Sähköautolla paljon kirittävää

Anonyymi

Sähköautolla on vielä paljon kirittävää, jotta sillä saavutettaisiin pitkällä matkalla polttomoottoriauton huolettomuus ja vapaa reitinvalinta. Fossiilisten polttoaineiden energiasisältö on niin ylivertainen sähköön verrattuna, että pitkää tankkausaikaa ei todellakaan tarvita. Vain pari minuuttia tarvitaan aikaa, jotta saadaan taas 1000 km lisää ajomatkaa. Sähköautot nykykunnossaan ovat vielä aivan surkeita tekeleitä.

Ainoastaan yksi autotehdas näyttää ymmärtäneen oikein teknisen kehityksen. Tojotan viisaat insinöörit tunnustivat jo yli 20 vuotta sitten tosiasiat ja alkoivat valmistaa itselataavia nopeasti tankattavia hybridiautoja, joilla on sähköauton ajomukavuus kaupunkiajossa ja polttomoottoriauton pitkä toimintasäde maantieajossa. Hybridi-Tojota on siten täyden kympin ajopeli vaativissa talviolosuhteissa. Juuri tästä syystä viisaimmat ihmiset ovatkin niitä niin paljon ostaneet.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/miksi-tankkaus-kestaa-2-minuuttia-mutta-sahkoauton-lataus-24-tuntia-syy-on-musertavan-selva-bensapistoolin-syotto-vastaa-9-megawatin-tehoa-eli-38-000-ampeerin-verkkovirtaa/844e5e72-546e-42ee-ac41-60ca2f05cf40

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niinpä, mutta jos on pakko?

    • Anonyymi

      Toyota on kovaa vauhtia menossa täyssähköön.
      Hännätön hybridi oli hyvä välivaihe ja siinä Toyotalle kertyi valtavasti tietoutta sähköisesta voimalinjasta Toyotan omistajat myös tottui nykimättömään voimalinjaa 20v ennen muita joten sikälikin sähköautoon siirtyminen luonnollinen jatkumo.

      Autotehtaan (siis kaikki) analysoi markkinaympäristöä säännöllisesti ja tekee teknologia roadmappia sen pohjalta. Tehtailla on erilaisia näkemyksiä tulevaisuudesta
      Jotkut tehtaan voi noudattaa roadmappiaan pitkäänkin mutta jotkut sössivät asiansa niin pahasti että on tehtävä valtava täys suunnan muutos jotta homma ei menisi täysin karille. VWn kuuluu tähän jälkimmäiseen dieseliensä kanssa.

      Tavallaan Toyota on ollut liian fiksu koska on voinut noudattaa teknologiastrategiaa hyvin pitkään. Sen ei ole ollut pakko tehdä nopeaa siirrosta sähköautoiluun ensimmäisenä. Se toki tekee sen mutta ilman paniikkia.

      • Anonyymi

        Eipä tarvitse autonkäyttäjänkään koskaan panikoida, jos alla on kokonaistaloudellinen toimintavarma Toyota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tarvitse autonkäyttäjänkään koskaan panikoida, jos alla on kokonaistaloudellinen toimintavarma Toyota.

        Tolloota on jämähtänyt omaan erinomaisuuteensa eikä huomannut, että muut menivät ohi. Tollolootan vain lämmittelee vanhoja ideoita uudelleen. Esim. vetyautoista kohkattiin kovasti neljännesvuosisata sitten. Tollolootalla yhä käytössä NiMh akut osassa hypetyksiään.


    • Anonyymi

      Unohdit yhden tärkeän asian, akkuauton riskit pitkällä aikavälillä ja auton käytettävyys, kuinka hyvä esim vanhempana.

      Jos auton ostohinta on vaikka 4000eur.

      Nyt ostettaessa 3000-4000eur auton siinä on todennäköisesti vähemmän vikoja kuin uudessa autossa.

      Sähköauton kohdalla uskon että jälleenmyynti ja markkinat ei tule toimimaan kun ikää ja kilometrejä mittarissa, takuiden jälkeen.

    • Anonyymi

      "Sähköauton kohdalla uskon että jälleenmyynti ja markkinat ei tule toimimaan kun ikää ja kilometrejä mittarissa, takuiden jälkeen."

      Tässä olet hyvin väärässä. Sähköinen voimalinja on paljon toimintavarmempi ja käytännösä huoltovapaa.
      Vanha polttis voi levähtää käytännössä milloin vain koska siinä on yli 2.000 osaa. Sähkiksessä osia on noin 20-30. Olen ollut töissä teollisuuden kunnossapidossa 80-luvulta saakka ja olen nähnyt satojen tuhansien laitteiden vikaantumistilastot. Sähkömoottorit ovat kertaluokkaa luotettavampia ja pitkäikäisempiä kuin kuin polttomoottorit.
      Akustoille voi helposti ennustaa pidemmän käyttöiän kuin auton korille. Kuinka moneen tojon hybridiin on vaihdettu akkuja viimeisen 20 vuoden aikana? Ei monenkaan.

      Sähköauto pieksee polttiksen helposti kestävyyden suhteen. Sanon tämän 40 vuoden käytännön kokemuksella kunnossapidon tilastoja seuranneena.

      • Anonyymi

        Aika moneen Teslaan on ajomoottori vaihdettu jo alle 100000 km ajon jälkeen. Eipä tämä anna kovin mairittelevaa kuvaa sähköautojen kestävyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moneen Teslaan on ajomoottori vaihdettu jo alle 100000 km ajon jälkeen. Eipä tämä anna kovin mairittelevaa kuvaa sähköautojen kestävyydestä.

        Onko kyseessä ollut Model S tai X induktiomoottori? Sen hyötysuhde on vain 93%, joten se voi ylikuumentua.

        Model 3 (sekä Y:ssä ja uudemmissa 2018 Model S/X) käytetään Teslan kehittelemää 97%:n hyötysuhteen reluktanssimoottoria, eikä ylikuumenemista tästä syystä enää tapahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moneen Teslaan on ajomoottori vaihdettu jo alle 100000 km ajon jälkeen. Eipä tämä anna kovin mairittelevaa kuvaa sähköautojen kestävyydestä.

        Kysyä pitää, kuka vain ostaisivtai huolisi vanhan sähköauton. Akut kuluneet loppuun ja nehän maksavat maltaita ja samaan kauppaan muut kuluneet osat, nivelet, remmit yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moneen Teslaan on ajomoottori vaihdettu jo alle 100000 km ajon jälkeen. Eipä tämä anna kovin mairittelevaa kuvaa sähköautojen kestävyydestä.

        Ja olipa muutenkin melkoisen mutusävytteinen kommentti "aika moneen". Ettäkö ihan useampaankin Teslaan n. 1,4 miljoonasta tuotetusta autosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyä pitää, kuka vain ostaisivtai huolisi vanhan sähköauton. Akut kuluneet loppuun ja nehän maksavat maltaita ja samaan kauppaan muut kuluneet osat, nivelet, remmit yms.

        Taas se myyttinen "loppuun kulunut akku". Olisiko yhtään mitään referenssiä, vai muuten vain lonksutat leukojasi? Niistä "loppuun kuluneista" akuista on tietääkseni tarvinnut vaihtaa vain yksi moduuli.

        Vai pidätkö moottorivian korjausta myös kokonaisen moottorin vaihtona?

        Sähköautojen akkujen kestävyydestä on jo paljon dataa, joten tällaiset keksityt argumentit eivät enää oikein toimi, kun asian todellinen laita on jo tiedossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyä pitää, kuka vain ostaisivtai huolisi vanhan sähköauton. Akut kuluneet loppuun ja nehän maksavat maltaita ja samaan kauppaan muut kuluneet osat, nivelet, remmit yms.

        Teslan ongelmana on heikko alustarakenne. Ison akuston vuoksi auto on niin painava, että nivelet ja tukivarret eivät tahdo oikein kestää Suomen vaativissa olosuhteissa. Kalliiksi tällainenkin autoilu tulee, vaikka polttoaine olisikin normaalia halvempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moneen Teslaan on ajomoottori vaihdettu jo alle 100000 km ajon jälkeen. Eipä tämä anna kovin mairittelevaa kuvaa sähköautojen kestävyydestä.

        "Aika moneen Teslaan on ajomoottori vaihdettu jo alle 100000 km ajon jälkeen."

        Tässä on nyt kaksi juttua. Ensimmäinen on se että sulla ei ole mitään tietolähdettä kertoa mikä on Teslan moottoreiden vikaantumisprosentti. Ja toinen on se että jos yhden valmistajan yhdentyyppisissä moottoreissa olisi ongelmia niin se ei kerro oikeastaan mitään moottorityypin luotettavuudessa yleisellä tasolla.

        Aivan sama jos perustelisi kaikkien polttomoottoreiden olevan epäluotettavia koska alkusarjan TSI-koneissa oli heikot jakopäät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyä pitää, kuka vain ostaisivtai huolisi vanhan sähköauton. Akut kuluneet loppuun ja nehän maksavat maltaita ja samaan kauppaan muut kuluneet osat, nivelet, remmit yms.

        "Akut kuluneet loppuun ja nehän maksavat maltaita ja samaan kauppaan muut kuluneet osat, nivelet, remmit yms."

        Tietämättömän puhetta. Teslan ja Nissanin tutkimukset kertovat että akuissa on 22 vuoden jälkeen jäljellä noin 80% kapasiteetista. Ja paras puoli tässä on se että jokaisen on helppo testata käytettyä sähköautoa ostaessan akkujen kunto. Kapasiteetin lasku on hidas ja tasainen prosessi.
        Vanhassa polttiksessa on kirjaimellisesti tuhansia osia jotka voivat laueta milloin vain.

        Ja sanopa vielä lopuksi mihin tarkoitukseen sähköautossa käytetään remmejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Akut kuluneet loppuun ja nehän maksavat maltaita ja samaan kauppaan muut kuluneet osat, nivelet, remmit yms."

        Tietämättömän puhetta. Teslan ja Nissanin tutkimukset kertovat että akuissa on 22 vuoden jälkeen jäljellä noin 80% kapasiteetista. Ja paras puoli tässä on se että jokaisen on helppo testata käytettyä sähköautoa ostaessan akkujen kunto. Kapasiteetin lasku on hidas ja tasainen prosessi.
        Vanhassa polttiksessa on kirjaimellisesti tuhansia osia jotka voivat laueta milloin vain.

        Ja sanopa vielä lopuksi mihin tarkoitukseen sähköautossa käytetään remmejä.

        Tietämättömän puhetta. Teslan ja Nissanin tutkimukset kertovat että akuissa on 22 vuoden jälkeen jäljellä noin 80% kapasiteetista. Ja paras puoli tässä on se että jokaisen on helppo testata käytettyä sähköautoa ostaessan akkujen kunto. Kapasiteetin lasku on hidas ja tasainen prosessi.
        Vanhassa polttiksessa on kirjaimellisesti tuhansia osia jotka voivat laueta milloin vain.

        ************

        Eihän Tesla ole tehnyt autojakaan vielä 22 vuotta, joten ei se ole voinut vielä tällaista tutkimusta tehdäkään. Tojota kuitenkin on tehnyt erinomaisia hybridiautoja jo 24 vuotta, joten se voisi kertoakin jotain oikeaa tietoa akkujen kestävyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietämättömän puhetta. Teslan ja Nissanin tutkimukset kertovat että akuissa on 22 vuoden jälkeen jäljellä noin 80% kapasiteetista. Ja paras puoli tässä on se että jokaisen on helppo testata käytettyä sähköautoa ostaessan akkujen kunto. Kapasiteetin lasku on hidas ja tasainen prosessi.
        Vanhassa polttiksessa on kirjaimellisesti tuhansia osia jotka voivat laueta milloin vain.

        ************

        Eihän Tesla ole tehnyt autojakaan vielä 22 vuotta, joten ei se ole voinut vielä tällaista tutkimusta tehdäkään. Tojota kuitenkin on tehnyt erinomaisia hybridiautoja jo 24 vuotta, joten se voisi kertoakin jotain oikeaa tietoa akkujen kestävyydestä.

        Vihreän liiton puheita että akut kestävät 22 vuotta....kuoret voivat olla tallella EI MUUT.
        Sama kuin puhuttaisiin tuulivoimalla tai aurinkoenergialla kulkevista autoista....päivä unia jotka aina päättyvät heräämiseen....untahan se vain oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietämättömän puhetta. Teslan ja Nissanin tutkimukset kertovat että akuissa on 22 vuoden jälkeen jäljellä noin 80% kapasiteetista. Ja paras puoli tässä on se että jokaisen on helppo testata käytettyä sähköautoa ostaessan akkujen kunto. Kapasiteetin lasku on hidas ja tasainen prosessi.
        Vanhassa polttiksessa on kirjaimellisesti tuhansia osia jotka voivat laueta milloin vain.

        ************

        Eihän Tesla ole tehnyt autojakaan vielä 22 vuotta, joten ei se ole voinut vielä tällaista tutkimusta tehdäkään. Tojota kuitenkin on tehnyt erinomaisia hybridiautoja jo 24 vuotta, joten se voisi kertoakin jotain oikeaa tietoa akkujen kestävyydestä.

        "Eihän Tesla ole tehnyt autojakaan vielä 22 vuotta, joten ei se ole voinut vielä tällaista tutkimusta tehdäkään. "

        Voi ressukka kun sinä en näköjään ymmärrä mitään kestävyyden testauksesta. Minäpä anna käytännön vinkin. Mene lähimpään Ikeaan, siellä on todennäköisesti näytillä laite jota käytetään tuolien rasitusteseissä. Ei Teslan tai Ikean tai kenenkään muunkaan tarvitse odottaa 22 vuotta siihen että he tietävät akkujen tai tuolin kestävän keskimäärin 22 vuotta.
        Testauskohdetta voidaan kuormittaa käytöllä joka vastaa 22 vuoden käyttöä paljon nopeammassa ajassa.
        Voi pyhä yksinkertaisuus näitä tojotisteja. Suusta pukkaa sammakkoa päivittäin. Oletko nyt aivan varma että olet työskennellyt tekniikan alalla? Sulta tulee niin paljon tekniikkaan liittyvää kommenttua jota voi odottaa lähinnä just kosmetologi-koulusta päässeeltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan ongelmana on heikko alustarakenne. Ison akuston vuoksi auto on niin painava, että nivelet ja tukivarret eivät tahdo oikein kestää Suomen vaativissa olosuhteissa. Kalliiksi tällainenkin autoilu tulee, vaikka polttoaine olisikin normaalia halvempaa.

        "Teslan ongelmana on heikko alustarakenne. Ison akuston vuoksi auto on niin painava, että nivelet ja tukivarret eivät tahdo oikein kestää Suomen vaativissa olosuhteissa. "

        Jos alusta ei kestä niin ongelma ei ole akkujen painossa vaan väärässä komponettien mitoituksessa. Kestäähän kuora-autojenkin alusta miljoona kilometriä vaikka auto painaa moniverroin Teslan verran.
        Ja vastaavasti myös kevyemmissä autoissa on alustaongelmia jos on käytetty liian heppoisia osia. Ei se ole painosta kiinni vaan osien oikeasta mitoituksesta painoon nähden.
        Vahvempaa osaa peliin vaan jos on tuollaisia ongelmia. Helppo rasti korjata.


    • Anonyymi

      ehkä sitä ei saavuteta koskaan, öljylle ei vaan löydy korvaajaa välttämättä lainkaan.

      • Anonyymi

        Sitten lopetetaan autoilu sikäli kun öljystä tulee harvinaista, eikä sen poraaminen enää kannata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten lopetetaan autoilu sikäli kun öljystä tulee harvinaista, eikä sen poraaminen enää kannata.

        Öljy ei lopu ikinä. Kun öljyvarat alkavat ehtyä, hinta nousee ja kulutus pienenee.

        Öljylle on korvaajat olemassa. Nestemäisiä polttoaineita voisi valmistaa vaikka kivihiilestä, kuten Saksassa tehtiin toisen maailmansofan aikaan. Tosin CO2 päästöjen kannalta tässä ei ole mieltä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Fischer–Tropsch-menetelmä

        Biopolttoaineet (biokaasu, etanoli, biodiesel), joita voidaan pienin muutoksin käyttää nykyisessäkin ajoneuvokannassa.

        Tulevaisuuden mahdollisuutena myös powew-to-x periaattella esim. teollisuuslaitoksen päästöistä kaapattavan CO2 ja sähköenergian avulla tuottettavat synteettiset tai "sähköpolttoaineet". Pari biokaasua tuottavaa koelaitosta on Suomeenkin suunnitteilla.

        Näiden tuotannossa hyödynnetään uusiutuvien ylituotantoa. Nykyään sähköntuotanto sopeutuu kulutuksen vaihteluun. Kun uusiutuvien tuotntokapasiteettia lisätään. tämä kääntyy nurinpäin. Tuotanto vaihtelee ja kulutuksen pitää sopeutua. Sähkön pörssihinta tulee vaihtelemaan paljon. Saksassa on jo nähty tilanne,missä hinta meni negatiiviseksi.

        Kun sähkö on lähes ilmaista, sitä voisi hyödyntää synteettisten polttoaineiden tuotantoon. Paljon fiksumpi idea kuin varastoida ylijäämä kiinteisiin akkuihin, koska akkumineraaleista ja tuotantokapasiteetista tulee pulaa. Akuille on parempiakin käyttökohteita kuin henkilöautot. Esim. raskas liikenne ja työkoneet. Etuna ei pelkästään CO2 vaan päästään myös muista pakokaasupäästöistä eroon, mikä on paljon oleellisempi juttu sisätiloissa, kaivoksissa ja kaupunkien keskustoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1772
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1224
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      72
      901
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      233
      872
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      855
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe