selkäkivun säteily

tiia

Voiko selkäkipu ja jos voi, niin minkä tyyppinen selkäkipu eritoten aiheuttaa oireita varpaissa? Minulla on muutaman päivän ajan ollut tavallaan puutunut tunne varpaitten alla. Tunnetta on vaikea selittää, mutta ei ihan puutumistakaan ole. Vähän niinkuin nykisi varpaanpäitten sisällä. Todella raivostuttava tunne ja pahenee levossa. Alaselän kipuja on ollut viime päivinä enenevässä määrin, joten itse yhdistäisin tähän. Sairastan lievämuotoista selkärankareumaa ja minulla on aristukset si-nivelissä selän ollessa oireetonkin. Lisäksi 4-5 nikamavälissä on kulumia molemmin puolin. Olen 34v. nainen. Pelkään kuollakseni että tämä on jokin aivoperäinen juttu! Silmän takana on tuntunut painetta jo pari viikkoa ja päätä särkee toispuoleisesti iltaa kohden enenevästi. On välillä ihan pyörryttävä olo ja pelkään kuolevani. Kärsin myös paniikkioireilusta aika-ajoin. On vaan niin vaikea tunnistaa, mikä on ns. oikea oire ja mikä psykosomaattista. Eniten maailmassa pelkään aivokasvainta ja ms-tautia. Kertokaa ihmiset rehellisesti minkä sairauden oireena teillä on ollut vastaavia tuntemuksia varpaissa tai esim. sormissa. Kiitos jo etukäteen!

8

5680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hättäile....

Itselläni on ollut ja on edelleen nikamavaivoja L4-5 välissä. Se on oireillut varpaisiin iänkaiken. Ekat oire oli ukkovarpaan turtuminen ja puutuminen sekä kylmän arkuus. Myöhemmin tulivat pikku- ja nimettömänvarpaan puutumiset ja tunnottomuus. Viimeksi mainituissa varpaissa on ollut välillä myös "hermonykimistä" eli varpaat heiluvat ja nykivät itsestään....tunne on hassu, mutta ei kivulias. Kävelylenkkien jälkeen varpaat ovat joskus kovastikin kipeät, varsinkin pakkasella. Itse olen lepuuttanut selkääni ja jalkojani lattialla selällään maaten ja jalat 90 asteen kulmassa "pallilla". Se helpottaa selän verenkiertoa, ainakin minulla....

• tiia

ihanaa kuulla että tää on todennäköisesti suht. vaaratonta! Kokeilin tota jalat tuolilla makoilua, ja tuntui helpottavan puutumiseen aika paljonkin. Itselläni meni samassa järjestyksessä kuin sinulla, nuo varpaitten puutumiset! Onko selkääsi magneettikuvattu? Jos on, niin minkälaisia nikamaongelmia löytyi? Itse en ole vielä päässyt magneettiin, kun säästävät nyt niin kovasti noissa kallissa tutkimuksissa. Selkärankareumadiagnoosi on tehty labrakokeitten ja oireitten perusteella.

• pullistuma
        tiia kirjoitti:

ihanaa kuulla että tää on todennäköisesti suht. vaaratonta! Kokeilin tota jalat tuolilla makoilua, ja tuntui helpottavan puutumiseen aika paljonkin. Itselläni meni samassa järjestyksessä kuin sinulla, nuo varpaitten puutumiset! Onko selkääsi magneettikuvattu? Jos on, niin minkälaisia nikamaongelmia löytyi? Itse en ole vielä päässyt magneettiin, kun säästävät nyt niin kovasti noissa kallissa tutkimuksissa. Selkärankareumadiagnoosi on tehty labrakokeitten ja oireitten perusteella.

Itselläni on säteilykipua alaselästä pohkeeseen, nilkan sisäpuolelle ja jalkaterään ollut nyt kaksi kuukautta. Kipu oli alkuun niin kovaa että selkä magneettikuvattiin ja siellä 4 ja 5 väleissä pullistumat. Kipulääkkeeksi sain epilepsialääke Lyricaa mutta en sivuvaikutusten takia pystynyt sitä syömään kuin kuukauden, sitten oli pakko lopettaa.
        Poisti kylläkin tehokkaasti säteilykivut mutta tilaan tuli sahalaitaa silmiin, puheen tuottamisen vaikeutta ja kaikkea muutakin. Jalka kyllä puutuu edelleen ja jonkin verran on tätä säteilykipua myös.
        Voisit myös kokeilla McKenzie asentoa eli vatsallaan lattialla josta noustaan kyynärpäiden varaan, mielestäni sekin helpottaa.

• Onko kellään kokemusta ruusu finnistä. Onko jostain ruuasta haittaa. Entä auriko. Onko jotain hyviä voiteita sille.

• lääkärillä
        eijamirjami kirjoitti:

Onko kellään kokemusta ruusu finnistä. Onko jostain ruuasta haittaa. Entä auriko. Onko jotain hyviä voiteita sille.

Voide on Rosazol, mutta on reseptilääke. Helpottaa.

• useastikin
        tiia kirjoitti:

Onhan minut kuvattu, magneetilla ja ilman. Minut on leikattu kolme kertaa kyseisestä L4-5 välistä. Yhteensä on poistettu neljä pullistumaa. Se oli pitkän, kivuliaan alaselkäkivun johdosta...tunnottomuus muuttui iskias tyyppiseksi kivuksi. Se säteili vasempaan jalkaan, lonkan ja ulkoreiden kautta polveen ja pohkeen ulkosyrjään. Loppujenlopuksi meni nilkka hervottomaksi ja jalka tunnottomaksi. Tuli ulostus- ja virtsaamisvaivoja ym. ym. ym.
        Mutta kuten sanoin, sairastin pitkään, 15 vuotta, ennen kuin oireet menivät todella pahoiksi. Nyt sitten olen ollut sairauslomalla toista vuotta. Odotellaan, että tyhjentyneet nikamavälit alkaisivat luutumaan. Pullistumien ja rappeutuman seurauksena nikamavälit alkoivat hankaamaan toisiinsa ja aiheuttavat nyt toisenlaista alaselkäkipua. Vasen jalka on jäänyt hermovaurioiseksi, ei kuulemma tule koskaan paranemaan terveen veroiseksi.....
        Toukokuun alussa menen taas magneettikuviin ja ortopedin vastaanotolle. Sitten nähdään miten mantan käy.......jäykistetäänkö leikkaamalla vai odotellaanko vielä.....
        Tsemppiä sinulle! Muista, että suomalainen lääkärikulttuuri menee niin, että jos sinulla ei ole vaivastasi sairaushistoriaa, niin seuranta-ja hoitotoimenpiteet ovat "kortilla". Eli käy lääkärissä, mieluimmin samalla, aina kun tuntuu sitämättömältä. Pyydä lähettämään käynnistäsi epikriisi esim. hoitavaan terveyskeskukseen, työterveysasemalle, yksityiselle sektorille eli kaikille niille instansseille, jotka sinua voivat hoitaa ja tutkia. Näin turvaat sen, että aina kun menet jonkin sinua hoitavan lääkärin vastaanotolle, niin hänellä/heillä on tietoa siitä, miten vaivasi etenee.....Tulipa pitkä eepos, mutta tästä voisi kirjoittaa vaikka romaanin.....

• Inkku

Juu minulla todettiin mangeettikuvissa pieni nikamansiirtymä ja hermokanavat ahtautuneet ja myös kaksi alimmaista välilevyä on rappeutunut,se aiheuttaa myös säteilykipua jalkoihin.Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa tuosta Lyricasta se auttaa kyllä mutta sivuoireet on niin kamalat ettei niitä oikein tahdo pystyä syömään.Lääkärit on aika hitaita leikkaamaan vaikka siitä apua olisikin,itse olen vasta 36vuotias ja leikkausta mietitään,vaikka sen sillä kuulemma voi parantaa.Tähän voi taas todeta että maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.Koita jaksaa.

• edi

alaselästä tulee sinulla jalkoihin oireet...EIVÄTKÄ OLE MITÄÄN AIVOPERÄISIÄ JALKAOIREITA!!!, usko hyvä ihminen jo, hoivaa selkääsi!

lisäksi silmäsi takana tuntuu painetta ja on toispuoleista päänsärkyä, tämä oire tulee yläniskan nikamien lukkiumista EIKÄ OLE MITÄÄN AIVOPERÄISTÄ!!!!, hoitona jumpat ja tarvittaessa niskan käsittelyt, ei mitään sen kummempaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      965
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe