Aihe

Kumman auton valitset

Anonyymi

Pakkasta -25 astetta, matkaa 50 km ja pihalla kaksi autoa, kumman valitset.
Auto 1 :
- 80 luvun bensakäyttöinen auto, jossa 3,5 litran bensamoottori hörisee rauhallisesti.
Avaat auton oven ja tunnet, kuinka lämmin tuulahdus hönkäisee autosta ja Wunderbaumit heiluvat peruutus pelistä.
Lämmitys puhallin on ykkösellä ja ikkunat sulat.
Lämpötilaa ei ole edes säädetty täysille ja ilmaventtiileistä puhaltaa kuumaa ilmaa ja autossa lmäpömittari näyttää +30 astetta.
Joudut riisumaan toppatakkisi, koska tunnet olevasi saunassa.
Bensamittari näyttää täyttä tankkia.

Auto 2:
2020 luvun uusi, juuri sisäänajettu sähköauto.
-Avaat auton oven ja istut auton sisään, huomaat kuinka hengityksesi höyryää auton sisällä ja ikkunat menevät kuuraan.
Lämmitys laite on täysillä ja tuuletin huutaa täysillä, mutta lämmitys laite hönkii laimeaa lämpöä.
Auton sisälämpömittari näyttää +8 astetta ja kojelaudassa vilkkuu 8 varoitus valoa.
Ajotietokoneessa akun tehomäärä heittelee 35-55% väliä.
Auton lämmitys syö akkukapasiteettia huomattavasti.

Kumpaan autoon luotat enenmmän bensaan vai sähköön.

60

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Omaani, eli uuteen bensakäyttöiseen, ilman yököttävän hajuisia Wunderbaumeja ja mukavalla parin kympin sisälämpötilalla.

      Ihan vielä en ole valmis luottamaan sähköautoon. Kyllä sekin päivä varmasti tulee. Mun makuun saavat kuitenkin vielä vähän kehittyä.

    • Anonyymi

      volvo bensa,80luvun,aina lähtöö

      • Anonyymi

        Samoin JT1-alkuiset toyotat.

        Aloittajalle: valitsen Auto 1:n.

        "Vanhassa vara parempi."
        "Vanha keino (teknologia) parempi kuin pussillinen uusia (sähköauto)."


    • Anonyymi

      Minulla on vuoden 2016 auto. Hyvin kulkee pakkasella

    • Anonyymi

      Hyvin kulki 2006 bensa Yaris, kun lämpimästä tallista lähdin kaupassa käymään.

    • Anonyymi

      Kyllä ilman muuta uusi sähköauto on valveutuneen kansalaisen valinta, siinä riittää jännää kun lähdössä näyttää että eilen ladattu akku kestää vielä 150km, ja matkalla hiipuu niin että pitää lämmitys ottaa pois päältä. Onhan siinä törmäysvaroitin niin ei hirveästi haittaa kun tuulilasi huurtuu umpijäähän. Jos pääsee sitten päivän jälkeen takaisin kotiin voi sättäillä sähköautofoorumilla muiden sähköautoilijoiden kanssa miten hyvä vehje se sähköpli onkaan.

      Tai sitten vaan tosiaan menee webaston lämmittämään 2000-luvun dieselautoon, eli ei kumpikaan noista ehdottamistasi.

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      Minua kyllä huvittaa aika suuresti että miten ilmaston lämpeneminen aiheuttaa ilmaston viilenemistä?

    • Anonyymi

      Mennään bussilla/junalla/ratikalla.

    • Anonyymi

      Ihan ihana virus-pelikin ajattelin että aika hauskakin.

    • Anonyymi

      Bensa-auto parempi. Suomen talveen ei sovellu sähköauto, ajattele järkevästi.

      • Anonyymi

        Eiköhän se näillä pakkasilla tule selväksi.


    • Anonyymi

      Ihan hyvä pyöräilykeli, ei tartte edes canada goosea vielä.

    • Anonyymi

      Vastaus: Auto 1 ehdottomasti näistä vaihtoehdoista.
      Itselläni tosin alla 2018vm bensa neliveto, joten pitäytyisin muuten siinä.

    • Anonyymi

      Jännä noissa Corveteissa Cruise Control juttu sellainen valo kojelaudassa heh.

      • Anonyymi

        Millä tavalla Corvette liittyy tähän?


    • Uusi sähköauto ilman muuta. Turvallisempi, varmempi, mukavampi ja lämpimämpi.

    • Anonyymi

      Serkkupojalla oli tuollainen Audin 320BHP- Quattro S4 komea peli ja neliveto turbolla heh.

    • En kumpaakaan. Jos ei ole ehdottoman välttämätöntä lähteä mihinkään, pysyn kotona. Jos taas 50 kilsan päähän pitää mennä, niin menen bussilla. Lähtevät tuosta parinsadan metrin päästä, eikä tarvitse itse ajaa, jolloin voi ottaa pienet virkistävät torkut sinä aikana. Bussimatkat maksaa sitä paitsi paljon vähemmän kuin auton pito, johonka uppoaa rahaa siitä huolimatta käyttää sitä autoa tai ei.

      Lisäksi tiedän että vaikka moottori kävisi, niin mitä vanhempi auto, sitä enemmän sen huoltoon uppoaa rahaa vain pitääkseen sen iäkkään auton ajokunnossa. Välillä tulee mietittyä, et kumpi lopulta tulee halvemmaksi, kallis remppa per vuosi yhden lisäajovuoden saamiseksi, vai ostaa itselle uusi käytetty, joka maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa pienempien kustannusten takia.

      • Anonyymi

        Busseilla on tapana luisua ojanpientareille, että sitä tulee vilu, jos lähtee bussimatkalle talvella pitsikorkokengät jalas ja nilkat paljaana pinkeessä ja kevyessä topissa.

        Onhan se bussimatka halvempi, jos kerran elämässä käy siellä 50m päässä, kuin ostaa auto sitä varten, mut ei bussin perään saa peräkärryä ja bussikuski suostu lähteen polttopuita hakeen.
        On vaan pakko olla auto, kun on tällaisiakin ajoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Busseilla on tapana luisua ojanpientareille, että sitä tulee vilu, jos lähtee bussimatkalle talvella pitsikorkokengät jalas ja nilkat paljaana pinkeessä ja kevyessä topissa.

        Onhan se bussimatka halvempi, jos kerran elämässä käy siellä 50m päässä, kuin ostaa auto sitä varten, mut ei bussin perään saa peräkärryä ja bussikuski suostu lähteen polttopuita hakeen.
        On vaan pakko olla auto, kun on tällaisiakin ajoja.

        Enpä ole kertaakaan ollut bussin kyydissä ollessa ojanpientareella tai ojassa, vaikka reilu vuosi sitten olin kyydissä kun oli vastaavanlainen keli kuin eilen. Itse asiassa en edes pelännyt, vaan koin kyydin turvalliseksi. Ja viime kevääseen asti kuljin yli neljä vuotta säännöllisesti bussilla kaupungissa. Siitä huolimatta bussimatkat tuli halvemmaksi kuin auton ylläpito ja bensat, ja tiedän auton omistajia jotka kulkivat työmatkat autosta huolimatta bussilla.

        Henkilöautossa olen ollut ojassa useamman kerran, joten kyllä se on ihan kuskista kiinni ja tilannenopeudesta, myös bussia ajettaessa ja siitä pitääkö kuski tiukasti aikatauluista kiinni eilisen kaltaisella kelillä, vai antaako piut paut aikataulussa pysymiselle, ja ajaa turvallisuus edellä. Aika paljon noilla keleillä juurikin ne ovat ojassa jotka vetävät kuivan kelin nopeuksilla menemään ja vielä kesärenkailla. Jolloinka todetaan "taas talvi yllätti".

        Sitä paitsi auton kyydissä mulla on ollu oma henki katkolla aika monta kertaa vuosien saatossa, kun on ollut läheltä piti -tilanne, jossa kolarilta vältyttiin vain koska huomasin vaaran jota kuski ei huomannut.

        Tiedän kyllä että on tilanteita jolloin oma auto on välttämätön. Asunhan maalla, vaikkakin taajamassa kehä kolmosen sisäpuolella sijaan, ja vanhempani asuvat kodistani 15 kilsan päässä, jonne ei ole kulkenut julkisia ainakaan 20 vuoteen. Joko omistat auton, kävelet kauppamatkat -siis yhteensä sen 30 kilsaa ostoksiin kanssa, tai kuljet kesät talvet pyörällä. Täällä osataan kyllä pukeutua lämpimästi.

        Kyse olikin kumman auton valitsee, ja vastasin etten kumpaakaan. Ellei ole ehdottoman pakko lähteä mihinkään, pysyn kotona lämpimässä. Kuten aion pysytellä seuraavat kaksi päivää, kun on luvattu se -18 astetta näille nurkille.


      • Anonyymi

        "Lisäksi tiedän että vaikka moottori kävisi, niin mitä vanhempi auto, sitä enemmän sen huoltoon uppoaa rahaa vain pitääkseen sen iäkkään auton ajokunnossa"

        Luulo ei ole tiedon väärti vaikka luulisi tietävänsä.
        Vuonna 2017 tehty tutkimus väittää...
        Vertailu osoittaa selkeästi, että uudempien autojen huollot tulevat vanhoja kalliimmiksi. Erityisen suuri ero on vuosimallien 2015 ja 2016 välillä. Vuoden 2015 vuosimallien huollon keskihinta oli 413 euroa, mutta vuoden 2016 vuosimallin autojen huolto maksoi keskimäärin peräti 545 euroa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Lisäksi tiedän että vaikka moottori kävisi, niin mitä vanhempi auto, sitä enemmän sen huoltoon uppoaa rahaa vain pitääkseen sen iäkkään auton ajokunnossa"

        Luulo ei ole tiedon väärti vaikka luulisi tietävänsä.
        Vuonna 2017 tehty tutkimus väittää...
        Vertailu osoittaa selkeästi, että uudempien autojen huollot tulevat vanhoja kalliimmiksi. Erityisen suuri ero on vuosimallien 2015 ja 2016 välillä. Vuoden 2015 vuosimallien huollon keskihinta oli 413 euroa, mutta vuoden 2016 vuosimallin autojen huolto maksoi keskimäärin peräti 545 euroa.

        Mä puhunkin siis jopa ennen vuotta 2000 valmistetuista, eli siis vähintään 15 vuotta vanhoista autoista. En alle 10 vuotta vanhoista.

        Sanotaanko näin että olen seurannut viimeiset 10 vuotta satojatuhansia kilometrejä ajetun vuosimallin -97 civicin käyttökustannuksia vierestä. Viime keväänä kahdesti iso remppa piti tehdä, että meni edes katsastuksessa kolmannella kerralla läpi. Sitä ennen siihen on viimeisen viiden vuoden aikana tehty kaksi akseliremppaa, useita muita niin isompia kuin pienempiä huoltoja. Viimeisen viiden vuoden aikana korjausten hinnaksi on tullut tuhansia euroja, ellei jopa mennä yli 10tonnin rajan. Siis suurin piirtein tonni vuodessa, että saa ajaa yhden vuoden.

        Joten kyllä taidan tietää mistä puhun. Vanhoille autoille joutuu tekemään isompia korjauksia, ja esimerkiksi polttimon vaihdon voi tehdä itse vanhempaan autoon, kun taas jopa 10 vuotta uudempi joudutaan viemään huoltoon, koska se on mahdoton tehdä itse ja vaatii huoltoon viemisen. Merkki- ja mallikohtaisia eroja on, kuten myös sen suhteen kuinka paljon rempoista osaa itse tehdä, ja sen perusteella säästää.

        Vaikken autojen mekaniikassa kovinkaan paljon tiedä, painan mieleen asioita, ja sen kuinka isäni valittaa vähintään kerran vuodessa, että korjaus tulee taas kerran kalliiksi, kun jokin kolisee tai lonksuu.


      • Lauruska kirjoitti:

        Mä puhunkin siis jopa ennen vuotta 2000 valmistetuista, eli siis vähintään 15 vuotta vanhoista autoista. En alle 10 vuotta vanhoista.

        Sanotaanko näin että olen seurannut viimeiset 10 vuotta satojatuhansia kilometrejä ajetun vuosimallin -97 civicin käyttökustannuksia vierestä. Viime keväänä kahdesti iso remppa piti tehdä, että meni edes katsastuksessa kolmannella kerralla läpi. Sitä ennen siihen on viimeisen viiden vuoden aikana tehty kaksi akseliremppaa, useita muita niin isompia kuin pienempiä huoltoja. Viimeisen viiden vuoden aikana korjausten hinnaksi on tullut tuhansia euroja, ellei jopa mennä yli 10tonnin rajan. Siis suurin piirtein tonni vuodessa, että saa ajaa yhden vuoden.

        Joten kyllä taidan tietää mistä puhun. Vanhoille autoille joutuu tekemään isompia korjauksia, ja esimerkiksi polttimon vaihdon voi tehdä itse vanhempaan autoon, kun taas jopa 10 vuotta uudempi joudutaan viemään huoltoon, koska se on mahdoton tehdä itse ja vaatii huoltoon viemisen. Merkki- ja mallikohtaisia eroja on, kuten myös sen suhteen kuinka paljon rempoista osaa itse tehdä, ja sen perusteella säästää.

        Vaikken autojen mekaniikassa kovinkaan paljon tiedä, painan mieleen asioita, ja sen kuinka isäni valittaa vähintään kerran vuodessa, että korjaus tulee taas kerran kalliiksi, kun jokin kolisee tai lonksuu.

        Ja olen tietoinen myös muille kalliiksi käyneistä rempoista.


      • Anonyymi
        Lauruska kirjoitti:

        Mä puhunkin siis jopa ennen vuotta 2000 valmistetuista, eli siis vähintään 15 vuotta vanhoista autoista. En alle 10 vuotta vanhoista.

        Sanotaanko näin että olen seurannut viimeiset 10 vuotta satojatuhansia kilometrejä ajetun vuosimallin -97 civicin käyttökustannuksia vierestä. Viime keväänä kahdesti iso remppa piti tehdä, että meni edes katsastuksessa kolmannella kerralla läpi. Sitä ennen siihen on viimeisen viiden vuoden aikana tehty kaksi akseliremppaa, useita muita niin isompia kuin pienempiä huoltoja. Viimeisen viiden vuoden aikana korjausten hinnaksi on tullut tuhansia euroja, ellei jopa mennä yli 10tonnin rajan. Siis suurin piirtein tonni vuodessa, että saa ajaa yhden vuoden.

        Joten kyllä taidan tietää mistä puhun. Vanhoille autoille joutuu tekemään isompia korjauksia, ja esimerkiksi polttimon vaihdon voi tehdä itse vanhempaan autoon, kun taas jopa 10 vuotta uudempi joudutaan viemään huoltoon, koska se on mahdoton tehdä itse ja vaatii huoltoon viemisen. Merkki- ja mallikohtaisia eroja on, kuten myös sen suhteen kuinka paljon rempoista osaa itse tehdä, ja sen perusteella säästää.

        Vaikken autojen mekaniikassa kovinkaan paljon tiedä, painan mieleen asioita, ja sen kuinka isäni valittaa vähintään kerran vuodessa, että korjaus tulee taas kerran kalliiksi, kun jokin kolisee tai lonksuu.

        Satojatuhansia ajettu Honda on ihan paska, miksi korjata 500 euron autoa tuhansilla euroilla? 3000 eurolla saa jo alle 100 000 ajettuja autoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Satojatuhansia ajettu Honda on ihan paska, miksi korjata 500 euron autoa tuhansilla euroilla? 3000 eurolla saa jo alle 100 000 ajettuja autoja.

        Niinpä. Sitä minäkin ihmettelen. Mutta kun herra haluaa, ja maksaa ite. Mä oon jo pari vuotta yrittäny puhuu sille et eiks kannata ostaa uus, korjaamisen sijaan. No, ainakaan vielä ei oo mitään edistystä tapahtunu.


    • Anonyymi

      No tänäkin aamuna läksin -76 mallisella ja tosiaan ei palellut, tuosta 7.5l koneesta tulee kivasti lämpöä ja nopeasti ja sillä pakkas lukemalla ei niin väliä.

    • Anonyymi

      Eiköhän pysytä siinä luotettavassa ja lämpimassä auto 1 näin pohjoisessa kun asutaan.

    • Anonyymi

      Kymmenen vuoden ikäinen, saksalainen laatumerkki, bensakone, 1,8 litran moottori.
      Sillä pärjää. En vaihtaisi uuteen sähköautoon, en ole edes nähnyt niin hassua unta.
      Terveisin: Puolireuho

    • Mä muuten ostin tänään talviauton, vm. 2004 bensa-Lagunan. Transitissa oli jo lähtökohtaisesti sakkokumit alla, ja toissa päivänä huomasin että yhdestä törröttää ruuvi. Eilenkin onnistun saamaan sen tielle poikittain niin että palstaltakin tuttu Jere tuli 4wd Hiacella nykäisemään sen takaisin tielle. Eikä siinä ole lohkolämmitintä eikä webastoa, ja laturin valo on palanut niin kauan kuin mä muistan eli viime kesästä, vaikka auto on aina jotenkuten käynnistynyt ilman apuvirtaa.

      Mutta nyt meni luotto näillä keleillä, totesin että pienemmällä mielipahalla pääsee kun pistää Ransun nukkumaan talviunta. Enkä maksanut autosta paljoa enempää kuin uusista pakuille hyväksytyistä renkaista 😅

      Ihan mukava autohan se on, kuten isot ranskikset yleensä. Vaatii tietty totuttelua, mutta aika nopeasti pääsin jo tänään sinuiksi. Absoluuttiselta kestävyydeltään tuskin on Hiacen tai Avensiksen veroinen, mutta työni puolesta mulla on noiden metkut ja sudenkuopat tiedossa ja joitain yhteensopivia palikoita löytyy omastakin hyllystä.

      • Niin ja Rellussa on siis lähes uudenveroiset nastarenkaat, ja lohkolämmitin. Lähipäivinä sen sitten näkee miten toimii pakkasilla 🙂


      • Tänään aamupäivällä pääsinkin kokeilemaan Lagunan talviominaisuuksia eikä pahaa sanottavaa jäänyt yhden kauppareissun perusteella. Pidin autoa lämmityksessä noin 40 minuuttia, mittari näytti -24 astetta, ja ihan nätisti se käynnistyi ja vähitellen lämpenikin. Ja tarjoaa meinaan herraskaista kyytiä pikkurahalla kuten eräällä palstalaisella on tapana sanoa 😁 Puolinahkapenkit saa säädettyä tosi mukaviksi, ysäriradio päälle, bassot täysille, vakkari päälle jos tie on siinä kunnossa, ja sen kun nauttii hiljaisuudesta tai musiikista. Toki se voi aiheuttaa jonkinlaista luksuksen illuusiota, kun on tottunut monta vuotta ajamaan vanhoilla pakuilla. Ihan tavallinen autohan Laguna on. Transitin voisi laittaa aina välillä ylläpitolaturin päähän ettei akut tyhjene tai jäädy sillä aikaa kun hän nukkuu talviunia.

        Hieman aisurifiilis meinasi tulla, kun kävin kliseisesti tälleen perjantaina Prismassa ostoksilla ja ABC:lla tankilla ja kuittasin bonukset nyt on ollut oma S-etukortti jonkin aikaa 😄 Mutta halusin tietynlaisia ruis- ja kaurasnackseja kun kattelen illalla snookeria ja huomenna MacGyver-maratonia, niin en viitsinyt eri kauppojen välillä ravata jo ihan koronaturvallisuuden kannalta.


      • peris234 kirjoitti:

        Tänään aamupäivällä pääsinkin kokeilemaan Lagunan talviominaisuuksia eikä pahaa sanottavaa jäänyt yhden kauppareissun perusteella. Pidin autoa lämmityksessä noin 40 minuuttia, mittari näytti -24 astetta, ja ihan nätisti se käynnistyi ja vähitellen lämpenikin. Ja tarjoaa meinaan herraskaista kyytiä pikkurahalla kuten eräällä palstalaisella on tapana sanoa 😁 Puolinahkapenkit saa säädettyä tosi mukaviksi, ysäriradio päälle, bassot täysille, vakkari päälle jos tie on siinä kunnossa, ja sen kun nauttii hiljaisuudesta tai musiikista. Toki se voi aiheuttaa jonkinlaista luksuksen illuusiota, kun on tottunut monta vuotta ajamaan vanhoilla pakuilla. Ihan tavallinen autohan Laguna on. Transitin voisi laittaa aina välillä ylläpitolaturin päähän ettei akut tyhjene tai jäädy sillä aikaa kun hän nukkuu talviunia.

        Hieman aisurifiilis meinasi tulla, kun kävin kliseisesti tälleen perjantaina Prismassa ostoksilla ja ABC:lla tankilla ja kuittasin bonukset nyt on ollut oma S-etukortti jonkin aikaa 😄 Mutta halusin tietynlaisia ruis- ja kaurasnackseja kun kattelen illalla snookeria ja huomenna MacGyver-maratonia, niin en viitsinyt eri kauppojen välillä ravata jo ihan koronaturvallisuuden kannalta.

        Eikö tuollaisen vanhan Renaultin CO2-päästöt ole aika korkeat ja varsinkin näin talvipakkasilla? Huh huh, oikein hirvittää ajatella kun noin vanhassa autossa ei varmastikaan ole edes start-stop automatiikkaa, joka pienentää polttoaineenkulutusta ja sitä kautta myös päästöjä merkittävästi. Eikä varmasti samanlaisia Simply Clever™ ratkaisuja kuten nerokas jääkrapan säilytysteline bensatankin luukun sisäpuolella. Kyllä sinunkin Peris pitäisi osallistua näihin hiilineutraalius-talkoisiin jotenkin eikä vain surutta heittää koivuhalkoja talosi puu-uuniin ja päästellä jollain vanhalla bensarohmulla.

        Oivoi... Aamulla piti lähteä normaalisti töihin ja olin puhelimellani ajastanut Octavia 1,0 TSI:n Webaston päälle tunniksi. Mutta se kuluttikin sähköä niin paljon, että eihän auto startannut vaikka jonkin verran lämmennyt olikin. Onneksi maailman huikein ja paras vaimoni Janica heitti minut bussipysäkille punaisella Polollaan, meni takaisin kotiin jatkamaan unia, ja lopulta kyllä ehdin juuri ja juuri ajoissa töihin. Sain tuossa juuri viestiä, että appiukkoni oli käynyt antamassa Skodaani apuvirtaa jostain vanhasta amerikanraudasta ja auto oli käynnistynyt, joten Janica pääsee hakemaan minut töistä muutaman tunnin kuluttua, jonka jälkeen suuntaamme Prismaan ostoksille. Mutta hirvittää kyllä mahdolliset virtapiikit kun amikset ovat keskenään vetäneet kaapeleita miten sattuu. Pitääkin kirjata tämä apuvirran saaminen Excel-taulukkoon tämän päivän kohdalle.


      • Anonyymi
        liljalaakson_timppa kirjoitti:

        Eikö tuollaisen vanhan Renaultin CO2-päästöt ole aika korkeat ja varsinkin näin talvipakkasilla? Huh huh, oikein hirvittää ajatella kun noin vanhassa autossa ei varmastikaan ole edes start-stop automatiikkaa, joka pienentää polttoaineenkulutusta ja sitä kautta myös päästöjä merkittävästi. Eikä varmasti samanlaisia Simply Clever™ ratkaisuja kuten nerokas jääkrapan säilytysteline bensatankin luukun sisäpuolella. Kyllä sinunkin Peris pitäisi osallistua näihin hiilineutraalius-talkoisiin jotenkin eikä vain surutta heittää koivuhalkoja talosi puu-uuniin ja päästellä jollain vanhalla bensarohmulla.

        Oivoi... Aamulla piti lähteä normaalisti töihin ja olin puhelimellani ajastanut Octavia 1,0 TSI:n Webaston päälle tunniksi. Mutta se kuluttikin sähköä niin paljon, että eihän auto startannut vaikka jonkin verran lämmennyt olikin. Onneksi maailman huikein ja paras vaimoni Janica heitti minut bussipysäkille punaisella Polollaan, meni takaisin kotiin jatkamaan unia, ja lopulta kyllä ehdin juuri ja juuri ajoissa töihin. Sain tuossa juuri viestiä, että appiukkoni oli käynyt antamassa Skodaani apuvirtaa jostain vanhasta amerikanraudasta ja auto oli käynnistynyt, joten Janica pääsee hakemaan minut töistä muutaman tunnin kuluttua, jonka jälkeen suuntaamme Prismaan ostoksille. Mutta hirvittää kyllä mahdolliset virtapiikit kun amikset ovat keskenään vetäneet kaapeleita miten sattuu. Pitääkin kirjata tämä apuvirran saaminen Excel-taulukkoon tämän päivän kohdalle.

        Olisitpa nähnyt miten noki lensi kun appiukkosi antoi vähän kierroksia omaan autoonsa samalla kun Janica starttasi skodaa. Kunnon musta läntti lumipenkassa. Älä nyt kuitenkaan yöunia menetä sen takia, varsinkin jos sulla on puolikkaiden opamoxien käyttö ilmasto-ahdistukseen kielletty :-)
        T. Naapuri


      • peris234 kirjoitti:

        Niin ja Rellussa on siis lähes uudenveroiset nastarenkaat, ja lohkolämmitin. Lähipäivinä sen sitten näkee miten toimii pakkasilla 🙂

        Täytyy kokeilla näin puhelimen kautta, että toimiiko tänä palsta enää ollenkaan. Omalla läppärillä kun tämä koko palsta ei ole toi.inut enää aikoihin, jotensiksi en oo voinut mitään aikoihin kirjoitella. Mihinkään kun ei pysty vastaamaan, eikä mikään kirjoittamani viesti tule enää palstalle. Vanhan darkfear-tunnuksen oli yllläpito multa poistanut.


      • Anonyymi
        EuropeanMan kirjoitti:

        Täytyy kokeilla näin puhelimen kautta, että toimiiko tänä palsta enää ollenkaan. Omalla läppärillä kun tämä koko palsta ei ole toi.inut enää aikoihin, jotensiksi en oo voinut mitään aikoihin kirjoitella. Mihinkään kun ei pysty vastaamaan, eikä mikään kirjoittamani viesti tule enää palstalle. Vanhan darkfear-tunnuksen oli yllläpito multa poistanut.

        Ihanaa, että olet taas täällä. Pelkäsin, että sulle on sattunut jotain, kun ota tuota koronaakin liikkeellä. Pääasia on, että olet kunnossa.


      • Tosi hyvä juttu, kun sulla on Jeren, Jorman ja Maken kaltaisia luotettavia ja hyviä kavereita, jotka ovat tarvittaessa valmiita kaveria auttamaan😊. Kyllähän se yhden Lagunan hinaus varmasti sillä aina luotettavalla Hiacella oikein hyvin onnistuu😃😃, kun ei ole ainakaan kiinni siitä vetoauton luotettavuudesta😁.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa, että olet taas täällä. Pelkäsin, että sulle on sattunut jotain, kun ota tuota koronaakin liikkeellä. Pääasia on, että olet kunnossa.

        Kyllä mä oikein hyvässä kunnossa oon, että ei siitä huolta mitään😊. Ainakin tähän mennessä oon onneksi onnistunut tältä taudilta välttymään ja hyvä niin. Eipä tässä oo juuri missään tullut käytyä muualla kun Prismassa ostoksilla😁 ja mitä ulkona liikkunut.


      • EuropeanMan kirjoitti:

        Tosi hyvä juttu, kun sulla on Jeren, Jorman ja Maken kaltaisia luotettavia ja hyviä kavereita, jotka ovat tarvittaessa valmiita kaveria auttamaan😊. Kyllähän se yhden Lagunan hinaus varmasti sillä aina luotettavalla Hiacella oikein hyvin onnistuu😃😃, kun ei ole ainakaan kiinni siitä vetoauton luotettavuudesta😁.

        Se oli siis Transit, jonka alkuviikosta pyöräytin vähän hankalaan paikkaan ja Jere kävi hinaamassa tielle, mutta myin kyseisen auton eilen pois. Siinä oli tosiaan aivan järkyt talvirenkaat, ei minkäänlaisia lisälämmittimiä, latausvikaa, nyt talvella pientä jarruvikaakin joka liittynee laturin yhteydessä olevaan jarrutehostimen alipainepumppuun jne.

        Tälleen amismatikalla laskettuna Transitin arvonalenema oli noin 80€/kk kun ostin auton 800 eurolla elokuussa ja myin 400 eurolla pois. Enkä ole tähän laskelmaan huomioinut sitä, että kesärenkaista saanen ensi keväänä noin 150€. Lagunasta maksoin keskiviikkona 700€ eli auton vaihtaminen paljon mukavempaan ja ennen kaikkea turvallisempaan, ei loppujen lopuksi tullut kauhean kalliiksi. Toki peräkärryn kanssa joutunee välillä ajelemaan, mutta eipä se ole koskaan ollut ongelma mulle.

        Sähän olit aika tarkka omasta ja perheesi yksityisyydestä, mutta oliko se juurikin Laguna mikä sun isällä oli? Joku ylemmän keskikokoluokan ranskis kuitenkin? Mukavia autojahan nuo on, mutta laatu on välillä mitä on. Noh eiköhän tuonkin kanssa pärjää kun itsellä pysyy työkalut kädessä enkä ole vuosikausiin jaksanut stressata autoista, oli alla mikä tahansa. Aina niistä eroon pääsee ja uusia löytyy tilalle, kuten tässäkin tapauksessa.


    • Anonyymi

      Tuollainen aivan komea peli Audin S4 heh-

    • Anonyymi

      Auto 3, hybridi. Hyvin on pärjätty.

      -palstahessu

    • Anonyymi

      Minkä värisen hammastahnan valitset?

      • Anonyymi

        Miten liittyy aiheeseen ?


      • Anonyymi

        Sinisen


    • Anonyymi

      Osta Trabant.

    • Anonyymi

      Kuka idiootti jättäisi sähköauton lämmittämättä etukäteen?

    • Anonyymi

      Peris kirjoitti niin joo... hmm itse olen kyllä ollut joidenkin monienkin autojen vauhdissa, mutta palstalla on aika hauskaa tyttöjä täynnä koko juttelut, joka on hauskaakin.

    • Anonyymi

      Mulla 80-luvulla farmari Taunus 1600 , aina pelasi kesät talvet ,eikä tarvinnu talvirenkaita , hiekkasäkki sinne vararenkaaseen , Suomessakin tuli käytyä , lapset nukkus kun takapenkin selkänoja laskettiin :D Mikä parasta, sille autolle pystyin itte kaikki remontit tekemään !

      Per-kel

    • Anonyymi

      Kun vähän ajoa, n. 9000 km vuodessa, kannattaako ostaa "jännäauto" Mersu vm. 2003 vai luotettavaksi oletettu "tylsäauto" Opel Corsa vm. 2008 ?
      Kyselee J.S.V.

      • Olenkohan viettänyt palstalla liian kauan, että tulkitsen nimikirjaimet yhden eri puolel jokke asuvan palstalaisen nimeksi? 😅

        Noilla vuosittaisilla kilsoilla kannattaa ehdottomasti ostaa bensamalli jos Mersua havittelee. Mutta suosittelen välttämään malleja joissa on M271 -moottori. Mallinimi on usein esim. 180 Kompressor eli siinä on mekaaninen ahdin. Ei ole paljoa aikaa kun kaverin Mersun jakoketju sanoi riks raks ja poks, eikä tosiaankaan ole ensimmäinen eikä viimeinen tapaus. Ennemmin joku alkupään W203 missä olisi vielä vanha kunnon M111 tai pienenä jokerikorttina Väyrynen M112 V6 koneella joko 2,4 litraisena tai 2,8.

        Ja jos automaattia ajattelit, niin tuo vm.2003 on just tosi kriittinen Mersuissa. Niissä on muistaakseni 2002- 2004 vakiona Valeon jäähdytin, jossa kulkee jäähdytinneste ja atf omissa kennoissaan. Mutta siinä jäähdyttimessä on tyyppivika, eli nesteet voivat mennä keskenään sekaisin ja se rikkoo laatikon ennenpitkää. Noita on paljon vaihdettu takuuseen, kannattaa ehdottomasti tarkistaa että jäähdytin on merkiltään Behr.

        Tuon ikäistä Corsaa en ole ikinä omistanut, enkä töissä kohdannut, joten paha sanoa. Mutta todennäköisesti pääset helpommalla ja halvemmalla kuin Mersun kanssa. Ooppeleissa on myös se hyvä puoli käytetyn auton ostajan kannalta, että niiden arvo tippuu monia muita merkkejä nopeammin, joten suht uudehkonkin auton voi saada kohtuuhintaan ja rahaa jää vähän korjauksiinkin jos/kun niitä tulee. Ja vanhemmat Opelit ovat siitä metkoja autoja ainakin mun työssäni, että vaikka uudet tarvikeosat ovat yleensä aika halpoja, niin käytetyillekin on jatkuvasti kysyntää. Mutta niitä pitää myydä volyymilla ja halvalla, osata suhteuttaa auton ikään ja arvoon.


      • peris234 kirjoitti:

        Olenkohan viettänyt palstalla liian kauan, että tulkitsen nimikirjaimet yhden eri puolel jokke asuvan palstalaisen nimeksi? 😅

        Noilla vuosittaisilla kilsoilla kannattaa ehdottomasti ostaa bensamalli jos Mersua havittelee. Mutta suosittelen välttämään malleja joissa on M271 -moottori. Mallinimi on usein esim. 180 Kompressor eli siinä on mekaaninen ahdin. Ei ole paljoa aikaa kun kaverin Mersun jakoketju sanoi riks raks ja poks, eikä tosiaankaan ole ensimmäinen eikä viimeinen tapaus. Ennemmin joku alkupään W203 missä olisi vielä vanha kunnon M111 tai pienenä jokerikorttina Väyrynen M112 V6 koneella joko 2,4 litraisena tai 2,8.

        Ja jos automaattia ajattelit, niin tuo vm.2003 on just tosi kriittinen Mersuissa. Niissä on muistaakseni 2002- 2004 vakiona Valeon jäähdytin, jossa kulkee jäähdytinneste ja atf omissa kennoissaan. Mutta siinä jäähdyttimessä on tyyppivika, eli nesteet voivat mennä keskenään sekaisin ja se rikkoo laatikon ennenpitkää. Noita on paljon vaihdettu takuuseen, kannattaa ehdottomasti tarkistaa että jäähdytin on merkiltään Behr.

        Tuon ikäistä Corsaa en ole ikinä omistanut, enkä töissä kohdannut, joten paha sanoa. Mutta todennäköisesti pääset helpommalla ja halvemmalla kuin Mersun kanssa. Ooppeleissa on myös se hyvä puoli käytetyn auton ostajan kannalta, että niiden arvo tippuu monia muita merkkejä nopeammin, joten suht uudehkonkin auton voi saada kohtuuhintaan ja rahaa jää vähän korjauksiinkin jos/kun niitä tulee. Ja vanhemmat Opelit ovat siitä metkoja autoja ainakin mun työssäni, että vaikka uudet tarvikeosat ovat yleensä aika halpoja, niin käytetyillekin on jatkuvasti kysyntää. Mutta niitä pitää myydä volyymilla ja halvalla, osata suhteuttaa auton ikään ja arvoon.

        Ps.
        Jos E-sarjalaisen aikoo ostaa, niin siksi suosittelinkin Väyrystä vaikka niissähän on se ruoste yleinen ongelma. Mutta uudemmassa W211-korisessa (2002-2006) on sellainen surullisenkuuluisa sähköhydraulinen jarrutehostin, joka hajoaa aina ja kaikista kun autolla on jarruteltu tarpeeksi paljon. Joku sensori tunnistaa jarrupolkimen painalluksien määrän ja tietyn pisteen jälkeen kyseinen osa (ja auto) menee vikatilaan ja korjaaminen tai uusiminen ei ole tosiaankaan mikään muutaman satasen juttu, helposti useamman tonnin paukku varsinkin jos joutuu korjaamossa teettämään.


      • peris234 kirjoitti:

        Olenkohan viettänyt palstalla liian kauan, että tulkitsen nimikirjaimet yhden eri puolel jokke asuvan palstalaisen nimeksi? 😅

        Noilla vuosittaisilla kilsoilla kannattaa ehdottomasti ostaa bensamalli jos Mersua havittelee. Mutta suosittelen välttämään malleja joissa on M271 -moottori. Mallinimi on usein esim. 180 Kompressor eli siinä on mekaaninen ahdin. Ei ole paljoa aikaa kun kaverin Mersun jakoketju sanoi riks raks ja poks, eikä tosiaankaan ole ensimmäinen eikä viimeinen tapaus. Ennemmin joku alkupään W203 missä olisi vielä vanha kunnon M111 tai pienenä jokerikorttina Väyrynen M112 V6 koneella joko 2,4 litraisena tai 2,8.

        Ja jos automaattia ajattelit, niin tuo vm.2003 on just tosi kriittinen Mersuissa. Niissä on muistaakseni 2002- 2004 vakiona Valeon jäähdytin, jossa kulkee jäähdytinneste ja atf omissa kennoissaan. Mutta siinä jäähdyttimessä on tyyppivika, eli nesteet voivat mennä keskenään sekaisin ja se rikkoo laatikon ennenpitkää. Noita on paljon vaihdettu takuuseen, kannattaa ehdottomasti tarkistaa että jäähdytin on merkiltään Behr.

        Tuon ikäistä Corsaa en ole ikinä omistanut, enkä töissä kohdannut, joten paha sanoa. Mutta todennäköisesti pääset helpommalla ja halvemmalla kuin Mersun kanssa. Ooppeleissa on myös se hyvä puoli käytetyn auton ostajan kannalta, että niiden arvo tippuu monia muita merkkejä nopeammin, joten suht uudehkonkin auton voi saada kohtuuhintaan ja rahaa jää vähän korjauksiinkin jos/kun niitä tulee. Ja vanhemmat Opelit ovat siitä metkoja autoja ainakin mun työssäni, että vaikka uudet tarvikeosat ovat yleensä aika halpoja, niin käytetyillekin on jatkuvasti kysyntää. Mutta niitä pitää myydä volyymilla ja halvalla, osata suhteuttaa auton ikään ja arvoon.

        Ketä turkulaista nyt mahdoit tällä kertaa tarkoittaa? Kun ei taida Penetrators MC:n miehistä olla kyse, eikä varmaan Timpan perheen jäsenistäkään😁. Oon varmaan jo missannut täältä jotain poissaoloni aikana.


      • EuropeanMan kirjoitti:

        Ketä turkulaista nyt mahdoit tällä kertaa tarkoittaa? Kun ei taida Penetrators MC:n miehistä olla kyse, eikä varmaan Timpan perheen jäsenistäkään😁. Oon varmaan jo missannut täältä jotain poissaoloni aikana.

        Mies86:n nimikirjaimet on JS 🙂 Ja tuo kirjoittajahan käytti vanhaa palstatermiä "jännäauto" jota mä viljelin palstalla joskus monta vuotta sitten kun olin katkera ex-tyttöystäväni kommenteista mun silloista Mitsua kohtaan, hän kun olisi tykännyt Bemarista mieluummin 😃


    • Anonyymi

      Tuulivoimalla kulkeva auto olisi kätevä.

    • Anonyymi

      mutta joo niinhän on keksittykin tuulivoimalla kulkevat autot, sopiva puhuri tulee niin auto liikkuu tuulen voimalla, hirmumyrskyissä varsinkin helposti ajelee ylinopeuksiakin.

    • Kyllä mä ton Avensiksen mieluusti pidän. Bensalla kulkee ja hyvin riittää lämmitystehoakin ikkunat auki pitämään. Eihän siinä ole edes lohkolämppäriä, letkulämppäriä, autossa ei myöskään säteile mikään muu, kuin kuski.

      Auto käynnistyy pakkasellakin hyvin taivasalta. Pitää vaan huolen, että on hyvä akku paikallaan. :)

      Moottorin esilämmitys vähentää myös lähipäästöjä ja moottorin kulumista, mutta ajelen muutenkin vain kun on pakko. Huviajeluja en harrasta.

      • Anonyymi

        Venäjällä on tapana lämmittää auton moottori sytyttämällä nuotio palamaan auton moottorin alapuolella, kun siellä ei sähköisiä moottorinlämmittimiä ole.
        Varsinkin kuorma-autojen moottorin lämmitys tehdään tällä tavalla.
        Sitten kun auto saadaan käyntiin, niin sitä ei sammuteta pitkään aikaan, koska moottori alkaisi sammuttamisen jälkeen taas kylmenemään.

        Auton ikkunoiden sulatukseen ei sitten kannata käyttää kuumaa vettä, kuten youtubessa on videoita, joissa kiehuvan kuumaa vettä kaadetaan tuulilasille, kyllä varmasti menee ikkuna rikki, on senverran suuren lämpötilan vaihtelut siinä.
        En tiedä miten lasinpesuneste toimii ikkunan sulatuksessa, mutta kuulemma sillä jäinen ikkuna sulaa.
        Kannattaa meilummin laitta ikkunat peittävä pressu auton päälle, jollei autoa saa talliin.

        Juu, ei meikäläinenkään huviajelua harrasta. Huviajelu jäi siihen aikaan, kun polttoaine oli halpaa, tosin en silloinkaan huviajellut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Venäjällä on tapana lämmittää auton moottori sytyttämällä nuotio palamaan auton moottorin alapuolella, kun siellä ei sähköisiä moottorinlämmittimiä ole.
        Varsinkin kuorma-autojen moottorin lämmitys tehdään tällä tavalla.
        Sitten kun auto saadaan käyntiin, niin sitä ei sammuteta pitkään aikaan, koska moottori alkaisi sammuttamisen jälkeen taas kylmenemään.

        Auton ikkunoiden sulatukseen ei sitten kannata käyttää kuumaa vettä, kuten youtubessa on videoita, joissa kiehuvan kuumaa vettä kaadetaan tuulilasille, kyllä varmasti menee ikkuna rikki, on senverran suuren lämpötilan vaihtelut siinä.
        En tiedä miten lasinpesuneste toimii ikkunan sulatuksessa, mutta kuulemma sillä jäinen ikkuna sulaa.
        Kannattaa meilummin laitta ikkunat peittävä pressu auton päälle, jollei autoa saa talliin.

        Juu, ei meikäläinenkään huviajelua harrasta. Huviajelu jäi siihen aikaan, kun polttoaine oli halpaa, tosin en silloinkaan huviajellut.

        Joo, olen kuulluu nämä Venäjän tavat ennenkin. Mä yleensä käytän auton lämpöiseksi tai sitten tosiaan lasinpesunestettä suihkaisu lasiin (jos en malta odotella sulamista). Joo, tuo nyt pitää jokaisen älytä ja ymmärtää, ettei kuumaa vettä jäiselle lasille.

        Mulla kun on tota aikaa, niin annan auton käydä rauhassa ja putsaan samalla ikkunat ja kertyneen lumen auton päältä. Ennakointi on aika hyvä tapa kaikessa. :)


    • Anonyymi

      Autoista ihmettelen että miksi vihreän puolueen edustajat eivät kulje polkuautoilla, vaan saastuttavat ympäristöään?

    • Anonyymi

      Pekka Haavistokin räpytellä mennessään ilmastoa saastuttamasta lentokoneiden kerosiinista räpyttelemällä käsiään kuin hämähäkkimies konsanaan valtakunnasta toiseen.

    • Anonyymi

      Mulla on diesel. Hyvin on lähtenyt käymään kovemmillakin pakkasilla, tosin on pitänyt joskus hehkuttaa pari kertaa ennen starttausta kun pakkanen menee parinkympin hyytävämmälle puolelle. Jos ei ole ollut johdon päässä.

      Sähköautoon en luota. Sen verran voi tulla päivän aikana matkaa, ettei varmasti pärjää koko päivää kovalla pakkasella yhdellä latauksella. Eikä latauspistokkeita ole joka kadun kulmassa etenkään harvempaan asutulla alueella.

      Paljon saavat vielä sähköautoja kehittää, että olisin valmis sellaiseen vaihtamaan. Tällä hetkellä diesel on ehdottomasti paras vaihtoehto mulle.

      xLiner

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halla-aho: Emme halua, että punavihreä hallitus jatkaa

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000007761119.html Alkaa olla nykyhallituksella lopun ajat.
      Maailman menoa
      360
      4235
    2. Miksi Helmi ja Julia haluavat lehden kanteen?

      Itseään paljon vanhemman miehen kanssa? Dannyn ”tyttöystävä” Helmi Herra Ylpön ”tyttöystävä” Julia. Onhan näitä ollut kautta aikain. Muutama vuosi kun
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      3157
    3. Torppa Levillä

      Mites se raskauspahoinvointi ??
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1684