Aihe

Täyssähköautot ovat lämpimimpiä autoja

Anonyymi

Suurin yllätys täyssähköautoon siirryttyäni on ollut se, miten tolkuttoman nopeasti ne lämpenevät ja pysyvät lämpiminä talvella.

Mukavaa, kun ei tarvitse enää tankilla käydä, eikä tarvitse miettiä onko auto lämmin!

76

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      toiminta matka supistuu alle 100km ja latausasemia ei lähettyvillä

      -30 hrrrrr

      • Anonyymi

        -40C vie toimintamatkasta melkein puolet. Eli silti mennään 250 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -40C vie toimintamatkasta melkein puolet. Eli silti mennään 250 km.

        Ja parasta on että auton saa lämpimäski jo latauksessa. Ei tarvitse tinkiä toimintamatkassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja parasta on että auton saa lämpimäski jo latauksessa. Ei tarvitse tinkiä toimintamatkassa!

        Mitä autoa ei saa lämpimäksi, jos vaivautuu laittamaan piuhan kiinni? Entä kun auto on mökkitien päässä, jonne talvella ei pääse perille. Arvaa mitkä autot odottavat lämpimänä silloinkin, auton luona kertaakaan käymättä.
        No, ei ainakaan sähköauto viikon seisottuaan ja menetettyään ajettavasta matkasta runsaasti kilometrejä. Tuskin oli latausta korpimökin seuduilla ennen määränpäätä.
        Hyvä kun mökiltä pääsee ihmisten ilmoille seisomaan tuntikausiksi latauksessa.

        Aivan varmasti valitaan luotettava diesel- tai bensiiniauto, kun joukolla lähdetään pitemmälle matkalle, vaikkapa tunturilappiin etelästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -40C vie toimintamatkasta melkein puolet. Eli silti mennään 250 km.

        Mitäs sitten tehdään kun pakkasta se -40 ja pitäisi mennä muoria katsomaan mutta matkaa 350km? Ja välillä ei tietenkään yhtään latausasemaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs sitten tehdään kun pakkasta se -40 ja pitäisi mennä muoria katsomaan mutta matkaa 350km? Ja välillä ei tietenkään yhtään latausasemaa.

        Aika teoreettinen skenaario, löytyykö jostain 350 km pätkä minkä varrelle ei osu yhtään latausasemaa? Ja kuinka todennäköistä on että pakkasta on -40 astetta?

        Tuossa tapauksessa varmaan bensa-auto on sitten järkevin mutta suurelle massalle tuollaiset olosuhteet eivät toteudu koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika teoreettinen skenaario, löytyykö jostain 350 km pätkä minkä varrelle ei osu yhtään latausasemaa? Ja kuinka todennäköistä on että pakkasta on -40 astetta?

        Tuossa tapauksessa varmaan bensa-auto on sitten järkevin mutta suurelle massalle tuollaiset olosuhteet eivät toteudu koskaan.

        Helposti löytyy reittejä ilman latauspisteitä, helpommin kuin reittejä missä on ja varsinkin toimivia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä autoa ei saa lämpimäksi, jos vaivautuu laittamaan piuhan kiinni? Entä kun auto on mökkitien päässä, jonne talvella ei pääse perille. Arvaa mitkä autot odottavat lämpimänä silloinkin, auton luona kertaakaan käymättä.
        No, ei ainakaan sähköauto viikon seisottuaan ja menetettyään ajettavasta matkasta runsaasti kilometrejä. Tuskin oli latausta korpimökin seuduilla ennen määränpäätä.
        Hyvä kun mökiltä pääsee ihmisten ilmoille seisomaan tuntikausiksi latauksessa.

        Aivan varmasti valitaan luotettava diesel- tai bensiiniauto, kun joukolla lähdetään pitemmälle matkalle, vaikkapa tunturilappiin etelästä.

        Pysykää saatana kotona köhimässä runkut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä autoa ei saa lämpimäksi, jos vaivautuu laittamaan piuhan kiinni? Entä kun auto on mökkitien päässä, jonne talvella ei pääse perille. Arvaa mitkä autot odottavat lämpimänä silloinkin, auton luona kertaakaan käymättä.
        No, ei ainakaan sähköauto viikon seisottuaan ja menetettyään ajettavasta matkasta runsaasti kilometrejä. Tuskin oli latausta korpimökin seuduilla ennen määränpäätä.
        Hyvä kun mökiltä pääsee ihmisten ilmoille seisomaan tuntikausiksi latauksessa.

        Aivan varmasti valitaan luotettava diesel- tai bensiiniauto, kun joukolla lähdetään pitemmälle matkalle, vaikkapa tunturilappiin etelästä.

        Kusi jäätyy tankkiin, jos sulla nykymailman dieseli


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "Akun ominaisuuksien heikkeneminen kylmässä on siis syy siihen, miksi sähköautoja esilämmitetään talvella ja miksi akkupaketit ovat nykyään myös lämmitettäviä ja eristettyjä."

        Akun lämpötila ei ole sama kuin ympäristön lämpötila. Sähköauto on Pakkasukon kaveri, Tulevat hyvin toimeen keskenään.

        Viime talven sähköautovertailu kertoi selvästi että KAIKKI vertailun sähköautot lämpesivät tuplasti nopeammin kuin parhaat polttikset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Akun ominaisuuksien heikkeneminen kylmässä on siis syy siihen, miksi sähköautoja esilämmitetään talvella ja miksi akkupaketit ovat nykyään myös lämmitettäviä ja eristettyjä."

        Akun lämpötila ei ole sama kuin ympäristön lämpötila. Sähköauto on Pakkasukon kaveri, Tulevat hyvin toimeen keskenään.

        Viime talven sähköautovertailu kertoi selvästi että KAIKKI vertailun sähköautot lämpesivät tuplasti nopeammin kuin parhaat polttikset.

        Ja myös toimintasäde puoliintui. Sitten on kiva istuskella tämän tästä lämpimässä autossa, välitankkausta suorittamassa? Kunhan ensin löytää sen tankkausaseman.

        Pari viikkoa sitten tuli luettua jonkin lehden palstalta i3 kuskin avautuminen. Auton akku lähes tyhjä, mutta Helsingin keskustassa piti käydä pikaisilla jouluostoksilla. Siis matkaa. Yritti latausta työpaikkansa parkkihallissa. Ei onnistunut, koska latauspaikoilla oli parkissa patteriautot, joiden lataus oli jo loppunut. Siten jonkin ostoskeskuksen parkkihalliin. Sama juttu. Matka jatkui ostoskeskukseen 2 jne. Taisi olla 2 km range jäljellä ja metrin tatti otsassa, kun lopulta sai patteriautonsa hetkeksi narun jatkeeksi..

        Tätä hupia tulee patteriautoilijoille riittämään, kun autojen määrä kasvaa. Ne latauspisteet sijoitetaan parkkihalleissakin lähelle sisäänkäyntin, joten niitä tullaan käyttämään parkkipaikkoina, oli tarvetta lataukselle tai ei.

        Toistaiseksi patteriautoja on ollut naurettavan vähän, mutta määrän kasvaessa suosituimmille latauspaikoille tulee ruuhkaa ja tosiaan ne latauspaikat saa tukittua jo parilla "parkkiin unohtuneella" autolla.

        Ratkaisu olisi tietysti veloittaa latauksesta aikaperustaisesti, mutta tätä ehdotettaessa patteriautoilijat aina flippaa. Pitää olla ilmainen lataus (lue: ilmainen pysäköinti), jotta pääsee kehuskelemaan "katsokaa miten fiksu olen, kun autoilen ilmaiseksi" (lue: muiden piikkiin)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Akun ominaisuuksien heikkeneminen kylmässä on siis syy siihen, miksi sähköautoja esilämmitetään talvella ja miksi akkupaketit ovat nykyään myös lämmitettäviä ja eristettyjä."

        Akun lämpötila ei ole sama kuin ympäristön lämpötila. Sähköauto on Pakkasukon kaveri, Tulevat hyvin toimeen keskenään.

        Viime talven sähköautovertailu kertoi selvästi että KAIKKI vertailun sähköautot lämpesivät tuplasti nopeammin kuin parhaat polttikset.

        > Akun lämpötila ei ole sama kuin ympäristön lämpötila.

        On se siihen asti, kunnes akku lämmitetään. Mieluummin verkkosähköllä el auton pitäisi olla narun jatkona. Lämmitys onnistuu akkuun ladatulla energiallakin, mutta toimintasäde kutistuu kovasti.

        Talvella pitää myös varautus siihen, että matkassa menee odotettua enemmän aikaa tai joutuu ajamaan kiertotietä. Tämä voi tulla eteen vaikka liikenneonnettomuuden vuoksi - tie poikki; ensin seistään tunti jonossa ja sitten seikkaillaan hyvän aikaa kiertotielle johdateltuna.

        Lisäksi olisi hyvä varautua siihen, ettei "välitankkaus" suunnitellussa paikassa välttämättä onnistu. Latausasema rikki, maksaminen ei vaan onnistu, kaikki latauspaikat käytössä (ml. "ilmaiseen parkkiin" jätetyt patteriautot). Syrjäseuduilla on aika kuumottavaa ajella bensavehkelläkin, kun jäljellä oleva polttoaine riittää enää vajaan 100 km matkalle. Vaikka bensa-asemia on aika paljon ja tankkaus epäonnistuu äärimmäisen harvoin (asema remontissa).

        Jos patteriautossakin yrittää syrjäseuduilla liikuskella niin, että toimintamatkaa on aina liki 100 km jäljellä, niin tavella vedellään sitten jotain 100-150 siivuja.

        No, vaihtoehto B on pakata mukaan pilkkihaalarit ja hinausköysi. Niitä tarvii, kun ajellaan akut liki tyhjäksi ja lataus tien päällä ei sitten onnistukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös toimintasäde puoliintui. Sitten on kiva istuskella tämän tästä lämpimässä autossa, välitankkausta suorittamassa? Kunhan ensin löytää sen tankkausaseman.

        Pari viikkoa sitten tuli luettua jonkin lehden palstalta i3 kuskin avautuminen. Auton akku lähes tyhjä, mutta Helsingin keskustassa piti käydä pikaisilla jouluostoksilla. Siis matkaa. Yritti latausta työpaikkansa parkkihallissa. Ei onnistunut, koska latauspaikoilla oli parkissa patteriautot, joiden lataus oli jo loppunut. Siten jonkin ostoskeskuksen parkkihalliin. Sama juttu. Matka jatkui ostoskeskukseen 2 jne. Taisi olla 2 km range jäljellä ja metrin tatti otsassa, kun lopulta sai patteriautonsa hetkeksi narun jatkeeksi..

        Tätä hupia tulee patteriautoilijoille riittämään, kun autojen määrä kasvaa. Ne latauspisteet sijoitetaan parkkihalleissakin lähelle sisäänkäyntin, joten niitä tullaan käyttämään parkkipaikkoina, oli tarvetta lataukselle tai ei.

        Toistaiseksi patteriautoja on ollut naurettavan vähän, mutta määrän kasvaessa suosituimmille latauspaikoille tulee ruuhkaa ja tosiaan ne latauspaikat saa tukittua jo parilla "parkkiin unohtuneella" autolla.

        Ratkaisu olisi tietysti veloittaa latauksesta aikaperustaisesti, mutta tätä ehdotettaessa patteriautoilijat aina flippaa. Pitää olla ilmainen lataus (lue: ilmainen pysäköinti), jotta pääsee kehuskelemaan "katsokaa miten fiksu olen, kun autoilen ilmaiseksi" (lue: muiden piikkiin)

        Siis sinun mielestä sen i3-kuskin ei pitäisi syyttää itseään typeryydestään? Kuka maalaisjärjellä varustettu menee asioimaan liki tyhjällä akulla (tai tankilla).

        Sähköautoilijana kannatan erittäin kallista pysäköintimaksua, kun autoa ei ladata. Sähköni toki myös maksan itse, mutta pitihän sinunkin nillittämään päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Akun ominaisuuksien heikkeneminen kylmässä on siis syy siihen, miksi sähköautoja esilämmitetään talvella ja miksi akkupaketit ovat nykyään myös lämmitettäviä ja eristettyjä."

        Akun lämpötila ei ole sama kuin ympäristön lämpötila. Sähköauto on Pakkasukon kaveri, Tulevat hyvin toimeen keskenään.

        Viime talven sähköautovertailu kertoi selvästi että KAIKKI vertailun sähköautot lämpesivät tuplasti nopeammin kuin parhaat polttikset.

        Kuinka monessa sähkiksessä akut on lämpöeristettyjä, tuo eristys on aika paha taas lämpimillä säilä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Akun ominaisuuksien heikkeneminen kylmässä on siis syy siihen, miksi sähköautoja esilämmitetään talvella ja miksi akkupaketit ovat nykyään myös lämmitettäviä ja eristettyjä."

        Akun lämpötila ei ole sama kuin ympäristön lämpötila. Sähköauto on Pakkasukon kaveri, Tulevat hyvin toimeen keskenään.

        Viime talven sähköautovertailu kertoi selvästi että KAIKKI vertailun sähköautot lämpesivät tuplasti nopeammin kuin parhaat polttikset.

        Voi sinua ! Jos oikeasti uskot tuohon tai vaikka olisitkin propakandaukko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua ! Jos oikeasti uskot tuohon tai vaikka olisitkin propakandaukko!

        "Voi sinua ! Jos oikeasti uskot tuohon tai vaikka olisitkin propakandaukko!"

        Siellähän se öljyteollisuuden propagandaukko kurkkii! Paljonko maksetaan suoli24-trollauksesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sinun mielestä sen i3-kuskin ei pitäisi syyttää itseään typeryydestään? Kuka maalaisjärjellä varustettu menee asioimaan liki tyhjällä akulla (tai tankilla).

        Sähköautoilijana kannatan erittäin kallista pysäköintimaksua, kun autoa ei ladata. Sähköni toki myös maksan itse, mutta pitihän sinunkin nillittämään päästä.

        > Siis sinun mielestä sen i3-kuskin ei pitäisi syyttää itseään typeryydestään? Kuka maalaisjärjellä varustettu menee asioimaan liki tyhjällä akulla (tai tankilla).

        Surkean lyhyiksi jää ajomatkat patteriautolla, jos yrittää aina jättää akkuun pohjille varausta 100 km ajomatkaan. Jos nimellinen ajomatka kesällä, hiljaa körötellen, on 400 km talvella vedellään 150-200 eikä kesälläkään juuri kauemmaksi, jos ajetaan moottoritienopeuksia.

        Saa käydä ahkerasti välitankkauksella.

        Siinä i3 jutussa ei mainittu, oliko kuskilla mahdollisuutta lataukseen kotipihassa. Vähän sellainen vaikutelma jäi, ettei ollut - ainakaan perus shukotöpseliä kummempaa. Silloin on akun tyhjentyessä vähän pakko lähteä latausasemaa saalistamaan - "tankkia" ei yhden yön aikana saa täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka monessa sähkiksessä akut on lämpöeristettyjä, tuo eristys on aika paha taas lämpimillä säilä.

        > Kuinka monessa sähkiksessä akut on lämpöeristettyjä, tuo eristys on aika paha taas lämpimillä säilä.

        Yleensä akkua voidaan jäähdyttää tarpeen tulleen. Siellä on siis nestekierto tai ilmastoinnin kylmäaine kiertää myös akussa. Nämä systeemit voivat ajan mittaan olla myös hintavia huoltokohteita, kuten on eräissä lataushybrideissä jo nähty.

        Datsun Leafista aktiivinen jäähdytys puuttuu. Tuli esiin TM/Tuulilasi käyttötestissä. Moottoritieajon jälkeen pikalataus ei välttämättä onnistu, ainakaa kuumalla kesäsäällä, eikä auto suostu myöskään toistuviin pikalatauksiin, vaan välillä täytyy ladata hitaammin.


    • Anonyymi

      Mulla ei ole ikinä ollut mukana mikään auton kanssa ongelmia lämpöjen vuoksi.
      Minä pukeudun kelin mukaan.

    • Anonyymi

      Vihreys näkyy hyvin, naurettava väite että lämmin ja ei tartte tankata...rankkaa naurua

    • Anonyymi

      voipi olla mutta lyhyen matkaa juu...

      • Anonyymi

        Juu, vain viikon ajot menee latausten välillä.


    • Anonyymi

      "Täyssähköautot ovat lämpimimpiä autoja"

      Ei pidä paikkaansa: TM talvitestissä oli kolme tosi kylmää sähköautoa ja kolme oikein lämmintä ja nopeasti lämpenevää. Eli puhut puppua!

      • Anonyymi

        Heh. Ehkä minulle on sitten osunut se lämmin sähköautomalli.

        Mitkä ovat niitä kylmiä?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh. Ehkä minulle on sitten osunut se lämmin sähköautomalli.

        Mitkä ovat niitä kylmiä?

        Muistinkin väärin: 2019 kaksi todella nopeasti lämpenevää: Huyndai ja Kia, kaksi tavanomaista: Tesla ja Jaguar, ja kaksi todella kylmää: Nissan ja BMW. 2020 taasen Huyndai on todella nopeasti lämpiävä ja muut huonompia päätyen Renaulttiin, joka onkin sitten todellinen jääkaappi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpompi kun katsoo tästä itse TM:n talvitestin tulokset sekä sähköautoista että polttiksista.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2020/02/17122505/graafi_sisatilojen_lampiaminen_maantie_png.png

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2020/03/03113022/graafi_e_sisatilojen_lampiaminen_maantie_png.png

        Sähköautot ovat ylivoimaisesti parempia lämpeämään kuin polttikset.

        No kylläpä ovat polttikset tuossa ala-arvoisia. Miten ihmeessä joku voi enää väittää sähköautoja kylmiksi? Paitsi tuon sähkö-Renaultin osalta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kylläpä ovat polttikset tuossa ala-arvoisia. Miten ihmeessä joku voi enää väittää sähköautoja kylmiksi? Paitsi tuon sähkö-Renaultin osalta...

        Huomatkaa että Polttikslla lähtölämpötila oli -4 ja sähkiksillä -9.
        Se alleviivaa sähkiksien paremmuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kylläpä ovat polttikset tuossa ala-arvoisia. Miten ihmeessä joku voi enää väittää sähköautoja kylmiksi? Paitsi tuon sähkö-Renaultin osalta...

        Renaultinkin arvo vain näyttää huonolta koska siitä puuttuu takajalkatilan lämmitys (edellä olevassa taulukossa mainittu), joka aikaansaa huonon keskiarvon, eli renaultkin on lämmin pois lukien takajalkatilat.


    • Anonyymi

      Esimerkiksi yhdessä tällä hetkellä yleisesti käytössä olevassa NMC-kemiaa käyttävässä akussa siitä saatava suurin teho putoaa kohtuullisen lineaarisesti noin puoleen -10 °C lämpötilassa ja lähelle nollaa -35 °C lämpötilassa.

      • Anonyymi

        Mitä merkitystä tällä on jos akkupaketti on eristetty ja lämmitetty? Vähän sama kun mun sormia ei täällä sisällä palele vaikka ulkona olisi kuinka paljon pakkasta.


      • Anonyymi

        Vaikka akku pääsisikin kylmenemään -10C, mitä väliä, vaikka on vähän aikaa vain 225 hevosvoimaa tehoja 450 hv sijaan? Kyllä se auto silti liikkuu.

        Energia ei akusta katoa minnekään, vaikka on miten kylmää, sen saa vain hieman hitaammin ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka akku pääsisikin kylmenemään -10C, mitä väliä, vaikka on vähän aikaa vain 225 hevosvoimaa tehoja 450 hv sijaan? Kyllä se auto silti liikkuu.

        Energia ei akusta katoa minnekään, vaikka on miten kylmää, sen saa vain hieman hitaammin ulos.

        Jep. Ajossa akkupaketti pysyy luonnostaan lämpimänä pakkasellakin. Itse asiassa sähköautolle pakkaset on hyvä juttu.
        Että täysin hukkaan menee provoilut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ajossa akkupaketti pysyy luonnostaan lämpimänä pakkasellakin. Itse asiassa sähköautolle pakkaset on hyvä juttu.
        Että täysin hukkaan menee provoilut.

        No, ei se nyt kokonaisuutena noin ole jos rehellisiä ollan vai mikä inmeen EV sulla. Itselläni esim tänään ulkona -7°C, niin ilmalämpöpumppu otti aluksi tovin 4,5kW puhaltimkneen ja kun lämpötila saavutettu, niin 300w-1,5kW välillä heiluu, kun automatiikka pitää vakiona lämpötilan.

        Mitä enem,än pätkä ajoa sen enemmän, kuluttaa juuri tuon lämmityksen takia.

        Kokonaisuudessa keskikulutus 13,2kW nousee talvi kautenatuonne 18kW paikkeille omassa ajokissa ja ajossa, kuten sanoin ajotapa ja käyttö vaikuttaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ei se nyt kokonaisuutena noin ole jos rehellisiä ollan vai mikä inmeen EV sulla. Itselläni esim tänään ulkona -7°C, niin ilmalämpöpumppu otti aluksi tovin 4,5kW puhaltimkneen ja kun lämpötila saavutettu, niin 300w-1,5kW välillä heiluu, kun automatiikka pitää vakiona lämpötilan.

        Mitä enem,än pätkä ajoa sen enemmän, kuluttaa juuri tuon lämmityksen takia.

        Kokonaisuudessa keskikulutus 13,2kW nousee talvi kautenatuonne 18kW paikkeille omassa ajokissa ja ajossa, kuten sanoin ajotapa ja käyttö vaikuttaa...

        Eikös tuo ilmalämpöpumppu käytä energiansa kabiinin lämmittämiseen? ei akuston.
        Tarkoitin sitä että kun akkua puretaan ajossa niin siitä vapautuu lämpöä riittävästi pitämään eristetty akkupaketti lämpimänä ilman että akun sähköä tarvitsee käyttää akun lämmittämiseen. Näin olen ymmärtänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo ilmalämpöpumppu käytä energiansa kabiinin lämmittämiseen? ei akuston.
        Tarkoitin sitä että kun akkua puretaan ajossa niin siitä vapautuu lämpöä riittävästi pitämään eristetty akkupaketti lämpimänä ilman että akun sähköä tarvitsee käyttää akun lämmittämiseen. Näin olen ymmärtänyt.

        Käsittääkseni 2021 Tesla Model 3:sessa ja kaikissa Model Y:ssä auto voi säätää järjestelmän myös lämmittämään (tai viilentämään) akkua. Oliko siinä 15 (?) eri lämmitys/viilennys toimintatilaa tjsp., viilennystä, lämmitystä ja lämmön siirtoa auton eri osien välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo ilmalämpöpumppu käytä energiansa kabiinin lämmittämiseen? ei akuston.
        Tarkoitin sitä että kun akkua puretaan ajossa niin siitä vapautuu lämpöä riittävästi pitämään eristetty akkupaketti lämpimänä ilman että akun sähköä tarvitsee käyttää akun lämmittämiseen. Näin olen ymmärtänyt.

        ok, sitä en tiedä millä akkuja lämmitetään -20°C pakasesta kireämpään, mutta tosiaan ajaessa akut lämpeävät itsekseen, samoin ladatessa.

        Olen kyllä ajanut yli 20 pakkasessa, mutta autoani säilytän lämpimässä tallissa ja en ole seisotellut autoa ulkona pakkasessa pidempiä aikoja, joten ei kokemusta akkujen lämmittelystä vielä tähänpäivään, jokin merkkivalo sytyy, kjn tällainen ihme tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä merkitystä tällä on jos akkupaketti on eristetty ja lämmitetty? Vähän sama kun mun sormia ei täällä sisällä palele vaikka ulkona olisi kuinka paljon pakkasta.

        > Mitä merkitystä tällä on jos akkupaketti on eristetty ja lämmitetty? Vähän sama kun mun sormia ei täällä sisällä palele vaikka ulkona olisi kuinka paljon pakkasta.

        Jos patteriauto ei ole ennen liikkeellelähtöä narun jatkona, akkua on pakko esilämmittää akusta purettavan sähkön voimin. Toimintamatka hupenee silmissä, kun sekä akkua ja ohjaamoa lämmitetään monen kW tehoisilla sähkövastuksilla.


    • Anonyymi

      Ei se lämpiäminen mitään "tolkuttoman" nopeaa ole, lähinnä normaalilla tasolla. Polttis webastolla on nopea myös.

      • Anonyymi

        Kyllä taitaa Webasto jäädä kaukaiseksi kakkoseksi. Ellei tietysti sinun Webasto autoa lämmitä 5 minuutissa -20C keleillä?


    • Anonyymi

      No mie laitan vaikka reissusta tullessani kännyllä lentoasemalla laukkuja odotellessani eperin mersuun päälle ja tullessani parkkipaikalle lähen mukavasti ajamaan lämpimällä autolla kotiinpäin. Lämpöä riittää. Ei haittaa, vaikka kotimatkaa olis 1200 km. Ei tarvi välillä latailla, eikä tankkailla. Mites teillä.

      • Anonyymi

        Mulla on lentokentältä kotiin 25km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on lentokentältä kotiin 25km.

        Asut siis lentomelualueella, köyhää!


      • Anonyymi

        Minä laitan Teslan kännykällä lämpiämään kävellessäni parkkikselle, ja lähden täyteen ladatulla akulla kotiin. Lentoasemalla on 90 latauspaikkaa sähköautoille, ja lisää rakennetaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asut siis lentomelualueella, köyhää!

        Väärin. En asu lentomelualueella vaan mukavan rauhallisella omakotitalo-alueella.
        Lentokoneita kyllä näkyy, mutta ei niitä kuule.


      • Anonyymi

        Missä helvetin kuusessa mersu mies asuu jos kotimatkaa kentältä 1200km.

        Ootko romaani, kun hevosmiesten juttuja😁


      • Anonyymi

        1200 km, hienosti päivitetty ajomatka nyt kun on tulossa 800 - 1000 km toimintamatkan sähköautoja. (esim. Lucidin autot, Tesla Model S Plaid 840 km, Tesla Roadster 1000 km).


    • Anonyymi

      Miksi sen auton pitää olla lämmin lähdettäessä liikkeelle, kaikki kermaperseet miettikää sitä.

      Kun normaali pensaauto lämpenee parin kilometrin ajon jälkeen ihan mukavaksi kovemmassakin pakkasessa.

      Sähköautot ovat kusetusta tässä vaiheessa. Rahastusta siis. Onhan ne kalliimmat varmaan ihan "kivoja", mutta ei muuta. Ja jätettä niistä syntyy aika paljon ja aika nopeasti.

      • Anonyymi

        "Miksi sen auton pitää olla lämmin lähdettäessä liikkeelle, kaikki kermaperseet miettikää sitä."

        Tällaista tämä "keskustelu" sähköautoista on. Ensin intetään vuosikausia että ei sähköautolla mitään tee kun ne ovat kylmiä tallvella. Sitten kun vihdoin saadaan perille TM:n mittausten kautta se totuus että sähköauto on selvästi polttiksia lämpimämpi ja etuna vielä se että niissä on vakiona etäohjattu lämmitys niin polttismiehet alkavat käännellä urakalla takkejaan.
        Ei se nyt sitten niin kovin tärkeää olekaan että auto on lämmin talvella. Itse asiassa on parempi että auton lasit joutuu aina skrabaamaan ja alkumatkalla vähänän palelee. Melko pellejä.

        Odottakaas kun kesätulee ja päästään puhumaan siitä että sähköauto osaa myös jäähdyttää itsensä valmiiksi ennen matkaa. Ei tarvitse istua kuumaan pätsiin.
        Ja voipa pyörähtää nopeasti kaupassa kotimatkalla ilman että lapset tai koira kuolee lämpöhalvaukseen autossa silläaikaa.


      • Anonyymi

        "Ja jätettä niistä syntyy aika paljon ja aika nopeasti."

        Sähköautoista tulee vähemmän jätettä, koska akut menevät energiasäilökäyttöön, eikä niissä ole moottoria, vaihdelaatikkoa yms.

        Kun akut ovat kymmenien vuosien kuluttua finaalissa, niistä voidaan kierrättää käytännössä 100% materiaaleista uusien akkujen valmistusta varten.


      • Anonyymi

        No, mietin kermaperseenä miksi en puhelimella antais EV autolle etäkäskyä lämmetä, samalla lämpeää penkit ja rattikin, voin säätää cabinin lämmön myös haluamakseni.

        Ilmalämpöpumppu tuuppaa välittömästi lämmintä, webasto kestää iäisyyden lämmetä ja vanhoissa autoissani se ei saanut cabinia lämpenemään samalle tasolle, kuin ilmalämpöpumppu nykyisessä.

        Eli, mitä järkeä palella ja saada vielä eturauhas ongelmia kylmästä, jos voi nauttia EV auton lämmöstä ja tuo lämmitys ei vähennä rangeakaan juurikaan, no jokainen mieltymystensä mukaan.

        Ei munat huurussa, ei myös perse kermassa


      • Anonyymi

        Höpöhöpö, mikään bensa-auto ei lämpene esim. -20 -> +20 parin kilometrin ajolla.


    • Anonyymi

      Ajelin eilen p savosta lahteen ja illalla takaisin. En halua pysähdellä tuollaisella matkalla, joutuisasti kotiin. Haen joskus harvoin kahvin ja sämpylän ja syön ajaessa omassa rauhassa ja matka jatkuu. Siihen ei kulu kuin 5min extraa

      18v auto, 1.6 bensa manuaali, 295000km mittarissa. 50L tankki jossa oli paljon kun tulin takaisin. Auto on liian kuuma jos pidän täydellä lämpöjä vaikka olisi ykkösellä puhallin.

      Ja on hyvää kyytiä laadukkaalla farmari golfilla.

      Miten olisi sähköauton kanssa käynyt, vilkuilla akun prosentteja ja etsiä jostakin laturi ja pistoke? Tunti pari odottelemassa kun lataa? Entä jos latureissa jo muita. Ne on kyllä erilaisia ihmisiä luonnoltaan jotka lähtee sellaiseen touhuun.

      • Anonyymi

        Ei kukaan ole koskaan väittänyt että sähköauto sopisi kaikille. JOs tykkää matkailla noin niin sehän on sun valinta.
        Omaan ajoprofiiliin tuollaisia matkoja sattuu erittäin harvoin. Itse arvostan sähköautoilun mukavuutta kun saa ladattua auton kotipihassa sähköllä jolla ajaa noin yhdellä neljäsosalla bensakustannuksista eikä tarvitse käytännössä koskaan käydä erikseen tankkaamassa autoa. Sähköauton 300km käytännön rangen päivämatkoja kun tulee niiiiiin harvoin.


    • Anonyymi

      Nää sähköautot valtaa maailman liian tyhmästi. Eihän kukaan voi matkusta jos autosta kuuluu vaan radio. Kyllä se vaa nii on et aina autosta pitää kuulla liekkien iskut ja se kova huuto.

    • Anonyymi

      Norjassakin ajelevat sähköautoillaan akkunat aivan huurussa, kun matkustajat hikoilevat kankkusessa!🌞🌞🌞

      • Anonyymi

        Norjalaiset hassaa auton käyttöön paljon enemmän euroja kuin suomessa. Ihan turhaan


    • Anonyymi

      Kyllä sähköauto pakkasella lämmin on , sähköllä lämmintä saa ja matkaa joutuisaan taittaa.
      Mutta bensiini on huolettomampi ja korpimaisemissa pakkasella viikkokausia, kun joutuu olemaan savotoillaa ja vähällä sähköllä.
      Ongelmaan on tulossa ratkoisi, käännykällä sähköautoon voi tilata langattomasta sähkänsiirtoverkosta latauksen, ellei verkko ole pimee.

      • Anonyymi

        "Mutta bensiini on huolettomampi ja korpimaisemissa pakkasella viikkokausia, kun joutuu olemaan savotoillaa ja vähällä sähköllä."

        Onko metsuriradiota vielä olemassa?


      • Anonyymi

        Ihmettelen, että korvessa ei olisi sähköä tarjolla.

        Moniko asuu paikassa johon ei tule sähköjä?

        Korvessa löytyy yleensä joka töllistä myös voimavirta pistoke, josta EV voi sopivalla adapterilla tai lataus johdolla jossa laturi nauttia reippaammastakin lataus nopeudesta.

        Jos vok avirtaa ei tafjolla, niin suko pistokkeita varmasti löytyy, kun maalle lähdetään, niin eipä siellä kiirettä ole ja ihmisetkin ovat ystävällisiä ja auttavaisia, joten kuka voisi pelätä joutuvansa Suomessa sähköautolla ongelmiin, kun ystävällisiä vieraanvaraisia ihmisiä kaikkialla...


      • Anonyymi

        Varmasti noin jos tuo on se todellisuus. Siltikin jälleen kyse erikoistapauksesta jolla ei yleisemmällä tasolla ole mitään merkitystä. Erittäin harva suomalainen autoilija viettää talvella viikkokausia alueella jossa ei sähköä ole tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen, että korvessa ei olisi sähköä tarjolla.

        Moniko asuu paikassa johon ei tule sähköjä?

        Korvessa löytyy yleensä joka töllistä myös voimavirta pistoke, josta EV voi sopivalla adapterilla tai lataus johdolla jossa laturi nauttia reippaammastakin lataus nopeudesta.

        Jos vok avirtaa ei tafjolla, niin suko pistokkeita varmasti löytyy, kun maalle lähdetään, niin eipä siellä kiirettä ole ja ihmisetkin ovat ystävällisiä ja auttavaisia, joten kuka voisi pelätä joutuvansa Suomessa sähköautolla ongelmiin, kun ystävällisiä vieraanvaraisia ihmisiä kaikkialla...

        Ai löytyy voimavirtatöpseli joka töllistä? Kesämökit mukaan luettuina?


    • Anonyymi

      toivomma nyt -30 monta viikkoa niin nähdään ne ominaisuudet

      • Anonyymi

        Pakkasmittari näyttää Suomessa -30 kerran vuosikymmenessä siellä missä Suomen ihmiset ja autot ovat. Ei mitään vaikutusta Suomen autokantaan tai autolla ajamiseen.
        Lisäksi sähköauto on mukavan lämmin -30 asteen pakasessa jo kun kuski kävelee autolle. Ja lasit sulana.
        Sähköauto on mukavin talviauto ja mitä kylmempää niin sitä suurempi ero pakastearkku-polttiksiin. Ei jähmety dieselit nääs.


      • Anonyymi

        Ei näytä pakkanen tippuvan 3 viikon ennusteessa, kuin -20 max täällä päin. Toivottavasti siellä missä asut saisit -30 asteen pakkaset, niin lämmityskustannukset nousisivat sulla reippaasti ja voit rallata krematoriollasi pillurallia, taitaa tytöt pysyä vain lämpimässä.

        Toivossa on hyvä elää!


    • Anonyymi

      No kyllähän sähkis on ihan helvetin paljon mukavampi lähteä nopeasti yllättäen pakkasella liikkeelle kuin vaikka jollain premiumilla. Lämmin kuin mikä, vaikka olisi seisonut koko päivän korvessa -20 pakkasissa.

      Kokeilkaa piruuttanne.

      • Anonyymi

        Juuri näin👍kokeiltu on...


    • Anonyymi

      Mukavan lämmintä oli Teslassa tänäänkin, vaikka pakkasta oli reilusti. Koko ajan +21C sisällä, parkissakin rouvaa odotellessa. En todellakaan kaipaa vanhaa bensarouskua takaisin!

      • Anonyymi

        Onhan se luxusta kun ei tarvitse ensin polttaa isoa määrää dinoamehua että saisi ensin edes sen malmikasan lämpimäksi ja vasta sen jälkeen alettaisiin lämmittämään kabiinia.
        Sähköauto lämmittää kabiinin jo ennen kuin kuski astuu sisään.
        Samoin ei tarvitse saastuttaa ympäristöä lainvastaisesti tyhjäkäynnillä jos joskus tarvitsee odottaa pakkasessa kun rouva käy asioillaan joihin herra ei halua tuhlata aikaansa.


      • Anonyymi

        "Mukavan lämmintä oli Teslassa tänäänkin, vaikka pakkasta oli reilusti"

        Mukavan lämmintä oli myös polttisautossa 20 C, en pidä talvella korkeampaa lämpötilaa suure lämötilaeron vuoksi, vaikka oli aamulla ulkona 28 C pakkasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mukavan lämmintä oli Teslassa tänäänkin, vaikka pakkasta oli reilusti"

        Mukavan lämmintä oli myös polttisautossa 20 C, en pidä talvella korkeampaa lämpötilaa suure lämötilaeron vuoksi, vaikka oli aamulla ulkona 28 C pakkasta!

        Myös 30 minuuttia parkissa odottaessa? Tai viidessä minuutissa siitä kun päättää lähteä liikkeelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se luxusta kun ei tarvitse ensin polttaa isoa määrää dinoamehua että saisi ensin edes sen malmikasan lämpimäksi ja vasta sen jälkeen alettaisiin lämmittämään kabiinia.
        Sähköauto lämmittää kabiinin jo ennen kuin kuski astuu sisään.
        Samoin ei tarvitse saastuttaa ympäristöä lainvastaisesti tyhjäkäynnillä jos joskus tarvitsee odottaa pakkasessa kun rouva käy asioillaan joihin herra ei halua tuhlata aikaansa.

        Aivan! Eri kaliiberin mukavuudesta on kyse. Tähän ei polttikset kykene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös 30 minuuttia parkissa odottaessa? Tai viidessä minuutissa siitä kun päättää lähteä liikkeelle?

        Se on tosiaan oleellista, että patteriautossa on lämmintä istua 30 min. Jos Kehä III ulkopuolelle eksyy, niin välitankkauksia joutuu tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös 30 minuuttia parkissa odottaessa? Tai viidessä minuutissa siitä kun päättää lähteä liikkeelle?

        ihan hyvin onnistuu webasto pitää auton lämpimänä


    • Anonyymi

      Taas oli aamulla lämmin, vaikka unohdin laittaa lämmöt etukäteen päälle. Olihan teillä polttiskuskeillakin mukavan lämmintä jo lähdöstä asti?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      254
      18050
    2. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      13790
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      329
      10146
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      58
      7330
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      326
      4480