Suolen tyhjennys tähystystä (kolonskopiaa) varten on edessä

Anonyymi

Tähystysaika on aamulla klo 10. Olin vuosia sitten ensimmäisen kerran ja tein koko tyhjennyksen edellisenä päivänä, että voisin saada yöllä nukutuksi eikä aamulla tarvitsisi aloittaa toista aloittaa kuuden aikaan. Se oli viisasta. Vettä olisi tullut aamulla pöksyihin, en olisi lähtemään matkaan ollenkaan.

Nuorempana en pitänyt koko touhua ylivoimaisena, vaikka ei se herkkua ollut.

Nyt olen iäkäs ja heikossa kunnossa (mm. sydänoireita) enkä tajua kuinka selviän Moviprepin litkimisestä (kun toinen satsi tuppasi viimeksikin tulemaan ylös) ja pysyn tolpillani noin vuorokauden syömättäkin.

Lihalientä saa juoda vielä jossain vaiheessa (ennen toista tyhjennystä?)
mitä ihmettelen, siinäkin on jotain persiljan ja mausteen hippusia, jotka voivat mennä
tähystysletkun päässä olevaan pieneen kameran linssiin ja sitten menee tutkimus pilalle tai pitää aloittaa alusta. Hunajaa minulla on, siitä voin teetä keittää.
Kaikki juomat Movipreppiin sekoitettuna tekee vielä kamalamman makuisen.

Kipulääkitystä on luvattu suoneen antaa tutkimuksen aikana.
Suolistoni on arka ja kipeä.

Uskonpuute on koko operaatiosta selviämiseen, johon on pakko mennä oireiden takia, jo nyt en saa hvyin nukuttuakaan, vaikka unipilleriä on. Help me !
Mitenköhän selviän operaatiosta. Kerran sen kokeneena en varsinaisesti tähystystä pelkää, lääkityksen avulla kai siitä selviän. Saattajaa/auttajaa ei ole sairaalaan menossa eikä paluussa.

15

921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näissä jutuissa olisi tosi kiva, jos olisi saattaja tukena. Itsekin olin colonoskopiassa ilman saattajaa. Kyllä siitä silti varmasti selviytyy. Hoitajia ja lääkäreitä tutkimuksessa on riittävästi.

      Minulle tarjottiin tutkimuksen jälkeen heti mehua ja voileipiä. Se teki hyvää! Jaksoin siitä hyvin kotiin, ihan julkisella bussilla kuljin.

      Kyllä sinäkin pärjäät! Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Hei, homma on aika rankka nuoremmalle ja yleisterveemmällekin.
      Jos voit todella huonosti, sydänvaivoja tai muuta,
      niin ota yhteys lääkäriin, jos niihin saa yhteyttä,
      hoitajiin varmaan ainakin saa.
      Toimenpide voidaan tehdä nukutuksessakin,
      vaikka mahan tyhjennys on kuitenkin edessä.
      Se voi olla vaikeampi vaihe kuin itse tutkimus,
      ja sitten joutuu olemaan ravinnottakin lähes vuorokauden,
      mutta kun mahan saa tyhjäksi, alkaa helpottaa.

      Tsemppiä kauheasti, kauhean paljon !

    • Anonyymi

      En voi ottaa mitään noita suolentyhjennyslääkkeitä ym. niin suurta annosta kuin on määrätty. Jos otan täyden "satsin" ripuloin pahasti eikä mokoma meinaa loppua lainkaan. Otan siis ehdotettua vähemmän ja silläkin on suoli tyhjentynyt hyvin colonoskopiaa varten. Vaikka olen kakkostyypin diabeetikko, olen näissä tilanteissa pärjännyt ilman mitään lihaliemiäkin (täysin "roskattoman" saa tehtyä pullosta tiivistenesteestä). Runsas kuukausi sitten jouduin yllättäen poliklinikkakierteeseen ja siitä sairaalaosastolle. Olin syömättä n. 20 h ja pärjäsin silti eikä verensokerikaan pudonnut liian alas kun se vidoinkin mitattiin sairaalassa.

    • Anonyymi

      Kiitos kaikista vastauksista tosi paljon !

      Suolistoni on jo valmiiksi niin arka ja jotenkin tukossa, kipeä suolenmutkista,
      että pelkään, pystynkö kaiken Moviprepin juomaan,
      kun se voimalla lykkää kaiken ulos.
      Toivottavasti lykkää, ettei ole ihan solmussa....

      Olen uskaltanut eilen ja tänään syödä vain pelkkää perunamuusivelliä
      ja proteiinijuomia, että olisi helpompaa huomenna,
      huomenna on tyhjennyspäivä,
      meinaan juoda molemmat Moviprep-annokset huomenna
      muutaman tunnin välein.
      Tiistaiaamupäivällä on tutkimus.
      Jos siihen tutkimuslavetille asti, kiitän luojaani.

      Jos en juo huomenna molempia Moviprep-pusseja,
      joutuisin nousemaan aamuviideltä toiseen tyhjennykseen,
      kyetäkseni tutkimukseen lähtemään.
      Niin tein ensimmäiselläkin kerralla.

      Aika heikko olo on jo nyt, kun muutenkaan en mahakipuiluni vuoksi
      ole voinut tarpeeksi syödä 2-3 vuoteen.

      Sydänhäiriötä on koko ajan, väpätystä,surraamista ja epäsäännöllistä sydämenlyöntiä,
      minulla on pieni aorttavuoto, Tuntuu toivottomalta yrittää, mutta pakko on huomenna, että selviäisi mitä suolistossani on vikaa.
      Ei ole muita vaihtoehtoja tutkia suolistoa sisältä.

      Lohdullista kuulla, että vähempi annos Tyhjennysainettakin voi riittää.
      Tutkimuspaikka on onneksi alle viiden kilometrin, ketään tuttua viejää ei ole,
      menen taksilla. Vielä hermostuttaa, jos joutuu siellä huono-oloisena odottelemaan
      kauan vuoroaan.

      Olin onnellinen, kun lähetteen vihdoin sain (jouduttuani sairaskohtauksen seurauksena päivystykseen lokakuussa), mutta tämä "käytännön toteutus"
      tuntuu nyt aika vaikelta.

      Kiitos ihanat ihmiset, kun vastasitte ! Kuten sanoin, olen yksin ja ikää on.
      Yhdeksättä vuotta eläkkeellä.
      "Saa" mielellään kirjoittaa lisääkin !

      • Anonyymi

        terv. ap tietysti


      • Anonyymi

        Kysyn vielä paljonko söitte 2-3 päivää ennen tyhjennystä ?
        Huomasin liian myöhään, että jos on ummetusta, olisi pitänyt syödä jotain
        laksatiivia jo 3-5 päivää ennen tyhjennystä. Sisätautilääkärini, jolla joskus olen käynyt
        on kieltänyt minua käyttämästäkin niitä, koska suoleni ovat "solmuiset",
        siksi olen syönyt nyt vain muusia ja juonut proteiinijuomia,
        että olisi helpompaa, mutta että jalat kantaisivat kuitenkin alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyn vielä paljonko söitte 2-3 päivää ennen tyhjennystä ?
        Huomasin liian myöhään, että jos on ummetusta, olisi pitänyt syödä jotain
        laksatiivia jo 3-5 päivää ennen tyhjennystä. Sisätautilääkärini, jolla joskus olen käynyt
        on kieltänyt minua käyttämästäkin niitä, koska suoleni ovat "solmuiset",
        siksi olen syönyt nyt vain muusia ja juonut proteiinijuomia,
        että olisi helpompaa, mutta että jalat kantaisivat kuitenkin alla.

        ap. taas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ap. taas

        Ap. tässä edelleen. Olen niin hermona, että olen jo sekaisin päivistä , hehehee.
        Luulin, että tänään on sunnuntai ja huomenna on tyhjennys tiistain tutkimusta varten.
        Tänään onkin vasta lauantai, että yksi kitupäivä on enemmän.
        Yritän rauhoittua. Autonominen hermosto ottaa muuten kohta vallan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyn vielä paljonko söitte 2-3 päivää ennen tyhjennystä ?
        Huomasin liian myöhään, että jos on ummetusta, olisi pitänyt syödä jotain
        laksatiivia jo 3-5 päivää ennen tyhjennystä. Sisätautilääkärini, jolla joskus olen käynyt
        on kieltänyt minua käyttämästäkin niitä, koska suoleni ovat "solmuiset",
        siksi olen syönyt nyt vain muusia ja juonut proteiinijuomia,
        että olisi helpompaa, mutta että jalat kantaisivat kuitenkin alla.

        Söin enimmäkseen Saarioisen bataattisosekeittoa, kauravelliä ja viiliä
        muutaman päivä ennen tutkimusta. Ajattelin, että siten tyhjennys olisi helpompi,
        vaikka luin, että joku "rautavatsa" oli vetänyt broileriakin edellisenä päivänä.


    • Anonyymi

      Minusta pahinta koko tutkimuksessa oli tyhjennys. Jotenkin jännitin ja pelkäsin sitä. Hurjaa menoa se ripulointi olikin. Aamulla ennen tutkimusta, joka oli iltapäivällä, piti saada tulemaan pelkää kirkasta vettä. Ohjeita noudattaen sekin onnistui. Luulin, etten mitenkään pääse housut puhtaana tutkimukseen, mutta, kas, sekin onnistui.

      Itse tutkimus ei ole aivan kauhea, tai riippuu varmaan ihmisestä. Lääkäreitä ja hoitajia on paikalla. Omalla kohdallani joku laite meni rikki ja se venytti tutkimusta. Mutta kaikki selvisivät, niin lääkärit, hoitajat kuin minäkin.

      Tämä oli viime syksynä. Onneksi mitään pahempaa ei löytynyt!
      Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille ystävällisistä kommenteista !
      Toivottavasti kaikki onnistuu. Ei tätä hermoiluakaan uudestaan
      kestä eikä sitä, jos tyhjennys menee pieleen.
      Toivon hartaasti, ettei mitään vakavaa olisi mutta sekin pelottaa, jos on.
      Sain tutkimusajankin harvinaisen pian. Asia josta olen tietysti iloinen,
      mutta joka pistää epäilyttämään mitä epäillään....
      Minun ikäisilläni suolistosyövät yleistyvät.
      Edellisen kolonoskopian jälkeen sanottiin, että uutta ei tarvitse sinun elämäsi aikana
      tehdä.
      Tässä ollaan.
      Kiitos vielä ja voikaa hyvin !

      • Anonyymi

        Nyt on tutkimus poissa päiväjärjestyksestä. Sattui ihan kamalasti. Sain kipulääkettä ja rauhoittavaa suoraan suoneen, että se saatiin tehdyksi. Kuitenkaan mitään vikaa ei löytynyt.
        Eli edelleen on voimassa kysymys: Mistä ainaiset, kovatkin vatsakivut johtuvat ?
        Lääkärin vastaus oli: "Ne voivat olla toiminnallisia vaivoja".
        Onhan ne. Ulostettakin pukkaa 4-7 kertaa päivässä.
        Se ei ole normaalia. Hermostuttaa, kun ei tiedä, mikä on vialla.
        ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on tutkimus poissa päiväjärjestyksestä. Sattui ihan kamalasti. Sain kipulääkettä ja rauhoittavaa suoraan suoneen, että se saatiin tehdyksi. Kuitenkaan mitään vikaa ei löytynyt.
        Eli edelleen on voimassa kysymys: Mistä ainaiset, kovatkin vatsakivut johtuvat ?
        Lääkärin vastaus oli: "Ne voivat olla toiminnallisia vaivoja".
        Onhan ne. Ulostettakin pukkaa 4-7 kertaa päivässä.
        Se ei ole normaalia. Hermostuttaa, kun ei tiedä, mikä on vialla.
        ap.

        Eikö lääkäri laittanut jatko-tutkimuksia ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö lääkäri laittanut jatko-tutkimuksia ?

        Ei mitään. Semmoista se on. Takaisin terkkariin terkkarilääkärin armoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään. Semmoista se on. Takaisin terkkariin terkkarilääkärin armoille.

        Jatkoa. Konoskopian tehnyt lekuri suositteli ylävatsa-ultraa, johon lähete täytyy saada
        terveyskeskuslekurilta.
        Hidasta on kunnallisesti. Lääkärillä ei olle aikoja. Soittaa 18.2.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe