Bensan hinta nousee kokoajan ja olemme euroajassa kadottaneet käsityksen sen todellisesta arvosta täysin, niin kuin monen muunkin asian nykyarvosta. Markkojen aikaan vielä joku yritti ajattella ja ymmärsi hintoja, mutta nyt vaikka litrahinta alkaisi numerolla 2, mahtaisiko se autoilijoihin sen enempää vaikuttavan?
http://polttoaine.net/
Bensan keskihinta on jo 7.28 mk litra!
27
1577
Vastaukset
- t.bone
Kesäkuussa 2000 se maksoi 7,49 markkaa litra.
"hurjaa bensan hinnannousua"- PKis
kyllä se täällä etelässä on noussut jatkuvasti!
- t.bone
PKis kirjoitti:
kyllä se täällä etelässä on noussut jatkuvasti!
http://www.verkkouutiset.biz/arkisto/Arkisto_2000/1.syyskuu/bens3500.htm
Varsinaisen tekstin toinen lause.
Siinähän se bensiinin hinta on näköjään noussut -21penniä/litra 5 vuodessa. Kuinka paljon ovat palkat nousseet 5 vuodessa?
Inarin Essolla bensiinin hinta oli varmaan yli 8mk/litra tuolloin. - bensan nyt
nyt bensan hinta markkoissa olisi noin 9,75 / 09.08.2012
- näiverö
bensan nyt kirjoitti:
nyt bensan hinta markkoissa olisi noin 9,75 / 09.08.2012
Onneksi palkat on inflaation ja euron vuoksi nousseet. Bensan hinta ei siten tunnu korkealta. Oi niitä aikoja kun esim eräs halpakauppa (Tii..ri) myi 50 pennin tuotteita.
- Matti
Polkupyörä on tallissa valmiina!
- Bulb
..bensa maksoi 3,60mk/l ja Esko ja Iiro alkoi sitä nostamaan lama-ajan veron korotuksilla, niin joku kysyi, että milläs sitten ajatte kun bensa maksaa 5mk vai lopetetaanko koko autoilu.
- pihi
Muistan kun isä tankkasi 70-luvulla alle markan hintaista bensaa autoon. Edullisinta bensaa, jota olen itse tankannut oli 1989 2,67 mk/l. Se tuntui edulliselta jo silloin.
- Bulb
pihi kirjoitti:
Muistan kun isä tankkasi 70-luvulla alle markan hintaista bensaa autoon. Edullisinta bensaa, jota olen itse tankannut oli 1989 2,67 mk/l. Se tuntui edulliselta jo silloin.
>itse tankannut oli 1989 2,67 mk/l
Muistat väärin. Se maksoi tuona vuonna markan enemmän eli jotakuinkin 3,65 mk ja alhaisin oktaani. - vilkuttaja
Bulb kirjoitti:
Muistat väärin. Se maksoi tuona vuonna markan enemmän eli jotakuinkin 3,65 mk ja alhaisin oktaani.1988 kesällä Vaasan Prisman Shell:stä sai 92 okt. 2,70 mk/l.
Ja tämä on tosi!!!
Muistan sen siitä, kun ei voinut ostaa satasella bensaa ,koska sillä olisi saanut 37 litraa bensaa ja mun autossa oli vain 36 litran tankki. >Piti siis tankata aina viidelläkympillä jolla sai 50/2,70 = 18,51 litraa. - Bulb
vilkuttaja kirjoitti:
1988 kesällä Vaasan Prisman Shell:stä sai 92 okt. 2,70 mk/l.
Ja tämä on tosi!!!
Muistan sen siitä, kun ei voinut ostaa satasella bensaa ,koska sillä olisi saanut 37 litraa bensaa ja mun autossa oli vain 36 litran tankki. >Piti siis tankata aina viidelläkympillä jolla sai 50/2,70 = 18,51 litraa.Uskotaan, että oli noin halpaa.. Minun miesmuistini taisi ollakin vuodelta 90 tai 91, jolloin se maksoi n. 3,60 mk. Nousi siis markalla parissa vuodessa.. Ja 80-luvun alkuvuosista puoleen väliin bensa oli kalliimpaa kuin loppupuolella. 1987-90 raakaöljyn hinta oli matala, kunnes Iraq hyökkäsi Kuwaittiin 1.8.1990, jonka jälkeen se pomppas ylös. 90-luvulla tuli lisäksi useita bensaveronkorotuksia.
- pihi
Bulb kirjoitti:
Muistat väärin. Se maksoi tuona vuonna markan enemmän eli jotakuinkin 3,65 mk ja alhaisin oktaani.Tuosta vuodesta 89 en ole aivan varma. Se saattoi olla myös kesällä 88. Paikka oli Vallilan Union. Hinnan muistan varmasti, koska säilytin kuittia melko pitkään. Kuitti kuitenkin hukkui muutossa 90-luvun lopussa.
- rajoitustenmukaan
99 oktaaninen bensa maksoi vuonna 1980 4 mk litra. Bensan reaalihinta oli korkeampi kuin nyt. Siihen maailman aikaan kunnon autoon tankattiin ysiysiä. Jotkut mopot kelpuuttivat 92 oktaanista. Lyijytyöntä bensaa ei ollutkaan.
- 19
rajoitustenmukaan kirjoitti:
99 oktaaninen bensa maksoi vuonna 1980 4 mk litra. Bensan reaalihinta oli korkeampi kuin nyt. Siihen maailman aikaan kunnon autoon tankattiin ysiysiä. Jotkut mopot kelpuuttivat 92 oktaanista. Lyijytyöntä bensaa ei ollutkaan.
Hei mistä te saatte vielä markkoja, joilla ostaa bensaa. Minä ostan sellaisella muovikortilla, jolla saa laitettua aina tankin täyteen ja näkyy tiliotteessa olevan veloitus euroina. Eilen tankkasin täyteen ja näkyi tekevän jotain 105 euroa. Taisin tankata 58 litraa.
- onaboy
menneisyyden mainos
http://www.gruppofiatfinlandia.fi/kuvat/bensa.jpg - Yli kympin hinta
Oma kipuraja oli markka-aikana 5 mk (0,84 €). Silloin vähensin autoilua reilusti. Nykyään työmatkat fillarilla ja vain pakolliset ajot (kaupassa käynnit yms.) autolla.
- Oikeastaan ei
Et voi verrta ikivanhalla kurssilla hintaa markaan
Nyt hinta on "viimeisimmässä markassa" noin 6mk/litra kun markka-aikana se oli noin 5mk joten eipä se paljoa ole noussut- Kuin rahaa polttaisi
Bensan hinta on noussut h*lvetisti. Viime päivinä on joutunut tankkaamaan 98 oktaanista ja maksamaan 1,85 euroa litralta. Tehnee markoiksi muutettuna n. 11 markkaa litra.
Hinta on aivan älytön, mutta siihen löytyy "järkevä selitys", sanovat bensan hinnannostosta hyötyvät tahot. "Järkeviä selityksiä" ovat sodan pelko, merirosvot, ym. vastaavat hatusta vedetyt syyt :D
Kuluttaja maksaa vanhasta raaka-aineesta itsensä kipeäksi. Edullisesti hankittu ja suurissa säiliöissä jo kauan lojunut raaka-aine jalostetaan ja myydään uudella hinnalla, ja suuri myyntivoitto on taattu. Artisti maksaa. - fhfhghfhdfhfdhgdf
Kuin rahaa polttaisi kirjoitti:
Bensan hinta on noussut h*lvetisti. Viime päivinä on joutunut tankkaamaan 98 oktaanista ja maksamaan 1,85 euroa litralta. Tehnee markoiksi muutettuna n. 11 markkaa litra.
Hinta on aivan älytön, mutta siihen löytyy "järkevä selitys", sanovat bensan hinnannostosta hyötyvät tahot. "Järkeviä selityksiä" ovat sodan pelko, merirosvot, ym. vastaavat hatusta vedetyt syyt :D
Kuluttaja maksaa vanhasta raaka-aineesta itsensä kipeäksi. Edullisesti hankittu ja suurissa säiliöissä jo kauan lojunut raaka-aine jalostetaan ja myydään uudella hinnalla, ja suuri myyntivoitto on taattu. Artisti maksaa.Kun muutentaan OIKEASTI hinta "markoiksi" niin se on noin 6mk/litra
Et voi millään käyttää 10v vanhoja kursseja, miksi et samantien muuta hintaa 1940 vuoden rahaksi, ja taivastele kun on niin iso summa, tai esim Turkin liiraiksi, saisit vielä isomman summa - ztkomolsssxpr
fhfhghfhdfhfdhgdf kirjoitti:
Kun muutentaan OIKEASTI hinta "markoiksi" niin se on noin 6mk/litra
Et voi millään käyttää 10v vanhoja kursseja, miksi et samantien muuta hintaa 1940 vuoden rahaksi, ja taivastele kun on niin iso summa, tai esim Turkin liiraiksi, saisit vielä isomman summaKun markka muuttui euroksi, niin monen tuotteen arvokin muuttui eli nousi yläkanttiin. Markan hintaisesta tuotteesta tuli monen tavaran kohdalla yhtäkkiä euron eli kuuden vanhan markan hintainen. Nousu oli hurja ja kuluttaja maksoi hallituksen hölmöilyn mukisematta. Bensan hinta kuuluu samaan hinnannousurosvouksen piiriin.
- gerger gre
ztkomolsssxpr kirjoitti:
Kun markka muuttui euroksi, niin monen tuotteen arvokin muuttui eli nousi yläkanttiin. Markan hintaisesta tuotteesta tuli monen tavaran kohdalla yhtäkkiä euron eli kuuden vanhan markan hintainen. Nousu oli hurja ja kuluttaja maksoi hallituksen hölmöilyn mukisematta. Bensan hinta kuuluu samaan hinnannousurosvouksen piiriin.
Et voi verrata 1:1 hintoja menneisiin, et millään....
- tasapuolistako?
Venezuelasa bensan hinta alle 4 cent / ltr
- juu juu
Juu, köyhille se on aina ja kaikkialla kallista.
Missä nykyään voi maksaa markoilla tankkaamisen? Jos jossain voi, sitten markkahinnalla on jokin merkitys. - Euro rate
juu juu kirjoitti:
Juu, köyhille se on aina ja kaikkialla kallista.
Missä nykyään voi maksaa markoilla tankkaamisen? Jos jossain voi, sitten markkahinnalla on jokin merkitys.Hinnan voi mielessään muuntaa markoiksi, jos haluaa. Vertailu on hyödyllistä, koska eurovaluutassa pienempi hinta saa monen maksamaan ylihintaa. On lukemattomia tuotteita, jotka nykyään maksavat lähes järjettömiä hintoja. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.
Hiljattain oli puhetta markan takaisintulosta. Jo se olisi tullut, olisi hinnat muunnettu suoraan euroista markoiksi. Silloin olisi monen suu vääntynyt perseeseen asti, kun lopulta tajuaisivat miten paljon hinnoissa on ilmaa.
- Anonyymi
Tuossa pari vuotta sitten maksoi 17 markkaa litra. Tällä hetkellä n. 10 markkaa.
- Anonyymi
suomi menee konkurssin nyky politiikalla...ei ole kohta autoaluotettavaa ja halpaa autololle köyhemmälle väestölle..
- Anonyymi
en tarkoita hintoja vaan työtä yli 55v,,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024457Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821178- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83903Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10847- 64846
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816