Aihe

Kitkarengas pitää.

Anonyymi

Ajelen talvet kitkoilla. Viimekesän ajelin kitkat loppuun. Ostan kohta uudet. Nytkin, vaikka melkein sakkorrnkaay pitää vielä hyvin. Kesälläkään en huomannut mitään ongelmia.

21

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No jos ajelet kuin Toyotavaarit, eli hyvin hissukseen, etkä pahalla kelillä niin mikäs siinä. Oliko sinulla oikein jotain sanomaa?

      • Anonyymi

        Sombamies pärjää kitkoilla. Ajan niillä lujempaa,kun aikonaan nastoilla. Ovat varmemman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sombamies pärjää kitkoilla. Ajan niillä lujempaa,kun aikonaan nastoilla. Ovat varmemman.

        Siinä on itkijäropisijoilla sulateltavaa.


    • Anonyymi

      Just vaihdoin misukan uudet kitkat, yllättävän hyvät. Pesee edelliset Contin kitkat, mutta niin idiootti en ole että kesän niillä ajaisin. Varmasti pärjää muuten, mutta kun se yksi tositilanne tulee märällä asfaltilla niin tervemenoa..ei pidä mitään..

    • Anonyymi

      Itsellä on toisessa autossa Continentalin kitkat ja toisessa Nokian nastat. Näin eteläisessä Suomessa pärjää molemmilla. Nastarenkailla toki hieman harmittaa ajella sulilla teillä, mutta jäisellä kaartavalla motarin rampilla osaa arvostaa sitä hienovaraista rapinan kasvua, jonka voi aistia ja tuntea hyvissä ajoin ennen kuin nastarengas menettää pidon. Kitkarenkailla joutuu samantyyppisiin kaartaviin ramppeihin menemään todella varovasti, kun pidon menetys kaarteessa on jo 70 km/h nopeudessa todella salamannopea, paitsi tietysti mikäli ramppi olikin vain märkä eikä jäinen, mutta sitähän ei etukäteen tiedä kun lämpötila on nollan tietämillä. Oma "koti"-ramppi on sellainen, että siinä uskaltaa nastarenkailla lähteä hölläämään kaasua kun on siirtynyt jo pois moottoritieltä 100-110 km/h nopeudella ja painella rampin kaarreosuus moottorijarrutuksella ilman jarruvalon vilkahdustakaan. Kitkarenkailla joutuu jarrulla tiputtamaan vauhdin heti moottoritieltä poistumisen jälkeen 60 km/h tasoon, mutta silti tiukimmassa kohdassa kaarretta täytyy olla tarkkana.

      • Anonyymi

        Kyllä minä nastoilla pelkäsin noissa rampissa samoin, kuin kitkoillakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä nastoilla pelkäsin noissa rampissa samoin, kuin kitkoillakin.

        Jos tutun kaartavan rampin tuntee satojen ajokertojen kokemuksella, voi sitä pitää aika hyvänä mittarina siihen, miten erityyppiset renkaat siinä toimivat liukkaalla kelillä.


    • Anonyymi

      Täällä on kaikki mutkaiset ja mäkiset tiet aivan paksun jään peitossa.

      Hyville nastoille tarvetta, olisi vaan enemmän nastoja vielä.

    • Anonyymi

      Kitkat tappaa liikenteessä, nastat pitäs olla pakollisia loka-huhtikuu maassamme. Kummilla nouset jäälle avannosta, nappulahanskoilla vai metallisilla naskaleilla?

      PS. Rallimaestro Juha Kankkunen ajaa siviilissäkin nastoilla talvella.

      • Anonyymi

        Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Tietä rouhiva nastarengas on osoittautumassa tappavaksi kadunvarren kulkijoille.
        https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2012032015348313

        Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin
        https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin

        Myöhemmin toteutetussa testissä puolestaan 3 vuotta käytetty kitkarengas osoittautui uuden veroiseksi ja vasta 5 vuotias ja väärien pyöränkulmien vuoksi muotopuoleksi kulunut oli heikko. Kitkarenkaan pito siis siylyy hyvällä tasolla pitkään, kun taas jyrsimien "ylivertainen" pito hiipuu tasaisen tapavaa tahtia alusta alkaen. Hiljalleen hiipuvat ominaisuudet ovat petolliset. Jyrsimillähän ajaa yleensä juuri kortin saaneet, seniilit vanhukset ja muut huonomman ajotaidon omaavat. Lisäksi ne jyrsimet on yleensä saatu käytetyn auton mukana, joten ikinä ei ole edes päästy kokeilemaan uusia renkaita. Niinpä nämä kuskit eivät edes tunnista, miten liukkaat ja hengenvaaralliset ikäloput nastaluistimet ovat! Tämän vuoksi jyrsimillä ajetaan enemmän kuolonkolareita, vaikka tyypillisesti jyrsijöille kertyy vähemmän kilometrejä vuodessa ja nämä kuskit välttelevät (onneksi) huonolla säällä ajamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Tietä rouhiva nastarengas on osoittautumassa tappavaksi kadunvarren kulkijoille.
        https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2012032015348313

        Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin
        https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin

        Myöhemmin toteutetussa testissä puolestaan 3 vuotta käytetty kitkarengas osoittautui uuden veroiseksi ja vasta 5 vuotias ja väärien pyöränkulmien vuoksi muotopuoleksi kulunut oli heikko. Kitkarenkaan pito siis siylyy hyvällä tasolla pitkään, kun taas jyrsimien "ylivertainen" pito hiipuu tasaisen tapavaa tahtia alusta alkaen. Hiljalleen hiipuvat ominaisuudet ovat petolliset. Jyrsimillähän ajaa yleensä juuri kortin saaneet, seniilit vanhukset ja muut huonomman ajotaidon omaavat. Lisäksi ne jyrsimet on yleensä saatu käytetyn auton mukana, joten ikinä ei ole edes päästy kokeilemaan uusia renkaita. Niinpä nämä kuskit eivät edes tunnista, miten liukkaat ja hengenvaaralliset ikäloput nastaluistimet ovat! Tämän vuoksi jyrsimillä ajetaan enemmän kuolonkolareita, vaikka tyypillisesti jyrsijöille kertyy vähemmän kilometrejä vuodessa ja nämä kuskit välttelevät (onneksi) huonolla säällä ajamista.

        Sinä se jaksat tuota samaa potaskaa jauhaa joka-ainoassa keskustelussa. Olet kopioinut tuon tarinasi ja sitä siirtelet keskustelusta toiseen.

        Nastarenkaat ovat ylivoimaisia liukkaalla kelillä pidon osalta. Sitä ei missään testissä tai tutkimuksessa eikä koskaan ole kumottu.
        Kun tuota faktaa et pysty millään kumoamaan, niin sitten keskityt noihin muihin tarinoihisi, joilla itsessään ei ole mitään tekemistä renkaiden ominaisuuksien kanssa. Et ehkä itse eds huomaa kuinka lapsellisen epätoivoiselta se näyttää, kun fanatismissasi yrität kaikkesi.

        Aina nuo samat linkit. Niissä ei ole mitään mikä osoittaisi kitkarenkaiden ominaisuudet nastojen veroisiksi, saati paremmiksi. Ei yhtään ainoaa tekijää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Tietä rouhiva nastarengas on osoittautumassa tappavaksi kadunvarren kulkijoille.
        https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2012032015348313

        Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin
        https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin

        Myöhemmin toteutetussa testissä puolestaan 3 vuotta käytetty kitkarengas osoittautui uuden veroiseksi ja vasta 5 vuotias ja väärien pyöränkulmien vuoksi muotopuoleksi kulunut oli heikko. Kitkarenkaan pito siis siylyy hyvällä tasolla pitkään, kun taas jyrsimien "ylivertainen" pito hiipuu tasaisen tapavaa tahtia alusta alkaen. Hiljalleen hiipuvat ominaisuudet ovat petolliset. Jyrsimillähän ajaa yleensä juuri kortin saaneet, seniilit vanhukset ja muut huonomman ajotaidon omaavat. Lisäksi ne jyrsimet on yleensä saatu käytetyn auton mukana, joten ikinä ei ole edes päästy kokeilemaan uusia renkaita. Niinpä nämä kuskit eivät edes tunnista, miten liukkaat ja hengenvaaralliset ikäloput nastaluistimet ovat! Tämän vuoksi jyrsimillä ajetaan enemmän kuolonkolareita, vaikka tyypillisesti jyrsijöille kertyy vähemmän kilometrejä vuodessa ja nämä kuskit välttelevät (onneksi) huonolla säällä ajamista.

        Nuo 8 ja 9 vuotta vanhat linkit, jossa toisessa todetaan, että vanha nastarengas on selvästi huonompi kuin uusi nastarengas ja toisessa todetaan nastarenkaidenkin aiheuttaman pölyn olevan vahingollista, eivät millään lailla ota kantaa nasta vs kitka paremmuuteen talvirenkaina.

        Ja sitten tuo tilasto ei sekään millään tavalla ota kantaa nasta- vs kitkarenkaiden paremmuuteen talvirenkaina. Tuossa artikkelissahan viestintäkonsultti Jouko Lahti, tutkimuksen tekijä, jopa toteaa, että tutkimuksissa nastarenkaat päihittävät kitkat mennen tullen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se jaksat tuota samaa potaskaa jauhaa joka-ainoassa keskustelussa. Olet kopioinut tuon tarinasi ja sitä siirtelet keskustelusta toiseen.

        Nastarenkaat ovat ylivoimaisia liukkaalla kelillä pidon osalta. Sitä ei missään testissä tai tutkimuksessa eikä koskaan ole kumottu.
        Kun tuota faktaa et pysty millään kumoamaan, niin sitten keskityt noihin muihin tarinoihisi, joilla itsessään ei ole mitään tekemistä renkaiden ominaisuuksien kanssa. Et ehkä itse eds huomaa kuinka lapsellisen epätoivoiselta se näyttää, kun fanatismissasi yrität kaikkesi.

        Aina nuo samat linkit. Niissä ei ole mitään mikä osoittaisi kitkarenkaiden ominaisuudet nastojen veroisiksi, saati paremmiksi. Ei yhtään ainoaa tekijää.

        Jyrsijä kutsuu tutkimustuloksia potaskaksi.

        Köyhällä jyrsijällä on datsunin takakontista löydetyt hakkapeliittakakkoset alla. Testivoittajanastat, joten turvallisuus maksimoitu. Onhan niissä vielä vähän pintaa ja nastojakin jäljellä.

        Kun varaa ei oikeisiin talvirenkaisiin ole, selitetään pihlajanmarjat happamiksi.

        Jyrsijä päätyy suurella todennäköisyydellä tilastomerkinnäksi, jos erehtyy talvikelissä autoilemaan. Koska jyrsimet ovat välikelin renkaat, niillä ajetaan paljon kuolonkolareita talvisäässä. Vaikka jyrsijät noin keskimäärin ovatkin vähän ajavia ja useimma, onneksi, siirtyvät julkisten käyttöön talveksi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo 8 ja 9 vuotta vanhat linkit, jossa toisessa todetaan, että vanha nastarengas on selvästi huonompi kuin uusi nastarengas ja toisessa todetaan nastarenkaidenkin aiheuttaman pölyn olevan vahingollista, eivät millään lailla ota kantaa nasta vs kitka paremmuuteen talvirenkaina.

        Ja sitten tuo tilasto ei sekään millään tavalla ota kantaa nasta- vs kitkarenkaiden paremmuuteen talvirenkaina. Tuossa artikkelissahan viestintäkonsultti Jouko Lahti, tutkimuksen tekijä, jopa toteaa, että tutkimuksissa nastarenkaat päihittävät kitkat mennen tullen.

        > Nuo 8 ja 9 vuotta vanhat linkit, jossa toisessa todetaan, että vanha nastarengas on selvästi huonompi kuin uusi nastarengas ja toisessa todetaan nastarenkaidenkin aiheuttaman pölyn olevan vahingollista, eivät millään lailla ota kantaa nasta vs kitka paremmuuteen talvirenkaina.

        Jyrsijällä puolestaan vankat lähtotöedot - essonbaarin legendat suoraan 70-luvulta sekä vilkas mielikuvitus.

        Tämä uutinen on alle 2 vuoden takaa
        https://yle.fi/uutiset/3-10691981


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        > Nuo 8 ja 9 vuotta vanhat linkit, jossa toisessa todetaan, että vanha nastarengas on selvästi huonompi kuin uusi nastarengas ja toisessa todetaan nastarenkaidenkin aiheuttaman pölyn olevan vahingollista, eivät millään lailla ota kantaa nasta vs kitka paremmuuteen talvirenkaina.

        Jyrsijällä puolestaan vankat lähtotöedot - essonbaarin legendat suoraan 70-luvulta sekä vilkas mielikuvitus.

        Tämä uutinen on alle 2 vuoden takaa
        https://yle.fi/uutiset/3-10691981

        BTW syy siihen miksi kitkarenkailla ajettujen onnettomuuksien määrä on romahtanut on selvä.

        Tilastoinnista vastasi aimmin VTT ja siellä on ilmiselvästi ollut joku vanha jäärä jyrsimien kunniaa puolustamassa.

        Nastarenkailla ajetuista kolareista siivottiin pois ne, missä renkaat olivat pahoin kuluneet tai nastat irronneet.

        Kitkarenkailla ajetuista kolareista ei vastaavaa karsintaa tehty. Päin vastoin. Kitkarenkaita ei edes tilastoitu erikseen, vaan oli "nastattomat renkaat" kategoria, johon mätettiin niin kesärenkailla kuin nastansa menettäneillä jyrsimillä liikkuneet.

        Nyt on ruvettu kitkarenkaat tilastoimaan erikseen ja tämän seurauksena kolarien määrä näyttää romahtanee. Ei se mihinkään ole romahtanut, vaan tilastoista on siivottu VTT:n huijaukset pois.


    • Anonyymi

      Jos ei kitkakumi pidä, niin kannattaa jäärä kottiin imemään tissiä?😭😭😂🤣😂

    • Anonyymi

      Kannattaa ajaa niillä renkailla jotka on itselle parhaat. Eripuraa voi tulla silloin jos samalla autolla kaksi, tai useampi käyttäjä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Nastarenkaat kuluttavat valtion omaisuutta, mutta itse olen enemmän huolissani omasta omaisuudesta. Vaikkei renkaat omaisuuksia maksakaan, näyttävät kitkarenkaat kuluvan noin 2,5 kertaisella nopeudella nastarenkaisiin nähden. Nyt kun talvirengaspakko käytännössä piteni, pidetään talvirenkaita vielä pidempään autoissa, joten 5 vuotta kestävien nastarenkaiden sijaan kitkarenkaita käyttäessä joutuu renkaat uusimaan joka toinen vuosi. Saattaa joutua jokavuotiseen vaihtoonkin, mikäli jonain vuonna tulee siirtäneeksi kitkarenkaiden vaihtoa siihen asti, että ajelee niillä 1000 km +25C -+35C asfalttipinnalla. Eli toukokuisella auringon lämmittämällä asfaltilla.

      • Anonyymi
        UUSI

        Jyrsijä se taas valehtelee. Jyrsimen pito heikkenee hyvin nopeasti, kun nastoista kuluu terävät särmät pois. Jyrsimiä joka paikkaan tyrkyttävä TM oppi tämän kantapään kautta. Ottivat yhteen rangasvertailuun mukaan käytetyn jyrsimen ja käytetyn kitkarankaan. Käytetty kitkarengas oli jyrsintä parempi jopa jyrsimien "kotikentällä" eli sileällä jäällä!

        Koska mittaustulos oli lehden ennalta tekemien johtopäätösten vastainen, se hylätttiin. Ei vaikuta mihinkään, ei tarvetta tutkia, miten nopeasti jyrsimien pito katoaa.

        Moottorilehtikin on vanhaa jyrsintä testannut. Liki kaikki nastat tallella, pintaa 8 mm ts. päällepäin ihan priiman näköinen. Mutta aivan tappopeli talvisäässä.

        "Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin."
        https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin

        "Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja."
        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002683853.html

        Eli jyrsimilläkin pärjää, kunhan ei autoile joulu-, tammi- ja helmikuussa. Välikelin renkaat.

        "Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa"
        https://yle.fi/uutiset/3-10691981


    • Anonyymi
      UUSI

      Setatatit haluaa poistaa kitkat. Hain kaupasta muutamia äsken. Kylmyyteen.

    • Anonyymi
      UUSI

      Minä ajelin kitkarenkaat 4mm pintaan ja vaihdoin uusiin nastarenkaisiin . Parempi näin .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisan uupuvat päivitykset ja tuoreet rikosepäilyt

      Mikäs kun Maisa ei ole viikkoihin päivittänyt instaa ja nyt ollaan lehdissä tälläisistä.. 👀 https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/010c6594-780f-4
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      19958
    2. Taksinkuljettaja Niina Syrjäläinen (Ristiinasta)

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33ec61ee-a6fb-4422-8ecc-982c68a91196 Viimeinen havainto eilen tiistailta n.17:48. Kadonnut kotoaan tilataksin kans
      Kadonneet ihmiset
      171
      15873
    3. Sofia sai 2000 e sukset ja Stefan joutui lainaamaan rahaa ruokaan

      Sofia sai Stefanilta 2000 e sukset ja Stefan joutui tämän jälkeen lainaamaan kaverilta rahaa ruokaan. Aika hurjaa menoa. Jos Martina olisi tiennyt,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      12727
    4. Poliisi vaati Niko Ranta-ahoa vangittavaksi

      uudesta huumerikoksesta. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007734511.html
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      10396
    5. Notta ny se on tuloos! Sinimustat rekisteröityy puolueeksi.

      Vanhat hyvät ajat palaavat. Joukko ultra-isänmaallisia ovat perustamassa uutta puoluetta. Työnimenä on nyt Sinimustat. Nyt tulee vihervasemmistolaisel
      Maailman menoa
      676
      10196