Syötkö puoli kiloa vihanneksia päivässä?

Tuohon ei lasketa perunoita mukaan.
Äsken keitin perunoita, höyrystin porkkanoita, papuja ja herneitä. Tein vanhasta sienikeiton jämästä sipulikastikkeen. Lisäksi tuoretta kurkkua ja tomaattia lautaselle.
Enhän mä juuri muuta syökään kuin vihanneksia..ja puuroja.

64

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjaus otsikkoon.. Kasviksia☝️

    • Anonyymi

      Lasketaanko marjat ja hedelmät mukaan? Jos lasketaan, niin luulen että puoli kiloa täyttyy.

      Yt.
      T.

      • Kyllä mun käsittääkseni lasketaan kaikki nuo. Paitsi potut. Siemenet ja pähkinät kaiketi ei.. kun ei jauhotkaan..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kyllä mun käsittääkseni lasketaan kaikki nuo. Paitsi potut. Siemenet ja pähkinät kaiketi ei.. kun ei jauhotkaan..

        Siis onhan perunat tietysti kasviksia, mutta niitä ei tuohon puoleen kiloon lasketa mukaan..

        Google..

        "Kasviksilla tarkoitetaan ravitsemustieteessä yleensä meheviä kasvinosia, kuten vihanneksia, marjoja, hedelmiä sekä vihanneshedelmiä[1] Kasvikset voidaan jakaa lehtivihanneksiin, varsikasveihin, kasvishedelmiin, palkokasveihin, sipulikasveihin, kaaleihin, mukulakasveihin, maustevihanneksiin, hedelmiin, marjoihin ja sieniin.[2]

        Kasvien ei-meheviä siemeniä, kuten viljaa, kuivaherneitä, kuivapapuja ja pähkinöitä ei lasketa ravitsemustieteessä kasviksiksi, vaikka ne kuuluvatkin kasvikunnan tuotteisiin (engl. plant based). Sen sijaan leikkopavut eli papukasvin mehevinä poimitut palot luetaan kasviksiin."


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Siis onhan perunat tietysti kasviksia, mutta niitä ei tuohon puoleen kiloon lasketa mukaan..

        Google..

        "Kasviksilla tarkoitetaan ravitsemustieteessä yleensä meheviä kasvinosia, kuten vihanneksia, marjoja, hedelmiä sekä vihanneshedelmiä[1] Kasvikset voidaan jakaa lehtivihanneksiin, varsikasveihin, kasvishedelmiin, palkokasveihin, sipulikasveihin, kaaleihin, mukulakasveihin, maustevihanneksiin, hedelmiin, marjoihin ja sieniin.[2]

        Kasvien ei-meheviä siemeniä, kuten viljaa, kuivaherneitä, kuivapapuja ja pähkinöitä ei lasketa ravitsemustieteessä kasviksiksi, vaikka ne kuuluvatkin kasvikunnan tuotteisiin (engl. plant based). Sen sijaan leikkopavut eli papukasvin mehevinä poimitut palot luetaan kasviksiin."

        Banaani on apinan ruokaa. Mulla ei puolentoistakilon nippu montaa päivää vanhene. Siihen kun lisätään muut hedelmät ja marjat, niin siitä taitaa jo helposti tulla tuo puoli kiloa per päivä. Sitten kun aletaan laskemaan vihanneksia sekä sellaisenaan että kypsennettyinä, niin kyllä suositukset on ylitetty jo reilusti. Ei tarvi laskea pottuja, kauraryynenä tai pähkinöitä.

        Yt.
        T.


    • Anonyymi

      Kyllähän sitä tulee syötyä, varsinkin kun laitan lähes kaikkeen sen "pakollisen" hemapan. Keittoja teen paljon ja ne ovat aika kasvisvoittoisia.

      Makaronipataa tein viimeksi. Ainoa lihatuote oli valmislihapullat, eli käytännössä se oli ihan vegeä.

      • Anonyymi

        Niin ainekset siis.

        -pss makaronia (Torino on halvinta)
        -Ateriakastike
        -Sipulikeittopussi mausteeksi
        -Papuja Itse laitoin chilikastikkeessa olevia kidneypapuja
        -pakollinen hemapa
        -valmis "liha"pullia

        Lautaselle mätettynä sitten juustoraastetta päälle. Ihan syötävää. Sitäpaitsi ei siitä nauttia tarvitse, kunhan hengissä pysyy.

        >Simiti<


      • En tiedä voiko hmp:tä laskea kokonaisuudessaan mukaan, koska maissi on vilja. Onhan se vilja? Kovin erilaiselta se kuitenkin tuollaisena näyttää kuin popcorn-pussissa.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        En tiedä voiko hmp:tä laskea kokonaisuudessaan mukaan, koska maissi on vilja. Onhan se vilja? Kovin erilaiselta se kuitenkin tuollaisena näyttää kuin popcorn-pussissa.

        Kirjoitin hemapa, koska se on nopempi kirjoittaa, kuin keittojuurespussi. Mutta kyllä se lasketaan. Väitätkö ettei aamuinen täysjyväkaurapuuroni ole kasvista tai terveellistä? Jos väität, niin olet hieman hakusella.

        >Simiti<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin hemapa, koska se on nopempi kirjoittaa, kuin keittojuurespussi. Mutta kyllä se lasketaan. Väitätkö ettei aamuinen täysjyväkaurapuuroni ole kasvista tai terveellistä? Jos väität, niin olet hieman hakusella.

        >Simiti<

        hemapa, herne-maissi-paprika, hmp, liikennevalot.... yksikään ainesosista ei ole juures, joten keittojuureksia niistä ei tule. Sitä ne tiedä mitä kaurapuuroosi tulee, mutta kauraa viljana ei tuossa 1/2kg kasviksia/päivä ohjeistuksessa yleensä lasketa kasvikseksi.


    • Anonyymi

      Yritän ainakin. Joskus tekee tiukkaa ja välillä menee heittämällä yli. Mä syön lähes kaikki kasvikset mielummin raakoina, kuin ruuissa. Poikkeuksiakin toki on, kuten sipuli.

    • Anonyymi

      Se aika on poissa sängyltä.

    • Anonyymi

      Mehua ja Melatoniinia aina aamiaisena, tuokin oli joku sanonta.... itse kyllä luulen että syön aika terveellisesti... purjosipuli on hyvä kyllä keitoissa olen pitänyt tuosta.

    • Varmaankin aika paljon enemmän. Sipulit, tomaatit, porkkanat menee melkein päivittäin, paprikat, herneet ja kaalit myös aika usein. Muita juureksia, sieniä, oliiveja, papuja ja muuta eksoottisempaa ruokaan laitettavaa sitten joskus ja vähän vuodenajan mukaan. Siihen päälle marjat ja sellaisenaan syötävät hedelmät. Salaatteja mä en juurikaan syö.

      • Anonyymi

        Itse teen välillä ihan luomupuolukkakiljua. Sekin lasketaan kasvikseksi.

        >Simiti<


    • Tuskin syön. 🙄

      Kun en nyt ole n. kuukauteen syönyt, kuin kalaa, kanaa, äyriäisiä ja siivun joskus metukkaa, on IBS ripulit loppuneet ja kummat paikkaa vaihtavat kivut raajoissa. Liekö sattumaa tai sitten possu ja nauta ei vaan sovi mulle.

      • Siis toki muutakin olen syönyt, pottua, riisiä ja kasviksia, marjoja, salaatteja. Mutta lihaa vältellyt.


      • JanK kirjoitti:

        Siis toki muutakin olen syönyt, pottua, riisiä ja kasviksia, marjoja, salaatteja. Mutta lihaa vältellyt.

        Punasta lihaa on syytäkin vältellä..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Punasta lihaa on syytäkin vältellä..

