Nykyisin nuoret miehetkin keksivät loukkaantua mitä merkillisimmistä asioista. Tytöt, laajassa mittakaavassa, ovat "oppineet" pahoittamaan mielensä jo aiemmin.
Mistä tämä johtuu? Ajan hengestäkö? Ammattikasvattajistako, jotka opettavat lapset ottamaan nokkiinsa? Lapsien narsismia kannustetaan opastamalla itsekkyyteen ja toisaalta itsekkyyden seurauksista loukkaantumiseen. Pirullinen kierre, jota aivan liian monet vanhemmat vauhdittamat omilla puuhillaan.
Onko niin, että hyvät ajat tuottavat nössöjä ihmisiä ja vaikeat ajat vastaavasti olennaisiin asioihin keskittyviä ja toimintaan kykeneviä? Voi kuvitella, että armeijalla on vaikea löytää väkeä toimintaansa, kun normaali elämäkin tuottaa ihmisille vaikeuksia.
Mielensä pahoittaminen on kasvanut epidemiaksi
48
56
Vastaukset
- Anonyymi
Heipähei! Vähän oli minusta asenteellinen kirjoitus. Ihan hyvä on huomioida myös toisten tunteet. Ehkäpä emme tarvitsisi armeijoita enää kun tekisimme niin.
- Anonyymi
Ap kirjoitti enemmänkin nuorista mutta kyllä tuo on nykyään vanhemmankin väestön ongelma.
Kovin herkästi tuntuu se mieli pahoittuvan jo pienestäkin.
Joskus toki saattaa olla aihettakin siihen, mutta joskus myös tapahtuu liiankin herkästi.
Olisikohan ainakin osasyynä nykyinen minä itse-asenne, muita kun ei tahdota huomioida enää niin hyvin kuin takavuosina.- Anonyymi
Isompi ongelma on paapova yhteiskunta, joka paapoo kaiken jopa aikuisille ihmisille eteen kuin manulle illallisen. Kuinka siinä voi oppia mihinkään muuhun kuin keskenkasvuiseksi aikuiseksi.
- Anonyymi
Sanna Ukkola on tästä aiheesta kirjoittanut tiukan kolumnin, ja olen samaa mieltä tässä asiassa Ukkolan kanssa.
- Anonyymi
Olipas melkoinen päänavaus Ukkolalta. Kehottaisin katsomaan peiliin kun niin loukkaantuu loukkaantumisesta. Ihmisiä on onneksi erilaisia ja se on rikkaus.. umpiokasvaneista umpiomielisiin ..
- Anonyymi
Eniten minua ihmetyttää nykymaailmassa, toisten ihmisten puolesta loukkaantuminen.
- Anonyymi
Paljon on ihmeteltävää ja kummasteltavaa ihmisellä. Tiukasti voit tutkia asiaa nimeltä myötätunto. Löytyy meistä useimmilla. Puutteestakin voi kärsiä. Oleellinen osa inhimillisyyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljon on ihmeteltävää ja kummasteltavaa ihmisellä. Tiukasti voit tutkia asiaa nimeltä myötätunto. Löytyy meistä useimmilla. Puutteestakin voi kärsiä. Oleellinen osa inhimillisyyttä.
Ihanko itse kaipaat myötätuntoa, vai kaverinko puolesta kyselet? :P
- Anonyymi
Niin minä mieleni pahoitin....
Nykyisin on myös aivan liikaa kateutta ja ahneutta. - Anonyymi
Osa sensurointia, jolla suljetaan eriävän mielipiteen omaavan suu. Suoraan kommunistien pelikirjasta. Ensin totutetaan siihen että saa olla vain tietyllä tapaa "suvaitsevainen" ja tiettyjä asioita ei saa kritisoida. Sitten kun on saatu väärät mielipiteet hiljennettyä pakkosyötetään sosialismi kaikille.
- Anonyymi
Kyllä ennenkin mieli on pahoittunut
kävelin koulusta aina itkien
Päädyin siivoojaksi, kaikki paha uudelleen itketti siivotessa en tohtinut kyyneleiltä aina
nähdä mopattavaa lattiaa.
Keveämpi olis ollut siivota ilman kyyneleitä ja
surua nyt jo eläkeläismuori. - Anonyymi
"Sosiaalinen media" tekee ihmisistä narsisteja.
- Anonyymi
Lasten tai kenenkään muunkaan mieltä ei nykyään saa pahoittaa ja sitten ihmetellään kun aikuiset ihmiset ovat jatkuvalla sairauslomalla äärimmäisen heikon stressinsiedon vuoksi.
- Anonyymi
Työelämässä tunnollinen ei pärjää. Kyyti on kylmää ja kovaa. Materialistinen ja rahakeskeinen ajattelutapa syypää. Tulosta ja rahaa. Työnjälki ja laatu onkin sitten toinen asia. Lyhytnäköistä. Näitä asioita tullaan tulevaisuudessa paikkaamaan urakalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työelämässä tunnollinen ei pärjää. Kyyti on kylmää ja kovaa. Materialistinen ja rahakeskeinen ajattelutapa syypää. Tulosta ja rahaa. Työnjälki ja laatu onkin sitten toinen asia. Lyhytnäköistä. Näitä asioita tullaan tulevaisuudessa paikkaamaan urakalla.
Mielummun kasvatan lapseni ottamaan muut huomioon kuin polkemaan toisia. Mistähän lie tämmöinen kulturelli tuulahdus tänne tullut?
- Anonyymi
Onhan se noinkin, että lapsia kasvatetaan prinsessoiksi ja prinsseiksi. Kerrotaan, että he pystyvät kaikkeen ja osaavat mitä tahansa. Uskotellaan, että he isoina he saavat automaattisesti paljon ystäviä, omaisuutta ja vaikutusvaltaa. Ja koska he ovat niin tavattoman poikkeuksellisen lahjakkaita, he voivat tehdä työkseen ihan mitä tahtovat. Omalla tuikitavallisella työpaikallani törmään ihmisiin, jotka uskovat olevansa räppäreitä, mediapersoonia tai yleisjulkkiksia heti, kun saavat läpimurtonsa tehtyä. Heitä masentaa ja mieli usein pahoittuu, kun maailma kohtelee kaltoin eli pikkupalkan eteen joutuu tekemään ikävää työtä ja sietämään siinä sivussa tavallisia, arkisia ihmisiä. Joskus tuntuu, että nämä spesiaalityypit olisivat elämäänsä tyytyväisempiä, jos heitä ei olisi kasvuvuosina ruokittu epärealistisilla odotuksilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan tunnollinen pärjää kun hänelle voi sysätä kaiken huoletta ilman, että tämä uskaltaa kieltäytyä tai sanoa vastaan. Tekee myös työnsä huolellisesti ilman valituksia. Todella tuottava tällainen työntekijä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielummun kasvatan lapseni ottamaan muut huomioon kuin polkemaan toisia. Mistähän lie tämmöinen kulturelli tuulahdus tänne tullut?
Kyllä se on täällä Suomessa aina ollut, että ihmisiä vituttaa jos jollain menee hyvin. Myötätuntoa kyllä riittää kun menee huonosti. Teennäistä sellaista. Nyt on otettu jenkkien malli että pitää esittää että kaikilla menisi hyvin ja oikein kilpaillaan kellä menee parhaiten.
- Anonyymi
Testosteronin puute. Läskejä ja löysiä nuoria miehiä näkee nykyään aivan liikaa.
- Anonyymi
Jep, sukupuolet vaihtaneet rooleja. Nykyaika tuottaa valittavia läskikasa miehiä ja salilla käyviä bodaavia naisia.
- Anonyymi
Myös tämä! Pikaruokaa ahmitaan ja juodaan janojuomana koko ajan kaljaa ja lonkkua. Lopputuloksena Niko 20 vee paino 170 kg tai Neea 18 v paino 145 kg. Mukana toki psyykenlääkkeet ja pamit koska ahdistaa niin vitusti.
- Anonyymi
Eikös tuo ole aika kovaa vihapuhetta. Miehien herkkyyksissä on erilaisuuksia.
- Anonyymi
Hyvinvointi liiallista, kermaperseitä nykyajan ihmiset. Vapaa kuriton kasvatus kakarasta saakka ja tuloksena lellitty itsekäs aikuinen joka ei kestä pientäkään vastoinkäymistä vaan vaatii vastuuta viranomaisilta, muilta naapureilta jne sekä hakee heti sairaseläkettä. Somessa eletään sumussa, loukkaannutaan kasvottomille sometyypeille ja pahoitetaan mieli. Koronasta, tuosta pikkupöpöstä, ahdistutaan ja sitten raivotaan kaikille.
Sota-aikana ukot ja akat kesti mitä vaan, kuoleman, vammat, kylmyyden ja nälän. Kakarat eli mukana vikisemättä. Vittu miettikää kitisijät vaikka -35 asteessa hangessa motissa makaavaa sotilasta itärajalla talvella 1939-1940, tai kuolemansellissä teloitustaan odottavia Saksan johtajia Nürnbergin sotarikosoikeudenkäynnin jälkeen 1946. Tai sodan jälkeen Lapin korvesta asutustilan saaneen rintamamiehen leskeä 10 kakaransa kanssa taistellessaan leivästä ukkonsa kuoltua keuhkotautiin.- Anonyymi
Olen kuullut kerrottavan, että rankat ajat kasvattavat vahvoja, neuvokkaita ihmisiä. Heidän ansiostaan olot paranevat, kunnes lopulta eläminen käy liiankin helpoksi ja porukasta kasvaa itsekkäitä hörhöjä, jotka paskovat kaiken. Tämän seurauksena aletaan taas liukua kohti huonoja aikoja .. että tällaista aaltoliikettä yhteiskunnissa. Näyttäisi pitävän paikkansa.
- Anonyymi
Nyt alkaa näkyä vapaan kasvatuksen tulos pikkuhiljaa.
Kannattikohan se........ - Anonyymi
Mun kokemus on aivan päinvastainen. Joka kriisipuhelimessa suuri osa katsoo hyväksytyksi pitkäaikaisesti ja joukolla todella selkeästi loukkaavan puheen vaikka sellainen voi jopa tuhota aivosoluja.
ppoiuuyyy- Anonyymi
Mielestäni ei ole mitään syytä miksi ihmisten pitöisi harjoittaa toisiaan kohtaan potentiaalisestui aivosoluja tuhoavaa toimintaa.
ppiuuyyy - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni ei ole mitään syytä miksi ihmisten pitöisi harjoittaa toisiaan kohtaan potentiaalisestui aivosoluja tuhoavaa toimintaa.
ppiuuyyyVoihan sitä oppia kestämään vaikka kuinka paljon, mutta aivosolut voi silti tuhoutua, joten ei ilkeän puheen kestämisessä ja aivosolujensa tuhoamisessa nähdäkseni ole mitään erityisen sankarillista.
ppoiuuyyyyy - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitä oppia kestämään vaikka kuinka paljon, mutta aivosolut voi silti tuhoutua, joten ei ilkeän puheen kestämisessä ja aivosolujensa tuhoamisessa nähdäkseni ole mitään erityisen sankarillista.
ppoiuuyyyyymiesten mun mielestä pitäisi uskaltaa olla nykyistä herkkätunteisempia , jotta mullekin sopiva löytyis
ppiiuuuuu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
miesten mun mielestä pitäisi uskaltaa olla nykyistä herkkätunteisempia , jotta mullekin sopiva löytyis
ppiiuuuuusiis mä ihannoin miesten tunneherkkyttä
ppoiuyuyy - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis mä ihannoin miesten tunneherkkyttä
ppoiuyuyyMun taiteessakin on mielikuvitushahmona semm,oin todella tunneherkkä mieshahmo
ppooiiuyyyy
- Anonyymi
Vaikka itse nainen olenkin, niin voin sanoa että monet miehet ovat aivan tuntevia, usein myös herkkiä. Heidän on vain vaikea jostain syystä näyttää niitä tunteitaan.
Johtuneeko siitä kun kautta aikain on ollut ajatus, että miehet olisivat jotenkin vahvempia.
Tai sitten miehet luulevat että heitä pidetään ihan nössöinä, jos alkavat herkistellä.
Itsekin tykkään jos/kun mies näyttää aidosti tunteensa. Siinä ei ole mitään pahaa.- Anonyymi
Joo , ja mun mielestä looginen selitys mielen pahoittamisen epidemialle olis hirvee keskustelukulttuuri jossa loukkaaminen on jo normi.
ppoiuyyyyy - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo , ja mun mielestä looginen selitys mielen pahoittamisen epidemialle olis hirvee keskustelukulttuuri jossa loukkaaminen on jo normi.
ppoiuyyyyyon jo huonokin jos ihmiset totto jatkuvaan sellaiseen.
Siis ihan tosi mule kriisipuhelimesta vastattiin näin.
Kysyin: "Tekeekökään ihmiset enää muuta kuin henkisesti loukkaavat toisiaan?"
Vastaus: "Sellasta elämä nykyään on."
Eikä sitä kyseenakaistettu mitenkään, Että ikäänkuin olisin väärässä jos en sopeudu mukaan. Siks niistä puheluista tyuili yhä paheneva olo.
ppoiuyyyyyu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on jo huonokin jos ihmiset totto jatkuvaan sellaiseen.
Siis ihan tosi mule kriisipuhelimesta vastattiin näin.
Kysyin: "Tekeekökään ihmiset enää muuta kuin henkisesti loukkaavat toisiaan?"
Vastaus: "Sellasta elämä nykyään on."
Eikä sitä kyseenakaistettu mitenkään, Että ikäänkuin olisin väärässä jos en sopeudu mukaan. Siks niistä puheluista tyuili yhä paheneva olo.
ppoiuyyyyyuApu henkiseen väkivaltaan oli tyyliin:
"Kuule kyl muutkin joutuu".
ppiuyttt - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apu henkiseen väkivaltaan oli tyyliin:
"Kuule kyl muutkin joutuu".
ppiuytttMus siis mä en suostu tommoseen asenteeseen ja tuli ristiriitaa.
ppoiuuyyuy - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mus siis mä en suostu tommoseen asenteeseen ja tuli ristiriitaa.
ppoiuuyyuyJos nyt kaikki sanois yhtä aikaa että ei suostuta niin alkais joutuun vähemmän ja elämä ois muutakin
ppiouyyyy - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt kaikki sanois yhtä aikaa että ei suostuta niin alkais joutuun vähemmän ja elämä ois muutakin
ppiouyyyyMä pitäisin eräinä oleellisimpina mielenterveysongelmien aiheuttajina ihan loukkaavaa puhetta ja valehtelua.
ppoiuyyyy - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä pitäisin eräinä oleellisimpina mielenterveysongelmien aiheuttajina ihan loukkaavaa puhetta ja valehtelua.
ppoiuyyyyLoukkaava puhekin aiheuttaa mielenterveysongelmia, mutta iso tekijä on myös asioiden vähättely.
Kun itse kertoo jollekin pahasta olosta tai mielestä, niin sitten tulee juuri tuota mainitsemaasi, että sanotaan " kuule kyllä muutkin....".
Tietty tulee tunne ettei kukaan välitä mitään eikä halua edes kuunnella.
Kenestä vaan tuntuu ikävältä, jos puhuu toiselle mistä tahansa asiasta, eikä toinen kuuntele, ja vielä näyttää sen tyyliin, ettei mua kiinnosta.
Enkä tarkoita tuolla pelkästään mielenterveysjuttuja, vaan yleisesti mitä tahansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loukkaava puhekin aiheuttaa mielenterveysongelmia, mutta iso tekijä on myös asioiden vähättely.
Kun itse kertoo jollekin pahasta olosta tai mielestä, niin sitten tulee juuri tuota mainitsemaasi, että sanotaan " kuule kyllä muutkin....".
Tietty tulee tunne ettei kukaan välitä mitään eikä halua edes kuunnella.
Kenestä vaan tuntuu ikävältä, jos puhuu toiselle mistä tahansa asiasta, eikä toinen kuuntele, ja vielä näyttää sen tyyliin, ettei mua kiinnosta.
Enkä tarkoita tuolla pelkästään mielenterveysjuttuja, vaan yleisesti mitä tahansa.Ja ja se huonontaa oloa enemmän kuin se ettei puhu kenellekään kokemukseni mukaan.
Koska noista ikävistä reaktioista tulee ihan kehollista pahoinvointia, jolta ainakin minä säästyn kun en puhu sellaisille.
ppiuuyyhy - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ja se huonontaa oloa enemmän kuin se ettei puhu kenellekään kokemukseni mukaan.
Koska noista ikävistä reaktioista tulee ihan kehollista pahoinvointia, jolta ainakin minä säästyn kun en puhu sellaisille.
ppiuuyyhymun kokemus oli kriiisipuhelimeen vammautuneena soittaessa, että käytännöllisesti katsoen kukaanb noin 50 ihmisestä ei välittänyt vammautumisesta.
ppiuyygggh - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mun kokemus oli kriiisipuhelimeen vammautuneena soittaessa, että käytännöllisesti katsoen kukaanb noin 50 ihmisestä ei välittänyt vammautumisesta.
ppiuyyggghse oli tosi yllättävää.-
ppiuyyyyh - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
se oli tosi yllättävää.-
ppiuyyyyholi siellä eräs taidealan rouva joka eläytyi tilanteeseeni tunteella,
popiiuuuyuyu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
oli siellä eräs taidealan rouva joka eläytyi tilanteeseeni tunteella,
popiiuuuyuyuoli selvästi jotenkin aidosti huolissaan.
ppiuuuyyy - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
oli selvästi jotenkin aidosti huolissaan.
ppiuuuyyyolihan se yllätys että KAIKKI ihmiset kaikkos kun vammautui. Siis tosiaan Kaikki siihen mennessä kohtaamani, eikä kukaan anonyymikään puhelinvastyaaja välittänyt siitä-.
mielenkiintoinen kokemus.
ppihyhhhhjj - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
olihan se yllätys että KAIKKI ihmiset kaikkos kun vammautui. Siis tosiaan Kaikki siihen mennessä kohtaamani, eikä kukaan anonyymikään puhelinvastyaaja välittänyt siitä-.
mielenkiintoinen kokemus.
ppihyhhhhjjEi se mitään, mä oon aina halunnukin elää lähinnä Jumalalle,
ppiuyuyyy
- Anonyymi
Meillä ainakin töissä näkee kun työntekijöitä on iältään laidasta laitaan. Miehiä kaikki.
Nuoret ei loukkaannu mistään. Vanhimmat ottaa pienestäkin pari viikkoa saikkua.- Anonyymi
Kyllä nuoremmatkin monesti loukkaantuvat, he eivät vain näytä sitä ulospäin.
Kai se on olevinaan jotakin " oon kova kundi "-ajattelua ku ei näytä tunteitaan, etenkään niitä herkkiä.
Siinäkin me ihmiset ollaan laidasta laitaan, miten tunteitamme näytämme tai näytämmekö lainkaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882