Aihe

Takavalot erikseen mitä järkee

Anonyymi

Ennen vanhaan riitti kun laitto valot päälle kun lähti ajamaan, kärryn kanssa tai ilman, mutta nykysin on erikseen laitettava takavalot. Sitten on vielä joissakin erikseen kytkettävä peräkärrinkin valot vaikka takavalot on päällä. Vielä lisää eri vaihtoehtoja ja yhdistelmiä niin hyvä tulee. Olevinaan säästöjä saa kun voi valita palaako päivällä takavalot vai ei. Ei tietysti kaikissa merkeissä varmaan oo erikseen kytkettäviä mutta oisko sitten idea että auto vaikuttaa ostaessa enemmän varustellulta, mitä enemmän keksitään varusteluja sitä houkuttelevampi. Vanhassa vara parempi.

Kts. video;

https://www.mtv.fi/sarja/autot-10000343/auton-valojen-oikeaoppinen-kaytto-on-aina-kuljettajan-vastuulla-1363047

On varmaan useammat kuin yhdet rikesakot -tulot valtio keränny just tuosta syystä, kokonaiskuvaa kun kahtoo ei ainakaan säästöjä tuo

22

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      EU:n teoreetikot viherhipit ovat olleet sitä mieltä, että takavalot kuluttavat niin h-vetin paljon sähköä ja polttoainetta, että ne pitää kieltää.

    • Anonyymi

      Viher friik hipit saavat kaiken sekaisin, uusilla keksinnöillään!🙉🙊🙈

    • Anonyymi

      Ledit ei edes kuluttaisi paljoa, mutta kun niistäkin on ylikirkkaita. Voihan ne itse virittää syttymään yhtä aikaa tai vie liikkeeseen.

    • Anonyymi

      Minulta hyytyi toinen takavilkku. Siihen oli laitettu ledi - hurja energiansäästö varmaan... no enivei, piti vaihtaa koko 720€:n umpio ja heittää vanha roskiin, tosi ekologista.

      • Anonyymi

        Missä merkissä joutuu vaihtamaan koko umpion ja on noin kallis?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä merkissä joutuu vaihtamaan koko umpion ja on noin kallis?

        Kyllähän uudempiin autoihin tuo takavalo voi olla noin kallis. Kun ei tarvieosana ole tarjolla niin valmistaja voi pyytää muovinpalasta ihan mitä vaan.

        Tuppaa hymyilyttämään kun ajelee 24 vuotta vanhalla autolla johon on saatavilla "kaikki" osat tarvikkeena ja niiden hinnat on koomisen pieniä.

        Ulkopeili lämmityksellä 17 euroa, takavalo 21 euroa, etuvalo 48 euroa, nokkahihna 12 euroa jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä merkissä joutuu vaihtamaan koko umpion ja on noin kallis?

        Mondeo mk5 ja monet muut. Ja noita lamppuja on takaluukussa 4kpl. Ennen olis vaihdettu euron polttimo.

        Tuttavien Audiin oli murtauduttu ja takavalot oli pöllitty. Lienevät arvokkaat siinäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä merkissä joutuu vaihtamaan koko umpion ja on noin kallis?

        Noihin nykyisiin led-valoihin ei tiettävästi saa vaihdettua yksittäisiä ledejä, vaan vaihdetaan koko umpio (niin takana kuin edessäkin). Uuden auton omistajaa tuo ei murehduta koska takuuseen saa uudet umpiot jos valmistusvian takia joku ledi pimenee nopeasti. Mutta kun näitä led-valoilla varustettuja alkaa tulla entistä vanhempina vaihtoautoiksi, ostajan kannattaa tarkistaa palaako valoissa kaikki ledit. Todennäköisesti tulee hylky katsastuksessa jos useita ledejä sisältävässä valaisimessa on liian moni ledi pimeänä. Olen nähnyt jo ainakin yhden Audin jossa takavalojen seisontavaloissa oli muutama ledi pimeänä, eikä omistaja ilmeisesti ole halunnut vaihtaa vielä uusiin (kalliit) ennen kuin määrätään katsastuksessa uusittavaksi.

        Tässä on jollekin "Pelle Pelottomalle" bisnesidea alkaa vaihtamaan vanhaan valaisimeen yksittäisiä ledejä. Voi kyllä olla melkoinen urakka kasaan hitsatussa valaisimessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noihin nykyisiin led-valoihin ei tiettävästi saa vaihdettua yksittäisiä ledejä, vaan vaihdetaan koko umpio (niin takana kuin edessäkin). Uuden auton omistajaa tuo ei murehduta koska takuuseen saa uudet umpiot jos valmistusvian takia joku ledi pimenee nopeasti. Mutta kun näitä led-valoilla varustettuja alkaa tulla entistä vanhempina vaihtoautoiksi, ostajan kannattaa tarkistaa palaako valoissa kaikki ledit. Todennäköisesti tulee hylky katsastuksessa jos useita ledejä sisältävässä valaisimessa on liian moni ledi pimeänä. Olen nähnyt jo ainakin yhden Audin jossa takavalojen seisontavaloissa oli muutama ledi pimeänä, eikä omistaja ilmeisesti ole halunnut vaihtaa vielä uusiin (kalliit) ennen kuin määrätään katsastuksessa uusittavaksi.

        Tässä on jollekin "Pelle Pelottomalle" bisnesidea alkaa vaihtamaan vanhaan valaisimeen yksittäisiä ledejä. Voi kyllä olla melkoinen urakka kasaan hitsatussa valaisimessa.

        Uusissa kalleissa autoissa ledejä pimeänä, yli 20v Nissanissa kaikki lisäjarruvalon ledit palaa yhä. Muut onkin onneksi tavallisilla lampuilla, ei vanhaan autoon kannata uusia tuollaisia osia.


    • Anonyymi

      Riippuu merkistä, mulla on aina takavalot ja vähintään päiväajovalot aina päällä, eikä kärryn kanssa tarvitse mitään temppuja. Volvo 2020.

    • Anonyymi

      Nämä EU:n valotemppuilussa ei todellakaan ole mitään järkeä.
      Yhtä typerä kuin Suomen nykyinen hallitus. Heillekin pitäisi joku laittaa valot päälle. Herätään talviunilta vasta kun presidentti on ärähtänyt.

    • Anonyymi

      Herääpä itse!

      Presidentti ei enää voi hajottaa hallitusta kuten Kekkosen aikaan!

    • Anonyymi

      Seuraavaksi EU on kuulemma suunnittelemassa direktiiviä, joka määrää, että auton suuntavilkut on sytytettävä käsikäyttöisesti erikseen edessä ja takana. Siis kuljettajan on ulostauduttava autosta ja juostava vähintään kerran sekunnissa etu- ja takalyhtyjä sytyttelemässä ja sammuttelemassa. Näin varmistetaan, ettei vahingossakaan satu elektroniikan toimintahäiriötä. EU on kuullut, että vilkut kuulemma syttyilevät ja sammuilevat omia aikojaan itsekseen, eihän semmoinen käy.

      • Anonyymi

        Älä ole noin nolo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä ole noin nolo.

        EU on nolo.


    • Anonyymi

      Onhan niitä toisaalta ihan turha polttaa valoisalla ja pitäähän kuski osata säännöt kun ja oman auton käyttö

      • Anonyymi

        Pitäisi sitten olla vähintään automaattisesti hämärällä syttyvät, ei pienintäkään järkeä kun unohtuu sytyttää ja turvallisuus tärkeämpi kuin mitätön energian kulutus.


    • Anonyymi

      Ennen ajettiiin päivällä ilman valoja ja pimeän tullen kytkettiin ajovalot päälle. Sitten EU määräsi että edessä palaa myös päivällä huomiovalot koska ne auttaa näkymään. Loogisesti takavaloja ei tarvitse kuten ei ole ennenkään tarvittu.

      • Anonyymi

        Kyllähän se ajovalopakko oli Suomessa jo ennen EU:ta. Silloin piti palaa takavalotkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se ajovalopakko oli Suomessa jo ennen EU:ta. Silloin piti palaa takavalotkin.

        Toki, mutta suomi ei ole ainut maa maailmassa ja kaikkialla Pohjoismaita, Venäjää, Balttiaa ja Kanadaa lukuunottamatta on aina ajettu ilman valoja. Suomessakin vielä 90 luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki, mutta suomi ei ole ainut maa maailmassa ja kaikkialla Pohjoismaita, Venäjää, Balttiaa ja Kanadaa lukuunottamatta on aina ajettu ilman valoja. Suomessakin vielä 90 luvulla.

        Vain taajama-alueella sai ajaa ilman ajovaloja, mutta 90-luvulla, ehkä 1997 tuli muutos, että ajovalot pitää olla taajamassakin, päivälläkin, eli aina päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain taajama-alueella sai ajaa ilman ajovaloja, mutta 90-luvulla, ehkä 1997 tuli muutos, että ajovalot pitää olla taajamassakin, päivälläkin, eli aina päällä.

        Ja vuodesta -82 valot piti olla taajaman ulkopuolella, 38 vuotta sitten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Muusikko Pave Maijanen, 70, on kuollut

      "Talvella 2018 hän sai ALS-diagnoosin. Ensioireet hän huomasi syksyllä 2018. Tuolloin Maijanen alkoi tuntea kummallisia lihaskramppeja ja huomasi, ett
      Maailman menoa
      99
      4436