        Joo, ei se ainakaan meikäläiselle sovi ruoaksi.


      • JanK kirjoitti:

        Joo, ei se ainakaan meikäläiselle sovi ruoaksi.

        Näköjään en ole edes ainoa kroonisen vatsaoireilun IBS tapaus, joka ei punaista lihaa, kahvia kuin kuppi päivässä pysty sulattamaan.

        https://www.netlaakari.fi/vatsa/artyva-suoli/artikkelit/kimilla-on-ollut-artyva-suoli-jo-30-vuotta/

        Ompa mulla ihottumaakin, joka sekin voi vähän paremmin nyt kun punainen liha on pois ruokavaliosta.

        http://yle.fi/uutiset/svt_todettujen_liha-allergioiden_maara_kymmenkertaistunut_viime_vuosina_ruotsissa/8091939


      • JanK kirjoitti:

        Näköjään en ole edes ainoa kroonisen vatsaoireilun IBS tapaus, joka ei punaista lihaa, kahvia kuin kuppi päivässä pysty sulattamaan.

        https://www.netlaakari.fi/vatsa/artyva-suoli/artikkelit/kimilla-on-ollut-artyva-suoli-jo-30-vuotta/

        Ompa mulla ihottumaakin, joka sekin voi vähän paremmin nyt kun punainen liha on pois ruokavaliosta.

        http://yle.fi/uutiset/svt_todettujen_liha-allergioiden_maara_kymmenkertaistunut_viime_vuosina_ruotsissa/8091939

        Mä taas poistin maitotuotteet, ja se helpotti astmaoireita. Moni ei tuota tiedä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mä taas poistin maitotuotteet, ja se helpotti astmaoireita. Moni ei tuota tiedä.

        Juu, maito tekee limaisuutta.


      • Anonyymi
        JanK kirjoitti:

        Juu, maito tekee limaisuutta.

        Mulla on maitotuote rajoitus 2dl päivässä. Usein se on kreikkalainen jogurtti tms.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on maitotuote rajoitus 2dl päivässä. Usein se on kreikkalainen jogurtti tms.

        Astman takia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on maitotuote rajoitus 2dl päivässä. Usein se on kreikkalainen jogurtti tms.

        Sitä minäkin syön tai turkkilaista joko tai. Välillä sitten raejuustoa tai piimää. Maitoa varsinaisesti ei lainkaan. Edes kahviin. Kauramaitoa nykyään. :)


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Astman takia?

        Ei vaan oman pääni, vatsan, raudan imeytymisen ja painonhallinnan vuoksi minulla on kaikenlaista omaehtoista rajoitusta, mutta ne toimii.

        Voisin syödä esimerkiksi viisi noita kreikkalaisia jogurtteja putkeen. Tai Alpro soija suklaavanukkaita. Rahkoja. Tai mitä tahansa samaa "olomuotoa". Menee siis ahmisen puolelle eikä se ole järkevää eikä myöskään terveellistä. Liika on liikaa. Minulla on ollut ikäni anemiaa - ja siinä erityisesti tarvitsee olla maitotuotteiden kanssa tarkkana. Täytyy katsoa kellosta milloin on syönyt esim. lounaan - 2h päästä voi nauttia päivän maitotuotteen 🤔


      • Anonyymi
        JanK kirjoitti:

        Sitä minäkin syön tai turkkilaista joko tai. Välillä sitten raejuustoa tai piimää. Maitoa varsinaisesti ei lainkaan. Edes kahviin. Kauramaitoa nykyään. :)

        Join lapsena litran maitoa päivässä ja sen lisäksi paljon muita maitotuotteita. Nuorena tuli laktoosi-intoleranssi (laktoosittomia tuotteita ei oltu vielä keksitty), joten lopetin maidon litkimisen. Ajattelin myös jo tuolloin että maitotuotteiden käyttö on mennyt överiksi. Ei voi olla terveellistä. Olin myös jatkuvasti flunssassa ja maha reistaili. Toista se on ollut nyt, kun omat rajoitukset voimassa 😁.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Join lapsena litran maitoa päivässä ja sen lisäksi paljon muita maitotuotteita. Nuorena tuli laktoosi-intoleranssi (laktoosittomia tuotteita ei oltu vielä keksitty), joten lopetin maidon litkimisen. Ajattelin myös jo tuolloin että maitotuotteiden käyttö on mennyt överiksi. Ei voi olla terveellistä. Olin myös jatkuvasti flunssassa ja maha reistaili. Toista se on ollut nyt, kun omat rajoitukset voimassa 😁.

        Sama! Kuulemma vatsa hölskyi, kun saatoin korvata maidolla kokonaisen ruoan. Olin huono syömään ruokaa. Vasta aikuisena olen oppinut syömään muutakin, kun maitoa, hedelmiä, salaatteja ja karkkia. 😃

        Mulla on kyllä ollut refluksitautikin, muksusta asti mikä on vaikuttanut syömiseen, myös migreeni kun tulee huono olo hajuista jo saati mauista.

        Mutta jonkinlainen syömishäiriökin on ollut, koska halusin olla langan laiha. Vyötärön ympärysmitta oli 55cm. Sisään vedettynä vähemmän.

        Jotenkin tuosta sjasta maidosta on tullut vähän ällötys.


    • Anonyymi

      kilon noin. lähespäivittäin ja vähintään puolikiloa, näin on jatkunut jo vuosia...olen vähän kuin oman elämäni minipossu..

      • Kuinkakohan paljon sitä ylipäätään tulee päivittäin ruokaa napaansa mätättyä..🤔


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Kuinkakohan paljon sitä ylipäätään tulee päivittäin ruokaa napaansa mätättyä..🤔

        puolitoista kiloa...ja näin se vaan on. pitää syödä että jaksaa.


    • Anonyymi

      Taitaa mennä wuwulla soijaa aika paljon kanssa

      • Ei mene.. siinä olis kyllä hyvin proteiinia. Mutta on pavuissakin..


    • Anonyymi

      Syön ehkä 150 g porkkanaa tai herneitä päivässä, joskus en sitäkään.

    • Anonyymi

      Tiukille vetää, että tulee puoli kiloa täyteen. Kun ottaa vaikka ison kaalinpään, ja leikkaa siitä puolen kilon satsin, se on jo melkoinen määrä. Raasteena syön juureksia, porkkanaa ja lanttua. Tuosta kaalista kannattas tehdä sitä pizzeriasalaattia, siihen sitä paprikapurkin etikkalientä marinadiksi ja jääkaappiin tekeytymään. Menis paremmin alas silleen, tosin tuo etikka kuluttaa hampaita, sitäkään ei siis liikaa sais käyttää. Talvella sitrushedelmäkaudella sitte näitä enempi ja omenia tietenki, erityisesti syksyisin. Vaikka olen kasvissyöjä, tuo 500 g tekee siis tiukkaa. Tietenki jos ruokaan käyttää paljo rahaa, ostaa enempi kalliimpaa, avokadoja, varsiselleriä, jne, olis vaihtelevampaa.

      • Mä en hirveesti syö leipää, niin sillä tulee noita kasviksia syötyä.. En mäkään syö lihaa, enkä munia..eli oon kasvissyöjä siis..😄 Soseita ja soppia..ja puuroa tulee syötyä..


    • Anonyymi

      Vihanneksia, vain kasviksia syön. Kyllä siitä tulee helposti puolikiloa ja ylikin. Vaikka noudatan tiukkaa vähäkalorista ruokavaliota.

    • Anonyymi

      Olen kasvissyöjä joten hyvinkin varmasti täyttyy tuo määrä.
      Syön myös aika paljon marjoja ja jotain hedelmää joka päivä.
      Perunaa menee erittäin harvoin.

    • Anonyymi

      Aika hauska sinänsä tuokin jo aika vanha apteekkarinainen... melatoniini, hän jotenkin sanoi että hyvä juttu jos toimii ja suuria pillereitä purkissa joissa on kuun kuvakin vielä hassusti :D

    • Anonyymi

      Tuollainen on vähän hauskaakin kun joku jämerä apteekkarinainen... on iloinen että näen toimii hyvin nuo jutut sinulla ainakin.

    • Anonyymi

      Tuli kesän ja syksyn aikana syötyä noin 750g hevituotteita joka päivä. Mutta nyt talven tullen olen luisunut takaisin muro-, leipä-, ja nuudelilinjalle. On ollut kiire, mutta se on silti aika huono syy olla syömättä tarpeeksi kasviksia. AP:lle kiitos muistutuksesta, aion tehdä korjausliikkeen. Oletko AP mies? Minusta on mahtavaa, että suosit hevituotteita. Lähipiirissäni on paljon miehiä, joiden mielestä kasvikset ovat pupun ruokaa ja se on hieman vääristänyt mielikuvaani miehistä. Nimenomaan kasviksia syövä mies on aika kuuma. ;)

    • Anonyymi

      Jaa että 15 kg kuukaudessa pitäisi ahtaa mahaan vihanneksia. No ei sitten mitään muuta pystyisi syömään. En syö vihanneksia kovin paljon.

    • Anonyymi

      Ihmiset ovat erikokoisia ja ovat mukautuneet eri ympäristöihin sukupolvien aikana. Mitään pätevää yhtä sääntöä ei ole. Puoli kiloa vihanneksia voi olla hyvä joillekkin, mutta ei kaikille. Ihan hakuammuntaa koko homma ja siitä hyötyy lähinnä ne, jotka myyvät vihanneksia. Parempi olisi ensin selvittää puutostilat ja poikkeavuudet. Mikäli olet oikeasti terve ja et syö juurikaan vihanneksia, miksi lisätä kulutusta?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      tänään joo, jos voi salaatinkin laskea (salaatinlehti, tomaatti, kurkku, punasipuli ja fetajuusto)

    • Anonyymi

      Se suositus koskee muuten kasviksia, joihin lukeutuu myös hedelmät ja marjat. Jostain luin että pähkinätkin lasketaan tuohon suositukseen. Eli ei pelkkiä vihanneksia tarvi puolta kiloa päivässä...

    • Anonyymi

      Syön hyvinkin ja perunaa en syö ollenkaan.
      Lisäksi hedelmiä ja marjoja joka päivä. Lihaa ja lihatuotteita en ole syönyt vuosiin enkä muita eläinperäisiä tuotteita.
      Painon kanssa ei todellakaan ongelmaa, kevyt hyvä olo. Liikun paljon ja joka päivä, energiaa riittää. Mitään lisiä en ota purkista.
      -aikuinen nainen-

      • Anonyymi

        Jäi puuttumaan: erilaisia pähkinöitä syön reilun kourallisen myös joka päivä.
        -se sama nainen-


      • Anonyymi

        "Painon kanssa ei ongelmia" No helppohan se teillä naisilla kun ei tarvitse kuin pysytellä laihana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Painon kanssa ei ongelmia" No helppohan se teillä naisilla kun ei tarvitse kuin pysytellä laihana.

        Miesten ei sitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miesten ei sitäkään.

        "ei sitäkään". No hankalampaahan se on kartuttaa painoa kuin olla syömättä. Siis toinen on aktiivista tekemistä ja syömättä oleminen tai joidenkin rehujen syöminen ei. Ja jos käyt sitä väittämään että mieskin saa pysyä laihana niin olet kyllä hakoteillä. Se on nähty täällä kaikkena vinkuheinittelynä ja introlocadissien pulkannarutteluina.


    • Ehkä 300 - 400 g per päivä. Hedelmä painotteista..

    • Anonyymi

      Jos haluat tervellisesti syödä ja elää, niin täytyy syödä kunnon uunipaistia, punjuria, lanttukukkoa, puolukoita ja ruileipää. Kalaa, tottakai, muikkua ja ahventa, kuhaa. Pyytää järvestä.
      Ei ole syöpää ja elää lähemmäksi sataa vuotta, kävelee ominjaloin.
      Mansikat, mustaherukka, tyrni, rapanperi, punaherukka, mustikka, tottakai niitä päivittäin.

    • Ni eipä tule syötyä ei.

      Ensinkin pitäisi totuttaa pitkällä aikavälillä ruuansulatus siihen, että söisi paljon kasviksia. Ei yksinkertaisesti nyt arjessa edes pysty siihen. Joskus söin parina päivänä mutsin tekemää kasvissosekeittoa, pikkuisen lisäsin siihen keitettyä pottua.
      Mulla oli maha kipeä ja turvotti ihan törkeesti, meni viikonloppu piereskellessä ja olin ihan varma, että oli joku varsapöpö, mutta kokeilin toisen kerran samaa hommaa ja sama lopputulos...

      Sitten toinen on se, että ei jaksa. Nyttenkin syön ihan perinteistä jauhelihakeittoa. Sitä pitäis lapoaa kitusiin kokoajan, aina ois nälkä. 😳
      Leipää ja muuta menee sitten vaan enämpi. 🙄

      Ja yksi on se, etten ala tekemään monia ruokia. Poitsu ei söis ja tyttökään ei varmaan liioin, kun olis käymässä, joten ehkä joskus myöhemmin otan tästä kiinni ajan kanssa. 😊

    • Anonyymi

      "Painon kanssa ei ongelmia" No helppohan se teillä naisilla kun ei tarvitse kuin pysytellä laihana."

      Niin? Miten tämä liittyy nyt mihinkään?
      Mikä on helppoa?
      Voisitko tarkentaa mitä ajat takaa?
      Eikö mies voi pysyä hoikkana jos se jotenkin on "helpompaa" jonkin mystisen asian suhteen?

      No, onhan se kieltämättä helpompaa ja kevyempää liikkua. Vaatteet näyttää paremmilta päällä. Olo on kevyt ja hyvä kun mistään ei purista eikä kiristä.
      Terveyden kannalta monta hyvää asiaa.
      Mutta eihän tuo ole vain naisten oikeus, yhtä hyvin mies voi huolehtia painostaan ja terveydestään.

      • Anonyymi

        Laihana pysyminen on helppoa. Vaikeampi on kasvattaa painoa. Mies ei saa olla laiha, kuten sanoin,. ai vinkuheinä, pulkannaru,.. ! No, eivät he ole minun pään sisälle päässyt, kunhan nyt muodon vuoks messuan. Oonhan kuitenkin 71 kiloa (tai meinaa se 70n alle koko ajan pudota). Tai tottakai ne sanat satuttavat, niinkuin isäpuolen huomauttelut laihuudesta, mutta mitä väliä. Tai siis mitä mikään "sanojen sattuminen" oikein on, sitä en ymmärrä. Samanlaistahan se olo on koko ajan, ei sitä mikään mihinkään hetkauta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laihana pysyminen on helppoa. Vaikeampi on kasvattaa painoa. Mies ei saa olla laiha, kuten sanoin,. ai vinkuheinä, pulkannaru,.. ! No, eivät he ole minun pään sisälle päässyt, kunhan nyt muodon vuoks messuan. Oonhan kuitenkin 71 kiloa (tai meinaa se 70n alle koko ajan pudota). Tai tottakai ne sanat satuttavat, niinkuin isäpuolen huomauttelut laihuudesta, mutta mitä väliä. Tai siis mitä mikään "sanojen sattuminen" oikein on, sitä en ymmärrä. Samanlaistahan se olo on koko ajan, ei sitä mikään mihinkään hetkauta.

        Parempi se mieskin on laihana, ku lihavana. En tiiä miksi te miehet toisillennekin huomauttelette painosta. Onko se sitä toksista maskuliinisuutta?


    • Anonyymi

      Enpä oo aikoihin noita punninnu, mutta toivottavasti. Just söin myöhäsen aamupalan/aikasen lounaan. Pari palaa ruisleipää, päällään vähän tomaattipyrettä, oreganoa ja juustoa ja hetki mikrossa (nam). Seuranaan 1 paistettu kananmuna, 1 pieni tomaatti, n. 5 cm:n siivu kesäkurpitsaa, 1/4 paprikaa ja pari vartta lehtiselleriä. Tuskin tuosta vielä tuli sitä puolta kiloa, mutta pitäähän sitä syödä myöhemmin lisää.

    • Anonyymi

      Kaikkea muuta mutta ei papuja ja herneitä eikä viljapuuroa.

    • Anonyymi

      En ole mikään pupu, joka mässyttää vihanneksia.
      Hedelmiä syön ja ne voidaan katsoa olevan vihanneksia, eikä Wuffelilla ole siihen oikomista, ettei ne ole vihanneksia.

    • Anonyymi

      Peruna on vihannes, jos kerran porkkana on vihannes.
      Ranskanperunat ovat vihanneksia.

    • Kesällä voi ylittyä ihan helposti, kun syön silloin enemmän kasviksia kuin muina vuodenaikoina. Esim. salaatteja syön kesällä aika paljon. Tosin nyt olen yrittänyt talvellakin lisätä kasvisten osuutta, varsinkin salaatteja, mutta kesällä se on ainakin vähän helpompaa, kun kasvikset silloin yleensä edullisempia (etenkin kotimaiset).

      Punaista lihaa syön tosi harvoin, näin ollu jo useita vuosia. Kasvisruokaa syön aika paljon ja jonkun verran kalaa ja kanaa.

    • Kesällä on myös helpompi syödä vähän laajemmin eri kasviksia ja kokeilla uusiakin makuja.

    • Anonyymi

      Voihan vitsi! Kyllä teillä viherpiipertäjillä on ongelma, minusta kaikki mikä ei kuulu eläinkuntaan, eikä ole eläinkunnasta peräisin olevaa ravinnetta: kuuluu kasvisruokiin!

      Hyvin helppoa se erittely on ainakin minulle.
      Hernekeitto, kuivatuista herneistä, porkkanasta ja sipuleista, kokonaisista maustepippureist,merisuolasta = kasvisperäinen 100%.sti!
      Jos mä keittäisin sen possun lihan kanssa se ei olisi, kasviskeitto, vaan perinteinen hernekeitto! Joka on tarkoitettu sekasyöjille.

      Samoin mä teen lasagnen,joko perinteisen jauhelihalla ja valkokastike/juustolla: tai herkkutateilla ja tomaatia, meiramia, basilikaa ja kookosmaitoa sekä vettä ja lasagne levyjä. Saahan näitä värkättyä vaikka gluteenittomanakin, jos joku on oikein allerginen.

      Mä vaan en ymmärrä tätä hysteriaa.... mä syön varmasti sen puol`kiloa päivässä kasvistuotteita silloin, kun tosiaan kaikki kasvikset lasketaan, jopa ruisleipäkin!

      Kookospähkinä on myös kasvistuote, vai oletko joskus tappanut sen ensin syödäksesi? Tosin ei maitoa t. muniakaan tarvitse ensin tappaa, voi syödä naturel.

      Eläinkuntaan kuuluvat pitää lopettaa armollisesti, ennen ruuaksi valmistamista.
      Mä ainakin teen niin, ennen suolestamista ja filerointia tai paloittelua.

      Tämä on mielipide eikä vee tuilua, kuten sen ehkä taas tulkitset, kun olen erimieltä.
      trollikka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe