mutta ei siinä ajassa kerkee kahvitella ja aina kannattaa ladata reilusti reserviä.

      • Anonyymi

        Oliko ruuhkaa latauspisteellä? Kauanko jouduit odottamaan vapautuvaa latauspiuhaa?
        Oliko kylmä matkalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko ruuhkaa latauspisteellä? Kauanko jouduit odottamaan vapautuvaa latauspiuhaa?
        Oliko kylmä matkalla?

        Ei ollut ruuhkaa, viisi kahdeksasta Sc-laturista oli vapaana mennessä ja kolme tullessa.
        Sisätilan lämpötilan pidin itsellä 20c, apukuskilla oli 21C.
        Ulkona oli nollan ja 6 pakkasateen välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut ruuhkaa, viisi kahdeksasta Sc-laturista oli vapaana mennessä ja kolme tullessa.
        Sisätilan lämpötilan pidin itsellä 20c, apukuskilla oli 21C.
        Ulkona oli nollan ja 6 pakkasateen välillä.

        Kommentoinpa vielä, että nyt tehty matka ei eronnut kesällä tehdystä samasta matkasta mitenkään. Ehkä kesällä ei välttämättä olisi tarvinnut ladata, mutta matkaajia tarvii.
        Kesällä kulutus oli muistaakseni 16.4 kWh/100km. nyt oli 18.8 kWh/100km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoinpa vielä, että nyt tehty matka ei eronnut kesällä tehdystä samasta matkasta mitenkään. Ehkä kesällä ei välttämättä olisi tarvinnut ladata, mutta matkaajia tarvii.
        Kesällä kulutus oli muistaakseni 16.4 kWh/100km. nyt oli 18.8 kWh/100km.

        No näinhän tämä oikeassa elämässä menee. Sähköautoilla ajavien pitkän matkan sukuloimisista ja latauspaikoista ovat eniten huolissaan ne joilla ei ole mitään kokemusta sähköautoilla ajamisesta.
        Mummojen panikoitumista olemattomista ongelmista. Mutta se positiivinen juttu tässä on että kukaan ei koskaan ole ole juuttunut korpeen tai latausaseman jonoon nettikirjoitusten vuoksi. IRL rules over bs in S24.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut ruuhkaa, viisi kahdeksasta Sc-laturista oli vapaana mennessä ja kolme tullessa.
        Sisätilan lämpötilan pidin itsellä 20c, apukuskilla oli 21C.
        Ulkona oli nollan ja 6 pakkasateen välillä.

        Tesla taitaa olla niin vaikea hallita, että tarvitaan apukuski. Muissa autoissa on kuljettajan lisäksi vain matkustajia!!!


    • Anonyymi

      Kaikilla ei ole Teslaan varaa varsinkaan tulevaisuudessa millään. Ja auroreissailu maksaa sähköautolla paljon enemmän kuin polttomoottoriautolla jonka saa 1000e kun katsoin juuri nämä kaksi herraa jotka reissanneet pitkin maailmaa ja nyt 2900km omassa maassa Norjassa Pösön sähköautolla joka on sitä hintaluokkaa jollaiseen varaa. 22 pakollista yötä 2900km ja kun ottaa huomioon joutuivat käyttämään lähes koko ajan mökkivuokrausta niin hintaa tuli tuolle 1320€ noin.Sillä mökkiyö keskimäärin ja nyt laskin hinnan alas on 60€ vrk latauksineen oikeastaan 80€/vrk.
      Entä paku tai matkailuautoreissut sähköisellä pelillä.Se loppuu kokonaan kun loppuu tavallisen polttoaineen myynti. Katsoa voi tuolta linkistä ja muistakaa oli toukokuu-kesäkuu ei siis mikään kylmä aika.
      https://tv.nrk.no/serie/team-bachstad/sesong/8/episode/1/avspiller

      • Anonyymi

        Kaikilla suomalaisilla ei ole kosjaan ollut varaa minkäänlaisiin uusiin autoihin. Ei edes uusiin tojotiin. Sähköautot eivät ole muuttaneet tätä asiaa mihinkään eivätkä tule muuttamaan.
        Köyhät saavat sähköautot siinä kohtaa kun markkinoilla on tonnin maksavia vanhoja sähköautoja. Siihen menee ainkin pari vuosikymmentä.
        Mutta tämäpä ei juuri kuulu tähän topiciin mitenkään. Ne joilla rahaa on voivat ajaa jo nyt mukavasti sähköautoilla. Kuten Trafi kertoo niin joka vuosi Suomesta löytyy 120.000 kuluttajaa joilla on varaa ostaa uusi auto. Ei koko Suomella mene surkeasti. Jos niin olisi niin uusia autoja ei ostaisi kukaan vaan meille tuotaisiin vain vanhoja raatoja rikkaammista maista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla suomalaisilla ei ole kosjaan ollut varaa minkäänlaisiin uusiin autoihin. Ei edes uusiin tojotiin. Sähköautot eivät ole muuttaneet tätä asiaa mihinkään eivätkä tule muuttamaan.
        Köyhät saavat sähköautot siinä kohtaa kun markkinoilla on tonnin maksavia vanhoja sähköautoja. Siihen menee ainkin pari vuosikymmentä.
        Mutta tämäpä ei juuri kuulu tähän topiciin mitenkään. Ne joilla rahaa on voivat ajaa jo nyt mukavasti sähköautoilla. Kuten Trafi kertoo niin joka vuosi Suomesta löytyy 120.000 kuluttajaa joilla on varaa ostaa uusi auto. Ei koko Suomella mene surkeasti. Jos niin olisi niin uusia autoja ei ostaisi kukaan vaan meille tuotaisiin vain vanhoja raatoja rikkaammista maista.

        Kerrankin fiksua mietintää tästä asiasta, toivottavasti molempien autojen kannattajat tajuaisivat tämän varsin yksinkertaisen tulevaisuuden skenaarion.


      • Anonyymi

        Pakut ja matkailuautot ovat järjestään dieseleitä ja jos öljystä tehtävä dieselöljy loppuu niin biodieseliä tehdään entistä enemmän joten ruokajätteillä voi ajaa vielä vuosikymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakut ja matkailuautot ovat järjestään dieseleitä ja jos öljystä tehtävä dieselöljy loppuu niin biodieseliä tehdään entistä enemmän joten ruokajätteillä voi ajaa vielä vuosikymmeniä.

        Sähkö on ehdottomasti paras ratkaisu kaupunkien jakelupakuihin ja niitä on jo hyvin markkinoilla.

        https://www.volkswagen-vans.co.uk/en/electric-vans/abt-etransporter-6-1.html

        On vain ajan kysymys kuinka nopeasti shkö syrjäyttää diesein myös tällä rintamalla. Käyettävyydeltään sähkapaku on ylivoimainen nokivasaraan nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakut ja matkailuautot ovat järjestään dieseleitä ja jos öljystä tehtävä dieselöljy loppuu niin biodieseliä tehdään entistä enemmän joten ruokajätteillä voi ajaa vielä vuosikymmeniä.

        Onhan täyssähköpakuja jo...
        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pakettiautoissa-tulossa-sahkon-vuosi-automaahantuojan-mukaan-sahkopakettiauto-tulee-kaikki-kulut-laskien-halvemmaksi-kuin-perinteinen/ced82a5b-1231-49d6-8481-58bca9747cef
        Biodiesel tulee olemaan vain lentoliikenteen ja raskaan liikenteen voimanlähde. Muuhun sitä ei yksinkertaisesti riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla suomalaisilla ei ole kosjaan ollut varaa minkäänlaisiin uusiin autoihin. Ei edes uusiin tojotiin. Sähköautot eivät ole muuttaneet tätä asiaa mihinkään eivätkä tule muuttamaan.
        Köyhät saavat sähköautot siinä kohtaa kun markkinoilla on tonnin maksavia vanhoja sähköautoja. Siihen menee ainkin pari vuosikymmentä.
        Mutta tämäpä ei juuri kuulu tähän topiciin mitenkään. Ne joilla rahaa on voivat ajaa jo nyt mukavasti sähköautoilla. Kuten Trafi kertoo niin joka vuosi Suomesta löytyy 120.000 kuluttajaa joilla on varaa ostaa uusi auto. Ei koko Suomella mene surkeasti. Jos niin olisi niin uusia autoja ei ostaisi kukaan vaan meille tuotaisiin vain vanhoja raatoja rikkaammista maista.

        Tonnin sähköauto on mielenkiintoinen ajatus pohdittavaksi. Kun sähköauto on kypsä ja maksaa tonnin, mikä sellaisen auton toimintamatka voisi olla? 50 km? Kannattaako kenenkään ostaa 50 km toimintasäteen omaavaa sähköautoa - edes tonnilla? Siinä vaiheessa kun sähköautoja saa tonnilla, autoilua rasittaa nykytilanteeseen nähden ehkä 3-4 kertainen käyttö-/haitta-/lisä-/ilmastomaksu. Tonnin sähköauton käyttö maksaa tällöin vähimmillään 2000-3000 e/vuosi. Muuttuvat kustannukset sen päälle.

        Dieseleiden kanssa on samankaltainen tilanne jo nyt. Dieselin ostaa paljon ajavat ja heillä on yleensä vara uuteen, tai uudehkoon. Kuka ostaa 8 v/300 tkm ajetun dieselin? Kuluvan osan uusimistarvetta alkaa olla jo neljän numeron edestä, käyttömaksut korkeat, diesel-vero, kalliimmat huoltokustannukset, riskinä kalliit korjaukset vs bensa-auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonnin sähköauto on mielenkiintoinen ajatus pohdittavaksi. Kun sähköauto on kypsä ja maksaa tonnin, mikä sellaisen auton toimintamatka voisi olla? 50 km? Kannattaako kenenkään ostaa 50 km toimintasäteen omaavaa sähköautoa - edes tonnilla? Siinä vaiheessa kun sähköautoja saa tonnilla, autoilua rasittaa nykytilanteeseen nähden ehkä 3-4 kertainen käyttö-/haitta-/lisä-/ilmastomaksu. Tonnin sähköauton käyttö maksaa tällöin vähimmillään 2000-3000 e/vuosi. Muuttuvat kustannukset sen päälle.

        Dieseleiden kanssa on samankaltainen tilanne jo nyt. Dieselin ostaa paljon ajavat ja heillä on yleensä vara uuteen, tai uudehkoon. Kuka ostaa 8 v/300 tkm ajetun dieselin? Kuluvan osan uusimistarvetta alkaa olla jo neljän numeron edestä, käyttömaksut korkeat, diesel-vero, kalliimmat huoltokustannukset, riskinä kalliit korjaukset vs bensa-auto.

        Nissanin ja Teslan tutkimukset osoittavat että reilun 20 vuoden ikäisissä sähköautoissa on akun kapasiteettia jäljellä noin 80%.
        Tarkoittaa esim ID.3:n kohdalla 250-400km riippuen akun koosta.
        Oikeasti vanha sähköauto on köyhän kukkarolle PALJON lempeämpi kuin vanha polttis. Ei huoltotarvetta eikä kalliita voimalinjaremontteja. Tämän päivän polttis ja varsinkin hybridit ovat painajaisia vanhoilla päivillään. Niissä on niin paljion päästöjen minimoimiseksi välttämätöntä hilavitkutinta jotka ovat aivan hevletin kalliita korjattavia ja alkavat takuuvarmasti prakaamaan +10 vuoden ikäisinä.
        Sähköauton voimalinjassa on noin 30 liikkuvaa osaa eikä mitään saastehärpäkkeitä. Runkorakenne on ruostumatonta alumiinia. Itse ostan paljon ennemmin vanhan sähköauton hkuin vanhan polttiksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakut ja matkailuautot ovat järjestään dieseleitä ja jos öljystä tehtävä dieselöljy loppuu niin biodieseliä tehdään entistä enemmän joten ruokajätteillä voi ajaa vielä vuosikymmeniä.

        On noita sähköisiä pakuja ollut ajossa jo tovin ja lisää tulee useita merkkejä. Muistaaksen retkeilyautoakin Nissan200 löytyy jo sähköisenä muistaakseni saksalaisillaki https://archive.curbed.com/2019/9/17/20870863/electric-rv-for-sale-camper-motorhome-iridium-dusseldorf

        https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henkiloautot/e-nv200.html

        https://newatlas.com/nissan-nv-electric-camper-van/54957/

        https://www.electrive.com/2018/06/27/renault-presents-complete-electric-truck-range/

        Tuossa muutama ja netistä löytyy vaikka kuinka paljon.

        Mailma muuttuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nissanin ja Teslan tutkimukset osoittavat että reilun 20 vuoden ikäisissä sähköautoissa on akun kapasiteettia jäljellä noin 80%.
        Tarkoittaa esim ID.3:n kohdalla 250-400km riippuen akun koosta.
        Oikeasti vanha sähköauto on köyhän kukkarolle PALJON lempeämpi kuin vanha polttis. Ei huoltotarvetta eikä kalliita voimalinjaremontteja. Tämän päivän polttis ja varsinkin hybridit ovat painajaisia vanhoilla päivillään. Niissä on niin paljion päästöjen minimoimiseksi välttämätöntä hilavitkutinta jotka ovat aivan hevletin kalliita korjattavia ja alkavat takuuvarmasti prakaamaan +10 vuoden ikäisinä.
        Sähköauton voimalinjassa on noin 30 liikkuvaa osaa eikä mitään saastehärpäkkeitä. Runkorakenne on ruostumatonta alumiinia. Itse ostan paljon ennemmin vanhan sähköauton hkuin vanhan polttiksen.

        Pari vuotta takaperin myynnissä oli käytetty sähköauto, jonka toimintasäde oli 100 km. Hinta vastasi uuden micran hintaa. Autosta tehtiin lehtijuttu Länsi-Suomessa. Mahtava ostos. Talvella tuosta 100 km:stä voi vähentää puolet. Eli kioskilla voi käydä ja se on siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari vuotta takaperin myynnissä oli käytetty sähköauto, jonka toimintasäde oli 100 km. Hinta vastasi uuden micran hintaa. Autosta tehtiin lehtijuttu Länsi-Suomessa. Mahtava ostos. Talvella tuosta 100 km:stä voi vähentää puolet. Eli kioskilla voi käydä ja se on siinä.

        Pari vuotta sitten myynnissä käytetty...
        Mitähän yrität kertoa? Autoja on kaikenlaisia, yleistääkö meinasit?
        Talvella kulutus laskee oikeassa elämässä korkeintaan 30%. Pois lukien jos ajaa pelkkiä 5 km.n matkoja jolloin lämmitys vie suuren osan. Toisaalta sähköauton sisätilat lämpenee -20C - +20C.n alle kilometrin matkalla, polttis ei edes lämmön puolelle koko 5 km.n matkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari vuotta takaperin myynnissä oli käytetty sähköauto, jonka toimintasäde oli 100 km. Hinta vastasi uuden micran hintaa. Autosta tehtiin lehtijuttu Länsi-Suomessa. Mahtava ostos. Talvella tuosta 100 km:stä voi vähentää puolet. Eli kioskilla voi käydä ja se on siinä.

        Tuo olisi huono ostos. Ei kuitenkaan kerro mitään muista käytetyistä sähköautoista. Olet melkoinen urpo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari vuotta takaperin myynnissä oli käytetty sähköauto, jonka toimintasäde oli 100 km. Hinta vastasi uuden micran hintaa. Autosta tehtiin lehtijuttu Länsi-Suomessa. Mahtava ostos. Talvella tuosta 100 km:stä voi vähentää puolet. Eli kioskilla voi käydä ja se on siinä.

        Joo, puolet sinun mielimuvituksessa, ei oikeassa elämässä. Lisäksi kioski bisnes on länsisikmessa näivettynyt lähes kokonaan, kun huoltoasemat alkoivat olemaan kauppoja ja siitäkin on aikaa enemmän, kuin muistan.


    • Anonyymi

      "Täyssähköautolla joululiikenteessä."

      Tontut ajavat sähköautoilla!

      • Anonyymi

        Sähköllä ajaa mukavan äänettömästi, mukavasti, päästöttömästi ja yhdellä neljäsosalla bensakuluista. Jos sillä saa tonttulakin niin laittakaa tulemaan tännepäin. Laittakaa samantien neljä niin vaimo ja lapsetkin saavat. Hekin olivat kyydissä sukuloimisreissussa.


    • Anonyymi

      Katsoin huvikseni ajotietokoneelta viimeisimmän 999,9km kulutuksen keskiarvon joulu ajeluista, niin oli 16,2kW/100km ja kesäsin 12,3kW/100km. Kasvava kulutus tulee kitkarenkaista, lämmityksestä ja muistaakseni lli märkää asfaltiakin tuossa mukana.

      Palkonko polttis autolla ajaisi 16,2kW ottaen hyötysuhde heikkenemisen huomioon?

      Dieselillä hieman pidemmälle...

      • Anonyymi

        Kai se oleellinen kysymys on kuinka pitkälle ajaa samalla euromäärällä. kWh määrä on aika yhdentekevä kun sähköä voi tuottaa niin monella eri tapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai se oleellinen kysymys on kuinka pitkälle ajaa samalla euromäärällä. kWh määrä on aika yhdentekevä kun sähköä voi tuottaa niin monella eri tapaa.

        Lidilin pihalta 0€ kW pikalaturista


    • Anonyymi

      Sähköauton polttoainekulujen pitääkin olla vähäisiä taloudellisessakin mielessä, sillä jos auto maksaa tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia polttista enemmän niin pääomakulun erolla ostaa polttoainetta kymmenientuhansien kilometrien ajamiseen. Ilmastokysymyskään ei ole yksiselitteinen, sillä akuston tuottaminen kuormittaa ilmastoa runsaasti ja eettisyyskin on arveluttava ainakin niitten valmistajien osalta, jotka käyttävät akuissaan lapsityövoimalla (orjilla) louhittua mineraalia.

      • Anonyymi

        Tuo hintaero on historiaa. Otetaanpa esimerkiksi ID.3 jonka hinnat alkaen mallin saa alle 30.000. Samankokoinen Corolla 2.0 on melko täsmälleen samanhintainen. Corolla on selkeästi hitaampi, mutta tuosta tehokkaampaa ei Suomessa saa.

        Isompi ID.4 lähtee 38.000 eurolla ja vastaava RAV4 maksaa alkaen 41.000€.
        Ja korjauskuluistakaan et pääse nillittämään sillä 23 eurolla kuussa saa sopimuksen joka kattaa kaikki huollot ja vikakorjaukseet.

        Joudut keksimään jonkun uuden dissauksen. Tämä "kallista on" on historiaa kuten esimerkistä selkeästi voimme todeta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo hintaero on historiaa. Otetaanpa esimerkiksi ID.3 jonka hinnat alkaen mallin saa alle 30.000. Samankokoinen Corolla 2.0 on melko täsmälleen samanhintainen. Corolla on selkeästi hitaampi, mutta tuosta tehokkaampaa ei Suomessa saa.

        Isompi ID.4 lähtee 38.000 eurolla ja vastaava RAV4 maksaa alkaen 41.000€.
        Ja korjauskuluistakaan et pääse nillittämään sillä 23 eurolla kuussa saa sopimuksen joka kattaa kaikki huollot ja vikakorjaukseet.

        Joudut keksimään jonkun uuden dissauksen. Tämä "kallista on" on historiaa kuten esimerkistä selkeästi voimme todeta.

        Sähkiksiin saa 2000 euron hankintatuen mikä kaventaa hintaeroa, mutta kerrotko vielä tarkemmin mikä on se ID.3:n malli jonka hinta Suomessa on alle 30.000 euroa ja kiihtyvyys 2.0 Corollaa parempi?

        Sama juttu ID.4:n kanssa, mikä on se RAV4:sta teholtaan/suorituskyvyltään vastaava ID.4:n malli joka lähtee 38.000 eurolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkiksiin saa 2000 euron hankintatuen mikä kaventaa hintaeroa, mutta kerrotko vielä tarkemmin mikä on se ID.3:n malli jonka hinta Suomessa on alle 30.000 euroa ja kiihtyvyys 2.0 Corollaa parempi?

        Sama juttu ID.4:n kanssa, mikä on se RAV4:sta teholtaan/suorituskyvyltään vastaava ID.4:n malli joka lähtee 38.000 eurolla?

        ID.3 Pure 93 kW, akku 45 kWh 29.900€
        ID.3 Pure Performance 110 kW, akku 45 kWh 31.500€
        ID.4 Pure 109 kW, akku 52 kWh -37.300€
        ID.4 Pure Performance 125 kW, akku 52 kWh - 38.900€
        Noilla pärjää aivan varmasti RAV4:lle ja Corolla 2.0:lle. Tojon hevoset on tunnetusti rampoja ja vastaavasti taas sähköauto on kaupunkinopeuksissa paljon ripeämpi kuin mitä hevoset kertovat.

        Jos haluat esimerkkiä niin katsopa TM 15/2019. Siellä 2.0 hävisi 30 pollea heikommalle 1.5 TSI:lle. Ja kuten sanottu, kaupungissa ID:t jättävät tojon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ID.3 Pure 93 kW, akku 45 kWh 29.900€
        ID.3 Pure Performance 110 kW, akku 45 kWh 31.500€
        ID.4 Pure 109 kW, akku 52 kWh -37.300€
        ID.4 Pure Performance 125 kW, akku 52 kWh - 38.900€
        Noilla pärjää aivan varmasti RAV4:lle ja Corolla 2.0:lle. Tojon hevoset on tunnetusti rampoja ja vastaavasti taas sähköauto on kaupunkinopeuksissa paljon ripeämpi kuin mitä hevoset kertovat.

        Jos haluat esimerkkiä niin katsopa TM 15/2019. Siellä 2.0 hävisi 30 pollea heikommalle 1.5 TSI:lle. Ja kuten sanottu, kaupungissa ID:t jättävät tojon

        ID.3 Pure 93 kW vs. Corolla 135 kW -> Corollassa 45% enemmän tehoa ja ID.3 hyvin todennäköisesti painaa vielä enemmän (45 kWh:n akulla olevan teknisiä tietoja en ole nähnyt, mutta 58 kWh-version omamassa on noin 1800 kg) - ei kyllä lähellekään paras vastinpari. Tojo kyllä hävisi TM:n vertailussa heikommalle 1.5 TSI:lle, mutta tuossa vertailussa taas Tojo oli selvästi Ocua painavampi.

        ID.4 109 kW malliin lähin vertailukohta Rav4:sta tehon suhteen on 2.0 automaatti n. 34.000 euroa. Rav4 hybridin (n. 41.000 euroa) suorituskyvyltään lähin ID.4 on 150kW:n versio (n. 44.900 euroa hankintatuen jälkeen).

        Eihän nuo sähkikset nyt suhteettoman kalliita ole, mutta toisaalta nuo ID.3/ID.4 hinnat-alkaen pikkuakkuiset mallit on reilun 300 km rangen autoja, ja rangen nostaminen maksaa sitten jo tonneja kummassakin tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ID.3 Pure 93 kW vs. Corolla 135 kW -> Corollassa 45% enemmän tehoa ja ID.3 hyvin todennäköisesti painaa vielä enemmän (45 kWh:n akulla olevan teknisiä tietoja en ole nähnyt, mutta 58 kWh-version omamassa on noin 1800 kg) - ei kyllä lähellekään paras vastinpari. Tojo kyllä hävisi TM:n vertailussa heikommalle 1.5 TSI:lle, mutta tuossa vertailussa taas Tojo oli selvästi Ocua painavampi.

        ID.4 109 kW malliin lähin vertailukohta Rav4:sta tehon suhteen on 2.0 automaatti n. 34.000 euroa. Rav4 hybridin (n. 41.000 euroa) suorituskyvyltään lähin ID.4 on 150kW:n versio (n. 44.900 euroa hankintatuen jälkeen).

        Eihän nuo sähkikset nyt suhteettoman kalliita ole, mutta toisaalta nuo ID.3/ID.4 hinnat-alkaen pikkuakkuiset mallit on reilun 300 km rangen autoja, ja rangen nostaminen maksaa sitten jo tonneja kummassakin tapauksessa.

        Muista että Tojon hevoset on todistettu paperihevosiksi jokaisessa suorituskykymittauksessa mitä niillä on tehty. Älä katso hevosia tai kiloja. Sekunnit ovat ainoa oikae tapa arvioida auton suorituskykyä.
        En ole kaivellut, mutta olen melko varma että kaupunkinopeuksilla nuo hinnat alkaen ID:t ovat ripeämpiä ja ennen kaikkea mukavampia ajaa kuin kuin antamani verrokkitojot. Ja se mitä olen ID.3sia nähnyt motarillakin niin ei niillä kyllä jalkoihin jää.

        Joka tapauksessa on mielestäni täysin perusteltua sanoa että noista esimerkeistä ei sähköauto ole juurikaan kalliimpi. Se on jopa halvempi kun valitsee oikein.
        Sähköauton kustannuspuolella isona plussana on myös lähes olematon huoltotarve ja työsuhdeauton parin sadan verotus-ale. Ja tuo parisataa on per kuukausi. Joka kuukausi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista että Tojon hevoset on todistettu paperihevosiksi jokaisessa suorituskykymittauksessa mitä niillä on tehty. Älä katso hevosia tai kiloja. Sekunnit ovat ainoa oikae tapa arvioida auton suorituskykyä.
        En ole kaivellut, mutta olen melko varma että kaupunkinopeuksilla nuo hinnat alkaen ID:t ovat ripeämpiä ja ennen kaikkea mukavampia ajaa kuin kuin antamani verrokkitojot. Ja se mitä olen ID.3sia nähnyt motarillakin niin ei niillä kyllä jalkoihin jää.

        Joka tapauksessa on mielestäni täysin perusteltua sanoa että noista esimerkeistä ei sähköauto ole juurikaan kalliimpi. Se on jopa halvempi kun valitsee oikein.
        Sähköauton kustannuspuolella isona plussana on myös lähes olematon huoltotarve ja työsuhdeauton parin sadan verotus-ale. Ja tuo parisataa on per kuukausi. Joka kuukausi.

        Onko suorituskyky on nousemassa ratkaisevaksi tekijäksi autovalinnassa. Taitaa olla pikkupoojat asialla, koska arkiliikenteessä kiihdytetään enimmäkseen 0-40 km/t ja hölmöintä on kisata siitä kuka on ensimmäisenä seisomassa seuraavissa punaisissa liikenteen sujuvuutta tulppaamassa.
        Oma valintani auton suhteen on tilan tarve, ajomukavuus , turvallisuus sekä luotettavuus. Nykyiset sähköautot eivät täytä vielä kriteerejäni.
        Sähköauton range kärsii kiihdytyksistä ja päästöjä syntyy renkaitten ylimääräisestä kulumisesta. Rekkakuskeilla on nykyisin hauskaa kun sähkärit köröttelevät kiltisti imussa päästäkseen perille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko suorituskyky on nousemassa ratkaisevaksi tekijäksi autovalinnassa. Taitaa olla pikkupoojat asialla, koska arkiliikenteessä kiihdytetään enimmäkseen 0-40 km/t ja hölmöintä on kisata siitä kuka on ensimmäisenä seisomassa seuraavissa punaisissa liikenteen sujuvuutta tulppaamassa.
        Oma valintani auton suhteen on tilan tarve, ajomukavuus , turvallisuus sekä luotettavuus. Nykyiset sähköautot eivät täytä vielä kriteerejäni.
        Sähköauton range kärsii kiihdytyksistä ja päästöjä syntyy renkaitten ylimääräisestä kulumisesta. Rekkakuskeilla on nykyisin hauskaa kun sähkärit köröttelevät kiltisti imussa päästäkseen perille.

        "Oma valintani auton suhteen on tilan tarve, ajomukavuus , turvallisuus sekä luotettavuus. Nykyiset sähköautot eivät täytä vielä kriteerejäni."

        Jokaisella on tietysti omat tarpeensa mutta esim näistä vertailupareista
        ID.3 - Corolla
        ID.4 - RAV4
        Sähköautot eivät häviä polttiksille millään saralla. Päinvastoin esim ajomukavuudessa (hiljaisuudessa, voimalinjassa) ne ovat selkeästi pariaan parempia. Luotettavuudenkin osalta sähköauto jonka voimalinjassa on vain noin 30 liikkuvaa osaa verrattuna polttiksen 2500 osaanon valovuosia edellä. Senhän näkee jo siitäkin että Tojoja joutuu huollattamaan kalliisti vuosittain kun sähköauto on käytännössä huoltovapaa.
        Jos asiaa katsoo pitkällä tähtäimellä niin kannattaa muistaa että että ID:n perusrakenne on alumiinia joka ei ruostu. Tojolla on huonot recordit sillä alueella.
        Nim: Kempitön tulevaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista että Tojon hevoset on todistettu paperihevosiksi jokaisessa suorituskykymittauksessa mitä niillä on tehty. Älä katso hevosia tai kiloja. Sekunnit ovat ainoa oikae tapa arvioida auton suorituskykyä.
        En ole kaivellut, mutta olen melko varma että kaupunkinopeuksilla nuo hinnat alkaen ID:t ovat ripeämpiä ja ennen kaikkea mukavampia ajaa kuin kuin antamani verrokkitojot. Ja se mitä olen ID.3sia nähnyt motarillakin niin ei niillä kyllä jalkoihin jää.

        Joka tapauksessa on mielestäni täysin perusteltua sanoa että noista esimerkeistä ei sähköauto ole juurikaan kalliimpi. Se on jopa halvempi kun valitsee oikein.
        Sähköauton kustannuspuolella isona plussana on myös lähes olematon huoltotarve ja työsuhdeauton parin sadan verotus-ale. Ja tuo parisataa on per kuukausi. Joka kuukausi.

        Jos mittaustuloksia katsoo (TM, 0-100 km/h):
        Corolla (135 kW) 8,8s
        ID.3 (150 kW) 7,5s

        ...niin aika selvää on että ID.3:n 93 kW:n malli tulee olemaan selvästi Corollaa hitaampi. No senkin suorituskyky varmaan riittää monelle, omasta mielestäni suurin ongelma noissa sähkisten hinnoissa on se että ainakin toistaiseksi rangen nostaminen on kallista. Itse en tuollaista n. 300 km rangella olevaa ostaisi. Ei siksi etteikö se riittäisi omassa käytössä vaan koska jos muutaman vuoden kuluttua on yleisesti myynnissä 500-600 km rangella olevia autoja niin tuollaisen vain 300 km rangen auton haluttavuus/arvo käytettynä on heikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mittaustuloksia katsoo (TM, 0-100 km/h):
        Corolla (135 kW) 8,8s
        ID.3 (150 kW) 7,5s

        ...niin aika selvää on että ID.3:n 93 kW:n malli tulee olemaan selvästi Corollaa hitaampi. No senkin suorituskyky varmaan riittää monelle, omasta mielestäni suurin ongelma noissa sähkisten hinnoissa on se että ainakin toistaiseksi rangen nostaminen on kallista. Itse en tuollaista n. 300 km rangella olevaa ostaisi. Ei siksi etteikö se riittäisi omassa käytössä vaan koska jos muutaman vuoden kuluttua on yleisesti myynnissä 500-600 km rangella olevia autoja niin tuollaisen vain 300 km rangen auton haluttavuus/arvo käytettynä on heikko.

        Suurin osa kuluttajista on sinun ja minun kaltaisia eli heille riittää 300km range paremmin kuin hyvin. Muista myös että ID pystyy haukkaamaan 120kW latauksessa joten pitkä matkaajokaan ei ole mikään ongelma.
        Tuollaisille 300km kohtuuhintaisille sähköautoille tulee olemaan niin suuri kysyntä tästä eteenpäin maailman tappiin että niiden haluttavuuteen/hintaan ei juurikaan vaikuta vaikka markkinoille tulee long range sähkiksiä. Suuri popula tarvitsee ja ostaa näitä 300km sähköautoja ja maailmalla jopa 200km range tulee varmaan olemaan se kaikkein ostetuin sähkisluokka hinta/range-balanssinsa ansiosta.
        Nykyiset sähköautot tulevat joka tapauksessa olemaan paljon halutumpia kuin nykyiset polttikset. Eli jos ajattelee 30.000 euron uuden auton jälleenmyyntiarvoa niin kyllä polttisautolla on paljon suurempi mustapekkakerroin vuonna 2025-30 kuin ID.3:lla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa kuluttajista on sinun ja minun kaltaisia eli heille riittää 300km range paremmin kuin hyvin. Muista myös että ID pystyy haukkaamaan 120kW latauksessa joten pitkä matkaajokaan ei ole mikään ongelma.
        Tuollaisille 300km kohtuuhintaisille sähköautoille tulee olemaan niin suuri kysyntä tästä eteenpäin maailman tappiin että niiden haluttavuuteen/hintaan ei juurikaan vaikuta vaikka markkinoille tulee long range sähkiksiä. Suuri popula tarvitsee ja ostaa näitä 300km sähköautoja ja maailmalla jopa 200km range tulee varmaan olemaan se kaikkein ostetuin sähkisluokka hinta/range-balanssinsa ansiosta.
        Nykyiset sähköautot tulevat joka tapauksessa olemaan paljon halutumpia kuin nykyiset polttikset. Eli jos ajattelee 30.000 euron uuden auton jälleenmyyntiarvoa niin kyllä polttisautolla on paljon suurempi mustapekkakerroin vuonna 2025-30 kuin ID.3:lla.

        Tästä eteenpäin polttikset tulevat olemaan käytettyjen markkinoilla haluttavuushierarkiassa aina sähköautojen alapuolella. Jos ostaa uuden auton nyt niin polttiksesta saa vaihtomarkkinoilla aina vähemmän kuin uutena samanhintaisesta sähköautosta.
        Jos nyt ostaa 30.000€ Corollan niin siitä saa aivan varmasti viiden vuoden päästä vähemmän kuin 30.000€ ID.3:sta. Jo pelkästään se että niitä on markkinoilla niin vähän kysyntään nähden pitää hinnat korkealla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oma valintani auton suhteen on tilan tarve, ajomukavuus , turvallisuus sekä luotettavuus. Nykyiset sähköautot eivät täytä vielä kriteerejäni."

        Jokaisella on tietysti omat tarpeensa mutta esim näistä vertailupareista
        ID.3 - Corolla
        ID.4 - RAV4
        Sähköautot eivät häviä polttiksille millään saralla. Päinvastoin esim ajomukavuudessa (hiljaisuudessa, voimalinjassa) ne ovat selkeästi pariaan parempia. Luotettavuudenkin osalta sähköauto jonka voimalinjassa on vain noin 30 liikkuvaa osaa verrattuna polttiksen 2500 osaanon valovuosia edellä. Senhän näkee jo siitäkin että Tojoja joutuu huollattamaan kalliisti vuosittain kun sähköauto on käytännössä huoltovapaa.
        Jos asiaa katsoo pitkällä tähtäimellä niin kannattaa muistaa että että ID:n perusrakenne on alumiinia joka ei ruostu. Tojolla on huonot recordit sillä alueella.
        Nim: Kempitön tulevaisuus.

        Liikkuvien osien määrä ei ratkaise niinkään kuin niitten laatu. Saksalaisissa ei vaan tahdo laatua löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikkuvien osien määrä ei ratkaise niinkään kuin niitten laatu. Saksalaisissa ei vaan tahdo laatua löytyä.

        Aivan kuin saksalaiset olisivat ainoita sähköautoja tekeviä. Onhan niitä japskejakin. Ei vaan tojoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko suorituskyky on nousemassa ratkaisevaksi tekijäksi autovalinnassa. Taitaa olla pikkupoojat asialla, koska arkiliikenteessä kiihdytetään enimmäkseen 0-40 km/t ja hölmöintä on kisata siitä kuka on ensimmäisenä seisomassa seuraavissa punaisissa liikenteen sujuvuutta tulppaamassa.
        Oma valintani auton suhteen on tilan tarve, ajomukavuus , turvallisuus sekä luotettavuus. Nykyiset sähköautot eivät täytä vielä kriteerejäni.
        Sähköauton range kärsii kiihdytyksistä ja päästöjä syntyy renkaitten ylimääräisestä kulumisesta. Rekkakuskeilla on nykyisin hauskaa kun sähkärit köröttelevät kiltisti imussa päästäkseen perille.

        Kohta on rekat myös sähköisiä, krematorio kuskia nauratta, poislukien kylmällä asemalla tankatessa 2€ litra...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oma valintani auton suhteen on tilan tarve, ajomukavuus , turvallisuus sekä luotettavuus. Nykyiset sähköautot eivät täytä vielä kriteerejäni."

        Jokaisella on tietysti omat tarpeensa mutta esim näistä vertailupareista
        ID.3 - Corolla
        ID.4 - RAV4
        Sähköautot eivät häviä polttiksille millään saralla. Päinvastoin esim ajomukavuudessa (hiljaisuudessa, voimalinjassa) ne ovat selkeästi pariaan parempia. Luotettavuudenkin osalta sähköauto jonka voimalinjassa on vain noin 30 liikkuvaa osaa verrattuna polttiksen 2500 osaanon valovuosia edellä. Senhän näkee jo siitäkin että Tojoja joutuu huollattamaan kalliisti vuosittain kun sähköauto on käytännössä huoltovapaa.
        Jos asiaa katsoo pitkällä tähtäimellä niin kannattaa muistaa että että ID:n perusrakenne on alumiinia joka ei ruostu. Tojolla on huonot recordit sillä alueella.
        Nim: Kempitön tulevaisuus.

        Vertailu ID.4 -RAV4 tuotti mieltymyksieni mukaisesti noin 15 000 euron hintaeron Toyotan hyväksi, koska haluan todellisia hyötyvarusteita autooni enkä valaistuja ovenkahvoja ja paneeleita.
        Volkkarilla pystyy ajelemaan varoen sileällä asvaltilla, sillä 160 mm maavara on laskettu 68-kiloisella matkustajalla. Aikuinen mies kun istahtaa raskaana olevan vaimonsa kanssa niin Volkkari lysähtänee raapimaan jo pienimpiä kohoumia.
        Alumiini ei ruostu, mutta hapettuu haurastuen helpostikin. Ja korjaaminen hitsaamalla toivotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa kuluttajista on sinun ja minun kaltaisia eli heille riittää 300km range paremmin kuin hyvin. Muista myös että ID pystyy haukkaamaan 120kW latauksessa joten pitkä matkaajokaan ei ole mikään ongelma.
        Tuollaisille 300km kohtuuhintaisille sähköautoille tulee olemaan niin suuri kysyntä tästä eteenpäin maailman tappiin että niiden haluttavuuteen/hintaan ei juurikaan vaikuta vaikka markkinoille tulee long range sähkiksiä. Suuri popula tarvitsee ja ostaa näitä 300km sähköautoja ja maailmalla jopa 200km range tulee varmaan olemaan se kaikkein ostetuin sähkisluokka hinta/range-balanssinsa ansiosta.
        Nykyiset sähköautot tulevat joka tapauksessa olemaan paljon halutumpia kuin nykyiset polttikset. Eli jos ajattelee 30.000 euron uuden auton jälleenmyyntiarvoa niin kyllä polttisautolla on paljon suurempi mustapekkakerroin vuonna 2025-30 kuin ID.3:lla.

        Missä noita 120kW latureita on, en ole ensimmäistäkään nähnyt.

        Toiseksi tuota 120kW latausta voit saada 0-30% ja alkaa varmasti tippua nopeammin, kuin lehmän häntä.

        Älä yrutä väittää harhaanjohtamalla, että vedät koko lataus prosessin 120kW, se on paska väite!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä eteenpäin polttikset tulevat olemaan käytettyjen markkinoilla haluttavuushierarkiassa aina sähköautojen alapuolella. Jos ostaa uuden auton nyt niin polttiksesta saa vaihtomarkkinoilla aina vähemmän kuin uutena samanhintaisesta sähköautosta.
        Jos nyt ostaa 30.000€ Corollan niin siitä saa aivan varmasti viiden vuoden päästä vähemmän kuin 30.000€ ID.3:sta. Jo pelkästään se että niitä on markkinoilla niin vähän kysyntään nähden pitää hinnat korkealla.

        Toisessa jutussa volkkari jönö väittää ID tä pukkaavan tehtaalta ulos sellaista vauhtia, että mailma on viimeistään pääsiäisenä täynnä volkkareita, saati VIIDEN VUODEN kuluttua, silloin hinnat laskevat ID mallissa, kun hallit vaihdokkeja täynnä

        Älä osta ID volsua, kun hinnat ROMAHTAA, kun siitä ostetaan valtaisasti.


    • Anonyymi

      Minä ajelin joulureissut varmatoimisella itselataavalla hybridi-Tojotalla. Eipä tarvinnut pyhinä mietiskellä sitä, missä autonsa lataa. Hybridi-Tojota on siis erinomainen välikausiauto.

      • Anonyymi

        Tuo välikausi on menossa enää jälkeenjääneillä. Sähköauto on huippumukava ajaa niinuin tiedät niistä muutamista metreistä jolloin latauskelvottomasi polttis ei käy. Miksei siis nauttisi siitä mukavuudesta joka ainoa metri jonka liikkuu? Ja kun kilometrikin on hinnaltaan vain yhden neljäsosan ja täysin päästötön niin enää ei ole enää mitään syytä jäädä latauskelvottomuuden limboon.
        Siirtymäkausi on historiaa, sähköautojen aikakausi on täällä. En keksi mitään syytä miksi pitäisi odottaa jotain muuta kuin mitä sähköautot tarjoavat nyt.


      • Anonyymi

        Kyllähän tuollaisella bensa-autolla on helppoa ajella. Eikä tarvitse miettiä missä saisi auton ladatuksi kunhan tankissa on riittävästi bensaa.
        Suurin osa suomalaisista ajelikin bensa-autoilla joulumatkansa, jotkut eivät vaan raahanneet mukanaan tarpeetonta akustoa ja sähkömoottoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo välikausi on menossa enää jälkeenjääneillä. Sähköauto on huippumukava ajaa niinuin tiedät niistä muutamista metreistä jolloin latauskelvottomasi polttis ei käy. Miksei siis nauttisi siitä mukavuudesta joka ainoa metri jonka liikkuu? Ja kun kilometrikin on hinnaltaan vain yhden neljäsosan ja täysin päästötön niin enää ei ole enää mitään syytä jäädä latauskelvottomuuden limboon.
        Siirtymäkausi on historiaa, sähköautojen aikakausi on täällä. En keksi mitään syytä miksi pitäisi odottaa jotain muuta kuin mitä sähköautot tarjoavat nyt.

        Joko sinulla ja kaikilla tutuillasi on sähköauto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko sinulla ja kaikilla tutuillasi on sähköauto?

        Aika typerä kysymys.
        Autonvaihto ei ole ollut minulla ajankohtainen viimeiseen pariin vuoteen enkä ala vaihtamaan autoa vain vaihtamisen ilosta. Jos vaihtaisin auton nyt niin ottaisin sähköauton. Tod.näköisesti ID.3:n. Olen ajatellut vaihtaa auton parin vuoden päästä. Sen jälkeen minulla on sähköauto.

        Mutta kuten sanoin niin erittäin typerä kommentti sinulta. Ei sillä ole väliä kuinka moni on jo vaihtanut sähköautoon. Sanoin vain että välikausi on täyttä puppua. Sähköautot vuonna 2021 tarjoavat kaiken sen mitä suurin osa ihmisistä tarvitsee. Ei mitään syytä odotella että sähköautot täyttäisivät KAIKKIEN tarpeet. Se on tauno-tasalakkien maailma että joku pitäisi sopia kaikille että voisi itse tehdä jotain. Elän mahdollisimman kaukana tauno-tasalakki-maailmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tuollaisella bensa-autolla on helppoa ajella. Eikä tarvitse miettiä missä saisi auton ladatuksi kunhan tankissa on riittävästi bensaa.
        Suurin osa suomalaisista ajelikin bensa-autoilla joulumatkansa, jotkut eivät vaan raahanneet mukanaan tarpeetonta akustoa ja sähkömoottoria.

        Ainoa hybrid näissä tojoissa on merkki perseessä, kaikki sähkö tuotetaan bensinillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa hybrid näissä tojoissa on merkki perseessä, kaikki sähkö tuotetaan bensinillä

        Ainoa hybrid näissä tojoissa on merkki perseessä, kaikki sähkö tuotetaan bensinillä

        ********

        Onhan aivan selvä, että hybridi-Tojotassa kaikki sähkö tuotetaan bensiinillä, koska Tojota on bensiinikäyttöinen auto. Hybridi-merkki perseessä ei kuitenkaan ole aivan turha, sillä se tietää suhteellisen pientä kulutusta. Eilenkin ajelin 275 km lenkin, ja keskikulutus reissulla oli kokonaista 4,4 l/100 km. Jos auton perseessä ei olisi ollut Hybrid-tekstiä, niin kulutus olisi ollut huomattavasti suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa hybrid näissä tojoissa on merkki perseessä, kaikki sähkö tuotetaan bensinillä

        ********

        Onhan aivan selvä, että hybridi-Tojotassa kaikki sähkö tuotetaan bensiinillä, koska Tojota on bensiinikäyttöinen auto. Hybridi-merkki perseessä ei kuitenkaan ole aivan turha, sillä se tietää suhteellisen pientä kulutusta. Eilenkin ajelin 275 km lenkin, ja keskikulutus reissulla oli kokonaista 4,4 l/100 km. Jos auton perseessä ei olisi ollut Hybrid-tekstiä, niin kulutus olisi ollut huomattavasti suurempi.

        TM mittasi diesel Oculle 3,5 litraa ja bensaversiolle 4,8 litraa. Lataushybridi olisi mennyt tuon lenkin noin kolmeen litraan. Kaasuautokin olisi ollut parempi vaihtoehto ja sähköautolla kulutus ja päästöt olisi tietenkin ollut nolla.
        Eli kyllä nämä latauskelvottomat ovat tänäpäivänä siellä häntäpään taisteluissa joissa hyvänä päivänä voi saada jotain jämäpisteitä.
        Aivan niinkuin Toyota oli F1;ssä.


    • Anonyymi

      Ostan vasta sitten sähköauton kun niitä saa alle 5000 e:lla ja sellaisen jolla voi vetää sladissa kurveja tai tehdä kässärikäännöksiä. Esim. tollasen.
      https://www.youtube.com/watch?v=9ls1t313B0k

      t. vaagpelle

      • Anonyymi

        Ei mene kauan, kun siirryt joukkoliikenteeseen tai polkupyörään, jos ei asenne muutu!

        T. ViherVasurit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene kauan, kun siirryt joukkoliikenteeseen tai polkupyörään, jos ei asenne muutu!

        T. ViherVasurit

        No se "kauan" on suhteellinen käsite. Luultavasti siihen sähköauton hankintaan menee n. 10-20 vuotta, joka on silmänräpäys maapallon historiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se "kauan" on suhteellinen käsite. Luultavasti siihen sähköauton hankintaan menee n. 10-20 vuotta, joka on silmänräpäys maapallon historiassa.

        Juu, ja pyöräilyyn tai joukkoliikenteeseen vuosi pari, joten nauti krematoriostasi vielä.

        ViherVasuri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ja pyöräilyyn tai joukkoliikenteeseen vuosi pari, joten nauti krematoriostasi vielä.

        ViherVasuri

        Käytän noita kaikkia krematorio-autoilun lisäksi.
        Nauti sinä vihervassari ilmastovouhottaja itse vaan pelkästä pyöräilystä ja koronalinko busseista.

        T. PahisPersu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      353
      23117
    2. Stefun Sofialle tarjoamat luxuskyydit maksamatta, velkaa niistä jo yli 17 000 euroa.

      Seiskan mukaan limusiinikyyteihin erikoistunut yritys hakee Stefun yritykseltä oikeusteitse yli 17 000 € maksamattomista kyydeistä. Useat ajoista ova
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      6339
    3. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      403
      4612
    4. Niko Ranta-aho aikoi karata Afrikkaan!

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/espanjan-poliisi-niko-ranta-aho-suunnitteli-pakoa-afrikkaan-katso-video-poliisin-iskusta-marbellan-asuntoon/804058
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1731