Kyllä sitä nyt tulee..

Olisihan se surku, jos tulevaisuudessa talvet olisivat täysin lumettomia, kuten viime talvi.. Ja onhan se niin ettei se ole talvi eikä mikään jos lunta ei maassa ole, mutta pitääkä vi**u vie aina liioitella? 😄

63

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulee lunta kun estun peestä. Yllättävän kylmäkin toi puhuri, mitä käveltiin tuolla sairaalan alueella. Tuulee niin kylmästi ja työntää kaiken lumen suoraan kauluksesta sisään. :D


      Sormet oli ihan vitivalkoiset, kun ovesta sisään pääsi. Olin tosin antanut omat sormikkaat muksulle käteen ettei sen näpit jäädy. Ei ollut mitään omissa käsissä, niin tuntu tietysti kylmemmälle. Mutta ei ole tänään kyllä meikäläisen ulkoilukeli ei.

      • Ei ole mikään koiran ilma..edes.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ei ole mikään koiran ilma..edes.

        Johan koiraakin saa kiskoa tällä säällä väkipakolla ovesta ulos. :D

        Toi lumi vielä takertuu koiraankin kiinni, kengän phjiinkin. On sitten tassukarvat lumipalloja täynnä ja partakarvat.


      • Kumma juttu muuten että kissa on pihalla..😳


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kumma juttu muuten että kissa on pihalla..😳

        Höntti katti. 😄

        Mäkin vartun pihalla autossa lasta koulusta. Joutuu menee tonne pyryyn, kun näköjään toinen pyyhkijä ei nouse liikkeelle. Mutteri löystyny varmaan varresta, pelti auki ja kurapuku päälle. Mutta se sitten kotipihassa, kun pääsee helvettiin täältä hangistosta. 😝


      • JanK kirjoitti:

        Höntti katti. 😄

        Mäkin vartun pihalla autossa lasta koulusta. Joutuu menee tonne pyryyn, kun näköjään toinen pyyhkijä ei nouse liikkeelle. Mutteri löystyny varmaan varresta, pelti auki ja kurapuku päälle. Mutta se sitten kotipihassa, kun pääsee helvettiin täältä hangistosta. 😝

        Mie en mee mihkään..Kun ei tarvi.

        Kissasta näkyi suunnilleen enää pää kun se siellä kahlaa ja tekee yllärisyöksyjä lumeen. Välillä käy sisällä lämmittelemässä.. Elämänriemua..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mie en mee mihkään..Kun ei tarvi.

        Kissasta näkyi suunnilleen enää pää kun se siellä kahlaa ja tekee yllärisyöksyjä lumeen. Välillä käy sisällä lämmittelemässä.. Elämänriemua..

        Mäkin jo ehtisin kiristää mutterin ja taas toimii molemmat tuulilasinpyyhkijät. Oliki helppo. Helpompi, kun pösössä. :)

        Varresta suoja irti, 12 mm lenkki ja eiku kiristää. Nyt kaffia.

        Kattia ei tartte pestä, on lumipuhdas. :D


      • JanK kirjoitti:

        Mäkin jo ehtisin kiristää mutterin ja taas toimii molemmat tuulilasinpyyhkijät. Oliki helppo. Helpompi, kun pösössä. :)

        Varresta suoja irti, 12 mm lenkki ja eiku kiristää. Nyt kaffia.

        Kattia ei tartte pestä, on lumipuhdas. :D

        Aina kun joku puhuu kaffeesta, mun alkaa tekee mieli sitä.., nam.

        Ootko sä pessyt kissoja ikinä?


      • Anonyymi
        JanK kirjoitti:

        Johan koiraakin saa kiskoa tällä säällä väkipakolla ovesta ulos. :D

        Toi lumi vielä takertuu koiraankin kiinni, kengän phjiinkin. On sitten tassukarvat lumipalloja täynnä ja partakarvat.

        Kyllä, lapinkoiratkin olivat sitä mieltä, että pois täältä tuulesta ja tuiskusta. Sisällä odottaa lämmin takkatuli.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Aina kun joku puhuu kaffeesta, mun alkaa tekee mieli sitä.., nam.

        Ootko sä pessyt kissoja ikinä?

        Olen pessy ja verissäpäin. 😅


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, lapinkoiratkin olivat sitä mieltä, että pois täältä tuulesta ja tuiskusta. Sisällä odottaa lämmin takkatuli.

        Varmasti! 😄👍


      • JanK kirjoitti:

        Olen pessy ja verissäpäin. 😅

        Voin uskoa.. 😬


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Voin uskoa.. 😬

        Yks katti roikkui sääressä kynsineen, lopulta se oli pyykkitelineessä niiden kuivauslankojen välissä jumissa. Ja toinen yritti pesuhuoneen oven alta, noin 7cm raosta kakeliin ja kun oli iso rontti jäi jumiin.

        Kiva avata ovi, kun kissa ei lähe irti. Kulki oven mukana, sitten lopulta pääs riuhtasten ittensä irti, vapaaksi.

        Kolmas karkasi ovesta pihalle. 😅😂


      • JanK kirjoitti:

        Yks katti roikkui sääressä kynsineen, lopulta se oli pyykkitelineessä niiden kuivauslankojen välissä jumissa. Ja toinen yritti pesuhuoneen oven alta, noin 7cm raosta kakeliin ja kun oli iso rontti jäi jumiin.

        Kiva avata ovi, kun kissa ei lähe irti. Kulki oven mukana, sitten lopulta pääs riuhtasten ittensä irti, vapaaksi.

        Kolmas karkasi ovesta pihalle. 😅😂

        Kolmannen ilme oli paljon puhuva, kun näki mun ja exän pesutalkoiden kakofonian. 😳Eeei helvet. ti ja jarrut pohjaan, ympäri ja ulko-ovesta ulos. Ei tänne. Täällä pestään. 😄


      • JanK kirjoitti:

        Johan koiraakin saa kiskoa tällä säällä väkipakolla ovesta ulos. :D

        Toi lumi vielä takertuu koiraankin kiinni, kengän phjiinkin. On sitten tassukarvat lumipalloja täynnä ja partakarvat.

        Meillä kyllä taitaa olla eri tilanne, kun kyseessä ei kuitenkaan ole kaatosade. Onneks ei tarvi tänään mennä ulos koiran kanssa, kun oli pienoinen operaatio eilen iltapäivällä ulkoa tullessa. Vettä kun ei voinut käyttää sulattamiseen, mut onneks ei ollu niin paljoo mahassa, rinnassa, korvissa ja tassuissa, mitä joskus on ollu kun on kahlattu lumessa.

        Intoa täynnä lukemaan sähköposteja, sit loppu matkasta vähän väliä tassuja nuolemaan, ja kun vihdoin ja viimein päästiin sisällä, niin tietysti sitten siinä vaiheessa jämähdettiin keskelle eteistä ilme surkeana. Mut annas olla kun sain pahimmat tilsat "revittyä" turkista pois ja kuivattua, niin jo taas oli levee virne naamalla ja uudella innolla pihalle.

        Kaiken huippuna mun ei edes pitänyt lähtee murun kanssa lenkille, mut kaks minuuttia sitä ruskeiden silmien ja viiksekkään leveän hymyn yhteistä intensiivistä tuijotusta, niin oli pakko pyörtää päätöksessä. Eikä muuten ollu ensimmäinen kerta. 😂


      • Lauruska kirjoitti:

        Meillä kyllä taitaa olla eri tilanne, kun kyseessä ei kuitenkaan ole kaatosade. Onneks ei tarvi tänään mennä ulos koiran kanssa, kun oli pienoinen operaatio eilen iltapäivällä ulkoa tullessa. Vettä kun ei voinut käyttää sulattamiseen, mut onneks ei ollu niin paljoo mahassa, rinnassa, korvissa ja tassuissa, mitä joskus on ollu kun on kahlattu lumessa.

        Intoa täynnä lukemaan sähköposteja, sit loppu matkasta vähän väliä tassuja nuolemaan, ja kun vihdoin ja viimein päästiin sisällä, niin tietysti sitten siinä vaiheessa jämähdettiin keskelle eteistä ilme surkeana. Mut annas olla kun sain pahimmat tilsat "revittyä" turkista pois ja kuivattua, niin jo taas oli levee virne naamalla ja uudella innolla pihalle.

        Kaiken huippuna mun ei edes pitänyt lähtee murun kanssa lenkille, mut kaks minuuttia sitä ruskeiden silmien ja viiksekkään leveän hymyn yhteistä intensiivistä tuijotusta, niin oli pakko pyörtää päätöksessä. Eikä muuten ollu ensimmäinen kerta. 😂

        Sun koiruus on lumihullu! 😂

        Sano sille, että kulta pieni muruseni, et oo pingviini, et halua tuonne kahlaamaan. 😋

        Ei kai muru vaan osaa pyöritellä sua nappisilmien ja viiksien ympärille? 😉Eipä...

        Nojoo, kyllä mä muistelen että mun jo edesmenny koira toisinaan nautti näistäkin keleistä. Loikki kuin gaselli hangessa ja piehtaroi tallukat taivasta kohti önisten ja öristen seljällään hangessa.

        Välillä oli sitten ns. nurkkapissa, raput alas kyykistys, liritys ja äkkiä takas tupaan. Omakititalossa asuttiin, niin se oli sellanen helppokeikka niinä päivinä.

        Avas ulko-oven vaan.


      • JanK kirjoitti:

        Kolmannen ilme oli paljon puhuva, kun näki mun ja exän pesutalkoiden kakofonian. 😳Eeei helvet. ti ja jarrut pohjaan, ympäri ja ulko-ovesta ulos. Ei tänne. Täällä pestään. 😄

        😄😄😄


      • Anonyymi
        Lauruska kirjoitti:

        Meillä kyllä taitaa olla eri tilanne, kun kyseessä ei kuitenkaan ole kaatosade. Onneks ei tarvi tänään mennä ulos koiran kanssa, kun oli pienoinen operaatio eilen iltapäivällä ulkoa tullessa. Vettä kun ei voinut käyttää sulattamiseen, mut onneks ei ollu niin paljoo mahassa, rinnassa, korvissa ja tassuissa, mitä joskus on ollu kun on kahlattu lumessa.

        Intoa täynnä lukemaan sähköposteja, sit loppu matkasta vähän väliä tassuja nuolemaan, ja kun vihdoin ja viimein päästiin sisällä, niin tietysti sitten siinä vaiheessa jämähdettiin keskelle eteistä ilme surkeana. Mut annas olla kun sain pahimmat tilsat "revittyä" turkista pois ja kuivattua, niin jo taas oli levee virne naamalla ja uudella innolla pihalle.

