Aihe

Auton lämmitys ilman kiinteitä lämmityslaitteita ?

Anonyymi

Jos autossa ei ole minkäänlaista kiinteää moottorin lämmittäjää, millaisilla muilla tavoilla moottoria voisi lämmittää ?
Auto joutuu jäämään taivasalle.
Auto on mahdollista käynnistää muutaman tunnin välein, jotta se ei kerkesi kylmettyä. Päivisin se ei ole ongelma, mutta öisin olisi miellyttävämpi nukkua yhtä soittoa koko yö.

15

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aikanaan 70-luvulla minulla oli tavallinen myrskylyhty konetilassa. Sen lasin minä maalasin mustaksi. Auton konepeiton päälle minä laitoin vanhan peitteen, joka peitti ilmanottoaukon edestä ja ulottui osittain tuulilasin päälle. Kenties moottoritilassa oli vaikkapa lähellä nollaa oleva lämpötila. Kaasutin oli lämmin ja moottori käynnistyi melkoisella pakkasellakin.

      Tuohon aikaan talvet olivat kylmempiä Keski-Suomessa, joten aivan kylmintä aikaa en autolla ajanut. Nyt on suuri merkitys sillä, missä ko. kysyjä asuu.

      Jotkut pitävät myrskylyhtyä vaarallisena, ymmärtämättä niiden olleen aikaan sisällä valaistukseen vastaavina rakenteina. Myrskylyhtyä pakkasessa et saa millään ns. "räjähtämään." Oikean kokoinen myrskylyhty ja riittävä etäisyys yläpuolella on kokeiltava ennen käyttöä. Mikään kamiina pieni lyhty ei ole, joka vastaa tehokasta kynttilää.
      Muistetaan vielä tämän päivän autoissa olevan pohjapahvin moottorin alla, joka tekee suuren eron aikanaan olleisiin avoimiin konetiloihin. Pahvi jäähdyttäjän edessä on tietenkin selvä asia samoin. Illalla moottorin käynnistäminen ja sen lämmittäminen on eräs asia, jolla varmistaa auton aamulla käynnistymisen. Jump Start virtalahde tai lisäakku käynnistäessä ei pahenna tilannetta autoissa, joissa on Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitettu pieni akku. Konepeltiä ei kyllä mielellään avata ennen moottorin käynnistymistä.
      Joka ilta tätä kaikkea ei varmasti viitsi tehdä, mutta satunnaisesti tarvittaessa tämä toimii yhden yön yli tarpeessa. Tätähän aloittaja ei myöskään maininnut, kuinka kauan auton tulee seistä ja lähteä käyntiin.
      Lähdetään tällä aluksi liikkeelle.

    • Anonyymi

      Ennen vanhaan pidettiin nuotiota moottorin alla (Kuorma-autot).

      Olen nähnyt lämmitettävän öljypohjaa puhalluslampulla.

    • Anonyymi

      Jos autossa on nykyaikaiset täyssynteettiset öljyt, niin saa olla aika kova pakkanenn että ne hyytyy. Esim. mobil 1 5w-50. jähmettyy -45 asteen pakkasessa.

      Eli jos pakkasta tuota enemmän ja on pakko lähteä ajamaan autolla. niin kotoa löytyy hiustenkuivain tai kuumailmapuhallin, niin lämmittäisin sillä muutaman minuutin (varovasti) öljypohjaa ennen käynnistystä.

      • Anonyymi

        Ei se ole aina öljyistä vaan auto ei lähde käyntiin varmasti kun pakkasta on ollut 25-30 tai enemmän. Hyväkuntoinen akkukin tuntuu huonolta.

        Joissakin malleissa tuntuu että ei tule rikasta seosta ja joutuu hankaamaan mutta ei lähe.

        Kyllähän se pakkasilla käynnistely on myrkkyä.

        Periaatteessa ei ole yksiä hyviä öljyjä 20-30c kesä keleille ja samanlaisille kylmäkäynnkstyksille


    • Anonyymi

      Jos autoa käynnistelee aina hetken kuluttua, akku menee tyhjäksi ellei käytä tarpeeksi pitkää aikaa (laki ei salli tarpeeksi pitkää tyhjäkäyntiä).

    • Anonyymi

      Taas näitä kysymyksiä. Mopo rikki, missä vika.

      Ehkäpä "kiinteä moottorinlämmitin" tarkoitti lohkolämmitintä? Ja taivasalla sitä, ettei ole pistorasiaa käden ulottuvilla?

      Mikäli näin on, niin ratkaisu on asennuttaa autoon polttoainekäyttöinen lämmitin merkkiä Webasto tai Eber. Lämmitysteho on näillä 5 kW luokkaa, joten moottoria saa jo varttitunnissa lämmitettyä enemmän kuin jollain onnettomalla pintakiinnitys (säteilylämmitin essonbarin kielellä) lämmittimellä 2 tunnissa. Laitteita saa myös kauko ohjattavina. Onko lähdöt niin palokunta mallia, ettei hälytyksen tullen (jostain päivystyshommasta ilmeisesti kyse) kerkiä edes tämän vertaa odottamaan?

      Säännöllisesti polttoainekäyttöistä lämmitintä ei kannata poltella auton pitämiseksi koko ajan lämpimänä. Lämmitin haukkaa toimiessaan virtaa (jotain 8 A suuruusluokkaa) ja n. 10 min kuluttua, kun moottorin jäähdytysneste on lämmennyt, aletaan lämmittämään sisätilaa auton oman lämmityslaitteen puhaltimen avulla, jolloin kulutus kasvaa. Esilämmityksen jälkeen autolla pitäisi ajella puolisen tuntia, jotta akkuun saataisiin ladattua esilämmityksen käyttämä energia.

    • Anonyymi

      Wanhan kansan niksi. Seisomaan jätettävästä autosta lasketaan jäähdytysneste ulos. Wanhoissa autoissa on jopa tyhjennyshana tätä varten.

      Neste pistetään isoon kattilaan ja lämmitetään liedellä. Kun lähdön aika koittaa, kuuma neste kipataan moottoriin. Tätä menetelmää käytettiin talvisodan aikaan lentokoneissa - hyvin toimi.

      Autojakin tyhjenneltiin aikain alussa, kun pakkasnesteet olivat tuntematon suure.

    • Anonyymi

      Posiolle on tarkoitus lähteä tammikuun vaihteessa pariksi viikoksi ja luvassa voi olla 30 asteen pakkasia. Auto on pari vuotta vanha iso diesel isolla akulla.. Autoa on mahdollista pitää käynnissä iltaisinkin ja sähköä on saatavilla roikalla.

    • Anonyymi

      Riittävän pitkään anna pyöri tyhjäkäyntiä että lohko, männät, öljyt lämpenee ennen ajoa.

      Keula voi olla ihan ummessa, koneen päälle lisäeristettä telttapatjarullasta.

      • Anonyymi

        Kiitos, siinähän niitä vinkkejä jo tulikin. Apua saattaisi olla myös, jos irrallista 1200W auton sisätilan lämmitintä laittais konehuoneeseen puhaltamaan muutamaksi tunniksi ennen käynnistystä ja tosiaan pari räsymattoja keulan ja konepellin päälle estämään lämpöä karkaamasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, siinähän niitä vinkkejä jo tulikin. Apua saattaisi olla myös, jos irrallista 1200W auton sisätilan lämmitintä laittais konehuoneeseen puhaltamaan muutamaksi tunniksi ennen käynnistystä ja tosiaan pari räsymattoja keulan ja konepellin päälle estämään lämpöä karkaamasta.

        Teillepäin ei vielä ole kiirinyt tieto moottorinlämmittimistä?

        Laita nuotio auton alle, tulee halvemmaksi näin.


    • Anonyymi

      Käytä illalla auto lämpimäksi ja vuoraa keula peittoon.

      • Anonyymi

        Varmaan joo pysyy moottori kuumana 10 tuntia näin. Tarkeneehan ihminenkin ihan hyvin nukkua ulkona pelkän viltin kanssa. Tosin ihminen on lämpöhukan kannalta helpompi tapaus, kun käyntilämpö on vain 37 °C eli 40-50 °C vähemmän kuin moottorissa.

        Jos ei viltti riitä, niin moottorin voi esilämmittää tuikkukynttilällä.

        Tai laittamalla uunissa lämmitetyn tiiliskiven moottoritilaan. Pitäähän 2 kpl kaminan päälle asetettuja tiiliskiviä kesämökinkin yön yli lämpimänä essonbaarinmiesten mukaan.


    • Anonyymi

      Onko apua tai tohtisko, jos moottoritilan johonkin koloon sopii irrallinen sisätilalämmitin.
      Tietysti niin, ettei ihan kaapeleissa tai letkuissa olis kiinni.
      Nehän on jotain 1000Wn tehoisia. Jos sellainen siellä muutaman tunnin tuhisisi.
      Pari ryijyä konepeiton päälle, ettei lämmöt karkaa taivaan tuuliin.

      • Anonyymi

        Jos hiukankin tuulee niin kyllä siellä konehuoneessa tuuli pyörii alakautta senverran ettei "irtolämmöstä" ole hyötyä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      304
      20626
    2. Stefun Sofialle tarjoamat luxuskyydit maksamatta, velkaa niistä jo yli 17 000 euroa.

      Seiskan mukaan limusiinikyyteihin erikoistunut yritys hakee Stefun yritykseltä oikeusteitse yli 17 000 € maksamattomista kyydeistä. Useat ajoista ova
      Kotimaiset julkkisjuorut
      328
      5997
    3. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      310
      3619