Ajelen talvet kitkoilla. Viimekesän ajelin kitkat loppuun. Ostan kohta uudet. Nytkin, vaikka melkein sakkorrnkaay pitää vielä hyvin. Kesälläkään en huomannut mitään ongelmia.
Kitkarengas pitää.
40
67
Vastaukset
- Anonyymi
No jos ajelet kuin Toyotavaarit, eli hyvin hissukseen, etkä pahalla kelillä niin mikäs siinä. Oliko sinulla oikein jotain sanomaa?
- Anonyymi
Sombamies pärjää kitkoilla. Ajan niillä lujempaa,kun aikonaan nastoilla. Ovat varmemman.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sombamies pärjää kitkoilla. Ajan niillä lujempaa,kun aikonaan nastoilla. Ovat varmemman.
Siinä on itkijäropisijoilla sulateltavaa.
- Anonyymi
Just vaihdoin misukan uudet kitkat, yllättävän hyvät. Pesee edelliset Contin kitkat, mutta niin idiootti en ole että kesän niillä ajaisin. Varmasti pärjää muuten, mutta kun se yksi tositilanne tulee märällä asfaltilla niin tervemenoa..ei pidä mitään..
- Anonyymi
Itsellä on toisessa autossa Continentalin kitkat ja toisessa Nokian nastat. Näin eteläisessä Suomessa pärjää molemmilla. Nastarenkailla toki hieman harmittaa ajella sulilla teillä, mutta jäisellä kaartavalla motarin rampilla osaa arvostaa sitä hienovaraista rapinan kasvua, jonka voi aistia ja tuntea hyvissä ajoin ennen kuin nastarengas menettää pidon. Kitkarenkailla joutuu samantyyppisiin kaartaviin ramppeihin menemään todella varovasti, kun pidon menetys kaarteessa on jo 70 km/h nopeudessa todella salamannopea, paitsi tietysti mikäli ramppi olikin vain märkä eikä jäinen, mutta sitähän ei etukäteen tiedä kun lämpötila on nollan tietämillä. Oma "koti"-ramppi on sellainen, että siinä uskaltaa nastarenkailla lähteä hölläämään kaasua kun on siirtynyt jo pois moottoritieltä 100-110 km/h nopeudella ja painella rampin kaarreosuus moottorijarrutuksella ilman jarruvalon vilkahdustakaan. Kitkarenkailla joutuu jarrulla tiputtamaan vauhdin heti moottoritieltä poistumisen jälkeen 60 km/h tasoon, mutta silti tiukimmassa kohdassa kaarretta täytyy olla tarkkana.
- Anonyymi
Kyllä minä nastoilla pelkäsin noissa rampissa samoin, kuin kitkoillakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä nastoilla pelkäsin noissa rampissa samoin, kuin kitkoillakin.
Jos tutun kaartavan rampin tuntee satojen ajokertojen kokemuksella, voi sitä pitää aika hyvänä mittarina siihen, miten erityyppiset renkaat siinä toimivat liukkaalla kelillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä nastoilla pelkäsin noissa rampissa samoin, kuin kitkoillakin.
Alle 3v vanhat Brigestonen Blizzak kitkat oli hyvät joka kelillä. Sitten tilasin Micelin kitkat siihen loppu kitkoilla ajot, käytin kesärenkaina. Nyt vanhat Nokian nastat jotka todella kurjat yllättäjät.
- Anonyymi
Täällä on kaikki mutkaiset ja mäkiset tiet aivan paksun jään peitossa.
Hyville nastoille tarvetta, olisi vaan enemmän nastoja vielä. - Anonyymi
Kitkat tappaa liikenteessä, nastat pitäs olla pakollisia loka-huhtikuu maassamme. Kummilla nouset jäälle avannosta, nappulahanskoilla vai metallisilla naskaleilla?
PS. Rallimaestro Juha Kankkunen ajaa siviilissäkin nastoilla talvella.- Anonyymi
Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Tietä rouhiva nastarengas on osoittautumassa tappavaksi kadunvarren kulkijoille.
https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2012032015348313
Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin
https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin
Myöhemmin toteutetussa testissä puolestaan 3 vuotta käytetty kitkarengas osoittautui uuden veroiseksi ja vasta 5 vuotias ja väärien pyöränkulmien vuoksi muotopuoleksi kulunut oli heikko. Kitkarenkaan pito siis siylyy hyvällä tasolla pitkään, kun taas jyrsimien "ylivertainen" pito hiipuu tasaisen tapavaa tahtia alusta alkaen. Hiljalleen hiipuvat ominaisuudet ovat petolliset. Jyrsimillähän ajaa yleensä juuri kortin saaneet, seniilit vanhukset ja muut huonomman ajotaidon omaavat. Lisäksi ne jyrsimet on yleensä saatu käytetyn auton mukana, joten ikinä ei ole edes päästy kokeilemaan uusia renkaita. Niinpä nämä kuskit eivät edes tunnista, miten liukkaat ja hengenvaaralliset ikäloput nastaluistimet ovat! Tämän vuoksi jyrsimillä ajetaan enemmän kuolonkolareita, vaikka tyypillisesti jyrsijöille kertyy vähemmän kilometrejä vuodessa ja nämä kuskit välttelevät (onneksi) huonolla säällä ajamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Tietä rouhiva nastarengas on osoittautumassa tappavaksi kadunvarren kulkijoille.
https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2012032015348313
Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin
https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin
Myöhemmin toteutetussa testissä puolestaan 3 vuotta käytetty kitkarengas osoittautui uuden veroiseksi ja vasta 5 vuotias ja väärien pyöränkulmien vuoksi muotopuoleksi kulunut oli heikko. Kitkarenkaan pito siis siylyy hyvällä tasolla pitkään, kun taas jyrsimien "ylivertainen" pito hiipuu tasaisen tapavaa tahtia alusta alkaen. Hiljalleen hiipuvat ominaisuudet ovat petolliset. Jyrsimillähän ajaa yleensä juuri kortin saaneet, seniilit vanhukset ja muut huonomman ajotaidon omaavat. Lisäksi ne jyrsimet on yleensä saatu käytetyn auton mukana, joten ikinä ei ole edes päästy kokeilemaan uusia renkaita. Niinpä nämä kuskit eivät edes tunnista, miten liukkaat ja hengenvaaralliset ikäloput nastaluistimet ovat! Tämän vuoksi jyrsimillä ajetaan enemmän kuolonkolareita, vaikka tyypillisesti jyrsijöille kertyy vähemmän kilometrejä vuodessa ja nämä kuskit välttelevät (onneksi) huonolla säällä ajamista.Sinä se jaksat tuota samaa potaskaa jauhaa joka-ainoassa keskustelussa. Olet kopioinut tuon tarinasi ja sitä siirtelet keskustelusta toiseen.
Nastarenkaat ovat ylivoimaisia liukkaalla kelillä pidon osalta. Sitä ei missään testissä tai tutkimuksessa eikä koskaan ole kumottu.
Kun tuota faktaa et pysty millään kumoamaan, niin sitten keskityt noihin muihin tarinoihisi, joilla itsessään ei ole mitään tekemistä renkaiden ominaisuuksien kanssa. Et ehkä itse eds huomaa kuinka lapsellisen epätoivoiselta se näyttää, kun fanatismissasi yrität kaikkesi.
Aina nuo samat linkit. Niissä ei ole mitään mikä osoittaisi kitkarenkaiden ominaisuudet nastojen veroisiksi, saati paremmiksi. Ei yhtään ainoaa tekijää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Tietä rouhiva nastarengas on osoittautumassa tappavaksi kadunvarren kulkijoille.
https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2012032015348313
Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin
https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin
Myöhemmin toteutetussa testissä puolestaan 3 vuotta käytetty kitkarengas osoittautui uuden veroiseksi ja vasta 5 vuotias ja väärien pyöränkulmien vuoksi muotopuoleksi kulunut oli heikko. Kitkarenkaan pito siis siylyy hyvällä tasolla pitkään, kun taas jyrsimien "ylivertainen" pito hiipuu tasaisen tapavaa tahtia alusta alkaen. Hiljalleen hiipuvat ominaisuudet ovat petolliset. Jyrsimillähän ajaa yleensä juuri kortin saaneet, seniilit vanhukset ja muut huonomman ajotaidon omaavat. Lisäksi ne jyrsimet on yleensä saatu käytetyn auton mukana, joten ikinä ei ole edes päästy kokeilemaan uusia renkaita. Niinpä nämä kuskit eivät edes tunnista, miten liukkaat ja hengenvaaralliset ikäloput nastaluistimet ovat! Tämän vuoksi jyrsimillä ajetaan enemmän kuolonkolareita, vaikka tyypillisesti jyrsijöille kertyy vähemmän kilometrejä vuodessa ja nämä kuskit välttelevät (onneksi) huonolla säällä ajamista.Nuo 8 ja 9 vuotta vanhat linkit, jossa toisessa todetaan, että vanha nastarengas on selvästi huonompi kuin uusi nastarengas ja toisessa todetaan nastarenkaidenkin aiheuttaman pölyn olevan vahingollista, eivät millään lailla ota kantaa nasta vs kitka paremmuuteen talvirenkaina.
Ja sitten tuo tilasto ei sekään millään tavalla ota kantaa nasta- vs kitkarenkaiden paremmuuteen talvirenkaina. Tuossa artikkelissahan viestintäkonsultti Jouko Lahti, tutkimuksen tekijä, jopa toteaa, että tutkimuksissa nastarenkaat päihittävät kitkat mennen tullen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä se jaksat tuota samaa potaskaa jauhaa joka-ainoassa keskustelussa. Olet kopioinut tuon tarinasi ja sitä siirtelet keskustelusta toiseen.
Nastarenkaat ovat ylivoimaisia liukkaalla kelillä pidon osalta. Sitä ei missään testissä tai tutkimuksessa eikä koskaan ole kumottu.
Kun tuota faktaa et pysty millään kumoamaan, niin sitten keskityt noihin muihin tarinoihisi, joilla itsessään ei ole mitään tekemistä renkaiden ominaisuuksien kanssa. Et ehkä itse eds huomaa kuinka lapsellisen epätoivoiselta se näyttää, kun fanatismissasi yrität kaikkesi.
Aina nuo samat linkit. Niissä ei ole mitään mikä osoittaisi kitkarenkaiden ominaisuudet nastojen veroisiksi, saati paremmiksi. Ei yhtään ainoaa tekijää.Jyrsijä kutsuu tutkimustuloksia potaskaksi.
Köyhällä jyrsijällä on datsunin takakontista löydetyt hakkapeliittakakkoset alla. Testivoittajanastat, joten turvallisuus maksimoitu. Onhan niissä vielä vähän pintaa ja nastojakin jäljellä.
Kun varaa ei oikeisiin talvirenkaisiin ole, selitetään pihlajanmarjat happamiksi.
Jyrsijä päätyy suurella todennäköisyydellä tilastomerkinnäksi, jos erehtyy talvikelissä autoilemaan. Koska jyrsimet ovat välikelin renkaat, niillä ajetaan paljon kuolonkolareita talvisäässä. Vaikka jyrsijät noin keskimäärin ovatkin vähän ajavia ja useimma, onneksi, siirtyvät julkisten käyttöön talveksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo 8 ja 9 vuotta vanhat linkit, jossa toisessa todetaan, että vanha nastarengas on selvästi huonompi kuin uusi nastarengas ja toisessa todetaan nastarenkaidenkin aiheuttaman pölyn olevan vahingollista, eivät millään lailla ota kantaa nasta vs kitka paremmuuteen talvirenkaina.
Ja sitten tuo tilasto ei sekään millään tavalla ota kantaa nasta- vs kitkarenkaiden paremmuuteen talvirenkaina. Tuossa artikkelissahan viestintäkonsultti Jouko Lahti, tutkimuksen tekijä, jopa toteaa, että tutkimuksissa nastarenkaat päihittävät kitkat mennen tullen.> Nuo 8 ja 9 vuotta vanhat linkit, jossa toisessa todetaan, että vanha nastarengas on selvästi huonompi kuin uusi nastarengas ja toisessa todetaan nastarenkaidenkin aiheuttaman pölyn olevan vahingollista, eivät millään lailla ota kantaa nasta vs kitka paremmuuteen talvirenkaina.
Jyrsijällä puolestaan vankat lähtotöedot - essonbaarin legendat suoraan 70-luvulta sekä vilkas mielikuvitus.
Tämä uutinen on alle 2 vuoden takaa
https://yle.fi/uutiset/3-10691981 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Nuo 8 ja 9 vuotta vanhat linkit, jossa toisessa todetaan, että vanha nastarengas on selvästi huonompi kuin uusi nastarengas ja toisessa todetaan nastarenkaidenkin aiheuttaman pölyn olevan vahingollista, eivät millään lailla ota kantaa nasta vs kitka paremmuuteen talvirenkaina.
Jyrsijällä puolestaan vankat lähtotöedot - essonbaarin legendat suoraan 70-luvulta sekä vilkas mielikuvitus.
Tämä uutinen on alle 2 vuoden takaa
https://yle.fi/uutiset/3-10691981BTW syy siihen miksi kitkarenkailla ajettujen onnettomuuksien määrä on romahtanut on selvä.
Tilastoinnista vastasi aimmin VTT ja siellä on ilmiselvästi ollut joku vanha jäärä jyrsimien kunniaa puolustamassa.
Nastarenkailla ajetuista kolareista siivottiin pois ne, missä renkaat olivat pahoin kuluneet tai nastat irronneet.
Kitkarenkailla ajetuista kolareista ei vastaavaa karsintaa tehty. Päin vastoin. Kitkarenkaita ei edes tilastoitu erikseen, vaan oli "nastattomat renkaat" kategoria, johon mätettiin niin kesärenkailla kuin nastansa menettäneillä jyrsimillä liikkuneet.
Nyt on ruvettu kitkarenkaat tilastoimaan erikseen ja tämän seurauksena kolarien määrä näyttää romahtanee. Ei se mihinkään ole romahtanut, vaan tilastoista on siivottu VTT:n huijaukset pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jyrsijä kutsuu tutkimustuloksia potaskaksi.
Köyhällä jyrsijällä on datsunin takakontista löydetyt hakkapeliittakakkoset alla. Testivoittajanastat, joten turvallisuus maksimoitu. Onhan niissä vielä vähän pintaa ja nastojakin jäljellä.
Kun varaa ei oikeisiin talvirenkaisiin ole, selitetään pihlajanmarjat happamiksi.
Jyrsijä päätyy suurella todennäköisyydellä tilastomerkinnäksi, jos erehtyy talvikelissä autoilemaan. Koska jyrsimet ovat välikelin renkaat, niillä ajetaan paljon kuolonkolareita talvisäässä. Vaikka jyrsijät noin keskimäärin ovatkin vähän ajavia ja useimma, onneksi, siirtyvät julkisten käyttöön talveksi.Tuota viestintäkonsultin tekemää tutkimusta eli tiladtopoimintaa en kutsunut potaskaksi. En, vaan sinun kirjoitustasi ja sitä se todella oli. Ja näkyy olevan nämä toiset mitö suurimmassa määrin.
Tilastoa ja siitä kertovasta artikkelia et ymmärtänyt laisinkaan, tai et ole sitä edes lukenut. Varsinkaan sitäkään kohtaa et liene edes huomannut, jossa tuo viestintäkonsultti toteaa nastojen olevan tehdyissä testeissä mennen tullen kitkoja paremmat.
Tyypillistä fanatismille on, ettei faktat kiinnosta ja ei varsinkaan silloin, kun niistä ei saa tukea väitteilleen. Näinhän sinä juuri kirjoituksillasi osoitat olevan, olet ihan perusfanaatikko tämän asian osalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Nuo 8 ja 9 vuotta vanhat linkit, jossa toisessa todetaan, että vanha nastarengas on selvästi huonompi kuin uusi nastarengas ja toisessa todetaan nastarenkaidenkin aiheuttaman pölyn olevan vahingollista, eivät millään lailla ota kantaa nasta vs kitka paremmuuteen talvirenkaina.
Jyrsijällä puolestaan vankat lähtotöedot - essonbaarin legendat suoraan 70-luvulta sekä vilkas mielikuvitus.
Tämä uutinen on alle 2 vuoden takaa
https://yle.fi/uutiset/3-10691981Minä en ottanut mitenkään kantaa noihin vanhoihin linkkien sisätöön. Totesin vain, ettei niissä ole mitään mikä tukisi väitteitäsi, vaikka niitä ilmeisesti olit siksi linkittänyt. Oletko itse edes lukenut niitä? Vai etkö vain ymmärtänyt?
Mitä yrität todistaa taas tuolla samalla linkilläsi tuohon viestintäkonsultti Lahden tekemään tilastopoimintaan? Sehän tuli tuossa edellä jo kommentoitua.
Miksi et jaksa tutustua laisinkaan noihin linkittämiisi juttuihin?
Syynä ilmeisesti jo tuossa edellä kommenttini fanatismin tyypillisiin piirteisiin, joita sinulla selvästi on, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
BTW syy siihen miksi kitkarenkailla ajettujen onnettomuuksien määrä on romahtanut on selvä.
Tilastoinnista vastasi aimmin VTT ja siellä on ilmiselvästi ollut joku vanha jäärä jyrsimien kunniaa puolustamassa.
Nastarenkailla ajetuista kolareista siivottiin pois ne, missä renkaat olivat pahoin kuluneet tai nastat irronneet.
Kitkarenkailla ajetuista kolareista ei vastaavaa karsintaa tehty. Päin vastoin. Kitkarenkaita ei edes tilastoitu erikseen, vaan oli "nastattomat renkaat" kategoria, johon mätettiin niin kesärenkailla kuin nastansa menettäneillä jyrsimillä liikkuneet.
Nyt on ruvettu kitkarenkaat tilastoimaan erikseen ja tämän seurauksena kolarien määrä näyttää romahtanee. Ei se mihinkään ole romahtanut, vaan tilastoista on siivottu VTT:n huijaukset pois.Ja se mikä fanaattisuudessa on myös erityisen tyypillistä on nuo väitteet väärinkäytöksistä ja salaliityoteoriat yms, kun tutkimukset ja selvitykset eivät tue fanaatikon väitteitä ja uskomuksia.
Tällaisestahan on juuri vähän aikaan saatu vahvaa näyttöä USAsta Trumpin käyttäytymisestä. Kun mikään muu ei enää auta, niin syytetään väärinkäytöksiä ja salaliittoja. Ja tietysti ilman minkäänlaisua todisteita mistään.
Tunnistako tuosta itsesi? En usko, sekin niin tyypillistä. Luultavasti itse taidat jopa uskoa noihin...
- Anonyymi
Jos ei kitkakumi pidä, niin kannattaa jäärä kottiin imemään tissiä?😭😭😂🤣😂
- Anonyymi
Kannattaa ajaa niillä renkailla jotka on itselle parhaat. Eripuraa voi tulla silloin jos samalla autolla kaksi, tai useampi käyttäjä.
- Anonyymi
Nastarenkaat kuluttavat valtion omaisuutta, mutta itse olen enemmän huolissani omasta omaisuudesta. Vaikkei renkaat omaisuuksia maksakaan, näyttävät kitkarenkaat kuluvan noin 2,5 kertaisella nopeudella nastarenkaisiin nähden. Nyt kun talvirengaspakko käytännössä piteni, pidetään talvirenkaita vielä pidempään autoissa, joten 5 vuotta kestävien nastarenkaiden sijaan kitkarenkaita käyttäessä joutuu renkaat uusimaan joka toinen vuosi. Saattaa joutua jokavuotiseen vaihtoonkin, mikäli jonain vuonna tulee siirtäneeksi kitkarenkaiden vaihtoa siihen asti, että ajelee niillä 1000 km 25C - 35C asfalttipinnalla. Eli toukokuisella auringon lämmittämällä asfaltilla.
- Anonyymi
Jyrsijä se taas valehtelee. Jyrsimen pito heikkenee hyvin nopeasti, kun nastoista kuluu terävät särmät pois. Jyrsimiä joka paikkaan tyrkyttävä TM oppi tämän kantapään kautta. Ottivat yhteen rangasvertailuun mukaan käytetyn jyrsimen ja käytetyn kitkarankaan. Käytetty kitkarengas oli jyrsintä parempi jopa jyrsimien "kotikentällä" eli sileällä jäällä!
Koska mittaustulos oli lehden ennalta tekemien johtopäätösten vastainen, se hylätttiin. Ei vaikuta mihinkään, ei tarvetta tutkia, miten nopeasti jyrsimien pito katoaa.
Moottorilehtikin on vanhaa jyrsintä testannut. Liki kaikki nastat tallella, pintaa 8 mm ts. päällepäin ihan priiman näköinen. Mutta aivan tappopeli talvisäässä.
"Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin."
https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin
"Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja."
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002683853.html
Eli jyrsimilläkin pärjää, kunhan ei autoile joulu-, tammi- ja helmikuussa. Välikelin renkaat.
"Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa"
https://yle.fi/uutiset/3-10691981 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jyrsijä se taas valehtelee. Jyrsimen pito heikkenee hyvin nopeasti, kun nastoista kuluu terävät särmät pois. Jyrsimiä joka paikkaan tyrkyttävä TM oppi tämän kantapään kautta. Ottivat yhteen rangasvertailuun mukaan käytetyn jyrsimen ja käytetyn kitkarankaan. Käytetty kitkarengas oli jyrsintä parempi jopa jyrsimien "kotikentällä" eli sileällä jäällä!
Koska mittaustulos oli lehden ennalta tekemien johtopäätösten vastainen, se hylätttiin. Ei vaikuta mihinkään, ei tarvetta tutkia, miten nopeasti jyrsimien pito katoaa.
Moottorilehtikin on vanhaa jyrsintä testannut. Liki kaikki nastat tallella, pintaa 8 mm ts. päällepäin ihan priiman näköinen. Mutta aivan tappopeli talvisäässä.
"Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin."
https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin
"Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja."
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002683853.html
Eli jyrsimilläkin pärjää, kunhan ei autoile joulu-, tammi- ja helmikuussa. Välikelin renkaat.
"Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa"
https://yle.fi/uutiset/3-10691981Taas nuo samat linkit. Etsi jo jotain uutta, jota ei olisi jo kymmeniä kertja kommentoitu.
Kyllä kaikki varmasti uskoo, että vanhat renkaat, jopa 12 vuottakin, kuten tuossa mainittiin, on varmasti huonompia talviominaisuuksiltaan kuin uudet. Tuskin uttinen on sekään, että huonokuntoisilla renkailla on onnettomuusriski suurempi kuin uusilla.
Kyllä tuo sama koskee kaikkia renkaita, ei vain nastoja, jotka noissa sinun valitsemissasi linkeissä oli esillä. Niissäkään ei vertailtu nastoja ja kitkoja ja niiden ominaisuuksia. Kyllä 12 vuotta vanha kitka on varmasti heikompi kuin uusi kitka. Vai etkö usko?
Ei tuon itsestään selvyyden osoittamiseksi nyt tarvitse jatkuvasti noita samoja linkkejä linkittää.
Ja sitten taas tuo viestintäkonsultti Lahden tilastopoiminta. Sitäkin olet jo kolme kertaa linkittänyt tässäkin keskustelussa. lHohhoijaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas nuo samat linkit. Etsi jo jotain uutta, jota ei olisi jo kymmeniä kertja kommentoitu.
Kyllä kaikki varmasti uskoo, että vanhat renkaat, jopa 12 vuottakin, kuten tuossa mainittiin, on varmasti huonompia talviominaisuuksiltaan kuin uudet. Tuskin uttinen on sekään, että huonokuntoisilla renkailla on onnettomuusriski suurempi kuin uusilla.
Kyllä tuo sama koskee kaikkia renkaita, ei vain nastoja, jotka noissa sinun valitsemissasi linkeissä oli esillä. Niissäkään ei vertailtu nastoja ja kitkoja ja niiden ominaisuuksia. Kyllä 12 vuotta vanha kitka on varmasti heikompi kuin uusi kitka. Vai etkö usko?
Ei tuon itsestään selvyyden osoittamiseksi nyt tarvitse jatkuvasti noita samoja linkkejä linkittää.
Ja sitten taas tuo viestintäkonsultti Lahden tilastopoiminta. Sitäkin olet jo kolme kertaa linkittänyt tässäkin keskustelussa. lHohhoijaa...Kyllä, kaikki talvirenkaat muuttuvat huonoiksi kuluessaan liikaa tai ikääntyessään. Kyllä tämä on kitkrenkaillakin testattu Moottorilehdessä. Kun kulutuspinnasta on puolet pois eli enää 4 mm jäljellä on vaihdon aika.
Silti riittää niitäkin sankareita, mitkä vetelee kitkarenkaat sakkorajalle talvelle ja kudoksille asti kesällä. Toimii kuulemma hienosti, kunhan ei tarvi jarruttaa.
Se vaan tässä on, että esim. vanhoissa onnettomuustilastoissa siivottiin otsikon "nastarenkaat" alta pois liian kuluneet tai liikaa nastojaan menettäneet renkaat, mutta kitkarenkaille ainoa kriteeri oli "pintaa yli 1,6 mm. Jep, nykyään vaatimus 3 mm, mutta muistelen tämän taannoin olleen 1/1,6 mm kesä/talvi. Lisäksi wanhoissa tilastoissa ei ollut kitkarenkaat erikseen, vaan "nastattomat renkaat" ja tähän koriin sitten myös nastoittamatta jätetyt nastarenkaat, kesärenkain liikkuneet yms.
Melkoista vedätystä siis. Tuoreimmissa tilastoissa näin ei enää tehdä ja nyt näyttää kitkarenkaiden suoritus parantuneen.
Ja totuus paljastui. Jyrsimillä ajetaan enemmän kuolonkolareita. Ei yllätä, kun taitaa iso osa jyrsimistä olla rippikouluikää lähestyviä. "Mutta ihan hyvät, kn on vielä pintaa ja nastojakin jäljellä".
- Anonyymi
Setatatit haluaa poistaa kitkat. Hain kaupasta muutamia äsken. Kylmyyteen.
- Anonyymi
Minä ajelin kitkarenkaat 4mm pintaan ja vaihdoin uusiin nastarenkaisiin . Parempi näin .
- Anonyymi
Ajotaidoltaan heikoille kuskeille tosiaan suositellaan jyrsimiä.
Tosin niiden jyrsimien on syytä olla uudet. Nastaluistimet niihin sokeasti luottava kuski on tappava yhdistelmä, kuten tilastoista näkyy
https://yle.fi/uutiset/3-10691981 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajotaidoltaan heikoille kuskeille tosiaan suositellaan jyrsimiä.
Tosin niiden jyrsimien on syytä olla uudet. Nastaluistimet niihin sokeasti luottava kuski on tappava yhdistelmä, kuten tilastoista näkyy
https://yle.fi/uutiset/3-10691981Nyt jo neljäs kerta tuo sama linkki. Kyllä postaskatuotto näyttää olevan sinulle tärkeä juttu, fanaatikko mikä fanaatikko.,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt jo neljäs kerta tuo sama linkki. Kyllä postaskatuotto näyttää olevan sinulle tärkeä juttu, fanaatikko mikä fanaatikko.,
Jyrsijällä on vain essonbaarin legendat ja hirveä tarve selittää rippikouluikäiset jyrsimet turvallisuuden maksimoimiseksi. Ei riitä rohkeus tosiasioiden tunnustamiseen, ei riitä lompakko tilanteen korjaamiseen. Mutta aika riittää satuiluun. Sekin helpottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jyrsijällä on vain essonbaarin legendat ja hirveä tarve selittää rippikouluikäiset jyrsimet turvallisuuden maksimoimiseksi. Ei riitä rohkeus tosiasioiden tunnustamiseen, ei riitä lompakko tilanteen korjaamiseen. Mutta aika riittää satuiluun. Sekin helpottaa.
Mitä oikein hölötät? Minä en ole väittänyt yhtään mitään mistään, lähinnä huvittuneena oikonut virheellisiä tulkintojasi artikkeleita ja tilastopoiminnoistasi. Et ilmeisesti silti ole ymmärtänyt mistä niissä on kyse. Ei vaikka kuinka rautalangasta niitä on väännetty. Nyt rautalankavarastoni alkaa olla lopussa.
Sinullahan itselläsi on hurja tarve yrittää selittää mustaa valkoiseksi ja täysin tosiasioista piittaamatta.
Yhtään linkkiä, siis noista sinun vuosien kuluessa kymmeniä kertoja linkittämistäsi linkeistä ei tue väitteitäsi miltään osin. Joko niitä et ole edes lukenut tai et ymmärtänyt tai mikä luultavinta fanaattisuudessasi et edes h uomaa.
Tuo jatkuva potaska taasen liittyen nastarenkailla ajaviin (n80-85% autoilijoista) , on lahinnä pikkulapsenomaista itkupotkuraivarin tyyppikäyttäytymistä, kun mikään muu ei enää auta. Et taida olla ihan terve.
- Anonyymi
Muistaakseni joskus joku oli poiminut tilastoista tietoa nasta- ja kitkarenkailla ajettujen kolareiden määristä.
Voisiko joku innokas etsiä ja linkittää sen tänne?- Anonyymi
Muistan myös jossain lehdissä olleet artikkeli, jossa oli tutkittu vanhojen käytettyjen nastarenkaiden ja uusien nastarenkaiden talviominaisuuksien eroja.
Ehtisiköhän joku etsiä ja linkittää senkin?
Olisi mielenkiintoista nähdä muuttuvatko ominaisuudet huonommiksi ajan kuluessa ja käytön seurauksena. Vai paranevatko ne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan myös jossain lehdissä olleet artikkeli, jossa oli tutkittu vanhojen käytettyjen nastarenkaiden ja uusien nastarenkaiden talviominaisuuksien eroja.
Ehtisiköhän joku etsiä ja linkittää senkin?
Olisi mielenkiintoista nähdä muuttuvatko ominaisuudet huonommiksi ajan kuluessa ja käytön seurauksena. Vai paranevatko ne.Jyrsimien testitulokset huijausta
https://yle.fi/uutiset/3-8806710 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jyrsimien testitulokset huijausta
https://yle.fi/uutiset/3-8806710Aivan uusi nastarengas on uusi vain hetken. Kovassa testirääkissä nastojen kuluminen lisää niiden pitoa testin edetessä. Lehtitesteissä nastan ulkonemat kasvavat ja sen vuoksi rengastestaus suosii nastarenkaita.
Valmistaja saa kuitenkin lisätä nastoja, jos se pystyy yliajotestissä osoittamaan, että rengas kuluttaa tietä vähemmän kuin tavanomainen rengas. – Testeissä ajetaan Kurun graniitin yli 100 kertaa ja voidaan väittää, että nastarengas ei esimerkiksi kuluta tietä enempää kuin kitkarenkaat. Tienpitäjät eivät kuitenkaan Kurun graniittia edes tunne. Ruotsissa on verrattu Suomessa hyväksyttyjä renkaita ja teiden todellista kulumaa, ja huomattu, että se ei korreloi.
Viime vuonna julkaistussa ruotsalaisen VTI:n tutkimuksessa selvisi, että nykyisistä nastarenkaista aiheutuu moninkertaisesti enemmän pölypäästöjä kuin mitä valmistajat ilmoittavat. Yliajotesti näyttää mahdollistavan sen, että entistä huonompia renkaita pääsee läpi.
Keski-Euroopassa käytetään pienempää asfaltin kivikokoa. Suomessakin siihen voitaisiin siirtyä, jos nastarenkaiden käyttöä saadaan vähennettyä. Ison kivikoon vuoksi kivien väliin jää ilmarakoja. Ne täyttyvät vedellä ja jäätyessään rikkovat tiet.
Suomessa sileää ja hiljaista tienpintaa pelätään vuosia ulkomailla ajaneen tutkijan mukaan turhaan. Talvisella liukkaudentorjunnalla tiet saadaan riittävän pitäviksi. Saadaanhan ne Saksan Alpeillakin, jossa nastarenkaita ei sallita.
____
Jyrsimien vuoksi meillä on pakko käyttää karkeaa asvalttia, jonka rakosissa vesi jäätyy ja rikkoo tienpintaa. Keväällä asvaltista irtoaa sormenpäänkokoisia kiviä, jotka vaurioittavat maalipintaa ja rikkovat tuulilaseja. Myös rengasmelu on kamala ja vilkkaimpia väyliä pitää asvaltoida jyrsimien aiheuttaman kuluman vuoksi 1-2 vuoden välein. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan uusi nastarengas on uusi vain hetken. Kovassa testirääkissä nastojen kuluminen lisää niiden pitoa testin edetessä. Lehtitesteissä nastan ulkonemat kasvavat ja sen vuoksi rengastestaus suosii nastarenkaita.
Valmistaja saa kuitenkin lisätä nastoja, jos se pystyy yliajotestissä osoittamaan, että rengas kuluttaa tietä vähemmän kuin tavanomainen rengas. – Testeissä ajetaan Kurun graniitin yli 100 kertaa ja voidaan väittää, että nastarengas ei esimerkiksi kuluta tietä enempää kuin kitkarenkaat. Tienpitäjät eivät kuitenkaan Kurun graniittia edes tunne. Ruotsissa on verrattu Suomessa hyväksyttyjä renkaita ja teiden todellista kulumaa, ja huomattu, että se ei korreloi.
Viime vuonna julkaistussa ruotsalaisen VTI:n tutkimuksessa selvisi, että nykyisistä nastarenkaista aiheutuu moninkertaisesti enemmän pölypäästöjä kuin mitä valmistajat ilmoittavat. Yliajotesti näyttää mahdollistavan sen, että entistä huonompia renkaita pääsee läpi.
Keski-Euroopassa käytetään pienempää asfaltin kivikokoa. Suomessakin siihen voitaisiin siirtyä, jos nastarenkaiden käyttöä saadaan vähennettyä. Ison kivikoon vuoksi kivien väliin jää ilmarakoja. Ne täyttyvät vedellä ja jäätyessään rikkovat tiet.
Suomessa sileää ja hiljaista tienpintaa pelätään vuosia ulkomailla ajaneen tutkijan mukaan turhaan. Talvisella liukkaudentorjunnalla tiet saadaan riittävän pitäviksi. Saadaanhan ne Saksan Alpeillakin, jossa nastarenkaita ei sallita.
____
Jyrsimien vuoksi meillä on pakko käyttää karkeaa asvalttia, jonka rakosissa vesi jäätyy ja rikkoo tienpintaa. Keväällä asvaltista irtoaa sormenpäänkokoisia kiviä, jotka vaurioittavat maalipintaa ja rikkovat tuulilaseja. Myös rengasmelu on kamala ja vilkkaimpia väyliä pitää asvaltoida jyrsimien aiheuttaman kuluman vuoksi 1-2 vuoden välein.Hei, alatko vanheta ja muisti pätkiä...
Unohdit kokonaan ne vuosien ajan jo kaikille tutuksi tulleet kuvaukset nadtarenkailla ajavien luonteenlaadusta ja ajotaidoista..... nehän ovat olleet aina keskeisin ja mielenkiintoisin osa kirjoituksissasi.
Niin ja vaihdoitkin näkökulmaa ja pois nastarenkaiden selvästi paremmista pito-ominaisuuksista liukkailla keleillä. No ymmärrettäväähän se onkin.
Kyllä nastat kuluttaa edelleen enemmän paljasta asfalttipintaa. Tosin nämä nykyaikaiset vain murto-osan siitä mitä se oli vielä muutamia vuosia sitten. Tilannetta pahentaa oleellisesti se, että teitä suolataan valtavilla suolamäärillä vesikeleiksi, kun vähänkin on liukasta ja luvattu sellaista. Kitkathan ovat heikoimmillaan juuri liukkaalla tienpinnalla.
Sekin on totta, että nastat tuottavat pölyä, ei kuintenkaan läheskään niin paljoa kuin suola hiekka, jota kylvetään pitkin talvea liukkauden estämiseen. Kitkathan ovat heikoimmillaan liukkailla tienpinnoilla.
Kyllä sekin on totta, ettei Suomen talveen käytetä hienojakoista kiviainesta asfaltissa. Se ei kestäisi talvia eikä nastarenkaitakaan yhtä hyvin kuin karkeampi kiviaines. Suolaus on tuhoisaa tällaiselle asfaltille, koska kuten kirjoititkin, suolaus sulattaa liukasta jää-lumipintaa vedeksi ja kohta se taas jäätyy. Tätä tehdään koko talven ajan ja eniten eteläisessä Suomessa ja erityisesti pk-seudulla ja Helsingissä, jossa kitkojen osuuskin on suurinta. . Tämä murentaa asfalttia ja se näkyy mm kuoppina ja repeilyinä asfalttiteillä aina keväisin. Tämä aiheuttaa jokakeväisiä korjaustarpeita asfalttiteillä. Suolaahan tarvitaan liukkauden poistamiseksi mm siksi että kitkathan ovat heikoimmillaan juuri liukkailla keleillä.
Kylöä liukkaus saadaan pois ilman nastarenkaitakin myös Suomessa. Suolauksen voimakkaalla lisäyksellä nykyisestä noin 120000 tonnista/kausi siellä missä pakkasrajat eivät tule vastaan. Hiekoitus, teiden jatkuva ’karhuaminen’ jne siellä missä suolaus ei onnistu liian kovan pakkasen vuoksi. Ehkä jotain muitakin keinoja on vielä. Riittääkö rahat ja ennenkaikkea resurssit. Nastarenkaat ovat kuitenkin melkoisen vaivaton ja helppo tapa poistaa liukjaus tienpinnalta ja tietysti myös vähentää liukkauden tuomia riskejä siltä kenen autossa nastat ovat.
Vertailu 1000-2000 km etelämpänä oleviin maihin ja siellä vielä alppeihin tai muihin eteläisen Euroopan poikkeaviin olosuhteisiin, on järjetöntä. Suomessa on talvi 4-5 kuukautta kaikkialla. Ei vain jossain syrjemmällä ja hetkellisiä olosuhteita, joista olemme saaneet lukea massiivisista liikennekasoksista aina uutisissa, kun siellä on liukasta tai lunta vähänkin enemmän. Lumiketjutkin ovat siellä ahkerassa käytössä ja pakollisetkin. Ne vasta teitä kuluttaakin, mutta onneksi kelit, jossa niitä tarvitaan ovat lopulta aika harvinaisia eikä liikennekään ole siellä kovin suurta.
Missään maassa, joka on yhtä pohjoisessa ja missä talviolosuhteet ovat vastaavat ei nastoja ole kielletty. Pohjoismaissakin niillä alueilla, joissa olosuhteet ovat Suomen olosuhteita vastaavat ovat nastarenkaat yleiset.
- Anonyymi
Nyt uudet uusimmat misukan kitkat alle. Entiset kitkat meni jo alle 3mm. Hyvin pitää. Tukeva ote suolajäähänkin.
- Anonyymi
Kyllä, ainakin pakkaskelillä, huomaan silti eron karkeakuvioisen nastapyörän eduksi.jossa hakkista ulkonevammat nastat.
Voi heitellä autoa edes takaisin jää/lumi tiellä aika paljon, puree sivusuunnassa hyvin.
Tänään etuvetoisella golfilla, sivutietä jossa mitalla 40cm lumen syvyys n 150 metrin matkalla.
Kierroksilla ja renkaat suti autoa eteenpäin. Karkea 195 / 65 nastapyörä ja 2.1bar painetta omissa. - Anonyymi
Millähän renkailla tällaiset teiden sankarit oikein ajelevat?...
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/useimmiten-ojassa-ovat-mersut-audit-ja-bemarit-hinaushommissa-yksi-keikka-on-vaikeudessaan-ylitse-muiden-voi-vieda-jopa-hengen/8043122#gs.qtybe4- Anonyymi
Ainakin sellaiset sankarit, jotka luottavat sokeasti siihen, että nastarenkaat ne tekevät talvesta sen kesän......😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937918
- 403792
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241220
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321093Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281023Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31802Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10800Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749