Mustasukkaisuuden vanki

Anonyymi

Mitä pitäis tehdä, kun avopuolisoni... siis nainen on aivan järkyttävän mustasukkainen ja kontrolloiva. Olemme olleet jo pitkään yhdessä... yli 5vuotta ja mielestäni en ole antanut aihetta sille, että olisin epäluotettava. Olen toivonut, että suhteen pidetessä hänen luottamus kasvaa ja tällainen turha jäisi suhteestamme pois, mutta turhaan. Luotan häneen täysin ja toivoisin saavani saman kohtelun myös vastapuolelta. Olemme keskustelleet asiasta useita kertoja ja tilanne rauhoittuu hetkeksi, mutta sitten jokin pieni asia... esim. jos en heti vastaa hänen puheluun tai muuten ole tavoitettavissa, niin hänellä heti on epäilys, että olen jossain luvattomilla teillä.
Suhteemme on muuten kunnossa ja kumpikin haluaa olla toistensa seurassa. Asia on kuitenkin alkanut rassaamaan minua ja välillä tuntuu toivottomalta,, miten saada elää ja olla uskottu...
Onko kellään samoja kokemuksia?
Olet, sitten nainen tai mies, niin olisin kiinnostunut jakamaan tämän aiheen tiimoilta ajatuksia ja kokemuksia..

12

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen ollut suhteessa se mustasukkainen osapuoli. Sehän on pelkoa se mustasukkaisuus ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka luotettava toinen on. Mustasukkainen saa säikähdyksen omaisen sätkyn mistä vaan.

      Mun kohdalla ratkaisi asian se että tajusin itse olevani vastuussa omista mustasukkaisuuden tunteista ja että se on pelkoa. Mun mustasukkaisen pelon juuret oli lapsuuden turvattomuudessa. Auttoi se että aloin itse kohdata tuota pelkoa mm terapian kaltaisen toiminnan kautta. Oma itsetunto ja itseluottamus vahvistui.

      En osaa sanoa voitko itse tehdä jotain, jos hän ei halua kohdata mustasukkaisuuttaan eikä näe siinä ongelmaa. Oletko sanonut hänelle että miltä hänen mustasukkaisuus tuntuu?

      Ainakin jos yhtään "helpottaa", kannattaa muistaa se että mustasukkainen triggeröityy tosiaan lähes mistä tahansa eli kyse EI ole siitä ettetkö olisi luotettava vaan kyse on hänen pelostaan.

      • Anonyymi

        Nyt ollaan asian ytimessä..!
        Mustasukkaisuuden ollessa ns. päällä, ei kannata lähteä hakemaan asioille vastauksia, koska se tie on nähty ja johtaa vain syvemmälle ahdinkoon ja kaikki menneisyyden tapahtumat tulvahtaa pintaan, kuin ne olisi tänäpäivänä sattuneita..
        Olen kyllä huomannut, että nämä "kohtaukset",, aikaan saavat myös ohi mennessään takertuvaisuutta ja hieman epärealistista läheisyyden tarvetta...


    • Anonyymi

      Kumppanin mustasukkaisuus on saanut minut ainakin hätääntymään. Sitä ihmettelee miten toinen tuntee niin ja koska mustasukkainen on aika jyrkkä jopa pelottava tunteessaan, sitä haluaa sen jotenkin äkkiä pois... lopulta sitä alkaa varomaan ettei aiheuta sitä. Alkaa ennakoida että jos en ole heti vastaamassa tai jos toimin jotenkin erikoisesti, miten toinen asiaan suhtautuu. Se alkaa käydä raskaaksi ja vankilahan siitä muodostuu. Miten uskaltaa olla spontaani oma itsensä kun oma väsymys, työkiire tai joku yllättä seikka joka estää olemasta koko ajan tavoitettavissa, voi laukaista toisessa tuon tunteen.

      Ehkä se mitä itse voi tehdä, on se että miettii mitä itse alkaa tuntea kun toinen osoittaa mustasukkaisuutta. Itsellä se oli ainakin pelko, pelotti aiheuttaa toiselle se tunne, varsinkin kun ei ollut tehnyt mitään. Mustasukkaisen mielikuvitus on varsinainen taidonnäyte ja se puskee eteenpäin kuin pikajuna. Sitä ei pysäytä mikään. Pelottavaa ja hämmentävää se on, hän on vastuussa omasta tunteestaan ja sinä omasta jota hänen mustasukkaisuus aiheuttaa.

      Pidemmän päälle jos toinen osapuoli ei mitenkään kohtaa mustasukkaisuutta, se voi jopa paheta. Tai ainakin joka tapauksessa sulle jää tuo vangin varovainen asetelma. Oletteko puhuneet aiheesta? Kun mustasukkaisuus on päällä, puhuminen ei kannata mutta sen mentyä ohi, ehkä kannattaisi. Tunnistaako hän käytöksensä mustasukkaisuudeksi vai jääkö nuo tilanteet sen varaan, että sinä teit hänen mielestään väärin kun et ollut heti tavoitettavissa tms?