        Kaiken huippuna mun ei edes pitänyt lähtee murun kanssa lenkille, mut kaks minuuttia sitä ruskeiden silmien ja viiksekkään leveän hymyn yhteistä intensiivistä tuijotusta, niin oli pakko pyörtää päätöksessä. Eikä muuten ollu ensimmäinen kerta. 😂

        Kyllä noi lapparitkin yleensä rakastaa lunta. Ne rakastaa myös pakkasta. Pakkasessa hangella on kiva juosta ja riehua. Tosta märästä lumipyrystä eivät tykänneet. Nuoskakeli yleensäkään ei ole ainakaan mun lappareiden lempijuttu. Kai se turkki siinä kastuu ja menettää lämmönpitokykyään. Pakkasta olla pitää ja Suomessa sitä ei ole noille koskaan liikaa. Kerran yks entinen naapuri moitti ja valitti, kun mulla oli koirat ulkona lähes kolmenkympin pakkasessa. Sanoin sille, että minkäs teet, kun ei ne halua sisälle. Makasivat onnellisina kiepillä siellä hangessa ja kevätaurinko lämmitti mustaa selkää.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        😄😄😄

        Oli ne kyllä hienosti toteutetut talkoot. Oltiin exän kanssa melkeen, kuin "ammattilaiset".. Kauhea kiroilu ja ähinä, ota se kissa kiinni. Ai sa.tana se raapii mua, jumaliste nyt lentää verta säärestä ja toisella kädestä. Laastarit tuli tarpeeseen. 🤣


      • JanK kirjoitti:

        Sun koiruus on lumihullu! 😂

        Sano sille, että kulta pieni muruseni, et oo pingviini, et halua tuonne kahlaamaan. 😋

        Ei kai muru vaan osaa pyöritellä sua nappisilmien ja viiksien ympärille? 😉Eipä...

        Nojoo, kyllä mä muistelen että mun jo edesmenny koira toisinaan nautti näistäkin keleistä. Loikki kuin gaselli hangessa ja piehtaroi tallukat taivasta kohti önisten ja öristen seljällään hangessa.

        Välillä oli sitten ns. nurkkapissa, raput alas kyykistys, liritys ja äkkiä takas tupaan. Omakititalossa asuttiin, niin se oli sellanen helppokeikka niinä päivinä.

        Avas ulko-oven vaan.

        On. Se todellakin on lumihullu, kun keväällä jo muiden lumien sulaessa se menee kieriskelemään onnellisena siihen viimeiseenkin lumiplänttiin. Vaikka se olisi vain 30x30cm. Onneni on, että olen tällä hetkellä aivan eri paikassa mitä muru, ja se onkin nyt porukoiden vastuulla.

        Oli huvittavaa lauantaina, kun mentiin lenkille sen tullessa käymään mulla, ja se pää piti työntää lerppakorviaan myöten lumihankeen jonkun hajun perään. 😂

        Joo-o..uudenvuoden aattona olin just tullu sisälle roskia viemästä, ja ehdin aatella takkia riisuessa et nyt en lähde muutamaan päivään mihinkään. Pari minuuttia myöhemmin sama ruskea silmäpari tuijottaa taas vaativana et lähetään....tuloksen arvaat. 🥴 Olen murun tassun alla. 😂

        Parasta on kuitenkin nähdä eläimen riemu, kun se nauttii niinkin pienestä asiasta.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Aina kun joku puhuu kaffeesta, mun alkaa tekee mieli sitä.., nam.

        Ootko sä pessyt kissoja ikinä?

        Entä kun joku puhuu kikkelistä tai näet jossakin kikkelin kuvan niin tekekö mieli niin piti vaan selata yhtäkkiä kun odotan ruuan valmistumista mutta pakko kysyä


      • Lauruska kirjoitti:

        On. Se todellakin on lumihullu, kun keväällä jo muiden lumien sulaessa se menee kieriskelemään onnellisena siihen viimeiseenkin lumiplänttiin. Vaikka se olisi vain 30x30cm. Onneni on, että olen tällä hetkellä aivan eri paikassa mitä muru, ja se onkin nyt porukoiden vastuulla.

        Oli huvittavaa lauantaina, kun mentiin lenkille sen tullessa käymään mulla, ja se pää piti työntää lerppakorviaan myöten lumihankeen jonkun hajun perään. 😂

        Joo-o..uudenvuoden aattona olin just tullu sisälle roskia viemästä, ja ehdin aatella takkia riisuessa et nyt en lähde muutamaan päivään mihinkään. Pari minuuttia myöhemmin sama ruskea silmäpari tuijottaa taas vaativana et lähetään....tuloksen arvaat. 🥴 Olen murun tassun alla. 😂

        Parasta on kuitenkin nähdä eläimen riemu, kun se nauttii niinkin pienestä asiasta.

        Heh, kuulostaa mukavan veikeältä kaverilta tämä sun murunen. 😄👍

        Elämäniloa parhaimmillaan, kun pääsee Sherlockina hajujen perään pihamaalle ja kihnuttaa karvanahkatakkia lumeen. 😅

        Milläs niitä "jooks jooko heii mennääks nyt" silmiä voi vastustaa, EI millään!🤗

        Varmasti ihana kaveri.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä noi lapparitkin yleensä rakastaa lunta. Ne rakastaa myös pakkasta. Pakkasessa hangella on kiva juosta ja riehua. Tosta märästä lumipyrystä eivät tykänneet. Nuoskakeli yleensäkään ei ole ainakaan mun lappareiden lempijuttu. Kai se turkki siinä kastuu ja menettää lämmönpitokykyään. Pakkasta olla pitää ja Suomessa sitä ei ole noille koskaan liikaa. Kerran yks entinen naapuri moitti ja valitti, kun mulla oli koirat ulkona lähes kolmenkympin pakkasessa. Sanoin sille, että minkäs teet, kun ei ne halua sisälle. Makasivat onnellisina kiepillä siellä hangessa ja kevätaurinko lämmitti mustaa selkää.

        Jotkut rodut on sellaisia että ne rakastaa olla kylmässä pakkasessa, koska niiden oma turkki lämmittää niitä, ja etenkin pohjavilla. Aikanaan vanhempieni naapurien lyhytkarvainen mäykky ei juurikaan viihtynyt talvella ulkona, vaan aika usein hakeutu täristen sisälle lämpimään oltuaan jonkin aikaa ulkona.

        Riippuu varmaan myös rodun alkuperäisestä tarkoituksesta, viihtyykö koira talvella ulkona vai ei, ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin eiks lapparit nimenomaan ole jalostettu pohjoiseen työkoiriksi, kuten nimestä voi ehkä päätellä. Yksilötasolla taas se, viihtyykö koira lumessa vai ei, on sitten eri asia.

        Sillähän munkin koira surkeena seiso sisälle tultua, kun tottakai iso määrä nuoskalunta takertuneena saa koiran palelemaan. Jos koirani ei vielä olisi alle puolen tunnin päästä lähtenyt uudestaan ulos, ja autolla kotiinsa vanhemmilleni, olisin lämpimällä suihkulla sulattanut tilsat, niin kuin yleensä tehdään porukoilla siinä tilanteessa.


      • JanK kirjoitti:

        Sun koiruus on lumihullu! 😂

        Sano sille, että kulta pieni muruseni, et oo pingviini, et halua tuonne kahlaamaan. 😋

        Ei kai muru vaan osaa pyöritellä sua nappisilmien ja viiksien ympärille? 😉Eipä...

        Nojoo, kyllä mä muistelen että mun jo edesmenny koira toisinaan nautti näistäkin keleistä. Loikki kuin gaselli hangessa ja piehtaroi tallukat taivasta kohti önisten ja öristen seljällään hangessa.

        Välillä oli sitten ns. nurkkapissa, raput alas kyykistys, liritys ja äkkiä takas tupaan. Omakititalossa asuttiin, niin se oli sellanen helppokeikka niinä päivinä.

        Avas ulko-oven vaan.

        Unohtu vielä sanoo se, että kun kuvailit koirasi käytöstä, kuvailit myös murun käytöstä. 😅


      • Lauruska kirjoitti:

        Unohtu vielä sanoo se, että kun kuvailit koirasi käytöstä, kuvailit myös murun käytöstä. 😅

        Wuff. 🐶👍


      • JanK kirjoitti:

        Heh, kuulostaa mukavan veikeältä kaverilta tämä sun murunen. 😄👍

        Elämäniloa parhaimmillaan, kun pääsee Sherlockina hajujen perään pihamaalle ja kihnuttaa karvanahkatakkia lumeen. 😅

        Milläs niitä "jooks jooko heii mennääks nyt" silmiä voi vastustaa, EI millään!🤗

        Varmasti ihana kaveri.

        Muru 4,5v on ihana kaveri, ja kokenut kanssa kovan kohtalon. Se oli 11 viikkonen kun kun hain sen kennelistä -näin hänen kuvansa facen etusivulla, ja siitä se ajatus sitten lähti. Tosin päätös ei täysin extempore tehty, vaan olin jo pari vuotta miettinyt asiaa. Ihanan rohkea narttupentu, joka ei isompiakaan koiria aristellut pienenä. Kaikki se vallotti sydämmellisellä ja iloisella luonteellaan.

        Kunnes reilu kolme vuotta sitten se jäi auton alle, ollessaan isäni kanssa metsässä sienessä. Muru oli vapaana, ja metsätietä pitkin tuli autollaan yksi isälle tuttu mies, joka pysähtyi juttelemaan isäni kanssa. Sen jälkeen kun isä meni metsään, hän kuuli hetken päästä kovan kiljahduksen, ja löysi murun ojanpenkalta.

        Kumpikaan miehistä ei nähnyt tilannetta, mutta olettamus on että muru lähti jahtaamaan hiljaa kulkenutta autoa, ja takarenkaiden kohdalle päästyä hänen rodulleen tyypillisen hännän karvat takertuivat renkaaseen, joka ajoi hännän päältä. Vasta kotiin päästyä kävi ilmi että jotain pahaa on tapahtunut, ja kaikki ei ole kunnossa. Itse olin silloin Vantaalla risteilylle lähdössä.

        Porukat vei murun eläinlääkäriin, jossa peräpää kuvattiin, ja todettiin lantiossa olevan hiusmurtuma. Seuraavien neljän päivän ongelma oli ettei pissaa tullut. Muru kyllä pääsi kyykkypissalle, mutta mitään ei tullut ja virtsarakko oli blokissa. Ensin Hattulaan eläin sairaalaan, ja sieltä lähetettiin Vantaalle Aistiin, kun ei tiedetty onko kyseessä lyhytkestoinen vai pitkäkestoinen blokki. Jos pitäisi mri-kuvat ottaa, olisi kuvauslaite juurikin Aistissa.

        Kaksi päivää onnettomuuden jälkeen pääsin mukaan eläinlääkäriin, jossa vanhemmat olivat myös käyneet sekä tapahtumapäivänä että seuraavana. Toisena päivänä onnettomuuden jälkeen hännästä ajettiin karvat, ja hännän tyvi oli tumman sinipunainen, ja huomattavasti turvoksissa. Sen lisäksi koiran koko takaapää oli niin arka, että joka kerta kun se osui johonkin, jokin koski siihen, muru kiljaisi.

        Mun päästyä kotiin seuraava yö sujui siten, että minä nukuin selälläni, ja muru oli makasi mun rinnan päällä samalla, kun seisoi takatassuillaan. Niin hän pystyi nukkumaan ilman kipua. Tietysti oli kovat kipulääkkeet käytössä.

        Muru jäi Aistiin sisään, ja me tultiin kotiin. Seuraavana päivänä sieltä soitettiin ja kerrottiin ilouutisia. Pissa kulkee taas. Mikä helpotus. Siinä ei ollut kaikki. Oli myös huonoja uutisia. Neurologi katsoisi koiraa seuraavana aamuna eli maanantaina, mutta hännästä ei tiedetty pystytäänkö sitä pelastamaan.

        Kun neurologi soitti, hän kertoi että hännänpää on täysin tunnoton, häntä on täynnä märkää ja osittain kuoliossa, eikä sitä pystyttäisi pelastamaan. Me oltiin heti että kunhan koira selviää, niin hännästä viis. Häntä amputoitiin.

        Puolta vuotta myöhemmin muru steriloitiin, ja sen jälkeen kasvoivat viikset. Se ei vieläkään osaa pelätä autoja, joten lenkillä ollessa pitää koko ajan seurata sen touhuja, sillä se saattaa hypätä yllättäen auton eteen jonkin hajun perässä.

        Viime keväänä mentiin eläinlääkäriin kun se pyysi ulos normaalia useammin, ja pissasi normaalia enemmän ja pitempään kyykkypissoja, kuin jos vain merkkailisi -siihenkin sillä on oma tyyli. Samalla kun kyykistytään, nostetaan koipea.

        Ultrassa ja röntgenissä todettiin virtsarakon olevan täynnä isoja kiviä, jotka poistettiin leikkauksessa, ja samalla tyllerö joutui tiukalle dieetillä. Mitään muuta ei saa antaa kuin virtsakivipotilaalle tarkoitettuja erikoisruokia, jotka estävät virtsakivien muodostumisen.

        Joten vähemmästäkin sitä heltyy sen katseen edessä. Sitähän sanotaan että sellainen koira kuin emäntänä/isäntänsä. 😁


      • Lauruska kirjoitti:

        Muru 4,5v on ihana kaveri, ja kokenut kanssa kovan kohtalon. Se oli 11 viikkonen kun kun hain sen kennelistä -näin hänen kuvansa facen etusivulla, ja siitä se ajatus sitten lähti. Tosin päätös ei täysin extempore tehty, vaan olin jo pari vuotta miettinyt asiaa. Ihanan rohkea narttupentu, joka ei isompiakaan koiria aristellut pienenä. Kaikki se vallotti sydämmellisellä ja iloisella luonteellaan.

        Kunnes reilu kolme vuotta sitten se jäi auton alle, ollessaan isäni kanssa metsässä sienessä. Muru oli vapaana, ja metsätietä pitkin tuli autollaan yksi isälle tuttu mies, joka pysähtyi juttelemaan isäni kanssa. Sen jälkeen kun isä meni metsään, hän kuuli hetken päästä kovan kiljahduksen, ja löysi murun ojanpenkalta.

        Kumpikaan miehistä ei nähnyt tilannetta, mutta olettamus on että muru lähti jahtaamaan hiljaa kulkenutta autoa, ja takarenkaiden kohdalle päästyä hänen rodulleen tyypillisen hännän karvat takertuivat renkaaseen, joka ajoi hännän päältä. Vasta kotiin päästyä kävi ilmi että jotain pahaa on tapahtunut, ja kaikki ei ole kunnossa. Itse olin silloin Vantaalla risteilylle lähdössä.

        Porukat vei murun eläinlääkäriin, jossa peräpää kuvattiin, ja todettiin lantiossa olevan hiusmurtuma. Seuraavien neljän päivän ongelma oli ettei pissaa tullut. Muru kyllä pääsi kyykkypissalle, mutta mitään ei tullut ja virtsarakko oli blokissa. Ensin Hattulaan eläin sairaalaan, ja sieltä lähetettiin Vantaalle Aistiin, kun ei tiedetty onko kyseessä lyhytkestoinen vai pitkäkestoinen blokki. Jos pitäisi mri-kuvat ottaa, olisi kuvauslaite juurikin Aistissa.

        Kaksi päivää onnettomuuden jälkeen pääsin mukaan eläinlääkäriin, jossa vanhemmat olivat myös käyneet sekä tapahtumapäivänä että seuraavana. Toisena päivänä onnettomuuden jälkeen hännästä ajettiin karvat, ja hännän tyvi oli tumman sinipunainen, ja huomattavasti turvoksissa. Sen lisäksi koiran koko takaapää oli niin arka, että joka kerta kun se osui johonkin, jokin koski siihen, muru kiljaisi.

        Mun päästyä kotiin seuraava yö sujui siten, että minä nukuin selälläni, ja muru oli makasi mun rinnan päällä samalla, kun seisoi takatassuillaan. Niin hän pystyi nukkumaan ilman kipua. Tietysti oli kovat kipulääkkeet käytössä.

        Muru jäi Aistiin sisään, ja me tultiin kotiin. Seuraavana päivänä sieltä soitettiin ja kerrottiin ilouutisia. Pissa kulkee taas. Mikä helpotus. Siinä ei ollut kaikki. Oli myös huonoja uutisia. Neurologi katsoisi koiraa seuraavana aamuna eli maanantaina, mutta hännästä ei tiedetty pystytäänkö sitä pelastamaan.

        Kun neurologi soitti, hän kertoi että hännänpää on täysin tunnoton, häntä on täynnä märkää ja osittain kuoliossa, eikä sitä pystyttäisi pelastamaan. Me oltiin heti että kunhan koira selviää, niin hännästä viis. Häntä amputoitiin.

        Puolta vuotta myöhemmin muru steriloitiin, ja sen jälkeen kasvoivat viikset. Se ei vieläkään osaa pelätä autoja, joten lenkillä ollessa pitää koko ajan seurata sen touhuja, sillä se saattaa hypätä yllättäen auton eteen jonkin hajun perässä.

        Viime keväänä mentiin eläinlääkäriin kun se pyysi ulos normaalia useammin, ja pissasi normaalia enemmän ja pitempään kyykkypissoja, kuin jos vain merkkailisi -siihenkin sillä on oma tyyli. Samalla kun kyykistytään, nostetaan koipea.

        Ultrassa ja röntgenissä todettiin virtsarakon olevan täynnä isoja kiviä, jotka poistettiin leikkauksessa, ja samalla tyllerö joutui tiukalle dieetillä. Mitään muuta ei saa antaa kuin virtsakivipotilaalle tarkoitettuja erikoisruokia, jotka estävät virtsakivien muodostumisen.

        Joten vähemmästäkin sitä heltyy sen katseen edessä. Sitähän sanotaan että sellainen koira kuin emäntänä/isäntänsä. 😁

        Meillä myös edesmenneellä koiralla oli virtsakiviä, jotka poistettiin.. se oli silloin jo 10 - vuotias. Hän eli vielä neljä tervettä vuotta kunnes keuhkot pettivät.. Nyt meilon vielä yksi koira ja yks kissa. Mä sanon koiraa Pupuksi, vaikka on sillä virallisempikin nimi..


      • Lauruska kirjoitti:

        Muru 4,5v on ihana kaveri, ja kokenut kanssa kovan kohtalon. Se oli 11 viikkonen kun kun hain sen kennelistä -näin hänen kuvansa facen etusivulla, ja siitä se ajatus sitten lähti. Tosin päätös ei täysin extempore tehty, vaan olin jo pari vuotta miettinyt asiaa. Ihanan rohkea narttupentu, joka ei isompiakaan koiria aristellut pienenä. Kaikki se vallotti sydämmellisellä ja iloisella luonteellaan.

        Kunnes reilu kolme vuotta sitten se jäi auton alle, ollessaan isäni kanssa metsässä sienessä. Muru oli vapaana, ja metsätietä pitkin tuli autollaan yksi isälle tuttu mies, joka pysähtyi juttelemaan isäni kanssa. Sen jälkeen kun isä meni metsään, hän kuuli hetken päästä kovan kiljahduksen, ja löysi murun ojanpenkalta.

        Kumpikaan miehistä ei nähnyt tilannetta, mutta olettamus on että muru lähti jahtaamaan hiljaa kulkenutta autoa, ja takarenkaiden kohdalle päästyä hänen rodulleen tyypillisen hännän karvat takertuivat renkaaseen, joka ajoi hännän päältä. Vasta kotiin päästyä kävi ilmi että jotain pahaa on tapahtunut, ja kaikki ei ole kunnossa. Itse olin silloin Vantaalla risteilylle lähdössä.

        Porukat vei murun eläinlääkäriin, jossa peräpää kuvattiin, ja todettiin lantiossa olevan hiusmurtuma. Seuraavien neljän päivän ongelma oli ettei pissaa tullut. Muru kyllä pääsi kyykkypissalle, mutta mitään ei tullut ja virtsarakko oli blokissa. Ensin Hattulaan eläin sairaalaan, ja sieltä lähetettiin Vantaalle Aistiin, kun ei tiedetty onko kyseessä lyhytkestoinen vai pitkäkestoinen blokki. Jos pitäisi mri-kuvat ottaa, olisi kuvauslaite juurikin Aistissa.

        Kaksi päivää onnettomuuden jälkeen pääsin mukaan eläinlääkäriin, jossa vanhemmat olivat myös käyneet sekä tapahtumapäivänä että seuraavana. Toisena päivänä onnettomuuden jälkeen hännästä ajettiin karvat, ja hännän tyvi oli tumman sinipunainen, ja huomattavasti turvoksissa. Sen lisäksi koiran koko takaapää oli niin arka, että joka kerta kun se osui johonkin, jokin koski siihen, muru kiljaisi.

        Mun päästyä kotiin seuraava yö sujui siten, että minä nukuin selälläni, ja muru oli makasi mun rinnan päällä samalla, kun seisoi takatassuillaan. Niin hän pystyi nukkumaan ilman kipua. Tietysti oli kovat kipulääkkeet käytössä.

        Muru jäi Aistiin sisään, ja me tultiin kotiin. Seuraavana päivänä sieltä soitettiin ja kerrottiin ilouutisia. Pissa kulkee taas. Mikä helpotus. Siinä ei ollut kaikki. Oli myös huonoja uutisia. Neurologi katsoisi koiraa seuraavana aamuna eli maanantaina, mutta hännästä ei tiedetty pystytäänkö sitä pelastamaan.

        Kun neurologi soitti, hän kertoi että hännänpää on täysin tunnoton, häntä on täynnä märkää ja osittain kuoliossa, eikä sitä pystyttäisi pelastamaan. Me oltiin heti että kunhan koira selviää, niin hännästä viis. Häntä amputoitiin.

        Puolta vuotta myöhemmin muru steriloitiin, ja sen jälkeen kasvoivat viikset. Se ei vieläkään osaa pelätä autoja, joten lenkillä ollessa pitää koko ajan seurata sen touhuja, sillä se saattaa hypätä yllättäen auton eteen jonkin hajun perässä.

        Viime keväänä mentiin eläinlääkäriin kun se pyysi ulos normaalia useammin, ja pissasi normaalia enemmän ja pitempään kyykkypissoja, kuin jos vain merkkailisi -siihenkin sillä on oma tyyli. Samalla kun kyykistytään, nostetaan koipea.

        Ultrassa ja röntgenissä todettiin virtsarakon olevan täynnä isoja kiviä, jotka poistettiin leikkauksessa, ja samalla tyllerö joutui tiukalle dieetillä. Mitään muuta ei saa antaa kuin virtsakivipotilaalle tarkoitettuja erikoisruokia, jotka estävät virtsakivien muodostumisen.

        Joten vähemmästäkin sitä heltyy sen katseen edessä. Sitähän sanotaan että sellainen koira kuin emäntänä/isäntänsä. 😁

        Oi reppana. Kovia kokenut. 😐

        Onneksi selvisi ja on rakastavien ihmisten muru. Huomaa, että tärkeä olento on. ❣️


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Meillä myös edesmenneellä koiralla oli virtsakiviä, jotka poistettiin.. se oli silloin jo 10 - vuotias. Hän eli vielä neljä tervettä vuotta kunnes keuhkot pettivät.. Nyt meilon vielä yksi koira ja yks kissa. Mä sanon koiraa Pupuksi, vaikka on sillä virallisempikin nimi..

        Ihana nimi. Meillä virallinen nimi on Niraleen Tiana, josta jo kasvattaja keksi nykyisen nimensä Tirppa. Jätettiin se nimi sille ku aateltiin et on jo osittain tottunu nimeensä. Ite kutsun sitä muruks, tylleröks, tirppeliini...

        Vielä pitää jännittää et koska alkaa sydämestä kuulumaan sivuääntä, joka tyypillistä Cavoille.

        Tuleeko Pupu kissan kanssa toimeen, eli ovatko ylimmäisiä ystäviä, vai onko heillä neutraalit välit yhden pysyessä yhdessä kulmassa ja toisen toisessa?


      • Lauruska kirjoitti:

        Ihana nimi. Meillä virallinen nimi on Niraleen Tiana, josta jo kasvattaja keksi nykyisen nimensä Tirppa. Jätettiin se nimi sille ku aateltiin et on jo osittain tottunu nimeensä. Ite kutsun sitä muruks, tylleröks, tirppeliini...

        Vielä pitää jännittää et koska alkaa sydämestä kuulumaan sivuääntä, joka tyypillistä Cavoille.

        Tuleeko Pupu kissan kanssa toimeen, eli ovatko ylimmäisiä ystäviä, vai onko heillä neutraalit välit yhden pysyessä yhdessä kulmassa ja toisen toisessa?

        No ei ne mitään sydänystäviä ole sillein että vierekkäin nukkuisivat, mut kyllähän nuo välillä leikkivät keskenään.. Ja kissa nuolee välillä koiraa.. ja vähän kiusii sitä.


      • JanK kirjoitti:

        Sun koiruus on lumihullu! 😂

        Sano sille, että kulta pieni muruseni, et oo pingviini, et halua tuonne kahlaamaan. 😋

        Ei kai muru vaan osaa pyöritellä sua nappisilmien ja viiksien ympärille? 😉Eipä...

        Nojoo, kyllä mä muistelen että mun jo edesmenny koira toisinaan nautti näistäkin keleistä. Loikki kuin gaselli hangessa ja piehtaroi tallukat taivasta kohti önisten ja öristen seljällään hangessa.

        Välillä oli sitten ns. nurkkapissa, raput alas kyykistys, liritys ja äkkiä takas tupaan. Omakititalossa asuttiin, niin se oli sellanen helppokeikka niinä päivinä.

        Avas ulko-oven vaan.

        Ai joo, ja samanlainen lumihullu oli tänään mitä eilenkin, eli ei sää kuulemma pahemmin pidelly sisällä. 😂


    • Anonyymi

      Jospa taustavaikuttajana on palstatotuus:
      mikä asia palstalla menisi liioittelematta, provoamatta ja vääntelemättä...
      sitten aivan prseestä kaikki pska....

    • Anonyymi

      Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että lunta saisi tulla marras-joulukuussa ja vuodenvaihteen jälkeen se saisi häipyä huitsin hittoon. Kaipaisin sitä juuri tuohon pimeään ja ahdistavaan kohtaan vuotta ja silloin se toisi elämääni iloa ja onnea. Sen jälkeen minulla ei ole moista ainetta yhtään ikävä. Harmi, että toiveeni tuskin tulee koskaan toteutumaan. Sään jumalat eivät varmaankaan tule keikauttamaan systeemiä tuolla tavalla.

      • Kyllä mäkin haluisin sitä lunta jo silloin, mutta kiva se on nytkin.. Pääsee hiihtämäänkin.. ja ehkä menee taas koipi poikki.. Jee.


    • Anonyymi

      Talvella kuuluu sataa lunta koittakaa vittu tajuta.

      • Viime talvena ei kuulunut.

        Äläkä kiroile, hyi..hyi..HYI🤭


    • Anonyymi

      Ilmaston lämpeneminen aiheuttaa ilmaston viilenemistä.

      • Ilmasto menee sekaisin..


      • Anonyymi

        Ilmasto muuttuu, kyllä. Tällä hetkellä ei Suomen kohdalla tosin voi mistään viilenemisestä puhua. Meille on tulossa ihan normaaleja talvilukemia. ei jokapäiväisiä, mutta täysin normaaleja. Sen sijaan vaikkapa Espanjassa ei ole ollut viimeaikoina erityisen normaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmasto muuttuu, kyllä. Tällä hetkellä ei Suomen kohdalla tosin voi mistään viilenemisestä puhua. Meille on tulossa ihan normaaleja talvilukemia. ei jokapäiväisiä, mutta täysin normaaleja. Sen sijaan vaikkapa Espanjassa ei ole ollut viimeaikoina erityisen normaalia.

        Vai ei Madridissa ole ennen satanut lunta. Usein ollut tammikuussa pakkasia, eikä päivälläkään ole aina päästy plussan puolelle. Madridissa on kuivaa, mutta silloin tällöin ryöpsähtää. ja jos talvella niin se on lunta. Katso vaikka vesirajaa siinä joessa, en muista nyt nimee. Niin näkyy ettei se ole aina noin kuiva, vaan kyllä siinä vettäkin menee. Ei Suomi ole mailman kylmin piste ja kyllähän jo tuuletkin sitä ilmaa sekoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei Madridissa ole ennen satanut lunta. Usein ollut tammikuussa pakkasia, eikä päivälläkään ole aina päästy plussan puolelle. Madridissa on kuivaa, mutta silloin tällöin ryöpsähtää. ja jos talvella niin se on lunta. Katso vaikka vesirajaa siinä joessa, en muista nyt nimee. Niin näkyy ettei se ole aina noin kuiva, vaan kyllä siinä vettäkin menee. Ei Suomi ole mailman kylmin piste ja kyllähän jo tuuletkin sitä ilmaa sekoittaa.

        Onko joku jossain tässä sanonut, etteikö siellä koskaan sataisi lunta? Meni ainakin multa kokonaan ohi tuo kohta. On sitten täysin eri asia kuinka tavanomaista se on. Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin eipä omassa mielessäni käynyt ollenkaan tuo lumisade siellä. Mietin itse ihan puhtaasti lämpötiloja, kun tossa tosiaan viilenemisestä puhuttiin. Siellähän oli mitattu joku kylmyysennätys. Taisi olla -35 ja jotakin. En tosin lukenut, että oliko edellinen ennätys ollut tyyliin kymmenys siitä.

        Ai eikö Suomi olekaan maailman kylmin paikka. Meillähän niitä -70 lämpötiloja on tosi usein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei Madridissa ole ennen satanut lunta. Usein ollut tammikuussa pakkasia, eikä päivälläkään ole aina päästy plussan puolelle. Madridissa on kuivaa, mutta silloin tällöin ryöpsähtää. ja jos talvella niin se on lunta. Katso vaikka vesirajaa siinä joessa, en muista nyt nimee. Niin näkyy ettei se ole aina noin kuiva, vaan kyllä siinä vettäkin menee. Ei Suomi ole mailman kylmin piste ja kyllähän jo tuuletkin sitä ilmaa sekoittaa.

        Madrid on suht korkealla merenpinnasta.


    • Anonyymi

      Huvittavia juttuja tuon cviirunkin kanssa jotain, mutta laihdutuskomponentti: aina ruoka maksaisi noin tonnin enemmän, automaattinen vaaka ja mittari ylipainosta.

    • Anonyymi

      Vieläkö te uskotte näitä iltapäivälehtien sääkouhotuksia?

      Täällä tuli eilen tai toissapäivänä enemmän lunta (ehkä jopa huimat 4 cm) kuin viime yönä tai tänään. Kertyyköhän tuosta puolta senttiäkään tämän vuorokauden aikana. Tuuli vie entisetkin pois.

      Ole viittinyt tällekään talvelle vaihtaa pihakoneeseen talvivarustusta. Kolalla lykkäilee nämä vähät mieluusti. Usein kyllä näillä seuduin helmikuu ollut lumisin talvikuukausi.

      Yt.
      T.

      • Tääl on jo kunnon kerrokset..



      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Tääl on jo kunnon kerrokset..

        Te olette siellä rannikolla / salpausselän eteläpuolella. Ei ole kymmentä senttiä kertynyt täällä vielä yhteensä.

        Yt.
        T.


      • Anonyymi

        Ei mun tarvii uskoa mitään iltapäivälehteä. Katon vaan ulos ikkunasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mun tarvii uskoa mitään iltapäivälehteä. Katon vaan ulos ikkunasta.

        Vain olisko ne toimittajat tuolla katolla tuulikoneen kanssa, heittelemässä lunta 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mun tarvii uskoa mitään iltapäivälehteä. Katon vaan ulos ikkunasta.

        Liiottelevat vaan ajankulukseen. Jollakin se on heidänkin elettävä.

        Yt.
        T.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Kuva...
        https://aijaa.com/TlsHuO

        Aika sopivan oloisesti. Tännekin vois tulla lisää. Vähän aurailtavaa kaipais. Toisaalta luistelurata järvellä syntyy nopeammin ja pysyy helpommin auki, jos lunta ei tule lisää.

        Yt.
        T.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika sopivan oloisesti. Tännekin vois tulla lisää. Vähän aurailtavaa kaipais. Toisaalta luistelurata järvellä syntyy nopeammin ja pysyy helpommin auki, jos lunta ei tule lisää.

        Yt.
        T.

        Ja lisää tulee koko ajan.. Ja mä tarkoitin luontoäitiä, ettei liioitella tarvis..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liiottelevat vaan ajankulukseen. Jollakin se on heidänkin elettävä.

        Yt.
        T.

        Kyllä tota tossa itelle pukattavana on hyvinkin se 30 senttiä. Kerran aamulla jo sellasen kymmenisen senttiä kolasin. Tuossa terassilla, mistä en viitsiny aamulla kolata tulee varmasti ylitte saappaan varresta. En tosin tiiä mikä kaaos tuo nyt sitten on, mutta voi kai se tuolla liikenteessä ollakin.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Ja lisää tulee koko ajan.. Ja mä tarkoitin luontoäitiä, ettei liioitella tarvis..

        Jaa jaa. Täällä tämä vaikuttaa aivan tyypilliseltä iltapäivälehtien "talvimyrskyltä."
        Vähän kovemmin tuulee, siinä se. Täytyy lähteä hakemaan lisää klapia sisälle. Tuuli on tehokas viilentäjä.

        Yt.
        T.



    • Anonyymi

      Aika jännittäviä juttuja kuten tuo uusi Stephen Kingin sarjakin, seurailen noita kaikkia, en kaikkia.

      Oikein pöpö-viiru-ohjelma tuokin :D

      • Strand vai?


    • Anonyymi

      Suomi on niin pohjoisessa kuitenkin että tänne tulee lunta talvisin. Ehkä kerran 20 vuodes on talvi jolloin lunta ei ehkä tule.

    • Anonyymi

      Uusi The Stand-sarja on tuollainen uusi Captain Trips jne.

      Mutta itse mietin kummallisia merkityksiä mitä on numeroilla 15 ja 17?

    • Anonyymi

      Huhhuh - rämmin lumikinoksissa kauppaan (300m). Oli se suoritus 🤣

    • Anonyymi

      Voivoi oioi uh ah puhh...vähän sai
      Etelä-Suomi lunta ja koko valtio on uhahvoioijoijoi äitiiiii! V..tu meillä on täällä pohjosessa normaalistikin se metri kun kinostaa.

      • Nyt kahlataan lumessa Espanjaa myöten..


    • Anonyymi

      Elättelin toiveita ettei tule lunta eikä meri jäädy kuten viime vuonna tähän aikaan. Olisin halunnut siikaa onkimaan mutta nyt ei onnistu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe