Aihe

Korvaako vakuutus E hinaukset kun pakkanen syy?

Anonyymi

sähköauto on viisainta kuljettaa hinausautolla lähimpään latauspisteeseen tai huoltoon.

eli talvi tuli

Pakkanen hyydyttää Mähkösen mukaan myös täyssähköautojen akkuja. Tällöin sähköauto on viisainta kuljettaa hinausautolla lähimpään latauspisteeseen tai huoltoon.

– Pakkanen vaikuttaa heikentävästi sähköauton toimintasäteeseen. Se oppii kokemuksesta varsinkin pohjoisen oloissa. Tuleva talvi näyttää sen, sillä Oulussakin alkaa jo olla melko paljon uusia täyssähköautoja, hän sanoo.

ote mtv uutiset autot

56

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö siinä matka keskeydy eli ainakin kattava kasko korvaa hinurin.

    • Anonyymi

      Pakkanen vaikuttaa heikentävästi polttomoottori auton koko liikkeelle lähtöön.
      Sähköauto pitää parkissa ollessaan huolta 12v akusta, polttis ei. Myöskään sähkö ei hyyhmäänny kuten diesel tekee pakkasella, sähköautossa ei ole myöskään jäätyvää imusarjaa turboineen ja välijäähdyttimineen ym. Säjkömoottori ei myöskään kulu pakkaskäynnistyksessä kuten polttomoottori eikä tuota kolminkertaisia päästöjä pakkasella.

      • Anonyymi

        ja silti hyytyvät kaduille-sota tulee siitä kuka hinaukset korvaa ja eikös ne akut vaurioidu ja menetä tehoaan kun aina hyytyy pakkaseen?

        Eli E hulluus tuli pakkasseinään jysäys heti-


      • Anonyymi

        Etkö keksinyt enempää mahdollisia vika/ongelma mahdollisuuksia??
        Ei ne kuitenkaan koske kuin promillen osaa autoista joihin nuo pakkasongelmat iskee, hölmö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja silti hyytyvät kaduille-sota tulee siitä kuka hinaukset korvaa ja eikös ne akut vaurioidu ja menetä tehoaan kun aina hyytyy pakkaseen?

        Eli E hulluus tuli pakkasseinään jysäys heti-

        Mistähän oikein höpötät? Täysin todellisuudesta irtautunut?

        Joo, kylmä vähentää hetkellistä maksimitehoa, joka akusta saa. Ainoa vaikutus on ettei regen (eli "itsestäänlataus") toimi kunnes akku hieman lämpiää ja ettei auto ehkä kiihdy 0-100 4 sekunnissa, vaan pitää odottaa jopa 6s. Eli ei kovin kummoista haittaa ole!

        Sivukommenttina, sähköauto on muuten todella lämmin pakkasella. Yksi suurimmista yllätyksistä bensa-auton vaihdon jälkeen.

        Isompia ongelmia voi toki tulla, jos pakkasta on -50C tai enemmän.


      • Anonyymi

        Miten niin ei moottori kulu? Rasvaa sähkömoottorissakin on laakereissa ja monesti huonommin pakkasen kestävää kuin polttisten synteettiset öljyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän oikein höpötät? Täysin todellisuudesta irtautunut?

        Joo, kylmä vähentää hetkellistä maksimitehoa, joka akusta saa. Ainoa vaikutus on ettei regen (eli "itsestäänlataus") toimi kunnes akku hieman lämpiää ja ettei auto ehkä kiihdy 0-100 4 sekunnissa, vaan pitää odottaa jopa 6s. Eli ei kovin kummoista haittaa ole!

        Sivukommenttina, sähköauto on muuten todella lämmin pakkasella. Yksi suurimmista yllätyksistä bensa-auton vaihdon jälkeen.

        Isompia ongelmia voi toki tulla, jos pakkasta on -50C tai enemmän.

        kerkiätkö aina latauspaikalle kun alkaa oleen yli -15 ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kerkiätkö aina latauspaikalle kun alkaa oleen yli -15 ?

        Kylmyys ei hävitä akun energiaa, ainoastaan rajoittaa miten nopeasti sitä voi purkaa. Eli käytännössä kiihtyvyys ja regen rajoittuu.

        Joten erittäin outo kysymys. Yhtä hyvin voisi samaa kysyä vaikka bensa-autosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän oikein höpötät? Täysin todellisuudesta irtautunut?

        Joo, kylmä vähentää hetkellistä maksimitehoa, joka akusta saa. Ainoa vaikutus on ettei regen (eli "itsestäänlataus") toimi kunnes akku hieman lämpiää ja ettei auto ehkä kiihdy 0-100 4 sekunnissa, vaan pitää odottaa jopa 6s. Eli ei kovin kummoista haittaa ole!

        Sivukommenttina, sähköauto on muuten todella lämmin pakkasella. Yksi suurimmista yllätyksistä bensa-auton vaihdon jälkeen.

        Isompia ongelmia voi toki tulla, jos pakkasta on -50C tai enemmän.

        Pysytään kuitenkin tutkitussa tiedossa:
        Esimerkiksi yhdessä tällä hetkellä yleisesti käytössä olevassa NMC-kemiaa käyttävässä akussa siitä saatava suurin teho putoaa kohtuullisen lineaarisesti noin puoleen -10 °C lämpötilassa ja lähelle nollaa -35 °C lämpötilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysytään kuitenkin tutkitussa tiedossa:
        Esimerkiksi yhdessä tällä hetkellä yleisesti käytössä olevassa NMC-kemiaa käyttävässä akussa siitä saatava suurin teho putoaa kohtuullisen lineaarisesti noin puoleen -10 °C lämpötilassa ja lähelle nollaa -35 °C lämpötilassa.

        No onpa hyvä, että noin ei käytännössä käy, koska akku on eristetty. Kunhan lämpötila ei pääse kovin lähelle -35C, on kaikki hyvin. Auto kyllä lämmittää akkua ainakin sen verran missä tahansa pakkasissa mitä Suomessa voi olla.


      • Anonyymi

        "sähköautossa ei ole myöskään jäätyvää imusarjaa turboineen ja välijäähdyttimineen ym."

        Sinulla taitaa olla pakkasella virolainen imusarja kyydissä, ainakin noiden kommenttien mukaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylmyys ei hävitä akun energiaa, ainoastaan rajoittaa miten nopeasti sitä voi purkaa. Eli käytännössä kiihtyvyys ja regen rajoittuu.

        Joten erittäin outo kysymys. Yhtä hyvin voisi samaa kysyä vaikka bensa-autosta.

        Niin no, ei hävitä energiaa, mutta sitä ei saa sieltä akusta ulos ennen kuin akku on taas lämmennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, ei hävitä energiaa, mutta sitä ei saa sieltä akusta ulos ennen kuin akku on taas lämmennyt.

        Kyllä sen saa ennen lämpiämistä, hitaampaa vain. Kylmä ei tee muuta kuin hidastaa kemiallisia reaktioita.


    • Anonyymi

      eikös E golf kulkenut Lapin testissä jopa 60 km matkan -30 asteessa

      hieno saavutus

      • Anonyymi

        Upeaa. Kymmenen vanhana talvella egolfilla voi päästä jopa kioskille. Takaisin voi tulla sitten kun ilmat lauhtuvat.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Saako E autoa hinata polttomoottoriautolla?

      Naapuri voi nauraa

    • Anonyymi

      Nissanin sähköautossa tuossa tilanteessa tai jos joku muu hajoaa, niin ei tarvitse turvautua vakuutukseen vaan voi käyttää Nissanin autopalvelua joka auttaa kaikessa veloituksetta...jos töpeksii akun varauksen kanssa toistuvasti tai auto ilmoittaa, että akku riittä vaikka 20km ja lähdet 100km matkalle, niin ei tietenkään korvaa...

      • Anonyymi

        Voi lol, teitä sähköautomiehiä.


    • Anonyymi

      Ei taida kovin moni kaskovakuutus korvata sitäkään jos esim. bensa loppuisi. Kyllähän auton kuljettajan pitää tiedostaa paljonko autossa on polttoainetta tai akussa varausta. Samahan tässä on kohta kysellä vaihtokalsareita vakuutusyhtiöstä jos paska menee housuun. Jestas tätä uusavuttomuutta..

      • Anonyymi

        Sinähän siinä uusavuton olet kun sähköautoa ihailet!


      • Anonyymi

        Kokemusta varmaan siitä housujutusta sinulla, poika! No äiti kai pesee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemusta varmaan siitä housujutusta sinulla, poika! No äiti kai pesee.

        Sinunko mielestä kaikki vastuu pitäisi olla jollain muulla kuin auton käyttäjällä? Jos olet lähtenyt ajoneuvolla matkalle on se tasan tarkkaan sinun vastuulla katsoa että polttoaine riittää oli se mitä tahansa. Pese vaan oma perseesi Poju!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän siinä uusavuton olet kun sähköautoa ihailet!

        Oletko tyhmä? Tuossa tarkoitettiin sitä että kyllä minkä tahansa polttoaineen riittävyys on kuljettajan vastuulla eikä ”vakuutusyhtiön” niin kuin uusavuttomat ituhipit kuvittelee!


    • Anonyymi

      Sähköautot ja VARSINKIN HYBRIDIT, täyttä kusetusta.

    • Anonyymi

      Kertokaas miksi Norjassa E autoilu jyrää jo suurimpana myynnissä?

      Missä asiassa Suomi tunaroi?

    • Anonyymi

      Norja Atlantin rannikolla on lämmin maa Suomeen verrattuna. Tässä yksi syy sähköautojen suosioon.

      Toinen syy löytyy edullisesta sähköstä, jota ns. virtaa jokaisen vuoren rinteeltä kohti kyliä. Ymmärrät kyllä tämän, eikä sähköverkkoa omista Caruna.

      Kolmas syy se, että laivalla pääsee etelästä pohjoiseen, joten ei ole järkeä ajaa vuorisen maan läpi. Eivät stadilaisetkaan matkusta Turusta Ruotsiin lautalla, vaikka näin matka nopeutuu. Laiva on edullinen ja matkana lomaa itsessään, sillä samanlaisia tarjouksia näissäkin on, kuten meillä lautoissamme lähes ilmaisina matkoina.

      Neljäntenä syynä sähköauto generoi jarruenergian vuostistossa takaisin akkuun.
      Polttomoottoriauto, jos oikeita hybridejä ei lasketa mukaan, eivät tätä tee. Vuoristo on ajamisen kannalta kuin kaupunkiliikennettä, jossa hybridien etua ei kukaan kiellä.

      • Anonyymi

        "Norja Atlantin rannikolla on lämmin maa Suomeen verrattuna. Tässä yksi syy sähköautojen suosioon."

        Suomen suuret kaupungit ovat meren rannalla ja niissä on leuto ilmasto. Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä.
        Suomen pakkasseutu on hyvin harvaan asuttua aluetta eikä sillä ole juurikaanmerkitystä Suomessa ostettuihin autoihin. Vuonna 2019 Uudellamaalla ostettiin reilut 53.000 uutta autoa. Lapissa luku oli 2.700. On totta että Suomessa on joillain alueilla joskus koviakain pakkasia. Se vaikuttaa lähinnä susien ja ahmojen elämään. Ei Suomen autokauppaan.


      • Anonyymi

        Hurtigruten on sellaista matelemista ja joka satamassa poikkeamista, ettei sitä kansalaiset käytä sitä kuin kahden sataman välillä. Kukaan norjalainen ei kuljetuta autoaan laivalla maan päästä toiseen, se ajetaan jos on tarvetta. Turisteilla on aikaa kulkea.

        Kyllä se sähköauto on ensin ajettu sinne vuoren päälle sähköä kuluttaen, jotta se voi regeneroida alas laskeutuessaan. Hyötysuhteen vuoksi kaikkea sähköä ei saada takaisin akkuun.


    • Anonyymi

      Ei vakuutus korvaa muita kuin mekaanisen vian aihettamia hinauskuluja, jos loppuu öljy tai pottoaine niin se on oma moka ja artisti maksaa. Luulisi että sähkön kanssa sama homma.

      • Anonyymi

        Kyllä vakuutus korvaa jos on kattava vakuutus ja uusissa ja uudehkoissa autoissa on usein keskeytusturva ja hoitaa myös ilmaisen hinurin vaikka bensa loppuisi tms..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vakuutus korvaa jos on kattava vakuutus ja uusissa ja uudehkoissa autoissa on usein keskeytusturva ja hoitaa myös ilmaisen hinurin vaikka bensa loppuisi tms..

        Bensaa/dieseliä voidaan antaa kanisterista ja matka jatkuu. Mutta sähköauto jouduttaisiin kuljettamaan latauspaikkaan, joten ollaan aivan eri tilanteessa.

        Toisaalta tuo voitaisiin hoitaa niinkin että hyytyneelle sähköautolle tuotaisiin kannettava aggregaatti jolla autoa voisi ladata sen verran että sillä pääsisi tien päältä pois lähimmälle huoltoasemalle tms. kytkettäväksi hidaslataukseen vaikkapa parkkipaikan tolpasta.


    • Anonyymi

      vajaa matka

      • Anonyymi

        Vajaa on nyt jossain muualla. Noloja nämä sinun nostot. Etkä osaa edes suomea puhua kunnolla, suomenruotsalainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vajaa on nyt jossain muualla. Noloja nämä sinun nostot. Etkä osaa edes suomea puhua kunnolla, suomenruotsalainen?

        Entä jos onkin muunsuomalainen.


    • Anonyymi

      ei korvaa kun käyttäjän syy ja ominaisuus

    • Anonyymi

      Nuo patteri, sähkötöpselivehkeet ja vatkaimet voi viedä sillä (diesel) käyttöisellä hinausautolla suoraan ongelmajätelaitokselle.

    • Anonyymi

      Varustautunut sähköautoilija pitää Suomen pakkasilla mukanaan agregaattia.
      Sillä on kätevää tuupata lisäkilometrejä jos ne virtasen puutteessa loppuvat.
      Siksi ei kannata ostaa aivan pientä autoa, johon ei agregaatti sovi kyytiin.

      • Anonyymi

        Kyllä jokaiseen sähköautoon mahtuu tuollainen kannettava pieni aggregaatti, sehän vastaa kooltaan pientä treenikassia.


    • Anonyymi

      Sähköautot eivät hyydy satunnaisesti kylmässä kuten vaikkapa dieselit. Sähkömoottorit eivät välitä kylmästä. Akut antavat vähemmän tehoa kylmässä, mutta silti toimivat hyvin. Vain kiihtyvyys ja regen kärsivät vähän aikaa ennen kuin akku lämpiää.

      Koko tämä aloitus on täynnä trollien höpötystä, jotka eivät ole sähköautoja nähneetkään.

      Terveisiä Teslan kyydistä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lähitapiola ei korvaa arvelisin

    • Anonyymi

      miksi pitäisi korvata?

      omistajan syy kun ei lukenut ohjekirjaa

    • Anonyymi

      korvaako-ei lienee

      • Anonyymi

        Miksi pitäisi korvata jotain hypoteettista mitä ei edes tapahdu?


    • Anonyymi

      miksi korvaisi jos omistaja ei huolehdi ajomatkan pituudesta?

    • Anonyymi

      sähkökatkot yleisiä pakkasella

    • Anonyymi

      kuinkas virtaa menee kun pyryssä tyhjää renkaat lyö?

      • Anonyymi

        Jaa-a, eipä juuri, ellei laita Slip Start tilaan. Joten paha sanoa, kun ei sudi. En aja Slip Start päällä pidempiä matkoja.


    • Anonyymi

      en usko

    • Anonyymi

      lienee ei-omistajan vika

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      hyvä kysymys

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riinan oudot selitykset

      Riina sanoo iltiksen haastattelussa että avioliiton ongelmat johtuvat siitä ettei häntä katsottu tai hänestä kiinnostuttu kun liikkuivat Kallen kanssa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      10089
    2. Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku

      "Petteri Orpon joukkueen epäonni jatkuu – Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku". https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/0c6c716d-c8eb-4c01-aaf7-3626832
      Maailman menoa
      83
      3549