      • Anonyymi

        Kiitos hienosta vastauksestasi. Odotin, että tänne tulisi enemmänkin näitä kommentteja (asiallisia /epäasiallisia), koska aihe on varmasti monelle tuttu ja johon kohtaa arjessa.
        Mustasukkaisuus on suhteessa, kuin kolmas pyörä, joka nakertaa ja rikkoo arvokasta aikaa, muutenkin kiireisessä elämänrytmissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hienosta vastauksestasi. Odotin, että tänne tulisi enemmänkin näitä kommentteja (asiallisia /epäasiallisia), koska aihe on varmasti monelle tuttu ja johon kohtaa arjessa.
        Mustasukkaisuus on suhteessa, kuin kolmas pyörä, joka nakertaa ja rikkoo arvokasta aikaa, muutenkin kiireisessä elämänrytmissä.

        Mulla jäi kiireiden takia vastaamatta syvällisemmin, tuohon sun tekstiin.
        Yleensä tälläisten "kohtausten" jälkeen.. tulee anteeksipyyntö, mutta kuitenkin sisältäen sen, että minä olin se joka aiheutti hänelle sen tunteen,,, miksi raivostui...
        Tietysti voin olla syypää,,, olen sitten paikalla tai en...?
        Hyväksyn sen, että kukaan ei ole täydellinen ja minussa on varmaan puolia jotka, ei ole kaikkien mieleen..
        Kuitenkin olen hyvin tietoinen siitä, kuinka lojaali ja sydämmellä elävä kumppani haluan olla... Enkä ikinä satuttaisi läheisiäni missään muodossa.
        Jos olisi se tie, miten oppia elämään, niin että ei aiheuttaisi toiselle epävarmuudentunteita, epäilyksiä tai mustasukkaisuutta.... Niin ottaisin tämän polun avoimena vastaan ja tekisin kaiken omalta puoleltani niin, että mitään huolta kummallakaan olisi..
        Toiveajattelua,,, tiedän,,, mutta silti.. lapsenomaisesti uskoen, kuin joulupukkiin jatkan tätä haaveilua..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla jäi kiireiden takia vastaamatta syvällisemmin, tuohon sun tekstiin.
        Yleensä tälläisten "kohtausten" jälkeen.. tulee anteeksipyyntö, mutta kuitenkin sisältäen sen, että minä olin se joka aiheutti hänelle sen tunteen,,, miksi raivostui...
        Tietysti voin olla syypää,,, olen sitten paikalla tai en...?
        Hyväksyn sen, että kukaan ei ole täydellinen ja minussa on varmaan puolia jotka, ei ole kaikkien mieleen..
        Kuitenkin olen hyvin tietoinen siitä, kuinka lojaali ja sydämmellä elävä kumppani haluan olla... Enkä ikinä satuttaisi läheisiäni missään muodossa.
        Jos olisi se tie, miten oppia elämään, niin että ei aiheuttaisi toiselle epävarmuudentunteita, epäilyksiä tai mustasukkaisuutta.... Niin ottaisin tämän polun avoimena vastaan ja tekisin kaiken omalta puoleltani niin, että mitään huolta kummallakaan olisi..
        Toiveajattelua,,, tiedän,,, mutta silti.. lapsenomaisesti uskoen, kuin joulupukkiin jatkan tätä haaveilua..

        "sisältäen sen, että minä olin se joka aiheutti hänelle sen tunteen"

        Vois päätellä että hän ei hoksaa omaa vastuutaan mustasukkaisuutensa kanssa. Hyvin tyypillistä mustasukkaiselta.

        Voihan se olla että ajan kuluessa joskus hoksaa. Yleensä mustasukkaisuus on kokijalleen sen verran tukala että jossain vaiheessa sen kanssa joutuu itse kasvotusten. Toki joillakin mustasukkaisilla se pahenee vuosi vuodelta ja aina näkevät sen niin että toinen on syypää.

        Joo ei sellaista tietä parisuhteessa taida ollakaan ettei aiheuttaisi toiselle epävarmuuden tunteita. Ne kuuluu parisuhteeseen. Rakkaus saa mahdollisuuden kasvaa kun kumpikin osapuoli kykenee kohtaamaan epävarmuutensa ja pelkonsa rajoittamatta toista.


    • Anonyymi

      Heitä sitä kivellä päähän ja hautaa metsään.

      • Anonyymi

        Kiitos! Onhan tuokin yksi tapa ratkaista asioita,,?


    • Anonyymi

      Olen mustasukkainen ja tiedän, että minun on muututtava ja tehtävä töitä sen eteen etten pelkäisi turhia. Minua helpottaisi ainakin puolison oma-aloitteinen avoimuus. Olisi hyvä löytää yhteinen toimintatapa, jossa molemmat tulisivat vastaan.

      • Anonyymi

        Nimenomaan näin.
        olet hyvin miettinyt oman tilanteesi ja molemminpuolinen ymmärrys, jos löytyy, niin ollaan aikapaljon paremmalla tiellä.


    • Anonyymi

      Oletteko puhdasverisiä suomalaisia molemmista suvuista. Jännää et vasta avopuoliso et kosinu ole voi joku muu napata..

      • Anonyymi

        Sori... En ihan täysin päässyt kiinni siitä mitä halusit ilmaista..? Ilmeisesti olet tullut itse tänne Suomeen jostain, jonkun "syyn" takia... mutta anyway.. Ollaan ihan suomalaisia ja kukaan ei nappaa ketään... hoh... hoh...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe