Vatsavaivat turvotus

Anonyymi

Minulla todettu tuo ärtynyt suoli, kysymys :polttaako teillä ylämaha välillä tosi kovaa ja tulee pahoinvointia,turvottaa ja silti ilma ei tule ulos välillä sellaista ihmeellistä prutkutusta peräsuolessa ja siitä"hajuhaittoja"mikä estää paljon sosiaalista elämää.Minulla tuo IBS. ripuli sekä ummetus painoitteinen.Onko teillä välillä hyviäkin aikoja minulla joskus voi mennä päiväkin että vatsa parempi , mutta tarkkaan saa silloinkin katsoa mitä syö.Nyt jouluna kyllä meni mitä sattuu alas ja nyt kostautuu tosi pahasti no oma syy!Auttaako kellään esim. Litalgin kipuihin,onko mitään lääkettä millä tuo ilma ja turvotus helpottuisi, mutta niin että voisi silti ihmisten joukossa olla?! Paljon kysymyksiä mutta nyt niin kipeä maha että vertaistukea etsin! Noista kivuista haluaisin tietää, kun tuntuu että itselläni on välillä ylä välillä alamaha kipeämpi.Päänsärkyä on myös usein . kiitos jos joku kertoisi kokemuksia.

8

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taitaa koko ärtynyt suoli olla nk. roskakoridiagnoosi. Annetaan jokin diagnoosi, kun ei parempaakaan keksitä. Nykyihmisellä saattaa olla moni asia elämäntavoissa ja ravinnossa hakusessa, joten yhdellä sun toisella on vatsaoireita.

      Ylämahan ongelmat ovat ylämahan ongelmia, eivätkä suolistovaivoja. Sinulla saattaa olla esim. närästystä. Hyvin tavallista joulun pyhien aikaan.

      Itse olen oireillut mahalla ja suolistolla enemmän ja vähemmän koko elämäni. Sen voin lohduttaa, että rajujenkin oireiden jälkeen voi tulla helppo vaihe.

      Omalla kohdallani pahimmaksi olen kokenut antibiootit. Niitä vältän viimeiseen asti. Edellisestä kerrasta seurasi vuosikausien vatsahelvetti. Olen tietyssä mielessä pelännyt ravintokuituja, mutta turhaan. Itse asiassa sopiva kuitulisä voi olla hyväksikin, kun suolisto toimii nopeammin. Samalla suoliston loppupään bakteerit saavat tarvitsemaansa sulatettavaa. Sekä kuidut että antibiootit liittyvät elintärkeisiin suolistobakteereihin. Antibiootit pahassa, kuidut hyvässä mielessä.

      Pastan kaltaisia tuotteita vältän. Vaikken saisi ilmavaivojakaan, niin vatsa turpoaa. Jokaisen kannattaa itse kokeilla, mitkä tuotteet ravinnossa sopivat ja mitkä eivät. Välillä voi olla hankalaa salapoliisityötä. On riski, että karsii ravinnosta vääriä asioita pois, jolloin ruuan monipuolisuus kärsii tarpeettomasti. Aina pahin pahis ei ole se tuote, minkä äkkiseltään luulisi itselleen olevan. Eli vaatii testailua. Jonkin ruuan sieto voi olla myös tilannesidonnoista. Vaikka välillä sietää sipulia (tai jotain muuta) ja välillä siitä on pidettävä taukoa.

    • Anonyymi

      Tuohon antibiootin jälkeiseen tilaan saattaisi auttaa terveellisten bakteerien tankkaus. Juo litra AB -piimää ja seuraa, auttoiko. Sama ripuliin.

      • Anonyymi

        Minulla usein myös tuo navan seutu ja kylki kipuilee ei varsinaisesti ole ripulia mutta saa koko ajan juosta vessassa suoli tyhjenee pätkittäin.Minä myös kärsinyt vatsavaivoja jo vuosia kaikkea on tutkittu ja diagnoosi tuo ärtynyt suoli.Piimää olen myös kokeillut ihan tähän kipuun mutta ei minulla auta.Pahonvointia myös minulla,ei taida paljon lohduttaa tää mun vertaistukea mutta tiedän kyllä miltä tuntuu kun vatsa oikein pahana!!


    • Anonyymi

      minua harmittaa se, että löydettyäni hyvän lääkkeen johonkin vaivaan löytämisen ilo voi loppua siihen, että hyvä valmiste on lopetettu...

    • Anonyymi

      Aika pienetkin asiat voi tuottaa mahavaivoja mm. vehnäleipä. Minulla se "sulaa" hitaasti ja tukkii koko suoliston. Siirryin kauraleipään (esim. Fazerin pehmeä 100% kaura 4 kpl:een pussisssa, on vatsaystävällistä ja maistuu parhaimmalle paahdettuna)

      Kauraleipään siirtyminen helpotti hitusen oloa, vatsa toimii hitusen paremmin.
      Kauraleipä on paras vatsalleni, kaikista muista tuntuu tulevan ongelmia.
      Minulla ei ole keliakiaa. Ongelmia on kuitenkin runsaasti ja 20 vuotta terveyskeskuslääkäri
      tarjoili minulle "ärtyneen suolen oireyhtymää", mutta kun kävin paksunsuolen
      tähystyksessä, lääkäri sanoi "ei sinulla mitään ärtyneen suolen oireyhtymää ole !"

    • Anonyymi

      Ilmavaivoihin on "Kuplaton" ja muitakin tuotteita apteekista,
      mutta syy olisi hyvä saada pois. Polttaakohan sinulla ylävatsaa mahahapot ?

    • Anonyymi

      Osaako kukaan sanoa mikä aiheuttaa jatkuvan paineen tunteen alavatsalle oikealle ja välillä myös vasemmalle. Välillä on ihan kipuakin ja vatsa turvonnut. Tätä on jatkunut , taas jo pari viikkoa.Yöllä ei tunnu mutta heti kun nouset sängystä niin alkaa. Tämä on tosi stressaavaa, kun ei tiedä mikä vaivaa, Pari vuotta sitten oli samanlaista ja se kesti pari-kolme kuukautta ja hävisi itsestään....

    • Anonyymi

      Millaisia oireita on ummetus painotteisessa ibs:ssä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe