Olenko saanut aivovaurion tai jotain?

Käytin rivtatrilia (erilaisia mielialalääkkeitäkin ollut käytössä, mutta aika lyhveksi jäänyt niiden käyttö. Duloksetiini taisi olla pisin joku 6kk?) melkein 4 vuotta annostuksella 1,5-2mg päivittäin ja alkoholia lähes joka vklp yhtenäpäivänä lisäks sairastanut monta vuotta bulimia (lopetin oksentelun kuitenkin samaan aikaan kun bentsot). Olo alkoi 2 vuoden kohdalla jo muuttua helvetilliseksi siis aivan kamalaksi hädin tuskin pysyin enää pystyssä. Lopetin lääkkeet maaliskuussa 2019 kylmänä kalkkunana koska en kestänyt enää niitä oloja mitä ne aiheutti edelleen mulla on viekkareita? Erilaisia pelkotiloja ja voimalastakin ahdistusta en kestä mitään stressiä tai ärsykkeitä, lihasheikkoutta, sydämentykytyksiä, painajaisia, hermostunutta oloa, v247 en ole tuntenut rentoutunutta hyvää oloa 4 vuoteen, vapinaa käsissä erityisesti stressitilanteissa, jännitystä, pidättelen hengitystä huomaamatta, motorisia ja kognitiivisia ongelmia myös ja kaikkea muutakin enkä ole ollut työkykyinen siitä lähtien kun toleranssi alkoi kasvaa. Onko vielä mahdollista, että kärsin bentsojen viekkareista vai olenko saanut jonkin peruuttamattoman aivovaurion, koska olo ei kahden vuoden jälkeenkään ole hyvä vaikka kuitenkin fyysisesti parempi? Pelottaa ihan hirveästi, että jäänkö tällaiseksi vai onko minulla tästä toivoa enää parantua? Niin ja Alkoholista olen myös ollut erossa yli vuoden nyt.. kertokaa omia kokemuksia tai jotain vertaistukea olisi mahtavaa tässä tilanteessa saada. Olen muutenkin jäänyt tosi yksinäiseksi ei ole ystäviä tai mitään muutakaan 😪😪 tässä tilanteessa varsinkin kaipaisi jotain vertaistukea tai sitä, että edes joku kuulisi ja tuntisi olevansa edes ihminen enää.
3361
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Mulla on yli kymmenen vuoden kokemus lääkkeiden ja alkoholin sekakäytöstä.
Kaikenlaista vaivaa niistä on jäänyt, mutta en koe että olisi mitään aivovauriota jäänyt.

Hermosto on vaurioitunut ja kognitiivisissa taidoissa on huomattavaa eroa entiseen.
On vaikeaa oppia mitään uutta ja muisti heittelee, ei onneksi kovin pahasti ainakaan vielä.

Päänikin on kuvattu joitain vuosia sitten ja on kuulemma kunnossa.
Tosin joitain harmaan aineen muutoksia oli näkynyt mutta ei niistä mulle puhuttu mitään.
Nekään muutokset eivät ole mitään aivovauriota.

Äänestä

Jonkinlaisia haitallisia muutoksia voi tapahtua aivoissa ja hermostossa bentsodiatsepiinien seurauksena. Jotkut kuvaa niitä juuri nimellä "aivovaurio" vaikkei kyse siis ole samasta asiasta kuin vaikkapa fyysisen vamman seurauksena syntynyt aivovaurio.

Aiheesta kirjoitettu esim täällä:
https://cutt.ly/XjEkrY2

Ja täällä:
https://cutt.ly/KjEkyYm

Kognitiiviset ongelmat bentsojen seurauksen voi jatkua käytön loputtuakin (kyseisessä linkissä on lueteltu millä kognition osa-alueilla ongelmia on ollut havaittavissa vieroittautuneilla lopetuksen jälkeen esim työmuistissa tai tarkkaavaisuudessa): https://academic.oup.com/acn/article/33/7/901/4734935

Mitä tulee pitkittyneisiin oireisiin bentsojen jälkeen niin niistä puhutaan täällä kauanko ne joillakin voi kestää. Voidaan puhua jopa vuosista pahimmassa tapauksessa vaikkakin huom. tämä on harvinaisempaa. On hyvin yksilöllistä minkä ajan ne kestävät kelläkin. Jotkut oireet voi kadota nopeammin mutta toiset hitaammin. https://cutt.ly/zjEkoSw
(Kyseisessä linkissä luetellaan näitä pitkittyneitä oireita ja syitä niiden taustalla)

Äänestä
  • Bentsovieroittautujia tutkinut professori Heather Ashton kuvasi bentsojen jälkeen vuosia kestäviä pitkittyneitä vieroitusoireita joillakin, mutta yleensä kyse on tosi pitkään käyttäneistä ihmisistä joilla on ollut ongelmallinen vieroitus.

    Lainaus Ashton Manuaalista (löydettävissä suomeksi netissä)
    "PITKITTYNEET VIEROITUSOIREET.
    Pieni osa bentsodiatsepiineista vieroittautuneista ihmisistä näyttää kärsivän pitkäaikaisista oireista –
    pitkittyneistä oireista, jotka eivät vain poistu kuukausien tai vuosienkaan jälkeen.
    On arvioitu, että ehkä 10-15 prosenttia pitkäaikaiskäyttäjistä saa “vieroituksenjälkeisen oireyhtymän”.
    Monet näistä ihmisistä ovat käyttäneet bentsodiatsepiineja 20 vuotta tai enemmän ja/tai heillä on ollut
    huonoja kokemuksia vieroituksessa.
    Pitkittyneiden oireiden ilmestyminen niillä, jotka ovat käyneet läpi hitaan vieroituksen omassa
    hallinnassaan on lähes varmasti paljon pienempi.
    Taulukossa 3. on oireet, jotka ovat todennäköisemmin pitkäaikaisia. Näihin kuuluu ahdistus, unettomuus,
    masennus, erilaiset aisti- ja liikehäiriöt, ruuansulatusoireet, huono muisti ja tajunnan häiriöt. Syy miksi
    joillain ihmisillä niitä esiintyy ei ole selvillä. Luultavasti tähän liittyy monia tekijöitä, jotkut suoraan
    lääkkeestä johtuvia ja jotkut epäsuoria tai sekundäärisiä vaikutuksia (katso myös taulukkoa 4). "

    Tuosta voi vetää johtopäätöksen, että hitaan vieroituksen tekevillä riski oireisiin on pienempi miksi bentsoja ei kannata lopettaa miten sattuu.

    Netissä oireista lueskellessa vaikuttaisi, että pitkäkestoiset oireet eivät ole tavattomia. Ihmiset voi kuvata kuukausia ja jopa vuosiakin kestäviä oireita bentsojen jälkeen vaikkei olisikaan vuosikymmenten käyttöä takana. Ne voi hiljalleen siis akuuttivieroitusoireiden jälkeen lieventyä mutta eivät poistukaan täysin ja palautuminen on turhauttavan hidasta. Se ei silti tarkoita että ne oireet on pysyviä ja että ne ei voisi lieventyä. Ne voi asteittain lieventyä ja hiljalleen yksi poistua, sitten taas yksi. Ei välttämättä suoraviivaisesti vaan aaltoillen. Vieroittautujat kuvaa huonompia jaksoja ja päiviä (jolloin enemmän viekkareita) ja parempia jaksoja ja päiviä jotka voi vuorotella ja hiljalleen parempien vähäoireisempien jaksojen määrä kasvaa. Ihmiset voi elää ihan hyvää elämää bentsojen jälkeenkin, joten ei kannata huolestua mistään pysyvästä aivovauriosta. Aivot on neuroplastiset ja keho korjaa itseään. Ymmärrän kyllä, kuinka suuren harmin olet bentsoista saanut ja kokenut saavasi. Kohdallasi bentsojen harmit vaikuttavat alkaneen jo käytön aikana. Jotkut kuvaa isoa harmia elämässään bentsoista ja vieroituksesta. Suosittelen Ashton Manualin lukemista, jotta ymmärrät oireitasi paremmin. Stressinsietokyvyn ongelmat on ihan normaaleja bentsovieroituksessa ja sen jälkeen. On alttiimpi stressille. Tämä on mainittu ihan Ashtonin manuaalissa.

    Englannin kielellä suosittelen esim. Benzo information Coalitionin sivustoa.

    Tältä keskustelupalstalta on löydettävissä positiivisiakin tarinoita esim. Bentsovieroitus&ahdistus-ketjuista.

    Terveellisillä elintavoilla voit tukea paljon paranemistasi ja alkoholista kannattaa pysyä erossa, sillä se vaikuttaa samoihin gabareseptoreihin kuin bentsot ja ei ainakaan edesauta palautumista.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi kirjoitti:

Käytin rivtatrilia (erilaisia mielialalääkkeitäkin ollut käytössä, mutta aika lyhveksi jäänyt niiden käyttö. Duloksetiini taisi olla pisin joku 6kk?) melkein 4 vuotta annostuksella 1,5-2mg päivittäin ja alkoholia lähes joka vklp yhtenäpäivänä lisäks sairastanut monta vuotta bulimia (lopetin oksentelun kuitenkin samaan aikaan kun bentsot). Olo alkoi 2 vuoden kohdalla jo muuttua helvetilliseksi siis aivan kamalaksi hädin tuskin pysyin enää pystyssä. Lopetin lääkkeet maaliskuussa 2019 kylmänä kalkkunana koska en kestänyt enää niitä oloja mitä ne aiheutti edelleen mulla on viekkareita? Erilaisia pelkotiloja ja voimalastakin ahdistusta en kestä mitään stressiä tai ärsykkeitä, lihasheikkoutta, sydämentykytyksiä, painajaisia, hermostunutta oloa, v247 en ole tuntenut rentoutunutta hyvää oloa 4 vuoteen, vapinaa käsissä erityisesti stressitilanteissa, jännitystä, pidättelen hengitystä huomaamatta, motorisia ja kognitiivisia ongelmia myös ja kaikkea muutakin enkä ole ollut työkykyinen siitä lähtien kun toleranssi alkoi kasvaa. Onko vielä mahdollista, että kärsin bentsojen viekkareista vai olenko saanut jonkin peruuttamattoman aivovaurion, koska olo ei kahden vuoden jälkeenkään ole hyvä vaikka kuitenkin fyysisesti parempi? Pelottaa ihan hirveästi, että jäänkö tällaiseksi vai onko minulla tästä toivoa enää parantua? Niin ja Alkoholista olen myös ollut erossa yli vuoden nyt.. kertokaa omia kokemuksia tai jotain vertaistukea olisi mahtavaa tässä tilanteessa saada. Olen muutenkin jäänyt tosi yksinäiseksi ei ole ystäviä tai mitään muutakaan 😪😪 tässä tilanteessa varsinkin kaipaisi jotain vertaistukea tai sitä, että edes joku kuulisi ja tuntisi olevansa edes ihminen enää.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu