Palstan odotetuin ja tämän hetkinen yleisin puheen aihe painosta on tullut useasti esille,

Anonyymi

Milloin missäkin ketjussa, on ollut keskustelua ylipainosta ja alipainosta ja muuta siltä väliltä keskustelu on saanut useita erilaisia asioita ja näkökulmia kyseisten aiheiden kesken jolloin tämän ketjun tarkoitus on ottaa esille muiden kokemuksia näistä aiheista eikä kirjoittaa vitsillä tai loukatakseen muita kirjoittajia tai lukioita joten aihe on avoinna kaikille joilla on mahdollisuus kertoo omia kokemuksia ja näkemyksiä ja ennen kaikkea tuntemuksia

5

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voiko tässä kirjoittaa myös syömis häiriöistä kun melkein kaikki nämä liittyy kuitenkin johonki syömis häiriöön?????

    • Anonyymi

      Kyllähän sitä voi kirjoittaa myös syömis häiriöistä vaikkakin eivät kaikki yllä mainitut asiat liity syömis häiriöön. On myös erilaisia syitä joiden vuoksi paino joko nousee tai sitten laskee. Jokaisen ihmisen kohdalla on oma tarina, on taas täysin heidän asia haluaako kukaan niin tarkasti kirjoittaa palstalla mutta luulisin että voi pinta puolisesti kertoo omien kokemuksen tuloksia painoon ja kuinka paljon se on vaikuttanut heihin

      • Anonyymi

        No mä voin vaikka aloittaa oman kertomuksen minun paino ongelmasta, se on ollut aika paljon ailahteleva että olen kokenut kummankin olo tilan ja tiedän miltä tuntuu olla alipainoinen ja tiedän miltä tuntuu olla ylipainoinen joten minulla on aika paljon ymrrystä niistä tuntemuksista. Ja en mielellään halua niin tarkkaa avautuu täällä palstalla mutta voin kyllä sanoa että en ole koskaan ajatellut että ylipainosta olisin kärsinyt henkisesti mutta fyysisesti kylläkin kun on paino ollu todella korkea pituuteen nähden kun paino ollu reippaasti yli sata mutta se fyysinen puoli ei ollu kivaa kun mun paino esti minua tekemästä niitä asioita joita olin aikaisemmin tehnyt kuten esim liikunta niin se ei enää ollut yhtä helppoa kuin silloin kun olin normaali painoinen pituuteen nähden. Mutta olen kärsinyt erittäin paljon alipainosta joka oli niin fyysisesti kuin henkisesti vaarallista. Jos joku ei tienny että alipainosta on todella paljon fyysisesti ongelmia ja pelko siitä että voi kuolla mutta se kuoleman pelko ei haittaa enää siinä vaiheessa kun tulee ne henkiset asiat vastaan joista vain ne ymmärtää jotka ovat olleet todella alipainosta kärsiviä. Itse en koe että minun syy alipainosta johtui siitä että olen syömis häiriöistä kärsivä. Vaikka mun oireet ja käytös ovat tismalleen samat kuin anorektikon ajatukset. Itselläni ne henkiset vaivat alipainosta oli ihan siedettävissä pitkään kunnes tajusin että en oikeesti hallitse painoani yhtään. Tietysti monilla on se käsitys että ihminen joka kärsii alipainosta on automaattisesti anorektikko koko loppu elämän mutta näin ei ole. Tällä hetkellä olen ollut normaali painoinen todella pitkään mutta vaikka tosta ajasta on kulunut vuosia niin ne henkiset paineet ja pelot eivät ole koskaan poistunut kun olen huomannut että vaikka kuinka paljon rakastan liha ruokia niin aina kun minulla on kova stressi niin lopetan lihan syönnin vaikkapa en ole ikinä ollut mikää kasvis syöjä niin liha on se joka minua ensimmäisenä alkaa etoo ja sen jälkeen kun alan syömään jotain missä ei ole lihaa esim leipää tai muuta vastaavaa niin sen jälkeen alkaa myös se etoo jolloin en pysty syödä kuin makeisia ja se tekee huonon olon jo pelkästään sen vuoksi kun siinä ei ole mitään ravintoa jolloin syön kerran päivässä jonkun muun esim nutrilrtt suklaa jossa on ravinne ja sillä mennään mutta se ei ole ollut niin vakava että paino olisi tippunut paljon eikä se ole kertaakaan mennyt alipainon puolelle sen jälkeen kun kerran olin aikuisena 39, 5kiloa ja ihminen joka on noin alhaisen painon käynyt läpi ei ikinä halua olla laiha jos kerran on siitä selvinnyt mutta se on tietenkin jättänyt sen pelon minulle pysyvästi että kun minulla on joskus niitä hetkiä etten halua syödä niin mä siirryn automaattisesti ahmii makeisia jotta en varmasti laihdu kun minä pelkään kun paino putoaa ja siitä syystä pystyn väittää ettei yksikään joka on minun tilassa ollu halua menettää yhtään kiloa jonka on saanut kehoonsa ja sen takia kun on kerran ollut noin alhaalla paino nii on pelko että se tippuu uudestaan niin alas ja se pelko johtuu siitä että minulla on useasti jopa viikon aikana tippunut paljon painoa kun ei ole nälkä ja kun minun kaltaiset ihmiset jotka ovat olleet samassa tilassa niin ymmärtää mikä siinä syömisessä on niin kauheata ja ahdistavaa. Ja voin kyllä kuvailla että se on kaikkea muuta kuin huomion hakua muilta koska ei kukaan halua että joku edes on samassa pöydässä syömässä jos on ollu samassa tilassa kuin minä jonka ruokailua kytättiin niin tarkasti että kaikki mitä söin kirjattiin ylös ja vahdittiin etten piilota ruokaa taskuihin tai sitten johonki muualle paperin sisälle ja etten pääse hetkeen yksin minnekään jotta ei voi sylkee ruokaa pois jolloin siitä tulee todella oksettava olo kun tietää että nielaisin Juuri ruokaa päässyt sylkee sitä pois jolloin se ruoka on minussa enkä kestä sitä ruokaa edes nähdä mun lautasella kun se ällöttää minua yhtä paljon kuin joutuisin näkemään kun joku istuu siinä vieressä ja vaikka en edes kerro muille että minua inhottaa ajatuskin että joudun syömään niin mä mielummin sanon että olen niin täynnä kun olen Juuri syönyt niin paljon etten millään jaksa syödä mutta on tilanteita joissa koen paljon ahdistusta kun olen jossain missä on juhlia ja täytekakku ja muita vaihtoehtoja mutta se näky että näet pöydässä paljon ruokaa ja vielä kun on niin paljon herkkuja nii kuinka selittää muille miksi ei maistu kun muut ahmii onnessaan ja itse teeskennellä ettei muut huomaa kun se pelko siitä että on joskus ollu tarkkailussa syömisen takia nii se pelko on edelleen että kun syön että joku kattoo Juuri sitä minun tapaa syödä tai annos kokoa ja sen takia mulla on aina muka juuri ruokailun yhteydessä kova kiire vessaa vaikka todellisuudessa käyn vain heittää roskiin ne ruuat joita laitoin suuhun vain silloin kun joku muu minun päin katsoi toisin sanoen muut näkevät sen että laitan innoissani ruokaa suuhun mutta eivät huomaa etten nielaise sitä vaan käyn sylkee heti


    • Anonyymi

      Jatkoa edelliseen kommenttiin, kun pääsen tilanteesta jottei mun ahdistus siitä syömisessä pahene ja tietenkin se pahenee kun melkein jokainen päivä kuulee että joku valittaa painosta kun ne ei ole joutunut tekemään töitä sen eteen että saavat pidettyy sen painon ja ne ei tiedä miten se loukkaa kun ei niitä kukaan kyttää käykö ne sylkee tai muuten vaan piilottaa ne ruuat ja ei niitä punnita ja pilkata painosta eikä niille kukaan valita kun automaattisesti niitä pidetään järkevinä kun suostuu syömään omatoimisesti ilman että joku pakottaa tai painostaa tai kyttää. Ja miksi se vaikuttaa mun itse tuntoon nii se että on aika monta kertaa viety peilin eteen ja kysytty onko toi näky itsestäsi jotenki ihailtavaa tai kaunista no mutta Herran jumala kyllähän jokainen alipainosta kärsinyt tietää että laihuus ei ole mitään muuta kuin ällöttävä näky ja juuri sen takia ne kilot ovat todella tärkeitä minulle kun ei kukaan halua huvikseen olla liian laiha kun on ollut alipainosta kärsinyt ja nähnyt kuinka ällöttävä näky on itsessä ja sitten kun muut siitä huomauttaa niin kuin se olis mun oma tahto tila olla alipainosta. Mutta minua ällöttää myös se syöminen ihan yhtä paljon kuin laihat ihmiset tai että edes itse olisin yhtään laiha. Kun mä tiedän että kuitenkin näitä tilanteita tulee etten halua aina syödä niin sen takia haluan kerätä kiloja kehoon jotta en koskaan kärsi enää ikinä alipainosta. Koska minulla lähtee todella nopeasti paino tippuu ilman että voin siihe mitenkään vaikuttaa mutta ylipainosta ei kukaan tunne mitään henkistä pelkoa kun niitä ei pakoteta mihinkään mihin he eivät itse halua he syövät vapaa ehtoisesti ja heillä ei ole ongelmia kuin fyysisesti mutta ei henkisesti tarvitse pelätä koska he hallitsee oman kehon painon. He eivät tunne pelkoa että se turhaan kovalla työllä syödyt annokset jotka ovat edes vähän saanut kiloja niin tippuu todella kovaa alas mutta ylipainoinen hallitsee oman kehon paino kun heillä pysyy se paino ja heitä ei ällötä se syöminen ollenkaan jolloin heitä tuskin haittaa jos muutamia kiloja tippuu kun he saavat sen omien sanojen mukaan niin helposti takaisin ettei kuulemma tarvitse kuin vain syödä vähän makeisia nii jo on muutama kilo tullu mutta mä syön paljon enemmän makeisia ja ei kukaan jaksa syödä joka päivä ja paljon karkkia jollei olis pelko siitä että paino tippuu joten mielummin olisin reilusti ylipainoinen kuin ikinä laihaa muistuttava edes. Ikinä missään muodossa laihuus ei ole kaunista kenellekään.

      • Anonyymi

        Todella hyvin tuli esille näkemyksiä siitä että alipainosta kärsivät ovat todella kateellisia niille joille se ylipaino on kun siinä on se oma pelko painon menetyksestä jolloin joutuu väkisin syödä niin sanotusti varastoon kiloja mutta kuitenkin aina on se tietty kateus niille jotka kykenee hallitsee kehon painon ja kykenee syödä ilman minkäänlaista ahdistusta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1804
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1602
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      19
      1399
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe