Juoksu+painonpudotus

Oikea yhtälö?

Juoksemista on paljon painostettu painonpudottajille. Minulla on ruokapuoli kunnossa, nyt tarvitsen liikuntalajin joka kiinteyttää ja auttaa pudottamaan 10kg. Onko juoksu tällainen laji? Kertokaa te jotka juoksette.

Vai kasvaako juoksiessa lihakset niin että paino alkaakin nousta? Kiinteytys on tietenkin toivottavaa mutta jos ylipainoa on niin kyllä sitä painoa pitäisi saada alas.

Lisäksi kysyn vielä seuraavaa. Kerääkö juoksu nestettä lihaksiin kovasti? Eli kannattaako punnituspäivät sijoittaa lepopäivien jälkeen?

Ja VIELÄ:) Onko pakko pitää se lepopäivä jokaisen juoksupäivän jälkeen? Meinaten joskus wirtaa vaan löytyy!

125

165481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joggi-karhu

      Tunnen lukuisia ihmisiä, jotka ovat olleet hoikkia aloittaessaan juoksemisen. Harrastus on kaventanut heitä entisestään. Itse aloitin lenkkeilyn ylipainoisena, enkä ole saanut grammaakaan pois. Ruokatottumukset ovat samanlaiset kuin ennen vanhaan.
      Eli summa summarum - se mikä toimii yhdelle, ei toimi toiselle. En ole kuitenkaan katkera, sillä minusta juokseminen on hauskaa muutenkin ja onhan sillä muitakin positiivisia terveysvaikutuksia.

      • hintelä

        ja perintötekijät vaikuttavat sitkeästi painonhallintaan.
        Toisilla rasvaa vaan kertyy eikä meinaa millään lähteä. Toiseksi, jos väkisin yrittää noudattaa ruokavaliota jota vihaa, lipsuu lähes itseltäänkin slaa. Siksi esim. painonvartijat menestyy. Jotkut voivat syödä mitä vaan ilman että rasvaa tulee juurikaan. Muita terveyshaittoja tietysti..
        Itse olen hoikka liikun tai en ja paino on aika vakio.
        Epäreilua on elämä laihduttajalle.


      • Nimetön

        Eli tällainen pikku juttu. Syöt yhtä paljon silloin kuin juokset, tai et juokse. Tällöin painon on lenkkeilykausina pakko pudota. Tietenkin jos harrastat jotakin muuta liikuntaa, niin paino ei välttämättä tipu. On kuitenkin mahdotonta, että paino nousisi lenkkeilyn takia. Tällöin ihminen saisi energiaa liikunnasta, eikä menettäisi sitä. Fysiikan lakien vastaista. Jos syöt proteiini pitoista ruokaa ja lenkkeilet päivittäin, niin paino voi nousta. Tällöinkin läskit kyllä muuttuu lihakseski, joten tuskinpa tämä silloin ihmisiä haittaisi. Oli pakko laittaa tämä viesti, koska eräs tuttuni väitti että juokseminen lihottaa. EI, se ei lihota. Se ei voi lihottaa.


      • justniijoo
        Nimetön kirjoitti:

        Eli tällainen pikku juttu. Syöt yhtä paljon silloin kuin juokset, tai et juokse. Tällöin painon on lenkkeilykausina pakko pudota. Tietenkin jos harrastat jotakin muuta liikuntaa, niin paino ei välttämättä tipu. On kuitenkin mahdotonta, että paino nousisi lenkkeilyn takia. Tällöin ihminen saisi energiaa liikunnasta, eikä menettäisi sitä. Fysiikan lakien vastaista. Jos syöt proteiini pitoista ruokaa ja lenkkeilet päivittäin, niin paino voi nousta. Tällöinkin läskit kyllä muuttuu lihakseski, joten tuskinpa tämä silloin ihmisiä haittaisi. Oli pakko laittaa tämä viesti, koska eräs tuttuni väitti että juokseminen lihottaa. EI, se ei lihota. Se ei voi lihottaa.

        Läskihän ei missään tapauksessa muutu lihakseksi. Kyllä ne lihakset tulee ihan muualta.


      • Doctor Fat
        justniijoo kirjoitti:

        Läskihän ei missään tapauksessa muutu lihakseksi. Kyllä ne lihakset tulee ihan muualta.

        Väärä vastaus. Läskiä varastoivat ja ympäröivät kudokset ja kalvot kyllä muuntuvat varsin tehokkaasti lihakseksi. Voit tunnustella omin käsin rasva varastoja käsin puristelemalla niin huomaat ettei se ole kiinteää mössöä vaan pieninä palleroina.


    • juoksupoika

      Aloitin lenkkeilemisen 2002, heti vuoden vaihduttua. Kesäkuun alkuun mennessä oli painoni tippunut tasaiseen tahtiin 11kg. Ruokavaliossani rupesin suosimaan vähärasvaisia vaihtoehtoja, rasvaton maito, kevyt juusto leikkeleet jne. Muuten söin ihan yhtä paljon kuin aikaisemmin.

      Ihan alussa juoksin n.5km lenkkejä n.3kertaa viikossa, joihin aikaa meni reilu puolisen tuntia. Kesäkuussa juoksin vaivatta jo 10km tuntiin, ja 4-5kertaa viikossa. Juoksemisesta oli tullut päivä rutiini kuten nukkumisesta tai syömisestä. Jos ei huvittanut jonakin päivänä lähteä lenkkipolulle, niin en sitten lähtenyt. Luulen että siksi juokseminen onnistuikin hyvin, sillä tein sitä vain silloin kun minua huvitti, paino tippui siinä sivussa.

      Tänä päivänä olen aloittanut voimaharjoittelun, unohtamatta juoksemista. Nykyään lenkit ovat 10km-20km pituisia ja juoksen ne ripeään tahtiin. Tällä hetkellä painan saman verran kuin aloittaessani juoksemisen vuonna 2002, mutta nykyään rasvaprosenttini on alle 10. Olen itsevarmempi, sekä jaksan päivänikin paljon paremmin nykyään. Suosittelen tosiaan juoksemista ja uusien elämäntapojen vaalimista. Muista että pidä juokseminen hauskana, niin ei jää kesken. Tsemppiä kevääseen.

      • Marja

        Hei!
        Kertoisiko joku minullekin miten lähtisin liikkeelle. Olen ollut pitkään tekemättä lähes mitään paitsi katson nykyään mitä syön ja opiskelen aihetta koko ajan lisää lukemalla juuri tällaisia kirjoituksia.
        Menin salille ja minulle tehtiin harjoitusohjelma: 2 x salia 4 x muuta liikuntaa, vähintään 1 t kerrallaan. Ohjelma tuntui jo heti alkuunsa hurjalta enkä pääse enkä jaksa mitenkään tehdä tuollaista rääkkiä. Ottaen huomioon, että minulla on ylipainoakin yli 15 kg ainakin (raskauskiloja).
        Miten sinä, kun tunnut olevan asiantuntija näissä, muuttaisit ohjelmaani. En ole moneen vuoteen liikkunut säännöllisesti, vain epäsäännöllisesti, kävelen kyllä jkv, mutta sitäkin pari kertaa viikossa 1/2 tunnin verran.
        Joku sanoi näissä keskusteluissa että aloittelijalle riittää 20-30 min 3 kertaa viikossa, oletko samaa mieltä?
        Siis kuinka usein, kuinka pitkäkestoista ja miten vapaapäiviä kannattaisi pitää?
        Tykkään kävelystä, uinnista, pyöräilystä, hiihdosta, salista esim.
        Kiitän etukäteen jos sinä tai joku muu vaivaudutte vastaamaan.
        Miten tärkeä on sykemittari liikunnassa????? Mulla ei sellaista ole.


      • kefeus
        Marja kirjoitti:

        Hei!
        Kertoisiko joku minullekin miten lähtisin liikkeelle. Olen ollut pitkään tekemättä lähes mitään paitsi katson nykyään mitä syön ja opiskelen aihetta koko ajan lisää lukemalla juuri tällaisia kirjoituksia.
        Menin salille ja minulle tehtiin harjoitusohjelma: 2 x salia 4 x muuta liikuntaa, vähintään 1 t kerrallaan. Ohjelma tuntui jo heti alkuunsa hurjalta enkä pääse enkä jaksa mitenkään tehdä tuollaista rääkkiä. Ottaen huomioon, että minulla on ylipainoakin yli 15 kg ainakin (raskauskiloja).
        Miten sinä, kun tunnut olevan asiantuntija näissä, muuttaisit ohjelmaani. En ole moneen vuoteen liikkunut säännöllisesti, vain epäsäännöllisesti, kävelen kyllä jkv, mutta sitäkin pari kertaa viikossa 1/2 tunnin verran.
        Joku sanoi näissä keskusteluissa että aloittelijalle riittää 20-30 min 3 kertaa viikossa, oletko samaa mieltä?
        Siis kuinka usein, kuinka pitkäkestoista ja miten vapaapäiviä kannattaisi pitää?
        Tykkään kävelystä, uinnista, pyöräilystä, hiihdosta, salista esim.
        Kiitän etukäteen jos sinä tai joku muu vaivaudutte vastaamaan.
        Miten tärkeä on sykemittari liikunnassa????? Mulla ei sellaista ole.

        Itse aloitin liikkumisen ylipainoisena ja samaan aikaan aloitin laidutusryhmässä. Kävelin säännöllisesti vähintään 40 min/4-5 kertaa viikossa. Alussa ei kannata pitää hirmu pitkiä välejä liikkumisessa, koska liikkumista pitää harrastaa 2-4 viikkoa ennen kuin siitä tulee tapa. Käveleminen on helppo ja hyvä liikuntamuoto. Itse pidän yksin liikkumisesta, saa mennä omaan tahtiin ja silloin kun se omaan aikatauluun sopii. Laihduin tammikuusta toukokuuhun 10 kg. Liikun säännöllisesti ja yritän nykyisin tehdä lenkin kerran päivässä. Liikkumiseen tulee himo. On tosi vaikea olla, jos jostain syystä tulee useamman päivän tauko. Kannattaa vaan pistää itsensä liikkumaan, kuitenkin niin ettei heti ensimmäisillä kerroilla ole niin väsyksissä ja kipeä, ettei huvita heti lähteä uudelleen. Tsemppiä sinulle ja oikein ihanaa kevättä ja kesää... Haravoiminenkin on tosi hyvää liikuntaa =)


      • donpauli
        Marja kirjoitti:

        Hei!
        Kertoisiko joku minullekin miten lähtisin liikkeelle. Olen ollut pitkään tekemättä lähes mitään paitsi katson nykyään mitä syön ja opiskelen aihetta koko ajan lisää lukemalla juuri tällaisia kirjoituksia.
        Menin salille ja minulle tehtiin harjoitusohjelma: 2 x salia 4 x muuta liikuntaa, vähintään 1 t kerrallaan. Ohjelma tuntui jo heti alkuunsa hurjalta enkä pääse enkä jaksa mitenkään tehdä tuollaista rääkkiä. Ottaen huomioon, että minulla on ylipainoakin yli 15 kg ainakin (raskauskiloja).
        Miten sinä, kun tunnut olevan asiantuntija näissä, muuttaisit ohjelmaani. En ole moneen vuoteen liikkunut säännöllisesti, vain epäsäännöllisesti, kävelen kyllä jkv, mutta sitäkin pari kertaa viikossa 1/2 tunnin verran.
        Joku sanoi näissä keskusteluissa että aloittelijalle riittää 20-30 min 3 kertaa viikossa, oletko samaa mieltä?
        Siis kuinka usein, kuinka pitkäkestoista ja miten vapaapäiviä kannattaisi pitää?
        Tykkään kävelystä, uinnista, pyöräilystä, hiihdosta, salista esim.
        Kiitän etukäteen jos sinä tai joku muu vaivaudutte vastaamaan.
        Miten tärkeä on sykemittari liikunnassa????? Mulla ei sellaista ole.

        hei, olen ollut valmentajana noin 30 v ja aloitat aivan väärästä päästä, ensin juoksupolulle ja uintimatkalle ja sit vasta noin vuoden kuluttua salille , jos tarvitsee, salihan on vain lihasten kiinnitys ja lähtökohtien kohentamista , kunnon kansssa ei mitään tekemistä periaatteessa, intervalli juoksu eli 3 min hiljaa 2 min kovaa ja 5 min hiljaa 4 min kovaa 2 min hiljaa 4 min kovaa ja tälläistä kun tekee paino putoaa ja lihaskinto, hengitys ym kunto paranee aivan silmissä, jos haluat voinen tehdä kuukauden ohjelman sinulle , täällä espanjassa ollessani teen muutamia ohjelmia ihmisille jotka haluavat kuntonsa ja kehonsa kuntoon,

        katso muut www.donpauli.com

        mukavia lenkkipäiviä ei kova vauhti vaan kilometrejä paljon
        tsau hasta luego


      • MerenLauluaKuuntelen
        donpauli kirjoitti:

        hei, olen ollut valmentajana noin 30 v ja aloitat aivan väärästä päästä, ensin juoksupolulle ja uintimatkalle ja sit vasta noin vuoden kuluttua salille , jos tarvitsee, salihan on vain lihasten kiinnitys ja lähtökohtien kohentamista , kunnon kansssa ei mitään tekemistä periaatteessa, intervalli juoksu eli 3 min hiljaa 2 min kovaa ja 5 min hiljaa 4 min kovaa 2 min hiljaa 4 min kovaa ja tälläistä kun tekee paino putoaa ja lihaskinto, hengitys ym kunto paranee aivan silmissä, jos haluat voinen tehdä kuukauden ohjelman sinulle , täällä espanjassa ollessani teen muutamia ohjelmia ihmisille jotka haluavat kuntonsa ja kehonsa kuntoon,

        katso muut www.donpauli.com

        mukavia lenkkipäiviä ei kova vauhti vaan kilometrejä paljon
        tsau hasta luego

        Hei Pauli ja muut vastanneet!

        Kyllä olen nyt totisesti päättänyt saada itseäni kuntoon ja kaikki ohjeet ovat tervetulleita. Olen nyt 50v ja harrastamatta liikuntaa (säännöllisesti) ainakin 10v ajan. Aika huolestuttavaa!!! Tarvitsen ohjelman, joka ei tympäise heti eikä rasita tuki- ja liikuntaelimiä kohtuuttomasti koska olen ylipainoinen (ainakin 15kg). Olen joskus kyllä harrastanut enemmän liikuntaa, pyöräillyt, pelannut tennista, käynyt säännöllisesti salilla mutta siitä on aikaa. Synnytin -95 ja tuolloin saamani raskauskilot ovat tulleet takaisin (20 kg joista olen tosin nyt saanut 5 kg pois). Ohjelma josta kerroin, on saanut aikaan sen, että liikunta ei kohta enää huvita!!! Kiitos jatkossakin ohjeista, Paulille erityisesti kiitos, olen tosi helpottunut, että olet samaa mieltä kanssani, että salilta ei ole paras aloittaa. Kun olen salilla ottanut asian puheeksi, minulle on vain sanottu että "kyllä se siittä". Ettäs kehtaavat..... Etukäteen kaikkia kiittäen ja aurinkoista kevättä toivoen, Marja


      • juoksun haluinen
        donpauli kirjoitti:

        hei, olen ollut valmentajana noin 30 v ja aloitat aivan väärästä päästä, ensin juoksupolulle ja uintimatkalle ja sit vasta noin vuoden kuluttua salille , jos tarvitsee, salihan on vain lihasten kiinnitys ja lähtökohtien kohentamista , kunnon kansssa ei mitään tekemistä periaatteessa, intervalli juoksu eli 3 min hiljaa 2 min kovaa ja 5 min hiljaa 4 min kovaa 2 min hiljaa 4 min kovaa ja tälläistä kun tekee paino putoaa ja lihaskinto, hengitys ym kunto paranee aivan silmissä, jos haluat voinen tehdä kuukauden ohjelman sinulle , täällä espanjassa ollessani teen muutamia ohjelmia ihmisille jotka haluavat kuntonsa ja kehonsa kuntoon,

        katso muut www.donpauli.com

        mukavia lenkkipäiviä ei kova vauhti vaan kilometrejä paljon
        tsau hasta luego

        olen 16 vuotias nuori nainen..tykkään juoksemisesta ja olen sen myös aloittanut monet kerrat lyhyen elämäni aikana tavoitteenani kiinteämpi vartalo ja parempi kunto..lisäksi koen juokemisen piristävän mielialaani.
        Ongelmana kuitenkin ettei parin viikon juoksukertojan jälkeen elimistöni enää jaksa,vaikkakin syön monipuolisesti terveelistä kotiruokaa.
        Kun juoksen ei parin kilometrin jälkeen jalkalihakseni enää jaksa tehdä mitään,tuntuu kuin menisivät maitohapoille. Itse en kuitenkaan ole hengästynyt.Koen tämän erittäin turhauttavana kun en kykene tekemään paria kilometriä pitempiä lenkkejä,jos niitäkään kun jalkalihakseni ovat jo lopussa.
        Noin vuosi sitten minulla oli sama ongelma,ja silloin minulla todettiin rauta-anemia..olisiko nytkin siitä kyse? vai mikä elimistöäni vaivaa?,ja miten saisin juoksun sujumaan??


      • donpauli
        juoksun haluinen kirjoitti:

        olen 16 vuotias nuori nainen..tykkään juoksemisesta ja olen sen myös aloittanut monet kerrat lyhyen elämäni aikana tavoitteenani kiinteämpi vartalo ja parempi kunto..lisäksi koen juokemisen piristävän mielialaani.
        Ongelmana kuitenkin ettei parin viikon juoksukertojan jälkeen elimistöni enää jaksa,vaikkakin syön monipuolisesti terveelistä kotiruokaa.
        Kun juoksen ei parin kilometrin jälkeen jalkalihakseni enää jaksa tehdä mitään,tuntuu kuin menisivät maitohapoille. Itse en kuitenkaan ole hengästynyt.Koen tämän erittäin turhauttavana kun en kykene tekemään paria kilometriä pitempiä lenkkejä,jos niitäkään kun jalkalihakseni ovat jo lopussa.
        Noin vuosi sitten minulla oli sama ongelma,ja silloin minulla todettiin rauta-anemia..olisiko nytkin siitä kyse? vai mikä elimistöäni vaivaa?,ja miten saisin juoksun sujumaan??

        hei , onpa hienoa et olet kiinnostunut kunnostasi ja juoksemalla , koska se on yksi parhaista tavoista kohentaa kuntoa, nyt kumminkinkannattaa katsoa pari asiaa , mikä veriarvot ja onko sinulla tulehduksia esim hampaat kunnossa, ym...... määrittele alkujuoksuvauhtisi esim 6-7 min km ja juokse 4-5 km , kun olet kuukauden juoksut näin voit siirtyä intervalliharjoituksenn , on tärkeää et aloitat rauhallisesti, jos tarvitset lisää ohjeita katso sivuni www.donpauli.com ja laita meili , avustan kyllä
        mukavaa kevättä 27 asteen lämmöstä , ihana juosta kun ei pyrytä

        pauli


      • Olin aika samassa tilanteessa viimiset kaks vuotta, mutta kun aloitin koulun kaupungissa ja sain uusia kavereita jotka ei oikeen ymmärrä "ajan tuhlaamista", jonka viettäisin lenkillä! Luulen että he ovat vain kateellisia kun eivät saa itsestään irti samaa!

        Kevät saa onneksi aina jalat syyhyämään ja on pakko lähteä polulle :)

        Iloista kevättä ja Onnea hyvästä elämäntavasta!!"!


      • Tomppa
        MerenLauluaKuuntelen kirjoitti:

        Hei Pauli ja muut vastanneet!

        Kyllä olen nyt totisesti päättänyt saada itseäni kuntoon ja kaikki ohjeet ovat tervetulleita. Olen nyt 50v ja harrastamatta liikuntaa (säännöllisesti) ainakin 10v ajan. Aika huolestuttavaa!!! Tarvitsen ohjelman, joka ei tympäise heti eikä rasita tuki- ja liikuntaelimiä kohtuuttomasti koska olen ylipainoinen (ainakin 15kg). Olen joskus kyllä harrastanut enemmän liikuntaa, pyöräillyt, pelannut tennista, käynyt säännöllisesti salilla mutta siitä on aikaa. Synnytin -95 ja tuolloin saamani raskauskilot ovat tulleet takaisin (20 kg joista olen tosin nyt saanut 5 kg pois). Ohjelma josta kerroin, on saanut aikaan sen, että liikunta ei kohta enää huvita!!! Kiitos jatkossakin ohjeista, Paulille erityisesti kiitos, olen tosi helpottunut, että olet samaa mieltä kanssani, että salilta ei ole paras aloittaa. Kun olen salilla ottanut asian puheeksi, minulle on vain sanottu että "kyllä se siittä". Ettäs kehtaavat..... Etukäteen kaikkia kiittäen ja aurinkoista kevättä toivoen, Marja

        vesijuoksu ja sauvakävely. Molemmat näistä soveltuvat hyvin ylipainoiselle ja molemmissa on riittävästi tehoa painonpudottamiseksi.Täytyy vaan muistaa tehdä kyllin pitkäkestoisia harjoituksia esim. 1 h/krta jne.


      • jussi
        juoksun haluinen kirjoitti:

        olen 16 vuotias nuori nainen..tykkään juoksemisesta ja olen sen myös aloittanut monet kerrat lyhyen elämäni aikana tavoitteenani kiinteämpi vartalo ja parempi kunto..lisäksi koen juokemisen piristävän mielialaani.
        Ongelmana kuitenkin ettei parin viikon juoksukertojan jälkeen elimistöni enää jaksa,vaikkakin syön monipuolisesti terveelistä kotiruokaa.
        Kun juoksen ei parin kilometrin jälkeen jalkalihakseni enää jaksa tehdä mitään,tuntuu kuin menisivät maitohapoille. Itse en kuitenkaan ole hengästynyt.Koen tämän erittäin turhauttavana kun en kykene tekemään paria kilometriä pitempiä lenkkejä,jos niitäkään kun jalkalihakseni ovat jo lopussa.
        Noin vuosi sitten minulla oli sama ongelma,ja silloin minulla todettiin rauta-anemia..olisiko nytkin siitä kyse? vai mikä elimistöäni vaivaa?,ja miten saisin juoksun sujumaan??

        mulla oli samanlaisia oireita kun salilla kävin jalkoja treenaamassa.jalat meni maitohapoille heti jne jne..
        joku tais sanoo et sulla varmaan on magnesiumin puutetta tai jostain syystä kävin sitä ostamassa.vajaa viikko ja eipä menny jalat enää maitohapoille..suosittelen magnesan tabletteja.löytyy melkein joka kaupasta ja ei maksa paljoo.
        tsemppiä treeneihin..


      • Kanka
        Marja kirjoitti:

        Hei!
        Kertoisiko joku minullekin miten lähtisin liikkeelle. Olen ollut pitkään tekemättä lähes mitään paitsi katson nykyään mitä syön ja opiskelen aihetta koko ajan lisää lukemalla juuri tällaisia kirjoituksia.
        Menin salille ja minulle tehtiin harjoitusohjelma: 2 x salia 4 x muuta liikuntaa, vähintään 1 t kerrallaan. Ohjelma tuntui jo heti alkuunsa hurjalta enkä pääse enkä jaksa mitenkään tehdä tuollaista rääkkiä. Ottaen huomioon, että minulla on ylipainoakin yli 15 kg ainakin (raskauskiloja).
        Miten sinä, kun tunnut olevan asiantuntija näissä, muuttaisit ohjelmaani. En ole moneen vuoteen liikkunut säännöllisesti, vain epäsäännöllisesti, kävelen kyllä jkv, mutta sitäkin pari kertaa viikossa 1/2 tunnin verran.
        Joku sanoi näissä keskusteluissa että aloittelijalle riittää 20-30 min 3 kertaa viikossa, oletko samaa mieltä?
        Siis kuinka usein, kuinka pitkäkestoista ja miten vapaapäiviä kannattaisi pitää?
        Tykkään kävelystä, uinnista, pyöräilystä, hiihdosta, salista esim.
        Kiitän etukäteen jos sinä tai joku muu vaivaudutte vastaamaan.
        Miten tärkeä on sykemittari liikunnassa????? Mulla ei sellaista ole.

        Hei !
        Rupee käymään salilla vaikka 2 x viikossa , ja tee 1-2 kertaa viikossa jotain muuta liikuntaa mistä pidät esim. uintia , hiihto ja kävelyä. Kestoltaan vähintään 45min.( ekat viikot voit tehdä vaikka 20-30 min suorituksia mut 2 viikon jälkeen voit siirtyä vähintään 45 min suorituksiin. Viikko-ohjelman rakentaisin seuraavasti: MA: Reipas kävely 1 tunti , TI: Kuntosali 45min-1 tunti , Ke: lepo TO:Kuntosali 45min-1 tunti , Pe:Lepo , La: Uinti ja SU: Lepo / kävely 1 tunti.Tuostakin ohjelmasta voit joskus jättää jonkun tekemättä jos ei huvita tai jaksa. Sykemittaria ei välttämättä tarvitse , syke on "hyvissä " lukemissa kun hikoat vähän ja hengästyt.


      • kestoliikkuja
        Marja kirjoitti:

        Hei!
        Kertoisiko joku minullekin miten lähtisin liikkeelle. Olen ollut pitkään tekemättä lähes mitään paitsi katson nykyään mitä syön ja opiskelen aihetta koko ajan lisää lukemalla juuri tällaisia kirjoituksia.
        Menin salille ja minulle tehtiin harjoitusohjelma: 2 x salia 4 x muuta liikuntaa, vähintään 1 t kerrallaan. Ohjelma tuntui jo heti alkuunsa hurjalta enkä pääse enkä jaksa mitenkään tehdä tuollaista rääkkiä. Ottaen huomioon, että minulla on ylipainoakin yli 15 kg ainakin (raskauskiloja).
        Miten sinä, kun tunnut olevan asiantuntija näissä, muuttaisit ohjelmaani. En ole moneen vuoteen liikkunut säännöllisesti, vain epäsäännöllisesti, kävelen kyllä jkv, mutta sitäkin pari kertaa viikossa 1/2 tunnin verran.
        Joku sanoi näissä keskusteluissa että aloittelijalle riittää 20-30 min 3 kertaa viikossa, oletko samaa mieltä?
        Siis kuinka usein, kuinka pitkäkestoista ja miten vapaapäiviä kannattaisi pitää?
        Tykkään kävelystä, uinnista, pyöräilystä, hiihdosta, salista esim.
        Kiitän etukäteen jos sinä tai joku muu vaivaudutte vastaamaan.
        Miten tärkeä on sykemittari liikunnassa????? Mulla ei sellaista ole.

        Ehkäpä paras tapa lähteä liikkeelle on tuo kävely. esim. 3 kertaa viikossa on ihan hyvä aloitus ja ajaltaan 30min. Jonkin ajan kuluttua voi kokeilla lisätä esim. kerran viikossa vähän pidempikestoinen kävelylenkki. Myöskin sauvat voi ottaa mukaan, niin kävely tehostuu entisestään. Kunnon noustessa kestoa voi pidentää pikku hiljaa.Mikäli into kasvaa, voi siirtyä sitten juoksun puolelle. Mutta hitaasti eteenpäin! Ei Roomaakaan rakennettu viikossa! Myöskin tuo eri lajien käyttö kannattaa pitää mukana, ettei tule liian yksitoikkoiseksi.
        Sykemittari ei ole mielestäni tärkein kapine ainakaan aloittaessa liikuntaa! Ei muuta kuin liikkumisen iloa!


      • plapla
        Marja kirjoitti:

        Hei!
        Kertoisiko joku minullekin miten lähtisin liikkeelle. Olen ollut pitkään tekemättä lähes mitään paitsi katson nykyään mitä syön ja opiskelen aihetta koko ajan lisää lukemalla juuri tällaisia kirjoituksia.
        Menin salille ja minulle tehtiin harjoitusohjelma: 2 x salia 4 x muuta liikuntaa, vähintään 1 t kerrallaan. Ohjelma tuntui jo heti alkuunsa hurjalta enkä pääse enkä jaksa mitenkään tehdä tuollaista rääkkiä. Ottaen huomioon, että minulla on ylipainoakin yli 15 kg ainakin (raskauskiloja).
        Miten sinä, kun tunnut olevan asiantuntija näissä, muuttaisit ohjelmaani. En ole moneen vuoteen liikkunut säännöllisesti, vain epäsäännöllisesti, kävelen kyllä jkv, mutta sitäkin pari kertaa viikossa 1/2 tunnin verran.
        Joku sanoi näissä keskusteluissa että aloittelijalle riittää 20-30 min 3 kertaa viikossa, oletko samaa mieltä?
        Siis kuinka usein, kuinka pitkäkestoista ja miten vapaapäiviä kannattaisi pitää?
        Tykkään kävelystä, uinnista, pyöräilystä, hiihdosta, salista esim.
        Kiitän etukäteen jos sinä tai joku muu vaivaudutte vastaamaan.
        Miten tärkeä on sykemittari liikunnassa????? Mulla ei sellaista ole.

        Tyypillinen selitys läskille, jotta pääsisi helpommalla.


    • kunto+

      ei nouse paino pelkällä juoksemisella,ja ei kasva lihaksetkaan niin että paino nousis, kiinteytyy jalat tietenkin.
      Voi juosta monena päivänä peräkkäin,jos siltä tuntuu, mutta parikin lepopäivää viikossa riittää.

      • alkup

        Juoksin tänään eka kertaa sykemittarin kanssa. Yllätyin kieltämättä että juoksussa kului niin vähän kaloreita. Juoksin 20min ja kulutus oli 218kcal. Eilen reippaalla kävelyllä (30min) kului 284kcal.

        Ehkäpä kävely on painonpudotuksen kannalta mielekkäämpää? Yritän juosta näin alussa 8km tuntivauhtia puoli tuntia mutta esim. tänään alkoi jomottaa vietävästi säären etuosasta että oli pakko lopettaa.


      • fanaattinen juoksija
        alkup kirjoitti:

        Juoksin tänään eka kertaa sykemittarin kanssa. Yllätyin kieltämättä että juoksussa kului niin vähän kaloreita. Juoksin 20min ja kulutus oli 218kcal. Eilen reippaalla kävelyllä (30min) kului 284kcal.

        Ehkäpä kävely on painonpudotuksen kannalta mielekkäämpää? Yritän juosta näin alussa 8km tuntivauhtia puoli tuntia mutta esim. tänään alkoi jomottaa vietävästi säären etuosasta että oli pakko lopettaa.

        Juokseminen on kyllä tehokas tapa pudottaa painoa ja kiinteyttää kehoa. Mikään muu urheilulaji ei anna minulle yhtä voimakasta hyvänolontunnetta kuin juoksu. Tosin olenkin äärimmäisen fanaattinen juoksija: penikat vaivaavat vähän väliä ja viime kesänä juoksin itseni sairaalakuntoon ylirasituksen vuoksi. Juoksemiseen voi todella jäädä koukkuun! Yhdessä terveellisen ruokavalion kanssa laihtuminen on taattu. Tietysti minä olen myös ääriesimerkki: aluksi laihdutusmielessä aloitettu juoksu syöksi minut anoreksiaan ja bulimiaan. Nyt kuitenkin osaan kuunnella kehoani jo paljon paremmin ja syön enemmän. Silti pysyn hoikkana ja virkeänä - sekä henkisesti että fyysisesti.


      • alkup
        fanaattinen juoksija kirjoitti:

        Juokseminen on kyllä tehokas tapa pudottaa painoa ja kiinteyttää kehoa. Mikään muu urheilulaji ei anna minulle yhtä voimakasta hyvänolontunnetta kuin juoksu. Tosin olenkin äärimmäisen fanaattinen juoksija: penikat vaivaavat vähän väliä ja viime kesänä juoksin itseni sairaalakuntoon ylirasituksen vuoksi. Juoksemiseen voi todella jäädä koukkuun! Yhdessä terveellisen ruokavalion kanssa laihtuminen on taattu. Tietysti minä olen myös ääriesimerkki: aluksi laihdutusmielessä aloitettu juoksu syöksi minut anoreksiaan ja bulimiaan. Nyt kuitenkin osaan kuunnella kehoani jo paljon paremmin ja syön enemmän. Silti pysyn hoikkana ja virkeänä - sekä henkisesti että fyysisesti.

        Sinä juokset varmaan jotain tappolenkkejä?


      • misu
        alkup kirjoitti:

        Sinä juokset varmaan jotain tappolenkkejä?

        voi päästä ilman tappolenkkejäkin. jokainen kestää rasitusta eri tavalla. myös ruokavaliolla ja sillä, osataanko kuunnella omaa kehoa ja levätäänkö tarpeeksi, on osuutta asiaan.
        ihmettelin muuten, miksi tuo paino on sinulle niin tärkeä asia? jos olet ylipainoinen, putoaa painosi melkovarmasti juoksulla ja oikealla ruokavaliolla jonkin verran. mutta painolla ei ole oikeastaan paljonkaan merkitystä terveyden kanssa. esim. minä olen suht painava pituuteeni nähden. olen silti hoikka, eikä läskiä ole. lihakset painavat. on järkevämpää tuijottaa peiliin kuin vaakaan. tämä minun mielipiteeni.


      • Peppe78
        alkup kirjoitti:

        Juoksin tänään eka kertaa sykemittarin kanssa. Yllätyin kieltämättä että juoksussa kului niin vähän kaloreita. Juoksin 20min ja kulutus oli 218kcal. Eilen reippaalla kävelyllä (30min) kului 284kcal.

        Ehkäpä kävely on painonpudotuksen kannalta mielekkäämpää? Yritän juosta näin alussa 8km tuntivauhtia puoli tuntia mutta esim. tänään alkoi jomottaa vietävästi säären etuosasta että oli pakko lopettaa.

        Sanoit, että yllätyit kalorien kulutuksen vähyyttä.

        Ota huomioon, että myös palautuminen kuluttaa kaloreita. Lenkki kuluttaa energiaa siis myös yöllä ja seuraavana päivänä!

        Mittari ei mittaa myöskään kulutuksen lisääntymistä, jos otat repun selkään ja lyöt sinne 10 kg painoa. Sekin vaikuttaa energian kulutukseen, mutta ei näy mittarissa...

        Mittarissa ei näy koko totuus! (vielä;)


      • fanaattinen juoksija
        misu kirjoitti:

        voi päästä ilman tappolenkkejäkin. jokainen kestää rasitusta eri tavalla. myös ruokavaliolla ja sillä, osataanko kuunnella omaa kehoa ja levätäänkö tarpeeksi, on osuutta asiaan.
        ihmettelin muuten, miksi tuo paino on sinulle niin tärkeä asia? jos olet ylipainoinen, putoaa painosi melkovarmasti juoksulla ja oikealla ruokavaliolla jonkin verran. mutta painolla ei ole oikeastaan paljonkaan merkitystä terveyden kanssa. esim. minä olen suht painava pituuteeni nähden. olen silti hoikka, eikä läskiä ole. lihakset painavat. on järkevämpää tuijottaa peiliin kuin vaakaan. tämä minun mielipiteeni.

        Yli kaksi vuotta juoksin 5-6 krt/vko. Lenkin pituus oli n. 9-15 km:a - toisinaan hieman vähemmänkin. Söin sen ohella 1200-1400 kaloria eli aivan liian vähän. Seurauksena oli hirveät kivut ja säryt, jotka eivät kuitenkaan saaneet minua lopettamaan juoksua. Olin hyvin hyvin hoikka mutta huippukunnossa! Nyt juoksen max 4 krt/vko ja kerralla n. 6-10 km:a. Syön monipuolisemmin ja voin hyvin. Pysyn edelleen hoikkana, vaikka syönkin enemmän. Anorektinen kehoni on muuttunut terveemmän näköiseksi. Kannattaa siis pitää järki päässä. Minulla vasta sairaalareissu ja lääkärin kielto saivat silmäni avautumaan enkä enää kiduta itseäni. Nykyään nautin juoksemisesta ja siitä, kuinka kehoni voi sen myötä hyvin. Tsemppiä kaikille aloitteville juoksijoille ja kuunnelkaahan omaa kehoanne!


      • puu
        Peppe78 kirjoitti:

        Sanoit, että yllätyit kalorien kulutuksen vähyyttä.

        Ota huomioon, että myös palautuminen kuluttaa kaloreita. Lenkki kuluttaa energiaa siis myös yöllä ja seuraavana päivänä!

        Mittari ei mittaa myöskään kulutuksen lisääntymistä, jos otat repun selkään ja lyöt sinne 10 kg painoa. Sekin vaikuttaa energian kulutukseen, mutta ei näy mittarissa...

        Mittarissa ei näy koko totuus! (vielä;)

        Mun mittari ainaki käyttää mun ilmottamaan ruumiinpainoa kalorinkulutuksen arvioimisessa, joten jos heittää ton repun selkään ni lisää lenkin ajaks sinne asetuksiin omaan painoon 10kg. Vai?


      • Peppe78
        puu kirjoitti:

        Mun mittari ainaki käyttää mun ilmottamaan ruumiinpainoa kalorinkulutuksen arvioimisessa, joten jos heittää ton repun selkään ni lisää lenkin ajaks sinne asetuksiin omaan painoon 10kg. Vai?

        Vaikea sanoa, koska sun oma paino kymmenen kiloa lisäpainoa = sun lihakset joutuu työskentelemään kovemmin, kun se ei ole sun elopaino (et ole tottunut liikkumaan sen painoisena).

        Sitten taas jos painaisit sen verran enemmän, todennäköisesti osa painosta on lihasta, eli on enemmän lihasvoimaa käytössä = suhteellisesti pienempi kulutus, kuin lisäpainoja käytettäessä.

        Mut varmaan mittarin uudelleen kalibrointi antaa suuntaa.

        Tämä näin maalaisjärjellä ajatellen - ja kuka niin tarkkaa tietoa sitten taas tarvii...? Eiköhän mittanauha vyötärön ympäri kerro oikean treenivauhdin...


      • fatburner
        alkup kirjoitti:

        Juoksin tänään eka kertaa sykemittarin kanssa. Yllätyin kieltämättä että juoksussa kului niin vähän kaloreita. Juoksin 20min ja kulutus oli 218kcal. Eilen reippaalla kävelyllä (30min) kului 284kcal.

        Ehkäpä kävely on painonpudotuksen kannalta mielekkäämpää? Yritän juosta näin alussa 8km tuntivauhtia puoli tuntia mutta esim. tänään alkoi jomottaa vietävästi säären etuosasta että oli pakko lopettaa.

        Eli kun ihmettelit tuota kalorikulutusta, ihmettelit miksi juoksien kuluu vähemmän kuin reippaasti kävellen. Syy on yksinkertainen; Kyse on ainoastaan sykkeestäsi, sykkeesi pitäisi rasvanpolttoa ajatellen olla 130-150, vauhti määräytyy sykkeen mukaan. Jos syke on kovempi elimistö ei polta rasvaa. Ja lenkin pituus yli 45 min, niin kuluu rasvaa eikä vain nesteitä. Mitä enemmän liikut, kunto kohoaa ja pian huomaat, että syketason ylläpitäminen vaati juoksua.


      • antsa
        fatburner kirjoitti:

        Eli kun ihmettelit tuota kalorikulutusta, ihmettelit miksi juoksien kuluu vähemmän kuin reippaasti kävellen. Syy on yksinkertainen; Kyse on ainoastaan sykkeestäsi, sykkeesi pitäisi rasvanpolttoa ajatellen olla 130-150, vauhti määräytyy sykkeen mukaan. Jos syke on kovempi elimistö ei polta rasvaa. Ja lenkin pituus yli 45 min, niin kuluu rasvaa eikä vain nesteitä. Mitä enemmän liikut, kunto kohoaa ja pian huomaat, että syketason ylläpitäminen vaati juoksua.

        Mitä suurempi syke niin sitä enemmän kulutetaan. Tuo legenda rasvanpolttosykkeestä elää vaan sitkeesti. Se perustuu ainoastaan siihen että tuolla sykealueella rasvaa palaa suhteellisesti enemmän, mutta kun lyödään lisää kierroksia niin kyllä se absoluuttinen kulutus on suurempaa.

        Tuota alhaisella sykealueella liikkumista voidaan tosin perustella järkevästi, mutta tuo rasvanpolttosyke on syytä unohtaa. Parempia syitä liikkua suht. matalilla sykealueilla on mm. se että silloin jaksetaan liikkua pidempään.


      • Samaa mieltä
        misu kirjoitti:

        voi päästä ilman tappolenkkejäkin. jokainen kestää rasitusta eri tavalla. myös ruokavaliolla ja sillä, osataanko kuunnella omaa kehoa ja levätäänkö tarpeeksi, on osuutta asiaan.
        ihmettelin muuten, miksi tuo paino on sinulle niin tärkeä asia? jos olet ylipainoinen, putoaa painosi melkovarmasti juoksulla ja oikealla ruokavaliolla jonkin verran. mutta painolla ei ole oikeastaan paljonkaan merkitystä terveyden kanssa. esim. minä olen suht painava pituuteeni nähden. olen silti hoikka, eikä läskiä ole. lihakset painavat. on järkevämpää tuijottaa peiliin kuin vaakaan. tämä minun mielipiteeni.

        Kanssasi samaa mieltä :) vituttaa aina kun muijakaverilla kauhea kompleksi siitä kun painaa mua enemmän. kuitenkaan hän ei ole paksu vaikka on mistä ottaa kiinni. Mielestäni aivan normaali ja varsin hyvännäköinen ;) Ei sitä painoa kannata kattella.. peiliä mielummin. vaikka jollain sekin heittää.


      • Ona
        alkup kirjoitti:

        Juoksin tänään eka kertaa sykemittarin kanssa. Yllätyin kieltämättä että juoksussa kului niin vähän kaloreita. Juoksin 20min ja kulutus oli 218kcal. Eilen reippaalla kävelyllä (30min) kului 284kcal.

        Ehkäpä kävely on painonpudotuksen kannalta mielekkäämpää? Yritän juosta näin alussa 8km tuntivauhtia puoli tuntia mutta esim. tänään alkoi jomottaa vietävästi säären etuosasta että oli pakko lopettaa.

        Mä juoksen noin 30minuuttia vieviä lenkkejä ja mulla kuluu noin 450 kaloria siinä ajassa ..yksilöllistä?


      • 173cm/75kg/F
        Samaa mieltä kirjoitti:

        Kanssasi samaa mieltä :) vituttaa aina kun muijakaverilla kauhea kompleksi siitä kun painaa mua enemmän. kuitenkaan hän ei ole paksu vaikka on mistä ottaa kiinni. Mielestäni aivan normaali ja varsin hyvännäköinen ;) Ei sitä painoa kannata kattella.. peiliä mielummin. vaikka jollain sekin heittää.

        Nimimerkkini kertoo mittasuhteeni. Hieman on vatsaa päässyt kertymään, mutta muuten mahdun vaatekokoon 38/M eikä tee edes tiukkaa. liekö siis lihakset, jotka painaa?

        Juoksua harrastan minäkin, vasta muutaman kuukauden ajan tosin, mutta koko ikäni olen liikkunut muuten paljon :)


      • alkup kirjoitti:

        Juoksin tänään eka kertaa sykemittarin kanssa. Yllätyin kieltämättä että juoksussa kului niin vähän kaloreita. Juoksin 20min ja kulutus oli 218kcal. Eilen reippaalla kävelyllä (30min) kului 284kcal.

        Ehkäpä kävely on painonpudotuksen kannalta mielekkäämpää? Yritän juosta näin alussa 8km tuntivauhtia puoli tuntia mutta esim. tänään alkoi jomottaa vietävästi säären etuosasta että oli pakko lopettaa.

        Olen vähän lueskellut joitain juttuja liittyen juoksemiseen ja kävelyyn.
        Korjatkaa jos olen väärässä!
        Jos tarkoituksena on rasvanpoltto niin silloin hidas ja pitkäaikainen suoritus kuten vaikka kävely on tehokas tapa lisäksi kunto (peruskestävyys) kohoaa tässä ohella mukavasti.
        Juokseminen korkealla sykealueella eli hikoillaan paljon ja lenkki "ottaa voimille" kuluttaa rasvaa vähemmän mutta taas aineenvaihdunta nopeutuu ja taas kunto kasvaa. Juostessa vahvistuu siis kardio-vaskulaarinen eli verenkierto paranee, keuhkot toimii paremmin jne.
        Kardio-vaskulaarinen lienee sama kuin aerobinen kunto, näin väitän tähän väliin.


      • ft03
        pkarjala82 kirjoitti:

        Olen vähän lueskellut joitain juttuja liittyen juoksemiseen ja kävelyyn.
        Korjatkaa jos olen väärässä!
        Jos tarkoituksena on rasvanpoltto niin silloin hidas ja pitkäaikainen suoritus kuten vaikka kävely on tehokas tapa lisäksi kunto (peruskestävyys) kohoaa tässä ohella mukavasti.
        Juokseminen korkealla sykealueella eli hikoillaan paljon ja lenkki "ottaa voimille" kuluttaa rasvaa vähemmän mutta taas aineenvaihdunta nopeutuu ja taas kunto kasvaa. Juostessa vahvistuu siis kardio-vaskulaarinen eli verenkierto paranee, keuhkot toimii paremmin jne.
        Kardio-vaskulaarinen lienee sama kuin aerobinen kunto, näin väitän tähän väliin.

        Aina kun liikut palaa rasvaa. Keho tosin käyttää ensin elimistön hiilihydraatteja energian tuottoon koska niista energia on helpommin saatavissa. Hiilihydraatteja ei kuitenkaan riitä elimistössä kovin pitkään suoritukseen ja näin ollen rasvojen osuus kehon energiankulutuksesta kasvaa liikuntasuorituksen keston kasvaessa. Noin puolen tunnin liikunnan jälkeen rasvan osuus energian tuotossa ohittaa hiilihydraatit. Tässä syy miksi kehotetetaan liikkumaan alhaisella sykkeellä, koska kuka jaksa juosta täysillä yli puoli tuntia?


      • Liikkuja
        alkup kirjoitti:

        Juoksin tänään eka kertaa sykemittarin kanssa. Yllätyin kieltämättä että juoksussa kului niin vähän kaloreita. Juoksin 20min ja kulutus oli 218kcal. Eilen reippaalla kävelyllä (30min) kului 284kcal.

        Ehkäpä kävely on painonpudotuksen kannalta mielekkäämpää? Yritän juosta näin alussa 8km tuntivauhtia puoli tuntia mutta esim. tänään alkoi jomottaa vietävästi säären etuosasta että oli pakko lopettaa.

        20 minuutin juoksu ei varsinaisesti laihdutakaan, sillä keho käyttää n. ½ tuntia muita energianlähteitä (ATP, sokerit ym...) Juostessa kulutus vaihtelee aika paljon yksilöittäin noin 500-1000kcal/h, mikä vastaa noin yhtä ateriaa. Jos syöt kahdesti noin 700kcal plus aamiainen ja iltapala ja välipalat yhteensä n. 1000kcal eli yhteensä 2400 (suhteellisen paljon), on kulutuksesi silti tuo 500-1000kcal elintoimintojen ja arkisen lihastoiminnan vaatima n. 1500-2500kcal, eli yhteensä n. 3000 kcal, jolloin laihtuisi varmasti :)


      • juokseva
        alkup kirjoitti:

        Juoksin tänään eka kertaa sykemittarin kanssa. Yllätyin kieltämättä että juoksussa kului niin vähän kaloreita. Juoksin 20min ja kulutus oli 218kcal. Eilen reippaalla kävelyllä (30min) kului 284kcal.

        Ehkäpä kävely on painonpudotuksen kannalta mielekkäämpää? Yritän juosta näin alussa 8km tuntivauhtia puoli tuntia mutta esim. tänään alkoi jomottaa vietävästi säären etuosasta että oli pakko lopettaa.

        Juoksuharrastusta aloitellessa sääri- ym.kivut usein johtuvat liian nopeasta harjoittelun lisäyksestä.
        Siis malttia aloitellessa niin jatkaminen ei kaadu ylipääsemättömiin säärikipuihin
        -esim.penikkatauti ym.
        Itselläni oli käydä juuri niin pari vuotta sitten.
        Nykyisin juoksen n.50km/vko ja "virallisesti" olen juossut muutaman puolimaratonin.
        Tänä kesänä tarkoitus on juosta kokonainen.

        Tsemppiä hyvälle harrastukselle -maltilla.


      • hölkkäri
        juokseva kirjoitti:

        Juoksuharrastusta aloitellessa sääri- ym.kivut usein johtuvat liian nopeasta harjoittelun lisäyksestä.
        Siis malttia aloitellessa niin jatkaminen ei kaadu ylipääsemättömiin säärikipuihin
        -esim.penikkatauti ym.
        Itselläni oli käydä juuri niin pari vuotta sitten.
        Nykyisin juoksen n.50km/vko ja "virallisesti" olen juossut muutaman puolimaratonin.
        Tänä kesänä tarkoitus on juosta kokonainen.

        Tsemppiä hyvälle harrastukselle -maltilla.

        Magnesumin puute tekee jalat kipeiksi.


      • wqw
        alkup kirjoitti:

        Juoksin tänään eka kertaa sykemittarin kanssa. Yllätyin kieltämättä että juoksussa kului niin vähän kaloreita. Juoksin 20min ja kulutus oli 218kcal. Eilen reippaalla kävelyllä (30min) kului 284kcal.

        Ehkäpä kävely on painonpudotuksen kannalta mielekkäämpää? Yritän juosta näin alussa 8km tuntivauhtia puoli tuntia mutta esim. tänään alkoi jomottaa vietävästi säären etuosasta että oli pakko lopettaa.

        Venyttele! Silloin ei jalat kipeenny niiin paljoa.


      • Pirkko
        173cm/75kg/F kirjoitti:

        Nimimerkkini kertoo mittasuhteeni. Hieman on vatsaa päässyt kertymään, mutta muuten mahdun vaatekokoon 38/M eikä tee edes tiukkaa. liekö siis lihakset, jotka painaa?

        Juoksua harrastan minäkin, vasta muutaman kuukauden ajan tosin, mutta koko ikäni olen liikkunut muuten paljon :)

        Minun mittani on tuossa yllä. En jaksa juosta, on rasitusastma-oireita.
        Muuten olen terve ja hyväkuntoinen, käynb kävelylenkillä, kuntosalilla, venytyksessä ja uimassa sekä pyöräilen.
        Kiloihini nähden en näytä edes läskiltä, tuhdilta tietty kumminkin.
        Miesystäväni painaa 5 kg minua vähemmän, mutta ei pelkää...


      • kiinnostaisi
        antsa kirjoitti:

        Mitä suurempi syke niin sitä enemmän kulutetaan. Tuo legenda rasvanpolttosykkeestä elää vaan sitkeesti. Se perustuu ainoastaan siihen että tuolla sykealueella rasvaa palaa suhteellisesti enemmän, mutta kun lyödään lisää kierroksia niin kyllä se absoluuttinen kulutus on suurempaa.

        Tuota alhaisella sykealueella liikkumista voidaan tosin perustella järkevästi, mutta tuo rasvanpolttosyke on syytä unohtaa. Parempia syitä liikkua suht. matalilla sykealueilla on mm. se että silloin jaksetaan liikkua pidempään.

        Minäkin olen ihmetellyt, onko mitään rasvanpolttosykealuetta olemassa. Siis sellaista sykealuetta, jolla rasvan osuus energian kulutuksesta on enemmän kuin muilla sykealueilla. Väitän että tällainen alue on. Sitten kuitenkin mollaat käsitystä.

        Kokonaiskulutuksen lisäys/viikko ei voi olla suurin maksimiteholla, koska tätä ei jaksa ylläpitää kauan. Jos tällöin rasvasta tulevan energian osuus pienenee, niin sen huonompi, koska tarvittava lisäenergia otetaan lisäruoasta tai omista lihaksista. Lisäruoalla paino ei laske ja omien lihasten väheneminen vähentää liikunnan tehoa.

        Nyt siis on olemassa rasvanpolttosyke, jolla oman rasvan osuus energian kulutuksesta on suurimmillaan. Näin liikunnan aiheuttama lisäkulutus tulee omista rarvoista niin paljon kuin mahdollista. Lisäksi kohtuullista rasitustasoa jaksaa ylläpitää kauemmin ja kokonaisenergiankulutus ja sen mukana rasvan poltto on maksimissaan eli siinä mihin enintään voi päästä.

        Vielä rautalangasta. Tietysti voi väittää, että kestävyysjuoksijan nopeuden lisäys vähentää matka-aikaa sitä enemmän mitä suurempi lisäys on. Tästä ei kuitenkaan seuraa, että ei olisi parasta mahdollista nopeuden lisäystä, joka on vähemmän kuin spurttinopeus.


      • *polkija*
        antsa kirjoitti:

        Mitä suurempi syke niin sitä enemmän kulutetaan. Tuo legenda rasvanpolttosykkeestä elää vaan sitkeesti. Se perustuu ainoastaan siihen että tuolla sykealueella rasvaa palaa suhteellisesti enemmän, mutta kun lyödään lisää kierroksia niin kyllä se absoluuttinen kulutus on suurempaa.

        Tuota alhaisella sykealueella liikkumista voidaan tosin perustella järkevästi, mutta tuo rasvanpolttosyke on syytä unohtaa. Parempia syitä liikkua suht. matalilla sykealueilla on mm. se että silloin jaksetaan liikkua pidempään.

        ...kannattaisiko vähän ekaksi ottaa treenaamisesta selvää...tokihan mitään "rasvanpoltto-sykealuetta" ei ole olemassa, mutta kunnon kohottamisen kannalta ja painonpudotuksen myös, olisi hyvä pitää oma syke aerobisella alueella, joka määräytyy jokaisella iän ym. mukaan ja myöskin kunnon kohoamisen myötä nousee. Anaerobisella alueella "työskentely" ei kohota yleiskuntoa eikä ole painopudotuksen kannalta ideaalia. Eli ei ole millään tavalla perusteltua vetää maksimaalisella sykkeellä!


      • kokemus
        fatburner kirjoitti:

        Eli kun ihmettelit tuota kalorikulutusta, ihmettelit miksi juoksien kuluu vähemmän kuin reippaasti kävellen. Syy on yksinkertainen; Kyse on ainoastaan sykkeestäsi, sykkeesi pitäisi rasvanpolttoa ajatellen olla 130-150, vauhti määräytyy sykkeen mukaan. Jos syke on kovempi elimistö ei polta rasvaa. Ja lenkin pituus yli 45 min, niin kuluu rasvaa eikä vain nesteitä. Mitä enemmän liikut, kunto kohoaa ja pian huomaat, että syketason ylläpitäminen vaati juoksua.

        Pitää pitää taukoa enne ja jälkeen juoksun. Muuten vatsa pipi.


      • kokemus
        fatburner kirjoitti:

        Eli kun ihmettelit tuota kalorikulutusta, ihmettelit miksi juoksien kuluu vähemmän kuin reippaasti kävellen. Syy on yksinkertainen; Kyse on ainoastaan sykkeestäsi, sykkeesi pitäisi rasvanpolttoa ajatellen olla 130-150, vauhti määräytyy sykkeen mukaan. Jos syke on kovempi elimistö ei polta rasvaa. Ja lenkin pituus yli 45 min, niin kuluu rasvaa eikä vain nesteitä. Mitä enemmän liikut, kunto kohoaa ja pian huomaat, että syketason ylläpitäminen vaati juoksua.

        Pitää pitää taukoa enne ja jälkeen juoksun. Muuten vatsa pipi.


      • lihava
        alkup kirjoitti:

        Juoksin tänään eka kertaa sykemittarin kanssa. Yllätyin kieltämättä että juoksussa kului niin vähän kaloreita. Juoksin 20min ja kulutus oli 218kcal. Eilen reippaalla kävelyllä (30min) kului 284kcal.

        Ehkäpä kävely on painonpudotuksen kannalta mielekkäämpää? Yritän juosta näin alussa 8km tuntivauhtia puoli tuntia mutta esim. tänään alkoi jomottaa vietävästi säären etuosasta että oli pakko lopettaa.

        Hei!
        Syönkö teidän mielestä liikaa?
        Syön päivittäin viisi ateriaa. joka koostuu makaronista, perunasta ,jäätelöstä,oluesta,sipseistä,ranskiksista,viinasta,limukasta,ja kaikesta makeasta.
        Syön tupla patukoita päivittäin 27 kpl.
        Painan vain 149 kg.kertokaa se hänelle!!!


      • ft03 kirjoitti:

        Aina kun liikut palaa rasvaa. Keho tosin käyttää ensin elimistön hiilihydraatteja energian tuottoon koska niista energia on helpommin saatavissa. Hiilihydraatteja ei kuitenkaan riitä elimistössä kovin pitkään suoritukseen ja näin ollen rasvojen osuus kehon energiankulutuksesta kasvaa liikuntasuorituksen keston kasvaessa. Noin puolen tunnin liikunnan jälkeen rasvan osuus energian tuotossa ohittaa hiilihydraatit. Tässä syy miksi kehotetetaan liikkumaan alhaisella sykkeellä, koska kuka jaksa juosta täysillä yli puoli tuntia?

        .. juoksun päälle voi vielä juosta vedessä. Rasitusta/ sykettä voi säätää portaattomasti, nivelet eivät kulu, palautuminen vaikka maratonin jälkeen helpottuu.

        Johdatusta asiaan mm:
        http://www.petajavesi.fi/vesijuoksu/index.htm


      • donpauli
        misu kirjoitti:

        voi päästä ilman tappolenkkejäkin. jokainen kestää rasitusta eri tavalla. myös ruokavaliolla ja sillä, osataanko kuunnella omaa kehoa ja levätäänkö tarpeeksi, on osuutta asiaan.
        ihmettelin muuten, miksi tuo paino on sinulle niin tärkeä asia? jos olet ylipainoinen, putoaa painosi melkovarmasti juoksulla ja oikealla ruokavaliolla jonkin verran. mutta painolla ei ole oikeastaan paljonkaan merkitystä terveyden kanssa. esim. minä olen suht painava pituuteeni nähden. olen silti hoikka, eikä läskiä ole. lihakset painavat. on järkevämpää tuijottaa peiliin kuin vaakaan. tämä minun mielipiteeni.

        hei puhut ihan hienoa asiaa, mutta haluan sanoa ylikuntoa ei ole , vaan huono phjakunto ja silloinrapistuu kaikki , vain suomiurheilijoilla on kuuluisa ylikunto, se on historiaa ja huonokuntoisten puhetta
        mukavaa kevättä
        pauli


      • Patteri
        Peppe78 kirjoitti:

        Vaikea sanoa, koska sun oma paino kymmenen kiloa lisäpainoa = sun lihakset joutuu työskentelemään kovemmin, kun se ei ole sun elopaino (et ole tottunut liikkumaan sen painoisena).

        Sitten taas jos painaisit sen verran enemmän, todennäköisesti osa painosta on lihasta, eli on enemmän lihasvoimaa käytössä = suhteellisesti pienempi kulutus, kuin lisäpainoja käytettäessä.

        Mut varmaan mittarin uudelleen kalibrointi antaa suuntaa.

        Tämä näin maalaisjärjellä ajatellen - ja kuka niin tarkkaa tietoa sitten taas tarvii...? Eiköhän mittanauha vyötärön ympäri kerro oikean treenivauhdin...

        Ei kelloa tule uudelleen kalibroida, jos ottaa lisäkiloja mukaan! Tietenkään.

        Sykemittareiden kalorikulutusarvio perustuu tilastoihin (pituus/paino/ikä) sekä treenin (keski)sykkeeseen. Eli jos otatte lisäpainoja mukaan, niin syke mitä todennäköisemmin nousee ja samalla kalorikulutus. Jos taas syke pysyy samana, niin todennäköisesti vauhtia on vähemmän jolloin myös kalorikulutus on suurinpiirtein sama.

        Ja kuten todettu, pitää muistaa että kellon antamat arvot ovat vain arvioita. Ymmärtääkseni nämä peruspolarit eivät huomioi mitenkään esimerkiksi treenin jaksottelua/intervalleja.


      • Liisa
        ft03 kirjoitti:

        Aina kun liikut palaa rasvaa. Keho tosin käyttää ensin elimistön hiilihydraatteja energian tuottoon koska niista energia on helpommin saatavissa. Hiilihydraatteja ei kuitenkaan riitä elimistössä kovin pitkään suoritukseen ja näin ollen rasvojen osuus kehon energiankulutuksesta kasvaa liikuntasuorituksen keston kasvaessa. Noin puolen tunnin liikunnan jälkeen rasvan osuus energian tuotossa ohittaa hiilihydraatit. Tässä syy miksi kehotetetaan liikkumaan alhaisella sykkeellä, koska kuka jaksa juosta täysillä yli puoli tuntia?

        Onko siis näin, että Polarin rasvaprosentteihin ei ole uskominen? Kun juoksen korkealla sykkeellä ka 166 yli tunnin lenkkejä, Polar ilmoittaa kulutukseksi esim. 800 kcal 35%. Jos taas juoksen vaikka puoliska tuntia sykkeellä ka 150, kulutus esim. 300 kcal 45 %. Onko prosentit huuhaata?


      • Ajattelisin näin
        donpauli kirjoitti:

        hei puhut ihan hienoa asiaa, mutta haluan sanoa ylikuntoa ei ole , vaan huono phjakunto ja silloinrapistuu kaikki , vain suomiurheilijoilla on kuuluisa ylikunto, se on historiaa ja huonokuntoisten puhetta
        mukavaa kevättä
        pauli

        Kyllä ylikunto on olemassa. Tunnen läheisesti maratoonarin, joka on tietoinen ylikunnon riskeistä ja osaa sitä varoa, ei hän asiantuntijana turhaan varoisi.

        Eikä ylikuntoa tarvi paljon ilmeisesti varoa jos ei liiku järjenvastaisen paljon, esim. Tuntemani ihminen on usein juossut viikkoja 20-30 km päivässä. Kunnossa on.


      • kokemus tuntematon
        alkup kirjoitti:

        Juoksin tänään eka kertaa sykemittarin kanssa. Yllätyin kieltämättä että juoksussa kului niin vähän kaloreita. Juoksin 20min ja kulutus oli 218kcal. Eilen reippaalla kävelyllä (30min) kului 284kcal.

        Ehkäpä kävely on painonpudotuksen kannalta mielekkäämpää? Yritän juosta näin alussa 8km tuntivauhtia puoli tuntia mutta esim. tänään alkoi jomottaa vietävästi säären etuosasta että oli pakko lopettaa.

        myöhässä vastaus. säärenkipu etuosassa kertoo penikkavaivasta. auttaa kun hieroo jalkoja.


    • pakollista

      ihan samanlain paino putoaa kun kävelet vaikka 1-2h.päivässä.

      • Lähes asiantuntija

        Kai se järkikin sanoo että juoksu/hölkkä kuluttaa enemmän kuin käveleminen. Tämä tietenkin edellyttää että jaksat juosta pidempään. Aluksi hölkkää hidasta vauhtia ja seuraa kuinka kauan jaksat sitä yhtämittaisesti. Sen jälkeen lähde kehittämään kuntoasi siten, että juokset ajallisesti aina hieman pidempään kuin edellisellä kerralla. Huomaat että juoksukuntosi kohoaa varsinkin aluksi nopeasti, ja tämä edesauttaa sitä painonpudotusta kun jaksat hölkätä pidempään. Jos taas olet reilusti ylipainoinen tai huonommassa kunnossa, aloita kävely lenkeillä ja siirry ensin pikkuhiljaa hölkkään, ja sitten jatkat siten mistä tämä viesti alkoi.


    • Sweet baby :)

      Jep, juokseminen pudottaa painoa varsinkin kun kunnon kasvaessa jaksat juosta pidempään ja pidempään...
      Kuitenkin kannattaa aloittaa ihan tavallisesta kävelystä jos ei oo minkäänlaista lenkkeilypohjaa ennestään. Sen jälkeen kun jaksat kävellä reippaita kävelylenkkejä voit ottaa väliin juoksupäiviä, ensin silloin tällöin ja kunnon kasvaessa vaikka joka päivä. Välillä jos tekee mieli lenkille mutta et jaksa juosta (jalat kipeet tai muuten väsyttää) voit hyvällä omallatunnolla "vain" kävellä. Tärkeintä on että liikut. Vapaapäiviä voit pitää menojen ja mielialan mukaan, muista myös kuunnella omaa kehoasi ettet rasitu liikaa alkuhuumassa...
      Aloittamiseen tarvitaan tahtoa ja halua saada muutosta aikaan itsessään. Motivaatio voi silti olla kateissa jonain päivänä, mutta siitä ei pidä hermostua, senkun istut sitten sohvalla sen illan. Tosin kokemuksesta tiedän, että vitutus tai nuhjuinen olo/väsymys vaihtuvat lähes aina hyvänolontunteeseen lenkin jälkeen. :)

      Joku on varmaan jo kirjoittanutkin tosta painojutusta, eli sillähän ei ole mitään väliä mitä painolle tapahtuu jos vaatekoko pienenee, eikö? Mä olin vaan jokusen kilon painavampi kun aloitin treenaamaan (tosin mä urheilen ihan tosissani) ja nyt on vaatekoko pienentyny lähes kahdella kun paikat on kiinteemmässä kunnossa. Mulla ei oo ikinä ollu paino-ongelmia mutta tyypillisiä naisten ongelmia hehtaariperseen ja -reisien kanssa. Eipä ole enää. :) Voi olla että olisin vieläkin pienempi nykyään, mutta voimaharjoittelun ansiosta lihaksetkin kasvaa, sillai sopusuhtaisesti...

      Jos haluat vaihtelua liikkumiseen niin voithan esim. pyöräillä, kunhan et survo isoilla vaihteilla kun se käy jo punttiharjoittelusta... :)
      Ja mikäli juoksemisen kanssa on ongelmia, voin suositella vesijuoksua. Ei oo mikään eläkeläismummojen harrastus pelkästään, myös nuorta porukkaa käy. Itsekin kuntoutin sillä leikkauksen jälkeen. Monessa uimahallissa on vesijuoksuvöitä joita voi lainata ja valvojat opastaa tekniikassa ym. Se on hyvä vaihtoehto tai aloitus juoksemiselle jos paikat tuntuu muuten "hajoavan" ensialkuun. Vedessä on järjetön vastus mutta siellä juostessa ei rasitu polvet, lonkat ym.

      Myös noita syömisjuttuja kannattaa miettiä. Löllöt saa nopeammin kyytiä kun katsoo mitä suuhunsa pistää. En tiedä oletko jollain ruokavaliolla, mutta kannattaa suosiolla jättää pois kaikki herkut ja ottaa esim kerran viikossa tai kahdessa viikossa päivä jolloin saa mussuttaa mitä vaan. Pää kestää paremmin karkittoman/pullattoman ajan jos tietää että edes jonain päivänä saa... Eikä se todellakaan kaadu siihen yhteen mässäilypäivään kunhan sen jälkeen jatkaa normaalilla ruokavaliolla taas.
      Muutenkin pitää muistaa ettei se paljon parjattu rasva ole ainoa vihollinen, monikaan ei ajattele suosiessaan hiilihydraattipitoista ruokaa, että kaikki käyttämätön hiilihydraatti tulee vyötärölle (ja se on muuten taivaan tosi)! Aina jotain proteiinipitoista mukaan, lihaa, leikkelettä, kananmunia tai raejuustoa ym. vaikka ei söisi kuin välipalaa. Ei se lihasmassa siitä kasva mutta tulee kylläisempi olo eikä tule sitten naposteltua mitään turhaa.

      Tuli paljon asiasta ja sen vierestäkin, toivotan tsemppiä sinulle, onnistut varmasti kun vain uskot siihen ja muistat ettei missään synny tuloksia hetkessä... :)

    • pexujeff

      tutustu alan kirjallisuudesta superkompensaatioon, harjoitetun ominaisuuden (kestävyys, voima, nopeus) kehittymiseksi elimistö vaatii lepoa, muuten seurauksena on ylikuormitustila (ei ylikunto, tai älyttömän viisas...)josta toipuminen vie paljon aikaa ja hermoja. Endorfiiniä saa muutenkin kuin juoksemalla eikä sydän- ja verenkiertoelimistö tiedä miksi syke nousee tai hengästyttää. Fanaattisuudessa järki käteen (ent. fanaatikko).

    • sanna

      Mulla ainakin juoksu on toiminut painon pudotuksessa, mutta tottakai yhdessä ruokavalion muutoksen kanssa. Itse alotin lenkillä käymisen noin 2 vuotta sitten, ja vähän alle vuoden aikana painoa tippui yli 10 kg. Syön suunnilleen yhtä paljon kuin ennenkin (ehkä hiukkasen vähemmän), mutta olen alkanut seurata mitä suuhuni laitan, eli yritän valita kevyempiä vaihtoehtoja ja syödä paljon kasviksia, hedelmiä ja täysjyväviljatuotteita.
      Jos haluaa saada painoa pudotettua, niin ei kannata tehdä mitään kovin nopeita spurtti-lenkkejä, vaan mieluummin juosta hitaasti ja vähän kauemmin. Ja tosiaan jos et ole aikaisemmin/pitkään aikaan lenkkeillyt, niin alota ihan kevyesti ja vähitellen lisäät lenkin pituutta/aikaa. Itse kävin lenkillä (silloin kun en muuta liikuntaa paljoa harrastanut) 2-4 kertaa viikossa, ja noin 30-50 min lenkkejä. Juoksemallasi matkalla ei ole niin paljon väliä kuin siihen käytetyllä ajalla. Yleensä sanotaan, että yli 30 min pitää juosta, että rasva alkaa palamaan.
      Lihaksien kasvua ei ainakaan mun mielestä kannata juoksussa pelätä, ennemminkin se vaan kiinteyttää :)
      Mitäs vielä, nyt ei tuu muuta mieleen, mutta kysele, jos haluut vielä jotain tietää.
      Tsemppiä sulle lenkkeilyyn, jos siitä innostut! :)

    • sepi

      terve...kannattaa keskittyä enemmän ruoka valioon kuin juoksemiseen paljon kasviksia ja proteiineja syö pääasiassa kanaa ja kalaa varmasti laihdut...monta pientä ateriaa päivässä jottei suuri nälkä yllätä.

      • alkup

        Kiitos kaikille viesteistä!

        En siis ole mikään fanaatikko! En tajua mistä jotkut sai sen kuvan. 3 puolen tunnin lenkkiä viikossa tuskin tekee minusta ylikuntoista. Sinulle Sepi sanoisin sellaista, että minä kokeilin 2kk tuota reseptiäsi että söin pieniä ateria pitkin päivää. Ruokavalioni on terveellinen ja ravintoterapeuteilla hyväksytty. Silti en laihtunut. Kuulemma on kehokohtaista millainen rytmitys kellekin sopii. Minun kehoni on pitänyt kiinni tiukasti uimarenkaasta eikä paino tipu sitten millään. Olen kävellyt, uinut ja vesijuossut koko kevään. Silti jumittaa. Kaloreita oli alussa liian vähän ilmeisesti mutta lisäyskään ei ole korjannut tilannetta. Siispä olen päättänyt kiinteytyä jos kerran paino tippuu todella verkkaseen.

        Kyllä minusta painolla on vissi yhteys terveyteen kun mennään painoindeksissa lähelle 30. Itselläni on lievää ylipainoa mutta vaikka taulukko ei tätä minulle kertoisikaan, niin olotilani tässä vartalossa on tukala enkä voi hyvin. Olen omenavartalo ja vyörätönympärys kertoo lievästä terveyshaitasta. Jos en laihduta (Ihan vaakalukema alaspäin 10%) niin edessä on varmasti diabetes tai muita sairauksia jotka tulevat siitä kun elimistö kuormittuu läskistä. Eli tässä mielessä en ole yhtään samaa mieltä sen yhden vastauksen kanssa joka ihmetteli miksi pitää laihtua. Joidenkin vain pitää. Piste.


      • misu
        alkup kirjoitti:

        Kiitos kaikille viesteistä!

        En siis ole mikään fanaatikko! En tajua mistä jotkut sai sen kuvan. 3 puolen tunnin lenkkiä viikossa tuskin tekee minusta ylikuntoista. Sinulle Sepi sanoisin sellaista, että minä kokeilin 2kk tuota reseptiäsi että söin pieniä ateria pitkin päivää. Ruokavalioni on terveellinen ja ravintoterapeuteilla hyväksytty. Silti en laihtunut. Kuulemma on kehokohtaista millainen rytmitys kellekin sopii. Minun kehoni on pitänyt kiinni tiukasti uimarenkaasta eikä paino tipu sitten millään. Olen kävellyt, uinut ja vesijuossut koko kevään. Silti jumittaa. Kaloreita oli alussa liian vähän ilmeisesti mutta lisäyskään ei ole korjannut tilannetta. Siispä olen päättänyt kiinteytyä jos kerran paino tippuu todella verkkaseen.

        Kyllä minusta painolla on vissi yhteys terveyteen kun mennään painoindeksissa lähelle 30. Itselläni on lievää ylipainoa mutta vaikka taulukko ei tätä minulle kertoisikaan, niin olotilani tässä vartalossa on tukala enkä voi hyvin. Olen omenavartalo ja vyörätönympärys kertoo lievästä terveyshaitasta. Jos en laihduta (Ihan vaakalukema alaspäin 10%) niin edessä on varmasti diabetes tai muita sairauksia jotka tulevat siitä kun elimistö kuormittuu läskistä. Eli tässä mielessä en ole yhtään samaa mieltä sen yhden vastauksen kanssa joka ihmetteli miksi pitää laihtua. Joidenkin vain pitää. Piste.

        vastaukseni väärin.luepa uudestaan. kyse ei ole painosta, vaan siitä koostuuko se paino "läskistä" vai lihaksesta.


      • luettu on
        misu kirjoitti:

        vastaukseni väärin.luepa uudestaan. kyse ei ole painosta, vaan siitä koostuuko se paino "läskistä" vai lihaksesta.

        Luin viestisi uudestaan.


    • Oblomov

      Minä olen kuudennella kymmenellä oleva äijänjunttura. Paino viimeiset 15 vuotta haarukassa 90-99 kg, pituutta vain 175 cm.

      Tämän vuoden alussa paino oli hiipinyt taas lähemmäs vaihteluvälin yläpäätä ja oli 97 kg. Päätin kokeilla pientä kevennystä.

      Eilen vaaka näytti 86,1 kg. Laskujeni mukaan pudotusta on yli 10 kg / yli 10 %. Yhtä "alhaalla" painoni on ollut viimeksi joskus 1980-luvulla.

      Juoksuaskeltakaan en muista ottaneeni tänä vuonna. Mitä sitä laiska turhia!

      Mutta montakaan lounasta ei alkuvuoden aikana ole tullut syötyä.

      Mikä sitten sopii kenellekin.

    • painonhallitsija

      Juoksu ei käy kaikille, minultakin kiellettiin mm.juoksu,pyöräily,tarkoittaen siis kuntoilu isolla vauhdilla, koska se kuluttaa polvi ja lonkkaniveliäni nopeampaa ,koska siellä on jo kulumisen alkuja todettu.
      Kävely sopii niin nuorille, kuin vanhoille,mutta vauhti on oltava n. 5-6 km tunnissa, ja vaikka kävelisit sillä vauhdilla vain 2 korttelia, on aineenvaihdunta vielä 2t vilkas jälkeenpäin.
      Painoa ei pidä tuijottaa puntarin kautta, koska lihas painaa myös.Laihduttaminen oikealla tavalla, kuluttaa kaloreita ,liikkumalla säilyy lihaskunto,ja sentit häipyy. Miksi ei se kaikilla onnistu, johtuu siitä , että olet ehkä jojoillut, ja aineenvaihduntasi on mennyt sekaisin, olet elimistöltäsi liian hapan, ( asia, johon ei kaikki osaa kiinnittää huomiota), säännöllinen syöminen maalaisjärjellä ohessa pitää elimistön liikkeessä, ja elimistösi luovuttaa ylim. energiaa, kun se huomaa elintapojen säännöllisyydellä, että olet metsästänyt saalista joka päivä.Happamuus on suurin ongelma meille kaikille, mutta sen minä sain hoidettua eräällä ravintolisällä, mutta tässähän ei voi ilmoitella tuotenimiä. Kaikkiin painonpudotus ohjelmiin pitää sisältyä sopiva määrä liikuntaa, ja ruokavaliota.Aerobic ei sovi painonpudotusliikunnaksi, ainoastaan lihaskunnolle, sillä siinä on väärä syke rasvanpolttoa ajatellen. Jos taas yrittää pelkällä ruokavaliolla, on ilman harjoittelua rasvaa häviää 50% ja lihaskudosta 50%.Oma tulos viime maaliskuulta:1 kk= puntarilla -3kg,Analyysissä: rasvaa - 5kg, Lihasmassa oli 1 kg ja nesteitä oli poissa -2litr./kg. yllätys vyöt. oli poissa -8 cm ja lantio - 5 cm. Koskaan ei ollut nälkä. Syödä sai enemmän, kuin olisi jaksanut.

      • maaliskuussa?

        Kertoisitko tarkemmin millä pääsit esittämiisi tuloksiin. Mihin perustuu happo/emästasapaino laihtumistekijänä ja onko käyttämäsi lisäravinteen nimessä kolme kirjainta?


      • painon hallintaa
        maaliskuussa? kirjoitti:

        Kertoisitko tarkemmin millä pääsit esittämiisi tuloksiin. Mihin perustuu happo/emästasapaino laihtumistekijänä ja onko käyttämäsi lisäravinteen nimessä kolme kirjainta?

        Tuotteet, joita käytin, oli nim.
        Shake,herbaslimtee ja restorate
        viimeksi mainittu oli nim. omaan happo-emästasapainon palauttamiseen.
        Ruokaa
        aamulla pieni aamupala,
        lounas,
        iltap. välipala,
        ilta ateria
        ja iltapala

        välipaloista 2 korvattiin shakella, teestä tehtiin jää tee, jota juotiin 1l päivän aikana, ja 1,5l vettä päivässä lisäksi
        illalla nukkumaan mennessä otettiin restoratea( mineraalivalmiste)

        Ruoasta vähensin leivän pois kokonaan, vähensin perunaa, pastaa, ja riisiä, mutta lisäsin kasvisten osuutta myös.
        Huom. Meitä oli 17 henk. ryhmä, ja kaikki olivat erittäin tyytyväisiä.
        Minä itse en ehtinyt jumpata kiint. jumppaa ihan säännöllisesti, mutta kävely sauvoilla teki hyvää.


    • Tuolla oli jonkin apteekin lehden nettiversiossa tämmöinen suuntaa-antava taulukko että miten paljon mikäkin laji suunnilleen kuluttaa....

      Eräiden liikuntamuotojen kuluttama energia 70-kiloisella henkilöllä tunnissa

      Kävely, 3,5 km/tunti -- 150 kcal

      Kävely, 6 km/tunti -- 350 kcal

      Hölkkä, 8 km/tunti -- 600 kcal

      Juoksu, 10 km/tunti -- 720 kcal

      Pyöräily, 10 km/tunti -- 330 kcal

      Pyöräily, 20 km/tunti -- 600 kcal

      Perinteinen hiiihto, 5 km/t -- 480 kcal

      Kotivoimistelu -- 300 kcal

      Kuntopiiriharjoittelu -- 600 kcal

      Tanssi, nopeat -- 420 kcal

      Haravoiminen -- 300 kcal

      Maan kääntäminen -- 350 kcal

      Auton korjaaminen -- 240 kcal

    • metsään

      Parasta laihdutusliikuntaa on ehdottomasti suunnistus. jo 3-4 km matkaan saattaa alkuvaiheessa tuhraantua huomaamatta tuntikin, mutta kaloreita kuluu, eivätkä lihakset takuulla kasva. Tunnin juoksulenkki tuntuu pitkältä kuin nälkävuosi, mutta tunnin suunnistus ei tunnu vielä oikein missään.
      Suosittelen!

      • antsa

        Olen samaa mieltä suunnistuksen hyvyydestä kuntoilu / laihdutus liikuntana. Metsässä juostessa rytmi vaihtuu koko ajan, eikä lenkki ole tasaista junnaamista. Lisäksi nilkat vahvistuvat juostessa epätasaisissa maastoissa ja ketteryyskin lisääntyy.


      • 3. suunnistaja
        antsa kirjoitti:

        Olen samaa mieltä suunnistuksen hyvyydestä kuntoilu / laihdutus liikuntana. Metsässä juostessa rytmi vaihtuu koko ajan, eikä lenkki ole tasaista junnaamista. Lisäksi nilkat vahvistuvat juostessa epätasaisissa maastoissa ja ketteryyskin lisääntyy.

        Suunnistuksessa ei tule myöskään jaloistaan raihnaiseksi, kuten helposti käy lenkkiä juostessa millä tahansa pohjalla. Näin voi käydä sekä kovalla että pehmeällä alustalla. Syynä on että suunnistaessa alusta vaihtelee koko ajan, ja yleensä mitään alustaa ei ole pitkään.

        Sen sijaan kunnon kohottamiseen pelkkä suunnistus ei ole hyvä. Rastit eivät löydy, jos liikkuu vähänkään nopeammin kuin mitä sen hetkinen kunto edellyttää. Kuntoa kannattaa nostaa lisälenkeillä. Voi huomata miten vaikea on kesken pururatalenkin hypätä metsään, kun aivot eivät enää toimi kunnolla.


    • Markus

      Moro!

      Aloitin lenkkeilyn noin 8 vuotta sitten.

      juoksin alussa samoin kuin yks kaveri joka oli eilen vastannut sulle. eli aluksi noin 30 min ja 5 km.
      (Hölkkävauhtia)

      Pikku hiljaa painon laskiessa ja kunnon noustessa
      juoksin sen noin 2*5km ...50-60minuutissa.

      Paino tippui 88 kilosta, 75 kiloon. olen 177cm/mies

      MUTTA, tuossa 8 vuoden aikana paino ON heilahdellut...aikalailla koska välillä
      kovalla työllä hankittu kunto on mennyt rötväilyn mukana...ja olen ollut välillä 3-5kk juoksematta kiireiden takia.


      ELi silloinkin pitäs olla "ruodussa" vaik makea elämä välillä voittaa...meinaan tahtoo tulla herkasti takas kaikki hiellä menetetyt kilot!
      Siksi tuo "uuden henkisen asenteen" ottaminen olisi MUN mielestä tärkeetä.

      nyt olen käynyt välillä juoksemassa...ja pystyn periaatteessa juoksee ilman suuria treenejä sen 40min....ja 7 km about, koska painoa on tullut hieman liikaa takasin. Mutta mm. se penikkatauti oire, eli säären etuosan särkeminen ainakin mulla
      on liittynyt juoksutekniikkaan.

      Uskon että juoksutekniikka kehtittyy pikkuhiljaa
      vuosien mittaan. mm. lyhyempi askellus yms.

      se penikkatauti usein voi johtua "viesraista kengistä" jolloin joutuu "turhaan" nostamaan jälkaterää yms. juoksu ts. ei ole rentoa.

      Usein korjautuu pienellä itsetutkiskelulla askelluksen suhteen. alussa niitä oireita kyl tuli usein.

      Kyllä se juoksulla putoo paino, kun syö oikein eli ei liikaa...ja juoksun jälkeen nestettä ja jokin kevyt esim. iltapala.

      Mutta juoksemallakaan ei saa ylimääräisiä pasteijoita kulutettua...oikein se samuli vasala
      sanoi et ei mitään juustoja /sooseja liikaa..

      ainahan sitä voi lisätä tehoa syömällä vähempi kalorisia ruokia ja jättää suolan pois.
      Usein liian vähäkalorinen ruoka ja ns. kestävyysjuoksu ei sovi yhteen...koska energia ei riitä.

      huomasin sellaisen jutun itsellam et se mikä tuntui toimivan esim. 5 vuotta sitten...ei oikeen tunnu toimivan nyt? Kannattaa kuunnella oloaan eikä juosta esim. väkisin.

      jos väsyttää niin lepoa...usein alussa 3 kertaa juoksua / viikko on hyvä tahti.

      130 pulssi eli peruskunnon kohotus on TODELLA hiljainen vauhti....mut sitä pitää juosta sitten 45-60minuuttia. ja kyl siinä kalorit karisee...

      oma paino ei ole ikini laskenut lineaarisesti---
      vaan jossain ihme "sykleissä" 1kg...2kg...1kg...3kg.. ja noi väliajat ovat vaihdelleet 1-3 viikkoa. Turha punnita joka juoksun jälkeen. 3-4kg/kk allekirjoitan, mut
      5-7kg/kk en oikeen....

    • hölmöö hömmaa

      Miks juosta itsetsä uuvuksiin,ja saada nivelet rikki, kun paino putoo vaikka maaten kunhan noudattaa esim. 1200 kcal ruoka valiota, jota itse noudatan. Siinä vähä jumpaten että kiinteytyy. Todettu on.

      • emilia

        Muistakaahan, että kunnon juoksulenkki ulkona raittiissa ilmassa on paljo muutakin kuin kilojen karistamista. Terve sielu terveessä ruumiissa!
        Itse juoksen yleensä kolme lenkkiä viikossa, nykyään noin puolitoista tuntia kerralla. Vaikuttaa sekä kroppaan että mieleen!


      • fanaattinen juoksija

        Ai miksikö juosta, kun ilman liikuntaakin paino pysyy alhaisena, jos syö vähän. Vastaus on hyvin yksinkertainen: euforian tunne ja se, että voi sekä fyysisesti että henkisesti hyvin. Jos en ole käynyt juoksemassa, saatan olla hyvin turhautunut ja vireystilani on alhainen. Juoksemisen jälkeen olo on kuin uudestisyntynyt. Juoksemiseen todella jää koukkuun! Se on parasta huumetta! Ja mitä syömiseen tulee: juoksu ja terveellinen ruokavalio pitävät minut hoikkana ja kiinteänä. Juoksun myötä kehoni on kiinteytynyt. Ilman sitä voisin kyllä pysyä hoikkana, mutta epäilen, etten olisi näin kiinteässä kunnossa. En halua olla "veltto" ja hoikka vaan kiinteä ja hoikka. Ja tällaisena pysynkin, kun juoksen. Pienimuotoinen jumppaaminen ei vielä aikaansaa näkyviä tuloksia - muuta kuin mielenrauhan.


      • Säästäminen ei onnistu

        Etkö tiedä, että nivelet ja luut eivät ole muuttumattomia. Jos niitä ei käytä ne tulevat heikoiksi. Säästäminen ei onnistu. Makaamalla pääset jokapäiväisessä liikkumisessa jatkuvasti samaan ylirasitustilaan kuin kuuntoilija tunnin aikana tai muutaman tunnin aikana/viikko. Toisaalta liikarasitus tietysti kuluttaa niveliä, mutta tämä tulee vastaan vasta satoja kilometrejä viikossa juoksemalla.


      • fanaattinen juoksija kirjoitti:

        Ai miksikö juosta, kun ilman liikuntaakin paino pysyy alhaisena, jos syö vähän. Vastaus on hyvin yksinkertainen: euforian tunne ja se, että voi sekä fyysisesti että henkisesti hyvin. Jos en ole käynyt juoksemassa, saatan olla hyvin turhautunut ja vireystilani on alhainen. Juoksemisen jälkeen olo on kuin uudestisyntynyt. Juoksemiseen todella jää koukkuun! Se on parasta huumetta! Ja mitä syömiseen tulee: juoksu ja terveellinen ruokavalio pitävät minut hoikkana ja kiinteänä. Juoksun myötä kehoni on kiinteytynyt. Ilman sitä voisin kyllä pysyä hoikkana, mutta epäilen, etten olisi näin kiinteässä kunnossa. En halua olla "veltto" ja hoikka vaan kiinteä ja hoikka. Ja tällaisena pysynkin, kun juoksen. Pienimuotoinen jumppaaminen ei vielä aikaansaa näkyviä tuloksia - muuta kuin mielenrauhan.

        Jep,olen täysin samaa mieltä. Vaikka harrastan todella paljon liikuntaa ja erilaisia liikuntalajeja,on juoksu ainut millä saan itseni vedettyä totaalisen piippuun ja sen jälkeinen olotila liman syljeskelyn ja parin hengenvedon polviin nojaten jälkeen on aivan mieletön. SE tunne saa minut juoksemaan vaikka vettä tulis taivaalta kaatamalla ja tie ois loskasta liukas. Mikään muu tässä maailmassa ei ole tuonut minulle tuota tunnetta. Itse juoksen hölkäten kympin-15 km lenkkejä ja kunnolla,melkein täysiä juosten viiden kilsan lenkkejä.Koira juoksee nätisti rinnalla ja poppis pauhaa soittimesta. Vitsit, kyllä on hienoo! Tosin tällätavoin en pystyisi juoksemaan,jos en olisi kävellen ja muilla harrastuksislla saavuttanut erinomaista pohjakuntoa.Myös ruokailu vaikuttaa paljon asiaa.En suosittele syömään juuri mitään ennen juoksu lenkkiä, tunti kaks aikasempaa on hyvä,et elimistölle riittää energiaa,mut just syöneenä se ruoka alkaa aika hyvin tuleen ylös ku juoksee... Kokemusta on,kun välillä käy tienposkessa oksentamassa jauhelihakastiketta ja taas jatkaa juoksua....:)


    • hölmön hommaa

      Yksinkertaisuudessaan on kysymys siitä, että syödään ravinnossa hiilihydraatteja 40%, proteiineja 30%ja rasvaa 30%. Joka atrialla ja joka välipalan yhteydessä suhteet ovat nämä.

      • usko pois

        Aika raihnaisilta näyttävät pelkällä ruokavaliolla laihduttavat. Iho on harmaa ja kalpea. Vatsanahka roikkuu.

        Kun liikut, voit syödä enemmän ja terveellisemmin. Näin ei tule mistään tarpeellisesta vajausta. Painon pudotus ei tule myöskään lihasten kustannuksella. Jos et liiku, pian et pystykään liikkumaan.

        Miksi muuten laihduttamisessa on niin paljon sellaisia neuvonantajia, joilla ei ole kokemuksia asiasta. Kunhan vain pääsee määkimään.


    • Marjukka

      Hei, tässä on mielestäni aivan loistava kirja painonpudotukseen/kiinteytymiseen ja siinä on loistavia ruokaohjeitakin! Kannattaa ainakin käydä kurkkaamassa kirjakaupassa.
      Tehokiinteytys / Katri Manninen ja Eija Holmala (kustantaja gummerus)
      Ne on myös tehneet toisen kirjan nimeltään: Pysyvän painonpudotuksen salat. Se voi olla ehkä parempi aluksi jos ei harrasta paljon liikuntaa.

    • Ihme hiihtelijä

      Alappa ottaa itsellesi mittariksi juoksuun käytettävä aika tai matka painon pudotuksen sijaan. Ota tavoitteeksi esim. loppukesän puolimaraton tai kympin juoksu alle tunnin, kuitenkin sellainen tavoite, joka tuntuu nykykuntoosi nähden kovalta, mutta saattaisi kuitenkin olla mahdollinen. Kun saavutat tavoitteesi, ota uusi vielä kovempi tavoite. Tee kaikki lenkkisi ajatellen tätä tavoitetta ja unohda painonpudotus. Suunnittele viikon juoksumäärät etukäteen, realistisesti, ja pidä toteutuneesta päiväkirjaa. Pitkään suoritukseen valmistautuminen vaatii nimenomaan pitkiä lenkkejä ja suhteellisen hitaalla vauhdilla, muuten et jaksa niitä juosta ja usein toistettuna jalkasi kipeytyvät. Määrätietoisesti harjoittelemalla saavutat tavoitteesi ja samalla saatat huomata myös painosi pudonneen. Ja jos ei pudonnut, niin olet ainakin nyt niin hyvässä kunnossa, että siitä kannattaa pitää kiinni ja voit ottaa itsellesi uuden tavoitteen.

      Itselleni kävi näin, ensimmäinen tavoite oli juosta maraton, sitten piti parantaa aikaa ja niin edelleen. Nyt, kolmen vuoden jälkeen on vahingossa tuo painokin pudonnut...

      • näin se..

        Juuri näin! Ottakaa kaikki tästä edellisestä mallia. Eli asettakaa tarpeeksi kovia tavoitteita itsellenne älkääkä ajatelko sitä elopanoanne. Muistakaa kuitenkin säännölliset ruokailut. Kohtuus mukaan.


      • joanna
        näin se.. kirjoitti:

        Juuri näin! Ottakaa kaikki tästä edellisestä mallia. Eli asettakaa tarpeeksi kovia tavoitteita itsellenne älkääkä ajatelko sitä elopanoanne. Muistakaa kuitenkin säännölliset ruokailut. Kohtuus mukaan.

        joo mä kanssa vihdoin otin unelmn reunasta kiinni ja aloitin maratonille valmistautumisen joulukuussa. tietysti tavoitteena oli myös painon pudotus (8kg).

        musta lenkkeily on aivan ihanaa ja sujuu jo hyvin pitkätkin lenkit, mutta paino sen kun nousee, mikä luultavasti johtuu siitä että mulla on kamalan kova nälkä koko ajan!

        olen yrittäny tähdätä 1500 kaloriin päivässä mutta ei ole onnistunut kun tulee vaan niin kova nälkä että tuntuu nääntyvänsä jos ei saa ruokaa. takapuoli on pyöristynyt kun lihaksia on tullut lisää ja samoin reidet. vatsa on suunnilleen ennallaan renkaineen.

        täälähetkellä siis juoksen 4 x 45- 1.30h viikossa ja lisäksi jumppaan ja venyttelen lähes joka päivä ja ratsastan 2 kertaa viikossa.kaoreita kuluu päivässä 2000-3000! kun ennen juoksemista (silloinkin harrastin liikuntaa salilla ja jumpassa ratsastus) mutta kalorit pystyin pitämään 1200-1500 ja laihduinkin 3kk 4kg. Nyt kaikki kilot on tulleet takaisin.

        rasvaisen ja makean himo ovat myös kasvaneet, samoin lihan. Yritän syödä kamalasti kasviksia ja hedelmiä, sekä vähärasvaisia maitotuotteita jotta nälkä pysyisi kurissa, mutta heti tunnin päästä kevyestä ateriasta tulee uudestaan nälkä. mikä avuksi? kellään sama ongelma?

        en aio kuitenkaan lopettaa juoksemista koska se on hieno harrastus ja siitä tulee upea fiilis. tänään sain vihdoin maksettua ilmoittautumismaksut maratonille ja naisten kymppiinkin mikä tietysti tuntuu hienolta.

        jotain näille läskeille pitäisi kuitenkin tehdä ja varsinkin sille ettei niitä nyt ainakaan lisää tulisi! olisi niin paljon helpompi juostakkin kun olisi vähän kevyempi olo..

        vai onko vaan odotettava vuosia että paino alkaa pikkuhiljaa tippua..? ei huvittaisi odotella.mä kun haluaisin toteuttaa edelleen tän "kesäksi kuntoon"- projektin.. =(


      • Pysyvästi laihtuva!
        joanna kirjoitti:

        joo mä kanssa vihdoin otin unelmn reunasta kiinni ja aloitin maratonille valmistautumisen joulukuussa. tietysti tavoitteena oli myös painon pudotus (8kg).

        musta lenkkeily on aivan ihanaa ja sujuu jo hyvin pitkätkin lenkit, mutta paino sen kun nousee, mikä luultavasti johtuu siitä että mulla on kamalan kova nälkä koko ajan!

        olen yrittäny tähdätä 1500 kaloriin päivässä mutta ei ole onnistunut kun tulee vaan niin kova nälkä että tuntuu nääntyvänsä jos ei saa ruokaa. takapuoli on pyöristynyt kun lihaksia on tullut lisää ja samoin reidet. vatsa on suunnilleen ennallaan renkaineen.

        täälähetkellä siis juoksen 4 x 45- 1.30h viikossa ja lisäksi jumppaan ja venyttelen lähes joka päivä ja ratsastan 2 kertaa viikossa.kaoreita kuluu päivässä 2000-3000! kun ennen juoksemista (silloinkin harrastin liikuntaa salilla ja jumpassa ratsastus) mutta kalorit pystyin pitämään 1200-1500 ja laihduinkin 3kk 4kg. Nyt kaikki kilot on tulleet takaisin.

        rasvaisen ja makean himo ovat myös kasvaneet, samoin lihan. Yritän syödä kamalasti kasviksia ja hedelmiä, sekä vähärasvaisia maitotuotteita jotta nälkä pysyisi kurissa, mutta heti tunnin päästä kevyestä ateriasta tulee uudestaan nälkä. mikä avuksi? kellään sama ongelma?

        en aio kuitenkaan lopettaa juoksemista koska se on hieno harrastus ja siitä tulee upea fiilis. tänään sain vihdoin maksettua ilmoittautumismaksut maratonille ja naisten kymppiinkin mikä tietysti tuntuu hienolta.

        jotain näille läskeille pitäisi kuitenkin tehdä ja varsinkin sille ettei niitä nyt ainakaan lisää tulisi! olisi niin paljon helpompi juostakkin kun olisi vähän kevyempi olo..

        vai onko vaan odotettava vuosia että paino alkaa pikkuhiljaa tippua..? ei huvittaisi odotella.mä kun haluaisin toteuttaa edelleen tän "kesäksi kuntoon"- projektin.. =(

        jos sinulla on koko ajan nälkä niin kanattaa syödä sellaisia ruokia joissa ei ole kaloreita. Olen itsekin yrittänyt kuntoilla ja syödä sen 1500 kaloria,nälkä on kovempi kun liikkuu mutta kun minulle tulee nälkä syön kasviksia, esim. porkkanaa, lanttua, hedelmiä appelsiinia ym. Kullä se nälkä hilliintyy kun vatsalaukku pienenee. Uusimmassa me naiset lehdessä oli erittäin hyvä juttu laihtumisesta! Liikennevalo dietti eli syö niin paljon kuin haluat vähäkalorisia tuotteita jotka sis. ravinto ain., syö kohtuud. kalorisia tott., vältä paljon kaloreita sis. tuotteita. Kannattaa lukea lehden juttu!!! Tsemppiä laihtumiseen!!


    • meeeeee

      Niin juoksu ja laihdutus on mun mielestä eri asioita.

      Laihtumiseen tai normaali painossa pysymiseen auttaa vaan se, että syö säännöllisesti päivässä ruoan ja vähän välipaloja, eli ei syö enempää kuin kuluttaa. Jos on nälkä, niin pitää syödä. Jos ei ole oikeastaan nälkä, niin pitää keksiä jotain tekemistä. Kysymys on vaan siitä ajatteleeko koko ajan vaan ruokaa..

      Juokseminen on kiva ja terveellinen harrastus. Juoskaa aina kun huvittaa. Muistakaa kuitenkin ajoittaa ruoka ja juokseminen oikein (eli ~2h vähintään ruoan jälkeen makoilua), muuten juoksu tuntuu epämiellyttävältä. Juoksusta voi tosiaan nauttia.

      Syökää, juoskaa ja eläkää.!

      • neandertalilainen

        On esitetty, että neandertalilaisella ei pallea toiminut samalla tavalla kuin nykyihmisellä. Tämän vuoksi neadertalilaiset eivät olisi pystyneet juoksemaan jääkauden aikana pienetyneen riistan perässä. Pallean liike juoksussa varastoi ja luovuttaa energiaa juoksun aikana tapahtuvassa ylös- alasliikkeessä.

        Ruoka mahassa estää pallean liikettä ja mukavaa juoksufiilistä ei synny. Tällöin ei auta kuin kävellä ja ehkä se fiiliskin löytyy, kun ruoka etenee mahassa.


    • Liikkuja

      En lukenut noita muiden laittamia kommentteja, joten en tiedä, onko tämä asia jo sanottu, mutta ei se mitään :D Elikkäs... Ensinnäkin painoa pudottaessa paras keino on oikea ruokavalio ns. aerobinen liikunta (juoksu, pyöräily tms.), jota sitäkin kannattaa harrastaa vähintään tunnin verran päivässä (rasva alkaa palamaan vasta puolen tunnin aerobisen liikunnan jälkeen, sillä keho käyttää ensin ATPtä ja muita energialähteitä)

      Lihasten kasvu ei juoksussa ole varsinainen ongelma. Lihasten kasvua edistää parhaiten voimaharjoittelu. Aerobinen liikunta pikemminkin haittaa lihasten kasvua. Tietysti jos on liikkumiseen tottumaton, niin alussa lihakset voivat kasvaa jossain määrin (Lihaksiin avautuu uusia hermoratoja, mikäli niitä käytetään yhtäkkisesti tavallista enemmän [Tästä johtuu se, että lajia harrastaessa kehittyy (tulokset paranevat) alussa nopeasti, mutta kehitys hidastuu pian])

      Punnitus kannattaa suorittaa pikemminkin päivittäin ja aina samaan aikaan esim. aamulla, kun herää tai illalla nukkumaan mennessä. Tällöin paino ei vaihtele niin suuria määriä päivästä riippuen.

      Ja lepopäiviä ei ole pakko pitää, mutta voi esimerkiksi tehdä jotain muuta seuraavana päivänä. Aloittelijoille yleensä suositellaan n. 3 kertaa viikossa, mutta mikäli energiaa ja halua löytyy, voi aloittaa tiuhemmallakin tahdilla. 3 kertaa viikossa on yleensä sopiva, sillä äkillinen juoksuharjoittelu saattaa aiheuttaa kipua jalkoihin tai väsymystä. Jos aloittaa liian rankasti, saattaa innostus loppua nopeasti ja kuntoilu jäädä taka-alalle...

      Mutta kaikenkaikkiaan juoksu tekee harvalle pahaa. .. Mistä muistuikin, että pitää pistää herätyskello soimaan, jotta kerkeää lenkille aamulla :) Toivottavasti tästä nyt oli jotain apua =)

    • urheilija

      Tässä ensimmäinen neuvo terveisiin elämäntapoihin: unohda se paino! Keskity mielummin kuntosi parantamiseen. Kunto paranee huomattavan nopeasti, joten suosittelen ihan yksinkertaisesti sitä, että alat lenkkeilemään ja seuraat kellolla esim. kuinka kauan jaksat juosta ja yrität esim. sykemittarilla pitää sykkeesi suht samoissa lukemissa. Tulet yllättymään siitä kuinka nopeasti kunto nousee!

      Kun olet päässyt säännöllisen lenkkeilyn makuun (tähän menee varmaan kuukausi), niin voit alkaa harkitsemaan sitä laihdutuskuuria. Jos alat lenkkeilemään ja samalla aloitat tiukan dieetin, niin tämä saattaa olla liikaa kerralla. Luultavasti poltat rasvaa jo tämän ensimmäisen kuukauden aikana, vaikka et söisikään vähän.

      Lenkkeilyn saaminen säännölliseksi on tärkeää, koska ilman säännöllistä liikuntamuotoa tulet lihoamaan painosi takaisin heti. Vaikka kuinka lupailisit itsellesi, että tulet pysymään painossasi, niin vuoden päästä olet varmasti jo kerännyt suuren osan painosta takaisin. Ainoa pysyvä ratkaisu on siis löytää jokin liikuntamuoto josta nautit.

      Kun kunto kasvaa, niin voit myös liikkua suuremmalla intensiteetillä, jolloin poltat enemmän kaloreita samassa ajassa. Siksi kuntoilu tehostuu kunnon mukana, joten kunnon parantuessa tulet automaattisesti pysymään hoikkana. Samalla toki kannattaa panostaa terveelliseen ruokailuun. Tähän kuuluu esim. seuraavat ainekset:

      Vähärasvainen liha (esim. kananrinta ja paistijauheliha), kala (myös rasvainen, kalaöljy on tärkeetä!), kananmunat (valkuaiset voi erotella, jos ei halua liikaa keltuaista päivässä), täysjyvä tuotteet (esim. eloveena, ruisleipä), riisi, salaatti ja kasvikset, sekä kasviöljyt.

      Jos vain mahdollista, niin salillakin kannattaisi ehkä myöhemmin alkaa käydä kerran viikossa treenaamassa koko kroppa läpi. Lihasta on ihan turha pelätä (ainakin, jos on nainen), koska nainen, joka ei panosta kaikkeaan punttikseen, eikä syö enemmän kaloreita, kuin kuluttaa, ei yksinkertaisesti voi kasvattaa itselleen paljoakaan lihasta.

      Hyvän aloitusohjelman lenkkeilyn suhteen löydät täältä:

      http://www.coolrunning.com/engine/2/2_3/181.shtml

      Liian hanakas aloitus vain hajoittaa paikat. Juoksulla saa todella helposti jalat rikki, jos ei ole aikaisemmin liikkunut. Tuo kyseinen ohjelma on juuri tehty siihen, että näin ei kävisi. Sivustolla on lisäksi myös keskustelufoorumi, jossa on erillinen osio aloitteleville juoksijoille. Siellä on paljon ihmisiä, jotka ovat juuri aloittamassa kuntoilun ja ovat siksi samassa tilanteessa kuin sinä. Sieltä ainakin saa kannustusta, jos ei englanti tuota ongelmia!

      Onnea elämäntapojen muuttamiseen! :)

    • readbaud

      yleensäkin kaikenlainen liikunta auttaa painon pudotuksessa,ja elämän tapa muutoksella,olen pudottanut viime heinäkuusta 15 kg,ja sitten liikuntaa lisäämällä,lenkkeilen ja pyöräillemällä,

      terkut wiirucat

      • mä vaan

        kyllä juttu on niin että siten laihtuu että syö vähemmän kun kulutttaa. mulla ainakaan ei niin vuorokauden ajoista väliä. joskus lihoin hirveesti ku olin yötöissä, toisinaan laihdun samasta syystä. kaikenlainen liikunta on ylipainoiselle plussaa, harvemmin niillä paino nousee ja jos niin ei sen niin väliä. voi olla, että jossain vaiheessa jumittaa , mut the bottom line on kuitenki se, et syö vähemmän ku kulutat. ja lopulta oikean ruokavalion ja kuntoilun kautta laihdut, sano ketä mitä tahansa. ja tosiaan, ei se paino niinikään oo mittari jos esim. vyötärö pienenee. ja plussaa tosi ylipainosille; mitä ikinä teette, kulutatte tuplasti laihoihin nähden. koska teillä on ennemän huhkittavaa. 50-kilosella 15 kilon puntit käsiin JA jalkoihin.. laihdutus on kiva musta alottaa sille, että paino tippuu pari kiloo ja siitä saa energiaa lisään lahtumiseen.ja uskoa et hei näin se käy. ja on kivempi mennä kuntosalille ku maha ei oo ihan niiiiiiiiiiiiin iso!!!!!!


    • josseoishelppoo

      Onnea valitsemallasi uralla. Toivottavasti tsemppi kestää ja wirtaa riittää. Itse ikäni juosseena ja nyt kymmenen kiloa lihoneena ajattelin ottaa tuon "kympin" pois perinteisin konstein eli juoksemalla. Mielestäni juoksu on paras tapa pudottaa painoa, mutta pitää homma pitää tehdä fiilispohjalla ei pakkopullana. Eli jos kroppa kestää, riittää yksi tai kaksi lepopäivää viikossa, lenkin kesto ja teho pitää tietysti sovittaa kulloisenkin kunnon mukaan, eri pituisia ja tehoisia lenkkejä kannattaa vaihdella ja käydä välillä siellä "maitohappo" rajoilla hakemassa sykettä ja fiilistä hommaan. Satsaa varusteisiin niin homma on mielekästä eikä Suomen vähäluminen kesäkään tee kiusaa. Tärkeää on lenkin jälkeen palautus ja varsinkin kesäaikana nestetankkaus. Eli muista juoda yli janontunteen, se nopeuttaa palautumista ja varmistaa että pääset liikkeelle myös seuraavana päivänä. Harjoittelun olisi myös oltava nousujohteista, eli kunnon kehittyessä suorituksen pituutta tai tehoa on syytä nostaa, muutoin kehitystä ei enää tapahdu vaan harjoittelu muuttuu kuntoa ylläpitäväksi.
      Etene pienin askelin eteenpäin, muista venyttely ja lihashuolto ja OLE kärsivällinen, valitsmasi tie on pitkä mutta antoisa, hae elämyksiä ja kuuntele kehoasi, anna sille myös aikaa levätä.

      Juoksulenkin aikana saa painon putoamaan helposti pari kiloa, mutta se on nestettä joka on hikoilun kautta poistunut elimistöstäsi. Näyttää vaa'assa hyvältä, mutta tulee takaisin kun tankkaat nestetasapainosi kuntoon, todellinen painonpudotus tulee pitkällä aikavälillä. Itse käyn vaa'alla kerran viikossa maanantai aamuna ja se on tapa joka ainakin mulla toimii, koska takuuvarmasti juoksuharjoittelulla painokäyrä kääntyy alamäkeen. Toivottavasti tämä kannustaa sinua tsemppaamaan sillä jos jaksat niin onnistut varmasti.

    • itsekkin

      Kuulin että pelkässä vedessä oleminen kiihdyttää energian kulutusta noin 30 prosenttia?

    • Juoksu parantaa lihaskuntoa.
      Kestävyytäkin.
      Hapen ottokykyäkin ja vaikka olen juossut ajoittain enemmänkin niin eipä ole lihakset kasvaneet. Vyötäröltä kyllä vararavinto katoaa.
      Pidän kuntoa yllä pitkillä kävely lenkeillä, juoksenkin toisinaan ja kyllä pitkät matkat polkupyöräillenkin on hyvää liikuntaa.
      Joten oma kantani on että aika pajon pitää juosta, jotta lihakset kasvaisivat ja vaakassa näkyisi painon kohomisena.

    • Roope

      Sauvakävely on todella tehokasta. Kävelen metsäpolkuja ja vaihtelevissa maastossa. Yläkroppa saa liikuntaa, niskan jäykkyys häviää ja kilot häviää. Kannattaa kokeilla. Juoksu kävi minun polvilleni liikaa. Painoin vuosi sitten 88 kg nyt painan 73 kg, kolesteroli on pudonnut 6,5:stä 4.6 ja verenpaine on tasaantunut normaaliksi. Rasva ja sokeri pois ruokavaliosta ja vehnäjauho tuotteet. Se on siinä.

    • katzu

      liikkujan ja urheilijan on hyvä pitää yksi lepopäivä viikossa jotta keho saa palautua, kehohan tekee töitä kun elimistö lepää, esim.lihakset. eli ei siss joka juoksun jälkeen tarvitse pitää, jos pitäisi eihän sitä voisi kuntoilla kuin 3 kertaa viikossa, eli 1 lepopäivä ja kuntoile vaan jos virtaa riittää!tsemppiä!

    • eki

      Juoksu rasittaa niveliä ja yleensä normaalit ihmiset eivät jaksa juosta useita tunteja putkeen....jatkuva työ lihaksissa.
      Itselläni:
      juoksulenkit n. 1h, keskisykkeellä 145-155
      Rullaluistelu(sauvoilla) tai hiihto 2-3h, keskisykkeellä 145-165
      Ja yhtä väsyneltä tuntuu lenkin jälkeen.

      Kun otat sauvat mukaan rasitat useampia lihasryhmiä(tosin pienemmällä kuormalla) ja jaksat pidenpään. Lisäksi hiihdossa ja rullaluistelussa tulee pakosta suurempaa sykevaihtelua - ylämäet kovaa(170-195) ja alamäet(110-130). Jonkin sortin "intervallia"....toimii itselläni.

      Jos olet aloittelemassa laihduttamista osta kävelysauvat ja tee yli tunnin reippaita lenkkejä... mieluummin 2 tuntia.

    • yritys hyvä 10 pistettä ja ...

      Joo heippa
      Olen nyt ostanut pyörän ja pitentäny päivä päivältä lenkkiäni ja käyn 3-4 uimassa viikossa jossa harrastan vesi juoksua ostin itselleni myös juoksu vyön jota voin sit kesällä käyttää järvessä ja uimaloissa hyödyntääja sauva kävelyn on myös kuviossa .Ajattelin tämmöistä ratkaisua,koska nilkkani ja polveni ei kestä juoksemista menen usein raput alas ylös ei tarte ajatellakaan asu 5 kerroksessa
      et tämmöstä painon pudotusta
      tuntuu toivottomalta vaikka kuin yritää!!!
      annappa hyviä vinkkiä jos tiedät näiden lisäksi

      terv toivotonta

      • ammattilaiselta

        saaneena, voisin jakaa kanssasi muutaman vinkin, jotka olen saanut ex - kilpapyöräilijältä.

        Pyöräilyyn: Aja 1 h 15 min lenkki, 3 - 4 kertaa viikossa aluksi riittää. Kunnon kohotessa alkuperäinen lenkin pituus ei varmasti riitä siihen, että em. aika täyttyisi. Silloin on lenkkiä pidennettävä , että aika täyttyy. Käy lenkillä mahdollisuuksien mukaan aina samaan aikaan päivästä. Kunnon kohotessa voit lisätä lenkkien määrää.

        Kun tulet lenkiltä syö jotain kevyttä hiilihydraattipistoista ruokaa, esim. pastaa ( ilman kastikkeita ). Missään tapauksessa ei saa syödä sokeria tai rasvaa. Pieni hiilihydraattiannos antaa alkupotkun kehon hiilihydraatin poltolle ja ruoasta tulevan energian loppuessa keho siirtyy automaattisesti polttamaan omia rasvojaan.

        Muista lihashuolto, jos et lainkaan venyttele olet runsaalla liikunnalla puolessa vuodessa niin tukossa, että liikkuminen ei tunnu enää hyvältä.

        Itsekurin pitäessä paino putoaa, hitaasti, mutta varmasti, kokemusta on.

        Huonojen polvien osalta en voi kuin toivottaa, sinutkin tervetulleeksi kerhoon.. minulle lääkäri tosin suositteli portaiden nousemista, koska portaiden laskeutuminen tutkitusti rasittaa polvia huomattavasti nousemista enemmän.. vrt. noustessa paino nousee jalalle hitaasti, laskeutuessa paino "tärähtää" suoraan jalan päälle.. polveen kohdistuva paine lienee moninkertainen portaiden nousun aiheuttamaan paineeseen verrattuna?

        Itselläni on kuri päässyt vähän höltymään, mutta toivotan sulle tsemppiä ja liikunnan iloa!

        t: Luja tahto vie läpi harmaan kallion


      • Boris
        ammattilaiselta kirjoitti:

        saaneena, voisin jakaa kanssasi muutaman vinkin, jotka olen saanut ex - kilpapyöräilijältä.

        Pyöräilyyn: Aja 1 h 15 min lenkki, 3 - 4 kertaa viikossa aluksi riittää. Kunnon kohotessa alkuperäinen lenkin pituus ei varmasti riitä siihen, että em. aika täyttyisi. Silloin on lenkkiä pidennettävä , että aika täyttyy. Käy lenkillä mahdollisuuksien mukaan aina samaan aikaan päivästä. Kunnon kohotessa voit lisätä lenkkien määrää.

        Kun tulet lenkiltä syö jotain kevyttä hiilihydraattipistoista ruokaa, esim. pastaa ( ilman kastikkeita ). Missään tapauksessa ei saa syödä sokeria tai rasvaa. Pieni hiilihydraattiannos antaa alkupotkun kehon hiilihydraatin poltolle ja ruoasta tulevan energian loppuessa keho siirtyy automaattisesti polttamaan omia rasvojaan.

        Muista lihashuolto, jos et lainkaan venyttele olet runsaalla liikunnalla puolessa vuodessa niin tukossa, että liikkuminen ei tunnu enää hyvältä.

        Itsekurin pitäessä paino putoaa, hitaasti, mutta varmasti, kokemusta on.

        Huonojen polvien osalta en voi kuin toivottaa, sinutkin tervetulleeksi kerhoon.. minulle lääkäri tosin suositteli portaiden nousemista, koska portaiden laskeutuminen tutkitusti rasittaa polvia huomattavasti nousemista enemmän.. vrt. noustessa paino nousee jalalle hitaasti, laskeutuessa paino "tärähtää" suoraan jalan päälle.. polveen kohdistuva paine lienee moninkertainen portaiden nousun aiheuttamaan paineeseen verrattuna?

        Itselläni on kuri päässyt vähän höltymään, mutta toivotan sulle tsemppiä ja liikunnan iloa!

        t: Luja tahto vie läpi harmaan kallion

        Tunnetusti kävely laskee painoa enemmän kuin juoksu ja juoksu kiinteyttää enemmän kuin kävely, joten omien tavoitteiden mukaan pitää harrastaa. Kannattaa muistaa myös punttisalilla käynti, jotta lihaskunto nousisi keskitasolle.


    • Nuggumatti
    • juoksua

      Ihan vanhan ajan lainalaisuus pitää tässäkin paikkanasa; mitä enenmän otat pois(=kulutat) kuin lisäät(syöt)niin lomppakko tyhjenee.
      Järki kuitenkion hommaan mukaan.'

    • Nimetön

      Reipas kävely polttaa rasvaa tehokkaammin kuin juokseminen. Ota sauvat mukaan ja tee kunnon lenkki (n.1-1,5h)niin varmasti lähtee paikat kiinteytymään. Kuntokin kasvaa yllättävän nopeasti ja paino putoaa.
      Pelkkä juokseminen ei kasvata lihasmassaa niin paljon, että se vaikuttaisi suuresti painoon.
      Punnituspäiviä ei kannata ottaa liian usein, jottet luo itsellesi paineita. Laihduttaminen kannattaa tehdä hitaasti (tulokset ovat siten pysyvämpiä). Jos ruokapuoli on kerran kunnossa lisäät vain muutaman kävelykerran viikossa,jos ei riitä, niin yksi juoksukerta lisää. Tuloksia alkaa näkyä kuukauden sisällä.
      Ja kyllä ne lepopäivät on tarpeen, silloin kannattaa venytellä ja harrastaa hyötyliikuntaa.

    • Virreeni

      Onko juoksu tällainen laji? - on

      Vai kasvaako juoksiessa lihakset niin että paino alkaakin nousta? - tuskin noin tapahtuu

      Onko pakko pitää se lepopäivä jokaisen juoksupäivän jälkeen? ei , kuka sulle tollasta on sanonut.tietysti joskus lepo lihaksille oltava,ja vaikka kerran viikossa voi olla ok, siis tietysti jos ei nyt ihan 18 tuntia /vrk juoksentele.(heh heh)

      : )

      • kitty

        sanoisin kyllä niin että jos juoksee niin siinä kasvaa samalla lihaksetkin.siis tietysti jos sitä harrastaa säännöllisesti...eli jos painoa haluaa pudottaa ni eihän silloin lihasten massaa kannata kasvattaa koska lihakset painaa!! pitkäkestoista kävelyä tunti-puolitoista ja kunnon venyttelyt päälle niin pääsee vielä seuraavanakin päivänä liikkeelle.


    • hä?!

      Miksi lihakset eivät saisi kasvaa? Toki lihakset painavat se on selvä, mutta kyllä juostessa myös läski palaa. Silti painosi ei varmaankaan nouse, vaan pikemminkin laskee ja lopputulemana olet saanut lihakset ja hyvän kunnon, mutta läskin osuus kehossasi on laskenut.

      Idioottimaista touhua tuo itsetarkoituksellinen painonpudotus. Kokonaisuus ratkaisee, ei paino. Jos kerran ruokailutottumuksesi ovat jo kunnossa, niin mitä vielä kaipaat, paitsi hyvää kuntoa? Mitä ylipäänsä haet sillä painonpudotuksella? Osallistutko nyrkkeilykisoihin vai tuijotatko painoindeksitaulukoita liikaa?

      • sillä pääsee alkuun

        Kyllä painoindeksiin pitää tuijottaa jos se näyttää 30. Ja jos ylipainoa on kaikkien taulukoiden mukaan yli 10kg. Ja ruokailutottumukseni eivät ole olleet kunnossa kuin viimeiset 3kk, muuten kai sitä painoa ei pitäiskään pudotella. Ruokailutapojen muutos ei kuitenkaan ole pudottanut ylipainoa tai kaventanut lääkärin mukaan jos vaaralliseksi käyvää lantio-vyötärösuhdetta (metabolinen oireyhtymä vaarana). Siksi etsin urheilulajia jonka avulla pääsen NORMAALIIN PAINOON.

        Minä esitän sinulle kysymyksen. Miksi painonpudotus ei saisi olla itsetarkoitus? Usein se menee niin että ihminen haluaa laihtua, alkaa liikkua ja syödä terveellisesti, ja omaksuu painonpudotuksella alkaneen "dieetin" elämäntavakseen.


    • alisa

      Näitä viestejä lukiessani innostuin itsekin aloittamaan juoksuharrastuksen painonpudotuksen tueksi. Pääsen lenkille aamupäivisin, joten millainen olisi oikeaoppinen aamupala ennen lenkkiä? Minulla on matala verenpaine, joten ilman aamupalaa en voi kuvitellakaan meneväni juoksemaan!

      • Masahki

        Pieni aamupala on usein paikallaan ennen aamulenkkiä. Kokeneet juoksijat eivät sitä tarvitse, mutta monet eivät voi juosta ilman sitä. Aamupalan pitää olla kevyt, jotta se ei jää mahaan pyörimään. Hyvä voi olla esim, puuro, risifrutti, jugurtti, banaani, mysli jne. Kaikki sellainen josta saa nopeasti energiaa.


    • itsekidutus

      Jos itsekuria ei ole ruokapöydässä tai karkki ja sipsihyllyllä, on turha rääkätä itseänsä turhilla lenkeillä. Sitä vaan, että kun polttaa lenkillä 1000kcal niin ruokahalu kasvaa rajusti. On tietysti syötäväkin, mutta mitä ja kuinka paljon pudottaakseen painoa onkin jo toinen juttu.
      Monet laihduttajat palkitsevat itsensä lenkin jälkeen isolla sipsipussilla ja kyytipojaksi litra limppaa(on lupa koska on tullut laihduttavalta lenkiltä). Sitten ihmetellään kun ei tule tulosta.

    • yhtälö

      Ainakaan ylipainoisen ei todellakaan kannata aloittaa painonpudotusta lenkkeilyllä, siis juosten. Taisi tuolla joku suositella 6 kertaa viikossa tällaiselle, oh hoh. Olisi siinä nivelet "paskana" muutaman päivän tai viikon päästä. Sanoo jo järkikin että reipas kävely on paras aloitus muoto ja tietysti se mitä suuhunsa pistää.

    • niacin

      Mielestäni juoksu tai kävely ovat ainoat luonnolliset liikuntalajit, joiden avulla todella voi laihtua. Tunnin rauhallinen juoksu minulla kuluttaa keskimäärin 600 kcal. Tottakai voisin syodä tuon saman kaloriamäärän heti lenkiltä tullessani, mutta mitä järkeä siinä olisi? Valitsen mieluummin ruoan siten, ettei tuo kulutettu kalorimäärä ylity. Älyttömän helppoa ja saa syödä vatsansa kylläiseksi monta kertaa päivässä. Jos suinkin mahdollista harrastan liikuntaa kaksi kertaa päivässä, aamulla ennen duuniin menoa ja illalla viimeisksi. Vajaa tunti molemnmissa päissä riittää vallan mainiosti. Laihduttamiseen kannattaa ottaa parin vuoden tähtäin. Turha yrittää mitään pikadieettejä tyyliin kolmessa viikossa rantakuntoon. Mitä enemmän juoksee sitä paremmin kunto nousee ja paino laskee. Muutaman vuoden harjoittelulla olen siirtynyt juoksemaan maratoneja muutaman kerran vuodessa ja siihen kaikki muu liikunta lisäksi. Ei ole paino- eikä mitään muitakaan huolia!

    • young

      mitä on siis terveellisiä välipaloja??
      oon noin 15 v tyttö ja koulusta tullessa
      on nälkä.. mikä ois terveellistä syötävää
      niin juoksun ja laihduttamisen kannalta???

    • Runner-Girl

      Hyvää lukemista on Sam Murphyn "Joka naisen juoksukirja". Siitä saa runsaasti vinkkejä ja ohjeita juoksuharrastuksen aloittamiseen. Suosittelen : )

      • juoksijatyttö

        Olen harrastanut juoksemista monta vuotta vähemmän säännöllisesti ja nyt on puolisen vuotta mennyt paljon paremmin sillai että juoksen melkein päivittäin n.10km lenkin. toki sitä laihtuu ja kiinteyttyy, mutta ongelmana että esim. lantion seudulta rasva ei lähde juuri millään. Kaikista muista paikoista se häviää kyllä ihan liiankin reipasti kaikialta muualta!
        olen 158cm ja paino on 47kg luokkaa.
        mitähän avuksi?


      • pekkap
        juoksijatyttö kirjoitti:

        Olen harrastanut juoksemista monta vuotta vähemmän säännöllisesti ja nyt on puolisen vuotta mennyt paljon paremmin sillai että juoksen melkein päivittäin n.10km lenkin. toki sitä laihtuu ja kiinteyttyy, mutta ongelmana että esim. lantion seudulta rasva ei lähde juuri millään. Kaikista muista paikoista se häviää kyllä ihan liiankin reipasti kaikialta muualta!
        olen 158cm ja paino on 47kg luokkaa.
        mitähän avuksi?

        Lukujen perusteella olet kevytrakenteinen. Kekimäärin miehet tykkää mittaisillasi noin 56 kg painoisista. No leikki sikseen. Älä ihmeessä katso lukuja. Katso enemmän konaisrasvaprosenttia, joka ei saa olla liian alhainen pysyäksesi naisena. Ja jos juoksu ei muokkaa vartaloasi haluaamaasi suuntaa lisää siihen viikottainen Cirquit Training tai muu koko vartaloa läpikäyvä jumppa.
        Ja vielä - odottelu palkitaan. Yhtäkkiä vuoden tai kahden päästä huomaat tuloksen monipuolisella harjoittelulla.


    • LAIHDUIN 20KG 2 KUUKAUDESSA !!

      Hei !!
      Laihdutin 20kg 2 kuukaudessa.Kävelin päivittäin sauvoilla noin 30min-1 tunti,joka päivä.Nyt kävelen 5x viikossa.Paino ei ole noussut.

      Juoksu liian rasittavaa ylipainoisen nivelille ja selälle.Hiljaa hyvää tulee.Ja kiinteä olen.

      Ikääkin yli 40 vuotta.

    • perskannikka

      hyvä konsti pudottaa painoa, jos ylipainoa on paljon. se käy rankaksi nivelille ja jaloille. mielestäni ylipaino täytyisi ensin saada pois, jolloin juoksemisella saisi pidettyä saavutetun painon...

      • Nimetön

        Olin 77 kg aloitin ensin pikku hiljaa kävelyn ja siitä hölkkäämisen. Kunto kasvoi, itsetunto kohosi ja nyt 174 cm ja 58 kg kolmessa kuukausessa. Nykyään hölkkään omaksi ilokseni puolimaratoneja.


    • Nimetön

      Joo, kommentoinpa nyt enempää muiden juttuihin perehtymättä, että puolisen vuotta työttömyyttä harjoitellessani kävin kolme kertaa päivässä lenkillä, söin niin *tanasti ja lopun aikaa rötväsin/luin/hain duunia/kattelin pornoa netistä (Jälkimmäiseen painottaen) no, painoa lähti n. 13 kiloa "huomaamatta" - toki paskalla käydessä huomas vähitellen, että läskimakkarat on tullu muun jätteen mukana ulos :D

      Joo ja statistiikat joita huomasin otsikoissa olevan: 184/75/mies ja kesäkondiksessa :D

      Toisekseen kuntoillessa ei yleensäkään kannata välittää vaa'an lukemsita paskan vertaa. Kato peilistä onko läskiä vai ei. Sehän sen ratkaisee. Mun mielestä tytöillä saa olla isokin perse ja reidet kunhan niistä suurin osa on lihasta (Uuh, rullaluistelijat... märkiä päiväunia)

    • vivuli

      Hei,
      Olen laihtuntu syyskuusta 15 kg.Millä konstilla
      Pääsin kelan kuntoutukseen ja painonhallintaan terveydellisistä syistä.Vanha poliv vamma joka operoitiin 2003 proteesilla.Sinä talvena lihoin ja rajusti.
      Syksyllä 2004 oli kovat kivut polvessa joten syömis päiväkirja ja oikein rytmitetyt ruokailuajat auttoivat alkuun 5 kertaa päivässä kaksi lämmintä ateriaa ja välipalat mukana.Tällä ohjeella sain 10 kg jonka jälkeen pääsin kunnolla harrastamaan liikuntaa.Uimahallilla vesihölkkää joka on muuten tehokaampaa kuin kuivalla juoksu.
      Sauvakävelylenkit 4-5km per kerta kuntosali harjoittelut 3 kertaa viikossa joten nyt on mennyt 5kg vielä pitäs vähän enempi saada pois.
      Nyt on menossa kasvisruoka soija ja tofu ateriat ovat muuten täyttäviä.
      Tähtäimessä Sulkavan soutu heinäkuussa firman kirkkovene porukkaan olen lupautunut.
      Hyötyliikunta vielä siihen pöyräilyn aloitus nyt on jäänyt kun on liian kylmä.
      Heti kun ilmat lämpiää tulee myös se mukaan kuvioihin.
      terv.Vivuli
      P.S. jos tästä nyt yhtään oli hyötyä.

    • oN minusta

      .....Rullaluistimilla tapahtuva hiihto on kovasana. Yläkroppa saa töitä ja meno maittaa.Itsekkin lenkkeilen mutta välillä tätä em. hiihtoa ja kalorit palaa!

      "konstit on monet sano kettu kun mu....n nuoli!

    • Laihtunut;)

      En niinkään osaa tuosta juksusta sanoa... Mutta: hankin koiran vuosi sitten ja paino on pudonnut siitä lähtien vähän reilu 10 kiloa. Juksua en ole harrastanut, mutta lenkkeillyt olen joka päivä siitä asti kun koira jaksoi pidempiä lenkkejä. Käyn yhden noin tunnin lenkin päivässä ja pari kertaa lyhyen pissilenkin. Asun vielä kolmannessa kerroksessa ja portaat tulee kulettua aika monesti päivässä...
      En tarkoita tällä sitä, että sinun pitäisi hankkia koira, mutta huomasin, että säännöllisellä elämäntavalla on vaikutusta. Nyt on itseänikin alkanut juoksu kiinnostamaan kun ei lenkkeillessä oikein kunnolla tule hiki.
      Eli, jos sinulla on ruokahommat kunnossa niin eikun lenkille vaan! Ainakin aluksi. Ja juksuahan ei muuten ihan yhtäkkiä aloiteta. Luin juuri uusimmasta sport-lehdestä että esim. ensimmäisen viikon aikana kun käy lenkillä, niin vuorotellen kävellään ja juostaan 200m noin neljän kilsan lenkki. Luepas ko. lehdestä lisää!:)

      Ps. Kymmenen kiloa sitten kokeilin juksua, mutta en jaksanut raahata takilistoa perässäni, se ei tuntunut mukavalta;)

    • Laihtunut;)

      Unohtui äskeisestä.
      Se mikä nopeasti lähtee, tulee myös nopeasti takaisin! Että malttia vaan! Minäkään en edes yrittänyt laihduttaa, mutta laihduin silti. Tyytyväinen kuitenkin olen:)

    • ulkoilu mukavaa

      Juokseminen lisää ruokahalua. Kävely on tehokkaampaa. Muista ne venyttelyt lenkin jälkeen. Joskus harrastin juoksua jokaisessa ylämäessä ja kaikki alamäet ja tasamaat reippaasti kävellen. Sillä saa sykkeen nouseen.

    • pullea tyttö

      onko tehokkaita vinkkejä miten saisi parissa kuukaudessa pudotettua muutaman kilon ? varsinkin reisistä ja keskivartalosta ? vinkit olisivat todella tarpeen nyt :)

      • 15 vuotta taukoa

        Olin itse parikymppisenä 3.20 maratonin juossut 30 km viikkomäärillä. Harjoittelin tuolloin hyvin epäsäännöllisesti. Hirvittävän kovia yksittäisiä treenejä, sitten viikko taukoa. Olen syntynyt 68 juoksin tuon HCM:n 1992 2.00 ja 1.20 puolikkailla. Olen 180 cm pitkä ja painoin jotain 56 kg. Senaikaisten kestävyysurheilijoitten ravintosuositusten mukaan pitkiä hiilareita ja mahdollisimman vähän proteiinia ja rasvaa. Olivatko tuolloin peräti 80/10/10.
        Sairastuin reuman tyyppiseen tulehdustautiin pari vuotta tuon jälkeen jolloin ei kunnolla päässyt portaita alas. Miettikääpä mitä nuori kaveri alkaa tehdä yhtäkkisellä vapaa-ajallaan. Ensin pari pientä bissee, sitten 4 pientä, lopputulema vuonna 2004 kolme vuotta verittäin vastuullista työtä 6 isoa joka ilta viikolla plus perskännit viikonloppuisin. Paino hipusi tuonne 120 kiloon. Seurauksena loppuunpalaminen henkisten töiden vuoksi.

        Nykyise työpaikkani terveystarkastuksessa 2007 vaaka näytti 115 kiloa. Silloin olin jo jättänyt viikkotissuttelun pois. Selviä viikonloppuja vuodessa kolme neljä.

        Joskus vuonna 2009 aloin juosta tai raahustaa. 10 minuuttia teki tiukkaa.

        Paradoksaalista että elämäni ehyin harjoitusvuosi on viime joulukuusta keskimäärin 5 harjoituskertaa viikossa. Huippumäärät 8 tuntia viikossa. Vauhdeista en kehtaa puhua. Ajattelin juosta kympin Ilmajoella 30.9.

        Maratonille en enää viitsi varsinkin kun se 1992 päättyi koko illan vihreän sapen oksenteluun. Olisi kannattanut mennä tiputukseen.

        Paino nyt siinä 95 kg hujakoilla. Jalkalihaksista lössö lähtenyt. Mutta tuo ylävartalo. Tiedän ettei rasva pala paikallisesti aerobisella harjoituksella ( farmaseutin koulutuksella). Jos tonne 85 kg saisi ja puolimaran vetäisi OK. Onko vinkkejä.

        Alkoholia käytän enää satunnaisesti kuten tänään 7,5 tunnin viikon jälkeen. enkä vedä ns. koomakännejä. Pitäisikö sittenkin lisätä proteiineja ja kasviksia suhteessa hiilareihin. Rasvaa pitää kest'vyysurheilijan välttää. toisaalta hiilareita tarvitaan polttoaineeksi. Itse olen kykllä huomannut että mahd tasainen verensokeri toimii parhaiten kestävyyssuorituksessa. Liian kovat sokeripiikit vetävät voimattomaksi kun puhutaan ns. peruslenkkeilystä.

        Ylävartalon voimahrjoituksellahan sen lössön saisi kuriin ja juoksuryhtikin parantuisi. Lantio eteen. Mutta kun se on niin pirun vastenmielistä.


    • Anonyymi

      Itse en ole saanut juoksemalla grammaakaan pudotettua painoa. Ahkeralla juoksemisella paino päin vastoin hieman lisääntyy, kun testosteronitasot nousee ja lihaskunto paranee.

      • Vaiha pitsaperjantai Pepsi Maxiin niin laihut.


    • Anonyymi

      Ei lähe paino millään. Tulee lisää vuoan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4066
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2169
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1664
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1448
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1360
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1248
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1164
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe