Aihe

Sähköautofaneille vähän miettimistä

Anonyymi

70

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toimivaa tekniikkaa kautta linjan, hyvä Suomi.

    • Anonyymi

      Ainakin sähköautoissa on ohjaamon lämmityksen suhteen parantamisen varaa talviolosuhteissa.

    • Anonyymi

      Oli tuossa jääräpäisyyttä tai tietämättömyyttäkin mukana. Katsoin latauskartta.fi -sivulta, että toimittajat ajoivat Kemissä ohi Neste Tupasvillan 50 kW pikalaturista ja joutuivat sen takia myöhemmin tyytymään 22 kW laturiin, kun alun perin kohteena ollut Etran laturi ei ollutkaan auki 24/7.

      Akkua ei myöskään kannata ajaa liian tyhjäksi eikä ladata liian täyteen, vaan paras latausnopeus saavutetaan aloitettaessa lataus n. 10-20 prosentiin tasolta ja lopettamalla se n. 75 prosentin kohdalla.

      Kylmällä ilmalla virtaa ei kannata säästellä ellei ole ihan pakko. Laturia lähestyttäessä on parempi käyttää sekä reippaasti auton tehoja että lämmitintä, jotta akku kuormittuu tarpeeksi ja lämpiää. Silloin akku pystyy heti vastaanottamaan laturin täyden tehon eikä latauksen alussa kulu niin paljoa aikaa akun lämmittämiseen.

      • Anonyymi

        Polttiksella puolestaan sen kun ajaa vaan mittarille, ja valuttaa tankin täyteen parissa minuutissa. Ei siis tarvita mitään sirkustemppuja saadakseen taas 1000km toimintasädettä...😂


      • Anonyymi

        Akkua ei myöskään kannata ajaa liian tyhjäksi eikä ladata liian täyteen, vaan paras latausnopeus saavutetaan aloitettaessa lataus n. 10-20 prosentiin tasolta ja lopettamalla se n. 75 prosentin kohdalla.

        *********

        Hybridi-Tojotassakin menetellään juuri tällä tavalla. Akkua ei koskaan pureta liikaa, eikä sitä myöskään koskaan ladata liian täyteen. Tällä konstilla akku kestää koko auton käyttöiän.

        Hybridi-Tojotassa kuljettajan ei kuitenkaan tarvitse miettiä optimaalisia lataus- ja purkusyklejä, sillä auton osaa tehdä nämä temput täysin ihan automaattisesti. Kuljettajan ei tarvitse asioita edes ajatella. Hybridi-Tojota on siis edelleenkin valovuosia edellä muita sähkökulkuneuvoja.


      • Anonyymi

        "Silloin akku pystyy heti vastaanottamaan laturin täyden tehon eikä latauksen alussa kulu niin paljoa aikaa akun lämmittämiseen."

        Tuossa setämiehet eivät antaneet heitä fiksumman auton hoitaa hommia vaan menivät säätämään kaikenlaista "fiksua" itse. Olen ymmärtänyt että jos syöttää kohteensa Teslan
        navigaattoriin se ohjaa sut optimaalisesti latausasemille ja myös lämmittää tarvittaessa akut sähkövastuksella oikeaan lämpötilaan ennakoivasti. Silloin akku ottaa täydet virrat heti.

        Mutta kun nämä setämiehet kuvittelivat olevansa fiksumpia. Myös sen lämmityksen suhteen.

        Tulee mieleen lentoturmatutkinnasta ne caset kun onnettomuus olisi vältetty pelkästään sillä että pilotti ei olisi mennyt söhläämään väliin vaan antanut autopilotin ohjata kone turvallisesti pois ongelmatilanteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkua ei myöskään kannata ajaa liian tyhjäksi eikä ladata liian täyteen, vaan paras latausnopeus saavutetaan aloitettaessa lataus n. 10-20 prosentiin tasolta ja lopettamalla se n. 75 prosentin kohdalla.

        *********

        Hybridi-Tojotassakin menetellään juuri tällä tavalla. Akkua ei koskaan pureta liikaa, eikä sitä myöskään koskaan ladata liian täyteen. Tällä konstilla akku kestää koko auton käyttöiän.

        Hybridi-Tojotassa kuljettajan ei kuitenkaan tarvitse miettiä optimaalisia lataus- ja purkusyklejä, sillä auton osaa tehdä nämä temput täysin ihan automaattisesti. Kuljettajan ei tarvitse asioita edes ajatella. Hybridi-Tojota on siis edelleenkin valovuosia edellä muita sähkökulkuneuvoja.

        "Hybridi-Tojota on siis edelleenkin valovuosia edellä muita sähkökulkuneuvoja."

        Tojon latauskelvoton on 100% fossiilipoltin ja sillä ei ole mitään yhteistä autojen kanssa joissa käyttövoimana on sähkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hybridi-Tojota on siis edelleenkin valovuosia edellä muita sähkökulkuneuvoja."

        Tojon latauskelvoton on 100% fossiilipoltin ja sillä ei ole mitään yhteistä autojen kanssa joissa käyttövoimana on sähkö.

        Tojon latauskelvoton on 100% fossiilipoltin ja sillä ei ole mitään yhteistä autojen kanssa joissa käyttövoimana on sähkö.

        *******

        On totta, että hybridi-Tojotan käyttövoimana on bensiini, mutta nerokkaan sähköisen voimalinjan vuoksi Tojota kuluttaa bensiiniä hyvin maltillisesti. Tojotassa on myös jarrutusenergian talteenotto akustoon ihan samalla tavalla kuin sähköautoissakin. Hybridi-Tojota lähtee aina liikkeelle sähkömoottorilla, joten sitä voidaan pitää puolittain sähköautona. Juuri tämän ominaisuuden vuoksi hybridi-Tojotalla ajetaankin eniten sähköisiä kilometrejä maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojon latauskelvoton on 100% fossiilipoltin ja sillä ei ole mitään yhteistä autojen kanssa joissa käyttövoimana on sähkö.

        *******

        On totta, että hybridi-Tojotan käyttövoimana on bensiini, mutta nerokkaan sähköisen voimalinjan vuoksi Tojota kuluttaa bensiiniä hyvin maltillisesti. Tojotassa on myös jarrutusenergian talteenotto akustoon ihan samalla tavalla kuin sähköautoissakin. Hybridi-Tojota lähtee aina liikkeelle sähkömoottorilla, joten sitä voidaan pitää puolittain sähköautona. Juuri tämän ominaisuuden vuoksi hybridi-Tojotalla ajetaankin eniten sähköisiä kilometrejä maailmassa.

        "On totta, että hybridi-Tojotan käyttövoimana on bensiini, mutta nerokkaan sähköisen voimalinjan vuoksi Tojota kuluttaa bensiiniä hyvin maltillisesti."

        Kun tässä puhutaan sähköautoista niin tojon latauskelvoton on täällä pelkästään bensaa polttavana autona yhtä luonnoollisessa paikassa kuin kala kuivalla maalla.
        Aivan yhtä lähellä topicia kuin alkaisi puhumaan tässä topicissa siitä miten polttikset osaavat ladata 12V akun bensalla ja pitää sen lataustason oikeissa rajoissa.
        Bensa-autoja ne silti ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On totta, että hybridi-Tojotan käyttövoimana on bensiini, mutta nerokkaan sähköisen voimalinjan vuoksi Tojota kuluttaa bensiiniä hyvin maltillisesti."

        Kun tässä puhutaan sähköautoista niin tojon latauskelvoton on täällä pelkästään bensaa polttavana autona yhtä luonnoollisessa paikassa kuin kala kuivalla maalla.
        Aivan yhtä lähellä topicia kuin alkaisi puhumaan tässä topicissa siitä miten polttikset osaavat ladata 12V akun bensalla ja pitää sen lataustason oikeissa rajoissa.
        Bensa-autoja ne silti ovat.

        Kun tässä puhutaan sähköautoista niin tojon latauskelvoton on täällä pelkästään bensaa polttavana autona yhtä luonnoollisessa paikassa kuin kala kuivalla maalla.
        Aivan yhtä lähellä topicia kuin alkaisi puhumaan tässä topicissa siitä miten polttikset osaavat ladata 12V akun bensalla ja pitää sen lataustason oikeissa rajoissa.

        ************

        Vaikka hybridi-Tojotan ylivoima sinua suunnattomasti ärsyttääkin, niin et todellakaan mahda mitään sille, että latauskelvottomilla hybridi-Tojotilla ajetaan eniten sähköisiä kilometrejä maailmassa. Muut autot tulevat kaukana perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tässä puhutaan sähköautoista niin tojon latauskelvoton on täällä pelkästään bensaa polttavana autona yhtä luonnoollisessa paikassa kuin kala kuivalla maalla.
        Aivan yhtä lähellä topicia kuin alkaisi puhumaan tässä topicissa siitä miten polttikset osaavat ladata 12V akun bensalla ja pitää sen lataustason oikeissa rajoissa.

        ************

        Vaikka hybridi-Tojotan ylivoima sinua suunnattomasti ärsyttääkin, niin et todellakaan mahda mitään sille, että latauskelvottomilla hybridi-Tojotilla ajetaan eniten sähköisiä kilometrejä maailmassa. Muut autot tulevat kaukana perässä.

        Ei ärsytä. Minua lähinnä huvittää tuollainen valtava into tuputtaa bensa-autoa ja itseään mukaan aina kun puhutaan sähköautoista.
        Sä olet vähän niinkuin maneesin ulkopuolella keppihevosella laukkaava pikkunassikka joka haluaa kommentoida oikeilla hevosilla ratsastaville.
        Aina.
        Mut hienoo laukkaa sä vedät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hybridi-Tojota on siis edelleenkin valovuosia edellä muita sähkökulkuneuvoja."

        Tojon latauskelvoton on 100% fossiilipoltin ja sillä ei ole mitään yhteistä autojen kanssa joissa käyttövoimana on sähkö.

        Siellä Lapissa on TMn matkassa kylläkin ihan Type2-liittimellä oleva Toyota. Kannattaa harkita lukemista välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä Lapissa on TMn matkassa kylläkin ihan Type2-liittimellä oleva Toyota. Kannattaa harkita lukemista välillä.

        Tiedetään että TM:llä on nyt plugari-tojo vertailussa. Se pääsi komeasti otsikoihin kun se ryntäili metsähallituksen puolelle käsittelyradalla.

        Tämä pappa kuitenkin viittasi jällen kerran latauskelvottomiiin tojoihin jotka ovat hänen mielestään niitä parempia tojon hybridejä. Jos luet hänen teksinsä uudestaan niin se varmasti selkiää sulle, siis se että hän puhuu latauskelvottomista.


      • Anonyymi

        Eli siis olisiko toimittajan pitänyt luottaa teslan navigaattorin kattavaan tietoon latauspaikoista vai et kai tarkoita että teslan navigaattori tiennytkään tätä latauspaikkaa. Eikö latauspaikkoja olekkaan joka marketin pihalla ja suomi pullollaan. Kuinka joku julkeaa kyseenalaistaa sähköauton ylivoimaisuutta ja toimia kehityksen jarruna varsinkin varteenotettavan tekniikan alan jukaisun toimittajan ominaisuudessa.
        Entäs jos se onkin aivan oikeasti niin, että nyt ei ole vielä sähköauton aika kaikille. Suurelle osalle suomen auotn omistajista se on käyttökelpoinen. Sähköauton käytettävyys on kuitenkin aivan eri asia jos asiaa katsoo Helsingistä pohjoiseen päin kuin että asiaa joutuisi katsomaan Sodankylästä etelään päin. Vielä tarvitaan akkuteknologina saralla tuotekehitystä ja latausverkoston pitää tulla kattavammaksi ja toimintavarmemmaksi. Mistä johtuu että sähköauton kannattajat ovat fanaattista ja kritiikitöntä porukkaa joka kieltää tosiasiat, muistuttaa lähinnä uskontoa, ei tieteelisesti ja analyyttisesti ajattelevaa tekniikan edelläkävijää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis olisiko toimittajan pitänyt luottaa teslan navigaattorin kattavaan tietoon latauspaikoista vai et kai tarkoita että teslan navigaattori tiennytkään tätä latauspaikkaa. Eikö latauspaikkoja olekkaan joka marketin pihalla ja suomi pullollaan. Kuinka joku julkeaa kyseenalaistaa sähköauton ylivoimaisuutta ja toimia kehityksen jarruna varsinkin varteenotettavan tekniikan alan jukaisun toimittajan ominaisuudessa.
        Entäs jos se onkin aivan oikeasti niin, että nyt ei ole vielä sähköauton aika kaikille. Suurelle osalle suomen auotn omistajista se on käyttökelpoinen. Sähköauton käytettävyys on kuitenkin aivan eri asia jos asiaa katsoo Helsingistä pohjoiseen päin kuin että asiaa joutuisi katsomaan Sodankylästä etelään päin. Vielä tarvitaan akkuteknologina saralla tuotekehitystä ja latausverkoston pitää tulla kattavammaksi ja toimintavarmemmaksi. Mistä johtuu että sähköauton kannattajat ovat fanaattista ja kritiikitöntä porukkaa joka kieltää tosiasiat, muistuttaa lähinnä uskontoa, ei tieteelisesti ja analyyttisesti ajattelevaa tekniikan edelläkävijää.

        "Entäs jos se onkin aivan oikeasti niin, että nyt ei ole vielä sähköauton aika kaikille. "

        Taas sorrut tähän KAIKILLE sudenkuoppaan. Ei kukaan muu kuin sinä ajattele että joku käyttövoima lisi ratkaisu KAIKILLE. Maailmanhistorian sivu on aina ollut useita käyttövoimia aivan oikeista kauralla ruokituista hevosista polttomoottorilla tuotettuihin hevosvoimiin ja nyt sähköllä tuotettuihin kilowatteihin. Nämä kaikki käyttövoimat ovat aina polleet rinnakkain ja niin ne ovat myös jatkossa.

        Mikä saa sinun mielesi niin oudolle mutkalle että kuvittelet kenenkään muun ajattelevan että sähköautojen pitäisi olla se AINOA käyttövoima KAIKILLE? Sähköautot ovat nouseva tapa liikkua mutta ei missään nimessä KAIKILLE. Se on puhtaasti sun oman mielen fiksaatio. Ei kenenkään muun.
        Kaikki muut ymmärtävät että muut käyttövoimat porskuttelevat menemään. Pienemmässä roolissa kuin ennen mutta kuitenkin parhaina vaitoehtoina omilla vahvuusalueillaan.
        Kyllä maailmaan on aina mahtunut useampikin totuus yhtaikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Entäs jos se onkin aivan oikeasti niin, että nyt ei ole vielä sähköauton aika kaikille. "

        Taas sorrut tähän KAIKILLE sudenkuoppaan. Ei kukaan muu kuin sinä ajattele että joku käyttövoima lisi ratkaisu KAIKILLE. Maailmanhistorian sivu on aina ollut useita käyttövoimia aivan oikeista kauralla ruokituista hevosista polttomoottorilla tuotettuihin hevosvoimiin ja nyt sähköllä tuotettuihin kilowatteihin. Nämä kaikki käyttövoimat ovat aina polleet rinnakkain ja niin ne ovat myös jatkossa.

        Mikä saa sinun mielesi niin oudolle mutkalle että kuvittelet kenenkään muun ajattelevan että sähköautojen pitäisi olla se AINOA käyttövoima KAIKILLE? Sähköautot ovat nouseva tapa liikkua mutta ei missään nimessä KAIKILLE. Se on puhtaasti sun oman mielen fiksaatio. Ei kenenkään muun.
        Kaikki muut ymmärtävät että muut käyttövoimat porskuttelevat menemään. Pienemmässä roolissa kuin ennen mutta kuitenkin parhaina vaitoehtoina omilla vahvuusalueillaan.
        Kyllä maailmaan on aina mahtunut useampikin totuus yhtaikaa.

        No kyllä Suomen hallitus ainakin aja kovasti sähköautoja suosivaa verotuksellista linjaa joka koskisi kaikkia auton käyttäjiä. Syynä lienee valheelliset mielikuvat sähköautojen latausverkoston kattavuudesta ja sähköautotekniikan valmiudesta toimia jopa tälläisella harvaan asutulla Euroopan laita-alueella. Tällaista virheellista mielikuvaa on viljelleet juurikin kritiikittömät sähköauto uskovaiset. Seurauksena on alueellinen epätasa-arvo, seuraavaksi sitten syyllistetään syyrjaseutujen asukkaat, miksi asutte siellä. Tätä menoa lopetan työt ja muutan sinne Helsingin keskustaaan asumaan kelan tuella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä Suomen hallitus ainakin aja kovasti sähköautoja suosivaa verotuksellista linjaa joka koskisi kaikkia auton käyttäjiä. Syynä lienee valheelliset mielikuvat sähköautojen latausverkoston kattavuudesta ja sähköautotekniikan valmiudesta toimia jopa tälläisella harvaan asutulla Euroopan laita-alueella. Tällaista virheellista mielikuvaa on viljelleet juurikin kritiikittömät sähköauto uskovaiset. Seurauksena on alueellinen epätasa-arvo, seuraavaksi sitten syyllistetään syyrjaseutujen asukkaat, miksi asutte siellä. Tätä menoa lopetan työt ja muutan sinne Helsingin keskustaaan asumaan kelan tuella.

        Tässä on malliesimerkki turhan herkästä hipiästä ja pelosta menettää yksinoikeus tukirahoihin. Totuushan on se että teolliset alueet ovat pumpanneet tukirahoja maaseudulle iät ajat. Nyt kun on tullut yksi tuki joka ei menekkään kokonaan maaseudun tukemiseen niin nousee hirveä haloo.
        Teille böndeille tiedoksi. Tässä ollaan vaikuttamassa koko maailman ilmastoon. Ei kaikkien tukirahojen tarkoitus voi olla tukea pelkästään Suomen maaseutua. Antakaa edes osan tukirahoista mennä johonkin muuhun tarkoitukseen kuin teidän elämän rahoitamiseen. Ilman että itkette sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on malliesimerkki turhan herkästä hipiästä ja pelosta menettää yksinoikeus tukirahoihin. Totuushan on se että teolliset alueet ovat pumpanneet tukirahoja maaseudulle iät ajat. Nyt kun on tullut yksi tuki joka ei menekkään kokonaan maaseudun tukemiseen niin nousee hirveä haloo.
        Teille böndeille tiedoksi. Tässä ollaan vaikuttamassa koko maailman ilmastoon. Ei kaikkien tukirahojen tarkoitus voi olla tukea pelkästään Suomen maaseutua. Antakaa edes osan tukirahoista mennä johonkin muuhun tarkoitukseen kuin teidän elämän rahoitamiseen. Ilman että itkette sitä.

        Mistähän tukirahoista puhut. Ainakin Helsingin sisäiseen liikenteeseen satsataan käsiottämättömiä rahamääriä ja ihan valtion budjetista ja sitten selitetään silmät kirkkaina että se palvelee koko suomea, hah...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän tukirahoista puhut. Ainakin Helsingin sisäiseen liikenteeseen satsataan käsiottämättömiä rahamääriä ja ihan valtion budjetista ja sitten selitetään silmät kirkkaina että se palvelee koko suomea, hah...

        "Mistähän tukirahoista puhut."

        Lista on niin pitkä ettei sitä voi tähän postata.
        Ei kukaan ole niin lapsenmielinen että kiistäisi sen että maaseutu on nettohyötyjä tukiaisista.
        Te syötte mun leipää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mistähän tukirahoista puhut."

        Lista on niin pitkä ettei sitä voi tähän postata.
        Ei kukaan ole niin lapsenmielinen että kiistäisi sen että maaseutu on nettohyötyjä tukiaisista.
        Te syötte mun leipää.

        Sanoppa sitten yksikin..


    • Anonyymi

      Lasit umpijäässä kuljettaja myös ajoi TOHJOLLA ABC Nopeesti juoksi sisälle läm
      mittelee wc varpaat kattilaan laittoi

    • Anonyymi

      kiinassa kehitetää vaihdettavaia vara-akkuja

      automaatti lykkää uuden patterin sisään kutem leikkiautossa

    • Anonyymi

      Ei siinä paljon Teslankaan navigaattorit auta opastuksessa laturin luo, jos niitä on osa suoraan rikki, osa ei suostu antamaan virtaa, joku asema lukkojen takana jossain perävintturin hallissa, tai sit latauspisteet varattu. Menee silloin kyllä aika kinkkiseksi tuo matkanteko tuijottaessa latausnäyttöä, että onko nyt sopiva varausvaihe lataamiselle ja onko jo nyt ladattu liikaa. Ei saakutti ja kyllä mun mese työntää lämpöä kabiiniin vielä 30 asteen pakkasellakin.

      Tietysti nykyisin nämä extermelajit ovat muotia. Osta Tesla, tai joku muu sähkis ja elämäsi on yhtä extermeä. Jos ajelet vaan pikkuajoja kotokulmilla ja lataus onnistuu kotona, niin mikä ettei. Sähkis puoltaa silloin ehkä paikkaansa, kunhan hinnat tulevat alas polttisten tasolle.

      • Anonyymi

        "Jos ajelet vaan pikkuajoja kotokulmilla ja lataus onnistuu kotona, niin mikä ettei. "

        Aivan perussähkikselläkin tuo "kotikulmat" tarkoittaa sitä että jos vetää kotinsa ympärille 150km harpilla ympyrän niin sen sisäpuolella ei juurikaan tarvitse ulkopuolista lataamista.
        Täällä ruuhkasuomessa aika monen taviksen ajoista 95% mahtuu tuon ympyrän sisäpuolelle.

        Pitää ymmärtää että Lapissa on Lapin tarpeen ja tämä missä valtaosa populasta asuu on erilainen maailma asua ja ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos ajelet vaan pikkuajoja kotokulmilla ja lataus onnistuu kotona, niin mikä ettei. "

        Aivan perussähkikselläkin tuo "kotikulmat" tarkoittaa sitä että jos vetää kotinsa ympärille 150km harpilla ympyrän niin sen sisäpuolella ei juurikaan tarvitse ulkopuolista lataamista.
        Täällä ruuhkasuomessa aika monen taviksen ajoista 95% mahtuu tuon ympyrän sisäpuolelle.

        Pitää ymmärtää että Lapissa on Lapin tarpeen ja tämä missä valtaosa populasta asuu on erilainen maailma asua ja ajaa.

        Jos oikein lyhyitä matkoja ajelee, kannattaa miettiä tarvitseeko omaa autoa ylipäätään.


    • Anonyymi

      Polttomoottori on voittamaton nyt ja aina.

    • Anonyymi

      Yli 50 vuotta olen autoillut ja kilometerejäkin tullut liki 1,5 miljoona. Kertaakaan ei ole polttoaine päässyt loppumaan eikä ole tarvinnut esimerkiksi lämmitystä vähentää, että riittäisi tankkaukseen asti.

      • Anonyymi

        Ketä tuon kommentin julkituominen auttaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä tuon kommentin julkituominen auttaa?

        Kysy mieluummin, ketä tuon kommentin julkituominen harmittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysy mieluummin, ketä tuon kommentin julkituominen harmittaa?

        En näe mitään syytä sille että tuo olisi jotenkin ainoastaan polttiksille varattu suoritus. Miksi ei sähköautolla voisi tehdä samaa? Siksi on vaikeaa uskoa että tuo asiana ketään harmittaisi.

        Millä tahansa autolla tienpäälle jääminen vaatii omaa mokaa. Ei sen enempää polttiksesta kuin sähköautosta se energia vuoda minnekään mystisesti. Se kuluu sieltä pois vain ajamalla ja sen kulutuksen pystyy aina ennakoimaan.

        Vanhaan hyvään aikaan prätkissä oli bensaa vain 250km matkaan vähän reippaammalla vauhdilla eikä mitään bensamittareita. Vain todella pieni varatankki. Niilläkin voi ajaa 1.5 miljoonaa kilometriä ilman että bensa loppuu kertaakaan kun tietää mitä tekee eikä törttöile.
        Ei kerro ajoneuvosta vaan kuskista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En näe mitään syytä sille että tuo olisi jotenkin ainoastaan polttiksille varattu suoritus. Miksi ei sähköautolla voisi tehdä samaa? Siksi on vaikeaa uskoa että tuo asiana ketään harmittaisi.

        Millä tahansa autolla tienpäälle jääminen vaatii omaa mokaa. Ei sen enempää polttiksesta kuin sähköautosta se energia vuoda minnekään mystisesti. Se kuluu sieltä pois vain ajamalla ja sen kulutuksen pystyy aina ennakoimaan.

        Vanhaan hyvään aikaan prätkissä oli bensaa vain 250km matkaan vähän reippaammalla vauhdilla eikä mitään bensamittareita. Vain todella pieni varatankki. Niilläkin voi ajaa 1.5 miljoonaa kilometriä ilman että bensa loppuu kertaakaan kun tietää mitä tekee eikä törttöile.
        Ei kerro ajoneuvosta vaan kuskista.

        Minähän vuonna Suomessa on vaikka 2000 sähköauton pikalatausasemaa, joissa on 4-6 latauspaikkaa ja lataus tapahtuu parissa minuutissa. Nyt on polttisautoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän vuonna Suomessa on vaikka 2000 sähköauton pikalatausasemaa, joissa on 4-6 latauspaikkaa ja lataus tapahtuu parissa minuutissa. Nyt on polttisautoille.

        Mutta kun suomessa on jo yli 2 000 000 latausasemaa ilman, että on tarvinnut erikseen perustaa niistä yhtäkään.
        Pikalatausasemiakin pitkän matkaajille on jo nyt tarpeeksi (pl. itäsuomi ja lappi) kunhan niiden kunnosta pidettäisiin huolta kuten nyt TM.n testistäkin ilmeni.
        Sähköautot ladataan 95% kotona yöllä nukkuessa mikä on fakta, polttikset tankataan 100% kodin ulkopuolella mikä on fakta.
        Sähköauto ei ole yleensä järkevä sille jolla ei ole latausmahdollisuutta kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän vuonna Suomessa on vaikka 2000 sähköauton pikalatausasemaa, joissa on 4-6 latauspaikkaa ja lataus tapahtuu parissa minuutissa. Nyt on polttisautoille.

        "vaikka 2000 sähköauton pikalatausasemaa,"

        Normi sähköautoilja tarvitsee pikalatausta hyvin harvoin tai ei ollenkaan. Miettikääs nyt itse vähän millaista taviksen arki on ja kuinka usein tavis tarvitsee päivässä yli sen 300km sähköä joka sähköauton akuissa on joka aamu kun lähtee kotipihasta.
        Kas kun ruuhkasuomessa elävä tavis on suuri autonkäyttäjien massa joka ajaa suurimman osan kilometreistä Suomessa.
        Pitkää matkaa aina pakkasessa ajavat pikalataajat ovat erityisryhmä joka ei osta sähköautoa kuitenkaan vielä vähään aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "vaikka 2000 sähköauton pikalatausasemaa,"

        Normi sähköautoilja tarvitsee pikalatausta hyvin harvoin tai ei ollenkaan. Miettikääs nyt itse vähän millaista taviksen arki on ja kuinka usein tavis tarvitsee päivässä yli sen 300km sähköä joka sähköauton akuissa on joka aamu kun lähtee kotipihasta.
        Kas kun ruuhkasuomessa elävä tavis on suuri autonkäyttäjien massa joka ajaa suurimman osan kilometreistä Suomessa.
        Pitkää matkaa aina pakkasessa ajavat pikalataajat ovat erityisryhmä joka ei osta sähköautoa kuitenkaan vielä vähään aikaan.

        Lähinnä se haaste voi tulla siinä vaiheessa kun iso osa niistä sähköautoilijoista lähtee juhannus- tai joululiikenteeseen. Tuollaisen kysyntäpiikin vaatimaa latausinfraa tuskin kannattaa rakentaa edes pääteiden varsille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä se haaste voi tulla siinä vaiheessa kun iso osa niistä sähköautoilijoista lähtee juhannus- tai joululiikenteeseen. Tuollaisen kysyntäpiikin vaatimaa latausinfraa tuskin kannattaa rakentaa edes pääteiden varsille.

        Pysykööt pois loisimasta maalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä se haaste voi tulla siinä vaiheessa kun iso osa niistä sähköautoilijoista lähtee juhannus- tai joululiikenteeseen. Tuollaisen kysyntäpiikin vaatimaa latausinfraa tuskin kannattaa rakentaa edes pääteiden varsille.

        Juuei. Ei mitään tuontyyppistä rakenneta muutaman tunnin kulutushuippuja varten. Aivan sama kuin ei kehä ykköstäkään rakenneta niin että se vetää sujuvasti ruuhkaliikenteen vaikka tuo tapahtuu joka aamu ja joka ilta. Ei pelkästään kolme kertaa vuodessa.
        Kun on ruuhkaa niin silloin on ruuhkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun suomessa on jo yli 2 000 000 latausasemaa ilman, että on tarvinnut erikseen perustaa niistä yhtäkään.
        Pikalatausasemiakin pitkän matkaajille on jo nyt tarpeeksi (pl. itäsuomi ja lappi) kunhan niiden kunnosta pidettäisiin huolta kuten nyt TM.n testistäkin ilmeni.
        Sähköautot ladataan 95% kotona yöllä nukkuessa mikä on fakta, polttikset tankataan 100% kodin ulkopuolella mikä on fakta.
        Sähköauto ei ole yleensä järkevä sille jolla ei ole latausmahdollisuutta kotona.

        Ei taida olla kuin 1x16 A surkeita schukoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla kuin 1x16 A surkeita schukoja.

        Kyllä kaikkiin taloihin tulee kolme vaihetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kaikkiin taloihin tulee kolme vaihetta.

        Niin tulee mutta onko ulkona 3-vaiheinen pistorasia tai latausasema?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysy mieluummin, ketä tuon kommentin julkituominen harmittaa?

        Ei enään edes harmita, vaan pukkas päälle kestovitutuksen.


    • Anonyymi

      Aina perinteisesti jos jostakin maksettu itsensä kipeäksi niin vikoja tai vikaa sitten suostuta myöntämään.
      Miksi dieselillä lapinmatka hoituu yhdellä 5 minuutin tankkauksella ja sähköautoilijoilla jokin yli 2 tunnin lisäaika ihan edelleen jees?

      • Anonyymi

        Minä en ajaisi täältä Lappiin millään autolla, en dieselillä sen enempää kuin sähkölläkään. Täysin hukkaan heitettyä vapaa-aikaa ja pois oikeasta lomasta.
        Auto junaan ja ravintolavaunuun nauttimaan antimista. Aamulla virkeänä prillä ja loma voi alkaa hyvissä merkeissä.
        Vielä puuduttavampi on ajaa takaisin. Hyi helevetti sentään.

        Ja joo, jos olisi pakko ajaa Lappiin niin en kyllä pidä sitä isona asiana kestäisikö matka 12 tuntia vai 14 tuntia. Pilalla olisi se päivä joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ajaisi täältä Lappiin millään autolla, en dieselillä sen enempää kuin sähkölläkään. Täysin hukkaan heitettyä vapaa-aikaa ja pois oikeasta lomasta.
        Auto junaan ja ravintolavaunuun nauttimaan antimista. Aamulla virkeänä prillä ja loma voi alkaa hyvissä merkeissä.
        Vielä puuduttavampi on ajaa takaisin. Hyi helevetti sentään.

        Ja joo, jos olisi pakko ajaa Lappiin niin en kyllä pidä sitä isona asiana kestäisikö matka 12 tuntia vai 14 tuntia. Pilalla olisi se päivä joka tapauksessa.

        Eikös ryypätä ja vieraissa voi käydä lähempänäkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ryypätä ja vieraissa voi käydä lähempänäkin?

        Voi toki mutta se on parempi krapula kun sen hankkii törkästi ylihinnoitellussa ympäristössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ajaisi täältä Lappiin millään autolla, en dieselillä sen enempää kuin sähkölläkään. Täysin hukkaan heitettyä vapaa-aikaa ja pois oikeasta lomasta.
        Auto junaan ja ravintolavaunuun nauttimaan antimista. Aamulla virkeänä prillä ja loma voi alkaa hyvissä merkeissä.
        Vielä puuduttavampi on ajaa takaisin. Hyi helevetti sentään.

        Ja joo, jos olisi pakko ajaa Lappiin niin en kyllä pidä sitä isona asiana kestäisikö matka 12 tuntia vai 14 tuntia. Pilalla olisi se päivä joka tapauksessa.

        Ei taida matkasta kukaan suoriutua suomen latausverkostolla 14 tunnissa, 48 tuntia voisi olla realistinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida matkasta kukaan suoriutua suomen latausverkostolla 14 tunnissa, 48 tuntia voisi olla realistinen.

        Täältä meiltä Rovaniemelle on yli sata latausasemaa ja noin 800km. Ajamiseen menee noin 12 tuntia. Lisäsähkön latamiseen tarvitsen max 4 tuntia.
        Mihin tarvitsisin matkaan enemmän aikaa kuin 16 tuntia?

        Ja kuten sanottu, koko tämä topic on aivan idiooteille. Ei sähkäauton käyttöarvo perustu mitenkään siihen miten nopeasti voi ajaa Suomen päästä päähän talvella. Käsi pystyyn ne hemmot jotka ovat edes kerran eläessään ajaneet Suomen päästä päähän niin etttä siihen käytetyllä ajalla olisi ollut mitään merkitystä.
        Täysin pellemeininkiä kokotopic.
        Se tavis-suomalainen joka ostaa valtaosan Suomen uusista autoista asuu ruuhkasuomessa ja ei tee koskaan tuollaisia raivokkaita ajomatkoja Nordkappiin kytäten kelloa koko ajan.
        Suomalaisen taviksen ajomatka päivässä on 52km. Nykyistä sähköautoa taviksen tarvii ladata noin kerran kaksi viikossa. Tämä on se normikuluttajan elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältä meiltä Rovaniemelle on yli sata latausasemaa ja noin 800km. Ajamiseen menee noin 12 tuntia. Lisäsähkön latamiseen tarvitsen max 4 tuntia.
        Mihin tarvitsisin matkaan enemmän aikaa kuin 16 tuntia?

        Ja kuten sanottu, koko tämä topic on aivan idiooteille. Ei sähkäauton käyttöarvo perustu mitenkään siihen miten nopeasti voi ajaa Suomen päästä päähän talvella. Käsi pystyyn ne hemmot jotka ovat edes kerran eläessään ajaneet Suomen päästä päähän niin etttä siihen käytetyllä ajalla olisi ollut mitään merkitystä.
        Täysin pellemeininkiä kokotopic.
        Se tavis-suomalainen joka ostaa valtaosan Suomen uusista autoista asuu ruuhkasuomessa ja ei tee koskaan tuollaisia raivokkaita ajomatkoja Nordkappiin kytäten kelloa koko ajan.
        Suomalaisen taviksen ajomatka päivässä on 52km. Nykyistä sähköautoa taviksen tarvii ladata noin kerran kaksi viikossa. Tämä on se normikuluttajan elämä.

        Et ymmärrä asian pihviä. Se on kinaaminen itseä pelottavasta asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Onnittelen valinnoistasi. Jää rahaa autoiluunkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärrä asian pihviä. Se on kinaaminen itseä pelottavasta asiasta.

        "Se on kinaaminen itseä pelottavasta asiasta."

        Luulisi että jos on halua kinata niin on halua myös voittaa se kina. Näyttää siltä että näillä kinaajilla on myös tarve hävitä ne kinansa. Sen verran typeriä ovat heidän argumenttinsa.

        Kysymys ei voi olla typeryydestä tai tietämättömyydestä koska heille on kerrottu tosiasiat ueampaankin kertaan. Näyttäisi olevan tarve herättää huomiota typeryydellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältä meiltä Rovaniemelle on yli sata latausasemaa ja noin 800km. Ajamiseen menee noin 12 tuntia. Lisäsähkön latamiseen tarvitsen max 4 tuntia.
        Mihin tarvitsisin matkaan enemmän aikaa kuin 16 tuntia?

        Ja kuten sanottu, koko tämä topic on aivan idiooteille. Ei sähkäauton käyttöarvo perustu mitenkään siihen miten nopeasti voi ajaa Suomen päästä päähän talvella. Käsi pystyyn ne hemmot jotka ovat edes kerran eläessään ajaneet Suomen päästä päähän niin etttä siihen käytetyllä ajalla olisi ollut mitään merkitystä.
        Täysin pellemeininkiä kokotopic.
        Se tavis-suomalainen joka ostaa valtaosan Suomen uusista autoista asuu ruuhkasuomessa ja ei tee koskaan tuollaisia raivokkaita ajomatkoja Nordkappiin kytäten kelloa koko ajan.
        Suomalaisen taviksen ajomatka päivässä on 52km. Nykyistä sähköautoa taviksen tarvii ladata noin kerran kaksi viikossa. Tämä on se normikuluttajan elämä.

        Miksi näitä sähköautoja sitten lailla ja verotuksella suositaan. Politiikka taitaa olla se, että auton hankkiminen pitää saada sellaisille helpoksi jotka eivät sitä muutenkaan tarvitse. Keskiverto suomalainen kyllä hoitaa kulkemiset julkisilla kulkuneuvoillakin, autot vain niille jotka niitä toidella tarvitsevat ja siihen käyttöön ei sähköauto ole sopiva.


    • Anonyymi

      Pitäisi lopettaa valehtelu myös ev:n rangesta, eli ajon kestosta. (Valmistajat,myyjät)

      Käytännön kokemus minulla on, että oikea kesto on 70 % (sadasta prosentista).
      siis 20 - 90 % välinen akun täyttö/käyttö määrä.
      "Kukaan" ei lataa akkua 100% täyteen eikä aja nollille.

      Tuosta 70% käytössä olevasta rangesta leikataan vielä 10 % lämmitykseen jne.
      jolloin ajettavaksi jää noin 60 % akun kapasiteetisa tai rangesta.
      Eli, jos rangeksi "luvataan " 300 km niin todellinen luku on 180-200 km.
      Ajotavasta ja olosuhtesista riipuen lukemaa saadaan toki erilaiseksi,
      päsääntöisesti ylöspäin, eli kuluttavammaksi.

      • Anonyymi

        Ei sitä päivittäin ladata kuin 80-90% ladata tosiaan, mutta matka-ajoa varten 100% on tavallista. Päivittäisessä elämässä kun ei kapasiteetista yleensä käytetä kuin murto-osa.

        Nollille ei tosin ole viisasta ajaa, mutta 5-15% kohdalla saakin parhaiten akkuun lisää virtaa pikalatauksella.

        Lämmityksen ja jäähdytyksen tarve riippuu säästä. Luonnollisesti erittäin hyvän hyötysuhteen ajoneuvolla ei hukkalämpöä synny.


      • Anonyymi

        Kun ajetaan sähköautolla pitkää matkaa niin oleellista ei ole range vaan kuinka nopeasti matka taittuu. Kai tämän pitäisi olla selvää tyhmemmällekin.

        Tästä esimerkki miten 1.000km taitetaan noin 10 tunnissa.
        https://youtu.be/koPcwHJ4aSk


    • Anonyymi

      Ei luulisi olevan vaikeaa patteriautolle vetää perässään peräkärryä, jossa olisi kunnon polttomoottorikäyttöinen agregaatti latausta varten!

      • Anonyymi

        Joo ja vielä takakontti täyteen aurikopaneeleita. Jotka voi virran loputtua levitella tien poskeen ja odotella kun akut latautuvat !!


    • Anonyymi

      Miettistä ihmiset yhtä painokkaasti ja analyyttisesti asunnon valintaa ja vaikkapa koulutustaan. Nyt tarkerrutaan rikseihin mitkä tulee eteen alle prosentille mutta vaikkapa omaa koulutusta miettiessä ei varmasti mietitä minkäänlaisia riskiskenaarioita. vaikka sillä on paljon enemmän vaikutustq .
      Myöskään vanhemmat ei koultuksen riskiskenaarioita lastensa kanssa varmisti keskustele ja analysoi yhtä tarkkaan kuin sähköautoa.

      Jotku vetää tupakkaa ja huutaa sähköautojen käytön ongelmisa kun pitäisi keskittyä siitä syöpäkääryleestä eroon pääsemiseen.

      Kyllä on prioriteetit sekaisin, ainakin osalla.

      • Anonyymi

        Kerro nyt, missä sinulla meni pieleen.


      • Anonyymi

        Suuri osa käyttää asunnon valintaan 5-10 vuotta. Useimmathan ostavat nykyään ensimmäisen asunnon vasta reilusti yli 30-vuotiaana. Joten aikaa asunnon valintaan on ollut vuosia. Koulutusta ei toki aina mietitä.

        Mutta onko tuosta harkinnasta muka jotain haittaa sähköauton kohdalla? Minusta kymppitonnien hintaista autoa kannattaakin harkita todella pitkään. Jopa vuosia, jos jo muutenkin omistaa toimivan auton. Siinä ei menetä mitään.

        Itse ajan nykyisellä bensa-autolla ainakin seuraavat 5 vuotta, sitten vasta mietin vaihtamista.


    • Anonyymi

      Täällä on paljon tyhjästä jankkaavia setämiehiä.

      Täyssähköautot toimivat ihan riippumatta siitä mitä täällä höpisette. Käykää ihmeessä koeajamassa.

      • Anonyymi

        No nythän se tuli ihan Tekniikan Maailman toimesta kokeiltua ja ei sovi. Sähköauto sopii nurkka-ajoon ja johonkin satunnaisiin muutaman sadan kilomentrin pyrähdyksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nythän se tuli ihan Tekniikan Maailman toimesta kokeiltua ja ei sovi. Sähköauto sopii nurkka-ajoon ja johonkin satunnaisiin muutaman sadan kilomentrin pyrähdyksiin.

        Tekniikan maailma ei ole muuta vielä kertonut talvikäytöstä kuin kieliposkella tehdyn seikkalukertomuksen.

        Talviautovertailu tulee ulos vasta ensi kuussa ja silloin nähdään miten sähkäri ja plugari sopii Suomen talveen.


    • Anonyymi

      Toi tupakka on hyvä veto ottaa esiin.
      Olen laskenut, että askin hinnalla 8 eur?
      Ajelee aika paljon.
      jos jättää kaljottelun 5-10 / tuoppi niin...
      Nämä ovat niitä valinta hommia.

      • Anonyymi

        Ja minä valitsen sen, että jätän sähköauton hankkimatta. Ja vertaus tupakkaan on naurettavan idioottimainen. Järkevää on lopettaa tupakointi, mutta saman rahan laittaminen arvoa menettävään romuun on yhtä typerää kuin tupakointi. Parempi lopettaa tupakointi ja sijoittaa säästyneet rahat.

        Nykyisellään sähköautot ovat ylihintaisia ja epäkäytännöllisiä. Voi aivan hyvin säästellä rahoja 5-10 vuotta ja ajella nykyisellä autolla. Siinä ei menetä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja minä valitsen sen, että jätän sähköauton hankkimatta. Ja vertaus tupakkaan on naurettavan idioottimainen. Järkevää on lopettaa tupakointi, mutta saman rahan laittaminen arvoa menettävään romuun on yhtä typerää kuin tupakointi. Parempi lopettaa tupakointi ja sijoittaa säästyneet rahat.

        Nykyisellään sähköautot ovat ylihintaisia ja epäkäytännöllisiä. Voi aivan hyvin säästellä rahoja 5-10 vuotta ja ajella nykyisellä autolla. Siinä ei menetä mitään.

        Juoni ei ollutkaan siinä mihin rahat laitat vaan logiikan puutteessa. Jos huuta kitarisat paukkuen sähköauton huonoutta mutta samalla vetää norttia niin ei ole oikein uskottava faktojen eikä logiikan suhteen.
        Miten voi luottaa tupakoijan sanomiseen mitenkään kun sankari ei kykene edes ymmärtämään tupakan vaarallisuutta. Jos ihmisen elämän on niin sekaisin että leikkii tupakan tai vaikka huumeiden kanssa niin ei kyllä ole mitenkään kyvykäs arvioimaan paljon vähemmän kohtalokasta valintaa eli sähköauto vs. dinoauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juoni ei ollutkaan siinä mihin rahat laitat vaan logiikan puutteessa. Jos huuta kitarisat paukkuen sähköauton huonoutta mutta samalla vetää norttia niin ei ole oikein uskottava faktojen eikä logiikan suhteen.
        Miten voi luottaa tupakoijan sanomiseen mitenkään kun sankari ei kykene edes ymmärtämään tupakan vaarallisuutta. Jos ihmisen elämän on niin sekaisin että leikkii tupakan tai vaikka huumeiden kanssa niin ei kyllä ole mitenkään kyvykäs arvioimaan paljon vähemmän kohtalokasta valintaa eli sähköauto vs. dinoauto.

        En silti pidä tuota epäloogisena. Vaikka polttaisi tupakkaa, voi silti pohtia ja harkita auton harkintaa vuosia ja etsiä ongelmia sähköautosta. Minusta tuo on jopa järkevää. Ja tupakoija on aivan yhtä pätevä arvioimaan valintaa kuin kuka tahansa muukin.

        Ja jos auto on omalta kannalta huono niin se on huono. Esimerkiksi itselle sähköauto on tällä hetkellä täysin kelvoton. Ja sillä ei ole mitään merkitystä mitä muuten teen elämässäni, se on silti kelvoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En silti pidä tuota epäloogisena. Vaikka polttaisi tupakkaa, voi silti pohtia ja harkita auton harkintaa vuosia ja etsiä ongelmia sähköautosta. Minusta tuo on jopa järkevää. Ja tupakoija on aivan yhtä pätevä arvioimaan valintaa kuin kuka tahansa muukin.

        Ja jos auto on omalta kannalta huono niin se on huono. Esimerkiksi itselle sähköauto on tällä hetkellä täysin kelvoton. Ja sillä ei ole mitään merkitystä mitä muuten teen elämässäni, se on silti kelvoton.

        Lisään... Ja jos epäloogisesta puhutaan, eniten sähköautoja ostavat ne, jotka niitä vähiten tarvitsevat. Sen näkee siitä, mille alueille autoja on ostettu ja miten vähän niillä päivittäin ajetaan. On hölmöä puhua epäloogisuudesta, jos ostaa muutaman kymppitonnin auton ja ajelee sillä pääosin kaupungissa, missä on toimiva julkinen liikenne.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa ja Mikko eroaa!

      https://www.seiska.fi/kotimaa/maisa-torppa-ja-mikko-rakas-hakivat-avioeroa-erikoinen-erosotku/1158170 Mitäs tähän sanotte? Mä en voi muuta kuin naura
      Kotimaiset julkkisjuorut
      296
      14425
    2. Poliisit vei pakolla Virolaisen Joogayrittäjän Koronatestiin

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisilta-poikkeuksellinen-toimenpide-julkaisi-korona-altistumisketjusta-epaillyn-joogayrittajan-kuvan/8080476#gs
      Maailman menoa
      257
      4956