Mielensä pahoittaminen on kasvanut epidemiaksi

Anonyymi

Nykyisin nuoret miehetkin keksivät loukkaantua mitä merkillisimmistä asioista. Tytöt, laajassa mittakaavassa, ovat "oppineet" pahoittamaan mielensä jo aiemmin.

Mistä tämä johtuu? Ajan hengestäkö? Ammattikasvattajistako, jotka opettavat lapset ottamaan nokkiinsa? Lapsien narsismia kannustetaan opastamalla itsekkyyteen ja toisaalta itsekkyyden seurauksista loukkaantumiseen. Pirullinen kierre, jota aivan liian monet vanhemmat vauhdittamat omilla puuhillaan.

Onko niin, että hyvät ajat tuottavat nössöjä ihmisiä ja vaikeat ajat vastaavasti olennaisiin asioihin keskittyviä ja toimintaan kykeneviä? Voi kuvitella, että armeijalla on vaikea löytää väkeä toimintaansa, kun normaali elämäkin tuottaa ihmisille vaikeuksia.

48

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Heipähei! Vähän oli minusta asenteellinen kirjoitus. Ihan hyvä on huomioida myös toisten tunteet. Ehkäpä emme tarvitsisi armeijoita enää kun tekisimme niin.

    • Anonyymi

      Ap kirjoitti enemmänkin nuorista mutta kyllä tuo on nykyään vanhemmankin väestön ongelma.
      Kovin herkästi tuntuu se mieli pahoittuvan jo pienestäkin.

      Joskus toki saattaa olla aihettakin siihen, mutta joskus myös tapahtuu liiankin herkästi.
      Olisikohan ainakin osasyynä nykyinen minä itse-asenne, muita kun ei tahdota huomioida enää niin hyvin kuin takavuosina.

      • Anonyymi

        Isompi ongelma on paapova yhteiskunta, joka paapoo kaiken jopa aikuisille ihmisille eteen kuin manulle illallisen. Kuinka siinä voi oppia mihinkään muuhun kuin keskenkasvuiseksi aikuiseksi.


    • Anonyymi

      Sanna Ukkola on tästä aiheesta kirjoittanut tiukan kolumnin, ja olen samaa mieltä tässä asiassa Ukkolan kanssa.

      • Anonyymi

        Olipas melkoinen päänavaus Ukkolalta. Kehottaisin katsomaan peiliin kun niin loukkaantuu loukkaantumisesta. Ihmisiä on onneksi erilaisia ja se on rikkaus.. umpiokasvaneista umpiomielisiin ..


    • Anonyymi

      Eniten minua ihmetyttää nykymaailmassa, toisten ihmisten puolesta loukkaantuminen.

      • Anonyymi

        Paljon on ihmeteltävää ja kummasteltavaa ihmisellä. Tiukasti voit tutkia asiaa nimeltä myötätunto. Löytyy meistä useimmilla. Puutteestakin voi kärsiä. Oleellinen osa inhimillisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon on ihmeteltävää ja kummasteltavaa ihmisellä. Tiukasti voit tutkia asiaa nimeltä myötätunto. Löytyy meistä useimmilla. Puutteestakin voi kärsiä. Oleellinen osa inhimillisyyttä.

        Ihanko itse kaipaat myötätuntoa, vai kaverinko puolesta kyselet? :P


    • Anonyymi

      Niin minä mieleni pahoitin....
      Nykyisin on myös aivan liikaa kateutta ja ahneutta.

    • Anonyymi

      Osa sensurointia, jolla suljetaan eriävän mielipiteen omaavan suu. Suoraan kommunistien pelikirjasta. Ensin totutetaan siihen että saa olla vain tietyllä tapaa "suvaitsevainen" ja tiettyjä asioita ei saa kritisoida. Sitten kun on saatu väärät mielipiteet hiljennettyä pakkosyötetään sosialismi kaikille.

    • Anonyymi

      Kyllä ennenkin mieli on pahoittunut
      kävelin koulusta aina itkien
      Päädyin siivoojaksi, kaikki paha uudelleen itketti siivotessa en tohtinut kyyneleiltä aina
      nähdä mopattavaa lattiaa.
      Keveämpi olis ollut siivota ilman kyyneleitä ja
      surua nyt jo eläkeläismuori.

    • Anonyymi

      "Sosiaalinen media" tekee ihmisistä narsisteja.

    • Anonyymi

      Lasten tai kenenkään muunkaan mieltä ei nykyään saa pahoittaa ja sitten ihmetellään kun aikuiset ihmiset ovat jatkuvalla sairauslomalla äärimmäisen heikon stressinsiedon vuoksi.

      • Anonyymi

        Työelämässä tunnollinen ei pärjää. Kyyti on kylmää ja kovaa. Materialistinen ja rahakeskeinen ajattelutapa syypää. Tulosta ja rahaa. Työnjälki ja laatu onkin sitten toinen asia. Lyhytnäköistä. Näitä asioita tullaan tulevaisuudessa paikkaamaan urakalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työelämässä tunnollinen ei pärjää. Kyyti on kylmää ja kovaa. Materialistinen ja rahakeskeinen ajattelutapa syypää. Tulosta ja rahaa. Työnjälki ja laatu onkin sitten toinen asia. Lyhytnäköistä. Näitä asioita tullaan tulevaisuudessa paikkaamaan urakalla.

        Mielummun kasvatan lapseni ottamaan muut huomioon kuin polkemaan toisia. Mistähän lie tämmöinen kulturelli tuulahdus tänne tullut?


      • Anonyymi

        Onhan se noinkin, että lapsia kasvatetaan prinsessoiksi ja prinsseiksi. Kerrotaan, että he pystyvät kaikkeen ja osaavat mitä tahansa. Uskotellaan, että he isoina he saavat automaattisesti paljon ystäviä, omaisuutta ja vaikutusvaltaa. Ja koska he ovat niin tavattoman poikkeuksellisen lahjakkaita, he voivat tehdä työkseen ihan mitä tahtovat. Omalla tuikitavallisella työpaikallani törmään ihmisiin, jotka uskovat olevansa räppäreitä, mediapersoonia tai yleisjulkkiksia heti, kun saavat läpimurtonsa tehtyä. Heitä masentaa ja mieli usein pahoittuu, kun maailma kohtelee kaltoin eli pikkupalkan eteen joutuu tekemään ikävää työtä ja sietämään siinä sivussa tavallisia, arkisia ihmisiä. Joskus tuntuu, että nämä spesiaalityypit olisivat elämäänsä tyytyväisempiä, jos heitä ei olisi kasvuvuosina ruokittu epärealistisilla odotuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työelämässä tunnollinen ei pärjää. Kyyti on kylmää ja kovaa. Materialistinen ja rahakeskeinen ajattelutapa syypää. Tulosta ja rahaa. Työnjälki ja laatu onkin sitten toinen asia. Lyhytnäköistä. Näitä asioita tullaan tulevaisuudessa paikkaamaan urakalla.

        Nimenomaan tunnollinen pärjää kun hänelle voi sysätä kaiken huoletta ilman, että tämä uskaltaa kieltäytyä tai sanoa vastaan. Tekee myös työnsä huolellisesti ilman valituksia. Todella tuottava tällainen työntekijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielummun kasvatan lapseni ottamaan muut huomioon kuin polkemaan toisia. Mistähän lie tämmöinen kulturelli tuulahdus tänne tullut?

        Kyllä se on täällä Suomessa aina ollut, että ihmisiä vituttaa jos jollain menee hyvin. Myötätuntoa kyllä riittää kun menee huonosti. Teennäistä sellaista. Nyt on otettu jenkkien malli että pitää esittää että kaikilla menisi hyvin ja oikein kilpaillaan kellä menee parhaiten.


    • Anonyymi

      Testosteronin puute. Läskejä ja löysiä nuoria miehiä näkee nykyään aivan liikaa.

      • Anonyymi

        Jep, sukupuolet vaihtaneet rooleja. Nykyaika tuottaa valittavia läskikasa miehiä ja salilla käyviä bodaavia naisia.


      • Anonyymi

        Myös tämä! Pikaruokaa ahmitaan ja juodaan janojuomana koko ajan kaljaa ja lonkkua. Lopputuloksena Niko 20 vee paino 170 kg tai Neea 18 v paino 145 kg. Mukana toki psyykenlääkkeet ja pamit koska ahdistaa niin vitusti.


    • Anonyymi

      Eikös tuo ole aika kovaa vihapuhetta. Miehien herkkyyksissä on erilaisuuksia.

    • Anonyymi

      Hyvinvointi liiallista, kermaperseitä nykyajan ihmiset. Vapaa kuriton kasvatus kakarasta saakka ja tuloksena lellitty itsekäs aikuinen joka ei kestä pientäkään vastoinkäymistä vaan vaatii vastuuta viranomaisilta, muilta naapureilta jne sekä hakee heti sairaseläkettä. Somessa eletään sumussa, loukkaannutaan kasvottomille sometyypeille ja pahoitetaan mieli. Koronasta, tuosta pikkupöpöstä, ahdistutaan ja sitten raivotaan kaikille.

      Sota-aikana ukot ja akat kesti mitä vaan, kuoleman, vammat, kylmyyden ja nälän. Kakarat eli mukana vikisemättä. Vittu miettikää kitisijät vaikka -35 asteessa hangessa motissa makaavaa sotilasta itärajalla talvella 1939-1940, tai kuolemansellissä teloitustaan odottavia Saksan johtajia Nürnbergin sotarikosoikeudenkäynnin jälkeen 1946. Tai sodan jälkeen Lapin korvesta asutustilan saaneen rintamamiehen leskeä 10 kakaransa kanssa taistellessaan leivästä ukkonsa kuoltua keuhkotautiin.

      • Anonyymi

        Olen kuullut kerrottavan, että rankat ajat kasvattavat vahvoja, neuvokkaita ihmisiä. Heidän ansiostaan olot paranevat, kunnes lopulta eläminen käy liiankin helpoksi ja porukasta kasvaa itsekkäitä hörhöjä, jotka paskovat kaiken. Tämän seurauksena aletaan taas liukua kohti huonoja aikoja .. että tällaista aaltoliikettä yhteiskunnissa. Näyttäisi pitävän paikkansa.


    • Anonyymi

      Nyt alkaa näkyä vapaan kasvatuksen tulos pikkuhiljaa.
      Kannattikohan se........

    • Anonyymi

      Mun kokemus on aivan päinvastainen. Joka kriisipuhelimessa suuri osa katsoo hyväksytyksi pitkäaikaisesti ja joukolla todella selkeästi loukkaavan puheen vaikka sellainen voi jopa tuhota aivosoluja.


      ppoiuuyyy

      • Anonyymi

        Mielestäni ei ole mitään syytä miksi ihmisten pitöisi harjoittaa toisiaan kohtaan potentiaalisestui aivosoluja tuhoavaa toimintaa.


        ppiuuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni ei ole mitään syytä miksi ihmisten pitöisi harjoittaa toisiaan kohtaan potentiaalisestui aivosoluja tuhoavaa toimintaa.


        ppiuuyyy

        Voihan sitä oppia kestämään vaikka kuinka paljon, mutta aivosolut voi silti tuhoutua, joten ei ilkeän puheen kestämisessä ja aivosolujensa tuhoamisessa nähdäkseni ole mitään erityisen sankarillista.


        ppoiuuyyyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä oppia kestämään vaikka kuinka paljon, mutta aivosolut voi silti tuhoutua, joten ei ilkeän puheen kestämisessä ja aivosolujensa tuhoamisessa nähdäkseni ole mitään erityisen sankarillista.


        ppoiuuyyyyy

        miesten mun mielestä pitäisi uskaltaa olla nykyistä herkkätunteisempia , jotta mullekin sopiva löytyis


        ppiiuuuuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miesten mun mielestä pitäisi uskaltaa olla nykyistä herkkätunteisempia , jotta mullekin sopiva löytyis


        ppiiuuuuu

        siis mä ihannoin miesten tunneherkkyttä

        ppoiuyuyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis mä ihannoin miesten tunneherkkyttä

        ppoiuyuyy

        Mun taiteessakin on mielikuvitushahmona semm,oin todella tunneherkkä mieshahmo


        ppooiiuyyyy


    • Anonyymi

      Vaikka itse nainen olenkin, niin voin sanoa että monet miehet ovat aivan tuntevia, usein myös herkkiä. Heidän on vain vaikea jostain syystä näyttää niitä tunteitaan.

      Johtuneeko siitä kun kautta aikain on ollut ajatus, että miehet olisivat jotenkin vahvempia.
      Tai sitten miehet luulevat että heitä pidetään ihan nössöinä, jos alkavat herkistellä.

      Itsekin tykkään jos/kun mies näyttää aidosti tunteensa. Siinä ei ole mitään pahaa.

      • Anonyymi

        Joo , ja mun mielestä looginen selitys mielen pahoittamisen epidemialle olis hirvee keskustelukulttuuri jossa loukkaaminen on jo normi.


        ppoiuyyyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo , ja mun mielestä looginen selitys mielen pahoittamisen epidemialle olis hirvee keskustelukulttuuri jossa loukkaaminen on jo normi.


        ppoiuyyyyy

        on jo huonokin jos ihmiset totto jatkuvaan sellaiseen.
        Siis ihan tosi mule kriisipuhelimesta vastattiin näin.
        Kysyin: "Tekeekökään ihmiset enää muuta kuin henkisesti loukkaavat toisiaan?"
        Vastaus: "Sellasta elämä nykyään on."

        Eikä sitä kyseenakaistettu mitenkään, Että ikäänkuin olisin väärässä jos en sopeudu mukaan. Siks niistä puheluista tyuili yhä paheneva olo.


        ppoiuyyyyyu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on jo huonokin jos ihmiset totto jatkuvaan sellaiseen.
        Siis ihan tosi mule kriisipuhelimesta vastattiin näin.
        Kysyin: "Tekeekökään ihmiset enää muuta kuin henkisesti loukkaavat toisiaan?"
        Vastaus: "Sellasta elämä nykyään on."

        Eikä sitä kyseenakaistettu mitenkään, Että ikäänkuin olisin väärässä jos en sopeudu mukaan. Siks niistä puheluista tyuili yhä paheneva olo.


        ppoiuyyyyyu

        Apu henkiseen väkivaltaan oli tyyliin:
        "Kuule kyl muutkin joutuu".


        ppiuyttt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apu henkiseen väkivaltaan oli tyyliin:
        "Kuule kyl muutkin joutuu".


        ppiuyttt

        Mus siis mä en suostu tommoseen asenteeseen ja tuli ristiriitaa.


        ppoiuuyyuy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mus siis mä en suostu tommoseen asenteeseen ja tuli ristiriitaa.


        ppoiuuyyuy

        Jos nyt kaikki sanois yhtä aikaa että ei suostuta niin alkais joutuun vähemmän ja elämä ois muutakin


        ppiouyyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt kaikki sanois yhtä aikaa että ei suostuta niin alkais joutuun vähemmän ja elämä ois muutakin


        ppiouyyyy

        Mä pitäisin eräinä oleellisimpina mielenterveysongelmien aiheuttajina ihan loukkaavaa puhetta ja valehtelua.



        ppoiuyyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä pitäisin eräinä oleellisimpina mielenterveysongelmien aiheuttajina ihan loukkaavaa puhetta ja valehtelua.



        ppoiuyyyy

        Loukkaava puhekin aiheuttaa mielenterveysongelmia, mutta iso tekijä on myös asioiden vähättely.
        Kun itse kertoo jollekin pahasta olosta tai mielestä, niin sitten tulee juuri tuota mainitsemaasi, että sanotaan " kuule kyllä muutkin....".

        Tietty tulee tunne ettei kukaan välitä mitään eikä halua edes kuunnella.
        Kenestä vaan tuntuu ikävältä, jos puhuu toiselle mistä tahansa asiasta, eikä toinen kuuntele, ja vielä näyttää sen tyyliin, ettei mua kiinnosta.
        Enkä tarkoita tuolla pelkästään mielenterveysjuttuja, vaan yleisesti mitä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loukkaava puhekin aiheuttaa mielenterveysongelmia, mutta iso tekijä on myös asioiden vähättely.
        Kun itse kertoo jollekin pahasta olosta tai mielestä, niin sitten tulee juuri tuota mainitsemaasi, että sanotaan " kuule kyllä muutkin....".

        Tietty tulee tunne ettei kukaan välitä mitään eikä halua edes kuunnella.
        Kenestä vaan tuntuu ikävältä, jos puhuu toiselle mistä tahansa asiasta, eikä toinen kuuntele, ja vielä näyttää sen tyyliin, ettei mua kiinnosta.
        Enkä tarkoita tuolla pelkästään mielenterveysjuttuja, vaan yleisesti mitä tahansa.

        Ja ja se huonontaa oloa enemmän kuin se ettei puhu kenellekään kokemukseni mukaan.
        Koska noista ikävistä reaktioista tulee ihan kehollista pahoinvointia, jolta ainakin minä säästyn kun en puhu sellaisille.


        ppiuuyyhy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ja se huonontaa oloa enemmän kuin se ettei puhu kenellekään kokemukseni mukaan.
        Koska noista ikävistä reaktioista tulee ihan kehollista pahoinvointia, jolta ainakin minä säästyn kun en puhu sellaisille.


        ppiuuyyhy

        mun kokemus oli kriiisipuhelimeen vammautuneena soittaessa, että käytännöllisesti katsoen kukaanb noin 50 ihmisestä ei välittänyt vammautumisesta.


        ppiuyygggh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mun kokemus oli kriiisipuhelimeen vammautuneena soittaessa, että käytännöllisesti katsoen kukaanb noin 50 ihmisestä ei välittänyt vammautumisesta.


        ppiuyygggh

        se oli tosi yllättävää.-


        ppiuyyyyh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se oli tosi yllättävää.-


        ppiuyyyyh

        oli siellä eräs taidealan rouva joka eläytyi tilanteeseeni tunteella,



        popiiuuuyuyu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oli siellä eräs taidealan rouva joka eläytyi tilanteeseeni tunteella,



        popiiuuuyuyu

        oli selvästi jotenkin aidosti huolissaan.


        ppiuuuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oli selvästi jotenkin aidosti huolissaan.


        ppiuuuyyy

        olihan se yllätys että KAIKKI ihmiset kaikkos kun vammautui. Siis tosiaan Kaikki siihen mennessä kohtaamani, eikä kukaan anonyymikään puhelinvastyaaja välittänyt siitä-.
        mielenkiintoinen kokemus.

        ppihyhhhhjj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olihan se yllätys että KAIKKI ihmiset kaikkos kun vammautui. Siis tosiaan Kaikki siihen mennessä kohtaamani, eikä kukaan anonyymikään puhelinvastyaaja välittänyt siitä-.
        mielenkiintoinen kokemus.

        ppihyhhhhjj

        Ei se mitään, mä oon aina halunnukin elää lähinnä Jumalalle,


        ppiuyuyyy


    • Anonyymi

      Meillä ainakin töissä näkee kun työntekijöitä on iältään laidasta laitaan. Miehiä kaikki.
      Nuoret ei loukkaannu mistään. Vanhimmat ottaa pienestäkin pari viikkoa saikkua.

      • Anonyymi

        Kyllä nuoremmatkin monesti loukkaantuvat, he eivät vain näytä sitä ulospäin.
        Kai se on olevinaan jotakin " oon kova kundi "-ajattelua ku ei näytä tunteitaan, etenkään niitä herkkiä.

        Siinäkin me ihmiset ollaan laidasta laitaan, miten tunteitamme näytämme tai näytämmekö lainkaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe