Aihe

Miksi rav nelosen akkujännite pysyttelee 12,3 ,V tasolla

Anonyymi

Autossa kitenkin käytössä lämmitys ja akkuvaraaja joka päivä

Mihin teho katoaa. 12, 3volttahan n alarajaoilla että akku olis rikki.
Kuitenkin au y olla ajetan ja ladaan joka päivä kahteen kertaan.

Onko muilla samanlaisa kokemuksia

Edisonni

87

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Normaali voltti määrä lepotilassa, monessa tojodas!

      • Anonyymi

        Anteeksi herra täydellisyys

        Toivottavasti helpotaa täydelsitä elämäänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi herra täydellisyys

        Toivottavasti helpotaa täydelsitä elämäänne.

        Mulla vilää siåumen kilee kutssitt keskeen

        Olen japaniilainenne tojotaa insekööri

        Tutustun täällä ihmeeseen kun kuulemma teilläm y äällä on viallinen toijotaaa


      • Anonyymi

        Toyotasi on ladattava hybridi ja akusto on ihan lopussa!


    • Anonyymi

      Pitäs opetala laduskesta kirjotamaan etes etä ymärtä.

    • Anonyymi

      Akku tai auton laturi paskana.

      • Anonyymi

        Toyota kun kyseessä, niin laturi, moottori ja vaihteisto paskana, sekä kori ruosteessa.


    • Mikä on latausjännite? Ei akku lataudu täyteen jos latausjännite on liian pieni.

    • Anonyymi

      Nostaa ajossa latausjännitten 14,3 v ja akku testatu huollossa ok.

      • Anonyymi

        Latausvirta ratkaisee, ei pelkkä latausjännite. Auto käyntiin, kulutuslaitteet päälle ja pihtivirtamittarilla mittaamaan purkautuuko vai latautuuko akku ja millä kierroksilla. Auto pysäyksissä ja kulutus pois voi mittarilla selvittää purkaako vielä jokin akkua.
        Pieni latausvirta johtuu kuluneista hiilistä, liukurenkaista tai viallisesta säätimestä, viallisesta diodisillasta. Johtimien kunto ja liitokset on hyvä tsekata. Akun ulkoinen purkautumisen johtuu yleensä laturista, säädin, diodisilta, jos mikään valo tms ei ole jäänyt päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausvirta ratkaisee, ei pelkkä latausjännite. Auto käyntiin, kulutuslaitteet päälle ja pihtivirtamittarilla mittaamaan purkautuuko vai latautuuko akku ja millä kierroksilla. Auto pysäyksissä ja kulutus pois voi mittarilla selvittää purkaako vielä jokin akkua.
        Pieni latausvirta johtuu kuluneista hiilistä, liukurenkaista tai viallisesta säätimestä, viallisesta diodisillasta. Johtimien kunto ja liitokset on hyvä tsekata. Akun ulkoinen purkautumisen johtuu yleensä laturista, säädin, diodisilta, jos mikään valo tms ei ole jäänyt päälle.

        Tai sitten auton runko on niin ruosteessa, että maadoitus ei toimi.


    • Anonyymi

      Kertomalla auton ja akun iän sekä km-määrän yms olisi vian arvailu paljon helpompaa.

      • Anonyymi

        Juuri niin. Hybridi vai ei ja millainen hybridi, jos on.
        Hybrideissä on aivan eri lataustekniikka (suurjänniteakusta DC/DC-muuntimella) kuin perus polttomoottorissa. Turha arvailla enempää. Huonoila lähtltiedoilla saa vain huonoja arvauksia vastaukseksi.


      • Anonyymi

        Ei ole vika vaan akku on silloin tehtaan tarkoittamassa varaussteessa,kysytty sähköauto asiantuntialta.


    • Anonyymi

      Reilun vuoden vanha ravi .
      Ajettu noin sata
      Mutta voishan sitä mittaillakin.

      • Anonyymi

        Vuoden vanha auto viedään takuuhuoltoon jos sinulla oikeasti tämä kertomasi auto olisi. Unissaan voit toki mittailla akkujen jännitteitä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoden vanha auto viedään takuuhuoltoon jos sinulla oikeasti tämä kertomasi auto olisi. Unissaan voit toki mittailla akkujen jännitteitä..

        Eine oikeen tiedä siellä tojolakaan mitään ,arvailee vaan. Kuen ei näissä koskaan mitä ä n b ikaa ole ollut.

        Eivät tiedä mitkämarvot pitää löytyy jotta akku kunnossa.
        Ilmeisesti japanissa on sädetty pikku akun latausjänni aika alhaiseksi kun siellä ei pakasi ole ,vai onkos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoden vanha auto viedään takuuhuoltoon jos sinulla oikeasti tämä kertomasi auto olisi. Unissaan voit toki mittailla akkujen jännitteitä..

        On mulla joo. Kova on kulkeen kun teho tulee heti k u n painaa kaasuu kun säkömoottorit vääntöäilman viivettä

        Parata on autiåossa ulkonäkö kun ei joka mutkassa tuuvataan kuin kansa avaakenit.

        Au y o kyllä huomataan. Ainoota haitaa kun naapurit e i enää tervehdi.


      • Anonyymi

        Se on kaatopaikkatavaraa. Eihän nuo kestä kuin 15000km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eine oikeen tiedä siellä tojolakaan mitään ,arvailee vaan. Kuen ei näissä koskaan mitä ä n b ikaa ole ollut.

        Eivät tiedä mitkämarvot pitää löytyy jotta akku kunnossa.
        Ilmeisesti japanissa on sädetty pikku akun latausjänni aika alhaiseksi kun siellä ei pakasi ole ,vai onkos

        Minulla on Toyota-konsernin hybridissä melkein 12 vuotta vanha pikkuakku antamassa virtaa auton oheislaitteille. Akku vielä täydessä iskussa ja sen lepojännite riippuu, kuinka kauan auto on ajamatta. Systeemi vie virtaa 0,7 A vaikka autossa ei ole mikään normaali kulutus päällä.


    • Anonyymi

      Jos mittasit jännitteen ulkona pakkasella, niin kaippa tuo on normaalia että jännitetaso on alhainen. Ainakin akun varausteho heikkenee pakkasella niin ilmeisesti myös jännite laskee.

      • Anonyymi

        Täynnä olevan akun jännite ei ole 12,3 V Suomen pakkasilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täynnä olevan akun jännite ei ole 12,3 V Suomen pakkasilla.

        Tuo 12,3 volttia vastaa noin 50% varaustilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täynnä olevan akun jännite ei ole 12,3 V Suomen pakkasilla.

        1. Lataa akku kunnollisella verkkovirtakäyttöisellä laturilla.
        Hyvällä onnella tämä saattaa riittää.

        Jos ongelma kuitenkin uusiutuu ilman syytä, niin akku on loppuunkulunut ja on syytä vaihtaa. Voit tietysti jatkaa vanhan käyttöä sillä riskillä, että kovemmalla pakkasella auto ei enää käynnisty.

        2. JOS akun uusiminen on tarpeen, olisi tietysti hyvä selvittää, ettei auton ns. lepotilakulutus (eli kun auto on parkkipaikalla lukittuna) ei ole hälyttävän suuri. Jos se ON hälyttävän suuri, niin syy tähän olisi hyvä selvittää ja korjata, koska muuten se ostettu uusikin akku menee nopeasti huonoon kuntoon.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 12,3 volttia vastaa noin 50% varaustilaa.

        Ehkä sen ei tarbåbii olala korkeempi kun sen tatkoitus i n vain käynitää se rele joka käynnistää hybriidi tekniikan .

        Samaine rele onkin kulemma jumissa kaikissa sumen raveissa ny t pakkasella.


    • Anonyymi

      tojonjännitteensäätäjä on aina ollut kehnonlainen. Siittä johtuu kun joka toisessa tojossa aina joku lamppu palanut.

    • Anonyymi

      Webaston apissa 14.3V Defan yläpitolaturilla ja auton normiakulla.

      • Anonyymi

        Kun tuon ylläpitolatauksen lopettaa, muutaman minuutin kuluttua akun jännite on laskenut sinne 12 voltin pintaan joka on normaali akkujännite. Päälle 14 voltin jännite on latausjännite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tuon ylläpitolatauksen lopettaa, muutaman minuutin kuluttua akun jännite on laskenut sinne 12 voltin pintaan joka on normaali akkujännite. Päälle 14 voltin jännite on latausjännite.

        Kytke se ylläpitolaturi yön ajaksi verkkoon. Parin tunnin latausaika ei riitä. Parissa tunnissa saa toki ladattua mutta ei akkua täyteen. Jos moottorin ta sisätilan lämmitin on kytketty samaan sähkönsyöttöön, irroita se kokeilun ajaksi. Vertaa, onko eroa akun lataustilassa parin tunnin latauksen ja yön yli latauksen välillä. Voit yllättyä. Ellei ole, suunnista akkukauppaan. Tai tutki ylläpitolaturisi toimintakunto.

        Hiljaa hyvää tulee. Ylläpitolataus on pitkän syklin latausta ja lopputulos paranee ajan myötä. Ylläpitolaturi ei osaa ennakoida, että sillä on vain pari tuntia aikaa ladata akku ennen virran katkaisua. Sen sijaan yön yli ladatessa se osaa lopettaa lataamisen ja siirtyy ylläpitomoodiin, kun akku on täysi. Pikalataukseen on muut mallit parempia.

        Vaihdoin 3h tunnin pihapistorasian jatkuvasti jännitteiseen malliin juurikin siitä syystä, että saa paremmin hyödynnettyä ylläpitolaturin vaikutuksen. Ei ole ollut minkäänlaista käynnistysogelmaa Toyotan Hybridissä (akku edessä) vaikka autossa on Webasto ahkerassa käytössä. Ylläpitolataus on kiinni yli yön pääsääntöisesti vain viikonlopun aikana, kun auto seiso muutenkin parkissa pihalla. Viikolla lataillaan vain ajossa (akku on lämpimässä moottoritilassa). Pari talvea ja vuotta, jonka auto on ollut taloudessa, on mennyt täysin ongelmitta. Pari seuraavaa vuotta selvittää, onko seuraava auto samaa merkkiä vai vaihtuuko auto johonkin toiseen merkkiin. Toistaiseksi se on ylittänyt odotukset.


    • Anonyymi

      Autossa ylläpitolaturi kaksikertaapäivässä päällä.

      Viime pakkasilla auto jätti käynnistymättä kun akku vain tuo 12,3 v.

      Lisäksi parkissa olessa akku putoaa nopeesti noin 11,5 v

      • Anonyymi

        Jos akun jännite laskee parkissa alle 12 voltin ilman kuormaa, siinä on vikaa. Samaa osoittaa sekin ettei akku lataudu täyteen 12,75 V jännitteeseen. Jos akussa on kennovikaa, se voi vielä mitattaessa näyttää kohtalaisen hyvää jännitettä, mutta suurella starttivirralla jännite putoaa paljon kun yksi tai useampi kenno menee nollille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos akun jännite laskee parkissa alle 12 voltin ilman kuormaa, siinä on vikaa. Samaa osoittaa sekin ettei akku lataudu täyteen 12,75 V jännitteeseen. Jos akussa on kennovikaa, se voi vielä mitattaessa näyttää kohtalaisen hyvää jännitettä, mutta suurella starttivirralla jännite putoaa paljon kun yksi tai useampi kenno menee nollille.

        Vaihdoin hybridi RAViin uuden akun juuri 11,5V jännitteen takia, vtun turhan takia. Tupakan sytkärin liittimestä voipi sitten volttimittarilla mittailla DC/DC konventterin toimintaa, ja tuudittautua siihen että akun jännite on 14.8V kun laitat virrat päälle(hybrid versio, vanhempi malli) :)
        Tässä on sitten sekin että kun akun napajännite on se nykyäänkin 11.5V niin siinä sitten ladataan 12V akkua kylmällä moottorilla mikä lisää sitä polttoaineen kulutusta :(
        Tämä on tojotalta huono synsteemi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdoin hybridi RAViin uuden akun juuri 11,5V jännitteen takia, vtun turhan takia. Tupakan sytkärin liittimestä voipi sitten volttimittarilla mittailla DC/DC konventterin toimintaa, ja tuudittautua siihen että akun jännite on 14.8V kun laitat virrat päälle(hybrid versio, vanhempi malli) :)
        Tässä on sitten sekin että kun akun napajännite on se nykyäänkin 11.5V niin siinä sitten ladataan 12V akkua kylmällä moottorilla mikä lisää sitä polttoaineen kulutusta :(
        Tämä on tojotalta huono synsteemi.

        Tarkennan vielä että, RAV hybrid on vm.2017 ja uusi akku optima, niinkuin vanhakin akku oli joka oli asennettu 2017.
        Autossa on webasto, mutta tämä ei liity mittauksiin koska vaihdoin akun loppusyksystä ja mittailin jännitteet silloin.
        Jännitteet mittasin siten että kaukosäädin ei ollut mukana niin jännitteet jopa 12.3V (ikkunan läpi tiirailin volttimittarin jännitteet).
        Kaukosäädin mukana, ovi auki jarrupolkimen painallus, jännite 11,3V seuraavaksi kun painoi sitä start painiketta niin jännitteet 14,6V elikkäs hybridiakun puolelta sitten tuli jännitteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennan vielä että, RAV hybrid on vm.2017 ja uusi akku optima, niinkuin vanhakin akku oli joka oli asennettu 2017.
        Autossa on webasto, mutta tämä ei liity mittauksiin koska vaihdoin akun loppusyksystä ja mittailin jännitteet silloin.
        Jännitteet mittasin siten että kaukosäädin ei ollut mukana niin jännitteet jopa 12.3V (ikkunan läpi tiirailin volttimittarin jännitteet).
        Kaukosäädin mukana, ovi auki jarrupolkimen painallus, jännite 11,3V seuraavaksi kun painoi sitä start painiketta niin jännitteet 14,6V elikkäs hybridiakun puolelta sitten tuli jännitteet.

        Optiman lyijyhyytelöakut ovat olleet skeidaa sen jälkeen kun tehdas siirrettiin Meksikoon ja siitä on aikaa jo 10-15 vuotta. Antavat virtaa hyvin myös kylmässä, mutta eivät lataudu pakkasessa. Sisällä lämpimässä kun mitataan, akku on kunnoltaan sellainen kuin uuden pitää olla, mutta kylmässä eivät lataudu. Osasyynä saattaa olla nykyautojen latauselektroniikka jonka toiminta ei sovi yhteen pienen sisäisen resistanssion omaavan akun kanssa. Jos kyse on lyijyhyytelöakusta suositten hankkimaan Optiman tilalle normaalin lyijyhappoakun. Ne latautuu kylmässä.


      • Anonyymi

        Jostakin syytä ylläpitolatureita myydään ja asennetaan moottorilämmityksen kanssa rinnan. Ongelma on, jos ne ovat kumpikin saman kellon perässä ja lämmitysaika on vain parisen tuntia.

        Tässä erään ylläpitolaturin ohje (ei mainos). Tästä vain selviää (sivu 10) hyvin lataussyklit ja niiden kesto erikokoisten akkujen tapauksessa. Ei ole tarkoitettu hätäisille. Kun lataat, anna laturin olla kytkettynä mieluiten koko viikonvaihde, ei vain paria tuntia.

        https://auton.fi/productfiles/c6bc240ec769f2d7f3a10064752761ac9d404c4ad873f7f5e2a69a7dfa25774a.pdf


    • Anonyymi

      On samankaltaisia kokemuksia, tosin corollasta. Auton oma laturi latasi moitteettomasti, akku uudehko ja hyvässä kunnossa ja jännite aina alakantissa. Kokeilin ihan uusia akkuja ja ostin autoon uuden laturin (muista syistä), mikään ei muuttunut. Ylläpitolaturilla varaus pysyi asiallisessa lukemassa max vuorokauden.

      En löytänyt virrankulutukseen muuta syytä kuin että keskuslukon anturi haistelee onko kaukosäädin auton lähellä ja jos on, tunnistin kuluttaa virtaa, jolloin virrankulutuksen aikana navoista mitattu jännite alenee. Avaimen haistelun merkitys on siinä, että parin minuutin viiveen jälkeen keskuslukitus napsauttaa ovet lukkoon, ellei tunnista että avaimen kaukosäädin olisi lähellä.

      Voisit kokeilla sellaista että veisit avaimen kaukosäätimet pois auton ulottuvilta yli 50 m päähän ja kytkisit yleismittarin mittaamaan akun jännitettä 5 min ajaksi. Parin-kolmen minuutin kuluttua akkujännitteen pitäisi nousta, kun avaimen tunnistus menee virransäästötilaan.

      • Anonyymi

        Ei kait joku ovien tunnistus vie akuta noin paljon tehoo.

        Jännite saisi laske vasta yl i viiden ampeerin kuormalamja sittenkin vana puoli volttii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kait joku ovien tunnistus vie akuta noin paljon tehoo.

        Jännite saisi laske vasta yl i viiden ampeerin kuormalamja sittenkin vana puoli volttii.

        Mittaa omastasi ja kerro sitten miten kävi.


    • Anonyymi

      Piilevää tehdas vikaa toitsus, varmaan menee kohta vaihtohalliin?😭🤣😂

    • Anonyymi

      Todellakin ihmeellistä että 12 V akun jännite on .... 12 V. Luulis että se 48,45 mutta ei ... On se vaan kumma juttu.

      • Anonyymi

        . Yleismittarin näytöllä näkyy jännite (yksikkö voltti), joka on yleensä 11,50 - 12,90 V. Jos jännite on alle 11,50 V niin akku on lähes tyhjä. Jos taas yli 12,90 V, niin auto ei ole seisonut kovin kauaa ja jännite ei ole laskenut latausjännitteen (13,5 - 14,4 V) tasolta. Jos tulos oli yli 12,9 V, niin kytke hetkeksi ajovalot ja sisätilatuuletin ja odota 10-15 minuuttia, jonka jälkeen sammuta ne ja mittaa uudelleen.

        Täysi akku 12,72 V
        90% varaus 12,60 V
        80% varaus 12,48 V
        70% varaus 12,36 V
        60% varaus 12,24 V
        50% varaus 12,12 V
        40% varaus 12,00 V
        30% varaus 11,88 V
        20% varaus 11,76 V
        10% varaus 11,64 V
        Hyväkuntoisen käytetyn akun pitäisi antaa yli 12,50 V lukema. Jos olet epävarma tuloksesta, käy tarkistuttamassa akku asiantuntevassa akkuliikkeessä ja kysy samalla mitä akkua he suosittelevat autoosi.


      • Anonyymi

        Ei niin muta pitäisi sen käynnistä muuhunkin kuin vika tilaan jos pakkasta .

        Huolossa haukuvat b iallista relettä.

        Eivät varmaan kuuleet releen vetojäniteestä mitään.

        Milainekohan rele laitetaan kun akua on kokonan tyhjä.


    • Anonyymi

      Onko kelä ä n uusi kppasta ravia.
      Titääkö kukaan mikä on rabin akun notmaali k ännite kun olaan parkissa.
      Ja aikka radio päällä.

      • Anonyymi

        Heitä puhelimesi lepikkoon kun se kirjoittaa noin epäselvää tekstiä.


    • Anonyymi

      Osta oikea auto, niin ei tarvitse itkeä palstoilla.

    • Anonyymi

      Kun tulet ajosta, älä heti ajon jälkeen mittaa jännitettä, sillä silloin erinäiset sähkölaitteet ovat vielä kytkettyinä. Odota vaikka vartti.
      Sama toisinpäin.
      Kun avaat oven, auto "ajattelee" heti, että ahaa, ollaan lähdössä jonnekin!
      Auto kytkee jotkin kulutuslaitteet jo päälle ja akku vaikuttaa olevan hieman alavireessä.
      Avaa luukku ja sulje ovi ja odota. Auto huomaa kohta, että kas, ei lähdettykään, kytkee turhat pois jonka jälkeen voit mitata jännitteen.

      Näin E-mersussa, miksei Toyotassa?

      • Anonyymi

        Ihan samoin toyossa


    • Anonyymi

      24vuotta ollu sama tojo, akku vaihtoon n,,5 v välein, ei tuollasia ongelmia

    • Anonyymi

      Taitaa olla akusta yksi kenno pimeänä.

    • Anonyymi

      Hybrideissä raportoitu akkuvikoja. Onko takaisinkutsuja jo tullut?

      • Anonyymi

        Ei Toyota hybrideissä ole akkuvikoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Toyota hybrideissä ole akkuvikoja.

        Hybridissäkin on 12V akku. Yleensä lyijyakku. Samanlainen kuin muissa polttomoottoriautoissa. Kapasiteettieroja toki on. Hybridin 12V akku on kapasiteetiltaan pienehkö, koska sen ei tarvitse pyörittää starttimoottorin avulla polttomoottoria. Se vain herättää hybrid-järjestelmän releistyksen start-napin painalluksesta.

        Jos autoon on asennettu Webasto, standardi 12V hybrid-malin akku on kapasiteetiltaan liian pieni. Akku vaihdetaankin isompaan, jos Webasto asennetaan uuteen Toyotan hybrid-autoon. Sisältyy kalliin paketin hintaan.

        12V akulla etenkin lyijyakulla on rajallinen elinikä. Koska se on enemmän käyttäjän armoilla. Jos akku syväpurkautuu jossakin vaiheessa, sen elinikä lyhenee huomattavasti. Se voi jopa vaurioitua pysyvästi.

        Vaikka tässä tapauksessa käyttäjä lataa akkua pari kertaa päivässä, ei se auta, jos akun kapasiteetti ja ominaisuudet ovat jo heikentyneet. Sama pätee auton DC/DC.muuntimen kautta tapahtuvalle lataukselle ajossa (vain hybrid). Se ei kauaa akussa säily.

        On mahdollista, että näissä olosuhteissa akku on lopussa ja on vaihdettava uuteen. Kannattaa vaihtaa samalla kapasiteetiltaan Webaston käyttöä vastaavaksi. Merkkiliikkeestä saa ilmaiset neuvot. Akun vaihto maksaa mutta on pieni työ ja sujuu kätevästi huollon yhteydessä.

        Huollosa ainakin omalle autolle tehdään akkutesti. Kun koodia ei enää saa eli akkutesti ei mene läpi, tiskillä infotaan siitä maksun yhteydessä. Tietää, että on aika vaihtaa akku.

        Korkeajänniteakusta pitää huolta hybrid-järjestelmä eikä sen jännitettä päästetä liian alas koskaan. Moottori kääynnistyy ajoissa. Toisaalta siihen jää aina tilaa ottaa energiaa talteen esim jarrutuksen aikana. Korkejänniteakku on optimaalisessa käytössä. Lisäksi tyypiltään erilainen.

        Lyijyakku kestää automerkistä riipumatta auton käytön mukaan 2-10 vuotta. Omissa autoissani ja pätkäajossa akku on yleensä pitänyt vaihtaa noin neljän vuoden iässä.


    • Anonyymi

      Aloittaja .
      Mulle tehtiin tojolla akku testi. Akku ok.
      Kuitenkin ajon jälkee ac birtatilassa jännite tippuu nopesåasti tuonne alle '11,5 v paikeille.
      Ei valoja päällä. Muka akku kunnossa.
      Auto vä hän yli. Vuoden vanha rav ja ylläpitolaturin käytössä kaksi kertaa päivässä.
      Kuitenkaan akk u ei laudunenempää.

      Latauksen jälkeen usein. Suurempi näyttö ei näytä auton. Hybriidiakun tasoaja sähkömoottoreieden. T oimintaa. Oikein tai ei olenkaan. Ikään kuin akussa ylijännitettä. Mutta palutuu. Pysäköinnin jälkeen.

      • Anonyymi

        Ny aamulla pikku pakkanen , acc vurtatilassa enne kännistystä akku jännite 11-8 v.
        Riittääköhaän jännite vedättämmäön hybriidi järjestelmän käynnistys releen.
        Vai jääkö taas auto pihaan.
        Miten voi akku ola noi alhaisessa jännitteessä vaikka ladattu ja ladataan.

        Akku kunnossa toyatan testissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ny aamulla pikku pakkanen , acc vurtatilassa enne kännistystä akku jännite 11-8 v.
        Riittääköhaän jännite vedättämmäön hybriidi järjestelmän käynnistys releen.
        Vai jääkö taas auto pihaan.
        Miten voi akku ola noi alhaisessa jännitteessä vaikka ladattu ja ladataan.

        Akku kunnossa toyatan testissä.

        Autossa tai akussa on jokin vika. Automerkillä ei ole asian kanssa tekemistä. Mutta malli voi hyvinkin omata tuon ominaisuuden.

        Kakkosautona on 2019 Hybrid C-HR. Autosssa on Webasto käytössä kaksi kertaa päivässä talvella. Ylläpitolaturi on talviaikana käytössä viikonloppuna, joskus keskiviikkoisinkin. Ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa 12V akun kanssa. Autolla ajetaan muutaman kilometrin työmatkaa. Jännitettä en ole mitannut/tutkinut. Konepeltiä on avattu kotona vain, kun on lisätty tuulilasin pesunestettä. Autoon on vaihdettu isompi akku Webaston asennuksen yhteydessä. Heti uutena. Ei siksi, että vanhassa olisi ollut vikaa. Webaston kanssa pitää olla isompi akku. Autossa ei ole ollut tähän mennessä ainoatakaan vikaa.

        RAV4-mallista löytyy lukuisa määrä käyttäjiä, joilla on sama ongelma kuin sinulla. Kannattaa olla yhteydessä autokauppaan. Ei ole normaalia, että akusta katoaa varaus lyhyessä ajassa auton oleessa pysäköitynä.

        Tämän linkin takaa löytyvän palstan perusteella akun tyhjentyminen ennenaikaisesti on kyseisen automallin ominaisuus. Sadat ihmiset eivät voi olla täysin väärässä:

        https://www.cargurus.com/Cars/Discussion-c29023_ds1091695

        Suosittelisin ensin vaihtamaan akun isompaan. Ongelmana saattaa olla kapasiteetiltaan isomman mahtuminen samaan tilaan. Joka tapauksessa reklamoinnin paikka tämä on.
        Tuo 12V akku on niin halpa, että huonosti toimivan akun kanssa ei kannata pelata pitkään. Tässä tapauksessa auton takuu on voimassa ja siksi autoliikeeseen on oltava yhteydessä ennen mitään omia toimenpiteitä.

        Jos vikaa on autossa, akun vaihtaminen auttaa vain tilapäisesti. Akku on kuitenkin helpompi vaihtaa kuin auton muu tekniikka. Akusta on helpoin aloittaa ja poissulke se vian syynä.

        Pieni lapsus voi piillä jossakin auton ohjelmistossa. DCM esiintyy useassa linkin tapauksessa pääepäiltynä (Data Communication Module). Esimerkiksi auto ei sammuta kaikkia turhia toimintoja, kuten pitäisi. On melko varmaa, että jos näin on, tähän on olemassa valmis päivitys maahantuojalla. Rohkeasti vain keskustelemaan ongelmasta. Tulosta tuo linkin keskustelu tueksesi. On sekä maahantuojan että sinun kannalta parempi, että ongelmaan löytyy kumpaakin osapuolta miellyttävä ratkaisu.


    • Anonyymi

      Sanovat huollossa että vika on 12 v releessä. Joka ei jaksa vetää ali jännitteellä pakkasessa esim . Alle 11 v jännittellä ja käynnistää hybriidiakkua.

      Rele pitää vaihtaa selaiseksi et t ä t oimii vaikka yhden voltin jännitteellä ja kes t ää kuitenkin 14 v jänniteen ajossa.

      • Anonyymi

        Ei releen tarvitsekaan vetää alijänniteellä. Ongelma on nimenomaan akun alijännite. Siihen juurisyyhyn pitää puuttua, ei sen seurauksiin. Kunnossa oleva varattu akku ei ole alijännittessä. Kakkosauton (hybrid) releistys vetää pakkasista huolimatta. Ei koskaan ollut mitään ogelmaa sen kanssa. Sama merkki ja ikä, eri malli. Auto taivasalla säiden armoilla kesät talvet. Ongelma vaikuttaa koskevan vain RAV4 uusimpia hybrididejä.

        Jos releen saa vetämään, 12V akkuasi varataan hybridiakusta DC/DC-muuntimella. Miksi varastaisit ajamiseen tarkoitettua energiaa 12V akun elvyttämiseen ja ongelman kiertämiseen sen sijaan että korjaisit ongelman. Valitettavasti on sanottava, että huolto ei ole tehtäviensä tasalla, jos noin kertovat.

        Säilytän painavia akkuja venessäni talven yli. En varaa niitiä talvella. Keväällä lähtee moottori akkuja varaamatta käyntiin. Ei lähtisi, jos akut olisivat purkautuneet talven aikana.
        Kyse on AGM ja hyytelöakuista. Nestemäisellä elektrolyytilla varustettujen lyijyakkujen itsepurkautuminen on voimakkaampaa. Mutta ei sentään tunneissa saa tapahtua.

        Jokin purkaa akkujasi. Se on ongelma. Ei releistys.

        Kun istut autoon, paina jarrupoljinta akevyesti. Odota tovi (1 min) enenkuin painat virtanappulaa (start). Odota, että hurina vaimenee. Sähkönkulutus on aluksi suurinta, ja tasaantuu pienen hetken kuluttua. Hyvällä tuurilla rele jaksaa vetää, kun suurin virrankulutus on tasaantunut. Tämä on vain laastaria haavan päälle. Tuolla voi selvitä kiperästä tilanteesta. Lopullinen syy on toki korjattava.

        Näin joku on kikkaillut tilapäisesti Priuksen kanssa saman ongelman yli
        https://www.youtube.com/watch?v=PS6rurLmbsE

        RAV4:ään on myös kikka akun tyhjentyessä liiaksi (vie avain aivan lähelle tunnistinta)
        https://www.youtube.com/watch?v=wZHwsvjG7Cs


      • Anonyymi

        Niihän ne sanovat. Mutta ajatellaanpa aivan itse. Kyseisessä automallissa 12V akku on auton takana. Hybridilaitteet ja mittauspiste ovat auton edessä. Suurjänniteakun sijainnilla ei ole tässä merkitystä. Autovalmistajan olisi pitänyt laittaa suuripoikkipintainen kuparikaapeli 12V akusta virran kulutuskohteeseen - auton etupäähän. Mutta onko säästetty väärässä paikassa ja vedetty ohuemmalla kaapelilla, kuin pitä veto edellyttäisi. Näin jännitealenema on liian suuri.

        Vastaavasti lataus on puuttellista, jos latauspäässä on oikea latausjännite mutta se johdetaan pitkien kaapelien kautta auton perässä olevaan akkuun. Ei se jännite akun navoissa ole enää sama kuin latauspisteessä.

        Tämä akun sijoittamisesta ja kaapeloimisesta johtuva alijänniteongelma voidaan tietysti painaa villasella ja korjata se releellä, joka pystyy vetämään kulutuspisteessä vielä poikkeuksellisen alhaisella jännitteellä. Mutta vika ei alun perinkään ole relessä vaan auton suunnittelussa on tapahtunut virhe. Tai on otettu tietoinen riski, koska ohuempi kuparikaapeli tulee halvemmaksi. Miljoonien autojen valmistuksen myötä säästö/kustannus ko. valintaa tehdessä on merkittävä.

        Tämä ongelma, jota mielestäni virheellisesti releviaksi kutsutaan, esiintyy vain niissä Toyotan hybrideissä, jossa 12V akku on sijoitettu tavaratilaan. Esim. C-HR- mallissa ongelmaa ei esiinny. Siinä 12V akku on edessä. Miksi C-HR:ään olisi osattu laittaa ehjä rele muta taka-akkuisiin rikkinäinen. Jospa se syy ei olekaan releessä vaan muissa valituissa ratkaisuissa. Uudella alemmallä jännitteellä toimivalla releellä on helpointa korjata ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niihän ne sanovat. Mutta ajatellaanpa aivan itse. Kyseisessä automallissa 12V akku on auton takana. Hybridilaitteet ja mittauspiste ovat auton edessä. Suurjänniteakun sijainnilla ei ole tässä merkitystä. Autovalmistajan olisi pitänyt laittaa suuripoikkipintainen kuparikaapeli 12V akusta virran kulutuskohteeseen - auton etupäähän. Mutta onko säästetty väärässä paikassa ja vedetty ohuemmalla kaapelilla, kuin pitä veto edellyttäisi. Näin jännitealenema on liian suuri.

        Vastaavasti lataus on puuttellista, jos latauspäässä on oikea latausjännite mutta se johdetaan pitkien kaapelien kautta auton perässä olevaan akkuun. Ei se jännite akun navoissa ole enää sama kuin latauspisteessä.

        Tämä akun sijoittamisesta ja kaapeloimisesta johtuva alijänniteongelma voidaan tietysti painaa villasella ja korjata se releellä, joka pystyy vetämään kulutuspisteessä vielä poikkeuksellisen alhaisella jännitteellä. Mutta vika ei alun perinkään ole relessä vaan auton suunnittelussa on tapahtunut virhe. Tai on otettu tietoinen riski, koska ohuempi kuparikaapeli tulee halvemmaksi. Miljoonien autojen valmistuksen myötä säästö/kustannus ko. valintaa tehdessä on merkittävä.

        Tämä ongelma, jota mielestäni virheellisesti releviaksi kutsutaan, esiintyy vain niissä Toyotan hybrideissä, jossa 12V akku on sijoitettu tavaratilaan. Esim. C-HR- mallissa ongelmaa ei esiinny. Siinä 12V akku on edessä. Miksi C-HR:ään olisi osattu laittaa ehjä rele muta taka-akkuisiin rikkinäinen. Jospa se syy ei olekaan releessä vaan muissa valituissa ratkaisuissa. Uudella alemmallä jännitteellä toimivalla releellä on helpointa korjata ongelma.

        Tässä havainnollistava video RAV4 akun sijainnista ja 12V syöttökaapeleista (noin 0.40' kohdalla).

        https://www.youtube.com/watch?v=kR6gQE9d1Bo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niihän ne sanovat. Mutta ajatellaanpa aivan itse. Kyseisessä automallissa 12V akku on auton takana. Hybridilaitteet ja mittauspiste ovat auton edessä. Suurjänniteakun sijainnilla ei ole tässä merkitystä. Autovalmistajan olisi pitänyt laittaa suuripoikkipintainen kuparikaapeli 12V akusta virran kulutuskohteeseen - auton etupäähän. Mutta onko säästetty väärässä paikassa ja vedetty ohuemmalla kaapelilla, kuin pitä veto edellyttäisi. Näin jännitealenema on liian suuri.

        Vastaavasti lataus on puuttellista, jos latauspäässä on oikea latausjännite mutta se johdetaan pitkien kaapelien kautta auton perässä olevaan akkuun. Ei se jännite akun navoissa ole enää sama kuin latauspisteessä.

        Tämä akun sijoittamisesta ja kaapeloimisesta johtuva alijänniteongelma voidaan tietysti painaa villasella ja korjata se releellä, joka pystyy vetämään kulutuspisteessä vielä poikkeuksellisen alhaisella jännitteellä. Mutta vika ei alun perinkään ole relessä vaan auton suunnittelussa on tapahtunut virhe. Tai on otettu tietoinen riski, koska ohuempi kuparikaapeli tulee halvemmaksi. Miljoonien autojen valmistuksen myötä säästö/kustannus ko. valintaa tehdessä on merkittävä.

        Tämä ongelma, jota mielestäni virheellisesti releviaksi kutsutaan, esiintyy vain niissä Toyotan hybrideissä, jossa 12V akku on sijoitettu tavaratilaan. Esim. C-HR- mallissa ongelmaa ei esiinny. Siinä 12V akku on edessä. Miksi C-HR:ään olisi osattu laittaa ehjä rele muta taka-akkuisiin rikkinäinen. Jospa se syy ei olekaan releessä vaan muissa valituissa ratkaisuissa. Uudella alemmallä jännitteellä toimivalla releellä on helpointa korjata ongelma.

        Minulla on hybridi-Auris farmariauto, jossa akku on tavaratilassa kannen alla. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, sillä säilytän autoani lämpimässä tallissa. Olen tarkistanut 12 Voltin akun varaustilan kerran kuukaudessa 5 A virtaa antavalla laboratoriovirtalähteellä, eikä akku ole milloinkaan vaikuttanut kovin purkautuneelta. Suhteellisen nopeasti akun napajännite nousee 14 Volttiin, ja varausvirta laskee pieneksi alle 0,5 A.

        Koska olen vanha sähkömies ja touhunnut työaikoina paljonkin isojen paikallisparistojen kanssa, niin tämä akkuongelma minua kiinnostaa. Jos akun varaustila on jatkuvasti alhainen, niin ensiksi kannattaisi tarkistaa DC/DC muuttaja, jolla 12 Voltin akkua varataan suurjänniteakusta. Kun autolla on ajettu muutamia kilometrejä, niin auto kannattaisi pysäyttää, mutta virta pitää jättää päälle (vaihde P-asentoon). Sen jälkeen mitataan 12 Voltin akun jännite. Jännite pitäisi olla vähintään 13,5 V, joka on minimi jännite ylläpitovarauksessa paikallisparistoissa. Tällä latausjännitteellä ei vielä tapahdu sanottavaa kaasunmuoduostusta. Ajoneuvokäytössä akun napajännite pitäisi kuitenkin olla hieman suurempi eli 13,8 - 14 V, jotta akun varaustila säilyisi varmasti riittävänä.

        Mikäli akun jännite näin mitattuna on alle 13,5 V, niin auton DC/DC muuttajassa on vikaa. On tietysti mahdollista sekin, että alihankkija on toimittanut autoon sellaisen muuttajan, joka antaakin ulos vain 12 V jännitteen. Jos näin on, niin muuttaja tietysti tullaan vaihtamaan oikeaksi takuun piikkiin. Voi olla niinkin, että muuttajan ulostulojännite voidaan säätää sopivaan arvoon, jolloin korjaus on vieläkin helpompi.

        Täytyypä laittaa omaan hybridi-Aurikseen ylimääräinen jännitemittari, josta voin tarkkailla ajon aikana akun napajännitettä erilaisissa ajotilanteissa. Vaikka minulla ei olekaan ollut mitään ongelmia, niin täytyyhän DC/DC-muuttajan toiminta ja jänniteasetukset tarkistaa siltä varalta, että pitäisin autoa joskus kyläreissuilla pakkasessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on hybridi-Auris farmariauto, jossa akku on tavaratilassa kannen alla. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, sillä säilytän autoani lämpimässä tallissa. Olen tarkistanut 12 Voltin akun varaustilan kerran kuukaudessa 5 A virtaa antavalla laboratoriovirtalähteellä, eikä akku ole milloinkaan vaikuttanut kovin purkautuneelta. Suhteellisen nopeasti akun napajännite nousee 14 Volttiin, ja varausvirta laskee pieneksi alle 0,5 A.

        Koska olen vanha sähkömies ja touhunnut työaikoina paljonkin isojen paikallisparistojen kanssa, niin tämä akkuongelma minua kiinnostaa. Jos akun varaustila on jatkuvasti alhainen, niin ensiksi kannattaisi tarkistaa DC/DC muuttaja, jolla 12 Voltin akkua varataan suurjänniteakusta. Kun autolla on ajettu muutamia kilometrejä, niin auto kannattaisi pysäyttää, mutta virta pitää jättää päälle (vaihde P-asentoon). Sen jälkeen mitataan 12 Voltin akun jännite. Jännite pitäisi olla vähintään 13,5 V, joka on minimi jännite ylläpitovarauksessa paikallisparistoissa. Tällä latausjännitteellä ei vielä tapahdu sanottavaa kaasunmuoduostusta. Ajoneuvokäytössä akun napajännite pitäisi kuitenkin olla hieman suurempi eli 13,8 - 14 V, jotta akun varaustila säilyisi varmasti riittävänä.

        Mikäli akun jännite näin mitattuna on alle 13,5 V, niin auton DC/DC muuttajassa on vikaa. On tietysti mahdollista sekin, että alihankkija on toimittanut autoon sellaisen muuttajan, joka antaakin ulos vain 12 V jännitteen. Jos näin on, niin muuttaja tietysti tullaan vaihtamaan oikeaksi takuun piikkiin. Voi olla niinkin, että muuttajan ulostulojännite voidaan säätää sopivaan arvoon, jolloin korjaus on vieläkin helpompi.

        Täytyypä laittaa omaan hybridi-Aurikseen ylimääräinen jännitemittari, josta voin tarkkailla ajon aikana akun napajännitettä erilaisissa ajotilanteissa. Vaikka minulla ei olekaan ollut mitään ongelmia, niin täytyyhän DC/DC-muuttajan toiminta ja jänniteasetukset tarkistaa siltä varalta, että pitäisin autoa joskus kyläreissuilla pakkasessakin.

        Eikö tällainen akkumittaus tehdä aina huollossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on hybridi-Auris farmariauto, jossa akku on tavaratilassa kannen alla. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, sillä säilytän autoani lämpimässä tallissa. Olen tarkistanut 12 Voltin akun varaustilan kerran kuukaudessa 5 A virtaa antavalla laboratoriovirtalähteellä, eikä akku ole milloinkaan vaikuttanut kovin purkautuneelta. Suhteellisen nopeasti akun napajännite nousee 14 Volttiin, ja varausvirta laskee pieneksi alle 0,5 A.

        Koska olen vanha sähkömies ja touhunnut työaikoina paljonkin isojen paikallisparistojen kanssa, niin tämä akkuongelma minua kiinnostaa. Jos akun varaustila on jatkuvasti alhainen, niin ensiksi kannattaisi tarkistaa DC/DC muuttaja, jolla 12 Voltin akkua varataan suurjänniteakusta. Kun autolla on ajettu muutamia kilometrejä, niin auto kannattaisi pysäyttää, mutta virta pitää jättää päälle (vaihde P-asentoon). Sen jälkeen mitataan 12 Voltin akun jännite. Jännite pitäisi olla vähintään 13,5 V, joka on minimi jännite ylläpitovarauksessa paikallisparistoissa. Tällä latausjännitteellä ei vielä tapahdu sanottavaa kaasunmuoduostusta. Ajoneuvokäytössä akun napajännite pitäisi kuitenkin olla hieman suurempi eli 13,8 - 14 V, jotta akun varaustila säilyisi varmasti riittävänä.

        Mikäli akun jännite näin mitattuna on alle 13,5 V, niin auton DC/DC muuttajassa on vikaa. On tietysti mahdollista sekin, että alihankkija on toimittanut autoon sellaisen muuttajan, joka antaakin ulos vain 12 V jännitteen. Jos näin on, niin muuttaja tietysti tullaan vaihtamaan oikeaksi takuun piikkiin. Voi olla niinkin, että muuttajan ulostulojännite voidaan säätää sopivaan arvoon, jolloin korjaus on vieläkin helpompi.

        Täytyypä laittaa omaan hybridi-Aurikseen ylimääräinen jännitemittari, josta voin tarkkailla ajon aikana akun napajännitettä erilaisissa ajotilanteissa. Vaikka minulla ei olekaan ollut mitään ongelmia, niin täytyyhän DC/DC-muuttajan toiminta ja jänniteasetukset tarkistaa siltä varalta, että pitäisin autoa joskus kyläreissuilla pakkasessakin.

        Tämä hybridiautojen akkuongelma minua niin paljon kiinnosti, että kirjasin tänä aamuna kauppareissulla ylös tupakansytyttimen pistikkeessä olevat jännitteet eri toimintavaiheissa. Pidän autoani lämpimässä tallissa, jossa lämpötila on noin +10 astetta. Ulkona oli tänään lämpötila - 15 astetta.

        Auto seisoo tallissa ennen käynnistämistä, jännite 0 V

        Virta päälle ilman jarrupolkimen painamista , jännite 12,0 V

        Virta päälle, kun jarrupoljinta painetaan, jännite nousee aluksi 12 V 14 Volttiin ja sitten vielä lisää noin sekunnissa 14,8 Volttiin

        Ajossa jännite on koko ajan arvossa 14,8 V riippumatta siitä, onko polttomoottori käynnissä vai ajetaanko sähkömoodissa.

        Kun auto pysäytetään ja virta otetaan pois päältä, niin jännie laskee 14,8 Voltista 0 Volttiin

        Auto seisoi yli 10 minuuttia kaupan pihassa. Kun virta laitettiin päälle jarropolkimen painamisen jälkeen, niin jänniten nousi heti 14.0 Volttiin ja sitten noin sekunnissa lisää 14,8 Volttiin. Toiminta oli täsmälleen sama kuin aamulla autotallista lähdettäessä.

        Teen vielä sellaisen testin, että laitan jännitemittarin suoraan akun napoihin ja teen sitten vastaavat mittaukset. Sen jälkeen tilannetta voidaan miettiä tarkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tällainen akkumittaus tehdä aina huollossa?

        Niin pitäisi ja sitäpä ihmeteellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä hybridiautojen akkuongelma minua niin paljon kiinnosti, että kirjasin tänä aamuna kauppareissulla ylös tupakansytyttimen pistikkeessä olevat jännitteet eri toimintavaiheissa. Pidän autoani lämpimässä tallissa, jossa lämpötila on noin +10 astetta. Ulkona oli tänään lämpötila - 15 astetta.

        Auto seisoo tallissa ennen käynnistämistä, jännite 0 V

        Virta päälle ilman jarrupolkimen painamista , jännite 12,0 V

        Virta päälle, kun jarrupoljinta painetaan, jännite nousee aluksi 12 V 14 Volttiin ja sitten vielä lisää noin sekunnissa 14,8 Volttiin

        Ajossa jännite on koko ajan arvossa 14,8 V riippumatta siitä, onko polttomoottori käynnissä vai ajetaanko sähkömoodissa.

        Kun auto pysäytetään ja virta otetaan pois päältä, niin jännie laskee 14,8 Voltista 0 Volttiin

        Auto seisoi yli 10 minuuttia kaupan pihassa. Kun virta laitettiin päälle jarropolkimen painamisen jälkeen, niin jänniten nousi heti 14.0 Volttiin ja sitten noin sekunnissa lisää 14,8 Volttiin. Toiminta oli täsmälleen sama kuin aamulla autotallista lähdettäessä.

        Teen vielä sellaisen testin, että laitan jännitemittarin suoraan akun napoihin ja teen sitten vastaavat mittaukset. Sen jälkeen tilannetta voidaan miettiä tarkemmin.

        Mitä tapahtuu kun au y o on ollut vaikka tunnin lämmittimessä joka lataa akkua.
        Menet autoon acc virtatila jännite noon 12v valot päälle tai parkit.
        Jännite tipahtaa heti 11,8 volttiin tai alle.

        Tai mittaat akun jännitten vaikka aamulla vaika autolla ajettu eilen paljonkinkin.
        Akku näyttää vain 12,3 v. Elikkä. Akku melkeen tyhjä.
        Akka. ei koskaan lataudu enepää kuin 12,3v
        Jos auto seisoo päivän ilman ajoo ja pakkasta h iistoista astetta ei puolityhjälla ak u lla saa enää köynnistetyä hbriidiakkua.
        Autolla ei uskala lähtee pakasilla minekkään pidmpään matkaa.

        Auto myyty tarttuna toyotaliikestä parikuuta sitten enen pakkasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin pitäisi ja sitäpä ihmeteellään.

        Tyota hybriidi ei lataa pikuaakuaan koskaan yli 12,3 v sentakia jos auto sesisoo pakkasella muutanpäivän akku on niin tyhjä että se saa råtatvitavaa verovirtaa releelle joka alkaa lataamaan hybridiakulla pikkuakkuaja saa elktroniikaa herille. Alkaa tulla vikakoodii jarruista ja muista.
        Esim jarrujärjestelmän jännite alhainen.
        Jos vaika saat au y on köymaankin jartut lukkiutuu turvallissus syistä.
        Siisnähän vikiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on hybridi-Auris farmariauto, jossa akku on tavaratilassa kannen alla. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, sillä säilytän autoani lämpimässä tallissa. Olen tarkistanut 12 Voltin akun varaustilan kerran kuukaudessa 5 A virtaa antavalla laboratoriovirtalähteellä, eikä akku ole milloinkaan vaikuttanut kovin purkautuneelta. Suhteellisen nopeasti akun napajännite nousee 14 Volttiin, ja varausvirta laskee pieneksi alle 0,5 A.

        Koska olen vanha sähkömies ja touhunnut työaikoina paljonkin isojen paikallisparistojen kanssa, niin tämä akkuongelma minua kiinnostaa. Jos akun varaustila on jatkuvasti alhainen, niin ensiksi kannattaisi tarkistaa DC/DC muuttaja, jolla 12 Voltin akkua varataan suurjänniteakusta. Kun autolla on ajettu muutamia kilometrejä, niin auto kannattaisi pysäyttää, mutta virta pitää jättää päälle (vaihde P-asentoon). Sen jälkeen mitataan 12 Voltin akun jännite. Jännite pitäisi olla vähintään 13,5 V, joka on minimi jännite ylläpitovarauksessa paikallisparistoissa. Tällä latausjännitteellä ei vielä tapahdu sanottavaa kaasunmuoduostusta. Ajoneuvokäytössä akun napajännite pitäisi kuitenkin olla hieman suurempi eli 13,8 - 14 V, jotta akun varaustila säilyisi varmasti riittävänä.

        Mikäli akun jännite näin mitattuna on alle 13,5 V, niin auton DC/DC muuttajassa on vikaa. On tietysti mahdollista sekin, että alihankkija on toimittanut autoon sellaisen muuttajan, joka antaakin ulos vain 12 V jännitteen. Jos näin on, niin muuttaja tietysti tullaan vaihtamaan oikeaksi takuun piikkiin. Voi olla niinkin, että muuttajan ulostulojännite voidaan säätää sopivaan arvoon, jolloin korjaus on vieläkin helpompi.

        Täytyypä laittaa omaan hybridi-Aurikseen ylimääräinen jännitemittari, josta voin tarkkailla ajon aikana akun napajännitettä erilaisissa ajotilanteissa. Vaikka minulla ei olekaan ollut mitään ongelmia, niin täytyyhän DC/DC-muuttajan toiminta ja jänniteasetukset tarkistaa siltä varalta, että pitäisin autoa joskus kyläreissuilla pakkasessakin.

        Oletko aikeissa lähteä lämpimäatä tallista joskus vaikka mökille ja yrit y ää käynnitää autoa si. Kulmämä ilman lämmityskiä ja vielä vaikka paripäivää au y on seisottua pakkasessa.
        Esim . Jos olet viikon talvella ulkomailla ja auto lentoparkissa.
        En usko et t ä käynnistyy kun. 12 v. Akun j ännite laskee niin ales että vika koodit alkaa vilistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niihän ne sanovat. Mutta ajatellaanpa aivan itse. Kyseisessä automallissa 12V akku on auton takana. Hybridilaitteet ja mittauspiste ovat auton edessä. Suurjänniteakun sijainnilla ei ole tässä merkitystä. Autovalmistajan olisi pitänyt laittaa suuripoikkipintainen kuparikaapeli 12V akusta virran kulutuskohteeseen - auton etupäähän. Mutta onko säästetty väärässä paikassa ja vedetty ohuemmalla kaapelilla, kuin pitä veto edellyttäisi. Näin jännitealenema on liian suuri.

        Vastaavasti lataus on puuttellista, jos latauspäässä on oikea latausjännite mutta se johdetaan pitkien kaapelien kautta auton perässä olevaan akkuun. Ei se jännite akun navoissa ole enää sama kuin latauspisteessä.

        Tämä akun sijoittamisesta ja kaapeloimisesta johtuva alijänniteongelma voidaan tietysti painaa villasella ja korjata se releellä, joka pystyy vetämään kulutuspisteessä vielä poikkeuksellisen alhaisella jännitteellä. Mutta vika ei alun perinkään ole relessä vaan auton suunnittelussa on tapahtunut virhe. Tai on otettu tietoinen riski, koska ohuempi kuparikaapeli tulee halvemmaksi. Miljoonien autojen valmistuksen myötä säästö/kustannus ko. valintaa tehdessä on merkittävä.

        Tämä ongelma, jota mielestäni virheellisesti releviaksi kutsutaan, esiintyy vain niissä Toyotan hybrideissä, jossa 12V akku on sijoitettu tavaratilaan. Esim. C-HR- mallissa ongelmaa ei esiinny. Siinä 12V akku on edessä. Miksi C-HR:ään olisi osattu laittaa ehjä rele muta taka-akkuisiin rikkinäinen. Jospa se syy ei olekaan releessä vaan muissa valituissa ratkaisuissa. Uudella alemmallä jännitteellä toimivalla releellä on helpointa korjata ongelma.

        Kun jännitemittarilla mitataan ei kaapelin paksuudela ole merkitystä.
        Jännitehäviötä ei syynny suuromiseen mittariin .
        Teitenkin kun kuormitetaan akkua j ännite on mittauspisten mukainen.
        Mutta lepjönnitettä mitatessa ei kaapelin paksuudeella ole merkitystä.

        Ohminlaki jännitejako kaavat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko aikeissa lähteä lämpimäatä tallista joskus vaikka mökille ja yrit y ää käynnitää autoa si. Kulmämä ilman lämmityskiä ja vielä vaikka paripäivää au y on seisottua pakkasessa.
        Esim . Jos olet viikon talvella ulkomailla ja auto lentoparkissa.
        En usko et t ä käynnistyy kun. 12 v. Akun j ännite laskee niin ales että vika koodit alkaa vilistää.

        Oletko aikeissa lähteä lämpimäatä tallista joskus vaikka mökille ja yrit y ää käynnitää autoa si. Kulmämä ilman lämmityskiä ja vielä vaikka paripäivää au y on seisottua pakkasessa.
        Esim . Jos olet viikon talvella ulkomailla ja auto lentoparkissa.
        En usko et t ä käynnistyy kun. 12 v. Akun j ännite laskee niin ales että vika koodit alkaa vilistää.

        ***************

        Laitan huomenna jännitemittarin suoraan takakontissa olevan akun napoihin ja suoritan sitten täsmälleen samat mittaukset kuin tänään. Niiden perusteella voidaan sitten paremmin päätellä, mitä auton käynnistysvaiheessa todella tapahtuu.

        Tupakansytyttimen pistokkeessa vaikuttaa koko ajon ajan jännite 14,8 V, joka on täysin riittävä pitämään akun täydessä varauksessa. Huomenna varmasti selviää se, vaikuttaako 14,8 V jännite ajon aikana myös akun navoissa vai onko korkeampi jännite mitattavissa vain tupakansytyttimen pistokkeesta. Huomenna voin myös testata senkin, miten nopeasti akun napajännite laskee, kun virta kytketään pois, jolloin DC/DC-muuttaja lakkaa toimimasta.

        Olisi tietysti mahdottoman kiva, jos autotehtaat antaisivat halukkaille joitakin tietoja näiden sähkövehkeiden toiminnasta, mutta mitään tietoja liikkeistä ei saa, joten ainoa mahdollisuus on itse selvittää toimintaperiaatteita. Jos monilla uusien hybridiautojen omistajilla on ollut näitä starttausongelmia, niin saattahan systeemissä joku vikakin olla. Suunnittelijat eivät välttämättä ole ottaneet huomioon ihan kaikkia pakkasen aiheuttamia juttuja.

        Eikohän se mahdollinen vika saada esiin, kunhan systemaattisesti mittaillaan käynnistyksessä tapahtuvia toimintasekvenssejä. Konstikkaampiakin vehkeitä on tullut nuorempana korjailtua, joten eiköhän se hybridi-Tojotakin saada ojennukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko aikeissa lähteä lämpimäatä tallista joskus vaikka mökille ja yrit y ää käynnitää autoa si. Kulmämä ilman lämmityskiä ja vielä vaikka paripäivää au y on seisottua pakkasessa.
        Esim . Jos olet viikon talvella ulkomailla ja auto lentoparkissa.
        En usko et t ä käynnistyy kun. 12 v. Akun j ännite laskee niin ales että vika koodit alkaa vilistää.

        ***************

        Laitan huomenna jännitemittarin suoraan takakontissa olevan akun napoihin ja suoritan sitten täsmälleen samat mittaukset kuin tänään. Niiden perusteella voidaan sitten paremmin päätellä, mitä auton käynnistysvaiheessa todella tapahtuu.

        Tupakansytyttimen pistokkeessa vaikuttaa koko ajon ajan jännite 14,8 V, joka on täysin riittävä pitämään akun täydessä varauksessa. Huomenna varmasti selviää se, vaikuttaako 14,8 V jännite ajon aikana myös akun navoissa vai onko korkeampi jännite mitattavissa vain tupakansytyttimen pistokkeesta. Huomenna voin myös testata senkin, miten nopeasti akun napajännite laskee, kun virta kytketään pois, jolloin DC/DC-muuttaja lakkaa toimimasta.

        Olisi tietysti mahdottoman kiva, jos autotehtaat antaisivat halukkaille joitakin tietoja näiden sähkövehkeiden toiminnasta, mutta mitään tietoja liikkeistä ei saa, joten ainoa mahdollisuus on itse selvittää toimintaperiaatteita. Jos monilla uusien hybridiautojen omistajilla on ollut näitä starttausongelmia, niin saattahan systeemissä joku vikakin olla. Suunnittelijat eivät välttämättä ole ottaneet huomioon ihan kaikkia pakkasen aiheuttamia juttuja.

        Eikohän se mahdollinen vika saada esiin, kunhan systemaattisesti mittaillaan käynnistyksessä tapahtuvia toimintasekvenssejä. Konstikkaampiakin vehkeitä on tullut nuorempana korjailtua, joten eiköhän se hybridi-Tojotakin saada ojennukseen.

        Laitoin jännitemittarin suoraan akun napoihin ja tein muutaman mittauksen. Lähdin liikkeelle lämpimästä tallista ja ajelin noin 10 km mittaisen maantielenkin. Sen jälkeen ajoin auton taas talliin, ja jatkan tutkimuksia huomenna.

        Ennen ajoonlähtöä akun jännite oli 12,2 V. Kun kuljettajan ovan avaa, niin silloin auto alkaa surista (ilmeisesti ABS-jarrujen pumppu), jolloin akkujännite putoaa 11,6 Volttiin. Kun surina lakkaa, niin akkujännite nousee takaisin yli 12 V. Sen jälkeen laitoin virran päälle, jolloin akkujännite nousi nopeasti arvoon 14,0 V ja sitten se nousi vielä lisää noin sekunnissa arvoon 14,8 V. Koko ajon ajan akkujännite oli 14,8 V, joka on mielestäni täysin riittävä arvo pitämään akun täydessä varauksessa.

        Kun laitoin auton takaisin talliin, niin kävin puolen tunnin päästä tarkistamassa akkujännitteen. Mittari näytti arvoa 12,8 V, joten akun varaustila on riittävä. Huomenna suoritan vielä yhden mittaussarjan.

        Jos akkun varaustila on kylmässä vähän huonompi, niin silloin kannattaa rauhassa odottaa niin kauan, että ABS-pumppu on nostanut riittävät paineet (surina lakkaa) ja vasta sen jälkeen kannattaa painaa virta päälle. Akkujännite on silloin korkeampi, joten käynnistys saattaa onnistua paremmin. Kun DC/DC muuttaja käynnistyy, niin sen jälkeen ei ole mitään ongelmia, sillä ajo-akussa kyllä riittää sähköä 12 V:n järjestelmän kaikille laitteille.


    • Anonyymi

      Lisäksi Hybrid t oyota ei lataa akkua kuin puoleen jännitteeseen maksimista sii s 12, 3 volttiin joka sitten kostautuu pakkasessa napajänniteen laskiessa nopeasti alle11v yai alle jos kuormaa tulee enemmänkin.

      Autojan ei lähde kä y ntiin kun jartkinnsaavat alijänniteen ja vika koodii pukkaa.

      Tätä vielämselvittelevör suone toyitalla vaikka jo viime talvena kanadassa ja lontoossa oli samaa vikaa.

      Suomessa ei osata lontoota vaan japanii.

      Saa nähdä.mitä. seuraavksi. Keksitään viaksi.
      Akkuhan kunnossa.

      • Anonyymi

        Harmi. Mulla Webasto, normiakku ja ylläpitolaturi. Kaikki toimii hyvin yhdessä tai erikseen. Akun jännittern näkee Webaston apista ja auto lataa sitä ok kuten ylläpitolaturikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi. Mulla Webasto, normiakku ja ylläpitolaturi. Kaikki toimii hyvin yhdessä tai erikseen. Akun jännittern näkee Webaston apista ja auto lataa sitä ok kuten ylläpitolaturikin.

        Vaatii k o hybridi aina pakolisen webaston eikö toimi ilman vebastoa talvela kuin muut autot on tomneet.

        Miksi kalis wbast kuka maksaa.


    • Anonyymi

      Mullakin akkulaturi aina päällä.
      Mutta kun pysähtyy ja virrat pois akun j ännite putoaa äkisti alle 12 v .
      Pakkasella ainakin. Tosi pelottavaan. Nykyään t akakontissa vanha akku lisänä varalla.

    • Anonyymi

      Miksi tojota hybridiä ostaessa myyjä ei kerro asikaalle ttä hybrid vaatii toimiaksen suomen t alvessa kolmen tonnin lataavan vepaston asikaan laskuun .

      Aika moita asikaan jymäyttämistä.

    • Anonyymi

      Niin ongelmahan onkin kun pakkasella hunosti ladattu 12,1 v jännitteinen aku putoaa äkisti pikkaisen kuormitetuna. Alle 11,8 v ja allaekkin ja siten ei enää jaksa releistö vetää ja hybriidi akkau ei tule mukaan vaan akålkaa vikakooditnja jattiåut lukkiutua ja ravi jää ruutuun.

      Jo vime vuonna asia oli tuttu kanadassa ja englannissa. Ei vaan suomen toyotalla osata lukee englantii vain japanii.
      Joten tuli siowmessa pakkasela täys yllörinä. T ä n ä pikku pakkasina. Vai viistoista miinusta

      • Anonyymi

        Niin ongelmahan onkin kun pakkasella hunosti ladattu 12,1 v jännitteinen aku putoaa äkisti pikkaisen kuormitetuna. Alle 11,8 v ja allaekkin ja siten ei enää jaksa releistö vetää ja hybriidi akkau ei tule mukaan vaan akålkaa vikakooditnja jattiåut lukkiutua ja ravi jää ruutuun.

        Jo vime vuonna asia oli tuttu kanadassa ja englannissa. Ei vaan suomen toyotalla osata lukee englantii vain japanii.
        Joten tuli siowmessa pakkasela täys yllörinä. T ä n ä pikku pakkasina. Vai viistoista miinusta

        *************

        Vaikka akun jännite putoaisikin 11,8 V:iin käynistyksen aikana, niin 12 V:n releet taatusti toimivat silloin vielä täysin moitteettomasti. Kaikki 12 V tasavirtareleet yleensä vetävät hyvin, jos vetokelan napoihin vaikuttava jännite on luokkaa 7 - 8 V.

        Akuston pieni alijännite ei siten ole este minkään strategisen 12 V releen vetämiselle, vaan kyse on jostakin muusta seikasta. Vanhana sähkömiehenä sanon, että nyt taidetaan haukkua ihan väärää puuta. Huomenna muutamien lisämittausten jälkeen voidaan olla jo viisaampia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ongelmahan onkin kun pakkasella hunosti ladattu 12,1 v jännitteinen aku putoaa äkisti pikkaisen kuormitetuna. Alle 11,8 v ja allaekkin ja siten ei enää jaksa releistö vetää ja hybriidi akkau ei tule mukaan vaan akålkaa vikakooditnja jattiåut lukkiutua ja ravi jää ruutuun.

        Jo vime vuonna asia oli tuttu kanadassa ja englannissa. Ei vaan suomen toyotalla osata lukee englantii vain japanii.
        Joten tuli siowmessa pakkasela täys yllörinä. T ä n ä pikku pakkasina. Vai viistoista miinusta

        *************

        Vaikka akun jännite putoaisikin 11,8 V:iin käynistyksen aikana, niin 12 V:n releet taatusti toimivat silloin vielä täysin moitteettomasti. Kaikki 12 V tasavirtareleet yleensä vetävät hyvin, jos vetokelan napoihin vaikuttava jännite on luokkaa 7 - 8 V.

        Akuston pieni alijännite ei siten ole este minkään strategisen 12 V releen vetämiselle, vaan kyse on jostakin muusta seikasta. Vanhana sähkömiehenä sanon, että nyt taidetaan haukkua ihan väärää puuta. Huomenna muutamien lisämittausten jälkeen voidaan olla jo viisaampia.

        Näppärämä miehenä pystyt va t maan mittakin toyotan köyt t ämän relen aliman vetojännutteen noin n. 20 c pakkasessa.
        Epälen että rele vetää pakkasella. Puolella virralla. Elikkä 7 v jännitteellä virta puolet normaalista. Jos vielä laskelmissa on mitoituksessa köytetty. Latausjännitettä 14,3 v. Ei varmuuskerroin riitä.

        Nyt ei ole ollut ingelmi pienllä pakkasella muussa kun akun jännitteen nopeessa vaauksen putoomisessa vaikka pikku pakkasta.
        Kuitenki n auto. Varajassa pari tuntii ainakin.


    • Anonyymi

      Aamulla auto ollut tunnin laurissa ja lämmityksessä.
      Piolentunnin ajo ja pihlaal nut pakkasta. Noin 12 c.

      Kaukosäädin. Sisällä talossa ja mittasin akkujännitten ilman kuormaa lepotilassa.
      12,2v elikkä akku latautuneena. Noin 60 prosenttii.

      Luulempa että ei lähtisi käynttiin viikon seisonnan jälkeen pakkasella . esim lentopaekissa seistessä ilman ajoo viikon.
      Tällöin varausolisi j o pudonnut alle hybriidijärjestelmän käynnistysrelen vetojönnitteen ja elektroniikka huutaisi että jarrujärjestelmässä on liina alhainen jännite.
      Auto laitaa
      Jarrut takalukkoon ei ajeta.

      • Anonyymi

        RAV4:sta en tiedä, mutta Corolla hybrid 1.8 (pikkuakku edessä) lähtee kuin palmun alta 2 vkon seisonnan jälkeen. En ole mitannut jännitteitä, koska mitään oneglmia ei ole ollut. 1,5 vuoden kokemuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RAV4:sta en tiedä, mutta Corolla hybrid 1.8 (pikkuakku edessä) lähtee kuin palmun alta 2 vkon seisonnan jälkeen. En ole mitannut jännitteitä, koska mitään oneglmia ei ole ollut. 1,5 vuoden kokemuksella.

        Mikä mahtaa olla sun korollassa akun varausjännite lepotilassa.
        Esim vaiika seuraavana amuna ajon jälkeen.
        Lataako corolla pikku akun täyteen vai vain puleen. Kapasiteetiin kuin rav.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä mahtaa olla sun korollassa akun varausjännite lepotilassa.
        Esim vaiika seuraavana amuna ajon jälkeen.
        Lataako corolla pikku akun täyteen vai vain puleen. Kapasiteetiin kuin rav.

        Niin ja olikos pakkasta jos se palmun alta k å löhtee seisoiko yh t ään yli viidentoista asteen pakkasessa kauankaan.
        Kyllähän kaikki au y ot kesällä lähtee ilman apuvirtaa.


      • Anonyymi

        Luulempa että ei lähtisi käynttiin viikon seisonnan jälkeen pakkasella . esim lentopaekissa seistessä ilman ajoo viikon.
        Tällöin varausolisi j o pudonnut alle hybriidijärjestelmän käynnistysrelen vetojönnitteen ja elektroniikka huutaisi että jarrujärjestelmässä on liina alhainen jännite.

        ***********

        Olen jo aiemmin kertonut, että kaikki 12 V tasavirtareleet vetävät kunnolla jo 7 - 8 V jännitteellä, joten akun alhainenkin jännite varmasti riittää käynnistysreleille. Jos käynnistysvaikeuksia on, niin silloin on kysymys jostakin muusta kuin releviasta. Toyota-huollon pojat varmasti pystyvät selvittämään asian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä mahtaa olla sun korollassa akun varausjännite lepotilassa.
        Esim vaiika seuraavana amuna ajon jälkeen.
        Lataako corolla pikku akun täyteen vai vain puleen. Kapasiteetiin kuin rav.

        En ole mitannut, kun ei ole ollut mitään tarvetta. Ajoakussa (li-ion) lataus säilyy todella hyvin. Kahden viikon seisonnan jälkeen ajoakussa on sama varaustila kuin ajon loputtua. Toisaalta ajoakku ei ole kovin hanakka ottamaan varausta vastaan kylmällä. 35 km saa ajaa 10 asteen pakkasessa ennen kuin ajoakku rupeaa ottamaan varausta vastaan normaalisti. 35 päähän ajaessa tulomatkalla keskikulutus alenee litralla akun ja auton lämpenemisen vuoksi.


    • Anonyymi

      Niin tarpeekis pakkasta ja pikkuakku 12v nimellisjännite, purkautuu niin et t ä käynnistys elektronikka ei toimi. Elikkä.hybridi akkuun ei saada yhteyttä ja sitä avuksi.
      Auto ei l äynnisty ja jarrut jumittu kun ei turvallista lähteä ajoon.

      • Anonyymi

        Oman hybridikorollan jännite myös alhainen. Missä vika ??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomeen julistettu poikkeustila

      Ulkonaliikkumiskielto pikapuoliin.
      Maailman menoa
      282
      6773
    2. Hallitus sekaisin kuin seinäkello, olis kuitenkin pitänyt ottaa se Nyrkki

      Yle: Toisen asteen rajoitukset saavat hallituksen rivit rakoilemaan. "Nuorisojärjestöt vaativat koronanyrkkiä: Onko tilanne kenenkään hallussa?" Ris
      Maailman menoa
      252
      4937
    3. Helsingin Itäkeskuksessa maskipakko, valvotaanko sitä?

      Itiksessä on nyt maskipakko mutta valvotaanko sitä mitenkään? https://www.itis.fi/fi/ajankohtaista/kauppakeskuksessa-maskipakko
      Maailman menoa
      219
      3956