Aihe

Lähdetään painostamaan dieselveron poistoa

Anonyymi

Diesel h autoista pitää poistaa käyttövoimavero. Kootaan joukot yhteen.

1. Dieselien ostajat maksaa silloin oikeudenmukaisen vero. Ei turhaa extraa.

2. Ihmisten käteen jäävä raha nousee joka auttaa elämään paremmin.

3. Co2 päästöt putoavat

4. Uusia dieseleitä menee enemmän kaupaksi, myös diesel hybrideitä.

23

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Dieselveron poisto nostaisi dieselin pumppuhinnan veroa noin 20-25 senttiä. Luultavasti maksettava hintakin nousisi ainakin lähelle noin paljon. Kärsijöinä olisivat ammattiliikenne ja muut paljon ajavat. Hyötyjinä vähän ajavat.

      Jos käyttöveron poisto johtaisi bensa-autoista siirtymiseen dieselautoihin, niin ilmasto hyötyisi vähentyneistä päästöistä, se on totta.

      Toisaalta aika moni kansanautoja valmistava on luopunut pienehköjen ja keskikokoisten dieseltuotannosta. Se ei varmaan johdu Suomen kummallisista veroista. Ei, vaan siitä, ettei halvempiin automalleihin kannata pistää selvästi kalliimpaa ja kehittyneempää dieseltekniikkaa, kun tarjolla on halvempaa ja yksinkertaisempaa bensamoottoritekniikkaa. Huolmatta siitäkin, että se tuottaa päästöjä enemmän. Halpa auto ei enää olisikaan halpa, jos siinä olisi kallista tekniikkaa. Ja useimmille halvempia ja pikkuautoja ostavalle bensatekniikka on täysin riittävää eikä päästötkään nyt niin iso ongelma ole pienessä moottorissa ja vähillä kilometreilla.

      Sähkö ja hybridit ovat vahvasti tulossa korvaamaan pikkubensat ja muut kansanautot, kunhan niiden käyttökelpoisuus vielä paranee ja hinnat järkevöityvät. Ei diesel tule takaisin pikkuautoihin eikä kansanautoihin näillä näkymin. Tosin dieseltekniikka on helposti käytettävissä erilaisille biopohjaisille polttoaineille, joten jos tämä valtava sähköhypetys valtion tukineen joskus väistyy, niin kukapa tietää....

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Pikkubensoja ei osta kohta kukaan. Siksi tulevaisuudessa bensa halpenee ja diesel kallistuu.
        Kannattaa ostaa hybridi jos ajaa lyhyttä ajoa ja kaasuauto jos ajaa pitkää. Parempiakin vaihtoehtoja on kuin diesel. Kaikille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Pikkubensoja ei osta kohta kukaan. Siksi tulevaisuudessa bensa halpenee ja diesel kallistuu.
        Kannattaa ostaa hybridi jos ajaa lyhyttä ajoa ja kaasuauto jos ajaa pitkää. Parempiakin vaihtoehtoja on kuin diesel. Kaikille!

        Pikkubensoja ostaa edelleen sellaiset, jotka haluavat halvan auton muutaman tuhannen kilometrin vuosittaisiin ajoihin. Bensa-autojen uusmyyntihän on suorastaan romahtanut viimeisen puolenvuoden tai vuoden aikana ja keskittynyt juuri näihin halpoihin pieniin kansanautoihin.

        Dieselin ja bensan hinta ei riipu toisistaan. Diesel on ammattiliikenteen polttoaine ja suurkäyttäjät tulevat sieltä. Lisäksi lämmityspolttoaine on teknisesti sama aine kuin diesel. Näin ollen kulutus ja sitä myöden hinta noudattelee vuodenaikoja eli talviaikaa talouden toimeliaisuuden aikaan hinta on kalleimmillaan suuren kysymmän vuoksi. Halvimmillaan taasen kesäaikaan, kun taloudellinen toimeliaisuus on vähäisintä ja lämmityspolttoaineenkin kulutus vähäistä.
        Bensahan taasen on ensisijaisesti vapaa-ajan ja huviajeluiden polttoaine ja sen kulutus ja hinta onkin suurimmillaan kesäaikaan.

        Hybridien osalta logiikka menee samaan tapaan. Bensahybridi toisille ja dieselhybridi taas toisille.


    • Anonyymi

      Ei onnistu, sillä esim sähköautokin maksaa tuota samaa polttoainelisäveroa, tosin ei niin paljoa, kuin dieseliä rankaistaan.

      tuo oli yksi syy kun vaihdoin täys sähköön, vit utti maksaa diesel veroa 750€ vuodessa, nyt n.130€ melkein samassa suhteessa ajaminen muutenkin halvempaa nyt. Eli 6 kertaa halvempaa, kuin vanhalla diesel autollani.

      Tietysti ei noi ollut yksin syh vaihtaa sähköön vaan auto tuli vaihtoikään, minun mitta puilla

    • Anonyymi

      Saastuttaville nokilekoille pitää laittaa joko saastevero tai kertakaikkinen käyttökielto.

      • Anonyymi

        Kyllä sama pitää koskea saastuttavia bensanokilekojakin. Tosin silloin bensa-autot taitaisivat käydä vähiin, jos saatuttavuuden perusteella kiellettäisiin kokonaan. Siis jos samat rajat sekä bensa- että dieselautoille. Nythän bensa-autoille (euro6) sallitaan korkeammat päästöt.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä, että verot muiden maksettaviksi.

    • Anonyymi

      Tänään oli mielenkiintoinen juttu, kun toimittajat olivat kaivanneet tuontiautojen aateliset.

      Joku tuonut suomeen parikymmentä yli 500 000km rullattua helmeä. Yksi risel MB 750 000ajettu, yksi renault laguna D lähes 500 000km ja muita kummajaisia.

      Mitähän järkee?

      • Anonyymi

        Muuttoauto tai auto millä pääsee reissusta kotiin.
        Takakontti tietenkin täynnä halpaa alkomahoolia...


    • Anonyymi

      Ihan hyvä idea. On jo aikakin lopettaa dieselin tuki. Käyttövoimaveron poistaminen nostaisi pumppuhintaa käytännössä tappaen dieselin käytön.

      • Anonyymi

        Tai alkaa tupaöljyn poltto dieselissä, homatkaa toinen kiinteä tankki ja se piiloon, jos joskus joutuisi ratsiaan, niin verollinen diesel löytyy virallisesta tankista, omalla vastuulla


      • Anonyymi

        Diesel olisi suurinpiirtein bensan hintaista. Kulutus pari litraaa vähemmän, newtoneita 200 enemmän. Bensa vai diesel?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel olisi suurinpiirtein bensan hintaista. Kulutus pari litraaa vähemmän, newtoneita 200 enemmän. Bensa vai diesel?

        Jos myrkkyjä ei tulis ja ei veroa niin voishan sillä jotakin rattoria pyörittää mut ei autoon noita kolisevia koneita


      • Anonyymi

        Pumppuhinnan verot nousisivat jotain noin 20-25 senttiä käyttövoimaveron poistuessa. Näin on julkisuudessa esitettyjen laskelmien mukaan. Eli pumppuhinnat käytännössä olisivat kokolailla samat bensalle ja dieselille. Ehkä diesel muutaman sentin kalliimpaa, jos verot menisivät suoraan pumppihintaan.

        Edelleen dieselin kulutus olisi 2-3 l/100 km vähäisempää kuin vastaavan bensa-auton. Saattaisi muuten käydäkin niin, että dieselin käyttö kasvaisi bensan kustannuksella. Ainakin näin, jos auton käyttökulut olisivat ratkaisevia. Eikä dieselin pienemmät päästötkään varmasti haitaksi tuolle suuntaukselle olisi. Ei se ainakaan haitallista olisi.


    • Anonyymi

      Diesel hybrideissä on erittäin pieni CO2, veroja maksetaan silti joka 12kk
      500-600 Eur sama hybridi bensalla verot on 100 Eur.

      Polttoaineiden hinnat käytännössä samat.

      Missään muussa EU maassa ei ole näin, ei edes normaalin dieselin kohdalla jolla CO2 matalammat kuin vastaavan auton bensassa. Eikä muualla maailmassa.

      Jokainen voi arvioida mitä käy dieseliä käyttävälle ladattavalle hybridille kun käytettynä ei löydy ostajia kuin kourallinen. Eroa tulee useita tuhansia euroja bensahybridin omistajan hyväksi, eli nykyään tämän perusteettoman lisäveron takia ei ole mitään järkeä hankkia dieseliä. Jo työkäytössäkin kannattaa harkita juuri arvonlaskun takia.

      • Anonyymi

        Kyllä ainakin pk-seudulla on 15-20 sentin ero dieselin hyväksi juuri nyt. Kesäaikaan ero oli isompi. Myös hybrideissa dieselin kulutus on 2-3 l/100 km pienempi kuin vastaavan bensahybridin, jos ajetaan polttomoottorilla, niinkuin useinmiten ajetaankin iso osa ajoista nykyisin.

        Totta on, että bensahybridillä ja dieselhybridillä on aivan erilaiset ostajaryhmät. Aivan kuin pelkkien polttomoottorienkin kansaa. Johtuu tietysti hankintahinnasta ja autojen fyysisistä ja laatueroista. Eihän dieseleitä saa tavallisiin kansanautoihin ja pieniin edullisiin autoihin lainkaan ja näin on tilanne myös hybridien osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ainakin pk-seudulla on 15-20 sentin ero dieselin hyväksi juuri nyt. Kesäaikaan ero oli isompi. Myös hybrideissa dieselin kulutus on 2-3 l/100 km pienempi kuin vastaavan bensahybridin, jos ajetaan polttomoottorilla, niinkuin useinmiten ajetaankin iso osa ajoista nykyisin.

        Totta on, että bensahybridillä ja dieselhybridillä on aivan erilaiset ostajaryhmät. Aivan kuin pelkkien polttomoottorienkin kansaa. Johtuu tietysti hankintahinnasta ja autojen fyysisistä ja laatueroista. Eihän dieseleitä saa tavallisiin kansanautoihin ja pieniin edullisiin autoihin lainkaan ja näin on tilanne myös hybridien osalta.

        Nykyisellä ajoprofiililla valintani olisi diesel-hybridi. Ajan noin 40tkm vuodessa. Ehkä noin 10tkm on tätä kauppareissua ja vastaavaa - näistä selviäisi varmaan patterilla. Loput 30tkm tulee sitten pidemiltä jotoksilta joissa latausmahdollisuuksia ei yleensä ole ts. tärkeää on, paljonko polttoainetta kuluu kun ajoakku on tyhjä. Tässä diesel on selvästi etevämpi...

        Kokonaan toinen asia on se etten edelleenkään näe järkeväksi laittaa autoon 70k€ kun ruotsalaiset antaa diesel-autojaan niin halvalla pois.


    • Anonyymi

      Poistetaan diesel vero ja nostetaan litra hinta 2e 60 centtiin.Tämä on erittäin hyvä ratkaisu kun eihän se diesel kuluta kuulema paljon mitään,vai voisko sen pyöristää 3 euroon,ammattiautoilijoille voitas laskee 1 euroon.

      • Anonyymi

        Niin ja kun se diesel auto on jo jätettä,norjassa tämä on esihistoriallinen kapine,norjassa autokanta 50% sähköautoja,miten tää suomi on niin takapajula tässäkin.


      • Anonyymi

        Se, että dieselin kulutus vastaavaan bensa-autoon on vähintäänkin 2-3 l pienempi ja päästöt oleellisesti pienemmät, pitäisi nimenomaan päinvastoin suosia niitä polttomoottoriautoissa ja mös hybrideissä dieselhybridejä.
        Dieselveron poistaminen ja vaihtaminen veronkeruun bensan tapaan pumppuhintaan suosisi vähemmän ajaviakin hankkimaan dieseleitä. Ammattiliikenne ja paljon ajavat kärsisivät hieman, mutta tuo 2-3 l/100 km kyllä edelleen tekisi dieselin kannatravaksi myös heille. Puhumattakaan nyt muista dieselautojen ylivoimaisista eduista bensa-autoihin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja kun se diesel auto on jo jätettä,norjassa tämä on esihistoriallinen kapine,norjassa autokanta 50% sähköautoja,miten tää suomi on niin takapajula tässäkin.

        Nää norskit on kovin tekopyhiä. Rahoittavat sähköautoilunsa myymällä öljyä muiden poltettavaksi. Vähän niinkuin huumetrokari perustaisi ilmaisen katkaisuhoitolaitoksen ja leikkis sitten pyhäkoulupoikaa.


    • Anonyymi

      Tämä on viimeinen vuosi kun Suomessa rekisteröidäänn uusia dieselautoja. Ei paljon kannata yrittää puolustaa dieseleitä. Loppu mikä loppu.

      • Anonyymi

        Lyödäänks muuten vetoa ettei ole?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisan uupuvat päivitykset ja tuoreet rikosepäilyt

      Mikäs kun Maisa ei ole viikkoihin päivittänyt instaa ja nyt ollaan lehdissä tälläisistä.. 👀 https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/010c6594-780f-4
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      13091
    2. Taksinkuljettaja Niina Syrjäläinen (Ristiinasta)

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33ec61ee-a6fb-4422-8ecc-982c68a91196 Viimeinen havainto eilen tiistailta n.17:48. Kadonnut kotoaan tilataksin kans
      Kadonneet ihmiset
      124
      10984
    3. Notta ny se on tuloos! Sinimustat rekisteröityy puolueeksi.

      Vanhat hyvät ajat palaavat. Joukko ultra-isänmaallisia ovat perustamassa uutta puoluetta. Työnimenä on nyt Sinimustat. Nyt tulee vihervasemmistolaisel
      Maailman menoa
      546
      8171
    4. Huomio ! Huomio !

      HUOMIO HUOMIO HUOMIO Niina Syrjäläinen ja Taksi auto rek SNS-438 on kadoksissa. Nina ja hänen taksiautonsa katosivat Ristiinassa: ”Huoli on suuri” –
      Mikkeli
      124
      5375
    5. Ikea palkkaa pakolaisia hienoa!

      Huonekalujätti Ikea aikoo tarjota Suomessa työpestin noin 70 pakolaiselle kolmen seuraavan vuoden aikana, yhtiö kertoo tiedotteessaan. – Pakolaiset o
      Maailman menoa
      266
      4347